Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Woodbear på mandag 25. mai 2020, klokken 16:51
Ny tesla model 3 lr awd eier.
Hadde egebtlig ikke trengt wallcharger, men spontan kjøp og etter ørten elektrikker timer og tesla på tråden uten å den til å ville lade
Den lyser grønt, dipswitches opp og hjulet stilt på 8
3 fas 32 amp sikring og jordfeil type b ( g)
Plugger i bilen, blinker blått, får hele 2 volt og så rødt. Null spenning.
Tesla wall connector lyser fint og grønt
Men vi fant jordfeil utenifra og elektrikker melder til nettleverandør
Er det slik at dosse laderene er så sensitive for utendørs jordfeil, så får jeg vel bare vente 1-14dager til det er utbedret? Eller kan det være noe annet?
Ladebilen med stikkontakt funker fint. Den påstår at 16a kursen er kun 13a, men lader uansett bare på 10a
Dersom det er jordfeil utenfra så skulle det rammet UMC-en også. Disse laderne er jo sensitive når det gjelder jording. Ifølge installasjonsveiledningen til TWC så skulle alt vært bankers når det bare lyser grønt. Ved jordfeil skulle den vist rødt lys istedet.
Du spurte ikke bare elektrikeren om dette da? Kan hende det er noe galt med selve TWC-en.
SitatLadebilen med stikkontakt funker fint. Den påstår at 16a kursen er kun 13a, men lader uansett bare på 10a
Så vidt jeg vet er det ingen av laderne som viser noe om hvor mange ampere kursen er på. Har hørt noe om at UMC noen ganger reduserer ladehastigheten ved at den detekterer hvor mye kursen tåler, men hvordan det fungerer vet jeg ikke.
Når den viser 13 A i bilen og appen så er det som regel fordi det er det den lader med, uavhengig av hva kursen støtter. 13 A, max, er default ladestrøm. I bilen kan du justere den med mellom 5-13 A. Hvor er det du får 10 A fra? Evt 13 A?
Vel, det var bankers jordfeil i gata. Stengte ned huset helt og fant det.
Men om det er feilen med ladern er en anna sak. Feilen bilen sier er at den får null spenning. Ser også når den blinker blått 0-2v på skjermen
Nei, jeg kan lade med opptil 13a, men leste at det kun var lov å makse 10a i norge, så satt ned i bilen ja
Nå er det kun ledning til carport kursen på denne 16a rett gjennom muren og ut, så burde vel strengt talt få nok kjøling til p tåle 13a
Nei nå har jeg lekt litt selv .
Elektrikkern resettet ikke skikkelig, han bare skrudde av feilmeldingene
Det jeg får konstant nå er grønt lys øverst og tre røde blink
Ergo feil på hjul innstillingen.
Den står på 8 for 32a 3 fas
Har testet flere lavere innstillinger, dip på både 1 og 2 på begge
Feilen består lik
Har brukt en 12 år gammel c32a tre fas og en ny b jordfeil
Kan det være sikringen som rett og slett er feil?
Du må koble fra spenning når du endrer innstillinger.
Jepp det gjør jeg, men selv å skru av strømmen, sette hjulet i 0 for test, gir grønt lys øverst og 3 røde blink.. blir feil uansett
Men når elektrikkern testa spenninger med tesla på tlf, tok han ikke strømmen og bytta hjulet til 0..
lurer på om han rett og slett har paia hele greia
Det tror jeg ikke han gjorde. Jeg har glemt meg ut mer enn en gang... Den endrer bare ikke innstilling før spenningen har vært av.
Vel testing i 0 funker, kjører regla med lys og stopper i grønt pluss 3 røde blink, som beskrevet.
Men uansett hvilken posisjon fra 0-8, så får jeg fortsatt 1 grønt fast lys og 3 røde blink 🤯
her er sikring og jordfeilbryter
Kjedelig, hvis du tilfeldigvis bor i nærheten av Sandnes kan vi byttelånes TWC, så finner du raskt ut om den er problemet.
Kongsberg er liiit langt unna 😂, men takk for tilbudet 😁
Verste er at jeg egentlig ikke trengte denne( trengte ikke boosten heller., men den ga så mye smil at jeg klarte ikke returnere de mest bortkasta 18500) men ble jo ikke syden iår da 🤪
Får se hva morgendagen bringer, skal ringe en elektriker som er tesla anbefalt å høre om det er noe vits å ta over installasjonen
Alt i orden 😄
Veldig spesielt problem uansett, finner ikke noe når jeg googler, burde jo vært enkelt med tanke på at den feiler mot innstilling på hjulet. Den gir alt korrekt under test på null
Enten så er det vel tull med twc laderen, sikringa, eller at jordfeilen i gata påvirker ladern til å tro at jeg ikke har sikring.
Eller elektrikker tabbe, men han feilsøkte jobben rimelig mye.
Tesla ba om bilder av alt, se om de finner ut noe
prata med folk som kan denne, meget behjelpelig firma, vil heller hjelpe min elektrikker over tlf enn å kjøre til meg og ta over.
det er nok jordfeilen i gata som forstyrrer, men ikke slår ut, fikk forklaring på hvorfor amerikanske produkter steiler på norske it nett til tider og hvorfor dette er ikke uvanlig.
Elektrikker skal prøve 2 pol løsningen og gå ned fra 32a til 28a på hjulet. og se om det funker intill jordfeilen i gata er fikset.
Verstefall kunne de kjøre hit og ta over, men de regnet med at de skulle klare å hjelpe en "kollega" i nød over tlf.
Snilt. Elektrikker kommer snart, så skal oppdatere hvordan dette gikk seinere
jordfeil på alle faser, så den lar seg ikke bruke inntill nettleverandør fikser jordfeil i gata. pratet med en elektrikker som var erfaren på twc og han hjalp min elektrikker så godt han kunne over tlf. Meget hyggelig service. Men med jordfeil på det nivået jeg hadde, var det ikke håp for TWC,
Siden det kan ta evigheter før de fikser dette, og det er under 14 dager siden jeg fikk den levert, får jeg returnere den til tesla. Får retur godkjent, og like greit å returnere mens jeg kan, enn å håpe at den funker om flere uker.
Så kan jeg enten bare innstallere en blå kontakt og lade med den overgangen som følger med bilen og få 1 fase 32a.
Men strengt talt trenger jeg den ikke til mitt ukentlige bruk... kjører snitt nesten ingenting i uka. blir i snitt 2-3 timer lading et par kvelder i uka... og helgene er det langturer, og da er det jo bare å lade opp på SC
Men har nå iallefall ledningen ut.. og kurs klar..
Morroa nå blir, som de sa, prøv å pakk den inn så perfekt så mulig, så får jeg minimalt eller ikke noe fratrekk for repackaging..
litt skuffende, men bra tesla tar den tilbake. Burde egentlig returnert den før montering, da jeg fant... trenger faktisk ikke lader hjemme .. og spart meg x antall elektrikker timer... heldigvis kjenner jeg de som driver, så satser på at de ikke tar mye for hodekløe.. og jeg får ikke noen faktura inntill jeg har funnet ut hva jeg gjør videre.
Sitat fra: Woodbear på tirsdag 26. mai 2020, klokken 15:44
jordfeil på alle faser, så den lar seg ikke bruke inntill nettleverandør fikser jordfeil i gata. pratet med en elektrikker som var erfaren på twc og han hjalp min elektrikker så godt han kunne over tlf. Meget hyggelig service. Men med jordfeil på det nivået jeg hadde, var det ikke håp for TWC,
Siden det kan ta evigheter før de fikser dette, og det er under 14 dager siden jeg fikk den levert, får jeg returnere den til tesla. Får retur godkjent, og like greit å returnere mens jeg kan, enn å håpe at den funker om flere uker.
Så kan jeg enten bare innstallere en blå kontakt og lade med den overgangen som følger med bilen og få 1 fase 32a.
Om du trenger noe som fungerer så har ihvertfall EcoLite null problemer med jordfeil. Har en stadig tilbakevendende kraftig jordfeil i området hjemme, den slår ut to av mine tre solcelleinvertere (som er koblet på hver sin fase) men ladestasjonene bryr seg ikke.
Ja noe i det som vesel sier, så mulig på vanlig stikk at den umc ikke er så vrang, men at tja, kanskje den begynner å bråke om jeg kobler med blå stikk
Men utifra det erfaren montør sa, twc boksen er enda mere sensitiv
Målte utenfor huset 231 på en fase, 130 på en og 72 tror jeg på siste. Merkelig at alt anna i huset funker og ikke bryr seg.
Er fortsatt i tvil om jeg skal bare beholde twc og se når nett leverandøren fikser jordfeilen i gata, om det løser problemet.
Eller returnere bare siden tesla aksepterer det nå og få igjen penga
Virker den ikke da heller, er det noe galt med boksen
Valgets kval
Funnet ut at flere har hatt denne feilen på rotary switch. Det kan hende jeg fikk en doa twc, eller at jordfeilen forstyrrer. Uansett ville ikke tesla hjelpe mere før fasene var jordfeilfri dvs.. « energi Company must take ownership of their street» eller noe.
Dama som hjalp elektrikkern var i overkant hissig til slutt fikk jeg inntrykk av
Tror vi testa alle løsninger, med hjelp fra flere. Men ingen funka hos meg. Den ville ikke godta noe fra 0-8
Fikk derimot ingen jordfeil feilmeldinger.
Den ble strøkent pakka ned, og returnert. Den biten var tesla.. meget gode på, men når jeg får igjen penger, og hvor mye fradrag de tar for sjekking, retur og mangel på to strips i pakka gjenstår å se.
Og hjelper ikke at elektrikkern satt inn ikke den rimligste eaton g/b 3pol vern
Tesla ladern er med den dyrere enn både easee og ecolite.. så litt mere research og jeg hadde glatt kjøpt noe annet enn twc .
Men alt ordner seg nok.. noen tusenlapper fra eller til. Iallefall blitt lovet maks rabatt på alt( tross alt folk jeg kjenner) om jeg nå ferdigstiller med blå cee og beholder jordfeil brytern, siden eleltrikkern ikke får returnert den til grossist
Tidligere jobber har altid vært sjokkerende rimelige. Sjelden man får regninger og.. jøss.. billigere enn forventet
Kommer idag, får se hva som skjer
Satser på at umc med blått cee virker da..siden unc funker i vanlig stikk knirkefritt , tviler på at det finnes andre feilkilder.
Sitat fra: Woodbear på onsdag 03. juni 2020, klokken 09:48
Dama som hjalp elektrikkern var i overkant hissig til slutt fikk jeg inntrykk av.
Hvem var det og hvorfor var hun hissig? Hun som var sendt fra nettselskapet for å fikse jordfeilen?
Sitat fra: Woodbear på onsdag 03. juni 2020, klokken 09:48
Den ble strøkent pakka ned, og returnert. Den biten var tesla.. meget gode på, men når jeg får igjen penger, og hvor mye fradrag de tar for sjekking, retur og mangel på to strips i pakka gjenstår å se.
Dersom det er den 14 dagers angreretten du returnerer TWC-en på, så skal du få alle pengene tilbake så lenge produktet fremdeles er som nytt, selv om emballasjen er brutt. Du skal også få tilbake for eventuell frakt du betalte da de sendte den til deg. Dersom den var defekt allerede da du fikk den så skal de betale for frakta begge veier.
Sitat fra: Woodbear på onsdag 03. juni 2020, klokken 09:48
Men alt ordner seg nok.. noen tusenlapper fra eller til. Iallefall blitt lovet maks rabatt på alt( tross alt folk jeg kjenner) om jeg nå ferdigstiller med blå cee og beholder jordfeil brytern, siden eleltrikkern ikke får returnert den til grossist
Tidligere jobber har altid vært sjokkerende rimelige. Sjelden man får regninger og.. jøss.. billigere enn forventet
Kommer idag, får se hva som skjer
Satser på at umc med blått cee virker da..siden unc funker i vanlig stikk knirkefritt , tviler på at det finnes andre feilkilder.
Skjønner ikke helt hva det er du skal gjøre nå. Du har sendt tilbake TWC-en og satser på bare å lade med UMC-en i all fremtid? Hvorfor venter du ikke bare til netteier får fiksa jordfeilen og så går for opprinnelig planlagt løsning? Kan bare lade i vanlig stikkontakt i mellomtida.
Ble TWC-en ødelagt? På grunn av jordfeilen, eller var det fordi den var stilt inn feil av elektrikeren?
Virker uansett som om du ikke har noe ansvar for denne situasjonen. Det er noe elektriker, nettselskap og Tesla burde ha ordnet opp seg i mellom, og med deg.
tesla dama ville ikke hjelpe mere før jordfeilen er ble fiksa. Da kunne de vurdere om jeg hadde en enhet med feil. Som også var mulig. men først måtte jordfeilen bort.
ja, kunne sikkert bare latt den henge og vente. men erfaring med jordfeil fiks i området mitt er ikke 14 dager, og det kommer igjen og igjen.
var bare drittlei, og elektrikker tar ikke ansvar fordi jeg ikke har kjøpt produktet gjennom dem, men selv. hadde jeg kjøpt defa ladern gjennom dem, så hadde de tatt ansvar for alt
og siden jeg nå bare lett kunne returnere, så bare gjorde jeg det.
for øyeblikket trenger jeg lade 2-3 timer 2-3 dager i uka med småkjøring lokalt. så stikk funker greit. dedikert 16a kurs, rett gjennom leca vegg til carport. lader på 13a, 19km/h, men drar den somregel ned til 10a for å holde meg lovlig. en time ekstra betyr ikke mye.
Så nå satt jeg bare på blåstikk, og lovnad om jobben til 0/kostpris fra elektrikker.. for å stoppe at det bløs penger der. og få unna den regninga før jeg må legge ut en nyre på finn ;D spennede å se hva den dyre eaton g/b jordfeil brytern ender på da..
målet er å bruke blå 32a adapter fra ladespesialisten for mode 2 lading på 7,4kwh via umc.
seinere kjøpe evnt ecolite eller en annen som kan leveres med 32a 3fas blåstikk.
Tabben var spontankjøp uten å sjekke nøyere først, så får ta den på egen kappe.
som elektrikker som var autorisert twc montør sa til min elektrikker.( fikk god hjelp til løsninger over tlf).. ville kommet på befaring først, og i mitt tilfelle aldri anbefalt twc hos meg. Men siden jeg var spontan og bare bestilte uten å sjekke..typ forumer først.
i etterpåklokskapens klare lys, skulle jeg hatt en erfaren elbilader montør på befaring, bare bestilt ecolite eller easee og spart meg den jordfeilbrytern. Den gjorde strengt talt en lader jeg trodde var rimelig like dyr eller dyrere enn twc uansett.
men nå har jeg iallefall klargjort for en skikkelig lader når jeg får inn litt penger i kassa igjen.
til info : her er målingene fra kontakta mi :
jord mot fas 1-2-3
73,173,236
her er målene fra kompis litt lenger unna, der de venta i et år på at de verste jordfeil ble utbedret. Der virker TWC,
jord mot fas 1-2-3
0,175,177
om dette sier noe
Hvorfor ville han ikke anbefale TWC til deg? Selv om det ikke er en Tesla du har, så er det likevel en designmessig nydelig, relativt rimelig lader selv med B-jordfeilvern, og som har full fleksibilitet når det kommer til nett og ladestyrker.
Selv ville jeg nok venta på tredjegenerasjons TWC pga wifi og appstyring i dag, eventuelt en Easee-lader på grunn av automatisk laststyring for å spare penger på strømmen. Det første ihvertfall er ikke kjempeviktig og neppe noe elektrikere legger mye vekt på.
har model 3 awd med boost upgrade, så har en tesla. nei han ville ikke anbefalt den til 230it nett med jordfeil som kommer jevnt og trutt. Fordi erfaring med at de ikke vil virke med feil på alle faser. en bra fase og den kan kobles til å funker.
Da måtte de fikses først iallefall. Men ja, burde uansett venta på twc3
klart dette kan være bullshit forklaringer fra elektrikkere for å legge skylda på mitt kjøp og tesla for alt jeg vet.
Joa, en twc til 5100+jordfeil bryter til 3-5000 ( spent på hva prisen til meg ender på, siden nettprisen på den jeg har ligger fra 3600-4990- så en easee eller ecolite ville egentlig blitt rimligere... iallefall hvis den funka uten 4-5 timer med ekstra elektrikker på feilsøking av den twc
positive er at bilen hittil fungerer uten noe tull... men svært skuffa over at det å bare få til en lader ble pes...
Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 13:45
nei han ville ikke anbefalt den til 230it nett med jordfeil som kommer jevnt og trutt. Fordi erfaring med at de ikke vil virke med feil på alle faser. en bra fase og den kan kobles til å funker.
Har prøvd å koble fra enkeltfaser på TWC på TN-nett, og det som skjer da ihvertfall er bare at ladeeffekten blir redusert. Det skjer selv om man kobler dem fra midt under lading. Kan hende laderen er mer følsom for feil på spenninger, der den ikke bare er 0. Dersom alle andre apparater hjemme hos deg fungerer fint så tilsier det at spenninga mellom ihvertfall to av fasene dine er fin, og TWC skal kunne lade tofase. Sikker på at det ikke kun er i jordinga at feilen sitter?
Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 13:45
Joa, en twc til 5100+jordfeil bryter til 3-5000 ( spent på hva prisen til meg ender på, siden nettprisen på den jeg har ligger fra 3600-4990- så en easee eller ecolite ville egentlig blitt rimligere...
Skjønner det. Selv skaffa jeg bare et B-vern til 800 kr selv, selv om elektrikeren installerte alt. De dyreste tror jeg koster omlag 3500 kr når man kjøper selv. Elektrikere tar påslag på materiellet da, gjerne mye påslag også tror jeg.
du ser fase målingene hos meg, og de hos en kompis der det funka når han koble den med 0 for å få det til å funke, men jeg har ingen som er innafor det twc tolerer.
funka ikke å koble enfas en gang. uansett kobling, og stillinger, fikk vi et grønt og 3 røde blink. Og tesla ga seg ikke på at det kunne være noe galt med twc :-P
luft/vann varmepumpa mi, som også går 3 fas, bryr seg ikke i det hele tatt.
Elektrikkere tar mye påslag... men dette firmaet er kjentfolk, så de har lovt å strippe påslag og gi rabatt på ekstra timer.. Får se...ja burde kjøpt billigere vern... eaton g/b er ikke den billigste uansett.
og sist, nei absolutt ikke sikker på at feilen er i jordinga. Men finnes jo ikke noe mere galt elektrikkern kan gjøre i skapet... da hadde sikringene gått . megga og korrekt der.
Kan likegjerne være en doa twc. men siden tesla ikke ville sende ny eller undersøke mere før jordfeil var retta. Det var å vente, og så se. og skulle jordinga være fin, og fortsatt feil, skulle de sende ny. så kunne vel strengt talt venta, men elektrikkern da han pratet med nettleverandør og jordfeil fikk han følgende svar:
om han vil være vårt varsling system for jordfeil, som kommer flere ganger i året, så kan han få være det, jeg anbefaler at han finner en lader som ikke bryr seg. :P
ps. vi sendte bilder fra sikring skap uten deksler, alle koblinger og målinger på mail til tesla og... som de skulle se på.
Sitat fra: Woodbear på mandag 25. mai 2020, klokken 21:58
her er sikring og jordfeilbryter
Ser ingen målinger, men de to koblingene der nede til høyre... Vedkommende som står bak dem burde fått elektrikerlappen sin inndratt i en måneds tid. :police:
Skal nevne dem, akkurat ferdig lærling i samme firma som gjorde for flere år siden 😂 takk for info .. du tenker på den 20a n med synlig kobber? Ved siden av er det målern til varmepumpa
Målingene
her er målingene hos meg:
jord mot fas 1-2-3
73,173,236
her er målene fra kompis litt lenger unna, der de venta i et år på at de verste jordfeil ble utbedret. Der virker TWC,
jord mot fas 1-2-3
0,175,177
Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 20:43
Skal nevne dem, akkurat ferdig lærling i samme firma som gjorde for flere år siden 😂 takk for info .. du tenker på den 20a n med synlig kobber? Ved siden av er det målern til varmepumpa
Ja, den jeg tenker på. Gir mening at det var en lærling. :laugh: Uansett så er det vedkommende som lærlingen jobber under som er ansvarlig for det som gjøres av lærlingen. :)
Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 20:43
Målingene
her er målingene hos meg:
jord mot fas 1-2-3
73,173,236
her er målene fra kompis litt lenger unna, der de venta i et år på at de verste jordfeil ble utbedret. Der virker TWC,
jord mot fas 1-2-3
0,175,177
Dere har jordfeil begge to da. Spenning mellom fase og jord skal være rundt 130 på alle fasene. Hva er spenningene fasene seg i mellom? Lader han tofase eller trefase?
Han hadde akkurat tatt fagbrevet, så var her alene.
Sendte sms til sjefen hans.. rydder opp når han kommer imorra for å skrive i skapet.
Ja de tok vel det de fikk raskest fra grossist, samme hva regninga blir for meg 😂
Eaton g/b og 32a n er til elbil ladern midt i bildet. Er det noe koblet / feil jordfeil bryter for it230, der som kunne tilsi at twc ikke godtar noen hjul instilling så får elektrikkern bra tyn fra meg 🤯😂 men det bildet gikk til tesla og, og de sa ikke noe på det
Alt som er nederst er den med amatør koblingene .. komfyr stikk til hybel. Ved siden av måler og litt til siden på kanten til høyre i bildet er tilhørende 40a 3 fas til vp
Han som har twc som funker har brukt den som måler 0 mot nøytral for å få det til å virke
Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 21:32
Eaton g/b og 32a n er til elbil ladern midt i bildet. Er det noe koblet / feil jordfeil bryter for it230, der som kunne tilsi at twc ikke godtar noen hjul instilling så får elektrikkern bra tyn fra meg 🤯😂 men det bildet gikk til tesla og, og de sa ikke noe på det
Kan ikke se noen feilkoblinger ut fra bildet, men ser for lite til at grunnlaget er godt. Går den brune lederen til jordfeilvernet fra tilkobling 4 til 8, eller går den bak jordfeilvernet? Pussig at den ikke går i samme retning som de to andre lederne. Er den tynnere enn den grå og den svarte også?
Uansett så skal det godt gjøres å koble sånt feil. Det hadde en elektriker funnet ut av med en gang da han feilsøkte. Det med hjulinnstilling er heller ikke vanskelig og hadde også lett blitt oppdaget av en erfaren elektriker.
Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 21:39
Han som har twc som funker har brukt den som måler 0 mot nøytral for å få det til å virke
Mener du 0 mot fase, fra jording? IT-nett har ikke nøytralleder.
Sjekk koblinga til twc manualen, tror man kobler l1, l2 I sine plasser og l3 i nøytral
Her er koblingsskjema for TWC 400v 3 fas og 230v 3 fas
En av koblingsforsøka. Den tesla mente var riktig
Fikk retur lapp på twc, og sendte torsdag for 14 dager siden.
Ikke fått noe mail fra tesla om at den er mottatt, det er ok. Om de trekker meg for noe eller noe penger enda.
Er det vanlig at det bare går stille og tar en kortere evighet?