Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Brukererfaring Ladeutstyr => Emne startet av: Trekkoppbil på søndag 29. november 2020, klokken 22:44
Vi fikk nylig en 3-fasebil.
Av en eller annen grunn fulgte det med kun en 1-fase EVSE på 10A, og jeg måtte nesten le da jeg såg det.
Nå er jeg på utkikk etter en enkel portabel 3-fase EVSE, og jeg lurer på om noen har tips.
Ett spørsmål er om den bør ha innebygd B-vern.
Hvis man skal ha et portabel EVSE til sporadisk lading på fremmede plasser, så veit man jo ikke om veggontakta med plugger inn i, er på en kurs med jordfeilvern eller ikke.
Men hvis man lader på en kurs som har et A-vern, er det ikke da en regel om at man ikke skal kladde på med ett B-vern på utsida A-vernet?
Bør man da unngå innebygd B-vern i portabel EVSE?
Kan alle 3-fase EVSE gå på bare 1 fase?
Ved sporadisk lading, kan komme bort i parkeringsplasser med kun 1-fasestikk. Vil en 3-fase EVSE kunne gå på 1 fase, dersom man lager seg overganger for 1-fasekontakter?
Er det noen som har en 11kw evse å anbefale?
https://www.ebay.com/itm/EVSE-Ladegerat-Charger-Typ2-230V-7kW-11kW-fur-EV-mit-typ2-stecker-2x-adapter/114534310289
https://www.evmotion.eu/portable-charger/portable-charger-with-rcd-type-2--mennekes--max--11kw/
Jeg finner også en kina-model, men det er jeg ikke så lysten på å kjøpe: https://www.aliexpress.com/item/4000784849234.html
Fikk du "ladekladd' med vanlig schukostøpsel så er max 10A iht NEK 400.
TypeB eller DC-RCM i EVSE/ladekladd er jo å foretrekke dersom kurs er ukjent.
Vil du følge NEK400 så er typeB jordfeilvern påkrevd på kursen ved bruk av kontakt, nettopp fordi pluggbart utstyr er "ukjent" av natur.
TypeA vern "oppstrøms" for typeB har ingen funksjon dersom ein kraftig likeretter (feks ombordlader i elbil) sender overharmonisk støy og dc komponentar tilbake i nettet og "maskerar" typeA vernet med dette. Kraftigare likeretter gir større problem. Derfor regel om "ikke A foran B". Men A vernet tek ikkje skade, det er berre overflødig.
Ser at BesenNorge har tatt inn denne for 11kW: https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-cee-til-type-2/
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Takk for tips.
Da kan jeg se etter en med b-vern.
Jeg kjøpte noen EVSEer fra Besen for noen år sida, og de varte ikke så lenge, for det om jeg behandla dem svært forsiktig. De var i ganske stor kontrast til Panasonic-modeller som jeg vant til, og som tåler hard bruk i mange år. Den gangen var jeg forsiktig med å kjøpe kinavare, og jeg kjøpte noe som tilsynelatende var likt modeler som man kunne finne i norske butikker. Det var nytt for meg at Besen har fått seg norsk webside, men det er el en trend and kinabutikker får seg norske websider.
Besen.no er norsk firma men med forhandleravtale med Besen i Kina, om eg forstår det rett. Synd at du ikkje var fornøgd med utstyret, sjølv har eg to Besen wallboxes som eg strålande fornøgd med så langt. Vi har tatt inn en del på jobben også. Besen verkar som ein stor aktør, ikkje minst i OEM, som vi kan ha dialog direkte til fabrikken med. Som importør av elektromateriell i snart 100 år ser vi stadig feil på utstyr, uansett opphavsland.
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 29. november 2020, klokken 22:44
Er det noen som har en 11kw evse å anbefale?
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabel-schuko-cee/products/spark-red-416-6
Jeg har 32A varianten, virker også på enfase nett.
Ramlet over denne posten. Besen har nylig kommet med FlexCharge Pro:
https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/
Denne kan skilte med 16,5kW 3-fas lading eller 7,4kW 1-fas lading i tillegg til innebygget DC-RCM, avansert touch skjerm, planlagt lading (utsett tid, begrens tid, begrense ladeeffekt), sanntids ladeinformasjon, feilmelding i display, etc. ;) Videre vil de medfølgende adapterne automatisk redusere ladestrøm til maks anbefalt ladestrøm avhengig av tilkoblet adapter.
Vi har valgt Besen og EV Tun som leverandør av våre Mode2 ladekabler basert på 9 års erfaring med pris og kvalitet
Når kvaliteten går opp går våre kostnader ned slik at vi kan ta lavere påslag for potensielle reklamasjoner. Dermed følger pris og kvalitet hverandre, men med motsatt fortegn enn forhandlere flest vil ha en til å tro.
Når det kommer til den ultimate mode 2 kabelen er Accelev sine produkter en soleklar kandidat. Med sine smarte funksjoner inkludert forenklet dynamisk regulering av ladestyrken er denne unik både i en og 3 fase varianten.
https://evtun.com/chargers/accelev-3-phase-charger-11kw-22kw.html
Hei
Er det ofte sånne DC feil skjer eller er det ren teoretisk greia?
Omtrent som med airbag. Sjelden i bruk :)
Har aldri brukt airbag, men det kan jo være kjekt å ha.
Samtidig er det ikke et krav fra hverken meg eller myndighetene om det gjelder eldre biler
Ok.
LA oss si da at ladekladd har B vern, temperaturovervåking og mulighet for nedjustering av ladestrøm. Ladekladd er strekkavlastet og stikkontakt er i god stand.
Da er det vel ikke så mye galt som kan skje med sånt opplegg, altså meget trygg lading?