Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Klykken på mandag 24. august 2020, klokken 12:03
Fikk denne meldingen fra appen vedr vår 2014mod i3. Flere som har fått? Finner ingen informasjon om det på nett, og appen viser ikke hele teksten "replacing the.........?"
(https://i.imgur.com/xAofadv.jpg)
Har fått den samme. Fant ikke noe hos onkel Google.
Spam????
I UK er det obligatorisk å kunne sjekke opp status på tilbakekallinger selv. Vet ikke om den viser noe for norske biler. Min kommer opp som OK her:
https://www.bmw.co.uk/en/footer/quick-links/bmw-vehicle-recalls.html
Min også. Sendte e-post til forhandler for å spørre. Sykt irriterende at appen ikke viser hele teksten!!
På min står det "Replacing the conveinience charge electronics"....
(https://images2.imgbox.com/1d/f0/fyGgsniT_o.jpg)
Lurer på om det har sammenheng med dette:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41302.msg897366#msg897366
Har også mottatt denne. De på kundeservice hos Bilia sa at det ikke hastet da jeg spurte om det kunne vente til service i oktober. Dersom delene ikke var på lager til servicerunden så ville jeg bli kontaktet.
Sjekka min ja samme hær....
Noen flere av dere som har fått denne som får maks ca 22A/5,5kw lading på 32A kurs?
Og dere som har fått tilbakekalling, har alle 60 Ah av tidlig årgang? I så fall mistenker jeg det er samme tilbakekalling som er diskutert i tråden pberg lenket til over. Og at kanskje hens forespørsler mot BMW har fått dem til å innse at de trenger tilbakekalling her også, 6 år etter den kom i USA?
Min er 03/2014
Desember 2015 60ah
Vært i kontakt med Sulland i Trondheim vedr. denne. Foreløpig dato på deler der var november.
"Denne kampanjen omfatter et bytte av en styreenhet til komfortladningselektronikken, grunnet mulig fremtidig korrosjon.
Dette er jo noe BMW dekker, så det er bare og ta kontakt om du ønsker time."
Sulland Steinkjer som svarte her. Har spurt når de har mulighet. 👍
Sitat fra: Orbit på mandag 24. august 2020, klokken 22:50
Og dere som har fått tilbakekalling, har alle 60 Ah av tidlig årgang?
November 2015 her
Oktober 2014 her
April 2014
Er det noen uten 32A/hurtigladeopsjonen som har fått recall? Hørte med en jeg kjenner som har en slik, og han hadde ikke fått noe enda i hvert fall.
Sitat fra: Klykken på tirsdag 25. august 2020, klokken 09:51
"Denne kampanjen omfatter et bytte av en styreenhet til komfortladningselektronikken, grunnet mulig fremtidig korrosjon.
Dette er jo noe BMW dekker, så det er bare og ta kontakt om du ønsker time."
Sulland Steinkjer som svarte her. Har spurt når de har mulighet. 👍
Kanskje det er dette som gjør at LED lysene for knappene som er til AC, viftehastighet o.l. blinker. Fikset det en gang på service, men kom tilbake igjen...
Fant endelig (rester) av den tråden hvor jeg husker dette var diskutert i fjor. Brukeren "BMWi3Mareritt" har slettet innleggene sine, men det er en liten rest igjen. Innlegget hadde bilde av elektronikken som så ut som et saltbad. Kan det være denne saken som trigget tilbakekalling?
Sitat fra: PionerThink på torsdag 21. november 2019, klokken 10:13
Sitat fra: BMWi3Mareritt på torsdag 07. november 2019, klokken 16:54
Takk for tips :+1:
Nå har jeg fått totalpris av Bavaria: 71.944kr.
Bilder av Styringshjernen vedlagt, veldig overraskende at dette skjer på en BMW fra 2014.
Noen nyheter om hva som kan være årsak til feilen, og hva har du evnt fått ordnet mtp deler og reparasjon osv for å få bilen i orden igjen?
Sitat fra: Orbit på søndag 30. august 2020, klokken 19:44
Fant endelig (rester) av den tråden hvor jeg husker dette var diskutert i fjor. Brukeren "BMWi3Mareritt" har slettet innleggene sine, men det er en liten rest igjen. Innlegget hadde bilde av elektronikken som så ut som et saltbad. Kan det være denne saken som trigget tilbakekalling?
Sitat fra: PionerThink på torsdag 21. november 2019, klokken 10:13
Sitat fra: BMWi3Mareritt på torsdag 07. november 2019, klokken 16:54
Takk for tips :+1:
Nå har jeg fått totalpris av Bavaria: 71.944kr.
Bilder av Styringshjernen vedlagt, veldig overraskende at dette skjer på en BMW fra 2014.
Noen nyheter om hva som kan være årsak til feilen, og hva har du evnt fått ordnet mtp deler og reparasjon osv for å få bilen i orden igjen?
Ohoi! Han jeg snakket med på Sulland nevnte at det var at det kunne gå fukt i noe elektronikk og at det var det som skulle skiftes ut. Så ikke utenkelig at det har en sammenheng.
Kopi fra innkalling til reperasjon i Tyskland nedenfor. Oppsummert amatøroversettelse:
SitatInnkapslingen av KLE er laget av resirkulert aluminium ut fra miljøhensyn. Urenheter (jern/kobber) i materialet gjør at denne korroderer mer enn forventet, spesielt i kystnære områder og ved veisalting. Over tid gjør dette at forspenningen av skruene på lokket blir feil, og pakningen under lokket ikke lenger holder tett. Dermed kan vann/salt komme inn i elektronikken. Det vil normalt først resultere i en feilmelding, men kan også gi umiddelbar motorstopp. KLE byttes derfor gratis.
Underleverandør er allerede i massiv manko på reservedeler, så det kan ta litt tid før de får kalt inn alle. Så langt er det bare 60 Ah-eiere som er varslet. Om det er pga at nyere biler ikke har problemet, eller at de pga deletilgang må starte med de eldste, er uvisst.
(https://www.goingelectric.de/forum/download/file.php?id=92345)
I følge delekatalogen (https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=1Z21-EUR-01-2015-I01-BMW_i-i3_60Ah&diagId=61_3137) er det brukt samme delenummer frem til 7/2016.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hvis du graver litt i det, så finnes det mange forskjellige delenummere på KLE, de første fra 2013.
Går du litt tibake på "Old partnumber" her, så finner du en hel haug.
http://bmwfans.info/parts-catalog/61448660997/
Sitat fra: Orbit på mandag 24. august 2020, klokken 22:50
Og dere som har fått tilbakekalling, har alle 60 Ah av tidlig årgang?
Min er Februar 2014
Samme her, også februar 2014.
Da har jeg får min Kle? Byttet og fått en ny SW opdatering. 160km rekke vidde har den vist så langt som Max så får se litt på om det holder seg. Skal se på hvor mye strøm den trekker fra easse laderen når jeg er hjemme om det er noe forskjell der ,tviler var vel noen som fikk 7.3kw etter kle byttet.
Joda, min gikk opp fra ca 5.5kw til 7.3kw etter at jeg fikk ny KLE. Bavaria forstod selvfølgelig ikke noe av dette.. :-)
Har bilen på service og bytte av denne nå, bilen er fra mars 2015. Bytter vannpumpe samtidig pga at viftene på bilen går hele tiden.
Fikk beskjed om at kampanjen var å bytte to jordingskabler
Ingen forskjell på ladehastigheten på min men SW har gjort en forskjell med litt mindre pessimistisk rekke vidde.
Rekkeviddegjettinga blir normalt og som før etter et par dager.😄 Kjørestilen din nullstilles ved oppdatering av sw
Fint at dette gikk på BMW sin regning! Fakturaen var på drøyt 27.000,-...
Selve delen (KLE-enheten) koster 500$. Drøy regning i så fall...
Fikk byttet dette hos Bilia i november på min i3 (2014).
Fant i romjulen ut at jeg ikke får mer enn 3.4kW på AC lenger.
Har foreløpig prøvd på min egen 32A WallBox og på et utall Zaptec ladere med både 220V og 400V på jobb, resultatet er det samme over alt.
Jeg har hatt bilen siden den var ny, og brukt disse laderne i årevis. Har alltid fått 32A.
Snakket med Bilia, men de var meget avvisende. Hvis bilen ikke viste feilkode var det ikke en feil ble det sagt.
Og lader+bil kommuniserte om ladehastighet, så da var det kanskje bare slik....
(Lader+bil har vel alltid forhandlet om ladehastighet, men det må jo være NOE galt hvis de aldri kan bli enige om mer enn 16A?)
De refererte videre til at bilen min ikke har garanti lenger, og at jeg må påregne betaling hvis de skal se på den.
Greit nok. Betale skal jeg selvfølgelig gjøre hvis jeg tar feil... Men jeg VET dette har skjedd etter at bilen var på verksted ifm tilbakekallingen. Tviler på at det er tilfeldig at dette har oppstått nå.
Må vel teste noen flere ladere, og kanskje clampe på et amperemeter før verkstedtimen så jeg blir helt sikker på at bilen oppfører seg likt over alt..
Andre som har opplevd det samme etter denne tilbakekallingen?
V
Tips: Prøv også med annen 32A ladekabel (dersom du ikke allerede har gjordt det). Kabelen er kodet for hva den tåler av maksimal strømstyrke, så det kan bli feil pga denne også.
Tips2: Strømtang kan bare måle strøm i enkeltledere, så det er oftest vanskelig å finne et målepunkt i en ladeinnstallasjon (uten å åpne innmaten sikringsskapet og klemme rundt en faseleder der).
Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. januar 2021, klokken 14:30
Tips: Prøv også med annen 32A ladekabel (dersom du ikke allerede har gjordt det). Kabelen er kodet for hva den tåler av maksimal strømstyrke, så det kan bli feil pga denne også.
Tips2: Strømtang kan bare måle strøm i enkeltledere, så det er oftest vanskelig å finne et målepunkt i en ladeinnstallasjon (uten å åpne innmaten sikringsskapet og klemme rundt en faseleder der).
Takk for svar og tips.
Ja, har en annen reservekabel på jobb jeg skal prøve, men tror ikke det hjelper. Mener jeg også så ConnectedDrive rapporterte 32A kabel tilkoblet bilen (ved litt snoking i response fra BMW's servere).. Skal forsøke en annen for sikkerhets skyld.
Og ja, har egentlig ikke lyst til å mikke med for mye demontering for å komme til med strømtanga.
Det er nok sånn passe tilgjengelig i WallBox'en eller sikringskapet, men det er jo bikkjekaldt i garasjen nå! :-P
V
Sitat fra: Nilz på tirsdag 12. januar 2021, klokken 16:36
Mener jeg også så ConnectedDrive rapporterte 32A kabel tilkoblet bilen (ved litt snoking i response fra BMW's servere).
Interessant, hvilket API-kall ser du på da? Og er det i i så fall i gamle www.bmw-connecteddrive.no/api eller den nye cocoapi.bmwgroup.com?
Fikk for øvrig gjennomført denne fiksen i starten av året nå. Tok 4 timer å ordne - merker absolutt ingen forskjell annet enn at de hadde vasket bilen innvendig etter fiksen, som var veldig kjekt. :p
Jeg fikk ingen økning på ladehastighet med type 2. Max 7kw noen ganger ,men ligger mest på 6.9kw
Her er informasjon om KLE for de som evt vil lese mer.
Var å hentet vår 2014 modell i dag, men den tok nesten ikke hurtiglading på tur hjem, omtrent 10kW kan det se ut som, samme på både fortum og circle K. Vanligvis har det vært rundt 40kW på rundt 20% batteri, noen som har noe forklaring eller sett noe lignende?
Startet å lade med cirka 7% til 20%, så mener temperaturen på batteriet var noenlunde grei (uten at jeg leste det ut).
Edit: Litt mer testing med lading og kjøring, og nå tok den 21kW, så mulig det går seg til.
Temperatur på batteri har alt å si, og i vinterhalvåret kan det være vanskelig å få optimal temperatur - da spesielt i mye minusgrader. Det gjelder dessverre de fleste elbiler.