Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tidlige: Buddy / Kewet => Emne startet av: RoadRunner på tirsdag 17. april 2012, klokken 11:29

Tittel: Plages du med "hoppende" Kewet ?
Skrevet av: RoadRunnertirsdag 17. april 2012, klokken 11:29
Junior tok avskjed med ett sett Chairman-batterier i forrige uke. Kjørelengden ble målt til ca 7 km i jevnt terreng - etter at batteriene hadde hatt "påskeferie" i 2-3 uker.

Han har tidligere rapportert om at Keweten "hoppet" ved gass-pådrag - selv om energimetret viste 40% gjenstående. Hoppingen føltes som pulsering med plutselig akselrasjon og deretter døde pådraget ut etter et sekund eller to før ny "hopping.

Hvilespenningen så helt ok ut både før og etter lading. Vi monterte så PakTrakr, og kunne ved selvsyn se at det var problemer med spenningen under kjøring. "Hopping" opptrådte ved spenninger under ca 50v.

Det var vanskelig å komme seg helt hjem, og vi måtte ha "nødlading" underveis. Da vi parkerte, hadde vi observert totalspenning på 33V på PakTrakr og spenning på det enkelte 12V-batteri nede i 1.7V.... Disse batteriene var allerede kassert da junior overtok de. Han har presset ut 3-4000 km og kjørelengder rundt 1-2 mil på de.


Som kjent er ikke energimetret alltid korrekt - vi har nå erfart at når Kewet'n "hopper" så er det viktig å slakke av gassen og istedet plugge i laderen - da er du nemlig iferd med å ta livet av batteri-settet ditt!
Tittel: Sv: Plages du med "hoppende" Kewet ?
Skrevet av: Go-cartertirsdag 17. april 2012, klokken 12:52
50V?? Shit... Min sa at den var tom når jeg nærmet med 65-63V(hvilepsenning)  ;D
Tittel: Sv: Plages du med "hoppende" Kewet ?
Skrevet av: bosonictirsdag 17. april 2012, klokken 23:57
Det kan være motorstyringen som måler for lav spenning og kutter.
Tittel: Sv: Plages du med "hoppende" Kewet ?
Skrevet av: hensmandag 07. mai 2012, klokken 22:04
Har du forsøkt med vannfylling på "Kenguwet'en".

Ta av dekselet over pluggene.
Skru og trekk ut pluggene (det er gjenger på pluggene men ikke i lokket) , og fyll en desiliter destillert vann på hver celle, sett bilen til lading. Se hvor lang tid det tar før bilen er ladet. Det gir en indikasjon på kapasiteten. Sett inn pluggene med pakningssement. Etter noen cykler vil kapasiteten øke. ;)

Når agmbatterier dør er det som regel pga vannmangel. Syrekonsentrasjonen og motspenningen blir så høy at laderen gir opp, og resultatet er sulfatering. Etter vannfylling vil syrevekten bli lavere, og laderen vil litt etter litt fjerne sulfateringen.
Det er verdt et forsøk!