Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Peugeot (PSA) => e-2008 => Emne startet av: nosi1202 på tirsdag 15. desember 2020, klokken 10:29
Jeg (min far) opplever utfordringer med å få ladet bilen. Dette gjelder ved 1-fas 230V. Uavhengig om det er ladeboks eller nødlader. Har prøvd en rekke ulike steder og det blir rødt lys og ingen lading (andre elbiler lader på samme sted). Ladeboks 3-fas 400V og hurtiglading fungerer problemfritt. Er bilen spesielt sensitiv eller er det feil på ombordlader? Bilen er 5 dager gammel og BOS er involvert, men spør av nysgjerrighet
Låter helt klart som fel på ombordlader om ni har prövat på flera ställen. Nödladdaren är bara "plug and play". Startar automatiskt av sig själv.
I tilfellet imponerende på en fire dager gammel bil.
Ville ha ventet med noen "dom" på dette, til forhandler/verksted har sjekket opp feilen. Kan jo også bare være noe bagatellmessig som har slått seg vrang? ;)
I følge BOS som har «sjekket» bilen er det ikke noe feil med verken den eller laderen. (Satt til lading et sted med TN-nett. Noe vi vet fungerer). Nettet og trafokretsen er sjekket for jordfeil, så det er ikke problemet. Bilen er også forsøkt ladet andre steder på IT-nett uten hell.
Konklusjonen er at det enten er feil på lader selv om BOS sier det ikke er det, eller at det er noe software-relatert.
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. desember 2020, klokken 17:55
I følge BOS som har «sjekket» bilen er det ikke noe feil med verken den eller laderen. (Satt til lading et sted med TN-nett. Noe vi vet fungerer). Nettet og trafokretsen er sjekket for jordfeil, så det er ikke problemet. Bilen er også forsøkt ladet andre steder på IT-nett uten hell.
Konklusjonen er at det enten er feil på lader selv om BOS sier det ikke er det, eller at det er noe software-relatert.
Så det funkade plötsligt att ladda bilen när den var inne hos BOS? Konstigt.... Har du möjlighet att testa en annan nødlader?
Ja, som jeg skrev tidligere lader den fint på alle TN-anlegg. Nå etter software-oppdatering lader den på IT-nett med medfølgende nødlader, men fortsatt ikke fra ladeboks. Bilen står hos BOS på tredje dagen. Lånebil lader som forventet alke steder, så feilen er hos den aktuelle bilen.
Har den 11kw ombordlader eller basisladeren på 7kw? Det har vissnok vært endel problemer med den nye 11kw laderen, i følge tyske forum.
Han på BOS sier at den har 11kw-lader, men da er det i tilfellet gjort en feil.
Den er bestilt uten det tilvalget (dvs. det var ikke engang en opsjon når bestillingen ble gjort, så vidt jeg husker). I følge den nyeste prislista koster det 6000,- og et eller annet som tilvalg. Det er ikke fakturert for 11kw heller.
Jeg er 99% sikker på at det er 7,2kw-lader (jeg har 100% sikkert ikke krysset av for større lader som tilvalg).
Skal se at du har fått en 11kw ombordlader på bilen ved en feil. Høres jo nesten sånn ut. Må jo stole på en "fagmann" hos BOS, at vedkommende ser forskjell på en 7,4kw vs en 11kw ombordlader?. Merkelig tilfelle. Du får holde oss andre med samme bil oppdatert når de kommer til en konklusjon. :o
Ja, det virker som alt er mulig med den gjengen der. Tar med bilen til et verksted i stor-Oslo hvis de ikke har løst det innen mandag. Det virker som det er begrenset elbilkompetanse på stedet den er kjøpt.
Fikk bil på onsdag med akkurat samme problem, også bestilt med 7,4kW laderen.
Lader på TN med type2-type2 og nødlader, og ikke på IT.
(Akkurat som en Zoe)
Står nå hos BOS og der får den bare bli til de løser problemet...
Ser at en med lignende problem fikk fikset sin. Viste seg å være et mekanisk problem, tuppen på ene pinnen hadde falt av og lå i bunnen av pluggen.
Håper på en like triviell løsning.
Snakker du da om noe i ladeporten? Det er ikke feil på kablene (prøvd ulike kabler, ingen virker på IT-nett) Men de virker på andre biler på IT-nett. Kablene virker på den aktuelle Peugeoten på TN-nett.
Sitat fra: bjaolsen på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:34
Fikk bil på onsdag med akkurat samme problem, også bestilt med 7,4kW laderen.
Lader på TN med type2-type2 og nødlader, og ikke på IT.
(Akkurat som en Zoe)
Står nå hos BOS og der får den bare bli til de løser problemet...
Vi får holde hverandre oppdatert
I det tilfellet jeg refererte var det i ladeporten så vidt jeg forstår.
Ellers så virker det som om våre biler har samme problem. Lader bare på TN ikke på IT uansett hvilken type tilkoblingsløsning (noe som får meg til å tenke at det nok ikke er noe så enkelt som en løs plastdings i pluggen)
Da har BOS Lier lastet opp ny programvare på "alle computere" og fjernet feilmeldinger. Nå lader den som den skal ser det ut til.
:D
Høres jo bra ut at det nå funker som det skal. Tydelig at det ikke er "bare bare" med all elektronikken i nye biler. :+1:
Stadig vekk ingen løsning her. Bilen er hos BOS på sjuende uka. Har riktignok tilsvarende bil som lånebil, men ganske håpløst at de ikke finner en løsning.
Etter mye om og men, viser det seg at den aktuelle bilen er utstyrt med 11kw-lader (som ingen har bedt om, eller betalt 6700,- for). I følge BOS er det "tilfeldig" hvilken lader de leverte bilene har. Det er jo også noe.
Utrolig at det leveres ut biler med "feil" ombordlader når kunden har vært nøye med å bekrefte hva bilen skal leveres med. Men at det skal gå sju uker med bilen på verksted for å finne ut av problemet høres jo helt utrolig ut! >:(
De fleste ladekabler beregnet for 11 kW TN-nett, har også en modus for bruk på IT-nett. Er ofte litt spesielle knappetrykk som skal til for å bytte modus, men kan være det står i brukerhåndbok. F.eks. JuiceBooster og Audi sin 11 kW ladekabel har dette.
Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. januar 2021, klokken 13:57
De fleste ladekabler beregnet for 11 kW TN-nett, har også en modus for bruk på IT-nett. Er ofte litt spesielle knappetrykk som skal til for å bytte modus, men kan være det står i brukerhåndbok. F.eks. JuiceBooster og Audi sin 11 kW ladekabel har dette.
Det er Mennekes kabel. Har både 1-fas og 3-fas uten at det utgjør noen forskjell på IT-nett.
Sitat fra: Sandstrøm på tirsdag 19. januar 2021, klokken 13:42
Utrolig at det leveres ut biler med "feil" ombordlader når kunden har vært nøye med å bekrefte hva bilen skal leveres med. Men at det skal gå sju uker med bilen på verksted for å finne ut av problemet høres jo helt utrolig ut! >:(
Min kilde er den lokale BOS, ta det med en klype salt. De virker ikke spesielt kompetente. Hadde den 11-kw laderen virket hadde det jo vært en bonus, men når den ikke virker er det bare irriterende.
Fordelen nå, om ikke annet, er at den aktuelle bilen har gått 50 mil på 2 måneder. Lånebilen har gått 3200 km ;)
Skal være glad dette ikke er meg. Da hadde den bilen vært kjørt nærmere 7-900mil.. hadde BoS blitt fornøyd :o
Tja, det virker ikke som de bryr seg nevneverdig om at demobilen er borte på sjette uka😂
Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:29Etter mye om og men, viser det seg at den aktuelle bilen er utstyrt med 11kw-lader (som ingen har bedt om, eller betalt 6700,- for). I følge BOS er det "tilfeldig" hvilken lader de leverte bilene har. Det er jo også noe.
Måtte ut og teste med en 3-fase kabel og kan melde om at jeg også har fått 11kW lader uten å ha bestilt den 8)
Veldig kjedelig at din lokale forhandler skal trenge så lang tid å få orden på dette.
Sitat fra: bjaolsen på søndag 24. januar 2021, klokken 15:21
Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:29Etter mye om og men, viser det seg at den aktuelle bilen er utstyrt med 11kw-lader (som ingen har bedt om, eller betalt 6700,- for). I følge BOS er det "tilfeldig" hvilken lader de leverte bilene har. Det er jo også noe.
Måtte ut og teste med en 3-fase kabel og kan melde om at jeg også har fått 11kW lader uten å ha bestilt den 8)
Veldig kjedelig at din lokale forhandler skal trenge så lang tid å få orden på dette.
Haha. For et opplegg. Er jo ran å betale 6700,- for dette i tilfellet. Det er ikke min bil og fadern som er bileier er strålende fornøyd med gratis lånebil :laugh: Da skjer det egentlig ikke noe virker det som
Da er bilen tilbake fra BOS med ny software. Den lader nå på den aktuelle hjemmeladeren, men uvisst om den lader på andre ladere med IT-nett. De har drevet med div oppdateringer og tilpassinger til hjemmeladeren.
Da har jeg testet å lade bilen på 400V-TN igjen. Det virker selvsagt ikke nå som den lader på 230V-IT. E-golf lader forøvrig smertefritt begge steder.
Skal si dere har uflaks....
Sitat fra: nosi1202 på torsdag 20. mai 2021, klokken 20:28
Da har jeg testet å lade bilen på 400V-TN igjen. Det virker selvsagt ikke nå som den lader på 230V-IT. E-golf lader forøvrig smertefritt begge steder.
Hei, jeg har en nabo med en e 2008 som låner laderen min (zaptec på 400v-TN). Jeg får 11kw på min Etron og min kone får 3,6kw på hennes e-golf. Naboen får bare 3,6kw på sin e-2008. Er det noen sted han kan stille farten på ladingen i bilen eller er dette det han kan forvente å få?
Sitat fra: Frotro på onsdag 28. juli 2021, klokken 22:12
Hei, jeg har en nabo med en e 2008 som låner laderen min (zaptec på 400v-TN). Jeg får 11kw på min Etron og min kone får 3,6kw på hennes e-golf. Naboen får bare 3,6kw på sin e-2008. Er det noen sted han kan stille farten på ladingen i bilen eller er dette det han kan forvente å få?
Peugeot har bare 32A enfas lader i bilene sine. Så når man kobler den til en 3x16A får man bare 1x16A. Så det er maks vedkommende kan få på ladestasjonen din.
Ok, takk for raskt svar👍
Hei. Har akkurat kjøpt 2008. Jeg opplever at den lader seg ut når den står parkert.
Kona mi bruker den til jobb 9 km kjøring 1 veg. Oplever at det forsvinner opptil 20 km på rekkevidden på den turen. Så når bilen startes opp for kjøre hjem etter endt arbeidsdag 8 timer er det borte opptil 50 km rekkevidde. Hva skjer? Andre som opplever lignende?
Nei, dette har jeg ikke sett - kanskje også lurt å se på "tankmåleren" eller i appen for å se om det km som forsvinner eller %