Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW iX3 => Emne startet av: JorgenM på tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:55
iX3 kom jo litt etter fossilutgaven og med facelift like rundt hjørnet blir iX3 raskt oppdatert. 2022?
Utvendig er det i alle fall nye og slankere lykter.
Noen spionbilder:
https://www.motor1.com/news/458840/bmw-ix3-facelift-spied/
Artikkel her også:
https://www.bmwblog.com/2020/12/07/bmw-ix3-lci-facelift-spied/
- Expect to see the facelifted versions of both the standard BMW X3 and BMW iX3 later next year.
Var ikke 2017 eller 2018 modellen av X3 bare en facelift, så da blir dette i såfall 2. facelift på X3 ?
Som det står i artikkelen: Dette kan være en M-utgave (iX3M), dvs litt endringer av front som ikke kommer på vanlig iX3.
Nissetid nærmer seg så det er sikkert lov å drømme om større hengervekt. Men realistisk er det vel en performance utgave vi snakker om her. 4WD var jo utelukket,så eneste som da står igjen på ønskelisten er større hengervekt. Har nesten hatt søvnløse netter fordi dagens modell kun endte på 750kg.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 08. desember 2020, klokken 08:32
Var ikke 2017 eller 2018 modellen av X3 bare en facelift, så da blir dette i såfall 2. facelift på X3 ?
G01 som kom i 2017 er en ny modell, ikke bare facelift. G01 er basert på CLAR plattformen til BMW, som først ble tatt i bruk i 2015 med G11/7-series. Hvis du ser litt mer grundig på en G01 ved siden av en F25 ser du fort at det må være snakk om større forskjeller enn bare en facelift, BMW har heller ikke for vane å bytte internnavn på bakgrunn av facelift.
Hva gjelder bildene som har dukka opp kan det selvfølgelig være at det er snakk om en M-versjon, motoren til ix3 skal ha maks effekt på 240kW mens de ikke tar ut mer enn 210kW på vanlige ix3, så kanskje det er denne som kommer? At det kommer høyere hengervekt tviler jeg dog på, hvis du ligger våken om natta på grunn av lav hengervekt ville jeg vel egentlig foreslå å se på en annen bil, evt traktor, heller enn å miste nattesøvnen ;)
Alternativt kan det være de bruker den som testplattform for kommende teknologi, muligens for ix? Kan skjule seg veldig mye under karosseriet som man ikke ser på et bilde.
Det var jo bra. Jeg ble litt lurt av EuroNcap som det så ut som ikke hadde nyere test av X3 enn 2011. Men de hadde lagt testen under X3/X4 2017.
Test av iX3 kan vi kanskje ikke vente ? Det er kanskje ikke det som opptar kinesere mest 😢 Tar man bort motoren, girkasse og mellomaksel og samtid legger inn et batteri på 4-500 kg, så vil jo ikke testresultatene fra 2017 være helt relevant.
Mulig den er lik nok X3 til at det ikke blir ny test. Fryktelig kostbare greier å gjennomføre de testene så det gjøres neppe hvis det som ligger der er "godt nok". Ganske stor forskjell om du kjører en X3 20i eller en X3 M40d også, uten at testene tar direkte hensyn til det. Er vel foreløpig ikke kommet noen produksjonsbiler til Europa heller, så testen kan muligens ikke ha vært gjennomført uansett.
Testene endrer seg også ganske mye fra år til år så og sammenligne en test fra 2017 og 2021 ville hatt lite for seg selv med samme bil.
Nye bilder av iX3 LCI:
https://www.motor1.com/photos/767059/bmw-ix3-facelift-new-spy-photos/
X3 LCI kommer i 2. halvdel av 2021, iX3 trolig like etter. Samme motor og batteri som dagens iX3.
Er det lyktene som utgjør forskjellen?
Det er vel noe mer.
Merker jeg sliter veldig med å se den såkalte faceliften. Fjerner man teipen oppe og nede på lyktene, så ser de like høye ut som på dagens modell. X3 er tross alt en fryktelig gammeldags modell sammenlignet med det nye designspråket, så rart hvis BMW mener X3/iX3 skal se ut som en dinosaur i 5-7 år til før den får de mye omtalte bevertennene.
Ser mer ut som at det er en "line" til dagens design. Typisk M eksteriørpakke, siden den også mangler SUV-utseende på skjermene.
Sitat fra: bobakka på fredag 05. februar 2021, klokken 11:28
Er det lyktene som utgjør forskjellen?
Det er vel noe mer.
Fra BMWBlog.com:
- Most likely, we'll get a new set of headlamps, a slightly reshaped set of grilles (from the looks of things they won't grow too much in size) and a restyled front bumper. The exact same changes will happen at the back as well. As for the technology, there's almost zero chance to see the drivetrain of the iX3 changed, as it already has the latest BMW battery on board along with a Gen 4 motor. The revised X3 is expected to come out later this year.
https://www.bimmertoday.de/2021/05/02/bmw-x3-facelift-2021-leak-zeigt-g01-lci-m-sport-in-grun/
Offisielle bilder lekket.
Ser ut som litt smalere frontlykter. Ellers er vel trenden at PHEV får større batteri. MB kommer jo med C-klasse med nesten 100km WLTP.
Nye bilder av iX3 LCI:
https://www.motor1.com/photo/5814412/new-bmw-ix3-spy-photos/
(https://cdn.motor1.com/images/mgl/AvLYx/s3/new-bmw-ix3-spy-photos.webp)
Det som slo meg er at det er MYE plass foran der - kanskje de har slengt inn en frunk også?
Litt smalere lykter gir kanskje ennå mer plass til å få til noe slikt - og når de uansett arbeider med noe der framme så burde de jo dunke inn en frunk. Bare se på Tesla bjørn sin video av bilen - det er massivt med plass
der til å dunke inn en plastkasse.....
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Fra BMWBlog:
- We expect some changes inside, especially around the tech part (maybe iDrive 8?), but certainly no revolutionary facelift. The BMW iX3 LCI should debut in June with production starting shortly in the weeks after.
Kjedelig at det kommer en facelift rett etter at de har begynt å levere ut biler. Skulle gjerne ha sette at det gikk et år om ikke annet.
Sitat fra: Tibia på fredag 14. mai 2021, klokken 16:37
Kjedelig at det kommer en facelift rett etter at de har begynt å levere ut biler. Skulle gjerne ha sette at det gikk et år om ikke annet.
Enig med deg dersom det innebærer vesentlige forbedrede egenskaper som elbil. Men informasjonen så langt tyder ikke på at drivlinjen får noen endringer. Faceliften i sin helhet fremstår som svært moderat.
Det er fordi fossil X3 er moden for facelift og iX3 kom 3 år etter at X3 kom i ny generasjon. Alternativet ville vært oppgradering av kun fossil X3 og ikke iX3. Ikke bra det heller :)
Fossil og el deler vel masse deler, så Facelift må vel følge hverandre..?
Dersom en bestiller nå - får en da tildelt facelift versjonen?
Sitat fra: hELgenen på søndag 16. mai 2021, klokken 18:06
Dersom en bestiller nå - får en da tildelt facelift versjonen?
Det vil jeg ikke tro. Bestilte i forrige uke, forhandler mente da at det ikke kom noen facelift. Så jeg får uten, men får bil allerede i sommer.
Sitat fra: Tibia på mandag 17. mai 2021, klokken 22:04
Sitat fra: hELgenen på søndag 16. mai 2021, klokken 18:06
Dersom en bestiller nå - får en da tildelt facelift versjonen?
Det vil jeg ikke tro. Bestilte i forrige uke, forhandler mente da at det ikke kom noen facelift. Så jeg får uten, men får bil allerede i sommer.
Selvsagt kommer LCI, og den blir offentlig i juni. Produksjonen starter noen få uker senere.
[/quote]
Selvsagt kommer LCI, og den blir offentlig i juni. Produksjonen starter noen få uker senere.
[/quote]
Produksjon av X3/iX3 starter i august.
Sitat fra: Jalla på mandag 17. mai 2021, klokken 22:14
Sitat fra: Tibia på mandag 17. mai 2021, klokken 22:04
Sitat fra: hELgenen på søndag 16. mai 2021, klokken 18:06
Dersom en bestiller nå - får en da tildelt facelift versjonen?
Det vil jeg ikke tro. Bestilte i forrige uke, forhandler mente da at det ikke kom noen facelift. Så jeg får uten, men får bil allerede i sommer.
Selvsagt kommer LCI, og den blir offentlig i juni. Produksjonen starter noen få uker senere.
Merkelig, spurte billia for 2 uker siden hva leveringstiden var for en Ix3 og da sa de november.
Sitat fra: Moas på tirsdag 18. mai 2021, klokken 02:47
Sitat fra: Jalla på mandag 17. mai 2021, klokken 22:14
Sitat fra: Tibia på mandag 17. mai 2021, klokken 22:04
Sitat fra: hELgenen på søndag 16. mai 2021, klokken 18:06
Dersom en bestiller nå - får en da tildelt facelift versjonen?
Det vil jeg ikke tro. Bestilte i forrige uke, forhandler mente da at det ikke kom noen facelift. Så jeg får uten, men får bil allerede i sommer.
Selvsagt kommer LCI, og den blir offentlig i juni. Produksjonen starter noen få uker senere.
Merkelig, spurte billia for 2 uker siden hva leveringstiden var for en Ix3 og da sa de november.
Med mindre en kjøper en av bilene som er på vei til Norge. Da er det levering fra juli/august og utover. Velger en å gå for en kombo som ikke er på vei/ må produseres så er det levering fra november.
Var innom å snakket med forhandler i dag - og det er nok som noen sier her at de har en del biler på vei inn som er 2021 modeller som da kan leveres i sommer. Og så har de ikke fått noen priser eller noe på 2022 modeller som da trolig vil kunne leveres fra November. NOK vs Euro har jo gått rett vei - så ikke sikkert 2022 blir noe dyrere - men så spørs det da om de gir noen ekstra rabatter på 2021 modeller. Det er vel fort 30k i verditap minst disse 2 modellene sett opp mot hverandre vil jeg anta.
Er ekstremt usikker på om jeg skal ta en iX3 2021 modell - noen tips om hva slags pris man kan klare å oppnå?
Bilen er fast og fin og kjører pent - men jeg får ikke ståpels av bilen - fruen derimot smiler, og det teller jo litt..
BMW har ofte satt 1.11 som dato for modellskifte ved facelift, og ellers 1.7. Blir det 1.11 for iX3, så blir det ikke levering før i 22. Foreløpig så vet vi vel ikke noe om iX3 LCI verken når det gjelder dato eller spesifikasjoner.
Facelift X3 presenteres denne uka så da får vi kanskje info om iX3 LCI også.
Sitat fra: Trond.m på fredag 21. mai 2021, klokken 19:49
BMW har ofte satt 1.11 som dato for modellskifte ved facelift, og ellers 1.7. Blir det 1.11 for iX3, så blir det ikke levering før i 22. Foreløpig så vet vi vel ikke noe om iX3 LCI verken når det gjelder dato eller spesifikasjoner.
Produksjon fra august 2021
Får håpe den kommer med varme i ratt.
Hadde vært fint om de hadde klart å redusere humpen i gulvet for 2. seterad. for iX3, men det blir kanskje ikke sånne oppdateringer for en Facelift.
Trolig små endringer. Men frunk kunne de lett laget. Det er nemlig god plass. Er ikke store jobben å designe en kasse som passer der.
Vil ikke forundre meg om de drar en i3 også. Lanserer LCI nå og batterioppdatering neste år.
Garantert ingen endring på batteri før neste generasjon.
Nå er LCI presentert, men ikke et ord om iX3?
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0334392EN/the-new-bmw-x3-and-the-new-bmw-x4
Er vel noe av den kjedeligste faceliften i BMWs historie. Ingen nye motorer eller versjoner. Ei heller greidde de å gi X3 PHEV brukbar rekkevidde. Går halvparten så langt som en RAV4 i real life. Får satse på at de brenner av kruttet i EV avdelingen..
Burde ikke vi ha hørt noe om iX3 LCI nå? Jeg trodde BMW startet å bygge neste års modeller nå i månedsskiftet august/september. Rart hvis de som bestiller iX3 nå (med levering til nyttår) får gammelt interiør.
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. august 2021, klokken 14:42
Burde ikke vi ha hørt noe om iX3 LCI nå? Jeg trodde BMW startet å bygge neste års modeller nå i månedsskiftet august/september. Rart hvis de som bestiller iX3 nå (med levering til nyttår) får gammelt interiør.
BMW pleier å ha skifte av modellår 1. november når det er facelift. Sånn har det vært for i3 også, mens det ofte har være 1.juli andre år. Hvis det gjelder iX3 så vil den vil nok leveres tidligst i februar / mars 2022.
Da er konfiguratoren oppdatert med facelift. Ser ut som prisen er opp en god del også? Riktignok med laserlys og varme i ratt. Er det ellers noe annet som er nytt som dere kan se? Ser man kan bestille integrert dashcam for 1 800,-.
Sitat fra: zaltoz på onsdag 11. august 2021, klokken 08:51
Da er konfiguratoren oppdatert med facelift. Ser ut som prisen er opp en god del også? Riktignok med laserlys og varme i ratt. Er det ellers noe annet som er nytt som dere kan se? Ser man kan bestille integrert dashcam for 1 800,-.
M-eksteriør og sportsseter standard.
Virker som prisen er opp minst 70.000 etter Akademikerne-rabatt for fully charged.
Rattvarme er velkomment :+1:
Håper å få se en liste over alt som er nytt.
Her står det endel ja:
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0338848EN/the-new-bmw-ix3
Det er ikke store forandringen, men du verden så mye bedre bilen ser ut som LCI. Nye felger fikk den også (eller det er vel de gamle, bare uten hjulkapsler og lakkert annerledes). Pre-LCI så virkelig gammel ut allerede ved lanseringen. Er spent på om forbruket i virkeligheten blir det samme, gitt designendringene foran og bak.
Her er noen sammenlikningsbilder iX3 vs iX3 LCI:
https://www.bmwblog.com/2021/08/10/photo-comparison-bmw-ix3-lci-vs-pre-lci-bmw-ix3-new-vs-old/
(https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2021/08/BMW-iX3-LCI-vs-BMW-iX3-Pre-LCI-4-of-4-1024x1024.jpg)
Sitat fra: zaltoz på onsdag 11. august 2021, klokken 08:51
Da er konfiguratoren oppdatert med facelift. Ser ut som prisen er opp en god del også? Riktignok med laserlys og varme i ratt. Er det ellers noe annet som er nytt som dere kan se? Ser man kan bestille integrert dashcam for 1 800,-.
Dashcam finnes på eksisterende modell. Tok det med, men installerte allikevel Blackvue da Drive recorder er ganske begrenset på funksjonalitet.
Sitat fra: JorgenM på onsdag 11. august 2021, klokken 11:50
Her er noen sammenlikningsbilder iX3 vs iX3 LCI:
Hmm. Litt finere ventiler på begge sider av rattet. Spesielt den til venstre for rattet syntes jeg var kjip når jeg prøvekjørte første gang, men etter kjøp har jeg egentlig glemt den :)
Ellers var det ikke så store endringer. Burde gått for samme løsning som I4 og IX synes jeg. Dette var relativt moderat endring. Veldig liten klimakontroll-skjerm i den nye?
Eksteriørt synes jeg de nye baklyktene var kule. Støtfangeren foran derimot var rotete og ikke særlig pen. Antakelig mindre effektiv også.
Men det mest overraskende var prisen. Tenkte kanskje å bytte til ny IX3 neste år for å få med facelift`en, men det var ganske solid prispåslag. Venter på tilbud, men stiger IX3 50-70k i pris slik flere har regnet seg frem til beholder jeg den jeg har. Strengt talt var dette gode nyheter ift verditap, og så lenge 4wd og hengerfeste ikke er endret er det ikke så mange grunner til å bytte til nye versjonen for min del. Ventilerte seter kunne vært utløsende faktor.
Synes det var mange små endringer, som til sammen utgjorde en forskjell. At Pizza-stykkene er borte er jo bra, men det gikk jo an å gjøre selv. Finere ratt med varme og laserlys er egentlig det viktigste. Ser at hjulbuene nå er lakkert og det ser finere ut. Men det forsvarer nok ikke en prisforskjell på mer enn 30K i mine øyne. Spørsmålet blir jo verditapet på den gamle. Slik markedet er i dag så burde ikke prisfallet bli så stort. Og den nye blir jo 22 modell, så da får man 1 år nyere bil samtidig.
Har dere forresten lagt merke til at iX3 LCI FC koster omtrent det samme som en godt utstyrt (ifølge Bavaria) iX? Riktig nok ikke fullutstyrt og størst batteripakke, men den går da omtrent like langt som iX3.
Når iX3 koster 720 000 og mye større iX med AWD koster 740 000, så blir det fort et klasseskille her: de som liker gamle BMW vs de som liker nye BMW/vil ha AWD.
Jeg tipper at BMW gjør med iX3 som med i3 120Ah. Bæsjer litt på leggen med prislisten til iX3 og enten a) setter ned prisen ved nyttår eller b) kjører evigvarende kampanjer på iX3, slik de gjør med i3.
Regnestykket ditt stemmer nok ikke i praksis. Med likt utstyrt bil vil forskjellen utgjøre 150-170.000. Det er jo en del penger, og iX er nok for stor og spesiell for mange. Og flertallet av iX kundene vil velge iX50, og da snakker vi om en differanse på 300.000.
Skulle gjerne hatt rattvarme og de nye felgene, fornyende derimot står jeg over. Greit nok at fronten på ix3 ser gammel ut, men den på ix3 LCI er ikke pen. Når kommer viktige oppgraderinger som rekkevidde, mer hengervekt eller AWD?
Sitat fra: Tibia på onsdag 11. august 2021, klokken 18:15
Skulle gjerne hatt rattvarme og de nye felgene, fornyende derimot står jeg over. Greit nok at fronten på ix3 ser gammel ut, men den på ix3 LCI er ikke pen. Når kommer viktige oppgraderinger som rekkevidde, mer hengervekt eller AWD?
Kommer nok aldri som facelift. Da må det nok komme en helt ny generasjon X3.
Ix3 kommer aldri helt av i Norge føler jeg.
Alt for dyr, bare RWD, veldig spesielt utseende (facelift enda mer spesielt), og for lite av det som betyr noe for veldig mange kjøpere i denne klassen (awd&hengervekt)
Men det er vel iX man skal kjøpe for å få awd og (god) hengervekt, dessverre med skyhøy startpris, puslete rekkevidde og svært merkelig utseende.
Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 20:05
Ix3 kommer aldri helt av i Norge føler jeg.
Alt for dyr, bare RWD, veldig spesielt utseende (facelift enda mer spesielt), og for lite av det som betyr noe for veldig mange kjøpere i denne klassen (awd&hengervekt)
Men det er vel iX man skal kjøpe for å få awd og (god) hengervekt, dessverre med skyhøy startpris, puslete rekkevidde og svært merkelig utseende.
iX3 har vel solgt rimelig bra og får veldig god omtale. At den koster litt mer enn en billig id4 er jo ikke så overraskende. Og iX i rimeligste utgave har en rekkevidde som overgår e-tron 55 og EQC, så det blir rart å kalle det puslete. En iX40 med 21 tom har WLTP rekkevidde på 402 km. EQC med 20 tom har en WLTP rekkevidde på 378 km.
i3 hadde også rart utseende, men har solgt bra i snart 8 år. Forhåndssalget av den «rare» iX har dessuten vært svært høyt til å være en kostbar SUV. Jeg er også blant de som rynket på nesen da blien ble presentert. Men etter å ha sett den live har jeg helt forandret syn på bilen.
https://www.tv2.no/a/13898755/
Men det er naturligvis helt greit å være kritisk til et bilmerke. Selv synes jeg BMW virkerlig leverer bra om dagen, men de har vært litt lite synlige de siste årene.
Bilen nådde ikke helt opp her da jeg vurderte den opp mot Enyaq, men jeg har blitt mer positivt overrasket i det siste. Den har lavt forbruk i flere tester. Ser også at den har bra interiør og bedre plass enn jeg først antok, basert på Teslabjørn sine tester. Synes rattvarme var en av de større hakene, men det blir fikset med denne faceliften.
Selv med akademikerne pluss rabatt så synes jeg den er litt for høyt priset for å konkurrere med Enyaq, men jeg synes gapet er mindre enn da jeg vurdere denne (og mange andre elbiler).
Sitat fra: Trond.m på onsdag 11. august 2021, klokken 20:14
Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 20:05
Ix3 kommer aldri helt av i Norge føler jeg.
Alt for dyr, bare RWD, veldig spesielt utseende (facelift enda mer spesielt), og for lite av det som betyr noe for veldig mange kjøpere i denne klassen (awd&hengervekt)
Men det er vel iX man skal kjøpe for å få awd og (god) hengervekt, dessverre med skyhøy startpris, puslete rekkevidde og svært merkelig utseende.
iX3 har vel solgt rimelig bra og får veldig god omtale. At den koster litt mer enn en billig id4 er jo ikke så overraskende. Og iX i rimeligste utgave har en rekkevidde som overgår e-tron 55 og EQC, så det blir rart å kalle det puslete. En iX40 med 21 tom har WLTP rekkevidde på 402 km. EQC med 20 tom har en WLTP rekkevidde på 378 km.
i3 hadde også rart utseende, men har solgt bra i snart 8 år. Forhåndssalget av den «rare» iX har dessuten vært svært høyt til å være en kostbar SUV. Jeg er også blant de som rynket på nesen da blien ble presentert. Men etter å ha sett den live har jeg helt forandret syn på bilen.
https://www.tv2.no/a/13898755/
Men det er naturligvis helt greit å være kritisk til et bilmerke. Selv synes jeg BMW virkerlig leverer bra om dagen, men de har vært litt lite synlige de siste årene.
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd... Mer en "compliance car", som ikke skulle røre bilene de tjener penger på (ICE/PHEV).
iX40 ble til slutt litt i samme gate. Midt imellom X3 og X5 i startpris, men veldig dyr (selv uten mva), men ser romslig ut innvendig (minus bagasjerommet). Man får ikke åpne panseret , og de droppa å utnytte panseret til praktisk lagring av ladekabler. De klarte klemme inn awd og endelig en brukbar hengervekt, og bekledde bilen med rare blåfarger for å få folk til å kjøpe en dyrere modell 😄
Den slår så vidt eTron 55 på rekkevidde, en bil som faktisk er over 3 år gammel nå og kom fra intet (mens BMW har hatt i3 i mange år), og er veldig ineffektiv og tung.
Mercedes EQC vil jeg ikke blande inn, den er bare helt elendig på effektivitet, plass og praktiske løsninger...minus hengerfestet som faktisk har bransjestandard.
MEB plattformen med Q4/ID4/Enyaq til VAG fikser biffen på de fleste områder vel så bra som BMW iX3. Men de koster 200k mindre, og har derfor mer økonomiske løsninger.
Så hva er da iX3? Komfortabel, sånn midt på treet rask, sånn akkurat passe stor. Og elektrisk da, slik at alle kan reise på hytta med god samvittighet.
Nå høres jeg veldig negativ ut, hadde håpet BMW lagde min neste bil. Men BMW vil ikke helt dette med elektrisk. Med unntak av iX som faktisk er egen modell, så er det så mye halvhjertet.
Amen 😂
Synes iX3 er en ok bil - dog kun med rwd som drar kraftig ned. Synes den var relativt dyr før facelift sett opp mot konkurrentene og de nye prisene gjør det jo ikke bedre. Nå er det vel også slik at bestiller du i dag er det vel en del utstyr som bilen ikke lenger fås med? Selgeren jeg snakket med tidligere i sommer nevnte i alle fall flere mulige endringer som følge av halvleder mangel - f.eks at elektriske passasjerseter utgikk. Nå vet jeg ikke om dette faktisk gjelder eller om dette var selgerprat uten rot i virkeligheten...
Noen som vet om det er noe utstyr som er blitt borte som følge av halvleder problematikk?
Ikke pga halvledermangel, men siden den kommer med sportspakken som default så har de har fjernet muligheten for å ha blanke lister på bilen. Da blir det jo fort obligatorisk å huke av for utvidet shadow line uavhengig av hvilken utstyrspakke man velger. Har man sportsbil skal det tydeligvis se ut som man har den billigste modellen med plastrails og ulakkerte vinduslister (for de som er for unge til å forstå: sorte rails og sorte vinduslister var kjennetegn på de aller billigste utstyrsmodellene på biler før - de som var så dårlig utstyrt at man etterhvert ikke engang tok de inn til Norge).
Ellers var det litt snakk på Facebook-gruppen i sommer om at HK ikke ble levert lenger pga halvledermangel. Men det ser det ut som de har gjort noen prioriteringsendringer på, for HK finnes på iX3, mens den ikke er mulig å legge til på bestillingsbiler på X3. Så her prioriterer nok BMW elbilene. Kudos!
@Radial. Tror ikke vi blir enige om iX3 og iX. Men det er jo litt rart at du trekker fram dårlig rekkevidde, når iX tross alt får 630 km WLTP med største batteri. iX40 burde du kanskje heller sammenlikne med etron 50, og da er jo rekkevidden over 30 % bedre. Prisforskjellen er neppe mer ca 50 K med tilsvarende utstyr. Den rare blåfargen du snakker om kjenner jeg ikke til, men bilen kan leveres i fargeløs sort, grå og hvit også 😉
Når det gjelder pris så vil det med litt rabatter være ca 100K som skiller id.4 Max fra iX3. Jeg har kjørt flere tusen km med begge biler, og jeg vil påstå at det er stor forskjell i opplevd kvalitet. Så 100K mener jeg er en differanse som iX3 tåler, men en premium bil med høyt utstyrsnivå og høyere pris selvfølgelig aldri vil oppnå de samme salgstallene som VW id.4.
Noen som vet leveringstiden er nå på iX3 Fully Charged Facelift?
Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Trond.m på onsdag 11. august 2021, klokken 20:14
Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 20:05
Ix3 kommer aldri helt av i Norge føler jeg.
Alt for dyr, bare RWD, veldig spesielt utseende (facelift enda mer spesielt), og for lite av det som betyr noe for veldig mange kjøpere i denne klassen (awd&hengervekt)
Men det er vel iX man skal kjøpe for å få awd og (god) hengervekt, dessverre med skyhøy startpris, puslete rekkevidde og svært merkelig utseende.
iX3 har vel solgt rimelig bra og får veldig god omtale. At den koster litt mer enn en billig id4 er jo ikke så overraskende. Og iX i rimeligste utgave har en rekkevidde som overgår e-tron 55 og EQC, så det blir rart å kalle det puslete. En iX40 med 21 tom har WLTP rekkevidde på 402 km. EQC med 20 tom har en WLTP rekkevidde på 378 km.
i3 hadde også rart utseende, men har solgt bra i snart 8 år. Forhåndssalget av den «rare» iX har dessuten vært svært høyt til å være en kostbar SUV. Jeg er også blant de som rynket på nesen da blien ble presentert. Men etter å ha sett den live har jeg helt forandret syn på bilen.
https://www.tv2.no/a/13898755/
Men det er naturligvis helt greit å være kritisk til et bilmerke. Selv synes jeg BMW virkerlig leverer bra om dagen, men de har vært litt lite synlige de siste årene.
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd... Mer en "compliance car", som ikke skulle røre bilene de tjener penger på (ICE/PHEV).
iX40 ble til slutt litt i samme gate. Midt imellom X3 og X5 i startpris, men veldig dyr (selv uten mva), men ser romslig ut innvendig (minus bagasjerommet). Man får ikke åpne panseret , og de droppa å utnytte panseret til praktisk lagring av ladekabler. De klarte klemme inn awd og endelig en brukbar hengervekt, og bekledde bilen med rare blåfarger for å få folk til å kjøpe en dyrere modell 😄
Den slår så vidt eTron 55 på rekkevidde, en bil som faktisk er over 3 år gammel nå og kom fra intet (mens BMW har hatt i3 i mange år), og er veldig ineffektiv og tung.
Mercedes EQC vil jeg ikke blande inn, den er bare helt elendig på effektivitet, plass og praktiske løsninger...minus hengerfestet som faktisk har bransjestandard.
MEB plattformen med Q4/ID4/Enyaq til VAG fikser biffen på de fleste områder vel så bra som BMW iX3. Men de koster 200k mindre, og har derfor mer økonomiske løsninger.
Så hva er da iX3? Komfortabel, sånn midt på treet rask, sånn akkurat passe stor. Og elektrisk da, slik at alle kan reise på hytta med god samvittighet.
Nå høres jeg veldig negativ ut, hadde håpet BMW lagde min neste bil. Men BMW vil ikke helt dette med elektrisk. Med unntak av iX som faktisk er egen modell, så er det så mye halvhjertet.
Amen 😂
Det koster bare 2700kr å fjerne den blå trimmen med shadowline.
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.
Sitat fra: svenb på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:14
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.
Den setningen var ment å peke på mangel av AWD og hengervekt, ikke pris i sånn måte.
Sitat fra: Radial på søndag 17. oktober 2021, klokken 19:34
Sitat fra: svenb på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:14
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.
Den setningen var ment å peke på mangel av AWD og hengervekt, ikke pris i sånn måte.
Mangel på AWD og hengervekt er nok grunnlaget til prisen, jeg kjøpte min for ca 600k. Dette var med 20" + 20", alt utstyr og endring av utvendige detaljer så den ser ut som en X3 (ikke el).
For å få samme utstyrsnivå i en 30e må du ut med 886000. EDIT: Og da må du fortsatt endre 19" vitnerhjul ti 20".
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 18. oktober 2021, klokken 12:24
Sitat fra: Radial på søndag 17. oktober 2021, klokken 19:34
Sitat fra: svenb på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:14
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.
Den setningen var ment å peke på mangel av AWD og hengervekt, ikke pris i sånn måte.
Mangel på AWD og hengervekt er nok grunnlaget til prisen, jeg kjøpte min for ca 600k. Dette var med 20" + 20", alt utstyr og endring av utvendige detaljer så den ser ut som en X3 (ikke el).
For å få samme utstyrsnivå i en 30e må du ut med 886000. EDIT: Og da må du fortsatt endre 19" vitnerhjul ti 20".
Og i sånn måte må man finne seg en X3 uten x-drive, for å sammenligne krone for krone etc. Men det er vel ikke på ei eneste liste i Norge tror jeg.
Sitat fra: Radial på mandag 18. oktober 2021, klokken 13:28
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 18. oktober 2021, klokken 12:24
Sitat fra: Radial på søndag 17. oktober 2021, klokken 19:34
Sitat fra: svenb på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:14
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.
Den setningen var ment å peke på mangel av AWD og hengervekt, ikke pris i sånn måte.
Mangel på AWD og hengervekt er nok grunnlaget til prisen, jeg kjøpte min for ca 600k. Dette var med 20" + 20", alt utstyr og endring av utvendige detaljer så den ser ut som en X3 (ikke el).
For å få samme utstyrsnivå i en 30e må du ut med 886000. EDIT: Og da må du fortsatt endre 19" vitnerhjul ti 20".
Og i sånn måte må man finne seg en X3 uten x-drive, for å sammenligne krone for krone etc. Men det er vel ikke på ei eneste liste i Norge tror jeg.
Kan vel da konkludere med at IX3 er et fantastisk bra kjøp og mye for pengene!
Dersom man klarer seg uten AWD og en betydelige lavere vekt kapasitet på hengerfeste så sparer man godt over 200.000,- kr i forhold til en X3 med tilsvarende utstyrsnivå.
Et kupp i mine øyne.
Det er en litt høy stv med bakhjulstrekk, god rekkevidde og en meget godt utstyrsnivå. For min del trenger jeg ikke 4x4, er null stress å kjøre på hytta med 2wd for min del. Jeg trekker aldri noe på hengerfeste og hadde valgt det vekk om det ikke var der allerede.
Jeg er nok litt utenfor den typiske kundegruppen i Norge, og iX3 er ingen "Norgesbil" for folk. Kommer sikkert ikke til å selge noe særlig, så det er kult for oss som eier de. Er ikke gøy å kjøre rundt i noe alle har :)
IX3 er rett og slett en veldig god bil :) Med 2wd. Det jeg testet av fremkommelighet forrige vinter med den var veldig positivt, så er en i grenseland mtp behov for 4wd kan den nok holde fint.
Hadde ikke prisen gått opp 45-50k for facelift hadde jeg bestilt en til.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 10:07
Hadde ikke prisen gått opp 45-50k for facelift hadde jeg bestilt en til.
Bilen er knallbra 👍 Satte på vinterhjul i går og kjørte til hytta. Asker - Dagalifjell 18,5 mil 1100 moh 0-5 grader med 49 % rest. Da kjører jeg fint tur / retur uten lading. Kjører tynnkledt med god varme (comfort) og følger fartsgrensen.
Faceliften er vel nøyaktig 20K dyrere (609 - 629), og da får man oppvarmet m-sport ratt og laserlys på kjøpet. Det er da en god deal, så når du sier 45-50 ekstra så tar du nok utgangspunkt i differansen mellom salgsprisen på en brukt 21 modell og ny 22 modell facelift.
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 10:25
Faceliften er vel nøyaktig 20K dyrere (609 - 629), og da får man oppvarmet m-sport ratt og laserlys på kjøpet. Det er da en god deal, så når du sier 45-50 ekstra så tar du nok utgangspunkt i differansen mellom salgsprisen på en brukt 21 modell og ny 22 modell facelift.
Nei jeg tar utgangspunkt i tilbudet på fullspekket facelift bil med vinterhjul som jeg fikk fra selger, sammenlignet med hva jeg ga for min forrige IX3. Ser ikke på det som står av priser på nettside/kampanjer. Helt nøyaktig differanse var 43.000,-.
Men var det ikke slik at iX3 facelift manglet noe utstyr slik som dagens iX3 har?
Nevnte vel i tråden tidligere noe med elektriske passasjerseter - stemmer det fortsatt?
Dersom BMW kommer med en god kampanje på denne - noe de sikkert gjør dersom en får 600k som momsgrense - så er den definitivt fortsatt aktuell her i gården. Eneste jeg ikke liker med BMW er jo denne rabatt jungelen de opererer med. De har jo en egen "avtalebok" selgeren kan dra frem for å sjekke om du er verdig 8% rabatten.
Jeg sier "verdig" - for det er litt ymse avtaler både her og der. Skulle ønske de åpnet for nettkjøp med netto priser - mao. alle som bestiller på nett får 8% rabatt......og kan hente bilen på kaia i Drammen. Det hadde vært helt ok for egen del det.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 11:39
Men var det ikke slik at iX3 facelift manglet noe utstyr slik som dagens iX3 har?
Nevnte vel i tråden tidligere noe med elektriske passasjerseter - stemmer det fortsatt?
Dersom BMW kommer med en god kampanje på denne - noe de sikkert gjør dersom en får 600k som momsgrense - så er den definitivt fortsatt aktuell her i gården. Eneste jeg ikke liker med BMW er jo denne rabatt jungelen de opererer med. De har jo en egen "avtalebok" selgeren kan dra frem for å sjekke om du er verdig 8% rabatten.
Jeg sier "verdig" - for det er litt ymse avtaler både her og der. Skulle ønske de åpnet for nettkjøp med netto priser - mao. alle som bestiller på nett får 8% rabatt......og kan hente bilen på kaia i Drammen. Det hadde vært helt ok for egen del det.
Du får ikke korsryggstøtte i fører/passasjersete og ikke HK anlegg om jeg forsto selger riktig. Korsryggstøtte og HK anlegg er oppgraderinger jeg ikke ville vært foruten. Det er ikke veldig god lyd i HK anlegget sammenlignet med andre premium-merker sine løsninger, men det er langt bedre enn det originale.
Bare bortfall av korsryggstøtte og justerbar sidestøtte på passasjersete. (som på andre BMW modeller). Det leveres HK lydanlegg.
Ok..så høyde justering er ikke rørt..Mao passasjer kan justere høyde på sete elektrisk..ekstrem viktig funksjon her i gården..
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 13:40
Ok..så høyde justering er ikke rørt..Mao passasjer kan justere høyde på sete elektrisk..ekstrem viktig funksjon her i gården..
Ja, samme seteregulering, elektrisk forover/ bakover, høyde, vinkel på rygg, vinkel på sittepute. Manuell lengdejustering av i
sitteputen. Uten minne på passasjersetet.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 10:07
IX3 er rett og slett en veldig god bil :) Med 2wd. Det jeg testet av fremkommelighet forrige vinter med den var veldig positivt, så er en i grenseland mtp behov for 4wd kan den nok holde fint.
Hadde ikke prisen gått opp 45-50k for facelift hadde jeg bestilt en til.
Da lurer jeg på hvorfor du solgte :)
Sitat fra: Chimp på onsdag 20. oktober 2021, klokken 22:33
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 10:07
IX3 er rett og slett en veldig god bil :) Med 2wd. Det jeg testet av fremkommelighet forrige vinter med den var veldig positivt, så er en i grenseland mtp behov for 4wd kan den nok holde fint.
Hadde ikke prisen gått opp 45-50k for facelift hadde jeg bestilt en til.
Da lurer jeg på hvorfor du solgte :)
Enkelt og greit fordi:
- Jeg vil teste forskjellige biler
- Fikk tak i en Ioniq 5 awd på et par ukers kort varsel, en bil som har eviglang kø
- Så at IX3 var salgbar til en meget god pris
- Vinteren nærmer seg. Ønsker 4wd
- Ny IX3 ville kommet til våren, når vinteren er ferdig så jeg kunne hatt den vår/sommer og solgt den på høsten igjen
Det som holdt meg igjen ift bestilling av ny var prisoppgang, at IX3 ikke er oppgradert til nyeste interiør som en finner i I4 samt mangelen på 4wd. Hengervekten er også egentlig alt for lav, men det går på sett og vis med byttelån av bil.
IX3 var en veldig god bil jeg var godt fornøyd med. Rekkevidde, app, infotainment, ytelser osv var bra nok. Har ingen problemer med å anbefale den til de som klarer seg fint med 2wd.
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:29
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en
80-120 tiden på 2,5 sek har vært diskutert før. Den er feil. Det er raskere enn f.eks TM3P (3,2 sek) Det er klin umulig. 4,1 høres mer fornuftig ut.
De fleste bekymrer seg lite for om det er 2,5 eller 4,1 sekunder. De som ikke kan «ofre» 1,6 sekunder ekstra fra 80-120 burde heller kjøpe i4 M50. Men det burde ikke være trykkfeil i offisielle tekniske data, noe det tydeligvis også er i data for maks akseltrykk.
Sitat fra: Jalla på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:57
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:29
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en
BMW sin egen presse nettside, der slipper de ut teknisk data for hver ny bil som blir lansert.
Sitat fra: Sjokosaus på onsdag 24. november 2021, klokken 21:05
Sitat fra: Jalla på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:57
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:29
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en
BMW sin egen presse nettside, der slipper de ut teknisk data for hver ny bil som blir lansert.
Det tviler jeg på, for den linker jeg til. Please find attached the specifications of the BMW iX3, valid from 07/2020.
Max axle load, front/rear kg 940 / 1040.
Kanskje ikke optimalt med maksimalt akseltrykk som er mindre enn egenvekten, så det er noe som ikke stemmer 😉
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 24. november 2021, klokken 08:10
80-120 tiden på 2,5 sek har vært diskutert før. Den er feil. Det er raskere enn f.eks TM3P (3,2 sek) Det er klin umulig. 4,1 høres mer fornuftig ut.
Hvor er dette diskuteret før og hvem siger det er feil
Sitat fra: dendanskelfarer på søndag 02. januar 2022, klokken 21:38
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 24. november 2021, klokken 08:10
80-120 tiden på 2,5 sek har vært diskutert før. Den er feil. Det er raskere enn f.eks TM3P (3,2 sek) Det er klin umulig. 4,1 høres mer fornuftig ut.
Hvor er dette diskuteret før og hvem siger det er feil
Den er feil fordi det er fysisk umulig for en bil med såpass luftmotstand og vekt og 286 hk å klare det.
Her er den testet til 3,7. Også det er ytterst respektabelt.
https://fastestlaps.com/models/bmw-ix3
Ser ut som om prisen på iX3 har gått opp 20.000. Var ikke FC prisen tidligere 629.900 ?
Sitat fra: Trond.m på fredag 14. januar 2022, klokken 18:06
Ser ut som om prisen på iX3 har gått opp 20.000. Var ikke FC prisen tidligere 629.900 ?
Jepp, det stemmer.
Tester en FC. Men det er ikke noen kick sensor. Er det ikke det på iX3, eller er det en mangel slik at de ikke leveres med dette.
Skal absolutt være det. Sett flere Youtube videos hvor det blir demonstrert.
Virker ikke, prøvde reset også. Samme reset på LCI som på iX. Nå virket det..