Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Renault => Emne startet av: bmw2002 på tor 14. jan 2021, kl. 14:54
Konseptbilen er superlekker, kommer denne i produksjon uten for store endringer blir dette en flott andre bil som erstatter vår BMW i3:
https://www.topgear.com/car-news/concept/renault-5-back-meet-electric-r5-concept
Spørsmålet er meget relevant om den blir lik konseptet. Den blir garantert tonet ned. De hjulene er nok helt uaktuelle, samt andre detaljer.
Det faktum at det skal bli en «demokratiserende» bil, leser jeg som at den blir rimelig. Rimelig betyr vanligvis ikke så spenstig.
Er helt enig i at konseptet så bra ut.
Kan kanskje krysse fingrene for en Renault 5 turbo aktig versjon.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210114/86fa015018b093a89bfd9740939fc986.jpg)
Ble en ganske så kul bil, ganske så lik konseptet - innenfor rimelighetens grenser.
https://www.youtube.com/watch?v=CLbV7LB8k2c
Men forhjulstrekk 🥺
Sitat fra: Counterpointer på tir 27. feb 2024, kl. 13:09Men forhjulstrekk 🥺
2 hjulstrekk..på forhjul...
Trist den ikke leveres med AWD.
Sitat fra: hELgenen på tir 27. feb 2024, kl. 13:36Sitat fra: Counterpointer på tir 27. feb 2024, kl. 13:09Men forhjulstrekk 🥺
2 hjulstrekk..på forhjul...
Trist den ikke leveres med AWD.
Ser ut som fireren får awd, konseptet ser tøft ut men blir nok tonet ned
https://www.autoexpress.co.uk/renault/362423/new-renault-4-will-go-4x4-get-ahead-baby-ev-suv-class
(https://media.autoexpress.co.uk/image/private/s--nuwuZBte--/f_auto,t_content-image-full-desktop@1/v1709027327/autoexpress/2024/02/Renault%204EVER%20concept%20in%201962%204L%20paint.jpg)
Sitat fra: hELgenen på tir 27. feb 2024, kl. 13:36Sitat fra: Counterpointer på tir 27. feb 2024, kl. 13:09Men forhjulstrekk 🥺
2 hjulstrekk..på forhjul...
Trist den ikke leveres med AWD.
Siden R5 tydeligvis skal være inspirert av den originale R5 turbo, så burde de i alle fall holdt seg til bakhjulstrekk på den nye R5. Ellers så må jeg si at Zoe R210 fungerte bra som forhjulstrekk, så helt krise er det ikke nødvendigvis, men det var jo en vesentlig forskjell på Zoe med 90 hk og en R5 med 150 hk. Den nye R5 er også en del kg lettere enn den opprinnelige Zoe.
Jeg så en gjennomgang av nye R5, og det ble nevnt at pga multilink bakhjulsoppheng og en del annet , så trodde de kanskje det er en mulighet for en fremtidig 4wd versjon av R5. Kanskje Apine A290 kan komme med en 4wd versjon? https://www.evo.co.uk/alpine/a290 (https://www.evo.co.uk/alpine/a290)
De snakker om en fremtidig versjon med awd 🤞🏼
Forhjulstrekk på elbiler fungerer forsåvidt, men er tredjevalget for min del.
For å ta en positiv ting som ikke er mye fokusert på så er den godkjent for tilhengerfeste 👍🏼
Knalltøff etter min mening, og midt i blinken for oss som bil nummer 2 om 2-3 år.
Jeg syns den er dritkul med sin retroprofil, og er absolutt en mulig arvtaker til min nå snart 6 år gamle Zoe. Jeg har hatt mine utfordringer med Renault, og det er flere her inne som har stilt spørsmålstegn ved at jeg fortsatt vurderer dem, men jeg setter denne på ønskelista og har bestilt prøvekjøring.
Jeg ville heller hatt RWD, frunk og større svingutslag enn FWD og dypt bagasjerom. Men det er sikkert den billigste måten å gjøre det på og FWD er det markedet er vant til i denne klassen.
Sitat fra: Svein_H på ons 28. feb 2024, kl. 19:00Jeg syns den er dritkul med sin retroprofil, og er absolutt en mulig arvtaker til min nå snart 6 år gamle Zoe. Jeg har hatt mine utfordringer med Renault, og det er flere her inne som har stilt spørsmålstegn ved at jeg fortsatt vurderer dem, men jeg setter denne på ønskelista og har bestilt prøvekjøring.
Hva er feil med Renault? Jeg har aldri eid en ettersom man er flasket opp med at fransk bil er sorgen. Men R5 ser helt rå ut og med ok rekkevidde og forhåpentligvis en god pris. Plutselig var man interessert.
Sitat fra: Håkon77 på tor 29. feb 2024, kl. 21:57Sitat fra: Svein_H på ons 28. feb 2024, kl. 19:00Jeg syns den er dritkul med sin retroprofil, og er absolutt en mulig arvtaker til min nå snart 6 år gamle Zoe. Jeg har hatt mine utfordringer med Renault, og det er flere her inne som har stilt spørsmålstegn ved at jeg fortsatt vurderer dem, men jeg setter denne på ønskelista og har bestilt prøvekjøring.
Hva er feil med Renault? Jeg har aldri eid en ettersom man er flasket opp med at fransk bil er sorgen. Men R5 ser helt rå ut og med ok rekkevidde og forhåpentligvis en god pris. Plutselig var man interessert.
Jeg sier ikke at det er noe feil med Renault. Jeg har selv hatt 5 problemfrie og veldig rimelige år med min Zoe, som var min første Renault. Problemene dukket opp rett rundt garantiutløpet, og det ble endel ganske kostbare reparasjoner som selger nektet å dekke selv om bilen var under 5 år gammel, og mekling hos Forbrukerrådet førte heller ikke frem. Da er det ikke nødvendigvis bilen som er det største problemet, selv om jeg kanskje var litt ekstra uheldig med tidspunktene da ting begynte å gå galt. Har ikke hatt noen problemer med bilen siden, og servicenivået hos en annen forhandler enn der jeg kjøpte bilen har vært helt fantastisk, så jeg vurderer seriøst å gå for Renault også neste gang.
Sitat fra: Svein_H på fre 01. mar 2024, kl. 08:58Jeg sier ikke at det er noe feil med Renault. Jeg har selv hatt 5 problemfrie og veldig rimelige år med min Zoe, som var min første Renault. Problemene dukket opp rett rundt garantiutløpet, og det ble endel ganske kostbare reparasjoner som selger nektet å dekke selv om bilen var under 5 år gammel, og mekling hos Forbrukerrådet førte heller ikke frem. Da er det ikke nødvendigvis bilen som er det største problemet, selv om jeg kanskje var litt ekstra uheldig med tidspunktene da ting begynte å gå galt. Har ikke hatt noen problemer med bilen siden, og servicenivået hos en annen forhandler enn der jeg kjøpte bilen har vært helt fantastisk, så jeg vurderer seriøst å gå for Renault også neste gang.
Huff sånt der minner meg om at jeg må enten kjøre bilen jeg har helt til den skrotes, eller selge via et selskap som tar alt ansvar. Gjerne hoppe to-tre ledd innom Luxembourg og Cayman-øyene slik de proffe gjør. ;D
Sitat fra: Counterpointer på ons 28. feb 2024, kl. 12:19De snakker om en fremtidig versjon med awd 🤞🏼
Forhjulstrekk på elbiler fungerer forsåvidt, men er tredjevalget for min del.
For å ta en positiv ting som ikke er mye fokusert på så er den godkjent for tilhengerfeste 👍🏼
Jeg stusser litt på det utsagnet her. Hvorfor er det så galt med forhjulstrekk på elbiler? Jeg har bikka 50 med god margin, og husker godt alle argumentene for overgang fra bakhjulstrekk til forhjulstrekk på fossilbilene. Bortsett fra fordelen med motoren og vekta plassert over drivhjulene som fossilbilene har, hva er det som gjør at elbiler med forhjulstrekk blir uglesett? Fossilbiler med bakhjulstrekk var jo gjerne et rent helvete om vinteren pga vektfordelingen, og forhjulstrekk var jo også ansett som mye bedre for stabiliteten og kjøreegenskapene, men at det skal bli helt motsatt med elbiler bare pga bedre vektfordeling klarer jeg ikke helt forstå...
Jeg har hatt elbiler med forhjulstrekk (Soul, E golf og Ampera E), bakhjulstrekk (i3) og en liten haug med awd.
Forhjulstrekkerne er i særdeleshet dårligst på spesielt vinterføre. i3 er ikke beste eksempel på bakhjulstrekk men bedre enn de overnevnte. Model S er meget god, men har ikke eid den selv, bare kjørt den mye.
AWD er overlegent i forhold til stabilitet og fremkommelighet 🥳
Sitat fra: Svein_H på fre 01. mar 2024, kl. 16:42Sitat fra: Counterpointer på ons 28. feb 2024, kl. 12:19De snakker om en fremtidig versjon med awd 🤞🏼
Forhjulstrekk på elbiler fungerer forsåvidt, men er tredjevalget for min del.
For å ta en positiv ting som ikke er mye fokusert på så er den godkjent for tilhengerfeste 👍🏼
Jeg stusser litt på det utsagnet her. Hvorfor er det så galt med forhjulstrekk på elbiler? Jeg har bikka 50 med god margin, og husker godt alle argumentene for overgang fra bakhjulstrekk til forhjulstrekk på fossilbilene. Bortsett fra fordelen med motoren og vekta plassert over drivhjulene som fossilbilene har, hva er det som gjør at elbiler med forhjulstrekk blir uglesett? Fossilbiler med bakhjulstrekk var jo gjerne et rent helvete om vinteren pga vektfordelingen, og forhjulstrekk var jo også ansett som mye bedre for stabiliteten og kjøreegenskapene, men at det skal bli helt motsatt med elbiler bare pga bedre vektfordeling klarer jeg ikke helt forstå...
Har vel med effektivitet å gjøre og, tester har vist ved dytte bilen fremover med bakhjuls trekk er mer effektivt enn å dra bilen med forhjuls trekk samt at man og da får bedre svingradius med bakhjuls trekk.
Når man akselererer så flyttes tyngdepunktet bakover, da får man mer vekt på drivhjulene. Samme i oppoverbakker. Unngår også torque-steer.
Nå er vi litt OT her, men jeg takker for alle svar og innspill.
Personlig har jeg aldri hatt noen problemer med forhjulstrekk på vinterføre, ikke noe mer enn med bakhjulstrekk hvertfall, og jeg har også hatt flere ulike biler. Ikke til forkleinelse for noen, men da kan man jo lure på om det kanskje handler mer om bil og sjåfør (og ev. dekk) enn hvorvidt bilen har for- eller bakhjulstrekk.
Jeg skal heller ikke uttale meg om effektiviteten av bakhjulstrekk vs forhjulstrekk, men noen linker til slike tester hadde vært veldig kjekt, da dette er helt ny info for meg. Jeg har heller aldri kjørt en bil med mindre svingradius enn min Zoe, selv om den har forhjulstrekk.
Jeg kan se poenget med bakhjulstrekk i bratte bakker, så man slipper å måtte rygge opp slik biler med forhjulstrekk av og til må gjøre om vinteren. Imidlertid klarer jeg ikke helt å se at akselerasjon er et godt argument for bakhjulstrekk. Hvor ofte akselererer man så kraftig at vektforskyvningen har noen praktisk betydning?
Det med torque-steer har jeg selv opplevd, så det er et godt poeng, men igjen kun ved kraftig akselerasjon.
Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.
Sitat fra: Counterpointer på lør 02. mar 2024, kl. 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.
Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
Sitat fra: Svein_H på søn 03. mar 2024, kl. 13:48Sitat fra: Counterpointer på lør 02. mar 2024, kl. 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.
Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
Du skriver som om du ikke skjønner problemene med forhjulstrekk, leste deg da feil og trodde du ikke hadde opplevd torque steer (det er ikke hverken behagelig eller trygt).
Forhjulstrekk passer fint til gamle damer og herrer med hatt, jeg faller ikke inn i noen av de kategoriene.
De gamle GTI bilene med forhjulstrekk er bare et dårlig minne nå 🤓
Sitat fra: Counterpointer på søn 03. mar 2024, kl. 22:25Sitat fra: Svein_H på søn 03. mar 2024, kl. 13:48Sitat fra: Counterpointer på lør 02. mar 2024, kl. 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.
Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
Du skriver som om du ikke skjønner problemene med forhjulstrekk, leste deg da feil og trodde du ikke hadde opplevd torque steer (det er ikke hverken behagelig eller trygt).
Forhjulstrekk passer fint til gamle damer og herrer med hatt, jeg faller ikke inn i noen av de kategoriene.
De gamle GTI bilene med forhjulstrekk er bare et dårlig minne nå 🤓
Var nok en bedre opplevelse, da de som regel hadde mesteparten av vekten fremme. Biler som har 50/50 vektfordeling eller noe mere bake, som de fleste elbiler har, får dermed problemer med at vekten over drivhjulene blir for liten i forhold til å opprettholde godt grep ved f.eks. hurtig akselerasjon eller å holde på grepet i oppoverbakker.
Kona som jeg har, er et veldig godt eksempel på dette. Spinner lett på forhjulene selv om jeg ikke velger sport, når jeg skal ta av i lyskryss etc. Mistenker og at jeg og fikk for dårlig grep mot våt is ved flere anledninger pga dette, f.eks. da jeg skulle forlate parkeringsplassen min og hadde vært så dum å kjøre snute inn.
Måtte rett og slett gå å hente litt grus, da selv ikke det å slenge mattene under forhjulene hjalp. Dette til tross for at forhjulene var høyere opp (svakt skrånende pga oppbygd is på bakken), og vekten burde ha hjulpet meg da jeg skulle rygge.
Hadde jeg rygget inn da jeg parkerte, ville jeg kanskje ikke ha stått fast, for da ville vekten blitt forskjøvet fremover mot forhjulene, og nå i den retningen jeg uansett ville ha kjørt da.
Jeg liker bilen min i det store og hele, men siden det kun er el som gjelder nå, har jeg lovd meg selv å aldri mere kjøpe forhjulstrekker eller 4WD som prioriterer fremhjulene når bare ene hjulparet brukes, og bruker bakhjulene først når det røyner på. Alternativt må jeg vite at jeg alltids kan aktivere 4WD når det passer meg.
Dessverre vil det siste kravet gjøre mange ellers gode biler uaktuelle, så der må jeg kanskje inngå et kompromiss. Og det vil gjerne bety at jeg må vente til bilen er testet, og ikke igjen hopper på et bilvalg som "første", men må vente til slik info er tilgjengelig og verifiserbar.
Jeg hadde også en Zoe, og den var ganske bra på vinterføre, og tok seg i alle fall bedre fram enn en Saab 9-3 jeg hadde samtidig, begge bilene hadde for øvrig like dekk.
Når Kona nevnes så er vel det et skrekkeksempel på hvor dårlig en elbil med forhjulstrekk kan gjøres, i alle fall etter mine begrensede egne erfaringer med bilen på vinterføre, og det som søstra mi, som kjører Kona, forteller.
Basert på erfaringer med Zoe så ville jeg ikke vært veldig skeptisk til å velge R5 pga. forhjulstrekk. Jeg synes bilen ser veldig bra ut, og tror det er førstevalget om vi skal kjøpe en nr2 bil.
Sitat fra: Counterpointer på søn 03. mar 2024, kl. 22:25Sitat fra: Svein_H på søn 03. mar 2024, kl. 13:48Sitat fra: Counterpointer på lør 02. mar 2024, kl. 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.
Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
Du skriver som om du ikke skjønner problemene med forhjulstrekk, leste deg da feil og trodde du ikke hadde opplevd torque steer (det er ikke hverken behagelig eller trygt).
Forhjulstrekk passer fint til gamle damer og herrer med hatt, jeg faller ikke inn i noen av de kategoriene.
De gamle GTI bilene med forhjulstrekk er bare et dårlig minne nå 🤓
Vel, det du skriver sier jo mest om deg, og er totalt irrelevant for emnet i denne tråden, så jeg kommer ikke til å svare mer på dine innlegg heretter.
Sitat fra: Svein_H på man 04. mar 2024, kl. 16:24Sitat fra: Counterpointer på søn 03. mar 2024, kl. 22:25Sitat fra: Svein_H på søn 03. mar 2024, kl. 13:48Sitat fra: Counterpointer på lør 02. mar 2024, kl. 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.
Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
Du skriver som om du ikke skjønner problemene med forhjulstrekk, leste deg da feil og trodde du ikke hadde opplevd torque steer (det er ikke hverken behagelig eller trygt).
Forhjulstrekk passer fint til gamle damer og herrer med hatt, jeg faller ikke inn i noen av de kategoriene.
De gamle GTI bilene med forhjulstrekk er bare et dårlig minne nå 🤓
Vel, det du skriver sier jo mest om deg, og er totalt irrelevant for emnet i denne tråden, så jeg kommer ikke til å svare mer på dine innlegg heretter.
:-X
har en e-up 2015 som skal erstattes snart trolig, med ny hytte og ny pendlervei og mer kjøring til jobb i hverdagen
Nye renault 5 ser jo ut som bra kandidat liker utseende og at den hilser litt til gamle turbo 5, vet man om man kan legge ned seterygg? og noe mer rundt prising? hengervekt er 500 vs 550 på e c 3?
vi har vanligvis 2 eller 3 biler i husstanden (for tiden 2) , og vi ser at e-up'en har vært den uten tvil mest populære bilen i hverdagen, og har lyst på en ny liten bil, danseplassen rundt den i garasjen skader heller ikke, selv om jeg har over middels god plass.
Sitat fra: hemi på man 20. mai 2024, kl. 17:12vet man om man kan legge ned seterygg?
Ja, men den blir ikke så veldig flat. Du kan se fra 19:40 i denne gjennomgangen: https://www.youtube.com/watch?v=42Ev_3Iigbg
Sitat fra: OlaM på tir 21. mai 2024, kl. 10:37Sitat fra: hemi på man 20. mai 2024, kl. 17:12vet man om man kan legge ned seterygg?
Ja, men den blir ikke så veldig flat. Du kan se fra 19:40 i denne gjennomgangen: https://www.youtube.com/watch?v=42Ev_3Iigbg
takker! jeg tror jeg kan leve med dette, uten tvil litt "meh" vs eup, men om den er litt lenger går det
vi får 3 dobbel bagger med ski ganske lett i eup mellom, og gjerne 1-2 par løse om vi vil det, til og med hatt det med 1 mann baki, og fruen forran med skistøvler på fortsatt!
vi har bare 10-12 min kjøretur til skibakken, men "avhengig" (ofte) av å ha med flere ski
500kg henger på den der er ganske magisk, vi har en en liten henger vi bruker til hageavfall og finnkupp og div som går shuttletrafikk her med 500KG nyttelast, som ofte ikke er full, siden vi begge har BE førerkort hadde dette vært prima.
Den havner på listen! spent på vinterrekkevidde! vi har 21 mil til hytta i hemsedal, og det hadde vært stas om vi kunne bruke den som nr 2 bil da hun jobber turnus og jeg brått kan måtte ta den opp til hytta selv.
Jeg synes denne er såpass lekker at jeg vurderer når den kommer, forhandler sier nyåret - jeg hadde trodd september, men Norge er ikke "utvalgte land". Motorforum kommer til å hente en hjem når de kommer i butikk i Frankrike, selv om den muligens ikke vil ha nordisk vinterpakke.
Prisen i Frankrike starter på ca 30000 Euro, ser jeg på renault.fr - noe mere for den mere attraktive versjonen. Har de mva på elbil i Frankrike? Det har jeg hatt plunder med å finne ut av...
Yes they do have VAT on cars. But if the car is under a certain price, you get money back via the so called "ecological bonus".
The full price for the Techno version is 33 490 €, and the bonus is 4000 €.
So the first price is the one with the VAT.
Then the price for export would be 33 490 / 1.20 = 27 900 € or at the current rate 315 000 NOK.
Then you have to add transport and a bit of import fees in Norway (probably only for pushing the papers through so hopefully not too much)
Alpina kommer med en utgave om en ønsker noe som skiller seg ut.
Den var nice. Med AWD så hadde det vært gøy.
Ser mye fetere ut enn det den er.
0-100 på seks sekunder mener jeg, og det er med helt ny og større motor 🤷🏻
6 sekunder er blant de bedre som ikke har AWD, så er vel begrenset av grep/antispinn på bare to hjul, mer effekt vil nok ikke hjelpe.
Sitat fra: OC-Freak på fre 21. jun 2024, kl. 09:546 sekunder er blant de bedre som ikke har AWD, så er vel begrenset av grep/antispinn på bare to hjul, mer effekt vil nok ikke hjelpe.
Model S 2WD greide 0-100 på 4 sekunder i 2013, så det er vel ikke det som er begrensningen. Eller er det feilhjulsdrift?
Yes, front wheels
Alpina er vel et får i ulveklær ;)
Liker selv bedre omvendt.
Evt ulv i ulveklær 😂
Det bildet der må da være fake, men det hadde ikke vært meg imot om de kom med noe slikt. :)
Er bilen lett og har ett godt avstemt understell er ikke 0-100 på 6 sekunder noe problem. Så lenge responsen er bra kan det by på mye morro.
Sitat fra: Svein_H på fre 21. jun 2024, kl. 17:13Det bildet der må da være fake, men det hadde ikke vært meg imot om de kom med noe slikt. :)
Dumt å antyde fake uten å gjøre et Google søk engang ::)
Her har du video fra en kjent reporter fra Fift gear (Jhonny Smith)
Ja, for Google er jo et troverdig svar på alt her i verden... Uansett, takk for linken, skal sjekke den ut.
Det tok ca 2 minutter (minus 90 sekunder) for å se at bildet ditt var fake, Alpine-modellen ser ikke slik ut.
Sitat fra: Svein_H på fre 21. jun 2024, kl. 19:46Det tok ca 2 minutter (minus 90 sekunder) for å se at bildet ditt var fake, Alpine-modellen ser ikke slik ut.
Alpine modellen som du sa var fake..... I videoen om Alpine modellen 😂
Jeg innrømmer glatt at infoen var fra Late Brake, hadde ikke bilde så det kom fra Google i en annen farge, for min del er den blå og den hvite samme bilen i alle de vesentligste tingene som gjelder exteriøret.
Men aner kverulering på gang, så det får holde fra meg.
Sitat fra: Counterpointer på fre 21. jun 2024, kl. 21:11Sitat fra: Svein_H på fre 21. jun 2024, kl. 19:46Det tok ca 2 minutter (minus 90 sekunder) for å se at bildet ditt var fake, Alpine-modellen ser ikke slik ut.
Alpine modellen som du sa var fake..... I videoen om Alpine modellen 😂
Jeg innrømmer glatt at infoen var fra Late Brake, hadde ikke bilde så det kom fra Google i en annen farge, for min del er den blå og den hvite samme bilen i alle de vesentligste tingene som gjelder exteriøret.
Men aner kverulering på gang, så det får holde fra meg.
Du kommer med falske påstander, og bruker mulig kverulering som argument for å slippe å svare? Det sier jo sitt om deg. Jeg har aldri sagt at Alpine-modellen var fake. Det var bildet ditt som var fake, ikke selve bilen. Er det så vanskelig å forstå?
Sitat fra: Svein_H på lør 22. jun 2024, kl. 16:02Sitat fra: Counterpointer på fre 21. jun 2024, kl. 21:11Sitat fra: Svein_H på fre 21. jun 2024, kl. 19:46Det tok ca 2 minutter (minus 90 sekunder) for å se at bildet ditt var fake, Alpine-modellen ser ikke slik ut.
Alpine modellen som du sa var fake..... I videoen om Alpine modellen 😂
Jeg innrømmer glatt at infoen var fra Late Brake, hadde ikke bilde så det kom fra Google i en annen farge, for min del er den blå og den hvite samme bilen i alle de vesentligste tingene som gjelder exteriøret.
Men aner kverulering på gang, så det får holde fra meg.
Du kommer med falske påstander, og bruker mulig kverulering som argument for å slippe å svare? Det sier jo sitt om deg. Jeg har aldri sagt at Alpine-modellen var fake. Det var bildet ditt som var fake, ikke selve bilen. Er det så vanskelig å forstå?
Ja det var temmelig uklart. Og har sett deg både svare og kverulere i andre tråder så lar ikke dette utarte mer.
Sitat fra: Counterpointer på lør 22. jun 2024, kl. 19:03Sitat fra: Svein_H på lør 22. jun 2024, kl. 16:02Sitat fra: Counterpointer på fre 21. jun 2024, kl. 21:11Sitat fra: Svein_H på fre 21. jun 2024, kl. 19:46Det tok ca 2 minutter (minus 90 sekunder) for å se at bildet ditt var fake, Alpine-modellen ser ikke slik ut.
Alpine modellen som du sa var fake..... I videoen om Alpine modellen 😂
Jeg innrømmer glatt at infoen var fra Late Brake, hadde ikke bilde så det kom fra Google i en annen farge, for min del er den blå og den hvite samme bilen i alle de vesentligste tingene som gjelder exteriøret.
Men aner kverulering på gang, så det får holde fra meg.
Du kommer med falske påstander, og bruker mulig kverulering som argument for å slippe å svare? Det sier jo sitt om deg. Jeg har aldri sagt at Alpine-modellen var fake. Det var bildet ditt som var fake, ikke selve bilen. Er det så vanskelig å forstå?
Ja det var temmelig uklart. Og har sett deg både svare og kverulere i andre tråder så lar ikke dette utarte mer.
Sorry, men jeg biter ikke på. Dette blir for tåpelig, jeg gidder ikke mer.
Jeg har snust innom noen YouTube-videoer nå som man endelig har fått mulighet til å begynne å kjøre bilen. Veldig mye positivt, så denne blir spennende å se prisen på.
Tror kanskje Renault 5, sammen med Fiat Grande Panda er de bilene jeg har mest lyst på som bil nummer 2 i huset for tiden. En knallgul R5 hadde passet meg utmerket!
Anybody knows when the price will be revealed here in Norway?
the "coming now" "coming soon" etc.. just kept on beeing BS. Bought another car, apparantly deliver Q2 and orders Q1 2025 now. it better be cheap :)
Sitat fra: hemi på fre 18. okt 2024, kl. 17:22. it better be cheap :)
Et folkekrav :+1:
Billigste ser ut til å starte på rundt 30 000 euro.
Alpine A290 basert på R5 får 220 hester, helt eget understell og flotte sportslige kjøreegenskaper blir 10-12 000 dyrere, men kan sikkert være verdt det! Var visst morsom å kjøre, videoer på youtube.
Det er vel turbo som gjelder 8)
Sitat fra: Counterpointer på tir 17. des 2024, kl. 22:41Det er vel turbo som gjelder 8)
Den ser bare så sykt tøff ut den bilen :+1:
Ser at første eksemplar nå er registrert i Norge, så det er jo en start. Ellers er det fortsatt lite om priser, bestilling og leveringer her til lands.
Sitat fra: Bjarne på tor 16. jan 2025, kl. 19:04Ser at første eksemplar nå er registrert i Norge, så det er jo en start.
det gledes :+1:
Tipper prisen og salgstart har med bytte av importør og forhandler å gjøre, er mye rot hos Renault om dagen.
Do tell! No more RBI/Motor Forum?
Sitat fra: minibiti på fre 17. jan 2025, kl. 14:50Do tell! No more RBI/Motor Forum?
Nei er Hedin Caetano/RN Nordic
som tar over.
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12262
https://www.motor.no/aktuelt/dette-er-arsaken-til-at-renault-ikke-er-med/302219
Sitat fra: Daniel_0007 på fre 17. jan 2025, kl. 20:45Sitat fra: minibiti på fre 17. jan 2025, kl. 14:50Do tell! No more RBI/Motor Forum?
Nei er Hedin Caetano/RN Nordic
som tar over.
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12262
https://www.motor.no/aktuelt/dette-er-arsaken-til-at-renault-ikke-er-med/302219
Ja det er en grunn til alt...var nok ikke lett for de å fortelle NAF dette når det var en omroganisering av bilmerket på gang :o
Prisene ute, 249k til 319k. Veldig tøff liten bil! Men desverre litt liten og kort rekkevidde for vårt bruk
https://renault.no/r5-e-tech-electric
Shit, altså! Den er så kul, men jeg er drittlei Renault og alle problemene jeg har hatt med mine 2 Zoe'er. Er stygt redd jeg kan komme til å møte meg selv i døra her...
All I can say is that it is superb, both inside and outside. I went to see at at Car Expo 20205 in Lillestrøm on Sunday... WOW :)
Da er 6 biler registrert, og interessant nok er 3 av de parallellimport i følge elbilstatistikk.no. Det ligger en del ute på finn.no fra forhandlere, men er det noen her som har bestilt? Og kanskje på tide med et eget 5-forum nå som Årets bil 2025 er kommet til landet?
Høres ut som at Misha synes Alpine-utgaven er morro.
topp modellen kostet 27k pund i england, hvistnok. Tror heller eg hadde kjøpt en brukt model 3, som er er billig og i rikeligt utvalg på finn
Jeg har kjøpt en svart R5 og er fornøyd. Kona liker den også. Henten den onsdag forrige uke. https://flipper22.webnode.co.uk/l/2025-renault-5-techno/
Det jeg tenker, er at hypen og presseomtalen som kom ved lansering for (over?) et år siden, ikke helt står i stil med salgstall. Forhåndsbestillingene var visstnok helt i taket, uten at det helt vises på veien. Likevel, jeg ville ikke hatt en Tesla 3 (har eid en Highland) til noen få tusenlapper ekstra, med 130 flere hk og 100 km ekstra rekkevidde. Denne R5'en er et statement i seg selv - og jeg liker at omtrent hele bilen er satt sammen med biter fra Frankrike.
Jeg bestemte meg for en slik da de første pressebildene kom. Først i gul, men dempet meg i butikken hos Motorforum, da jeg bestemte meg for en av hyllevarene deres.
Bra valg og kul bil. Dessverre bare sett én på veien.
En i borettslaget vårt eier en. Kult design, men la merke til at 5 tallet på panseret var fullt av vanndråper her om dagen. Vet ikke om det skal være sånn eller ikke.
Sitat fra: Etternøleren på man 11. aug 2025, kl. 22:55En i borettslaget vårt eier en. Kult design, men la merke til at 5 tallet på panseret var fullt av vanndråper her om dagen. Vet ikke om det skal være sånn eller ikke.
Bare hvis det har regnet :)
Femtallet illustrerer ladenivå. Med "halv tank" lyser bare halve femmeren.
Ikke verdens raskeste lading, men heller ikke forvarmet.
Fra 27 % til 80 % på 29 minutter. (Pris 153,60 på ST1)
Men ellers morsom bil. Prøvekjørte en i forrige uke, god støydemping og kjørefølelse.
Mye mer moderne enn Stellantis-bilene, men trang i baksetet sammenliknet med Corsa'en.
Sitat fra: Syklist på tir 26. aug 2025, kl. 14:10Men ellers morsom bil. Prøvekjørte en i forrige uke, god støydemping og kjørefølelse.
Mye mer moderne enn Stellantis-bilene, men trang i baksetet sammenliknet med Corsa'en.
Jeg liker den godt, og skal kanskje aldri ha noen bak. Litt storbilfølelse (ikke helt, men nesten) over brostein og fartsdumper i Oslo. Opel er liksom ikke greia mi :-)
Rekkevidde
Renault oppgir 411 km WLTP. Jeg finner rett under eller rett over 300 km på full-ladet bil. Temp mellom 16 og 24 grader. Tror maks har vært i området 320, og det var ved første lading. Kjører mest by, men har hatt en ørliten harrytur også. Da gikk det gjerne i 110. Det skal sies at jeg ikke kjører i ECO-modus, eller med regenerering (D/B). Comfort-mode er standard, men har naturligvis også hatt bilen i Sport.
I always find the Renaults to be a bit pessimistic when it comes to the range guestimate.
And there is a bit of a buffer at the bottom as well.
Try to go from 100% to say 5% and see how many km you manage ;)
Har i dag sett og prøvekjørt nye R5, og er stygt redd for at jeg kommer til å møte meg selv i døra enda en gang.
Sitat fra: Svein_H på lør 06. sep 2025, kl. 17:36Har i dag sett og prøvekjørt nye R5, og er stygt redd for at jeg kommer til å møte meg selv i døra enda en gang.
Den er ikke synlig på statistikk over antall solgte, regnr.info sier at 199 stk er registrert i Norge så langt. Noe etterslep er det sikkert der også. Hva jeg liker godt, er at naboene ikke har en. De er sjelden å se på veien. Bestemte meg for en sånn allerede da den ble lansert, ca. ett års tid før den kom i butikk. Helst med baguetteholder. Venter fremdeles på at den kommer.
https://elbilstatistikk.no/ says 403 R5 E-Tech are registered so far...
Har ikke møtt noen på veien ennå, så nå i helgen var første gangen jeg fikk sett den med egne øyne. Gulfargen ble jeg faktisk veldig positivt overrasket over, så lenge taket er svart, helgul tror jeg nok kan bli litt for voldsomt. Grønn hadde de dessverre ikke inne, men den så også veldig fin ut i helsvart Iconic-utgave.
Gult er kult. :-) Grønn står også bra til den bilen. (Jeg prøvekjørte en svart en, flott bil, men liker best lyse biler i sommervarme.)
Har en A290 denne uka i Frankrike, og det er en av de morsomste elbilene jeg har kjørt.
Hatt en gul iconic noen uker nå. Veldig morsom. Aldri kommet meg raskere og mer smidig til stasjon, butikken og rundt om. Kjøpt til frunk for varseltrekant, midtnakkestøtte og ladekabel da subben på anlegget tar brønnen på den lille bagasjen.
Utrolig bra førerassistenter, og enkelt å skru av pålagte varslinger. Infotainment er top notch. Såpass at vi vurderer Scenic som hovedbil, har en opsjon på en sort/sort/sort Alpine klar. Dette etter å ha testet BYD Sealion 7, Nissan Ariya og litt forskjellig.
Av negative ting, ryggekamera har dårlig oppløsning, og halve visninga er ens eget bilskilt. Ikke varmetråder under viskerene foran.
Da er bil bestilt, estimert levering om 2-3 uker. Det blir en fin julegave! :)
@svein_h Is it to replace your Zoe R110?
Leser at Renault 5 er en stor suksess med allerede 100.000 solgte. Stort sett alt av deler er produsert i Europa.
Nå ryktes det at de jobber med å klargjøre for produksjon av awd på Renault 4 også. Kalt Renault 4 Savane, for de som ønsker litt romsligere variant.
Sitat fra: minibiti på ons 03. des 2025, kl. 10:58@svein_h Is it to replace your Zoe R110?
Yupp, den tar de i innbytte. Jeg beholder Zaptec-laderen, da den uansett er verdiløs for ny eier så sant de ikke allerede har en godkjent ladekurs med CEE-stikk.
Kanskje på tide å opprette en egen R5-kanal her på forumet snart?
Glad to see you are sticking with Renault even for all its faults :)
I could not create a topic for the R5 so I guess some forum admin has to do that?
Jeg har hatt mye kluss med Zoe ja, men er forsiktig optimist når det gjelder nye R5. Fool me once, shame on you. Fool me twice osv.
Det må være opp til forumadmin å opprette et nytt delforum for R5 ja, det burde ikke være noe problem.
Sitat fra: daktari på ons 03. des 2025, kl. 11:04Nå ryktes det at de jobber med å klargjøre for produksjon av awd på Renault 4 også. Kalt Renault 4 Savane, for de som ønsker litt romsligere variant.
Bra, det er underskudd på små biler med awd.
Da er årets julehandel i boks for min del, hentet nybilen i dag. Kanskje @forumadmin eller @moderator snart kan få på plass et eget rom for R5 E-Tech?
Litt snodig, kom jeg til å tenke på. Har faktisk ikke sett en eneste R5 E-Tech på veiene før nå i ettermiddag da jeg kjørte hjem etter å ha hentet bilen, da møtte jeg pinadø en annen R5 i akkurat samme fargekombo! Og det på østsiden av Fetsundbrua, ikke midt i Oslo på vei til eller fra jobb..!