Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Nitrius på søndag 05. juli 2020, klokken 22:58

Tittel: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Nitriussøndag 05. juli 2020, klokken 22:58
Ny elbil eier her, og hadde idag min første "test" av hurtiglading, og ja det er jo langt dyrer enn å lade hjemme, men hvorfor er det gjort så fryktelig tungvindt å komme i gang?

Det er jo x antall aktører og alle med sin egen app som man gjerne må innom å registrere seg på, er det noe måte å gjøre denne prosessen enklere på? Hadde jo foretrukket kort terminal ved laderne, eller eventuelt en måte å svipe bankkort/kredittkort på.

Fant også ut at Ionity er meget dyrt, dyreste til nå? Men om man registrerer seg via et annet selskap og bruker app'en deres istedenfor får man lov til å lade med halv pris, sier ikke nei til halv pris, men hvorfor er det slik? Virker jo helt blåst...
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Mippensøndag 05. juli 2020, klokken 23:03
Er alt en tråd om emnet https://elbilforum.no/index.php?topic=52250.0
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Kristian Osøndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Speedermandag 06. juli 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Bare det at man må skaffe seg en brikke, for så å undersøke alle aktuelle tilbydere, så registrere tilbyderne i brikken man først  måtte bestille, er unødvendig tungvindt etter min mening.

Hvorfor kan man ikke bare bruke kontaktløs betaling med bankkortet/mobil?
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: RJKmandag 06. juli 2020, klokken 12:43
Sitat fra: Speeder på mandag 06. juli 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Bare det at man må skaffe seg en brikke, for så å undersøke alle aktuelle tilbydere, så registrere tilbyderne i brikken man først  måtte bestille, er unødvendig tungvindt etter min mening.

Hvorfor kan man ikke bare bruke kontaktløs betaling med bankkortet/mobil?

Tror ikke det er mange av oss brukere som er uenig med deg der. Dette er tullete og unødvendig vanskelig. En brikke, registrert mot et valgfritt betalingskort, som alle operatørene kan verifisere mot, så burde ikke problemet med pris for bankterminal  + bruk være et problem. Og brikken burde da fungere hos alle operatører, og så kan man heller ha noen fordeler for de som i tillegg registrerer seg hos den leverandøren, f.eks. basert på forbruk.

For ladeoperatørene så er det t poenger for å beholde detvanskelig for oss. Det ene er nettopp at det er tungvindt å knytte seg opp, så man håper og tror at med en vanskelig løsning, så vil ikke folk orke å lete rundt etter alternativer, og vil forbli hos dem. Dermed så vil vær kunde være enda mere verifull. Helt uten å se poenget med at de kundene som er registrert hos konkurrenten, vil ha dette som argument for ikke å koble seg til hos dem.

Det andre er som sagt pris på terminal, samt avgifter til NETS/banken og at disse igjen krever prosenter av brukt beløp. Med få transaksjoner per døgn, så blir ikke de faste kostnadene fordelt godt nok, så hver transaksjon blir uforholdsmessig dyrt.

Mange sammenligner med brusautomater som har bankterminal, men glemmer å se på antall transaksjoner de normalt vil ha. Dessuten blir man ofte fakturert 2-3 kroner i tillegg til pris på varen på en brusautomat, så db blir fort godt bedre på disse.

Dog, antall terminaler kan reduseres ved at at man gjør som endel bensinstasjoner gjør, har en terminal som dekker flere pumper. Med god programvare i bunn, kan en terminal dekke alle ladepunkter. Det kan gjøres ved at man likt terminalene til Vy og Ruter, gjør alle valg på automaten, før man sender beløp til terminalen. Dette vil dog kreve at man har mere enn en eller to ladere per ladestasjon.

Usikker på om man kan løse dette ved flere rfid-lesere (en per lader/automat), som kan kommunisere mot en bankterminal, og at det kun kreves fysisk lesing fra selve terminalen i begrensede tilfeller, som f.eks. kun for uregistrerte brukere/ingen rfid-kort/brikke.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Kristian Omandag 06. juli 2020, klokken 18:30
Sitat fra: Speeder på mandag 06. juli 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Bare det at man må skaffe seg en brikke, for så å undersøke alle aktuelle tilbydere, så registrere tilbyderne i brikken man først  måtte bestille, er unødvendig tungvindt etter min mening.

Hvorfor kan man ikke bare bruke kontaktløs betaling med bankkortet/mobil?
Synes ikkje det er eit fryktelig stort problem. Brikke følger i en del tilfeller med ny bil, evt kan man skaffe seg det temmelig kjapt. Deretter er det ein engangsjobb å registrere bruker hos kanskje 4 leverandører. Deretter er det plug & play. Tipper dette er kanskje 10 minutters blodslit fordelt på to økter (skaffe brikke, registrere)  ;)
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Nitriusmandag 06. juli 2020, klokken 18:56
Venter på brikke fra elbilforeningen nå, så det vil gjøre ting noe mer lettvint har jeg hørt, men det er først etter at det er satt opp.

Det er dette oppsettet som tar litt tid, og i mine øyne skulle det ikke vært nødvendig, skjønner ikke hvorfor laderne ikke kunne hatt noe form for kort terminal slik det er med drivstoffpumper, selv om det sikkert er en kostnad ved bruken.

Ladeselskapene vil vel gjerne ha data på ens bruk også, så mye ligger vel der, for idag skal man jo gjerne registrere seg overalt, ikke noe stort problem for min del, men det stjeler tid, og når det fra før av tar tid å lade bilen, så gir jo dette de som ikke ønsker å handle elbil enda et argument for hvorfor elbil er "dumt/feil".

Får håpe det kommer noen smartere løsninger i fremtiden.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: RJKmandag 06. juli 2020, klokken 19:09
Sitat fra: Kristian O på mandag 06. juli 2020, klokken 18:30
Sitat fra: Speeder på mandag 06. juli 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Bare det at man må skaffe seg en brikke, for så å undersøke alle aktuelle tilbydere, så registrere tilbyderne i brikken man først  måtte bestille, er unødvendig tungvindt etter min mening.

Hvorfor kan man ikke bare bruke kontaktløs betaling med bankkortet/mobil?
Synes ikkje det er eit fryktelig stort problem. Brikke følger i en del tilfeller med ny bil, evt kan man skaffe seg det temmelig kjapt. Deretter er det ein engangsjobb å registrere bruker hos kanskje 4 leverandører. Deretter er det plug & play. Tipper dette er kanskje 10 minutters blodslit fordelt på to økter (skaffe brikke, registrere)  ;)

For å komme i gang med lading i Norge, så er det nå flere enn fire som må være på plass. Og pga prisendringer, forskjellige prisplaner og tredjeparts ladeoperatører, så begynner det å bli endel.

Fortum, Grønn kontakt, BKK, Circle K og Ionity er de største, men spesielt for Ionity-lading, så bør du velge 3.parts ladeoperatører. Bare i det siste har jeg registrert meg hos Maingau, Enel X (juicepass gir deg ubegrenset lading i juli for 30 € eller cirka 330 NOK. Og før det har jeg brukt både Chargepoint, nextcharge, incharge, EinsEmobil, Plugshare, plugsurfing, Green <mobility, Shell Recharge og E-ON Drive

Legg så til "Bil i Oslo"og "ladda Elbilen" for Göteborg. Og enda er det flere det kan være greit å ha når man skal ut av landet. Har riktignok ikke brukt alle, men det er fordi jeg har bil som går å ladde hos Ionity, og som det foreløpig har vært mulig å ladde veldig billig hos.

Så, enkelt vil jeg ikke si det er om man ikke bare skal kjøre i Norge. Og jeg har sikkert glemt noen, eller ikke tatt med alle...
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Kristian Omandag 06. juli 2020, klokken 20:45
Kjører vi til utlandet så blir det Tesla sine superladere for vår del ;)
I Norge har vi registrert GK, Fortum, Bilkraft og Circle K. Ionity sin filosofi provoserer meg, så dei blir boikotta. Trenger vi plutselig andre tilganger så rekner eg med at det lar seg ordne ganske kjapt.

Vi har komt oss fra Ålesund til Kautokeino i år med veldig lite problemer. Litt venting i Lofoten PG en defekt lader (også Lofoten). Ingen problem med ladebrikke, tilgang eller slike ting  :+1:

Om det er snakk om utlandet med andre biler enn Tesla så er eg enig i at det er tungvint med hurtiglading.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: daktarimandag 06. juli 2020, klokken 22:56
Det enkleste er å registrere seg hos én leverandør, få brikke og bruke kun den. Det kan faktisk funke for mange. Å lade da er enklere enn å tanke bensin.

Vil du ha større fleks kjører du de 3 store og billigste, Fortum, GK og BKK. Det tar max 1/2 time. Da er du rimelig godt dekket i Norge.

Vil du ha full flex legger du til CircleK, Ionity (helst fra en av de under) og Lade i Norge (mest destinasjonslading).

Skal du utenlands bør du ha en av Plugsurfing, MainGau eller NewMotion/Shell. Finnes andre også nevnt over.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Kristian Omandag 06. juli 2020, klokken 23:04
Sitat fra: daktari på mandag 06. juli 2020, klokken 22:56
Det enkleste er å registrere seg hos én leverandør, få brikke og bruke kun den. Det kan faktisk funke for mange. Å lade da er enklere enn å tanke bensin.

Vil du ha større fleks kjører du de 3 store og billigste, Fortum, GK og BKK. Det tar max 1/2 time. Da er du rimelig godt dekket i Norge.

Vil du ha full flex legger du til CircleK, Ionity (helst fra en av de under) og Lade i Norge (mest destinasjonslading).

Skal du utenlands bør du ha en av Plugsurfing, MainGau eller NewMotion/Shell. Finnes andre også nevnt over.
Du skal ikkje reise særlig langt i Norge før du er i trøbbel med kun én leverandør. GK og Fortum er minimum om du farter litt rundt, helst BKK også.
Har du først brikke som kan legges inn hos fleire så er det 5 minutt meirarbeid for betydelig økt fleksibilitet. Man trenger ikkje leite for å finne turmål der en av leverandørene ikkje er representert.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: RJKmandag 06. juli 2020, klokken 23:07
Sitat fra: daktari på mandag 06. juli 2020, klokken 22:56
Det enkleste er å registrere seg hos én leverandør, få brikke og bruke kun den. Det kan faktisk funke for mange. Å lade da er enklere enn å tanke bensin.

SNIP


Det kan funke om man bare kjører noen få bestemte ruter i området man holder til i, hvor man vet at denne ene ladeoperatøren opererer i området.

Men så er det gjerne slik at visse steder, så må du som minimum ha minst to av de store, og håpe at man ikke støter på defekt lader, ihvertfall med visse biler.

Derfor var det og at jeg presiserte at dette gjelder først og fremst de som driver en viss andel langkjøring, og da med understreking på de som ønsker å bevege seg utenfor landegrensene.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Amatørenmandag 06. juli 2020, klokken 23:30
Sitat fra: daktari på mandag 06. juli 2020, klokken 22:56
Det enkleste er å registrere seg hos én leverandør, få brikke og bruke kun den. Det kan faktisk funke for mange.

Hadde det bare vært så enkelt, men mange utenlandske ladeoperatører har egne brikker som har et eget brikkenummer som så er linket mot RFID koden. Dermed får man ikke lagt inn andre operatørers RFID brikker.

Så utfordringene er mye større når man skal ut av landet.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: turfsurfmandag 06. juli 2020, klokken 23:32
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 23:07

Det kan funke om man bare kjører noen få bestemte ruter i området man holder til i, hvor man vet at denne ene ladeoperatøren opererer i området.

Er ikke mere enn ett par uker siden jeg kjørte nedover E16 med behov for lynlading. Da var f.eks kople eneste praktiske alternativ. På Vik var GK laderne defekte og kun Ionity innen rekkevidde for mange. Så GK og Fortum blir veldig fort snaut om man  ferdes utenom Oslo-gryta.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: RJKmandag 06. juli 2020, klokken 23:55
Sitat fra: turfsurf på mandag 06. juli 2020, klokken 23:32
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 23:07

Det kan funke om man bare kjører noen få bestemte ruter i området man holder til i, hvor man vet at denne ene ladeoperatøren opererer i området.

Er ikke mere enn ett par uker siden jeg kjørte nedover E16 med behov for lynlading. Da var f.eks kople eneste praktiske alternativ. På Vik var GK laderne defekte og kun Ionity innen rekkevidde for mange. Så GK og Fortum blir veldig fort snaut om man  ferdes utenom Oslo-gryta.

Exactly my point. Det skal godt gjøres å ta bare en, som det (lett omskrevet) sies i en Smash(ing) reklame.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: daktaritirsdag 07. juli 2020, klokken 23:57
Ser det er flere som ikke leste hele posten min over.
For egen del har jeg bare behøvd hurtiglader på 1000 km tur de siste 30.000 km disse 2 årene.
Men vi har forskjellige behov, uten tvil.

Hovedpoeng, i klartekst: Det kan være lurt å starte med en analyse av eget kjøremønster og kikke på kartet før man registrerer seg hos 15 ladeoperatører i inn- og utland.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: geearonsdag 08. juli 2020, klokken 13:07
Etter noen år med elbil nå, så har vi 2 stk elbilforeningen-brikker som begge er koblet til Fortum, Grønn Kontakt, BKK og Circle K. Og i tillegg Easypark-appen. Har en brikke i Niroen og en i Model X-en (CCS-bil). Niroen har vært ladet på GK, Fortum og Ionity (via Circle K), Teslaen har vært ladet på GK, Fortum og Circle K (i tillegg til Teslas egne), pluss såvidt innom e-On i Danmark med Easypark-appen. Har aldri hatt behov for noen andre, så dette fungerer greit, men problemfritt er det ikke, stod på BKK her om dagen og måtte oppdatere kredittkortdetaljer før lading, vipps var ti minutter gått.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: automatsøndag 23. august 2020, klokken 09:47
Ikke helt helt knirkefritt å fylle bensin heller. Kan gå opp til en uke før reservasjonsbeløpet på 1500kr på bankkortet slettes. Kjipt hvis kontoen er slunken.

https://www.dinside.no/motor/bruk-denne-nar-du-fyller/72745248
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: RJKsøndag 23. august 2020, klokken 11:44
Sitat fra: automat på søndag 23. august 2020, klokken 09:47
Ikke helt helt knirkefritt å fylle bensin heller. Kan gå opp til en uke før reservasjonsbeløpet på 1500kr på bankkortet slettes. Kjipt hvis kontoen er slunken.

https://www.dinside.no/motor/bruk-denne-nar-du-fyller/72745248

Har opplevd at svensketurer førte til at man måtte fylle 2x om man trengte å fylle for over 600.- SEK. Det er jævlig irriterende når det er regn/snø/sludd og vind samtidig, og det kanskje ikke er tak over pumpa engang. Trodde dette var for å sikre at man kunne fylle for et slikt "minimumsbeløp" når det ikke var mulig å få kontakt via Visa/Mastercard og utenlandsk konto, så hadde jo egentlig akseptert det, men prøvde å heller betale i kasse for å slippe klusset.

At det er et behov for å innføre tilsvarende drittordning i Norge for norske kunder, har jeg absolutt null forståelse for. Og når de i tillegg reserverer så høyt beløp uten å garantere at overskytende frisleppes umiddelbart etter fylling, er dette fullstendig uakseptabelt. Det er rett og slett råttent dårlig gjort overfor kundene.

Er veldig glad for at jeg har gått over til elbil av mange grunner, men dette var jammen en grunn jeg ikke så for meg. Dog klarer jeg ikke fri meg for tanken om at dette fort kan komme til oss elbilister også, spesielt om vi skal få muligheter til å betale rett fra kort/konto.

Derfor synes jeg det er veldig greit å et eget kort for "transport", som inkluderer både bil og kollektivtrafikk. Men om dette kommer, så måp man kanskje ha enda et kort, for å skille kollektiv-trafikk fra "reisepengene" ellers. Kan jo ikke risikere at jeg får problemer med å betale for bussbilletten til jentungen fordi jeg hurtigladet bilen i helga.

Og så til slutt, det litt kyniske spørsmålet. Hvem får rentepengene når beløpet reserveres over flere dager? Greit at det kun er snakk om noen små kroner og/eller ører, men om dette er gagner selskapet som reserverer beløpet, eller banken, så er det jo dobbelt kynisk, og på grensen til svindel.

Når det blir mange nok kunder, så blir småkronene fort til endel kroner totalt, så man må jammen stille spørsmål om dette er kalkulert inn som ekstra inntekt. I tilfelle så er det jo svindel. Før gikk jo dette via bank aksept og ble direkte trukket av konto, uten noen forhåndsreservasjon.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Ellemellemandag 24. august 2020, klokken 00:06
Forklaringen på hvorfor de må gjøre det slik er veldig enkel: Utenlandske kriminelle bander.

Tidligere sjekket bensinstasjonene hvor mye penger du hadde tilgjengelig på kontoen, og så fikk du fylle for dette beløpet.

Disse utenlandske bandene satt da inn et kort med mange tusen kroner på konto, men samtidig som de fylte opp store tanker med hundrevis av liter, overførte de alle pengene fra kontoen slik at den var tom når de var ferdige med å fylle drivstoff. Bensinstasjonene fikk dermed ingenting.
Det er mulig at fremgangsmåten krever anonyme prepaid kredittkort for å lykkes, men kan også hende det fungerte med vanlige kredittkort.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 24. august 2020, klokken 00:53
Sitat fra: Kristian O på søndag 05. juli 2020, klokken 23:27
Bruk ladebrikke fra elbilforeningen, registrer den hos alle operatører du kanskje kjem til å bruke. Da blir det ganske enkelt.
Det er ikke fullt så enkelt.
Tittel: Sv: Tungvindt med hurtiglading?
Skrevet av: Amatørenmandag 24. august 2020, klokken 07:36
Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. august 2020, klokken 00:06Det er mulig at fremgangsmåten krever anonyme prepaid kredittkort for å lykkes, men kan også hende det fungerte med vanlige kredittkort.

Leste en artikkel om det og forsto det slik at det ble brukt vanlig debitkort (minibankkort) ikke kredittkort når penger ble flyttet bort fra kortet mens fyllingen ble foretatt.