Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Motorwatt på mandag 15. juni 2020, klokken 12:31
.
Får håpe de ikke er "strenge".. :P
Kjekt at Tesla har biler i Norge som er over 5 år.
Håper jeg får fikset mine småfeil før Tesla skal EU-godkjenne bilen min om 2-3år. :police:
Er det flere Tesla-senter enn Drammen som tar EU-kontroll nå? Har nettopp hatt min på kontroll (hos et annet verksted) og fått anmerkning på en opphengskule foran samt feiljusterte tåkelys, hadde vært praktisk om Tesla kunne tatt utbedring og etterkontroll i samme slengen. Bor et steinkast unna Tesla Grorud så Drammen er litt upraktisk langt unna :)
Sitat fra: ventle på mandag 10. august 2020, klokken 11:09
Er det flere Tesla-senter enn Drammen som tar EU-kontroll nå? Har nettopp hatt min på kontroll (hos et annet verksted) og fått anmerkning på en opphengskule foran samt feiljusterte tåkelys, hadde vært praktisk om Tesla kunne tatt utbedring og etterkontroll i samme slengen. Bor et steinkast unna Tesla Grorud så Drammen er litt upraktisk langt unna :)
Siden du bor så tett ved har du en fin mulighet til å spørre dem og oppdatere andre her inne :+1:
Kun Kristandssand i tillegg så langt
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted
Sitat fra: Rævedilter på mandag 10. august 2020, klokken 22:00
Kun Kristandssand i tillegg så langt
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted
Når jeg søker på Tesla på denne siden, dukker det 19 lokasjoner opp, mer eller mindre hele landet!
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. august 2020, klokken 11:27
Sitat fra: Rævedilter på mandag 10. august 2020, klokken 22:00
Kun Kristandssand i tillegg så langt
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted
Når jeg søker på Tesla på denne siden, dukker det 19 lokasjoner opp, mer eller mindre hele landet!
Det er en boks på høyre side med "EU-kontroll", krysser du her er det kun Drammen og Kristiansand som kommer opp. Men da vet jeg jo hvor jeg skal søke for å se om det dukker opp andre steder etter hvert :)
Sitat fra: Albedo på tirsdag 11. august 2020, klokken 11:45
Det er en boks på høyre side med "EU-kontroll", krysser du her er det kun Drammen og Kristiansand som kommer opp.
Så ikke den, lærer litt hver dag!
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. august 2020, klokken 14:06
Sitat fra: Albedo på tirsdag 11. august 2020, klokken 11:45
Det er en boks på høyre side med "EU-kontroll", krysser du her er det kun Drammen og Kristiansand som kommer opp.
Så ikke den, lærer litt hver dag!
Jeg gjorde samme misforståelsen først :laugh: men da vet jeg at jeg må ta etterkontroll et annet sted etter at Tesla har pirket på hjulopphenget :)
Sitat fra: JorEl på tirsdag 16. juni 2020, klokken 11:11
Får håpe de ikke er "strenge".. :P
Kjekt at Tesla har biler i Norge som er over 5 år.
Håper jeg får fikset mine småfeil før Tesla skal EU-godkjenne bilen min om 2-3år. :police:
Sikkert kjekt at det finnes Tesla biler som er over 5 år, men bilene må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering.
Selv fikk jeg frist til 31 mai på min i3, da var den kun 3 ½ år gammel.
Sitat fra: Rollep på onsdag 12. august 2020, klokken 11:35
Sitat fra: JorEl på tirsdag 16. juni 2020, klokken 11:11
Får håpe de ikke er "strenge".. :P
Kjekt at Tesla har biler i Norge som er over 5 år.
Håper jeg får fikset mine småfeil før Tesla skal EU-godkjenne bilen min om 2-3år. :police:
Sikkert kjekt at det finnes Tesla biler som er over 5 år, men bilene må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering.
Selv fikk jeg frist til 31 mai på min i3, da var den kun 3 ½ år gammel.
Kona mi har frist til nøyaktig samme dato 4 år frem i tid. Men så er vel den omfattet av den nye ordningen der man ikke lengre tar hensyn til siste siffer i skiltnummeret. Det er vel kanskje det som "rammer" deg og i3'en din, at du ellers ville fått den etter 4,5 år...
Biler førstegangsregistrert frem til 7. februar 2019 følger de gamle reglene om at bilen må EU-godkjennes innen det fjerde året etter registreringsår, og måned bestemmes av siste siffer i reg. nr. Dvs. min 2017 modell må godkjennes i løpet av 2021. Reg nr. mitt slutter på sifferet 1, og frist blir da innen utgangen av januar 2021.
Biler registrert f.o.m. 8. februar 2019 følger de ny reglene som krever godkjenning innen 4 år etter dato for førstegangsregistrering.
https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/eu-kontroll/kontrollpunkter-eu-kontroll/ (https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/eu-kontroll/kontrollpunkter-eu-kontroll/)
Det er uansett enkelt å finne ut når bilen må godkjennes. Bare legg inn reg. nr på Vegvesenet sin nettside https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie%2Bog%2Bvedlikeholde/eu-kontroll/kontrollfrist (https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie%2Bog%2Bvedlikeholde/eu-kontroll/kontrollfrist)
Det som er, eller i alle fall var, grunnen til at Tesla ikke utfører EU-kontroll er at de verkstedene som tilbyr denne jobben må utføre den på alle typer biler. Dvs. de må ha system for oppsamling av oljer, utstyr for å måle avgasser osv. Jeg tror i alle fall ikke jeg ville tatt fullt med støyende og illeluktende forbrenningsmotorbiler inn i hallen på et Tesla SC for å utføre EU-kontroll på dem om jeg var verksmester, så jeg er egentlig litt overrasket over at det finnes SC som utfører godkjenning.
De er ikke endret reglene da, slik at Tesla har mulighet til å kun ta elbiler?
Søknadsskjemaet for å bli godkjent som kontrollorgan inneholder fremdeles et punkt om avgassmåleinstrument. https://www.vegvesen.no/_attachment/447290/binary/1361720?fast_title=S%C3%B8knad+om+godkjenning+av+kontrollorgan.pdf (https://www.vegvesen.no/_attachment/447290/binary/1361720?fast_title=S%C3%B8knad+om+godkjenning+av+kontrollorgan.pdf)
Hva som skjer om verkstedet krysser "nei" på det punktet vet jeg ikke. Det er uansett ikke noen valg på SVV sin verkstedoversikt om å vise verksteder med godkjennelse for kontroll kun av elektriske kjøretøy. Godkjenninga ser ut til å gjelde for alle kjøretøy opp til 3500 kg uavhengig av drivlinje, men jeg ser at EV Services i Bergen spesifiserer at de utfører EU-kontroll på "alle elbiler" https://evservices.no/eu-kontroll.html (https://evservices.no/eu-kontroll.html). Det kan kanskje se ut som at verksted kan velge selv hvilke typer biler de vil ta kontroll på, og da er det vel bare et tidsspørsmål før alle Tesla SC har fått godkjenning til å utføre EU-kontroll på elbiler vil jeg tro.
Vil anta at det er tilstrekkelig å ha et avgassmåleinstrument innerst i et skap. Og hvilke kunder de tar i mot velger de jo selv.
Noen anbefalte verksted å ta EU-kontroll i Sandnes/Stavanger-området?
Bruk NAF (de er ikke profitt-jegere). Spør om de er kjent med Tesla i forkant.
Sitat fra: Klykken på onsdag 09. september 2020, klokken 18:54
Bruk NAF (de er ikke profitt-jegere). Spør om de er kjent med Tesla i forkant.
Er det noe spesielt med Tesla og en vanlig EU-kontroll på "vanlige" biler? Trodde man kunne ta den hvor som helst når de er godkjent.
Sitat fra: Klykken på onsdag 09. september 2020, klokken 18:54
Bruk NAF (de er ikke profitt-jegere). Spør om de er kjent med Tesla i forkant.
Jeg har måttet reparere ting etter NAF-sjekk som merkeverkstedet mente ikke var nødvendig, og da ikke ville krevd ved EU-kontroll. Kan jo være de gjerne ville lure meg til å ta kontrollen hos dem i stedet neste gang, men ikke utenkelig at NAF ikke har like god kunnskap om alt på alle biler.
Min erfaring er at NAF er vesentlig strengere enn andre verksteder jeg har brukt. Men det kan jo variere fra verksted til verksted
Har også opplevd at NAF har påpekt ting som merkeverksted ikke er enig i og nuller i sin etterkontroll. I et tilfelle var dette noe de kunne tjent mye på å rette og det var definitivt ikke for å verve meg som kunde, da de viste at jeg hadde byttet bil og uansett ikke ville fortsatt å bruke dem.
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 10. september 2020, klokken 09:19
Min erfaring er at NAF er vesentlig strengere enn andre verksteder jeg har brukt. Men det kan jo variere fra verksted til verksted
Enorm forskjell på ulike NAF-verksteder, og det alene er grunn til å unngå de, det er lotto hva du får. Testet det ut på leasingbiler tidligere.
Jeg testet utløpsgaranti på model S jeg hadde, de fant en masse feil som ikke var der og alle feil som var der, fant de ikke. Hadde ikke peiling med andre ord. (Og da var det NAF sine "tesla-eksperter" fra Oslo som var i Bergen for å sjekke.
Da ser det faktisk ut som om Tesla Stavanger kan utføre EU-kontroll!
Jeg fikk EU-testet min Model X i Drammen i dag. I forkan var jeg litt usikker på om andre ville kunne håndtere Tesla og derfor valgte jeg å bruke dem selvom det ble litt kjøring.
Tesla brukte tre timer totalt og tok totalt 2793,13 for jobben.
Underveis fant de at hovedlys og tåkelys måtte justeres, dette kostet 1444,- kroner. Jeg syntes det var drøyt for en jobb som jeg vil tro kan gjøres på 15 minutter. Men det ble sagt at de måtte først rapportere mangel til EU-systemet, så fikse feilen, og så rapportere til EU at feilen er fikset. Der og da føltes dette som en suboptimal metode å holde bilparken trygg på.
Ville andre kunne gjort dette raskere og billigere?
Hvem som helst som er godkjent som EU-kontrollant må vel kunne ta Tesla også. Er vel ikke så spesielt?
Ikke EU-kontroll, men Mekonomen tok 0-null for å justere lysene på min bil.
Lillehammer - noen som har tips til EU-kontroll her?
Generelt svar:
Ethvert verksted med godkjenning bør kunne ta EU og prisen er den samme over hele fjøla. Men NAF er ofte brukt, da de er en "uavhengig" kjede uten merketilknytning.
Sitat fra: Klykken på fredag 11. desember 2020, klokken 11:21
Men NAF er ofte brukt, da de er en "uavhengig" kjede uten merketilknytning.
Disse er ikke uavhengig lengre, er partner bl.a. med kinesisk elbilmerker
Derav "uavhengig". :)
Sitat fra: Klykken på torsdag 17. desember 2020, klokken 14:38
Derav "uavhengig". :)
Er det noen kilder på dette? Ikke fordi jeg tviler, men rett og slett interessert. NAF har jo alltid vært ansett som uavhengige og pålitelige.
Sitat fra: Larsebass på lørdag 19. desember 2020, klokken 02:48
Sitat fra: Klykken på torsdag 17. desember 2020, klokken 14:38
Derav "uavhengig". :)
Er det noen kilder på dette? Ikke fordi jeg tviler, men rett og slett interessert. NAF har jo alltid vært ansett som uavhengige og pålitelige.
https://bilbransje24.no/artikler/naf-blir-servicepartner-for-kina-merke-onsker-seg-flere/491677
Er lenge siden NAF var helt uavhengig, helt siden de startet verksted så har de ikke vært uavhengig slik de en gang var når de kun drev på med kontroller
Takk! Det er nok all lesingen av Motor i barndommen som har sementert min oppfatning av NAF som uavhengig. :)
Sitat fra: Torair på onsdag 09. september 2020, klokken 10:05
Noen anbefalte verksted å ta EU-kontroll i Sandnes/Stavanger-området?
Tasta Bil as
Vår 8 år gamle P85 ble akkurat godkjent helt uten anmerkninger. 850 kr må vel være byens billigste plass.
Her har det vært stille en stund nå. Er det noen som har fersk oppdatering for Oslo?
Er vi nødt til å bruke Tesla, eller finnes det gode alternativ?
Hvor som helst. Sist brukte jeg Mekonomen for kr. 1.145.-
Takk, da høres det som ting kanskje normaliserer seg! :)
Spurte Tesla sentralt om de gjorde EU kontroll lenger. Fikk svar at det gjorde de ikke. Er det likevel noen her som har fått det gjort hos Tesla?
-tgmachine
Sitat fra: tgmachine på søndag 11. desember 2022, klokken 17:37
Spurte Tesla sentralt om de gjorde EU kontroll lenger. Fikk svar at det gjorde de ikke. Er det likevel noen her som har fått det gjort hos Tesla?
-tgmachine
Jeg har min Model 3 inne på EU-kontroll hos Tesla Trondheim akkurat nå.
Sitat fra: Bjorn55 på tirsdag 13. desember 2022, klokken 11:26Sitat fra: tgmachine på søndag 11. desember 2022, klokken 17:37Spurte Tesla sentralt om de gjorde EU kontroll lenger. Fikk svar at det gjorde de ikke. Er det likevel noen her som har fått det gjort hos Tesla?
-tgmachine
Jeg har min Model 3 inne på EU-kontroll hos Tesla Trondheim akkurat nå.
Jeg var på K100 for en uke siden og de sa Tesla ikke gjør EU kontroll, men de kan ta etterkontrollen.
God gammeldags Teslastil med forskjellig behandling på forskjellige steder.
Sitat fra: Klykken på fredag 11. desember 2020, klokken 11:21Generelt svar:
Ethvert verksted med godkjenning bør kunne ta EU og prisen er den samme over hele fjøla. Men NAF er ofte brukt, da de er en "uavhengig" kjede uten merketilknytning.
Jepp... naf er gode på dette. Du vet hva du får der.....
Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. april 2023, klokken 21:46Sitat fra: Bjorn55 på tirsdag 13. desember 2022, klokken 11:26Sitat fra: tgmachine på søndag 11. desember 2022, klokken 17:37Spurte Tesla sentralt om de gjorde EU kontroll lenger. Fikk svar at det gjorde de ikke. Er det likevel noen her som har fått det gjort hos Tesla?
-tgmachine
Jeg har min Model 3 inne på EU-kontroll hos Tesla Trondheim akkurat nå.
Jeg var på K100 for en uke siden og de sa Tesla ikke gjør EU kontroll, men de kan ta etterkontrollen.
God gammeldags Teslastil med forskjellig behandling på forskjellige steder.
Merkelig, Hadde EU kontroll på K100 6 februar i år på min model 3 LR. Bestilte i app.
Sitat fra: jannor på lørdag 15. april 2023, klokken 00:04Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. april 2023, klokken 21:46Sitat fra: Bjorn55 på tirsdag 13. desember 2022, klokken 11:26Sitat fra: tgmachine på søndag 11. desember 2022, klokken 17:37Spurte Tesla sentralt om de gjorde EU kontroll lenger. Fikk svar at det gjorde de ikke. Er det likevel noen her som har fått det gjort hos Tesla?
-tgmachine
Jeg har min Model 3 inne på EU-kontroll hos Tesla Trondheim akkurat nå.
Jeg var på K100 for en uke siden og de sa Tesla ikke gjør EU kontroll, men de kan ta etterkontrollen.
God gammeldags Teslastil med forskjellig behandling på forskjellige steder.
Merkelig, Hadde EU kontroll på K100 6 februar i år på min model 3 LR. Bestilte i app.
Helt utrolig, men som sagt Teslastil 🙈
Spørte om pris på EU på bilen som hadde time, men svaret var NEI.