Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Vegard_br på mandag 04. januar 2021, klokken 14:35
Noen som vet om en grunn til at det ikke skal gå å feste brikka på baksiden av skjermen?
Den blir jo lengre ned og "bak-frem" i forhold til ruta, men er det ellers noen "elektroniske" forhold som fraråder dette?
Trenger man brikken nå?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Trenger ikke, men det gjør det mindre arbeidskrevende for bomselskaper, ferjer osv osv. På sikt sparer alle på det.
Sitat fra: Vegard_br på mandag 04. januar 2021, klokken 14:35
Noen som vet om en grunn til at det ikke skal gå å feste brikka på baksiden av skjermen?
Den blir jo lengre ned og "bak-frem" i forhold til ruta, men er det ellers noen "elektroniske" forhold som fraråder dette?
Kan ikke skjønne at det ikke skal gå, er vel ingen åpenbare blokkeringer hvis den er litt oppe på baksida? Takk for tips, forresten. Har hørt om folk som har brikka i frunk og gud vet hva, usikker på om det alltid funker.
Sitat fra: lars667 på mandag 04. januar 2021, klokken 14:44
Sitat fra: Vegard_br på mandag 04. januar 2021, klokken 14:35
Noen som vet om en grunn til at det ikke skal gå å feste brikka på baksiden av skjermen?
Den blir jo lengre ned og "bak-frem" i forhold til ruta, men er det ellers noen "elektroniske" forhold som fraråder dette?
Kan ikke skjønne at det ikke skal gå, er vel ingen åpenbare blokkeringer hvis den er litt oppe på baksida? Takk for tips, forresten. Har hørt om folk som har brikka i frunk og gud vet hva, usikker på om det alltid funker.
Tenkte mer om det kunne bli surr med wifi eller Bluetooth fra bilen, men brikken er vel passive, så tenker vi prøver!
Har min i frunken,den blir ikke registrert der..så alle mine passeringer er reg. på skilt.
Det skulle da være veldig enkelt å teste det. Bruk gjerne en litt svakere tape enn det som henger på praketten til brikka; den er ofte styggsterk. Da kan du forresten også teste å henge den opp "riktig" vei.Trur ikke bak/fram skal ha så mye å si, men rotert 90 grader mener jeg å ha lest skal kunne påvirke signalet pga polarisering, men det er mulig jeg husker feil.
Hun på bomselskapet idag , på tm3 kan du bare legge den i hanskerommet ol
Sitat fra: Woodbear på mandag 04. januar 2021, klokken 15:11
Hun på bomselskapet idag , på tm3 kan du bare legge den i hanskerommet ol
Ja det er jo enda bedre :)
Har hatt min i hanskerommet hittil uten problem.
Edit: Med brikkegjenkenningen fungerende altså.
Har hatt min i toppen, bak speilet, med takboks og personlig bilskilt.
Passering registrert, men vet ikke om det var brikken eller skiltgjenkjenning.
Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 15:31
Har hatt min i toppen, bak speilet, med takboks og personlig bilskilt.
Passering registrert, men vet ikke om det var brikken eller skiltgjenkjenning.
Det kan du enkelt se på dinside på autopass
Bak speilet på frontruta som på andre biler virker bra, og er anbefalt i brukerhåndboken om jeg husker riktig.
Sitat fra: Vegard_br på mandag 04. januar 2021, klokken 14:35
Noen som vet om en grunn til at det ikke skal gå å feste brikka på baksiden av skjermen?
Den blir jo lengre ned og "bak-frem" i forhold til ruta, men er det ellers noen "elektroniske" forhold som fraråder dette?
Som andre har påpekt er det satt av et felt på høyre side av speilet, helt i overkant av ruta, skal være ganske lett å finne. Så vidt jeg vet er diverse 'morro' bygget inn i frontruta som kan svekke signalene bombrikka trenger. Hva det er kan variere fra rute til rute men det kan være varmekabler, IR-reflekterende film osv. Det markerte feltet mangler dette og skal i teorien gi bedre mottaksforhold for bombrikka.
Denne forklaringen fra volvo er nok gyldig for ganske mange merker:
https://www.volvocars.com/no/support/topics/bruke-bilen-din/nyttig-a-vite/feste-bompengebrikke-pa-frontrute-med-varmereflekterende-filme
Sitat fra: Woodbear på mandag 04. januar 2021, klokken 15:11
Hun på bomselskapet idag , på tm3 kan du bare legge den i hanskerommet ol
Jeg testet en del, både på baksiden av skjermen og i frunken.
Brikken fungerer faktisk bedre i fra hanskerommet enn begge de to overnevnte :o
Tenkte jeg skulle plassere den helt bak i takglasset over førerplassen, da er den ikke synlig for personer foran, eller bak.
Trenger man brikka i bilen? jeg har den ikke der!!
De bruker vel automatisk skiltgjenkjenning i dag ;)
Har forstått det slik at det blir mer manuelt arbeid av automatisk skiltgjenkjenning, det er ikke like pålitelig som brikke. Ferjeselskaper osv. foretrekker også brikke. Jeg er for alt som gjør det lettere for bomselskapene, vi er i utgangspunktet en inntektsløs byrde for dem. Det hjelper ikke på velviljen elbilistene har fra myndighetene om vi også skal fordyre administrasjon av bommene. Kan ikke skjønne at det skal være så fælt å ha den brikken i bilen?
Det er ikke så fælt, men brikken ligger i sommerbilen som er pakket inn for vinteren, derfor blir det lettere for meg og bare flytte abonnementet😉
Svarte bare det som jeg har valgt, andre får også velge hva de mener er best for de.✌️
Ja, skjønner det. Synes de burde være mer generøse med de borrelåsfestene, så er det fort gjort å bytte over. Får sikkert kjøpt noe som passer et sted, men :-)
Fremtind (tidligere Fjellinjen) sender ut borrelås: https://fremtindservice.no/bedrift/bombrikke/bestill-brikkefeste/ det kom etter noen dager.
Takk, blir litt forvirret av disse bomselskapene og hvem som gjør hva. Autopass, Fremtid, Fjellinjen, E6 xxx-yyy osv.
Sitat fra: Haggish på fredag 08. januar 2021, klokken 13:04
Det er ikke så fælt, men brikken ligger i sommerbilen som er pakket inn for vinteren, derfor blir det lettere for meg og bare flytte abonnementet😉
Svarte bare det som jeg har valgt, andre får også velge hva de mener er best for de.✌️
Litt avhengig av hvem man er tilknyttet, men man kan vel ha flere brikker på samme abonnementet? Ihvertfall har det vært tilfelle for Fjellinjen.
Men de har riktignok ikke noen andre rabattordninger enn standard-trekk ved passering. Er sikkert annerledes der man tilbyr måneds/halvårs/helårs-avtaler.
Sitat fra: RJK på fredag 08. januar 2021, klokken 15:08
Men de har riktignok ikke noen andre rabattordninger enn standard-trekk ved passering. Er sikkert annerledes der man tilbyr måneds/halvårs/helårs-avtaler.
Helt off-topic, men sånne avtaler finnes ikke lenger, da de ble noen endringer i lovverket for noen år siden. Så alle avtaler over hele landet er nå kun betaling i etterkant for passeringer.
Og man behøver ikke/kan ikke ha individuelle avtaler lenger heller. Så lenge man har en Autopass-brikke fra en utsteder (Fremtind Service (tidl. Fjellinjen), Ferde eller Vegfinans), så får man rabatt på passering i alle anlegg hvor det er rabatt for Autopassavtale.
Takk for korreksjon. Jeg blandet litt, og tenkte nok mest på det med rabatt på ferge.
Ser det er egen avtale for autopass ferge, der man må ha forhåndsbetalt minst 3700,- på konto for få maks rabatt om sambandet krever egen autopass ferge-brikke.
https://autopassferje.no/om-autopass-for-ferje/
Sitat fra: lars667 på fredag 08. januar 2021, klokken 13:18
Ja, skjønner det. Synes de burde være mer generøse med de borrelåsfestene, så er det fort gjort å bytte over. Får sikkert kjøpt noe som passer et sted, men :-)
Bare å bestille på nett. Kommer i posten.
https://fremtindservice.no/privat/autopass/feste-til-bombrikken/
Litt forvirret av diskusjon her. Skyldes jeg i alle år har kjørt bensinbil, hvor jeg trodde brikken var påkrevet. Ny kom endog i posten forleden.
Har også fått brikke til min nye Mod 3. Er det slik at jeg ikke trenger henge opp denne? Er det ikke brikken som utløser 20% rabatt? Eller er det ikke rabattordning for elbiler, (jeg har abonnement i Ferde, Nord-Jæren),utover at det er halv pris sammenlignet med fossil biler?
Fra en annen tråd om det samme tema:
Jeg skrev da følgende:
SitatDette er et meget sårt tema :D
1. Du kan velge å ikke tegne avtale og kjøre uten brikke - betale grunnsatser
2. Du kan velge å tegne avtale - feste brikke i ruta - få rabatterte priser
3. Du kan velge å tegne avtale - ikke feste brikke i ruta - få rabatterte priser
Valget er ditt.
Det du ikke trenger å gjøre er å fortelle internett at du har valgt alternativ 3
Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:58
Fra en annen tråd om det samme tema:
Jeg skrev da følgende:
SitatDette er et meget sårt tema :D
1. Du kan velge å ikke tegne avtale og kjøre uten brikke - betale grunnsatser
2. Du kan velge å tegne avtale - feste brikke i ruta - få rabatterte priser
3. Du kan velge å tegne avtale - ikke feste brikke i ruta - få rabatterte priser
Valget er ditt.
Det du ikke trenger å gjøre er å fortelle internett at du har valgt alternativ 3
Takk! Det var opplysende!
Er det slik at det er tegning av avtale som aktiverer brikken, eller, slik det står i medfølgende bruksanvisningden,"brakett må brukes for å aktivere brikken""
Det er i alle fall slik situasjonen er.
Men det mange gjør, er å diskutere alt mellom himmel og jord vedrørende hva som er "det rette valget" mellom alternativ 2 og 3.
Det er avtalen som aktiverer avtalen :)
Brikken kan jo festes med 3M - Dual Lock teip - Det er i alle fall slik med de brikkene jeg har i mine biler - både elektriske og bensindrevne.
Sitat fra: dejavu på lørdag 09. januar 2021, klokken 15:02
Takk! Det var opplysende!
Er det slik at det er tegning av avtale som aktiverer brikken, eller, slik det står i medfølgende bruksanvisningen,"brakett må brukes for å aktivere brikken""
Når brikken settes inn i brakett aktiveres batteriet. Dette medfører minst to fordeler:
- Brikkene kan sendes i posten uten å bli registeret (de gamle ble sendt i en skjermet pose.)
- Brikkene kan ligge lengre på lager, uten at batteriet går tomt, ved at det først kobles inn når brikken monteres.
Om brikken ikke er i bilen, ikke er aktivert, eller er montert slik at den ikke leses vil resultere i det samme --> skiltene leses og avtalen belastes. Som z4rd skriver er det som lager mest støy å opplyse internett om at en har valgt å ikke montere brikken.
En blir sporet uansett om en monterer brikke, eller ikke - og de små brikkene er så små at de fint kan monteres er min tanke. Å endre farge på brikken kan en gjerne gjøre - så den blir mindre synlig. :D
Sitat fra: TB på lørdag 09. januar 2021, klokken 16:04
Sitat fra: dejavu på lørdag 09. januar 2021, klokken 15:02
Takk! Det var opplysende!
Er det slik at det er tegning av avtale som aktiverer brikken, eller, slik det står i medfølgende bruksanvisningen,"brakett må brukes for å aktivere brikken""
Om brikken ikke er i bilen, ikke er aktivert, eller er montert slik at den ikke leses vil resultere i det samme --> skiltene leses og avtalen belastes.
Men hva skal vi da med den brikken? Er jo unødvendig dings, som snarest bør ut av miljøregnskapet!
Tja, det er jo de som bruker brikken i dieselbalja si, og får elbilpriser på passeringer...
Ikke det at jeg oppfordrer til det, men er jo de som har gjort dette lenge. Spørsmålet er jo hvor lenge de får gjort det, og når det oppdages/straffefølges, så kan man jo se om det totalt sett ble besparelse eller ikke. Spørs hvilke paragrafer de blir tiltalt og eventuelt dømt for.
Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:02
Tja, det er jo de som bruker brikken i dieselbalja si, og får elbilpriser på passeringer...
Jeg har vist for høye tanker om teknikken her. Trodde mismatch mellom brikke og bilnummer,ville bli oppdaget promte!
Sitat fra: dejavu på lørdag 09. januar 2021, klokken 22:34
Men hva skal vi da med den brikken? Er jo unødvendig dings, som snarest bør ut av miljøregnskapet!
Ikke helt unødvendig dings.
Brukes på ferger, leses lettere av en skilt, har ikke problem med skittent skilt eller tilsnødd skilt.
Mange siffer og bokstaver kan oppfattes som en annen verdi ved delvis skittent eller nedsnødd skilt.
Samt mange steder særlig i og rundt byene registreres trafikkflyt, kork, passeringstelling osv.
Ser her på vestlandet at mange steder er det satt opp lesere som registrerer hvordan trafikken flyter, og de basserer seg på å lese passerende brikker.
Da får de gjennomsnittsfart på køen, antall biler m.m.
Hadde ikke brikke vært nødvendig hadde de ikke sendt de ut heller.
Sitat fra: dejavu på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:29
Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:02
Tja, det er jo de som bruker brikken i dieselbalja si, og får elbilpriser på passeringer...
Jeg har vist for høye tanker om teknikken her. Trodde mismatch mellom brikke og bilnummer,ville bli oppdaget promte!
Trodde egentlig jeg og, men 2 ting fikk meg til å skjønne at dette ikke stemte.
1. Fikk hentet bil på "siste-reis-service" hos NAF (de frakter bil til fyllinga). Glemte helt å ta ut brikken, men kom på det, og kontaktet selskapet som hentet bilen. De skulle sende den til meg. Hørte ikke noe mere og trodde de fant ut at de kunne kaste den. Helt til jeg fikk ny regning fra Fjellinjen, for passeringer "jeg hadde gjort" selv om jeg var billøs i perioden.
Etter nærmere sjekk og ettpar krasse samtaler til NAF (Høflig, men fast bestemt på hva årsak var, og løsning) kom det frem at brikken lå i en konvolutt i bagen til den som skulle postet meg brikken. Forlangte selvsagt at NAF tok den regningen for meg, noe de gjorde når de skjønte og aksepterte at jeg hadde rett hele tiden.
2. Nyhetsoppslagene som har vært, der dette har blitt avdekket/testet av journalister, mest sannsynlig etter tips fra andre brukere, som har gjort nettopp den øvelsen at man kjører med brikke for elbil, plassert i dieseldrog.
https://motor.no/bompenger-naf-statens-vegvesen/sa-lett-er-det-a-jukse-i-bomstasjonene/122577 (https://motor.no/bompenger-naf-statens-vegvesen/sa-lett-er-det-a-jukse-i-bomstasjonene/122577)
Visstnok har dette og blitt gjort med tungtrafikk, altså vogntog dundrer gjennom med sine mange tonn, men slipper gratis eller veldig rimelig gjennom der de ellers skulle betalt sin gode skjerv.
Systemet har altså vært designet for å tillate feil man skulle tro de hadde luket ut, inkludert sjekket at bil og registreringsinfo ikke matcher når den leser skilter. Er vel en god del som har betalt andres passeringer fordi de ikke sjekker om feil registreringer er kommet med.
Samtidig har disse bomselskapene kjørt knallhard taktikk mot folk som ubevisst har gjort feil, eller der de selv har gjort feil uten å ville innrømme det. Og på toppen av dette kommer at passeringene ikke kreves inn av bileier, men den brikken tilfeldigvis stod registrert på. Når man selger bilen, er det fort gjort å glemme å ta denne ut. Men det har aldri hjulpet før, og si at dette må de kreve inn av ny bileier. Inntil siste dom kom, som visste at bomselskapenes praksis ikke har hatt god nok hjemmel i egne vilkår og informasjon om disse.
https://www.tv2.no/a/11838467/ (https://www.tv2.no/a/11838467/)
EDIT: Her hadde han tatt ut brikken, men glemt å si opp avtalen. Og Bom-selskapet er gjort oppmerksom på og har innrømmet at bil har vært omregistrert på ny eier. Likevel har de gått etter den som beviselig ikke har gjort passeringene.
Jeg har hatt min liggende i i den lille skålen under armlenet siden mars 2019 og 99% av passeringene er registrert med brikke.