Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Stranda på onsdag 04. november 2020, klokken 15:57
Jeg har diskutert dette litt i andre tråder, men tenker det er greit å samle trådene her (pun intended). Vi trenger snart ny bil. Kjører Skoda Kodiaq i dag. Vi ønsker ikke å gå ned på bagasjeplass, da vi kommer til å ha behov for å ha med to barnevogner en periode fremover. I tillegg til reiseseng, kjølebag, skiutstyr og annen bagasje som man har med seg på tur. Kodiaq-en har 720 liter bagasjeplass opp til seterygg, minus plassen som reservehjulet tar. Den har også relativt god plass over seteryggen, og har delingsnett slik at man kan laste hele veien opp til taket.
Bilen må ha mulighet til takboks. Samtidig må den ikke bli for høy til å komme inn i standard garasjer ned til 2.10 høyde med takboksen på. Det utelukker de fleste varebiler/minibusser.
Bilen må være lang nok til å ha plass til to bakovervendte barnestoler, uten at det skaper problemer for en relativt høy sjåfør. Ellers er firehjulstrekk et ønske, samt tilhengerfeste og god rekkevidde.
Hvilke elbiler som er på markedet i dag oppfyller disse kriteriene? Har lett og lett, men ikke klart å finne en riktig modell enda.
BYD Tang?
https://byd.no/modeller/tang/
Sitat fra: Stranda på onsdag 04. november 2020, klokken 15:57
...., minus plassen som reservehjulet tar.
Jøss, ingen av våre tre biler har reservehjul, kun en liten sprayboks, så kanskje en ide å hive ut reservehjulet?
e-Tron burde vel oppfylle de fleste kravene her?
Sitat fra: Stranda på onsdag 04. november 2020, klokken 15:57
Bilen må ha mulighet til takboks. Samtidig må den ikke bli for høy til å komme inn i standard garasjer ned til 2.10 høyde med takboksen på. Det utelukker de fleste varebiler/minibusser.
Maxus Euniq 5 med 30cm til takboks.
Virker som om dere kan gjøre valget lettere med å fire litt på kravene. Hva med hekkboks i stedet for takboks. Da vil 5 seter TMX gi dere mye mere plass.
Ville ventet på Id Space Vizzion
https://www.volkswagen.no/no/elbil/id-modellserien/id-space-vizzion.html
Denne skal settes i produksjon neste år, og er kanskje på veien til neste vinter.
Litt mer teknisk info her:
https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-7703047/VW-reveals-electric-family-estate-car-promising-2021.html
586 liter bagasjerom
Lengde på 4.95m
Sitat fra: elektro på torsdag 05. november 2020, klokken 08:41
BYD Tang?
https://byd.no/modeller/tang/
Jeg kjenner til den, men var ikke klar over at den er tilgjengelig på markedet enda. Vet du hvor jeg kan prøvekjøre den?
Sitat fra: arthur på torsdag 05. november 2020, klokken 08:46
Sitat fra: Stranda på onsdag 04. november 2020, klokken 15:57
...., minus plassen som reservehjulet tar.
Jøss, ingen av våre tre biler har reservehjul, kun en liten sprayboks, så kanskje en ide å hive ut reservehjulet?
På bilen vi har i dag er reservehjulet obligatorisk, fordi sub-en til anlegget ligger inne i det. Ikke dermed sagt at vi trenger å ha reservehjul i neste bil.
Sitat fra: Kires på torsdag 05. november 2020, klokken 11:47
e-Tron burde vel oppfylle de fleste kravene her?
Har prøvekjørt e-tron, og det er en flott bil på de fleste måter. Hovedproblemet med den er at bagasjerommet har lav høyde, og i tillegg veldig skrå bakluke. Det gjør at bagasjeplassen er vesentlig mindre enn i Kodiaq-en som vi nå har.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. november 2020, klokken 12:02
Sitat fra: Stranda på onsdag 04. november 2020, klokken 15:57
Bilen må ha mulighet til takboks. Samtidig må den ikke bli for høy til å komme inn i standard garasjer ned til 2.10 høyde med takboksen på. Det utelukker de fleste varebiler/minibusser.
Maxus Euniq 5 med 30cm til takboks.
30 cm er jeg redd blir litt snaut. Boksen vi har nå er 34 cm høy, pluss ca 4 cm til selve takstativet. Men denne kunne vært interessant å prøvekjøre. Hvor får man gjort det?
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. november 2020, klokken 12:07
Virker som om dere kan gjøre valget lettere med å fire litt på kravene. Hva med hekkboks i stedet for takboks. Da vil 5 seter TMX gi dere mye mere plass.
TMX har god bagasjeplass ja. Nå skrev jeg ikke noe om dette i åpningsinnlegget, men vi får nok ikke plass til en TMX med hekkboks i garasjen vår, lengdemessig. TMX er i utgangspunktet over 5 meter lang, og jeg tror vi så vidt ville fått den inn i garasjen alene. Med en hekkboks i tillegg blir det for mye.
Sitat fra: amps på torsdag 05. november 2020, klokken 12:20
Ville ventet på Id Space Vizzion
https://www.volkswagen.no/no/elbil/id-modellserien/id-space-vizzion.html
Denne skal settes i produksjon neste år, og er kanskje på veien til neste vinter.
Litt mer teknisk info her:
https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-7703047/VW-reveals-electric-family-estate-car-promising-2021.html
586 liter bagasjerom
Lengde på 4.95m
Alltid interessant å høre om biler som kommer, men vi har behov for ny bil nå straks.
Sitat fra: Stranda på torsdag 05. november 2020, klokken 13:37
TMX har god bagasjeplass ja. Nå skrev jeg ikke noe om dette i åpningsinnlegget, men vi får nok ikke plass til en TMX med hekkboks i garasjen vår, lengdemessig. TMX er i utgangspunktet over 5 meter lang, og jeg tror vi så vidt ville fått den inn i garasjen alene. Med en hekkboks i tillegg blir det for mye.
Ja, hvis dere på død og liv skal stå parkert i garasjen med boksen på så blir det jo vanskelig. Kan jo henge på foldbart stativ og myk bag da. Selv pleier jeg å hive av alt av stativ o.l. av bilen så fort jeg får mulighet.
Sitat fra: Stranda på torsdag 05. november 2020, klokken 13:34
Men denne kunne vært interessant å prøvekjøre. Hvor får man gjort det?
Enkleste er vel å kontakte RSA bil, mener de er importør.
Sitat fra: Stranda på torsdag 05. november 2020, klokken 13:37
Alltid interessant å høre om biler som kommer, men vi har behov for ny bil nå straks.
Da vet du iaf. litt om hva som kommer om ikke så lenge, Hvis det er slik at Kodiaq'en ikke har gått igjennom EU kontroll og det ikke lønner seg å fikse den, så kan det jo være det er penger å spare på å fikse den slik at den går 1 år til. De bilene som er på markedet nå i denne kategorien som TMX/etron er jo veldig dyre.
Ville også evt. sjekket med andre verksteder, da min bensinbil ikke gikk gjennom eu kontroll fikk jeg tilbud med brukte deler som var vesentlig lavere enn med nye deler.
Sitat fra: amps på torsdag 05. november 2020, klokken 14:00
Sitat fra: Stranda på torsdag 05. november 2020, klokken 13:37
Alltid interessant å høre om biler som kommer, men vi har behov for ny bil nå straks.
Da vet du iaf. litt om hva som kommer om ikke så lenge, Hvis det er slik at Kodiaq'en ikke har gått igjennom EU kontroll og det ikke lønner seg å fikse den, så kan det jo være det er penger å spare på å fikse den slik at den går 1 år til. De bilene som er på markedet nå i denne kategorien som TMX/etron er jo veldig dyre.
Ville også evt. sjekket med andre verksteder, da min bensinbil ikke gikk gjennom eu kontroll fikk jeg tilbud med brukte deler som var vesentlig lavere enn med nye deler.
Det er leasingbil, så er ikke noe galt med bilen. Men leasingperioden er straks over.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. november 2020, klokken 13:51
Sitat fra: Stranda på torsdag 05. november 2020, klokken 13:37
TMX har god bagasjeplass ja. Nå skrev jeg ikke noe om dette i åpningsinnlegget, men vi får nok ikke plass til en TMX med hekkboks i garasjen vår, lengdemessig. TMX er i utgangspunktet over 5 meter lang, og jeg tror vi så vidt ville fått den inn i garasjen alene. Med en hekkboks i tillegg blir det for mye.
Ja, hvis dere på død og liv skal stå parkert i garasjen med boksen på så blir det jo vanskelig. Kan jo henge på foldbart stativ og myk bag da. Selv pleier jeg å hive av alt av stativ o.l. av bilen så fort jeg får mulighet.
Vi pleier ikke ha noe slags stativ bak på bilen i dag, nettopp fordi det er litt trangt i garasjen vår. Men takboks går greit. Den står på bilen stort sett hele vintersesongen, og henger i taket over bilen resten av året.
Hvorfor ikke beholde Skodaen og kjøpe en VW e-Up til småturene? Antar dere ikke må ha med takboks og alt rælet hver dag?
Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. november 2020, klokken 23:02
Hvorfor ikke beholde Skodaen og kjøpe en VW e-Up til småturene? Antar dere ikke må ha med takboks og alt rælet hver dag?
Skodaen er som sagt leasingbil, hvor perioden går ut snart. Og vi har ikke tenkt å kjøpe ut den. Vi har bare en garasjeplass, så vi har ikke parkering for to biler. Dessuten får du problemet med å skulle ha to sett med barneseter. Og en e-Up blir vel litt trang med to bakovervendte barneseter i? Derfor trenger vi en bil som kan brukes både til lokal kjøring og på lengre reiser. I tillegg får du da også verditap og forsikring på to biler, som vil gi en ekstra kostnad.
Er det økonomiske motiver bør du velge brukt Dieselbil. Utrolig mye mer bil for pengene, og som regel rimeligere å kjøre med om du bortelader.
Med utgangspunkt i Skodaen er f.eks denne til like over 200 KNOK ikke noe å skjemmes av: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193696306
Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. november 2020, klokken 23:31
Er det økonomiske motiver bør du velge brukt Dieselbil. Utrolig mye mer bil for pengene, og som regel rimeligere å kjøre med om du bortelader.
Med utgangspunkt i Skodaen er f.eks denne til like over 200 KNOK ikke noe å skjemmes av: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193696306
Det økonomiske vil alltid spille inn, men det er ikke hovedmotivet her. Spørsmålet er om det finnes en elbil som dekker behovene som jeg beskriver i åpningsinnlegget. Da er altså "en elbil" et av kriteriene.
Den er grei. Tenker bare at bilen du ønsker blir fryktelig dyr og svært lite miljøvennlig å bygge. Derfor kunne du spart både penger og miljø med å velge en bil som allerede har satt sitt fotavtrykk. Kjører du den på biodiesel blir det null CO2 utslipp.
Vi har valgt den ruten, nemlig en diesel for de svært få lange turene med behov for å ta med "halve huset" og bruker bitte små kjøretøy til alt annet. Jeg kjører elscooter, Jr. elsykler, kona likeså, mens datteren kjører bensinscooter. Har også Tesla og div andre elbiler, men de brukes kun unntaksvis.
Det kortet svaret på spørsmålet er: nei, det finnes ikke.
Du har alt for harde krav: mid-size SUV med god rekkevidde (les:stor batteripakke), 4x4, god plass i baksetene, stort nok bagasjerom til å få med all løsøre i huset, skiboks for å få med alt i uthuset og hengerfeste for å få med alt i garasjen.
Du skal slite med å finne noe tilsvarende med fossilmotor til og med. På stående fot kommer jeg bare på Peugeot 5008 som har like "kontainerfasong" og samtidig ikke er en for stor bil for garasjen din.
Her er vel de eneste reelle valgene dine å kjøpe ut Skodaen eller fire på kravene. Helt seriøst tips: før i tiden var familiebilene mindre enn dagens Golf stasjonsvogn og man fikk med alt man trengte på ferie da også. Åpenbart bør man se på hvor reelt behov man har for så mye bagasjeplass såfremt man ikke jobber som budsjåfør.
Hvis man kan fire på kravet om hengerfeste så er vel Tesla model S den elbilen som oppfyller øvrige krav best. Bagasjerommet er kanskje mindre praktisk enn Kodiaq, men det er stort. I tillegg har man frunk.
Jeg er enig i at Model S er det nærmeste du kommer, dog uten hengerfeste.
Et alternativ er å kjøpe en brukt Kodiaq og kjøre den et års tid, til Model Y kommer.
Enyaq tror jeg blir for liten (580 liter og ikke frunk).
Tror ikke bilen du beskriver finnes nå. I 2022 kommer VW Buzz. Der blir det mye plass.
Går det an å kjøpe mer kompakte barnevogner og en e-Tron? Kan gå mye ned på plassbehovet med 2 mindre vogner.
Citroen e Space tourer får plass til alt du vil ha med deg selv uten takboks:
https://www.citroen.no/modeller/kommende-nyheter-og-modeller/nye-e-spacetourer.html
https://youtu.be/-Ak-qVWAmcY
Veldig lik vår diesel MB. Trodde ikke jeg som var sportsbilentusiast ville like et slikt konsept, men er nå på tredje versjonen.
Vi har en eldre x3 som vi vurderer bytte mot en Mitsubishi PHEV 2019. Men helst skulle vi hatt en stor elbil, men til 400.000kr (roughly) så finner man ikke dette. Mye småkjøring og trenger plass til 2 barnestoler (feilvendt). Dette går mye bedre i en PHEV enn x3 fra 2012, plassen i kabinen er nok og føles større. Bagasjerom er jeg usikker på - men med sikringsvegg fremover kan man nok få med mye.
Har en ide om at denne vil være bedre på småkjøring enn dieseldroget, i tillegg har bilen garanti og kjøres for det meste gratis i EV modus.
Hvor poppis det blir å selge denne igjen er jeg mer skeptisk til.
Sitat fra: 1317142119 på fredag 06. november 2020, klokken 10:54
Det kortet svaret på spørsmålet er: nei, det finnes ikke.
Du har alt for harde krav: mid-size SUV med god rekkevidde (les:stor batteripakke), 4x4, god plass i baksetene, stort nok bagasjerom til å få med all løsøre i huset, skiboks for å få med alt i uthuset og hengerfeste for å få med alt i garasjen.
Du skal slite med å finne noe tilsvarende med fossilmotor til og med. På stående fot kommer jeg bare på Peugeot 5008 som har like "kontainerfasong" og samtidig ikke er en for stor bil for garasjen din.
Her er vel de eneste reelle valgene dine å kjøpe ut Skodaen eller fire på kravene. Helt seriøst tips: før i tiden var familiebilene mindre enn dagens Golf stasjonsvogn og man fikk med alt man trengte på ferie da også. Åpenbart bør man se på hvor reelt behov man har for så mye bagasjeplass såfremt man ikke jobber som budsjåfør.
Trenger jo ikke så mye plass til daglig. Men på ferieturene våre de siste årene har det gått veldig fort å fylle opp all bagasjeplass med ting og tang som vi vil ha med oss på tur. Det behovet forsvinner ikke i den nærmeste fremtiden. Er klar over at folk klarte seg med mindre plass før i tiden, men verden utvikler seg og behov og forventninger endrer seg over tid. Det er ikke mange som ville være fornøyd med en Ericsson GA628 som mobiltelefon i dag, selv om den var en svært vanlig telefon for noen år siden.
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. november 2020, klokken 11:37
Jeg er enig i at Model S er det nærmeste du kommer, dog uten hengerfeste.
Et alternativ er å kjøpe en brukt Kodiaq og kjøre den et års tid, til Model Y kommer.
Enyaq tror jeg blir for liten (580 liter og ikke frunk).
Så nå er det bare om man kjøper elbil at man kan kjøpe nytt? :) En brukt Kodiaq er ikke så veldig aktuelt, hovedsaklig fordi de er kostbare. I noen tilfeller koster en brukt Kodiaq like mye som, eller mer enn, å kjøpe en ny. Se for eksempel denne (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=197203166). Med litt rabatter får du en ny tilsvarende Kodiaq til under denne prisen.
Sitat fra: fossilbilmann på lørdag 07. november 2020, klokken 11:13
Vi har en eldre x3 som vi vurderer bytte mot en Mitsubishi PHEV 2019. Men helst skulle vi hatt en stor elbil, men til 400.000kr (roughly) så finner man ikke dette. Mye småkjøring og trenger plass til 2 barnestoler (feilvendt). Dette går mye bedre i en PHEV enn x3 fra 2012, plassen i kabinen er nok og føles større. Bagasjerom er jeg usikker på - men med sikringsvegg fremover kan man nok få med mye.
Har en ide om at denne vil være bedre på småkjøring enn dieseldroget, i tillegg har bilen garanti og kjøres for det meste gratis i EV modus.
Hvor poppis det blir å selge denne igjen er jeg mer skeptisk til.
Høres ut som du burde sjå på VW ID4 når den kjem. Den er jo i same prisklasse og omtrent like stor, med større oppgitt bagasjeplass. Usikker på bakseteplass, men litt rart om det er ikkje er grei plass til to barnestolar.
Enig. Id.4 er fin. Og Audi Q4 er vel på samme plattform.
Hadde lenge reservasjon på enyaq, men etter konfigurasjon ble den for dyr. Antar id.4 er dyrere.
Da må man ta til takke med et alternativ enn så lenge
fossilbilmann :+1: Tja. Det har blitt slik mellom de to hhv Enyaq og ID.4. Kansje Q4 blir prisgunstig? Alle tre er MEB plattformen :+1: :+1:
E-tron kan ikke brukes som sammenligning?
Prøvekjørte passat gte i dag, en kvikk bil i forhold til outlander. Liker at bensinmotoren har en girkasse og ikke bare fungerer som generator. Outlanderen var ikke mye gøy å kjøre.
Fort at vi også blir å prøvekjøre en kodiaq bensin 4x4 før dette er over :)
Sitat fra: fossilbilmann på mandag 09. november 2020, klokken 15:34
Fort at vi også blir å prøvekjøre en kodiaq bensin 4x4 før dette er over :)
Eneste dumme med VAG sine fossile DSG verjsoner er så hinnsides treige i kryss og rundkjøringer.
2-3 sekunder kan det i værste fall ta før den summer seg til hvilket gir den skal velge og våtclutchen trår til mens du venter på at turboen skal spinne opp og få deg fram.
Jeg hadde mens jeg prøvde disse i våres, en 2004 mod koreansk diesel med 240k på telleren, uten VGT eller fancy greier, kobla på en sent 90talls utviklet klassisk Mercedes 5-trinns kasse. Den var minst 1 sekund raskere i responsen enn en 2020 Kodiaq TDI 190hk.
Toppa seg litt når bensiner'n (190hk) var nesten lik... da var eTron som ble testa rett rundt hjørnet (VW, Audi og Skoda i samme kvartal) MYE mer bil for pengene, og med en helt annen komfort. Alle kosta fra 550-620k med vinterdekk... alle 3 bilene. VW sin Tiguan var enda dyrere.
Så jeg vil påstå eTron på sett og vis utkonkurrerer Kodiaq.... dog ikke på rekkevidde og hengervekt da.
Vedlikeholdskostnadene på Haldex/DSG er også ganske heftig.... Haldex må bytte olje hver 30k nå, ellers går pumpa til dundass. Disse kan bli kostbare biler når de blir gamle :)
Men Etron koster vel en god slump mer enn en 1-2 år gammel kodiaq. Skal prøvekjøre kodiaq med bensin så snart det lar seg gjøre. VW passat gte, full spiker ut av rundkjøring, hjulspinn fremme. Der og da bestemte jeg meg for at outlander phev aldri kommer til å bli en bil jeg skal eie, for den var sørpe treg.
Sitat fra: fossilbilmann på tirsdag 10. november 2020, klokken 17:52
Men Etron koster vel en god slump mer enn en 1-2 år gammel kodiaq. Skal prøvekjøre kodiaq med bensin så snart det lar seg gjøre. VW passat gte, full spiker ut av rundkjøring, hjulspinn fremme. Der og da bestemte jeg meg for at outlander phev aldri kommer til å bli en bil jeg skal eie, for den var sørpe treg.
En 2018, 190hk Kodiaq bensin med 30-40k på telleren er farlig nær en spell ny e50 advanced business m/hengerfeste.
150hk Kodiaq er dog vesentlig rimeligere, men 40-60k dyrere enn de var for 10mnd siden.
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:15Så jeg vil påstå eTron på sett og vis utkonkurrerer Kodiaq.... dog ikke på rekkevidde og hengervekt da.
Og heller ikke på bagasjeplass.
Sitat fra: Stranda på onsdag 11. november 2020, klokken 08:19
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:15Så jeg vil påstå eTron på sett og vis utkonkurrerer Kodiaq.... dog ikke på rekkevidde og hengervekt da.
Og heller ikke på bagasjeplass.
Korrekt 😄 litt mer praktisk plass i Kodiaq også, kanskje særlig i baksetet.
Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 08:34
Sitat fra: Stranda på onsdag 11. november 2020, klokken 08:19
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:15Så jeg vil påstå eTron på sett og vis utkonkurrerer Kodiaq.... dog ikke på rekkevidde og hengervekt da.
Og heller ikke på bagasjeplass.
Korrekt 😄 litt mer praktisk plass i Kodiaq også, kanskje særlig i baksetet.
Jepp. Samtidig som Kodiaq er kortere og smalere i ytre mål enn eTron, med de fordelene det innebærer i forbindelse med parkering, etc.
Mye om fossilbiler på et forum om elbiler :police:
Sitat fra: batterimannen på onsdag 11. november 2020, klokken 11:59
Mye om fossilbiler på et forum om elbiler :police:
Står litt om E-tron ihvertfall da😝
Hvordan vil etron oppleves med to barneseter feilvendt med sjåførlengde på 188cm?
Har aldri prøvd, men det er GOD plass i etron, jeg sitter behagelig «bak meg selv» og jeg er nesten 2m:)
Det var jamen mange forsøk på forslag til en trådstarter som ikke var fornøyd med noe og ikke verdiget «takk» en eneste gang.
Hei...kom tilbake...løsningen er her...
Model Y har stort bagasjerom når en tar vekk de to bunnplatene (plass til 12 rullekofferter inkl 2 under panseret), takbøyler, trekker stor henger, 4-hjulstrekk, stooor bakseteplass (i lengden - perfekt for to barnestoler)...koster 550.000 med alle duppeditter du trenger, som minne på el-seter, varme i alle 5 setene, app osv osv...vinterhjul og takbøyler og krok kommer i tillegg.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:12
Hei...kom tilbake...løsningen er her...
Model Y har stort bagasjerom når en tar vekk de to bunnplatene (plass til 12 rullekofferter inkl 2 under panseret), takbøyler, trekker stor henger, 4-hjulstrekk, stooor bakseteplass (i lengden - perfekt for to barnestoler)...koster 550.000 med alle duppeditter du trenger, som minne på el-seter, varme i alle 5 setene, app osv osv...vinterhjul og takbøyler og krok kommer i tillegg.
🤣🤣
Høres ut som en desperat selger......
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:12
Hei...kom tilbake...løsningen er her...
Model Y har stort bagasjerom når en tar vekk de to bunnplatene (plass til 12 rullekofferter inkl 2 under panseret), takbøyler, trekker stor henger, 4-hjulstrekk, stooor bakseteplass (i lengden - perfekt for to barnestoler)...koster 550.000 med alle duppeditter du trenger, som minne på el-seter, varme i alle 5 setene, app osv osv...vinterhjul og takbøyler og krok kommer i tillegg.
Model Y blir en skikkelig plassvinner mtp ytre mål.
Mer og mer overbevist om at TMY blir årets bil 2021.
Sånn ca alle spesifikasjoner er hakket forran konkurrentene... Kvaliteten er eneste store spørsmålet 🙄
Sitat fra: Radial på tirsdag 01. desember 2020, klokken 20:48
Mer og mer overbevist om at TMY blir årets bil 2021.
Sånn ca alle spesifikasjoner er hakket forran konkurrentene... Kvaliteten er eneste store spørsmålet 🙄
Er det et spørsmål ;D
Med fare for at det blir for rimelig, ville jeg sett på MG ZS EV i salg til 281.000,- alt inklusive (minus app) til 0,9% finansiering.
Skjønner jo selvsagt at en elbil må koste, men den har en attraktiv lastekapasitet.
Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2020, klokken 01:03
Med fare for at det blir for rimelig, ville jeg sett på MG ZS EV i salg til 281.000,- alt inklusive (minus app) til 0,9% finansiering.
Skjønner jo selvsagt at en elbil må koste, men den har en attraktiv lastekapasitet.
Har du i det hele tatt lest kravene? 720 liter bagasje, hengerfeste, firehjulstrekk, god rekkevidde?
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 06:20
Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2020, klokken 01:03
Med fare for at det blir for rimelig, ville jeg sett på MG ZS EV i salg til 281.000,- alt inklusive (minus app) til 0,9% finansiering.
Skjønner jo selvsagt at en elbil må koste, men den har en attraktiv lastekapasitet.
Har du i det hele tatt lest kravene? 720 liter bagasje, hengerfeste, firehjulstrekk, god rekkevidde?
Det ble vel slått fast tidlig at det ikke finnes elbiler til salgs i dag som oppfyller disse kravene.
Av interesse for andre, som ikke synes 800k++ er aktuelt å betale for bil, er vel dette bortimot den eneste crossover som kan fylle behov for lastekapasitet, hengerfeste (sykkelstativ), taklast og anstendig rekkevidde i dag?
Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2020, klokken 10:48
Av interesse for andre, som ikke synes 800k++ er aktuelt å betale for bil, er vel dette bortimot den eneste crossover som kan fylle behov for lastekapasitet, hengerfeste (sykkelstativ), taklast og anstendig rekkevidde i dag?
eNiro, ID.4, Enyaq, e2008 er vel alle biler i den kategorien, og gruser vel MGen på rekkevidde.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:32
Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2020, klokken 10:48
Av interesse for andre, som ikke synes 800k++ er aktuelt å betale for bil, er vel dette bortimot den eneste crossover som kan fylle behov for lastekapasitet, hengerfeste (sykkelstativ), taklast og anstendig rekkevidde i dag?
eNiro, ID.4, Enyaq, e2008 er vel alle biler i den kategorien, og gruser vel MGen på rekkevidde.
Samt de gruser på pris (feil vei :) )
E2008 - Er langt mindre. Dårlig konstruert bagasjerom med hjulbuer som stjeler plass. Det var årsaken til at den ble tatt ut av listen vår.
eNiro - Samme bagasjevolum, men var mindre innvendig (trangere i baksete) og dyrere.
Enyaq - Har ikke testet, langt dyrere og er ikke på markedet enda.
ID4 - Ikke testet, har den kommet?
Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2020, klokken 13:57
Samt de gruser på pris (feil vei :) )
E2008 - Er langt mindre. Dårlig konstruert bagasjerom med hjulbuer som stjeler plass. Det var årsaken til at den ble tatt ut av listen vår.
eNiro - Samme bagasjevolum, men var mindre innvendig (trangere i baksete) og dyrere.
Enyaq - Har ikke testet, langt dyrere og er ikke på markedet enda.
ID4 - Ikke testet, har den kommet?
ID4 og Enyaq kan man bestille i dag, leveringer starter over nyttår. Det er lengre ventetid på mange andre biler. Enyaq starter på 350k, fremdeles med vesentlig bedre rekkevidde og plass enn MGen.
Sier ikke at MGen ikke er prisgunstig, men det er langt fra den eneste crossoveren med plass og rekkevidde som koster mindre enn 800k+ som du skriver. Jeg vil og heller si at du drar den veldig langt når du påstår at rekkevidden er "akseptabel", det tror jeg kun er for ett mindretall av befolkningen.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:32
Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2020, klokken 10:48
Av interesse for andre, som ikke synes 800k++ er aktuelt å betale for bil, er vel dette bortimot den eneste crossover som kan fylle behov for lastekapasitet, hengerfeste (sykkelstativ), taklast og anstendig rekkevidde i dag?
eNiro, ID.4, Enyaq, e2008 er vel alle biler i den kategorien, og gruser vel MGen på rekkevidde.
Går e-2008 noe særlig lenger enn MG?
Den har vel ekstremt høyt forbruk i alle tester(i likhet med e-208)
Og den har mye kortere rekkevidde i praksis enn søstermodellen ec4 som jeg hadde valgt om jeg skulle måtte valgt en bil med denne plattformen.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:07
Går e-2008 noe særlig lenger enn MG?
Den har vel ekstremt høyt forbruk i alle tester(i likhet med e-208)
Og den har mye kortere rekkevidde i praksis enn søstermodellen ec4 som jeg hadde valgt om jeg skulle måtte valgt en bil med denne plattformen.
Jeg forholder meg egentlig bare til WLTP for sammenligning av rekkevidde mellom biler (evt tester hvor de er kjørt sammen). Det meste annet har for mange variabler å forholde seg til.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:05
Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2020, klokken 13:57
Samt de gruser på pris (feil vei :) )
E2008 - Er langt mindre. Dårlig konstruert bagasjerom med hjulbuer som stjeler plass. Det var årsaken til at den ble tatt ut av listen vår.
eNiro - Samme bagasjevolum, men var mindre innvendig (trangere i baksete) og dyrere.
Enyaq - Har ikke testet, langt dyrere og er ikke på markedet enda.
ID4 - Ikke testet, har den kommet?
ID4 og Enyaq kan man bestille i dag, leveringer starter over nyttår. Det er lengre ventetid på mange andre biler. Enyaq starter på 350k, fremdeles med vesentlig bedre rekkevidde og plass enn MGen.
Sier ikke at MGen ikke er prisgunstig, men det er langt fra den eneste crossoveren med plass og rekkevidde som koster mindre enn 800k+ som du skriver. Jeg vil og heller si at du drar den veldig langt når du påstår at rekkevidden er "akseptabel", det tror jeg kun er for ett mindretall av befolkningen.
Jeg føler meg nesten KRENKET når jeg har lagt hjertet ut og listet opp alt Model Y har, til 550.000, for så at noen sier at det er INGEN andre crossovere til under 800.000 som fyller kravene.....og i tillegg anbefale MG.....Model Y fyller jo kravene 82% bedre enn MG....snufs....nå skal jeg gå og krype tilbake til krenkehjørnet mitt og trøste meg med at Tesla nå har åpnet Europas største V3 supercharger ladestasjon, som lader med 250kW, som gjør at vi nå har 69 Tesla-Supercharger-stasjoner bare i Norge, med til sammen 951 ladestolper, og prisen på strøm kun er 1,70 per kWh, som er det billigste i Norge...snufs...
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/41EmMa/norge-har-naa-europas-stoerste-supercharger-v3-stasjon?utm_source=vgfront&utm_content=row-4
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:11
Jeg føler meg nesten KRENKET når jeg har lagt hjertet ut og listet opp alt Model Y har, til 550.000, for så at noen sier at det er INGEN andre crossovere til under 800.000 som fyller kravene.....og i tillegg anbefale MG.....Model Y fyller jo kravene 82% bedre enn MG
Nå var vel tilgjengelighet ett kriterie, og selv om man kan bestille TMY, så er vel leveringstidspunkt veldig i det blå enda (selv om det fortsatt står Q1 2021 hos Tesla).
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:11
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:07
Går e-2008 noe særlig lenger enn MG?
Den har vel ekstremt høyt forbruk i alle tester(i likhet med e-208)
Og den har mye kortere rekkevidde i praksis enn søstermodellen ec4 som jeg hadde valgt om jeg skulle måtte valgt en bil med denne plattformen.
Jeg forholder meg egentlig bare til WLTP for sammenligning av rekkevidde mellom biler (evt tester hvor de er kjørt sammen). Det meste annet har for mange variabler å forholde seg til.
WLTP og varmepumpe er vel de to variablene jeg pleier å tenke på for sammenlikning av rekkevidde. Så får man heller se på mer detaljer når man har kommet ned til 2-3 modeller.
Sitat fra: batterimannen på onsdag 09. desember 2020, klokken 15:34
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:11
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:07
Går e-2008 noe særlig lenger enn MG?
Den har vel ekstremt høyt forbruk i alle tester(i likhet med e-208)
Og den har mye kortere rekkevidde i praksis enn søstermodellen ec4 som jeg hadde valgt om jeg skulle måtte valgt en bil med denne plattformen.
Jeg forholder meg egentlig bare til WLTP for sammenligning av rekkevidde mellom biler (evt tester hvor de er kjørt sammen). Det meste annet har for mange variabler å forholde seg til.
WLTP og varmepumpe er vel de to variablene jeg pleier å tenke på for sammenlikning av rekkevidde. Så får man heller se på mer detaljer når man har kommet ned til 2-3 modeller.
Det beste er å forholde sin til real range på https://ev-database.org
e-2008 med 25 mil og zs med 22 mil så ganske like
Ser ut som dette kinesiske beistet kan oppfylle mange av kravene
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/aPG8ba/prisen-er-klar-ny-kinesisk-luksus-elbil-blir-tilgjengelig-i-norge?utm_source=vgfront&utm_content=row-2
Hva med en av ladehybridene testet i vg.no, noe her som kan dekke behovene til en familie med ønske om god plass?
Test av 16 nye ladbare hybrider: - Nytelse på hjul
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/70bow8/test-av-16-nye-ladbare-hybrider-nytelse-paa-hjul?utm_source=vgfront&utm_content=row-4
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 09. desember 2020, klokken 18:46
Ser ut som dette kinesiske beistet kan oppfylle mange av kravene
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/aPG8ba/prisen-er-klar-ny-kinesisk-luksus-elbil-blir-tilgjengelig-i-norge?utm_source=vgfront&utm_content=row-2
Kan bli interessant å prøve, når den engang kommer.
Sitat fra: fossilbilmann på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:18
Hva med en av ladehybridene testet i vg.no, noe her som kan dekke behovene til en familie med ønske om god plass?
Test av 16 nye ladbare hybrider: - Nytelse på hjul
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/70bow8/test-av-16-nye-ladbare-hybrider-nytelse-paa-hjul?utm_source=vgfront&utm_content=row-4
Er bak betalingsmur, så får ikke lest denne dessverre. Har du en direktelenke som er åpen?
Sitat fra: Stranda på fredag 11. desember 2020, klokken 14:14
Sitat fra: fossilbilmann på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:18
Hva med en av ladehybridene testet i vg.no, noe her som kan dekke behovene til en familie med ønske om god plass?
Test av 16 nye ladbare hybrider: - Nytelse på hjul
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/70bow8/test-av-16-nye-ladbare-hybrider-nytelse-paa-hjul?utm_source=vgfront&utm_content=row-4
Er bak betalingsmur, så får ikke lest denne dessverre. Har du en direktelenke som er åpen?
Konklusjonen der er vel at Mercedes GLE har best elektrisk rekkevidde, med nesten 10 mil, og får terningkast 6. BMW X5 hybrid får det samme, med nesten like god rekkevidde. Ulempen er at de koster en million, så du vil aldri spare inn igjen drivstoffet. Det nærmeste Kodiaq-bagasje-alternativet er RAV4 som har 75km el-rekkevidde, 1500kg hengervekt, koster 580.000 og 306hk. Blir fort veldig dyrt når en må betale moms og to drivlinjer....og ikke får spart på årsavgift/bompenger osv.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. desember 2020, klokken 15:05
Sitat fra: Stranda på fredag 11. desember 2020, klokken 14:14
Sitat fra: fossilbilmann på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:18
Hva med en av ladehybridene testet i vg.no, noe her som kan dekke behovene til en familie med ønske om god plass?
Test av 16 nye ladbare hybrider: - Nytelse på hjul
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/70bow8/test-av-16-nye-ladbare-hybrider-nytelse-paa-hjul?utm_source=vgfront&utm_content=row-4
Er bak betalingsmur, så får ikke lest denne dessverre. Har du en direktelenke som er åpen?
Konklusjonen der er vel at Mercedes GLE har best elektrisk rekkevidde, med nesten 10 mil, og får terningkast 6. BMW X5 hybrid får det samme, med nesten like god rekkevidde. Ulempen er at de koster en million, så du vil aldri spare inn igjen drivstoffet. Det nærmeste Kodiaq-bagasje-alternativet er RAV4 som har 75km el-rekkevidde, 1500kg hengervekt, koster 580.000 og 306hk. Blir fort veldig dyrt når en må betale moms og to drivlinjer....og ikke får spart på årsavgift/bompenger osv.
Hovedproblemet med hybrid er jo at batteriet spiser opp flere hundre liter av bagasjerommet. Ta Mercedes GLE for eksempel. Normalutgaven har 825 liter. Hybriden har 490 liter. På BWM X5 får du vel 150 liter mindre bagasjerom på hybrid kontra ren fossil. RAV4 har 520 liter bagasjerom. Den kommer til kort mot Kodiaq der.
Det er absolutt ikke noe her som tilsier at du finner en bil du blir mer fornøyd med enn din eksisterende Skoda Kodiaq. Du bør definitivt beholde den bilen og avslutte tråden.
Sitat fra: Stranda på lørdag 07. november 2020, klokken 14:04
Sitat fra: 1317142119 på fredag 06. november 2020, klokken 10:54
Det kortet svaret på spørsmålet er: nei, det finnes ikke.
Du har alt for harde krav: mid-size SUV med god rekkevidde (les:stor batteripakke), 4x4, god plass i baksetene, stort nok bagasjerom til å få med all løsøre i huset, skiboks for å få med alt i uthuset og hengerfeste for å få med alt i garasjen.
Du skal slite med å finne noe tilsvarende med fossilmotor til og med. På stående fot kommer jeg bare på Peugeot 5008 som har like "kontainerfasong" og samtidig ikke er en for stor bil for garasjen din.
Her er vel de eneste reelle valgene dine å kjøpe ut Skodaen eller fire på kravene. Helt seriøst tips: før i tiden var familiebilene mindre enn dagens Golf stasjonsvogn og man fikk med alt man trengte på ferie da også. Åpenbart bør man se på hvor reelt behov man har for så mye bagasjeplass såfremt man ikke jobber som budsjåfør.
Trenger jo ikke så mye plass til daglig. Men på ferieturene våre de siste årene har det gått veldig fort å fylle opp all bagasjeplass med ting og tang som vi vil ha med oss på tur. Det behovet forsvinner ikke i den nærmeste fremtiden. Er klar over at folk klarte seg med mindre plass før i tiden, men verden utvikler seg og behov og forventninger endrer seg over tid. Det er ikke mange som ville være fornøyd med en Ericsson GA628 som mobiltelefon i dag, selv om den var en svært vanlig telefon for noen år siden.
Vi løser feriebagasjeproblemet med hengerfeste og Tredal lokktilhenger. Når vi ikke har reiseplaner står hengeren hos en slektning. Vi har heller ikke nytte eller fast plass til to biler i husholdningen. Høres ut som at dere reiser ofte når du må ha så stor kapasitet..
Enyaq-en er bare 5cm kortere enn Kodiaq, og seteplassen virker i hvert fall å være på topp, når den nesten to meter høye bamsen i videoen får plass både foran og bak førersetet.
Men er jo 135 liter mindre bagasjerom, men fortsatt ganske stort og praktisk opp til taket. Så hvis en ikke vil vente på plassmesteren Model Y så virker jo dette å være et godt alternativ kombinert med verdens største takboks/krokboks...
https://www.youtube.com/watch?v=0weYUVMu-nQ
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. desember 2020, klokken 11:52
Enyaq-en er bare 5cm kortere enn Kodiaq, og seteplassen virker i hvert fall å være på topp, når den nesten to meter høye bamsen i videoen får plass både foran og bak førersetet.
Men er jo 135 liter mindre bagasjerom, men fortsatt ganske stort og praktisk opp til taket. Så hvis en ikke vil vente på plassmesteren Model Y så virker jo dette å være et godt alternativ kombinert med verdens største takboks/krokboks...
https://www.youtube.com/watch?v=0weYUVMu-nQ
Som jeg har sagt tidligere i tråden (tror jeg): Det er alltid interessant å høre om biler som kommer. Har kikket på Enyaq, og den kan være aktuell en gang i fremtiden. Men et av premissene for denne tråden er at den handler om biler som er tilgjengelig nå, for prøvekjøring og kjøp. Der faller Enyaq ut, dessverre.
Tror også Enyaq er trangere høydemessig enn Kodiaq. Batteriene gjør at gulvet innvendig er høyere, så du mister innvendig volum, selv om ytre mål ikke er så veldig ulike Kodiaq. Enyaq har vel ca 1700 liter bagasjeplass med baksetene nedslått. Kodiaq har over 2000.