Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: martinho89 på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:36
Noen som vet om man kan bestille Model Y i dag og i etterkant legge til luftfjæring hvis (når) det blir tilgjengelig? Flere rykter på nett nå om at luftfjæring kommer som alternativ (bl.a. basert på et ikon i nyeste instruksjonshefte).
Det er jo eventuelt bare å avbestille og bestille på nytt hvis det ikke går.
Det har tidligere blitt sagt fra Tesla at vi som bestilte TMY før hengerfeste var en tilvalg kan få ettermontert dette, samt at de skal prøve å få til en løsning slik at bilene der hengerfestet bestilles i etterkant vil kunne leveres med den ferdigmontert ved levering. Det kan jo hende de ordner noe tilsvarende dersom luftfjæring blir et tilvalg.
Gikk rykter om luftfjæring i etterkant på 3-eren også da den ble lansert. Det er snart tre år siden.
Sitat fra: kodax på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:45samt at de skal prøve å få til en løsning slik at bilene der hengerfestet bestilles i etterkant vil kunne leveres med den ferdigmontert ved levering.
Om det ikke blir typegodkjent med hengerfeste fra fabrikk før den kommer til Norge går det ikke å få ettermontert hengerfeste, bare til info. Vi med tidlige Model 3 har fått erfare dette. Så pass på at dere får dette skriftlig ihvertfall.
Sitat fra: My2cents på lørdag 30. januar 2021, klokken 06:13
Sitat fra: kodax på torsdag 21. januar 2021, klokken 15:45samt at de skal prøve å få til en løsning slik at bilene der hengerfestet bestilles i etterkant vil kunne leveres med den ferdigmontert ved levering.
Om det ikke blir typegodkjent med hengerfeste fra fabrikk før den kommer til Norge går det ikke å få ettermontert hengerfeste, bare til info. Vi med tidlige Model 3 har fått erfare dette. Så pass på at dere får dette skriftlig ihvertfall.
Tror du missforstår litt her.
Er ikke snakk om at de skal sende biler uten hengerfeste til Norge, for så å montere her.
Det er snakk om å få legge til hengerfestet i bilkonfigurasjonen og betale ekstra for den opsjonen, i stedet for at hele bilen prises på nytt etter nye priser.
Jeg har fått beskjed om at jeg skal få ettermontert hengerfeste selv om det ikke var mulig å legge det til i bestillingen når jeg bestilte bilen.
Sitat fra: beyma på lørdag 30. januar 2021, klokken 15:11
Jeg har fått beskjed om at jeg skal få ettermontert hengerfeste selv om det ikke var mulig å legge det til i bestillingen når jeg bestilte bilen.
Etterbestilt, ikke ettermontert.
Sitat fra: fonberg på lørdag 30. januar 2021, klokken 15:59
Sitat fra: beyma på lørdag 30. januar 2021, klokken 15:11
Jeg har fått beskjed om at jeg skal få ettermontert hengerfeste selv om det ikke var mulig å legge det til i bestillingen når jeg bestilte bilen.
Etterbestilt, ikke ettermontert.
Jepp, viktig forskjell!
Samt at det ikke er funnet hin om LUFTfjæring.... alt stammer fra et ikon på skjermen som like gjerne kan betyr regulerbar fjæring.
https://motor.no/elbil-suv-tesla/tesla-grep-redder-model-y-kunder-unna-prissjokk/121223
« Den gode nyheten nå er at Tesla har annonsert at tilhengerfeste vil kunne ettermonteres. Det opplyser informasjonssjef hos Tesla, Even Sandvold Roland, til Motor.
På den måten vil kunden fortsatt kunne få bilen – uten hengerfeste – til den opprinnelige prisen. Kroken vil så kunne kjøpes i etterkant og monteres hos forhandler.
Ifølge Roland arbeides det også for å finne en løsning slik at bilene der hengerfestet bestilles i etterkant vil kunne leveres med den ferdigmontert, men der er man ikke helt i mål per i dag.»
Bilene til EU kommer med opphenget (tverrbjelken bak) for krok uansett hvilken model du velger.
Så sånn sett er det selve kroken man trenger i tillegg. Men slik det er forklart andre steder så må dette bestilles og betales samme med resten av bilen. Men det kan hende de åpner for å kjøpe kroken senere også, men det skal altså ikke være snakk om noen form for ettermontering.
I USA er det berre å bestilla hengarfeste i teslabutikken:
https://shop.tesla.com/product/model-y-tow-package
Naturligvis kjekt med et par cm ekstra i enkelte tilfeller, men jeg tenker nå man må forsiktig med hva man ønsker seg. Tror ikke jeg vet om noen merker, ei heller Tesla, som ikke opplever høy feilrate på luftfjæringer.
Jeg for min del vil i hvertfall satt pris på om Y kom uten luftfjæringer. Andre tekniske løsninger har vært drøftet rundt om på nett, hvor feilfrie de måtte være vet jeg ikke, men klarer meg fint uten etter å ha hatt dette på X'en noen år nå.
Jeg syns det er supert med luftfjæringen på X-en, men jeg vil tro de fleste ikke vil ha særlig behov for dette.
Ja, kjekt og det "kler" definitivt bilen, men skal jeg kjøpe 3-4år gammel bruktbil så betaler jeg faktisk mer for den uten luft en den med..
Mikkmakk som går i stykker, særlig i kulda...og da står man der uten backup.
Fint når det funker da👍😊
Sitat fra: Sandvika på søndag 21. februar 2021, klokken 19:51
Ja, kjekt og det "kler" definitivt bilen, men skal jeg kjøpe 3-4år gammel bruktbil så betaler jeg faktisk mer for den uten luft en den med..
Så det om du trenger det eller ikke betyr altså ingenting ;)
Sitat fra: kodax på søndag 21. februar 2021, klokken 22:27
Sitat fra: Sandvika på søndag 21. februar 2021, klokken 19:51
Ja, kjekt og det "kler" definitivt bilen, men skal jeg kjøpe 3-4år gammel bruktbil så betaler jeg faktisk mer for den uten luft en den med..
Så det om du trenger det eller ikke betyr altså ingenting ;)
«Trenger» er vel et relativt begrep, men det er vel de færreste som ikke kommer frem til destinasjonen uten disse 2cm ekstra. For de aller aller fleste er dette en bekvemmelighets greie som man ikke tenker på 99,9% av tiden, 0,01% av tiden gjør det at man er en anelse mindre bekymret for understellet.
Sitat fra: Sandvika på søndag 21. februar 2021, klokken 23:25
Sitat fra: kodax på søndag 21. februar 2021, klokken 22:27
Sitat fra: Sandvika på søndag 21. februar 2021, klokken 19:51
Ja, kjekt og det "kler" definitivt bilen, men skal jeg kjøpe 3-4år gammel bruktbil så betaler jeg faktisk mer for den uten luft en den med..
Så det om du trenger det eller ikke betyr altså ingenting ;)
«Trenger» er vel et relativt begrep, men det er vel de færreste som ikke kommer frem til destinasjonen uten disse 2cm ekstra. For de aller aller fleste er dette en bekvemmelighets greie som man ikke tenker på 99,9% av tiden, 0,01% av tiden gjør det at man er en anelse mindre bekymret for understellet.
Det er riktig at luftfjæring er en potensiell utgiftspost, men bildet er vel noe mer nyansert.
Såvidt jeg vet har vel TMX 7 cm forskjell på Low og Very High, noe som jo utgjør en god del ift framkommelighet, særlig med fullastet bil. Forbruket reduseres ved at bilen senkes ved høyere hastigheter. Dekkslitasjen blir mindre. Bedre komfort, og mindre slitasje på fjæring og bilen ellers pga mindre rystelser. Nivellering bedrer sikkerheten. ..noe jeg har glemt?
Mindre dekkslitasje er nødvendigvis ikke helt korrekt. Alt etter hva normalinnstillingen i bilen er, og hva de har stilt inn firehjulskontrollen etter.
Forutsatt at man kjører på det nivået som firehjulskontrollen er justert for, så vil vel det at luftfjæringen kompenserer for last i større grad gi riktig dekkslitasje?
Sitat fra: kodax på onsdag 24. februar 2021, klokken 11:16
Forutsatt at man kjører på det nivået som firehjulskontrollen er justert for, så vil vel det at luftfjæringen kompenserer for last i større grad gi riktig dekkslitasje?
Kan jo ha automatisk nivåheving bak uten full manuell justerbar luft rund baut.
https://insideevs.com/news/490084/video-dirty-tesla-model-y-prototype-lift-kit/ (https://insideevs.com/news/490084/video-dirty-tesla-model-y-prototype-lift-kit/)
Spekuler i vei! Er vel mest sannsynlig en ansatt-bil, men hvem vet :)