Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Vesel på søndag 31. mai 2020, klokken 16:28

Tittel: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: Veselsøndag 31. mai 2020, klokken 16:28
Har du en interessant historie fra elbiltur på kontinentet, noe du vil dele? Et ladestopp du vil anbefale, eller noe annet interessant langs veien? Kanskje noe man bør passe på, forhåndsregler man bør ta.

Jeg dro til Italia med Model 3-en i fjor sommer. 3 døgn på veien, 4 ved Gardasjøen i Nord-Italia, med dagstur til Venezia, og 9 i Roma, med dagstur til Pompeii. 16 netter og 7000 km ble det.
Var veldig artig. Reisen ble en stor opplevelse i seg selv, så anbefales lett. Med Tesla opplevde vi ingen utfordringer, så sånn sett var turen lite begivenhetsrik.

Forberedelser og forhåndsregler

Lading

Langs veien

Anbefalinger i Italia

Foøvrig mener jeg at kjøreopplæringa i Norge burde inneholdt et obligatorisk kurs i motorveikjøring, på Autobahn.
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: Rolleptirsdag 02. juni 2020, klokken 13:58
 :+1: :+1: :+1:
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: gsm2konsdag 03. juni 2020, klokken 18:59
SitatFoøvrig mener jeg at kjøreopplæringa i Norge burde inneholdt et obligatorisk kurs i motorveikjøring, på Autobahn.

Har kjørt Europa, USA og Tyskland på langs og tvers uten av det å kjøre på Autobahn framstår som noe annerledes enn hvilke som helst annen motorvei? På Autobahn er det vel bare ekstra viktig å ikke ligge å gnure i venstrefeltet om man ikke skal forbi da det kan komme biler i vanvittige hastigheter..
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: Kristian Oonsdag 03. juni 2020, klokken 19:43
Ein ting eg reagerer negativt på angående trafikk på motorveier i Tyskland, er at veldig mange setter på blinklys i samme øyeblikk som de skifter fil. I mitt hode er det logiske: slå på blinklys, vente 2 sekunder, bytte fil.
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: RJKonsdag 03. juni 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Kristian O på onsdag 03. juni 2020, klokken 19:43
Ein ting eg reagerer negativt på angående trafikk på motorveier i Tyskland, er at veldig mange setter på blinklys i samme øyeblikk som de skifter fil. I mitt hode er det logiske: slå på blinklys, vente 2 sekunder, bytte fil.

Dessverre en bagatell mot Sverige, der det tydeligvis er helt vanlig å slenge seg rett over i venstre felt (firefelts eller større) når man når igjen et sakterekjørende kjøretøy som en lastebil eller et vogntog, uten å bruke blinklys og uten å sjekke om det kommer bil bakfra i større fart enn det de selv holder.

Jeg kjører konsekvent i bremseberedskap når jeg kommer i situasjoner der jeg antar de vil legge seg ut. Hånda ligger og klar på hornet. Er det begynt å bli dunkelt nok til at et lite blink eller to med langlysene har effekt, så brukes det. Hornet kunne jeg foretrukket å bruke i dagslys, men mange horn er laget slik at enten så brukes det ikke, ellers så er det et kraftig "brøl". En liten "bærtbært" hadde vært fint å kunne gi.

Klar over at hornet ikke er lov å bruke i hytt og pine, men heller det enn å få en som vrenger seg inn i fila rett foran meg eller i siden på meg.

Bare for å ha sagt det, jeg kjører ikke heftig eller aktivt med hyppige filskift, men jeg ligger gjerne å cruiser 20 km/t over grensen på motorvei. Det er nok til at jeg tar igjen endel.

Hverken dansker eller nordmenn har denne adferdselen i trafikken, og jeg antar at tyskerne heller ikke bedriver slikt, siden det ville betydd døden på Autobahn.
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: Veselonsdag 03. juni 2020, klokken 21:14
Sitat fra: gsm2k på onsdag 03. juni 2020, klokken 18:59
SitatFoøvrig mener jeg at kjøreopplæringa i Norge burde inneholdt et obligatorisk kurs i motorveikjøring, på Autobahn.

Har kjørt Europa, USA og Tyskland på langs og tvers uten av det å kjøre på Autobahn framstår som noe annerledes enn hvilke som helst annen motorvei? På Autobahn er det vel bare ekstra viktig å ikke ligge å gnure i venstrefeltet om man ikke skal forbi da det kan komme biler i vanvittige hastigheter..
Jo, tyskerne er definitivt flinkere til å kjøre på motorvei enn vi er. De har regler, og de følger dem. De kjører mer forutsigbart og tryggere. Foretar smidigere manøvre. Det er bare å se for seg Autobahn fra lufta, den må se veldig velorganisert ut. Nordmenn er utrolig flinke til å kjøre hensynsfullt og trygt innenbys og på vanlig landevei, men så fort vi kommer til en motorvei så er det bare kaos, knapt noen regler virker det som.

Dette ser jeg ofte:
Så lite eller ingenting av dette i Tyskland, og ikke så mye i Italien heller.
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: gsm2ktorsdag 04. juni 2020, klokken 09:26
Nå har jo halve landet her knapt sett en motorvei før med mindre man er oppvokst på østlandet så kanskje ikke rart det blir mye ymse  :P

SitatFolk som tilfeldig endrer hastighet litt opp og litt ned, istedetfor å bare kjøre med samme hastighet hele tiden. Du kjører gjerne sakte forbi, og den som kjøres forbi øker plutselig hastigheten litt selv. Det skyldes sjeldent at de ikke vil slippe andre forbi, hva er poenget med det liksom, men at de sitter i sin egen lille verden og gjør det ubevisst. Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Dette opplever jeg stadig, men på motorvei kan man i det minste kjøre forbi. Kjørte T/R Bergen Råde i pinsen og har ikke tall på hvor mange slike tullinger jeg ble liggende bak. Hastigheten varierer gjerne mellom 20under og 20 over og alltid på en slik måte at forbikjøring blir vanskelig.

SitatBiler som over lengre tid ligger i venstre felt når det er helt fritt i feltet til høyre. Noen legger seg knapt en gang over i høyre felt når det kommer en bil bak og vil forbi.
Dette kan man bare glemme i Tyskland. Tar i snitt et par sekunder før noen som kjører 100kmh raskere har tatt deg igjen og står på fløyten. Uansett hvor langt bak det så klart ut før man svinger ut og uansett hvor raskt man selv kjører.  :P

Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: Veseltorsdag 04. juni 2020, klokken 12:47
Sitat fra: gsm2k på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:26
Nå har jo halve landet her knapt sett en motorvei før med mindre man er oppvokst på østlandet så kanskje ikke rart det blir mye ymse  :P

Jeg har bodd hele mitt liv på Sørlandet og Vestlandet, hvor det er begrenset med motorvei. Der det er motorvei er det også ofte lite trafikk i forhold til på Østlandet. Inntill jeg fikk Model 3-en i fjor så hadde jeg kjørt lite på motorvei. Dette er ting jeg ser minst like mye av på Østlandet, hvor man burde ha lært seg å kjøre på motorvei nå, typisk fordi trafikken er tettere og derfor blir mer kaotisk.

Fordelen min er at det ikke er kjempelenge siden jeg hadde kjøreopplæringa, 11 år siden, så på det tidspunktet lærte man enkle regler som den at man alltid skal ligge til høyre når man ikke kjører forbi og man alltid har vikeplikt og skal blinke ved feltskifte. Den første regelen er så enkel og har så stor fordel at jeg undres litt hvorfor den ikke har nådd ut ennå. Tror grunnene er latskap mtp at det er lettere å go with the flow i midterste feltet fremfor å stresse med avstikkere og biler som skal inn på motorveien, samtidig som regelen ikke håndheves, samt sedvane som stammer fra gamle dagers krabbefelt.

Sitat fra: gsm2k på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:26
Dette opplever jeg stadig, men på motorvei kan man i det minste kjøre forbi. Kjørte T/R Bergen Råde i pinsen og har ikke tall på hvor mange slike tullinger jeg ble liggende bak. Hastigheten varierer gjerne mellom 20under og 20 over og alltid på en slik måte at forbikjøring blir vanskelig.
Det kan man, men problemet er at man da ofte må bryte fartsgrensen, gjerne med mer enn man allerede gjør. Det skal ikke være nødvendig.

Sitat fra: gsm2k på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:26
Dette kan man bare glemme i Tyskland. Tar i snitt et par sekunder før noen som kjører 100kmh raskere har tatt deg igjen og står på fløyten. Uansett hvor langt bak det så klart ut før man svinger ut og uansett hvor raskt man selv kjører.  :P
Tror det i Tyskland er ulovlig å sperre for biler bak som vil forbi når man har mulighet til å trygt legge seg i feltet til høyre, og at regelen blir håndhevet. Da er det gjerne greit at man lærer dette av hissige bilister enn av politiet. Det er med sånn jeg mener at opplæring i motorveikjøring burde foregå i Tyskland.  :laugh: Her er jo den generelle kjøreatferden på motorveier FUBAR, så lite bra for vordende sjåfører å lære seg å etterligne.

Bare så det er på plass: Det er ingenting av det jeg har beskrevet som jeg tror gjøres av noen form for ondsinnhet, men kun av kunnskapsløshet og latskap. Det med for tidlig fletting er faktisk omvendt. Det gjøres ihvertfall delvis av en misforstått hensynsfullhet.
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: Veseltorsdag 04. juni 2020, klokken 13:19
Sitat fra: Kristian O på onsdag 03. juni 2020, klokken 19:43
Ein ting eg reagerer negativt på angående trafikk på motorveier i Tyskland, er at veldig mange setter på blinklys i samme øyeblikk som de skifter fil. I mitt hode er det logiske: slå på blinklys, vente 2 sekunder, bytte fil.
Jeg synes også det er det mest fornuftige. Mye av poenget med blinklys, som jeg ser det, er at andre biler skal bli ekstra oppmerksomme slik at de kan foreta en nødmanøver tidlig nok dersom man ikke har fulgt med skikkelig. Gir en selv også tid til å faktisk følge med før man tar et filskifte.
Fort gjort at det er et kjøretøy i ens blindsone om en ikke har fulgt med på trafikken rundt tilstrekkelig.

Ved blinking i kryss og rundkjøringer, så er de forutsigbare god tid i forveien. Ved feltskifter er det annerledes fordi der må man ofte foreta kjappe avgjørelser. Kunne selvsagt startet blinkinga allerede før det er trygt å bytte felt, men da risikerer man at andre viker eller foretar nødmanøvre fordi de misforstår hensikten din.

Når trafikken ikke er veldig tett så bytter jeg som regel felt på autopiloten, og den legger seg aldri over før 2 sek etter man aktiverer blinklyset. Når jeg bytter felt manuelt så er det typisk etter 0,5-1 sek vil jeg anslå, nettopp fordi det er upraktisk med lenger når man må ta kjappe avgjørelser.



Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: kodaxtorsdag 04. juni 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Vesel på onsdag 03. juni 2020, klokken 21:14
  • Folk som tilfeldig endrer hastighet litt opp og litt ned, istedetfor å bare kjøre med samme hastighet hele tiden. Du kjører gjerne sakte forbi, og den som kjøres forbi øker plutselig hastigheten litt selv. Det skyldes sjeldent at de ikke vil slippe andre forbi, hva er poenget med det liksom, men at de sitter i sin egen lille verden og gjør det ubevisst. Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. 
Med adaptiv cruisekontroll så er dette jo seriøst ikke noe å bry seg om. La bilen styre farten (og rattet hvis man har autopilot), og ta livet heller litt mer chill :)
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: Svein_Htorsdag 04. juni 2020, klokken 18:25
Sitat fra: kodax på torsdag 04. juni 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Vesel på onsdag 03. juni 2020, klokken 21:14
  • Folk som tilfeldig endrer hastighet litt opp og litt ned, istedetfor å bare kjøre med samme hastighet hele tiden. Du kjører gjerne sakte forbi, og den som kjøres forbi øker plutselig hastigheten litt selv. Det skyldes sjeldent at de ikke vil slippe andre forbi, hva er poenget med det liksom, men at de sitter i sin egen lille verden og gjør det ubevisst. Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. 
Med adaptiv cruisekontroll så er dette jo seriøst ikke noe å bry seg om. La bilen styre farten (og rattet hvis man har autopilot), og ta livet heller litt mer chill :)

Ja, han her (https://www.dagbladet.no/video/teslaen-bremser-ikke/FWa6TBHq) chilla virkelig, og se hvordan det gikk ;) Men nå er vi vel langt på villspor når det gjelder emnet i tråden, så Admin kan kanskje rydde litt?
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: Veseltorsdag 04. juni 2020, klokken 19:23
Sitat fra: kodax på torsdag 04. juni 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Vesel på onsdag 03. juni 2020, klokken 21:14
  • Folk som tilfeldig endrer hastighet litt opp og litt ned, istedetfor å bare kjøre med samme hastighet hele tiden. Du kjører gjerne sakte forbi, og den som kjøres forbi øker plutselig hastigheten litt selv. Det skyldes sjeldent at de ikke vil slippe andre forbi, hva er poenget med det liksom, men at de sitter i sin egen lille verden og gjør det ubevisst. Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. 
Med adaptiv cruisekontroll så er dette jo seriøst ikke noe å bry seg om. La bilen styre farten (og rattet hvis man har autopilot), og ta livet heller litt mer chill :)
Joda, for oss med ACC går det fint når man ligger bak noen. De fleste har ikke det da, og når man kjører forbi kan det være litt irriterende. Man bør jo unngå å måtte speede opp for å kompensere. Det handler om forutsigbarhet og sikkerhet. Motorveier er jævlig smude når alle kjører i jevn hastighet. Det er fullt mulig store deler av tida. Mange har ikke cruisecontrol i det hele tatt da, så for dem er det uungåelig å kjøre helt jevnt.

Sitat fra: Svein_H på torsdag 04. juni 2020, klokken 18:25
Men nå er vi vel langt på villspor når det gjelder emnet i tråden, så Admin kan kanskje rydde litt?
Enig. Dette med motorveikjøring er en veldig interessant diskusjon. Men da må admin vurdere det tidløse spørsmålet om hvor tråder om trafikk, regler, kjøreatferd og veier skal plasseres. (https://elbilforum.no/index.php?topic=51918.0)

Kanskje vi kunne fått noen moderatorer her på forumet, noen som kan ordne sånn raskt. Én eller to admins er lite på et så stort foum. Skal noen besvare dette, så lag en ny tråd her (https://elbilforum.no/index.php?board=15.0a). :blank:

Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: rybackfredag 12. juni 2020, klokken 12:25
Den eneste Europaturen jeg har tatt med Model3 var i september 2019 Oslo-København-Berlin-Oslo med fergetur fra Rostock til Trelleborg på hjemveien.

Jeg hadde vel hatt bilen i ca 2 mnd og var forholdsvis nybegynner til tross for mye Teslabjørn-videoer. Tesla sitt ladenettverk var gull verdt.

Jeg ladet to ganger på L2-lader med plugsurfing-rfid og det fungerte fint, men det var dyrt. Det var først og fremst for å teste og strengt tatt ikke nødvendig. Jeg ladet også på ionity når det var tilgjengelig fordi det, den gang, var raskere og billigere enn Tesla sine ladere.

Jeg la ikke merke til noen skilter langs veiene i Tyskland som indikerte hurtigladere så det bør man sjekke på forhånd, evt. bruke bilens navigasjon. Jeg synes det burde vært like godt skiltet som bensinstasjoner.

Jeg skal en tur innom Danmark om noen uker. Hvis jeg får Meingau-kortet innen den tid så kanskje jeg tar turen innom og tester ionity igjen.
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: Veselfredag 12. juni 2020, klokken 13:05
Sitat fra: ryback på fredag 12. juni 2020, klokken 12:25
Jeg ladet to ganger på L2-lader med plugshare-rfid og det fungerte fint, men det var dyrt. Det var først og fremst for å teste og strengt tatt ikke nødvendig. Jeg ladet også på ionity når det var tilgjengelig fordi det, den gang, var raskere og billigere enn Tesla sine ladere.
Hvilke hastigheter fikk du med Ionity? Hadde jeg ikke trodd!

Sitat
Jeg la ikke merke til noen skilter langs veiene i Tyskland som indikerte hurtigladere så det bør man sjekke på forhånd, evt. bruke bilens navigasjon. Jeg synes det burde vært like godt skiltet som bensinstasjoner.
Appen Plugshare er god til å finne alt av ladeplasser med, spesielt alle de små, litt usynlige som ikke er en del av et større nettverk. Kan være noe upålitelig siden det er brukere selv som legger inn og oppdaterer ladepunktene, men stort sett fungerer det bra. En kan ved siden av bruke appen eller websida til mange ladeplasser for å være sikker på å få oppdatert informasjon.
Tittel: Sv: Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.
Skrevet av: rybackonsdag 17. juni 2020, klokken 13:16
Jeg fikk vel peak på 190kw på Ionity. Den gang da kostet det 80kr/8 euro per sesjon så hvis man ladet mye på en sesjon så var det billigere enn tesla.

Det var plugsurfing, ikke plugshare jeg brukte. Går fort i surr med alle disse appene.