Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. januar 2021, klokken 11:56
Er det noen som har noen erfaringer fra hvordan utfall det har vært på reklamasjonssaker mot Tesla?
På mandag begynte det å bli trøbbel med luftfjæringen på min 2017 Model X, som nå har gått 133800 km. Etter å ha vært inne hos Tesla sier de nå at luftfjæringen på begge sider foran, kompressor og noe ventiler og slikt må byttes til en kostnad på 37.122 kr. Jeg syns så klart dette bør gå på reklamasjonsretten, ettersom bilen ikke er 4 år en gang, men de kom med noe som virket som et standardsvar, som jeg ikke har sett før:
"Hei. I reklamasjonssaker kan man ikke se bort i fra kjørelengde. I dette tilfelle har bilen gått 133800 kilometer, som tilsvarer 6,69 år hvis man regner 20000km årlig som ett år. Reklamasjonen er derfor avslått og vi ønsker avgjørelse på tidligere sendt prisoverslag. Mvh Tesla Service Drammen"
Og etter jeg insisterte på at kjørelengde ikke er avgjørende, så kom dette svaret også:
"Hei. Vi har gitt vårt tilsvar og reklamasjonssaken er avslått. Vi forholder oss alltid til gjeldende lovverk, og dette har vært oppe i systemet og avgjort tidligere. Det vil ikke bli gitt flere svar ang reklamasjon i denne saken. Dersom du ikke ønsker bilen reparert anses saken som avsluttet og bilen kan hentes. Mvh Tesla Service Drammen"
Jeg kommer til å få bilen reparert, men er så klart uenig i at dette ikke er en reklamasjonssak, og kommer til å klage.
Men er tilsvarene fra Tesla bare hersketeknikk? Om det var sånn at 20.000 km = ett år, så er reklamasjonsretten *helt* verdiløs, ettersom reklamasjonsrett og garanti løper ut samtidig. Og dette er en praksis jeg aldri har sett selv antydet noe sted før. Jeg hadde egentlig forventet at de ville påstå at dette var slitasjedeler, men de valgte en helt annen rute.
Men hva er deres erfaringer?
Dette er vel det vanlige (NAF):
Dette betyr at nybilgarantiens varighet er enten fem år eller 100.000 kjørte kilometer, alt ettersom hva som inntrer først. Garantitiden vil i et slikt tilfelle være ute før det har gått fem år hvis man har kjørt mer enn 100.000 km. med bilen. Garantien følger bilen, og vil som hovedregel gjelde ved videresalg
Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. januar 2021, klokken 12:02
Dette er vel det vanlige (NAF):
Dette betyr at nybilgarantiens varighet er enten fem år eller 100.000 kjørte kilometer, alt ettersom hva som inntrer først. Garantitiden vil i et slikt tilfelle være ute før det har gått fem år hvis man har kjørt mer enn 100.000 km. med bilen. Garantien følger bilen, og vil som hovedregel gjelde ved videresalg
Ja, det gjelder garantien, som kommer i tillegg til reklamasjonsretten.
Ser at noen hevder at NAF sier det er 5 år eller 150.000 km som er gjeldende for reklamasjon, men har ikke sett dette dokumentert.
Viktig å skille mellom reklamasjon og garanti her, dette er særnorsk.
Jeg byttet dempere og kompressor ved 146.000 og måtte betale, og da TOCN tok dette opp med Tesla, var svaret det samme, 20.000 pr år er det normale og bla bla bla, avslått.
Så jeg er spent på hva andre opplever.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. januar 2021, klokken 11:56
"Hei. Vi har gitt vårt tilsvar og reklamasjonssaken er avslått. Vi forholder oss alltid til gjeldende lovverk, og dette har vært oppe i systemet og avgjort tidligere. Det vil ikke bli gitt flere svar ang reklamasjon i denne saken. Dersom du ikke ønsker bilen reparert anses saken som avsluttet og bilen kan hentes. Mvh Tesla Service Drammen"
Siden de "alltid forholder seg til gjeldende lovverk" så kan de sikkert også informere deg om hvor i loven de finner hold i sine påstander? Eller noen rettsavgjørelse som de kan vise til?
Jeg blir stadig forundret over Teslas tolkning av lover og regler!
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. januar 2021, klokken 11:56
"Hei. Vi har gitt vårt tilsvar og reklamasjonssaken er avslått. Vi forholder oss alltid til gjeldende lovverk, og dette har vært oppe i systemet og avgjort tidligere. Det vil ikke bli gitt flere svar ang reklamasjon i denne saken. Dersom du ikke ønsker bilen reparert anses saken som avsluttet og bilen kan hentes. Mvh Tesla Service Drammen"
Jeg ville ihvertfall tatt dette opp med Forbrukerrådet. Når de sier at dette har vært avgjort tidligere, så må det faktisk være avgjort tidligere, hvis ikke så er dette å bevisst forlede kunden bort fra lovpålagte rettigheter.
Merkelig at de ikke bare hevder slitedeler. X5en vi hadde før Model X fikk sitt tredje sett med luftfjærer på 115 000km eller hva det nå var, så dette er absolutt kjent problem i hele bransjen.
Det som uavhengig av luftfjærene, er elendig, er alt det andre de sier må skiftes. Det tyder på at det har oppstått lekkasje i en luftfjær, så har kompressoren gått så lenge at den har havarert, og en har fått partikler inn i systemet slik at også ventilene må skiftes. Her vil jeg påstå at det er en mangel fra Tesla at de ikke har en sikkerhetsfunksjon som forhindrer kompressoren fra å gå til den havarerer. Klarer den ikke oppnå riktig høyde innen et par minutter så burde den åpenbart bli slått av og gi melding på skjerm om feil på luftunderstell, kjør forsiktig til verksted.
Hvis du sier ja til deres "tilbud" og de bytter alt - betyr dette at du da har 5 nye år fra datoen de byttet? Og/eller 100.000 nye km til ca. 240.000km? Det skal vel gis garanti/reklamasjonsrett på nye deler også?
Ellers står jo dette her: https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty (https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty)
SitatTeslaen din er dekket av en Begrenset nybilgaranti i fem år eller 100.000 km, hva som enn inntreffer først. Batteri- og drivenheten i Teslaen din er dekket i tidsperioden:
Model S og Model X – 8 år eller 240.000 km, avhengig av hva som kommer først, med minimum 70 % av gjenværende batterikapasitet i garantiperioden.
Sitat fra: Ellemelle på fredag 08. januar 2021, klokken 12:40
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. januar 2021, klokken 11:56
"Hei. Vi har gitt vårt tilsvar og reklamasjonssaken er avslått. Vi forholder oss alltid til gjeldende lovverk, og dette har vært oppe i systemet og avgjort tidligere. Det vil ikke bli gitt flere svar ang reklamasjon i denne saken. Dersom du ikke ønsker bilen reparert anses saken som avsluttet og bilen kan hentes. Mvh Tesla Service Drammen"
Jeg ville ihvertfall tatt dette opp med Forbrukerrådet. Når de sier at dette har vært avgjort tidligere, så må det faktisk være avgjort tidligere, hvis ikke så er dette å bevisst forlede kunden bort fra lovpålagte rettigheter.
https://www.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/10/Forbrukerrådets-undersøkelse-av-bilgarantier-i-2011.pdf
"Forbrukerrådet mener at du har reklamasjonsrettigheter også dersom du har kjørt lengre enn kjørelengde angitt i garantien."
https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-kjopet/reklamasjon-ved-kjop-av-bil/
"Eksempel: Hvis girkassen på bilen havarerer etter tre år og kjørte 60.000 km, tross normalt vedlikehold og normal bruk, bør du reklamere. En girkasse skal normalt vare lenger enn dette. "
Tesla prøver muligens å tolke alt over 20.000km som unormal bruk?
Jeg ville sjekket om forsikringer inkluderer advokat, koblet inn forbrukerrådet og ev. NAF (hvis man er medlem). Tesla prøver å unngå forbrukerkjøpsloven på en ganske frekk måte.
Flere i samme båt (bil) her, og slik jeg ser det har Tesla en svak sak. Det er soleklar forskjell på garanti og reklamasjonsrettigheter gitt av loven.
Hvilke advokater bruker dere i slike saker? Trenger tips her.
Kjenner jeg er litt delt her. På den ene siden vil jeg tro at dempere og kompressor er noe som slites ut og normalt ryker på grunn av slitasje, ikke alder. I hvert fall ikke her i Norge med mye salting og dårlige veier som går hardt ut over understellet, pakninger/gummi mm.
133.800km er en solid distanse å kjøre med originalt understell. Etter så lang distanse kjenner jeg at jeg nok selv ikke ville reklamert på utslitte dempere på en tung sprek bil som Model X. Det finnes jo nok av eksempler fra andre merker på bytte av store deler av understellet med langt kortere kjørelengde enn det, for kundens regning.
Og problemet blir jo da at om en fjær eller del i luftunderstellet ryker, så kan fort kompressor gå med i dragsuget pga urenheter eller for stor belastning. Programvare bør ideelt sett sørge for at det ikke skjer, men ikke alltid programvare klarer forhindre det.
Det jeg synes er litt spesielt er at akkurat i vinter har tilsynelatende svært mange havari på luftunderstell. Veldig sjeldent jeg så noe til dette før, men nå plutselig de siste par månedene virker det som om titalls melder om dette på FB. Det får en til å tro at justert programvare kan ha gått galt avsted og medført massehavari. Det skulle vært interessant å se antallet utbedringer av lufunderstell desember 2020 kontra desember 2019, men slike tall er nok umulig å få tak i. Innlegg på FB er jo heller ikke nødvendigvis noe godt grunnlag. Det kan være så enkelt som at flere deler erfaring med dette nå fordi de ser andre gjør det.
Selv følte jeg det var i grenseland når bilen hadde gått 70k og jeg fikk byttet mye i understellet pga standard knirk. Da tenkte jeg bilen hadde gått såpass at jeg måtte påregne å begynne å betale for slitedeler, men slapp unna gratis uten diskusjon på haugevis av deler.
Når det gjelder utbedring og pris ble det akkurat delt tips i en FB gruppe fra en som hadde kjøpt brukte deler og fått et eksternt verksted til å bytte alt for en brøkdel av prisen. I samme tråd var det også tips ift kjøp av nye deler fra Tyskland. En kan nok komme unna med en veldig mye lavere pris om en tar reparasjonen et annet sted enn hos Tesla.
Prisen på reparasjonen høres dessverre normal ut, i alle fall ikke spesielt dyrt. Vi hadde lignende problemer på en tidligere Mercedes, riktignok ved passerte 230.000 km. Luftfjæring er DYRT når det slutter å virke, så vi valgte Model S uten luftfjæring. Det selges dessverre ikke lengre.
Når det gjelder reklamasjonsrett, så er dette litt i grenseland slik jeg ser det. Det finnes ingen absolutt km-grense for reklamasjonsrett, så dette koker vel ned til om dette essensielle systemet regnes som slitedel eller ikke. Og om produsenter bør slippe unna med å designe et kjøretøy som ikke varer mer enn litt over 100.000 km. Miljømessig ville det vært krise.
Kanskje dere kunne fått til et kompromiss hvor du f.eks. betaler halvparten?
Edit: Forøvrig så er dette et kjent problem i Tesla-verden; vi diskuterte dette tidlig for Model S også https://elbilforum.no/index.php?topic=22504.0
Reklamasjonsretten for forbruker er lovfestet, og selger kan ikke avtale seg vekk fra den. Alt på en bil skal holde 5 år, unntatt slitedeler.
Garanti er til bruk der man ikke har samme lovmessige forbrukervern, dvs utlandet.
Tesla avviser her din reklamasjon og sier at luftfjæringen holder 100.000 km. Etter det er det en slitedel og ingen fabrikasjonsfeil når feil oppstår.
Dere har da en tvist om 137k km er såpass langt at delene må regnes som utslitte eller ikke, dvs 435-45000 km årlig. Denne tvisten må testes rettslig via Forbrukerrådet, så forliksråd, så rettsak.
Tidligere rettsavgjørelser gir presedens, så du kan søke opp dem og se hva man landet på.
Sitat fra: daktari på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:19
Reklamasjonsretten for forbruker er lovfestet, og selger kan ikke avtale seg vekk fra den. Alt på en bil skal holde 5 år, unntatt slitedeler.
Garanti er til bruk der man ikke har samme lovmessige forbrukervern, dvs utlandet.
Tesla avviser her din reklamasjon og sier at luftfjæringen holder 100.000 km. Etter det er det en slitedel og ingen fabrikasjonsfeil når feil oppstår.
Dere har da en tvist om 137k km er såpass langt at delene må regnes som utslitte eller ikke, dvs 435-45000 km årlig. Denne tvisten må testes rettslig via Forbrukerrådet, så forliksråd, så rettsak.
Tidligere rettsavgjørelser gir presedens, så du kan søke opp dem og se hva man landet på.
Garanti kan fint være til nytte selv i Norge. Det finnes merker som tilbyr garantier langt utover de 5 årene som forbrukerkjøpsloven gir når det gjelder reklamasjon. Tesla selv tilbyr jo f.eks. 8 år på visse ting.
Garantien på akkurat denne delen er vel fra Tesla sin side 5 år (ikke del av det som gir 8 år) og en kjørelengde på 100k (eller hva de nå har, ser de oppererer med ulike lengder til ulike tider pga oversettelsesfeil i følge noen). Så for garantien sin del er den trolig ikke dekt av Tesla lenger pga kjørelengden.
Men for reklamasjon bli det noe annet.
Forbrukerkjøpsloven, fra §27 "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."
Det står ikke nevnt noe om at kjørelengde trumfer tiden her. Så med mindre Tesla eller andre kan bevise at det er vanlig å ta hensyn til kjørelengde ved reklamasjonssaker så har ikke Tesla rett her.
Jeg ville ikke gitt meg før noen slengte i bordet dokumentasjon som ga Tesla rett her.
Argumentasjonen om at det skulle være en slitedel som ikke er dekt av reklamasjonsretten er også svak, da det er forskjell på de ulike slitedelene. Slitedelers levetid/varighet er jo sterkt varierende. Det er nok en grunn til at Tesla ikke har dratt "slitedel-kortet" også, de vet nok at dette er ment å vare såpass at 5års-regelen gjelder.
Jeg synes de burde dekke kompressoren ihvertfall. Det er ikke en typisk slitedel.
Sitat fra: MaxQ på torsdag 14. januar 2021, klokken 02:39
Forbrukerkjøpsloven, fra §27 "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."
(min utheving)
Her er altså at Tesla hevder vanlig bruk er 20.000 km pr år.
Derfor avslår de når den er brukt mer enn 100.000km også på reklamasjon.
Inntil Tesla innrømmer lengre km pr år som vanlig bruk eller de blir dømt i retten til det, vinner Tesla denne saken. Dessverre.
Uten at jeg finner noe dokumentasjon på dette, så mener jeg at Tesla misforstår formuleringen "vanlig bruk".
Hvis du bruker en iPad til brødfjøl, så er ikke dette "Vanlig bruk".
Hvis det er slik at snittkunden bruker en iPad 40 minutter pr uke, så kan det ikke være slik at du mister alle reklamasjonsrettigheter hvis du har brukt din iPad i 40 timer den første uken du eide den.
Altså Apple kan ikke hevde at bruk av iPad i 40 minutter pr uke er "Vanlig bruk" bare fordi det er gjennomsnittet.
Og hvis Apple ikke kan gjøre det, så kan heller ikke Tesla gjøre det.
Just my 2 cent.
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. januar 2021, klokken 15:06
Uten at jeg finner noe dokumentasjon på dette, så mener jeg at Tesla misforstår formuleringen "vanlig bruk".
Hvis du bruker en iPad til brødfjøl, så er ikke dette "Vanlig bruk".
Hvis det er slik at snittkunden bruker en iPad 40 minutter pr uke, så kan det ikke være slik at du mister alle reklamasjonsrettigheter hvis du har brukt din iPad i 40 timer den første uken du eide den.
Altså Apple kan ikke hevde at bruk av iPad i 40 minutter pr uke er "Vanlig bruk" bare fordi det er gjennomsnittet.
Og hvis Apple ikke kan gjøre det, så kan heller ikke Tesla gjøre det.
Just my 2 cent.
Det du sier virker veldig logisk for meg.
Jeg har ikke klaget eller noe ennå. Tenkte å vente til jeg har fått tilbake bilen.
Nå sier de 1. februar. Så ganske ræva service, også.
Tenker 20000km årlig kan diskuteres om er for lavt for "vanlig bruk".
Men det er en grunn til at for foretninger gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Hvis du kjøper en Bosch hobbydrill til 800 men bruker den som snekker 50 timer i uka kan du neppe regne med den holder like lenge som en blå-bosch til 5000,-, og den er brukt "mer enn vanlig."
Men igjen så finnes sikkert rettsavgjørelser her man kan kikke i.
Sitat fra: daktari på torsdag 14. januar 2021, klokken 22:53
Men det er en grunn til at for foretninger gjelder ikke forbrukerkjøpsloven.
Ja, den grunnen er at næringsdrivende regnes som en profesjonell aktør og derfor ikke trenger samme beskyttelsen som en forbruker :)
For en stund tilbake regnet jeg ut snitt kjørelengde på alle Teslaene som var til salgs på Finn: ca 23 500 km pr år. Mulig at det nå har blitt noe mindre, men jeg vil mene at det tyder på at ganske mange kjører rundt 30 000 km pr år, og at det er ganske normalt å kjøre rundt 150 000 km på 5 år, men har ikke sett at dette er prøvd for retten at dette er definert som normal bruk.
En skulle kanskje også tro at folk som velger en bil hvor drivstoffet kan være gratis, at disse har en høyere kjørelengde enn andre. Det bør også tale for at det ikke er utenfor normalen å kjøre mer enn 100 000 km ila 5 år.
Etter 137000 km ville det (i hvertfall for noen år siden) være nødvendig å skifte alle 4 støtdemperne på en bil med vanlig fjæring. Det er ikke gratis det heller, og neppe innenfor garanti etter 100k km.
Kjører selv ca. 45.000 km. i året. Har en S75D kjøpt ny des.-18.
Kommer til å runde 100.000 før høsten -21.
Jobbpendler og har voksne barn, bakseter(dører) brukes knapt.
Hvis dørhåndtak bak streiker etter kjørte 100.000 km men bilen er under 3 år så skal jeg like å høre argumentasjonen fra Tesla for ikke å skifte de på reklamasjon.
Mange deler av bilen som ikke har sammenheng med antall kilometer kjørt. Samme med skjerm MCU. Bruker selv 2 timer på 180 km til jobb kjører E18/ E6. Mange som bruker 5-6 timer på samme kjørelengde. Så du kan ha tilfeller hvor skjerm har vært i bruk mange flere timer i en bil som har kjørt under halvparten av en som har gått over garanti kjørelengde men bare er 3 år. En Skjerm blir jo ikke slitt av antall km. men antall timer den er i bruk(gangtid).
Er ikke helt svart/ hvitt dette med garanti/ reklamasjon.
Sitat fra: NilsJ på fredag 15. januar 2021, klokken 08:53
Etter 137000 km ville det (i hvertfall for noen år siden) være nødvendig å skifte alle 4 støtdemperne på en bil med vanlig fjæring. Det er ikke gratis det heller, og neppe innenfor garanti etter 100k km.
Nødvendig å skifte støtdempere etter 137kkm? Nei, det vil det normalt sett ikkje være.
Eg har kjørt 6 av bilene mine over 200 000 km (3 av dei med luftfjæring), og har enda til gode å skifte ein støtdemper eller luftfjærdemper (to av desse bilene passerte 400 000km), eineste eg har opplevd er rustgjennomslag på et rør på "luftfjæringa" på ein Landcruiser når den hadde passert 420 000 km, men demperne var ok.
Kona fekk skifta ein motor i ein Corolla etter 190 000 km og nesten 6 år etter ein ulyd i motoren,
når Tesla er der er eg er fornøgd.....
Tesla har vært svært imøtekommende og serviceinnstilte i en lang oppbyggingsperiode -
som nå dessverre er over ...
Sitat fra: Rævedilter på fredag 15. januar 2021, klokken 12:36
Sitat fra: NilsJ på fredag 15. januar 2021, klokken 08:53
Etter 137000 km ville det (i hvertfall for noen år siden) være nødvendig å skifte alle 4 støtdemperne på en bil med vanlig fjæring. Det er ikke gratis det heller, og neppe innenfor garanti etter 100k km.
Nødvendig å skifte støtdempere etter 137kkm? Nei, det vil det normalt sett ikkje være.
Eg har kjørt 6 av bilene mine over 200 000 km (3 av dei med luftfjæring), og har enda til gode å skifte ein støtdemper eller luftfjærdemper (to av desse bilene passerte 400 000km), eineste eg har opplevd er rustgjennomslag på et rør på "luftfjæringa" på ein Landcruiser når den hadde passert 420 000 km, men demperne var ok.
Kona fekk skifta ein motor i ein Corolla etter 190 000 km og nesten 6 år etter ein ulyd i motoren,
når Tesla er der er eg er fornøgd.....
Det er forskjell på fremkomstmidler og biler. ;)
Få biler har luftfjærer som varer 400k, eller 200k for den skyld. Som sagt var vår X5 på tredje settet på 115kkm eller hva det nå var. Rett og slett slitt hull i belgene av bevegelsene. Ikke akseptabelt, men tok en liten time å skifte, og kostet noen tusenlapper, så det gikk an å leve med. Kompressoren overlevde hver gang. Fant bilen lav, kunne kjøre en stund og så begynte den å klage på at den hadde gått for lenge i strekk. Hørte den også på den bilen. Mulig Model X etterfyller selv om den står parkert, så lenge den ikke sover? Og til slutt brenner kompressor..
Nå er vel X5 den BMW med desidert mest feil som nokonsinne er produsert, så å sammeligne den med ein Landcruiser blir litt urettferdig, ser den.... ;)
Uten å gå for langt utenfor tema har de bilmekanikerne jeg kjenner som har jobbet for Mercedes/Porsche sagt at normal utskifting av luftfjæring på premiummerker er ca 150-200.000 km. Kostnaden varierer selvfølgelig fra om bare belg er ødelagt eller kompressor/alt har røket, men regn med et sted mellom 100-200' kr hvis alt må byttes, ca hver 200'km. Bortsett fra motor/girkasse er luftfjæring det dyreste/skumleste man kan oppleve som premiumbileier når bilen nærmer seg 200'km. På facebook er det til og med laget en egen norsk gruppe for de med Cayenne som har feil på luftfjæring...
Uansett om du skulle tape saken din Espen, kan du trøste deg med at du betaler peanuts i forhold til det de med "premiummerker" betaler.
Tesla er heldigvis relativt edruelige på delepriser ja, i alle fall så langt.
Rein luftfjæring (som teknisk burde vært enkelt) har vel ingen fått skikkelig taket på (det er vel kun to produsenter?) , Toyota LC bruker jo hybridsystem med hydraulikk & nitrogen (allefall på dei store) noko som tydeligvis er langt meir driftssikkert, men langt dyrere og designes inn som standard, det er ikkje tilvalg slik det egentlig er på Tesla og dei andre med rein luftfjæring der fjærer erstattes med belger.
Generelt det gjeld luftfjæring: Kompressor og ventiler eldes meir med bruk enn tid,
mens gummi på belger eldes meir med tid enn bruk.
Cayenne kjøres mindre enn 20000 km i året i snitt, så 150-200 kkm er nesten 9 år mellom kvar "utskifting" av luftfjæring, men med Porche sine delepriser vert for dyrt ja, ein kollega klager sin nød kvar gang har har vore på verksted med sin...
Kommenterer ikke trådstarters krav mot Tesla, men X-eiere skiller seg tidvis fra øvrige Tesla-eiere.
Når jeg hurtiglader på Elverum har jeg 3-4 ganger sett Model X komme til lading i en helvettes fart over "hulldekket" som er der. Det er ekstremt dype hull på mye av plassen mellom innkjøring og laderne. Særlig nå vinterstid så kamuflerer nysnø til en viss grad hullene.
Hadde jeg prøvd å kjøre vår Model 3 i samme hastighet over parkeringsplassen ville vi garantert punktert eller skadet bilen på en eller annen måte.
Ingen S eller 3-eiere kjører slik, kun X-eiere. Selve bilen humper av gårde, mens fjæringen synlig går fra maks til minimum utslag flere ganger per sekund. Det er klart uheldig at ting går i stykker fra dårlig kvalitet, men brukerfeil fører også til slitasje og skader som oppstår.
Reklamasjonsretten er 5år. Men Tesla vrir seg unna med at bilene deres ikke har god nok kvalitet, til å vare så lenge? :o Hva skal man med 1million-battery, da?!
Har faktisk tenkt litt, at jeg som har et lite 75-batteri, har dermed en bil som er lettere og dermed sliter mindre på luftfjæringen? Kommer Tesla til å gi meg litt bedre "garanti" mon tro :police:
Sitat fra: JorEl på fredag 29. januar 2021, klokken 12:26
Reklamasjonsretten er 5år. Men Tesla vrir seg unna med at bilene deres ikke har god nok kvalitet, til å vare så lenge? :o Hva skal man med 1million-battery, da?!
Har faktisk tenkt litt, at jeg som har et lite 75-batteri, har dermed en bil som er lettere og dermed sliter mindre på luftfjæringen? Kommer Tesla til å gi meg litt bedre "garanti" mon tro :police:
I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del(bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt.
EDIT: Utfallet til trådstarter er i tråd med gjeldende praksis hos bilbransjen i Norge generelt, men jeg må si at formuleringen ikke er noe jeg hadde vurdert å benytte selv.
Tolkning av loven på internettforum er ikke noe jeg ønsker å delta i.
Sitat fra: apehest på fredag 29. januar 2021, klokken 14:27
Sitat fra: JorEl på fredag 29. januar 2021, klokken 12:26
Reklamasjonsretten er 5år. Men Tesla vrir seg unna med at bilene deres ikke har god nok kvalitet, til å vare så lenge? :o Hva skal man med 1million-battery, da?!
Har faktisk tenkt litt, at jeg som har et lite 75-batteri, har dermed en bil som er lettere og dermed sliter mindre på luftfjæringen? Kommer Tesla til å gi meg litt bedre "garanti" mon tro :police:
I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del(bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt.
Takk for en grei avklaring, men kan du for ordens skyld vise til noen rettsavgjørelser som vel vil være grunnlaget for denne praksisen?
Sitat fra: apehest på fredag 29. januar 2021, klokken 14:27
I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del(bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt.
Jeg har vært borti flere saker hvor fabrikker og forhandlere prøver seg på slikt. Men dere kommer ikke langt med dette mot en kunde som kjenner lovverket. Det blir bare slitsomt for begge parter, og kunden vinner mest sannsynlig.
Dette minner litt om når skjermprodusentene lagde en "bransjestandard" som sier at man må akseptere pixelfeil. Som kun bransjen selv kjenner til. Hvis du har en lysende prikk på TV-en eller dataskjermen, så får du allikevel ny når du reklamerer. Fordi det er en mangel.
I virkeligheten er det 5 år som gjelder, det finnes ingen km-begrensning. Annet enn hvis det er snakk om slitedeler. Og f.eks. dørhåndtak er ikke slitedeler. Skjerm er ikke slitedel. Datamaskin er ikke slitedel. Varme i seter er ikke slitedel etc. etc...
Faktisk så er ikke grensen på 5 år absolutt den heller. En kjent produsent av byggematerialer ble dømt for å produsere grunnmurblokker som varte langt mer enn 5 år. Men langt under det som bør kunne forventes av en grunnmur. På samme måte vil du kanskje kunne nå frem med sak på f.eks. gjennomrusting av kanaler eller en annen farlig feil på en bilmodell -- når dette ikke kun skjer på din bil. Selv om det har gått over fem år. Fordi det da ikke er snakk om reklamasjon men annet lovverk som må anvendes. I slike tilfeller er det antageligvis greiest å diskutere med NAF eller en advokat som kjenner lovverket godt :)
Sitat fra: krl på tirsdag 02. februar 2021, klokken 15:33
Sitat fra: apehest på fredag 29. januar 2021, klokken 14:27
I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del(bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt.
Jeg har vært borti flere saker hvor fabrikker og forhandlere prøver seg på slikt. Men dere kommer ikke langt med dette mot en kunde som kjenner lovverket. Det blir bare slitsomt for begge parter, og kunden vinner mest sannsynlig.
Dette minner litt om når skjermprodusentene lagde en "bransjestandard" som sier at man må akseptere pixelfeil. Som kun bransjen selv kjenner til. Hvis du har en lysende prikk på TV-en eller dataskjermen, så får du allikevel ny når du reklamerer. Fordi det er en mangel.
I virkeligheten er det 5 år som gjelder, det finnes ingen km-begrensning. Annet enn hvis det er snakk om slitedeler. Og f.eks. dørhåndtak er ikke slitedeler. Skjerm er ikke slitedel. Datamaskin er ikke slitedel. Varme i seter er ikke slitedel etc. etc...
Faktisk så er ikke grensen på 5 år absolutt den heller. En kjent produsent av byggematerialer ble dømt for å produsere grunnmurblokker som varte langt mer enn 5 år. Men langt under det som bør kunne forventes av en grunnmur. På samme måte vil du kanskje kunne nå frem med sak på f.eks. gjennomrusting av kanaler eller en annen farlig feil på en bilmodell -- når dette ikke kun skjer på din bil. Selv om det har gått over fem år. Fordi det da ikke er snakk om reklamasjon men annet lovverk som må anvendes. I slike tilfeller er det antageligvis greiest å diskutere med NAF eller en advokat som kjenner lovverket godt :)
Joda, det går fint 365 dager i året, og har gjort det i mine 16 år hos et av de største bilmerkene. Unntak finnes, men de er det langt og lenge mellom.
Men takk for at du minnet meg om at jeg skal reklamere på et dødt piksel på skjermen. Den lille luringen hadde jeg glemt.
Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 16:38
Joda, det går fint 365 dager i året, og har gjort det i mine 16 år hos et av de største bilmerkene. Unntak finnes, men de er det langt og lenge mellom.
Men takk for at du minnet meg om at jeg skal reklamere på et dødt piksel på skjermen. Den lille luringen hadde jeg glemt.
Det er null grunn til at reklamasjonsretten skal være svakere på feks en bilradio enn det er for en mobiltelefon, og vi kan vel alle huske det sviende nederlaget Nokia gikk på i Høyesterett i 2007. Så det går nok helt fint å vilkårlig kilometerbegrense reklamasjonsretten, helt til man møter en tilsvarende Nokia-kverulant som tar saken til retten, og da går det nok ikke så fint lenger.
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.
Tesla kunne nok ha vært ryddigere i sin håndtering av reklamasjonssaken, selv om de sannsynligvis har rett i at kunden skal betale her.
De avslår vel egentlig pga. at luftfjæringen er en slitedel som har en viss sannsynlighet for å kreve reparasjon etter 100.000 km, selv om mange kan kjøre en god del lengre før det oppstår feil. Man har jo 5 års rett til å reklamere, men det er ingen ubetinget rett til å få kostnadsfri reparasjon disse 5 årene. Kunden må bevise at det har vært en mangel når feilen kommer til syne senere enn 6 måneder etter kjøpet, dvs. at feilen skyldes at bilen ble levert med produksjonsfeil eller konstruksjonsfeil i luftfjæringen. Eksemplene nedenfor tyder på at feil i luftfjæringen er noe som kan skje relativt tidlig for flere andre bilmerker. Det er ikke uten grunn at mange er skeptisk til å kjøpe bil med luftfjæring pga. vedlikeholdsbehovet.
Flere av de andre bilimportørene vil være minst like tøffe rundt reklamasjoner. Tesla burde imidlertid være ryddig og ikke gjøre omregninger mellom km og år. Er det gått mindre enn 5 år så skal det brukes andre argumenter for å avslå en reklamasjon enn at bilen er kjørt lengre enn vanlig.
Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:14
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.
Nei, du tar helt feil. Dette dreier seg ikke om forumet, men om norsk lov.
Bransjen bestemmer ingen ting angående dette. Bransjen må følge norsk lov. Garanti derimot, som ytterligere gir forbruker rettigheter, det kan bransjen gi. Men garanti er noe annet enn lovpålagt reklamasjonsrett.
Kundeservice kan også forhandler og bilmerker velge å gi. Dere kan altså velge å skjule forbrukers rettigheter fremfor å komme kunden i møte. Dårlig service gir dårlig rykte. Og da blir dere valgt bort. Heldigvis. Det går fort nedoverbakke.
Dessverre er det litt for få forbrukere som ønsker å bruke tid på å korrigere f.eks. en bilforandler. Jeg gjør det når det er nødvendig, men da sjekker jeg selvsagt at jeg har rett FØR jeg blir påståelig. Akkurat som nå. Du er garantert å tape denne diskusjonen når du påstår at bilbransjen bestemmer lovverk rundt reklamasjonsrett. Det er så feil det kan få blitt.
Sitat fra: krl på tirsdag 02. februar 2021, klokken 22:41
Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:14
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.
Nei, du tar helt feil. Dette dreier seg ikke om forumet, men om norsk lov.
Bransjen bestemmer ingen ting angående dette. Bransjen må følge norsk lov. Garanti derimot, som ytterligere gir forbruker rettigheter, det kan bransjen gi. Men garanti er noe annet enn lovpålagt reklamasjonsrett.
Kundeservice kan også forhandler og bilmerker velge å gi. Dere kan altså velge å skjule forbrukers rettigheter fremfor å komme kunden i møte. Dårlig service gir dårlig rykte. Og da blir dere valgt bort. Heldigvis. Det går fort nedoverbakke.
Dessverre er det litt for få forbrukere som ønsker å bruke tid på å korrigere f.eks. en bilforandler. Jeg gjør det når det er nødvendig, men da sjekker jeg selvsagt at jeg har rett FØR jeg blir påståelig. Akkurat som nå. Du er garantert å tape denne diskusjonen når du påstår at bilbransjen bestemmer lovverk rundt reklamasjonsrett. Det er så feil det kan få blitt.
Joda. Det går fint det og har gjort det i årevis, og vi er høyt oppe i norsk kundebarometer år etter år etter år etter år etter år etter år etter år, og gjeldende praksis består.
At du kan argumentere betyr ikke at du din mening reflekterer virkeligheten.
Hilsen en som håndterer reklamasjonsaker daglig, i bilbransjen.
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 00:09
Hilsen en som håndterer reklamasjonsaker daglig, i bilbransjen.
Du fremstår som akkurat det. Spot on. Innertier.
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 03. februar 2021, klokken 07:53
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 00:09
Hilsen en som håndterer reklamasjonsaker daglig, i bilbransjen.
Du fremstår som akkurat det. Spot on. Innertier.
Tipper han jobber i BOS..
Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:16
Tipper han jobber i BOS..
«høyt oppe på Norsk kundebarometer» høres ikke ut som BOS, må være Toyota
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:13
Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:16
Tipper han jobber i BOS..
«høyt oppe på Norsk kundebarometer» høres ikke ut som BOS, må være Toyota
Quote apehest:
As a former toyota employee (aftermarket, 16 years), I'd like to remind you that one of the major reasons for toyota dragging their feet is the fact that their aftermarket is their real moneymaker, and the reduced maintenance requirements of EV's will hit them very hard indeed.
It will put a lot of people out of work, and was one of the reasons I left. I do not want to be a part of the decline.
Jupp, bytta beite. Gjør samme jobb for et merke som faktisk har elbil.
Samme praksis her som på forrige arbeidsplass.
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 00:09
At du kan argumentere betyr ikke at du din mening reflekterer virkeligheten.
Hilsen en som håndterer reklamasjonsaker daglig, i bilbransjen.
Jeg tror ikke bilbransjen definerer virkeligheten, selv om de åpenbart føler det slik.
Vi har lover, regler, og rettslig prøving.
Kom gjerne med referanser til forbrukerkjøpsloven, forarbeidene eller dommer.
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:44
Gjør samme jobb for et merke som faktisk har elbil.
Nå er du litt urettferdig, Toyota har en fet elbil på vei(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/07b02509875b2bc938be86d5e09fbaf5.jpg)
Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:14
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.
Siden dette har vært, og er, praksis hos en hel bransje så regner jeg fortsatt med at du kan vise til ordlyd i lovverket samt en rettsavgjørelse som underbygger din påstand? DU har nå fått spørsmålet flere ganger, men fortsatt valgt(?) å la være å kommentere dette?
Sitat fra: arthur på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:52
Sitat fra: apehest på tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:14
Joda, det går fint. Hverdagen endrer seg ikke fordi noen forumfolk har et synspunkt som avviker fra praksis hos en hel bransje.
Siden dette har vært, og er, praksis hos en hel bransje så regner jeg fortsatt med at du kan vise til ordlyd i lovverket samt en rettsavgjørelse som underbygger din påstand? DU har nå fått spørsmålet flere ganger, men fortsatt valgt(?) å la være å kommentere dette?
Nei, jeg omtaler den gjeldende praksis norske bilkunder vil møte de fleste steder i konteksten av tråden, ikke lovverket generelt, eller spesifikke saker i rettsvesenet fordi det er et utall av nyanser, unntak, spesialtilfeller osv som i så fall også må omtales og beskrives.
Tråden startet med luftfjæring, ikke alt annet tenkelig debattanter kan velge å sette inn i diskusjonen for å bygge poenger som støtter sine argumenter.
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:50
Nå er du litt urettferdig, Toyota har en fet elbil på vei(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/07b02509875b2bc938be86d5e09fbaf5.jpg)
Haha tror kona mi hadde kvelt meg mens jeg sov hvis hun fikk beskjed om å kjøre det der :laugh:
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:17
Tråden startet med luftfjæring, ikke alt annet tenkelig debattanter kan velge å sette inn i diskusjonen for å bygge poenger som støtter sine argumenter.
Tråden går på reklamasjonssaker utenfor garanti generelt, aktualisert av ett bestemt tilfelle med luftfjæring på en Tesla. Alt som går på dette temaet burde være "innafor".
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:17
Nei, jeg omtaler den gjeldende praksis norske bilkunder vil møte de fleste steder i konteksten av tråden, ikke lovverket generelt, eller spesifikke saker i rettsvesenet fordi det er et utall av nyanser, unntak, spesialtilfeller osv som i så fall også må omtales og beskrives.
Hva *praksisen* ofte er tror jeg de fleste her er klar over. Det som er mest direkte på temaet i tråden er hvorvidt dette er i h.h.t. lovverket og/eller rettspraksis. At en som er innenfor bransjen uttaler seg her er absolutt av interesse - og innenfor trådens tema. Men at du forteller oss hva vi får beskjed om fra div. leverandører når vi prøver å påberope oss reklamasjonsretten er ikke så veldig interessant, men dersom du kan begrunne denne praksisen i lovverket eller rettspraksis har innleggene dine en verdi. Og ja, "et utall av nyanser, unntak, spesialtilfeller osv ..." er av stor interesse da en (inklusive TP) vil kunne vurdere sin egen sak ut i fra dette.
Dersom du ikke er villig til dette så sløser du bort både egen og vår tid.
Sitat fra: Amoss på onsdag 03. februar 2021, klokken 11:01
Hva *praksisen* ofte er tror jeg de fleste her er klar over. Det som er mest direkte på temaet i tråden er hvorvidt dette er i h.h.t. lovverket og/eller rettspraksis. At en som er innenfor bransjen uttaler seg her er absolutt av interesse - og innenfor trådens tema. Men at du forteller oss hva vi får beskjed om fra div. leverandører når vi prøver å påberope oss reklamasjonsretten er ikke så veldig interessant, men dersom du kan begrunne denne praksisen i lovverket eller rettspraksis har innleggene dine en verdi. Og ja, "et utall av nyanser, unntak, spesialtilfeller osv ..." er av stor interesse da en (inklusive TP) vil kunne vurdere sin egen sak ut i fra dette.
Dersom du ikke er villig til dette så sløser du bort både egen og vår tid.
Greit, jeg legger til litt i min opprinnelig post, og kanskje en moderator ønsker å rydde så tråden slik at tolkning av lovverk kommer tilbake i fokus.
Sitat fra: apehest på fredag 29. januar 2021, klokken 14:27
Tolkning av loven på internettforum er ikke noe jeg ønsker å delta i.
Hvordan du/bilbransjen tolker loven har du jo alt klart gitt uttrykk for. Det som etterlyses er ikke mer tolkning, men hvilke fakta/rettspraksiser du/dere har som grunnlag for tolkningen.
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:13
Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:16
Tipper han jobber i BOS..
«høyt oppe på Norsk kundebarometer» høres ikke ut som BOS, må være Toyota
tviler sterkt på at han jobber for Toyota siden han sier at de bare er "høyt" på denne listen:
Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:08
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:13
Sitat fra: Moas på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:16
Tipper han jobber i BOS..
«høyt oppe på Norsk kundebarometer» høres ikke ut som BOS, må være Toyota
tviler sterkt på at han jobber for Toyota siden han sier at de bare er "høyt" på denne listen:

Nå har han selv bekreftet at det var Toyota...........
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:27

Nå har han selv bekreftet at det var Toyota...........
Det var en ivrig googler, eventuelt en kar med særdeles god hukommelse som dro frem et innlegg fra et internasjonalt forum som avslørte den biten.
Hvordan det er relevant vet ikke jeg.
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:45
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:27

Nå har han selv bekreftet at det var Toyota...........
Det var en ivrig googler, eventuelt en kar med særdeles god hukommelse som dro frem et innlegg fra et internasjonalt forum som avslørte den biten.
Hvordan det er relevant vet ikke jeg.
Er ikke spesielt relevant. Det var cluet om kundetilfredshet som utelukket BOS som alternativ for min del.
Du har på et vis blitt representanten for bilbransjen og reklamasjon i denne tråden. Da er jo bakgrunn litt interresant.
Diskusjonen er jo nå fokusert på bransjens standarder opp mot lovens krav.
En enkelt kunde har lite å stille opp med når en stor aktør (evt hele) i bransjen setter standarden. Selv om loven gjelder alle er ikke rettssystemet udiskrimminerende. En må ha både kunnskap, tid og ikke minst penger for å kjøre en sak. Ofte er det den dyreste advokaten som vinner.
Heldigvis har vi forbrukermyndigheter og organisasjoner som prøver å balansere, men det er en vektet kamp.
I denne tråden er det ikke opplagt hverken om det er reklamasjonsgrunn eller om Tesla kan sette begrensninger. I en eventuell rettsavgjørelse vil det kunne gå begge veier.
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 14:03
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:45
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:27

Nå har han selv bekreftet at det var Toyota...........
Det var en ivrig googler, eventuelt en kar med særdeles god hukommelse som dro frem et innlegg fra et internasjonalt forum som avslørte den biten.
Hvordan det er relevant vet ikke jeg.
Du har på et vis blitt representanten for bilbransjen og reklamasjon i denne tråden. Da er jo bakgrunn litt interresant.
En anonym kar på et anonymt forum ønsker åpenbart ikke representere noe som helst.
Jeg er helt med på å kverulere og spøke litt.
Så du er egentlig kun ute etter å kverulere (og spøke litt)?
Mange her ville nok ha stort utbytte av din kunnskap, kjennskap og innsikt ikke bare i praksis i betydning hvordan bransjen du tilhører behandler sine kunder, men hvordan du/de vil forsvare denne behandling utifra gjeldende lover og rettspraksis, men skjønner at du ikke har noe å tilføre der, dessverre. Tolker det videre dithen at det finnes ikke noe i hverken loven, eller rattspraksis, som tilsier at denne behandlingen er korrekt hvilket igjen sier noe om bransjens moral, eller kanskje heller mangel på sådan, din egen inkludert!
Jeg Google litt og fant en advokat som reklamerer for kompetanse inne bil-saker. Det var et eksempel med motorhavari. Angivelig er det en faglig vurdering hvor lenge en motor kan vare, både med og uten vedlikehold. Basert på fagmiljøer (NAF, KNA, ?) så sier man da ca 300.000 km ved forskrevet vedlikehold. Jeg fant ikke noe på forventet levetid luftfjæring, men noen med tilgang på Lovtidene kan kanskje sjekke?
Sitat fra: arthur på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:47
Så du er egentlig kun ute etter å kverulere (og spøke litt)?
Mange her ville nok ha stort utbytte av din kunnskap, kjennskap og innsikt ikke bare i praksis i betydning hvordan bransjen du tilhører behandler sine kunder, men hvordan du/de vil forsvare denne behandling utifra gjeldende lover og rettspraksis, men skjønner at du ikke har noe å tilføre der, dessverre. Tolker det videre dithen at det finnes ikke noe i hverken loven, eller rattspraksis, som tilsier at denne behandlingen er korrekt hvilket igjen sier noe om bransjens moral, eller kanskje heller mangel på sådan, din egen inkludert!
Jeg har da ikke sagt noe om hva jeg selv mener, og det er ikke slik at ansatte i en filial avgjør policy.
Vær så snill å ikke sette ord i munnen min.
Det jeg har sagt er at vi bilbransjen opererer med kilometerbegrensning når vi tar stilling til reklamasjoner, og at det ikke er noe nytt eller kontroversielt (i alle fall ikke for meg).
Ikke noe mer.
Konteksten var problemstillingen til trådstarter. Jeg syns det er greit å holde seg til det fordi kjørelengde vil ha forskjellig påvirkning på forskjellige deler av bilen, så man kan ikke si at luftfjæring skal være feilfritt akkurat like lenge som knappen for å skru AC av og på.
Å diskutere lovverk på internett er noe jeg ikke vil, men jeg ser gjerne at dere bruker "I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del (bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt." i en diskusjon hvor man ser etter en løsning på trådstarter sin utfordring.
Jeg liker retningen daktari tar samtalen.
Jeg har kun bedt om henvisning til lov eller rettspraksis, ikke min mening å diskutere med deg da det synes nokså fåfengt. Så prøver igjen:
Kan du vise til, eller linke til, gjeldende lov eller rettspraksis som er grunnlag for bransjens gjøren og laden?
Jeg vet at de som jobber med reklamasjoner og garanti i kundemottak (hos merke X, ikke Tesla) får kursing av eksterne. Denne type kursing blir sannsynligvis gjort på bakgrunn av rettspraksis, men pga interesse blant publikum (de jobber hos forhandler og er ikke advokatstudenter) og tidsbruk, er det sjelden det vises til faktiske dommer. Forhandler bestiller kurset for at de ansatte skal vite noenlunde hvor lista ligger i vanlige saker (kall det gjerne "bransjenorm"). Ingen forhandlere har advokater som sitter på kundemottak/ettermarked/verksted, dette er normalt en ekstern ressurs (feks i forhandlerkjeden eller et advokatfirma) som vanligvis kun blir brukt i tvilstilfeller eller med vanskelige kunder.
Apehest kunne med fordel forklart seg på en måte som var mindre bastant og med litt mer "kjøtt" på benet, men når debatten flytter seg over på person er ikke det alltid like lett. Å fortsette å hakke på person etter han har prøvd å oppklare igår kveld synes jeg blir feil.
Når det er sagt ender reklamasjon/garantisaker oftest opp som diskusjon uten klare svar på forum/facebook, ofte off topic med krangling. Har til gode å se en slik tråd med henvisning til rettspraksis/dommer, men man får gjerne svar på hva andre har fått på reklamasjon/garanti som kan være nyttig. Eneste måten å få svar på om man stiller sterkt eller svakt, er å enten gjøre som daktari foreslår eller ta opp saken sin med en advokat eller NAF.
Apehest. Det virker på meg som du kan faget, hvertfall. Jeg kan ikke det. Takk for at du deler info.
Sitat fra: arthur på onsdag 03. februar 2021, klokken 20:26
Jeg har kun bedt om henvisning til lov eller rettspraksis, ikke min mening å diskutere med deg da det synes nokså fåfengt. Så prøver igjen:
Kan du vise til, eller linke til, gjeldende lov eller rettspraksis som er grunnlag for bransjens gjøren og laden?
Bransjen sitt grunnlag stammer ikke fra lov eller rettspraksis. For å utbrodere: Alle konkurrerer og prøver å tiltrekke nye og holde på gamle kunder. De starter ikke butikk ved å slå opp i en lovbok for å studere sine plikter og sine gjøremål. Ja, det å forholde seg til regelverk er en del av å drive butikk - men det er ikke "end-all and be-all" slik du vil destillere det ned til å være.
Når selger og kunde ikke blir enige kobles retten inn, da får vi eksempler på rettpraksis.
Unntaket er standarder, som regulerer ytelsen eller utformingen til en komponent eller ting - der må en bransje forholde seg til loven (eksempelvis maskindirektivet, kjøretøyforskriften eller lav-volt direktivet).
I et gitt scenario der 1 av 40 brukere har et bruksmønster som skiller seg fra resten så er det urettferdig at denne personen skal få bedre vilkår enn de øvrige 39 kundene. Skal brukeren med avvikende bruksmønster dekkes på samme måte som de øvrige brukerne, så må utsalgsprisen på produktet økes for alle kundene.
Konkurranse og kroner, det står sentralt i slike saker. I noen tilfeller vil en forhandler være mer tjent med å støte bort kunden som har avvikende bruksmønster enn å holde på denne ene utstikkeren. Å behandle en slik kunde på bedre vilkår enn de øvrige kundene er grunnleggende urettferdig. I andre tilfeller vil kostnaden ved å "ta en på huset" være mindre enn tapet av fremtidig profitt (fortsatt kundelojalitet + omdømme).
Sitat fra: Storken på søndag 07. februar 2021, klokken 16:32
Sitat fra: arthur på onsdag 03. februar 2021, klokken 20:26
Jeg har kun bedt om henvisning til lov eller rettspraksis, ikke min mening å diskutere med deg da det synes nokså fåfengt. Så prøver igjen:
Kan du vise til, eller linke til, gjeldende lov eller rettspraksis som er grunnlag for bransjens gjøren og laden?
Bransjen sitt grunnlag stammer ikke fra lov eller rettspraksis. For å utbrodere: Alle konkurrerer og prøver å tiltrekke nye og holde på gamle kunder. De starter ikke butikk ved å slå opp i en lovbok for å studere sine plikter og sine gjøremål. Ja, det å forholde seg til regelverk er en del av å drive butikk - men det er ikke "end-all and be-all" slik du vil destillere det ned til å være.
Da skal jeg prøve en gang til; Finnes det en rettsavgjørelse, eller rettspraksis,forarbeid til loven eller lignende som kan belyse dette for oss vanlige kunder? Eller skal vi bare stole på motpartens avgjørelse mht at det er sånn de gjør det og la oss avspise med det? Not me!
Forøvrig viser en undersøkelse som Forbrukerrådet har gjort mht garanti hos de forskjellige bilmerkene at deres praksis er svært forskjellig mht hva de garanterer, hvordan garantien fungerer og mye av det de hevder som salgsargument er direkte misvisende eller høyst uklart. De svarer i stor grad heller ikke på henvendelse fra Forbrukrerådet når de ber om avklaringer, dessverre. Med andre ord er det vanskelig å finne noe man kan kalle for "bransjestandard" så den enkelte er i stor grad overlatt til seg selv.
Sitat fra: arthur på søndag 07. februar 2021, klokken 19:40
Da skal jeg prøve en gang til; Finnes det en rettsavgjørelse, eller rettspraksis,forarbeid til loven eller lignende som kan belyse dette for oss vanlige kunder?
Finner ingen som har tatt trådstarter sin problemstilling til retten, men har ikke tilgang til omfattende søk.Kjøpsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27?q=kj%C3%B8psloven), Tvisteloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-90), Forbrukerkjøpsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34) og Avtaleloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1918-05-31-4/) - der har du noen aktuelle lover.
Særlig avtalelovens punkt 4 og 5 på kapittel 4, avsnitt 38 (https://lovdata.no/lov/1918-05-31-4/%C2%A738b)er vel det som er mest interessant for trådstarter. Sakser det inn siden det er relevant:
§ 38 b.Informasjonskrav i forbrukeravtaler
Før det blir inngått avtale skal den næringsdrivende gi forbrukeren følgende opplysninger på en klar og forståelig måte, såfremt opplysningene ikke allerede går frem av sammenhengen:
4. ordningene for betaling, levering, oppfyllelse og leveringsfrist samt hvordan den næringsdrivende håndterer reklamasjoner,
5. den rettslige forpliktelsen til å levere en kontraktsmessig vare, eventuell ettersalgsservice og eventuelle kommersielle garantier samt vilkårene for disse,
Sitat fra: arthur på søndag 07. februar 2021, klokken 19:40
Eller skal vi bare stole på motpartens avgjørelse mht at det er sånn de gjør det og la oss avspise med det? Not me!
Du trenger ikke stole på motpartens avgjørelse. Er du uenig kan du ta ut søksmål og møte parten i retten med ditt krav. Ofte vil slike saker gå til forlik før retten settes. Andre ganger kan saksøker sitte igjen med en stor ekstraregning.
Sitat fra: arthur på søndag 07. februar 2021, klokken 19:40
Forøvrig viser en undersøkelse som Forbrukerrådet har gjort mht garanti hos de forskjellige bilmerkene at deres praksis er svært forskjellig mht hva de garanterer, hvordan garantien fungerer og mye av det de hevder som salgsargument er direkte misvisende eller høyst uklart. De svarer i stor grad heller ikke på henvendelse fra Forbrukrerådet når de ber om avklaringer, dessverre. Med andre ord er det vanskelig å finne noe man kan kalle for "bransjestandard" så den enkelte er i stor grad overlatt til seg selv.
Det har du helt rett i. (https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/den-store-bilgarantiguiden-2018/) Finner ingen støtte for at merkene "i stor grad" ikke svarer på henvendelsene til Forbrukerrådet, så det må du gjerne understøtte med en link. At det er forskjeller i garantiene er klart, de ulike merkene kan tilby den garantien de selv vil.
Stort sett er det ganske greit å skaffe seg oversikt vil jeg si. Tesla model X er ikke modellen man kjøper for lave og forutsigbare kjøretøyutgifter. Personlig sto valget mellom Kia E-niro og Model 3 fra Tesla. Sistnevnte ble ikke valgt ut fra garantibestemmelsene, men fra ytelsen. Caveat emptor. Føler meg på ingen måte sikker på holdbarhet og levetidskostnader, men føler meg levende når jeg bruker bilen - for den er virkelig i en egen liga sammenlignet med alternativene.
https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609 (https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609)
Demperne bør vare minst 150 000 km i følge NAF.
Sitat fra: Jejl på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:58
https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609 (https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609)
Demperne bør vare minst 150 000 km i følge NAF.
Dette blir jo en avsporing fra Tesla-temaet, men kunne ikke unngå å legge merke til en annen artikkel inne på Motor:
https://motor.no/e-klasse-forbrukerrettigheter-garanti/ma-skifte-lykter-for-83000-pa-grunn-av-gale-vaskerutiner/191229 (https://motor.no/e-klasse-forbrukerrettigheter-garanti/ma-skifte-lykter-for-83000-pa-grunn-av-gale-vaskerutiner/191229)
Her har vi altså en Mercedeseier som er innenfor garanti, men likevel må kjøpe nye frontlykter til 83000 (!!) fordi han håndvasket bilen feil!
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:25
Sitat fra: Jejl på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:58
https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609 (https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609)
Demperne bør vare minst 150 000 km i følge NAF.
Dette blir jo en avsporing fra Tesla-temaet, men kunne ikke unngå å legge merke til en annen artikkel inne på Motor:
https://motor.no/e-klasse-forbrukerrettigheter-garanti/ma-skifte-lykter-for-83000-pa-grunn-av-gale-vaskerutiner/191229 (https://motor.no/e-klasse-forbrukerrettigheter-garanti/ma-skifte-lykter-for-83000-pa-grunn-av-gale-vaskerutiner/191229)
Her har vi altså en Mercedeseier som er innenfor garanti, men likevel må kjøpe nye frontlykter til 83000 (!!) fordi han håndvasket bilen feil!
Flere Teslaeiere med krakelerte lykter har fått samme beskjed
Selv om denne ikke gjelder luftdemper slik trådstarter, så drister jeg meg til å ta saken her ettersom det gjelder en reklamasjonsak utenfor garanti tiden.
Har en P90D (Orginal P85D, men skiftet batteri) - 2015modell som er gått ca 130.000.
Bilen har hatt sine kjente feil og problemer....Ett av dem er dørhåndtak.
Har skiftet 4 ganger på bilen, 2 ganger på sammen døren.
Ett par dager siden så låste bilen opp som normalt idet jeg kom mot den (present doorhandles), så hører jeg ett knepp, og førerdør håndtaket trekkes inn igjen. De andre dørhåndtakene står ute.
Denne døren fikk skiftet sitt håndtak til versjon 3 i august 2019, den gang innefor garanti og reklamasjonsperiode.
Når Tesla nå fikset døren (meget rask service) så ble det presentert en regning på ca 2.300 kr for nytt dørhåndtak.
Spurte vedkommende på servicedesk om det ikke var garanti på tidligere gjort arbeid og fikk da beskjed om at ettersom det forrige gang var garantiarbeid uten betaling så var det ikke noe garanti på dette.
Ikke det at beløpet er av noen størrelse, men oppførselen gjør at det går en faen i meg.
For dette er ett svar jeg var absolutt sikker på at ikke stemte med rettigheter man har i Norge.
Tok en telefon til Forbrukerrådet for å finne "litt mere kjøtt på beinet" og fikk følgende svar:
Selv om feilen ble rettet på garanti i sin tid, så var feilen også å anse som en mangel etter forbrukerkjøpsloven, da det er en kjent svakhet med dørhåndtakene. Dersom et utbedringsforsøk ikke er vellykket, er det ingen absolutt reklamasjonsfrist. Dette følger av rustskadedommen.
https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/68805/580.pdf?sequence=5&isAllowed=y#:~:text=Rustskadedommen%20er%20den%20eneste%20høyesterettsdommen,forvaltningsorgan%20som%20treffer%20bindende%20vedtak.
Kommer dere ikke til enighet kan saken enten mekles i Forbrukertilsynet: https://www.forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage
eller forliksrådet: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/
Tok svaret med til Tesla hvor de ikke engang var interessert i å snakke om det, men fikk bare klar beskjed om at jeg hadde fått muntlig avslag ihht til deres rutiner og dersom jeg ville føre saken videre så var jeg velkommen til å gjøre det :o
Og her kommer egentlig mitt spørsmål....
Er det noen som vet hvordan man kommer skriftlig i kontakt med Tesla, ettersom jeg såvidt meg bekjent må fremme ett skriftlig krav overfor Tesla, hvor de kan komme med skriftlig motsvar (eller ikke svare i det hele tatt) før jeg kan ta det videre til Forbrukertilsynet.
Har søkt rundt over det meste men finner ikke noen email adresse jeg kan bruke for å sende krav til dem.
Fant et kontakt skjema, men det gjalt egentlig bare bestilling av ny bil.....
Ikke svar på ditt spørsmål om hvordan kontakte Tesa (utrolig at man faktisk må skulle spørre om slikt på et nettforum), men igjen så blander Tesla (som mange andre) rettigheter etter loven og garanti. Jeg sier konskevent lover, glem garanti med mindre denne gir rettigheter utover loven. En lov er forøvrig slik, heldigvisat ingen, selv ikke Tesla, kan heve seg over denne selv om det synes som om de prøver det til stadighet!
Sitat fra: Dag A. på lørdag 27. februar 2021, klokken 14:04
Selv om denne ikke gjelder luftdemper slik trådstarter, så drister jeg meg til å ta saken her ettersom det gjelder en reklamasjonsak utenfor garanti tiden.
Har en P90D (Orginal P85D, men skiftet batteri) - 2015modell som er gått ca 130.000.
Bilen har hatt sine kjente feil og problemer....Ett av dem er dørhåndtak.
Har skiftet 4 ganger på bilen, 2 ganger på sammen døren.
Ett par dager siden så låste bilen opp som normalt idet jeg kom mot den (present doorhandles), så hører jeg ett knepp, og førerdør håndtaket trekkes inn igjen. De andre dørhåndtakene står ute.
Denne døren fikk skiftet sitt håndtak til versjon 3 i august 2019, den gang innefor garanti og reklamasjonsperiode.
Når Tesla nå fikset døren (meget rask service) så ble det presentert en regning på ca 2.300 kr for nytt dørhåndtak.
Spurte vedkommende på servicedesk om det ikke var garanti på tidligere gjort arbeid og fikk da beskjed om at ettersom det forrige gang var garantiarbeid uten betaling så var det ikke noe garanti på dette.
Ikke det at beløpet er av noen størrelse, men oppførselen gjør at det går en faen i meg.
For dette er ett svar jeg var absolutt sikker på at ikke stemte med rettigheter man har i Norge.
Tok en telefon til Forbrukerrådet for å finne "litt mere kjøtt på beinet" og fikk følgende svar:
Selv om feilen ble rettet på garanti i sin tid, så var feilen også å anse som en mangel etter forbrukerkjøpsloven, da det er en kjent svakhet med dørhåndtakene. Dersom et utbedringsforsøk ikke er vellykket, er det ingen absolutt reklamasjonsfrist. Dette følger av rustskadedommen.
https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/68805/580.pdf?sequence=5&isAllowed=y#:~:text=Rustskadedommen%20er%20den%20eneste%20høyesterettsdommen,forvaltningsorgan%20som%20treffer%20bindende%20vedtak.
Kommer dere ikke til enighet kan saken enten mekles i Forbrukertilsynet: https://www.forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage
eller forliksrådet: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/
Tok svaret med til Tesla hvor de ikke engang var interessert i å snakke om det, men fikk bare klar beskjed om at jeg hadde fått muntlig avslag ihht til deres rutiner og dersom jeg ville føre saken videre så var jeg velkommen til å gjøre det :o
Og her kommer egentlig mitt spørsmål....
Er det noen som vet hvordan man kommer skriftlig i kontakt med Tesla, ettersom jeg såvidt meg bekjent må fremme ett skriftlig krav overfor Tesla, hvor de kan komme med skriftlig motsvar (eller ikke svare i det hele tatt) før jeg kan ta det videre til Forbrukertilsynet.
Har søkt rundt over det meste men finner ikke noen email adresse jeg kan bruke for å sende krav til dem.
Fant et kontakt skjema, men det gjalt egentlig bare bestilling av ny bil.....
Du sender skriftlig klage til en av Servicesenterene i brevs form hvor du ber om svar innen 7 dager. Adressene finner du på sidene til Tesla. Du kan bruke dette som mal https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2018/06/klage-paa-kvalitet-nn-1.pdf. Har jeg gjort tidligere og fikk svar pr email fra en serviceleder.
Sitat fra: Mdah på lørdag 27. februar 2021, klokken 15:02
Sitat fra: Dag A. på lørdag 27. februar 2021, klokken 14:04
Selv om denne ikke gjelder luftdemper slik trådstarter, så drister jeg meg til å ta saken her ettersom det gjelder en reklamasjonsak utenfor garanti tiden.
Du sender skriftlig klage til en av Servicesenterene i brevs form hvor du ber om svar innen 7 dager. Adressene finner du på sidene til Tesla. Du kan bruke dette som mal https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2018/06/klage-paa-kvalitet-nn-1.pdf. Har jeg gjort tidligere og fikk svar pr email fra en serviceleder.
Takk for raskt svar 😊
Da har jeg fått skriftlig bekreftelse fra Tesla på at ingen bevegelige deler på en Tesla er gjenstand for reklamasjon etter at garantitiden på 100000 km er ute.
Dvs. Brytere, hendler, hjuloppheng, styring, motorer av alle slag bortsett fra DU, seter osv. er det ingen vits i å klage på etter 100000 km.
Kanskje VG er interessert i svaret fra Tesla?
Sitat fra: THE på tirsdag 30. august 2022, klokken 14:41
Da har jeg fått skriftlig bekreftelse fra Tesla på at ingen bevegelige deler på en Tesla er gjenstand for reklamasjon etter at garantitiden på 100000 km er ute.
Dvs. Brytere, hendler, hjuloppheng, styring, motorer av alle slag bortsett fra DU, seter osv. er det ingen vits i å klage på etter 100000 km.
Kanskje VG er interessert i svaret fra Tesla?
Fikk samme svar på reklamasjon mot ulyd/feilmelding på kompressor for luftfjæring Model X. En del som er ment å vare mere enn fem år, og heller ingen slitedel sånn sett. Bil har riktignok gått 148tkm, men er ikke 5 år ennå.
Men gir meg ikke.....
Sitat fra: Øggen på tirsdag 30. august 2022, klokken 19:19
Sitat fra: THE på tirsdag 30. august 2022, klokken 14:41
Da har jeg fått skriftlig bekreftelse fra Tesla på at ingen bevegelige deler på en Tesla er gjenstand for reklamasjon etter at garantitiden på 100000 km er ute.
Dvs. Brytere, hendler, hjuloppheng, styring, motorer av alle slag bortsett fra DU, seter osv. er det ingen vits i å klage på etter 100000 km.
Kanskje VG er interessert i svaret fra Tesla?
Fikk samme svar på reklamasjon mot ulyd/feilmelding på kompressor for luftfjæring Model X. En del som er ment å vare mere enn fem år, og heller ingen slitedel sånn sett. Bil har riktignok gått 148tkm, men er ikke 5 år ennå.
Men gir meg ikke.....
Hei Øggen,
Har du sjekket ut dette med forbrukerråd, juridisk bistand etc ? ...
Sitat fra: Øggen på tirsdag 30. august 2022, klokken 19:19
Fikk samme svar på reklamasjon mot ulyd/feilmelding på kompressor for luftfjæring Model X. En del som er ment å vare mere enn fem år, og heller ingen slitedel sånn sett. Bil har riktignok gått 148tkm, men er ikke 5 år ennå.
Men gir meg ikke.....
Her tror jeg du kommer til å slite. Fem år er ikke en absolutt grense, forventet levetid i km kommer også inn i bildet. Luftfjæring er noe som ofte ryker, og det er lett for Tesla å argumentere for at det er en del man kan forvente ryker.
Eneste argumentet er vel at hvis luftfjæringen har holdt ellers, så bør ikke kompressoren ha blitt overbelastet og således burde den holde.
Uansett, lykke til!
Folkens, en kan ikke likestille at det er 5 års reklamasjonsrett på "alt unntatt" slitedeler med at noe skal dekkes av selger. Bestemmelsene om absolutt og relativ frist gir oss bare informasjon om det foreligger rett til å reklamere. . Det må i tillegg foreligge en mangel for at selger skal være pliktig til å utbedre. Det er fkjl §15/16 som skal benyttes for å vurdere om det foreligger en mangel.
Se spesielt §15 bokstavpunkt b) og §16 bokstavpunkt a) i sammenheng. Jeg er ikke oppdatert på rettskildene i forhold til tolkning og praksis på dette.
kan de tukle med softwaren straks garatien er ute, slik at batteriet må byttes, Han her fikk et stort fall i kjørelengden straks garantien på kjørelengden var ute. Batteriet ble erstatta med et brukt for 100.000 (kanskje var det hans eget batteri med en fiks for et par tusenlapper :P) Tesla kan tjene penger på kort sikt men taper på lang sikt, omdømme/kunder.
https://youtu.be/4dartx7EoaQ
Gadd ikke å lage ny thread så reviver denne.
X-en min har ikke garanti lenger, men har hatt bilen inne 10+ ganger iløpet av garantitiden. Har fikset en GOD del ting på bilen som kommer av at bilen har deler med dårlig kvalitet.
De vil ikke fikse problemer, som ble fikset for to, tre år siden under garantitiden.
Jeg vet ikke om det er jeg som er problemet. Hvis Tesla står på sitt, så har jeg et faens stort problem. Har sikkert byttet over 100 deler/feil hos Tesla gjennom garantitiden. Det de sier nå; alle delene som er byttet ikke har garanti eller rett til å reklamere på delene etter garantitiden. Ordrett sa kundeservice "da ender jo du opp med å få nye deler hele tiden".
Eier jeg søppel? Ja.
Da har du et problem siden det er (hevdet av Broom/Benny) at en del byttet på garanti har garanti ut den opprinnelige garantitiden.
https://broom.tv2.no/sporbroom/question/90825/garantitid-pa-utskiftet-deler/
Sitat fra: arthur på fredag 26. april 2024, klokken 16:51Da har du et problem siden det er (hevdet av Broom/Benny) at en del byttet på garanti har garanti ut den opprinnelige garantitiden.
https://broom.tv2.no/sporbroom/question/90825/garantitid-pa-utskiftet-deler/
Da må man benytte reklamasjonsretten. Et batteri eller de fleste deler utenom slitasjedeler til bil er forventet å vare i så lang tid, at man har 5 års reklamasjon på dette. Og ryker batteriet/delen på kortere tid, så har ikke reparasjonen holdt i lang nok tid.
https://e24.no/teknologi/i/Ql6q7x/kan-faa-rettet-opp-mislykkede-repararasjoner-ogsaa-etter-fem-aar-eier-av-rusten-mercedes-vant-i-hoeyesterett (https://e24.no/teknologi/i/Ql6q7x/kan-faa-rettet-opp-mislykkede-repararasjoner-ogsaa-etter-fem-aar-eier-av-rusten-mercedes-vant-i-hoeyesterett)
Så du mener at hvis f.eks et batteri ryker etter fire år så gjelder nye fem års reklamasjonsrett? Og hvis det nye batteriet ryker etter fire år, åtte år fra bilen var ny så gjelder nye fem år?
Det var en høyesterettsdom i 2013 (Rt 2013 s 865) på dette temaet som er verdt å lese, noen artikler om denne dommen:
https://advokatveiledning.no/artikler/bil-bobil-camping/hoyesterettsavgjorelse-i-bilsak-absolutt-reklamasjonsfrist/
https://bobilverden.no/advokaten-reklamasjonsfrist-ved-feil-pa-utbedringer/
https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/
Sitat fra: arthur på fredag 26. april 2024, klokken 18:57Så du mener at hvis f.eks et batteri ryker etter fire år så gjelder nye fem års reklamasjonsrett? Og hvis det nye batteriet ryker etter fire år, åtte år fra bilen var ny så gjelder nye fem år?
Høyesterett mener det, men med forbehold om at i saken de behandlet kom mangelen tilbake 3 år etter utbedring.
Etter hva jeg forstår så har IKKE HR sagt noe konkret mht hvor lang ny frist og dekning gjelder, men kun uttalt seg om denne konkrete saken? Her var det vel også snakk om arbeid utført, ikke nye deler?
Kundeservice hos Tesla, nevnte i farten at hvis jeg betalte for reperasjonen så kunne jeg reklamere på arbeidet gjort, men siden alt arbeid hittil gjort på bilen iløpet av fem år garantitid så vil de ikke fikse tidligere rettede feil. Samme feil oppstår altså flere ganger på få år.
Slik jeg opplever Tesla er at "fiksene" deres i garantitiden er å tisse i buksa for å holde seg varm siden feilene ser ut til å komme tilbake. For min del så kunne delene vært fikset med gaffateip, og når gaffateip fiksen holder ut garantitiden så , der har du Tesla sin "garanti reperasjon".
Jeg har trodd at hvis jeg fikset bilen på garanti, at da skal feilen være rettet. Ikke sminket over. Jeg har nå null tro på at Tesla har faktisk byttet deler og fikset feil, siden de mener at de har null ansvar på reperasjonene de har gjort. Det får meg til å tro at bilen min kan ha titalls "sminkede" feil så Tesla har null ansvar, er det de sier.
Er det jeg som er problemet? Har eid 10 biler de siste 14 årene. Nå har jeg aldri hatt en bil med så mange feil som X-en.
Nei, de tøyer grensene forsi de er presset av Musk til å spare.
Ta det til forbrukerrådet. Fint å få en dom til på dette.
Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:42Nei, de tøyer grensene forsi de er presset av Musk til å spare.
Ta det til forbrukerrådet. Fint å få en dom til på dette.
Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Daktari for President :+1: hear hear, spot on
Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:42Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Hvorfor det? Det er ikke praksis som jeg har opplevd det.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. april 2024, klokken 11:56Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:42Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Hvorfor det? Det er ikke praksis som jeg har opplevd det.
Praksis er at de fleste ikke kan/vil følge forbrukerkjøpsloven, men prøver seg på å fortelle hva garantien tilsier. Men her er faktisk garantien svakere enn kjøpsloven, og er grunnen til å kunne begrepene og ikke minst lovteksten og hva som retten har landet på.
Jeg ser ikke at en del byttet på garanti/reklamasjonsretten skal ha en kortere/ingen garanti/reklamasjonsrett sammenlignet med om man selv kjøper delen og bytter selv. Det er egentlig totalt ulogisk.
Enten holder varen hva produsenten lover eller loven krever, eller så gjør den det ikke. Og i det siste tilfellet, skal man kunne forvente at de stiller opp. Leverer ikke varen opp til hva man kan forvente, så er det klart at det da faller tilbake til leverandøren eller dens representanter (butikkene).
Som flere antyder her, det er den reparerte/utskiftede delen som får ny reklamasjonsrett, ikke hele bilen.
Greit, jeg kan lage en sak hvis jeg ønsker det. Det er jo ikke noen stor sum enda i feil. Bare rundt 20k på ett år. Problemet mitt blir vell mer med Tesla som organisasjon. "hvis" noen har byttet/fikset batteriet under garantitiden. Så mener de at det er bare deres ansvar innenfor garantitiden på 8 år på batteri og motor skal holde. Egentlig blir jeg redd for å eie en Tesla basert på hvordan de oppfatter sitt ansvar på å fikse feil under garantitiden. Må jeg gå til forbrukerråd og advokat på hver eneste feil som jeg opplever å få to ganger i løpet av to-tre år.
Det kommer ihvertfall ikke å hjelpe meg for fremtidige feil som blir oppdaget på bilen, i det jeg lager en sak ut av dette.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. april 2024, klokken 11:56Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:42Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Hvorfor det? Det er ikke praksis som jeg har opplevd det.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4
Og høyesterettsdommen, og det RJK sier.
Langt og kanskje litt kronglete kapittel å lese, og ikke minst forstå så fint om du peker ut den, eller de, setningene som kan kan påpeke hvis man kommer i en situasjon hvor det blir nyttig å kunne gjøre! :+1:
Låner denne tråden litt.
Har nå gleden av å ha en Model X som ikke lengre har garanti(6mnd, kjørt 106k). Bilen har vel vert inne rundt 20 ganger i løpet av garantiperioden for diverse problemer. Dører, batteri, luftfjæringer, 12v, understell, batterivarmer, nøkkel osv er alt byttet under garanti.
Så nå begynner gøyen, deler som er byttet under garanti ryker. Per nå er det snakk om en luftfjæring, batterivarmer og 12v. Har spilt inn at jeg ikke akter å betale for å bytte dette, og anser det som reklamasjon(selv om garantien opplagt er ute). De begynte automatisk på reglen om at det ikke er garanti på deler som er byttet, da ville en jo kunne ha evig garanti(påpekte ironien her, er jo bare å levere deler som holder).
Uansett, har alt tatt kontakt med advokat. Merker dette fort blir en prinsippsak som jeg skal ri så langt det lar seg gjøre.
Sitat fra: christian19862 på torsdag 16. januar 2025, klokken 18:29Uansett, har alt tatt kontakt med advokat. Merker dette fort blir en prinsippsak som jeg skal ri så langt det lar seg gjøre.
Hvilke signaler har advokaten gitt mht sjansen for å nå frem? Vil tro at det her foreligger, eller burde foreligge, en rettskraftig dom som skaper presedens?
Kan denne være til hjelp?
https://www.obiterdictum.org/artikkel/avhjelp-i-kj%C3%B8psloven-og-forbrukerkj%C3%B8psloven
Og det er kanskje helt på slutten du vil kunne finne støtte for din påstand her:
"Hva gjelder den absolutte reklamasjonsfristen ved et mislykket utbedringsforsøk, avklarte Høyesterett i Rt. 2013 s. 865 (Rusten Mercedes) at det ikke løper en absolutt reklamasjonsfrist dersom kjøperen har reklamert innen den absolutte reklamasjonsfristen for den opprinnelige mangelen."
Glem hele garantien dersom den ikke er bedre enn reklamasjonsretten. Reklamasjonsretten er lovfestet.
Denne diskusjonstråden omhander noe tilsvarende det du spør om, og har mye god info:
https://www.diskusjon.no/topic/1798585-reklamasjon-p%C3%A5-bildel-som-er-byttet-p%C3%A5-reklamasjon-tidligere/
Det er akkurat den samme tråden i diskusjon.no som jeg fant og la ut relevante linker til samt ytterligere en link, en master oppgave. Det er også riktig at en garanti har kun en verdi hvis den gir rettigheter utover de rettigheter som fremkommer av loven.
Interessant det dere skriver. Jeg sitter med en magefølelse av at Tesla Norge har blitt langt strengere på å følge opp sine garantiforpliktelser nå de siste årene som de har solgt biler i bøtter og spann. Føler de var mere hyggelige for å si det på den måten tidligere når de tok mer vare på kundene da de solgte ikke så mange biler. Kall gjerne Gud vil ;D på svorsk
Men jeg sier ikke at Tesla Norge gjør noe galt nå altså det er bare det at de er blitt langt mer strengere når du allikevel har så sinnsykt mange biler de skal servere. Men når det er sagt så er det bare en magefølelse jeg har.
Det er ikke ny garanti på deler som blir byttet på garanti. Hadde det vært en reparasjon du betalte for selv ville saken stilt seg annerledes. Dette er faktisk ett stort problem med ting (bil eller annet) som har en kjent konstruksjonssvakhet. Det er og grunnen til at vi kvittet oss med Model X, etter å ha vært inne for det samme problemet fire ganger i garantitiden.
Sitat fra: turfsurf på søndag 19. januar 2025, klokken 08:16Det er ikke ny garanti på deler som blir byttet på garanti. Hadde det vært en reparasjon du betalte for selv ville saken stilt seg annerledes.
Ja det er slik jeg forestår det også.
Sitat fra: turfsurf på søndag 19. januar 2025, klokken 08:16Det er ikke ny garanti på deler som blir byttet på garanti. Hadde det vært en reparasjon du betalte for selv ville saken stilt seg annerledes. Dette er faktisk ett stort problem med ting (bil eller annet) som har en kjent konstruksjonssvakhet. Det er og grunnen til at vi kvittet oss med Model X, etter å ha vært inne for det samme problemet fire ganger i garantitiden.
Det er ikke det som er spørsmålet her. Spørsmålet gjelder reklamasjonsrett, altså rettigheter etter loven, og ikke garanti, som er en frivillig ekstratjeneste som selger, produsent eller importør kan tilby.
En viktig presisering at vi her snakker om reklamasjon, ikke garanti! Opplever stadig at forhandlere/butikker osv snakker om garanti, men sjelden at denne har noen verdi da den som regel ikke gir noen rettigheter etter loven, og den kan ikke en profesjonell aktør fraskrive seg et ansvar for!
Her er det snakk om om det er reklamasjon på en vare som det er reklamert for og når man nå er utenfor fem års fristen.
Jeg har, etter å ha vært på EU-kontroll med bilen, blitt oppmerksom på at ledstripen i den ene hovedlykten fremme er ødelagt, samt ledstripen i den andre er på tur til å bli ødelagt.
Tok kontakt med Tesla der jeg var litt kritisk til at begge frontlyktene må skiftes før 6 år er gått. Tilbakemelding fra de var 25 000 for å skifte venstre frontlykt. Etter at jeg dokumenterte med litt mer bilder kom de med et tilbud på 14 500,- for å skifte begge.
Fant også denne:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/daytime-running-lights-drl-issues-what-options-do-we-have-in-nz.234560/
Det er åpenbart at Tesla har hatt utfordringer med disse lyktene. Kan man kreve å benytte reklamasjonsrett på dette? Noen som har hatt samme problem som har klart å få få det til, evt. fått en bedre pris enn 14 500? Kjenner jeg er lite motivert til å kjøre en lang prosess mot Tesla der den eneste måten å få svar på er via en app...
Har byttet begge frontlykter 2 ganger på garanti. Dette er en svakhet, og noe jeg opplagt hadde gått videre med som reklamasjon. Er du NAF-medlem?
Har fått to sett frontlykter på reklamasjon/garanti grunnet rim innvendig. No question asked.
Garanti. Hva skulle de ha spurt om? ;D
Litt usikker på hva du tenke på. Jeg meldte inn saken i appen og fikk nye lykter. Usikker på om de kategoriserte det som reklamasjon eller garanti. Uansett så var poenget at jeg fikk nye lykter begge gangene uten at jeg måtte argumentere noe som helst.
SitatUansett så var poenget at jeg fikk nye lykter begge gangene uten at jeg måtte argumentere noe som helst.
Skulle bare mangle. Tipper jag har fått utbedret feil og mangler for nærmere 100K i garantiperioden uten diskusjon. Kun én gang var det litt murring da de for 3dje gang byttet baklykter og ladeport. De mente jeg hadde brukt for sterk såpe. (Kanskje også riktig...)
Var noe slikt jeg tenkte på.
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 03. mai 2025, klokken 00:37SitatUansett så var poenget at jeg fikk nye lykter begge gangene uten at jeg måtte argumentere noe som helst.
Skulle bare mangle. Tipper jag har fått utbedret feil og mangler for nærmere 100K i garantiperioden uten diskusjon. Kun én gang var det litt murring da de for 3dje gang byttet baklykter og ladeport. De mente jeg hadde brukt for sterk såpe. (Kanskje også riktig...)
Ja, det skulle bare mangle. Men jeg skrev det ikke, siden jeg anser det som en selvfølge. Også når LED-stripene slutter å lyse.
Til dere som prater om forbrukserrådet og rettssak her. Har dere faktisk prøvd dette selv? Litt kjipt å betale mangfoldige titusener, eller hundretusener til en advokat uten noe som helst garanti for å vinne saken. Og forbrukerrådet er vel akkurat det, altså et råd uten noe som helst makt ovenfor leverandøren.
Tesla (og en haug med andre butikker) spekulerer bevisst i dette ved at de satser på at de aller fleste forbrukere ikke tar kostnaden med en rettssak. Og hvis de kanskje må betale ut til en og annen ivrig kriger så lønner det seg likevel med alle de som har bitt i det sure eplet og betalt for reparasjon.
Forliksrådet kan idømme inntil kr. 125 000 sjølv om partene er uenige, opptil kr. 200 000 om partene er enige.
Ingen andre kostnader enn rettsgebyr på kr. 2023 sjølv om ein taper saka om ein sjølv har fremma den.
Kan ankes videre i rettsystemet.
Telsa har vel ein vane for ikkje å stille i forliksrådet og heller ta saka rett til tingretten,
så poenget ditt til slutt står seg vel relativt godt.
Sitat fra: Luring på fredag 30. mai 2025, klokken 06:55Forliksrådet kan idømme inntil kr. 125 000 sjølv om partene er uenige, opptil kr. 200 000 om partene er enige.
Ingen andre kostnader enn rettsgebyr på kr. 2023 sjølv om ein taper saka om ein sjølv har fremma den.
Kan ankes videre i rettsystemet.
Telsa har vel ein vane for ikkje å stille i forliksrådet og heller ta saka rett til tingretten,
så poenget ditt til slutt står seg vel relativt godt.
Men kanskje forliksrådet er en fin måte å finne ut om en kommer til å vinne i tingretten, så sånn sett er det jo nyttig. Tesla har jo og en vane for å vente til rett før tingrettsdatoen kommer opp å komme med forslag til løsning, for å unngå å få en rettskraftig dom mot seg, som så kan skape presedens for lignende saker.
Har nylig erfaring med Forliksrådet, to ganger faktisk, og det er et ordentlig supperåd. Kjenner også til en nylig sak hvor en bekjent ble saksøkt av en profesjonell aktør, ingen avklaring i Forliksrådet, men vant med tilkjent saksomkostninger i Tingretten.