Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Asterix på torsdag 21. mai 2020, klokken 18:17
Noen som vet omtrent hva det koster å få en elektriker til å installere jordfeilbryter type B til en stikkontakt i garasje (10A)? Egen kurs på denne.
Skal kun brukes i ny og ned (besøk), type 10 ganger i året, ladehastighet er heller ikke viktig. Typisk helgebesøk med eGolf. Så å installere hurtiglader er ikke aktuelt.
Behover for DC Vern / Type B er omdiskutert.
Selv har jeg lader i garasjen men ikke DC vern - gått veldig fint i 5 år. Tror det er viktigere med skikkelig kabel og lader enn type B vern i skapet. Saken er at man frykter bilen kan sette jordfeilbryterne ut av funksjon. OK, men jeg har vel et par slike i huset og er helt ok etter forskriftene så lenge installasjonen ble gjort før kravet kom. Skulle jeg gjort noe så var det å sette jordfeilvern på alle kritiske punkter i skapet, før DC vern...
10 ganger i året bør gå greit så lenge resten er av bra standard.
I ny og ne til besøk er det helt vanlig og lovlig å lade på en "hvilken som helst" stikkontakt.
For å prøve å svare på det det spørres om, noe som ikke er helt lett, for det er mange variabler som f.eks om det i det hele tatt er plass i sikringsskapet til en jordfeilbryter, hvilken produsent elektrikeren bruker osv.
De billigste type B jordfeilbryterne koster ca kr. 1400, og andre koster over det dobbelte pluss påslaget til elektrikerfirmaet.
Hvis alt er plankekjøring burde det ikke koste mer en kr. 5000,-, og helst billigere om de går for et rimeligere vern.
Takker for svar. Det var noe dyrere enn jeg hadde håpet og trodd...
Men, det er altså tillatt å lade sporadisk i vanlig stikkontakt (10a)? Ingen fare for at dette kan skape problemer med det elektriske anlegget i huset i ettertid?
Vi har lest tidligere på dette forum at Volkswagen
har innebygget DC-vern i sine biler.
Derfor har jeg nå ladet min eGolf problemfritt i fem år
bare med en 16 ampere jordfeilautomat i sikringsskapet
og en blå CEE industrikontakt ute på veggen.
https://productimages.biltema.com/v1/Image/article/xxlarge/463258/2
I senere tid har jeg montert en Tesla Wall Charger (TWC)
som er prisgunstig, har type-2 ladekabel og fungerer til
å lade de fleste elbiler. TWC'n er tilkoblet CEE-uttaket.
Men idag er utvalget på veggladere stort;
så kanskje jeg ville valgt en bedre løsning:
https://elbilforum.no/index.php?topic=27934.msg479410#msg479410
Du bør kunne slippe betydelig rimeligere fra dette enn 5000 kr.
Vi leverer f.eks et 2 polt jordfeilvern type B ferdig innkapslet for kr 1500.- (https://elbilhjelpen.no/shop/product/mode-2-koblingsboks-med-10a-sikring-og-b-vern?tm=ttps://www.elbilhjelpen.no/annet-utstyr) som enhver elektriker bør kunne montere på kursen din på 1/2t.
Et B vern vil trippe selv om det oppstår DC pulser på kursen, men slipper gjennom såpass mye støy at oppstrøms jordfeilvern type A kan miste følsomheten. Dette kan være en aktuell problemstilling om huset ellers er sikret med ett felles jordfeilvern type A slik det gjerne ble gjort i forrige århundre.
Aller enklest er faktisk å bytte ut stikket ditt med en ladestasjon med innebygget 6 mA DC + 30 mA AC vern. En dreven elektrikker vil bruke 10 min en slik jobb på f.eks en slik ladestasjon (https://elbilhjelpen.no/shop/product/easee-home-gra?tm=ttps://www.elbilhjelpen.no/ladestasjoner) og bor han ikke langt unna bør ikke det koste mange kronene.
Jeg skulle likt å se en elektriker som fakturerer 10 minutter for en jobb.
Det tar minst 10 minutter å få en oversikt om hva som kan/bør gjøres. Så skal verktøy og annet utstyr ut av bilen og på plass der jobben skal gjøres. Det skal beregnes kjøring i tillegg. Så skal jobben loggføres i systemet til elektro montøren og samsvarserklæring skal produseres.
Er du heldig, så blir du fakturert for 1 times arbeid pluss transport og forbruksmateriell.
Skulle ha besøk av en servicemann for reparasjon av vaskemaskin. Fastpris kr. 1790,- for kjøring, bompenger og 1/2 timers arbeid. Arbeid utover 1/2 time faktureres i tillegg.
Fikset vaskemaskinen selv. :D
Var skitt på styrekortet etter ca 17 års drift. Ble vasket i Zalo og tørket i stekeovnen. Fungerte perfekt etter det og kostet 0 kr.
Etter ca 7 år byttet jeg selv motor, og det kom på ca 1600 kr.
Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:28
Det skal beregnes kjøring i tillegg.
Skjønner egentlig ikke hvorfor man betaler for kjøring. Det blir jo helt bingo i forhold til hvor forrige jobb for elektrikeren var? Har brukt lokal elektriker for å få gjort litt arbeid, men har likevel måttet betale for lenger kjøredistanse hver gang ??? Om den forrige velger en elektriker langt borte, så må jeg betale for det
Er det egentlig lov i forhold til prisopplysningslover og slikt? Har aldri fått oppgitt noe annet enn timepris + samsvarserklæring
Selvsagt er det lov å ta betalt for utgifter man har (altså reise til/fra stader); det hadde jeg gjort også. Kan kanskje argumentere for at tilbakelagt distanse bør være fra håndverkerens base til arbeidssted.
Det jeg ikke finner meg i å betale for er når en håndverker må ta en ekstra tur fordi han manglet noe som det burde være innlysende at han kom til å trenge. Er det noe helt sært som trengs pga spesielle omstendigheter hos meg er det nå så. Men kommer han for å installere fem kontakter i et rom og ikke har med seg mer enn tre får han ikke betalt for turen for å hente flere.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. mai 2020, klokken 17:37
Fikset vaskemaskinen selv. :D
Var skitt på styrekortet etter ca 17 års drift. Ble vasket i Zalo og tørket i stekeovnen. Fungerte perfekt etter det og kostet 0 kr.
Etter ca 7 år byttet jeg selv motor, og det kom på ca 1600 kr.
Jeg måtte nok også reparer selv, nesten som en bil, to slitte støtdempere 🤪
Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. mai 2020, klokken 09:17
Du bør kunne slippe betydelig rimeligere fra dette enn 5000 kr.
Vi leverer f.eks et 2 polt jordfeilvern type B ferdig innkapslet for kr 1500.- (https://elbilhjelpen.no/shop/product/mode-2-koblingsboks-med-10a-sikring-og-b-vern?tm=ttps://www.elbilhjelpen.no/annet-utstyr) som enhver elektriker bør kunne montere på kursen din på 1/2t.
Et B vern vil trippe selv om det oppstår DC pulser på kursen, men slipper gjennom såpass mye støy at oppstrøms jordfeilvern type A kan miste følsomheten. Dette kan være en aktuell problemstilling om huset ellers er sikret med ett felles jordfeilvern type A slik det gjerne ble gjort i forrige århundre.
Aller enklest er faktisk å bytte ut stikket ditt med en ladestasjon med innebygget 6 mA DC + 30 mA AC vern. En dreven elektrikker vil bruke 10 min en slik jobb på f.eks en slik ladestasjon (https://elbilhjelpen.no/shop/product/easee-home-gra?tm=ttps://www.elbilhjelpen.no/ladestasjoner) og bor han ikke langt unna bør ikke det koste mange kronene.
En av mine naboer betalte 6.250 ferdig installert for den boksen på bildet ditt. Elektriker har cirka fem hundre meter å kjøre.
Sitat fra: arthur på onsdag 27. mai 2020, klokken 18:09
En av mine naboer betalte 6.250 ferdig installert for den boksen på bildet ditt. Elektriker har cirka fem hundre meter å kjøre.
Tviler ikke. De tar mye påslag på materiellet. I tillegg fakturerer de flere timer enn for bare selve jobben. De bruker tid på papirarbeid og på kjøring fram og tilbake til kontoret. Man må også betale for selve bilbruken. Jobber de 10 min skriver de vel 30 min, kanskje mer, også.
Da jeg fikk installert hjemmeladeren ble jeg fakturert for 8 timer, selv om bare 5 t 15 min gikk med til selve jobben. Han hadde vært her på befaring i 20 min ved en tidligere anledning, ellers følgte han bare den detaljerte oppskriften min på hvordan det skulle gjøres. Timesprisen var lav da, 825 kr inkludert MVA, og han var villig til å bruke materiell som jeg hadde skaffet selv. I tillegg til timene ble jeg fakturerert 625 kr for 11 eller 22 km med bilen og 650 kr for diverse småmateriell.
Sitat fra: cra på tirsdag 26. mai 2020, klokken 20:36
Selvsagt er det lov å ta betalt for utgifter man har (altså reise til/fra stader); det hadde jeg gjort også. Kan kanskje argumentere for at tilbakelagt distanse bør være fra håndverkerens base til arbeidssted.
Det jeg ikke finner meg i å betale for er når en håndverker må ta en ekstra tur fordi han manglet noe som det burde være innlysende at han kom til å trenge. Er det noe helt sært som trengs pga spesielle omstendigheter hos meg er det nå så. Men kommer han for å installere fem kontakter i et rom og ikke har med seg mer enn tre får han ikke betalt for turen for å hente flere.
Føler det er mye mer ryddig og ha det inkludert i de vanlige prisene.
Jeg fakturerer ikke arbeidsgiveren min for min reise til arbeidsstedet, så når jeg setter ut en jobb og blir "arbeidsgiver" så skjønner jeg ikke hvorfor de da gjør det. Spesielt når reiselengde er utenfor min kontroll, men handler om hvordan elektrikerfirma planlegger jobbene sine
Hadde elektrikere skulle hatt "ryddige" priser hadde vi nok sett andre timespriser. Fjernet påslag på materielle og kjøring så hadde nok prisene vært nærmere 1500-2000 NOK/t.
Skal du gjøre noe med anlegget hadde jeg satt opp en Easee Home som har B-vern inkludert i boksen. Boksen koster 7000-8000 kroner, også kommer timer til elektriker i tillegg. Da har du en god løsning.
For lading 10 ganger i året vil jeg si dette er sporadisk og derfor kommer inn under sporadisk lading som DSB beskriver: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakter
"Merknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv."
Må da være enklere og kjøpe schuko -》jordfeil b10a "boks"-》schuko-》elbil lader. angrer på jeg ikke kjøpte en slik før ferie får ikke ladet på campingplasser pga står "elbil lading ikke tillatt pga brann og referer til nek 400 og jordfeil b.
Sitat fra: svingen på lørdag 17. juli 2021, klokken 14:02
Må da være enklere og kjøpe schuko -》jordfeil b10a "boks"-》schuko-》elbil lader. angrer på jeg ikke kjøpte en slik før ferie får ikke ladet på campingplasser pga står "elbil lading ikke tillatt pga brann og referer til nek 400 og jordfeil b.
Var akkurat dette jeg var på jakt etter når jeg søkte på Google. Jeg også tenkte hvorfor bare ikke ha jordfeil type b mellom ladekladd og ladekabel.
Hvor kjøpte du en slik ferdig lagd? Eller lagde du det selv?
Det er uansett ikke en forskriftsmessig løsning. Jordfeilvernet må være en del av den faste installasjonen. Se annen tråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56163.msg979067#msg979067
Du ville nok fremdeles (og rettmessig) bli nektet å lade på steder som henviser til forskriftene, selv med en slik egenprodusert kabel.
Hvis man av en eller annen grunn ønsker b-vern for tilfeldig lading, så synes jeg det ville være naturlig å bruke en evse med innebygd b-vern, i stedet for å ettermontere et fastmontert b-vern.
Jeg tviler på at du finner noen forskrift som krever fast installasjon av b-vern.
Tråden det var linka til her, har en faksemile av NEK 400, hvor det kun er snakk om anordning av b-vern, i tilfeller der det ikke er anordnet b-vern i EVSE fra før.
Dvs:
Har du mobil evse med innebygd b-vern, så krever ikke NEK400 anordning av annet b-vern.
Standarden NEK 400 tillater at du har b-vern i et løst apparat som EVSE, og da burde vel ingen forskrift kreve at b-vernet er fast montert: Vi har vel en forskrift som godkjenner det du gjør, hvis du følger NEK400, men det er ingen forskrift som krever at du følger standarden NEK 400.
Om du bruker et løst dc-vern mellom stikk og evse under tilfeldig lading, så har du vel anordnet et dc-vern for dette stikket? Og du må vel kverrulere med regler som ikke finnes i forskrift, for å ikke godta det?
NEK 400 er en kommersiell standard for nye bygg, som enkelte vil bruke ved privatrettslige avtaler ved utbygging, og det er noe som ikke privatfolk bør forholde seg til ved bruk av en gammel kurs, da NEK 400 ikke er offenlig tilgjengelig, og man må betale masse penger for å få innsyn i standarden.
Dette er debattert flere ganger på forumet og konklusjonen er klar: Enten installere fast veggladeboks eller installere B-vern. Alt annet er ikke tillatt i en oppdatert installasjon for permanent elbillading.
NEK 400 er i praksis forskriftsfestet, dvs. at enten følger man NEK 400 eller så må man følge en annen metodikk som gir tilsvarende oppfyllelse av av lavspenningsforskriften. Du finner neppe mange elektrikere som er villig til å avvike vesentlig fra NEK 400 ved nyinstallasjoner.
Sitat fra: Ole Petter på fredag 23. juli 2021, klokken 18:34
Sitat fra: svingen på lørdag 17. juli 2021, klokken 14:02
Må da være enklere og kjøpe schuko -》jordfeil b10a "boks"-》schuko-》elbil lader. angrer på jeg ikke kjøpte en slik før ferie får ikke ladet på campingplasser pga står "elbil lading ikke tillatt pga brann og referer til nek 400 og jordfeil b.
Var akkurat dette jeg var på jakt etter når jeg søkte på Google. Jeg også tenkte hvorfor bare ikke ha jordfeil type b mellom ladekladd og ladekabel.
Hvor kjøpte du en slik ferdig lagd? Eller lagde du det selv?
Kjøpte ikke selv,måtte eller kjøre 4km og sykkle tilbake (glad jeg hadde sykkel) var en type 2 22kw så var ferdig etter 7 timer. Var glad de var fint vær ;)
Ut fra hva jeg leser er de ikke noe fiks for de her eller bortsett fra og velge plasser og overnatte som har mulighet for elbil lading.