Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: indianrunner70 på tirsdag 28. april 2020, klokken 20:40
Noen som har fått utført bremseservice hos et Tesla service senter? Fornøyd eller ikke?
jeg hadde X75 før (M3P nå) og utførte bremseservice på Tesla Oslo Nord, 6000km etter service måtte jeg bytte skiver og klosser foran til den nette sum av 9000kr.
De påsto at klossene var utslitt og hadde ødelagt skivene.
Hvis dette var tilfelle burde de opplyst meg om at klossene var nesten utslitt ved bremseservice.
IKKE fornøyd og gjør det selv heretter.
Hva består egentlig bremseservice av?
Jeg spør fordi jeg har tenkt å gjøre det selv. Jeg gjorde det foran da jeg la om til sommerhjul for noen uker siden. Slo ut splintene som holder fjærer og klosser på plass. Plukket ut klossene og pusset vek rust på splintene, fjærene og banene som klossene går i. Så smurte jeg kanten på klossene med fett og satt de sammen igjen.
Har spart bakhjulene til en annen gang, må først finne ut om jeg må bytte boltene som holder kaliperen sammen etter at jeg har demontert dem. Det er vanlig på mange andre biler(koster kanskje en tier per bolt).
Sitat fra: ladov på tirsdag 28. april 2020, klokken 21:54
Hva består egentlig bremseservice av?
Jeg spør fordi jeg har tenkt å gjøre det selv. Jeg gjorde det foran da jeg la om til sommerhjul for noen uker siden. Slo ut splintene som holder fjærer og klosser på plass. Plukket ut klossene og pusset vek rust på splintene, fjærene og banene som klossene går i. Så smurte jeg kanten på klossene med fett og satt de sammen igjen.
Har spart bakhjulene til en annen gang, må først finne ut om jeg må bytte boltene som holder kaliperen sammen etter at jeg har demontert dem. Det er vanlig på mange andre biler(koster kanskje en tier per bolt).
Demontering av komponenter, rengjøring og smøre bevegelige deler er vel definisjonen på bremse service.
Fullt mulig å gjøre selv, men da "mister" en vel garantien..
Fikk det gjort forrige uke. 2065kr. Om jeg er fornøyd? Aner ikke egentlig. Vet vel kanskje ikke det før man eventuelt har hatt problemfrie bremser noen år.
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 28. april 2020, klokken 20:40
Noen som har fått utført bremseservice hos et Tesla service senter? Fornøyd eller ikke?
Ja, for 1 1/2 uke siden. Bremsene fungerte før og etterpå:-)
Gjorde det kun for å få rengjort / smørt opp da bremsene brukes så lite,. (Bilen hadde da været gjennom 1 1/2 vintre og 24.000 km)
De bytter vel bremsevæske og om bilen er 2 år. Denne foringes like mye om bilen brukes eller står i garasjen. Tar opp vann fra lufta gjenne luftehull i beholder...
Min i3 hadde service kontrakt og det var full service inkl skifte av bremsevæske 2 ganger på de 4 åra jeg hadde den.
Jeg gjorde det på min etter 22k km. Bilen og bremsene fungerer både før og etter:) Kjekt å få rens og smøring tenker jeg.
I motsetning til andre merker sier ikke Tesla (servicemanualen) at bremseveske skal byttes etter 2 år, men de tester vanninnholdet for å spare miljøet og ikke la kunden betale unødig. Akkurat som TM3 har 150000 miles som holdbarhet på klosser og skiver...
Hva kostet bremseservicen hos Tesla etter 22K Km?
Sitat fra: Autowinder på onsdag 29. april 2020, klokken 09:57
Hva kostet bremseservicen hos Tesla etter 22K Km?
Fant ikke noe kvittering i farta, men tror jeg havna en plass mellom 3 og 4k. Hadde både bremseservice og hjulstillingskontroll i samme slengen. Så pekle sin pris virker vel riktig for bare bremseservicen.
Hvis dere lurer på hva man selv kan gjøre på bremseservice: Rengjør og smørj glidepinner/yter. Er ikke noe mer Tesla gjør. Har gjort det selv både på min S og 3. Tar 10 min/per dekk, helt fin jobb og smart at ta det mens man legger om dekk.
Min 3 har nå gådd 24k, var fint lite korresjon men har passet godt på att spyle med høytrykk, samt noen harde bremseøkter hver måned.
Kommer ikke ta Teslaservice før neste år. Annethvert år er greit og bytte bremsevæske. Må heller ikke gjøre det hos Tesla, kan hende det er andre regler på Model 3, men på S var garantien fortsatt like fin uansett var eller hvis man tok servicen.
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 28. april 2020, klokken 22:34
Demontering av komponenter, rengjøring og smøre bevegelige deler er vel definisjonen på bremse service.
Fullt mulig å gjøre selv, men da "mister" en vel garantien..
Jeg har 9 tommeltotter og skal få et 3.parts verksted til å ta det for meg neste uke. Har ingen tro på at dette skal gå utover noen garanti på noe som helst slags vis.
Skulle gjerne hatt en god YouTube-video som viser stegvis hvordan en går frem for å gjøre dette på TM3. Lyst til å gjøre dette selv fremover ifm dekkskift om vår/høst.
Sitat fra: z4rd på onsdag 29. april 2020, klokken 12:10
Skulle gjerne hatt en god YouTube-video som viser stegvis hvordan en går frem for å gjøre dette på TM3. Lyst til å gjøre dette selv fremover ifm dekkskift om vår/høst.
Det ligger noe på youtube. Men om det er riktig måte vet jeg ikke.
Jeg betalte 2100 for servicen, og jeg føler det er greit å få Tesla til å løfte bilen opp på bukken og kikke under etter 20.000km...sånn i tilfelle det er noen "bulletins" eller annet de vil gjøre i samme slengen. Men er jo litt gøy å gjøre ting selv, og....særlig om en ikke bor 5km fra verkstedet.
https://www.youtube.com/watch?v=NgjJI5jWnCE
Sitat fra: RuneW på onsdag 29. april 2020, klokken 11:21
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 28. april 2020, klokken 22:34
Demontering av komponenter, rengjøring og smøre bevegelige deler er vel definisjonen på bremse service.
Fullt mulig å gjøre selv, men da "mister" en vel garantien..
Jeg har 9 tommeltotter og skal få et 3.parts verksted til å ta det for meg neste uke. Har ingen tro på at dette skal gå utover noen garanti på noe som helst slags vis.
Hva skjedde med den siste? :o
Det er nok en som er til "middle finger"
Sitat fra: knegg på onsdag 29. april 2020, klokken 12:34
Sitat fra: RuneW på onsdag 29. april 2020, klokken 11:21
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 28. april 2020, klokken 22:34
Demontering av komponenter, rengjøring og smøre bevegelige deler er vel definisjonen på bremse service.
Fullt mulig å gjøre selv, men da "mister" en vel garantien..
Jeg har 9 tommeltotter og skal få et 3.parts verksted til å ta det for meg neste uke. Har ingen tro på at dette skal gå utover noen garanti på noe som helst slags vis.
Hva skjedde med den siste? :o
Det er «fugefingeren» til RuneW og den er nok slitt bort
Noen som vet om boltene som holder bakre kallipere på plass må byttes om jeg skrur dem ut? Det er relativt vanlig på andre biler men ble ikke nevnt på den tutorialen jeg har sett.
Sitat fra: knegg på onsdag 29. april 2020, klokken 12:34
Sitat fra: RuneW på onsdag 29. april 2020, klokken 11:21
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 28. april 2020, klokken 22:34
Demontering av komponenter, rengjøring og smøre bevegelige deler er vel definisjonen på bremse service.
Fullt mulig å gjøre selv, men da "mister" en vel garantien..
Jeg har 9 tommeltotter og skal få et 3.parts verksted til å ta det for meg neste uke. Har ingen tro på at dette skal gå utover noen garanti på noe som helst slags vis.
Hva skjedde med den siste? :o
Jeg pleier å si at jeg har 9 tommeltotter fordi jeg har saget av den siste... :laugh:
Sitat fra: ladov på torsdag 30. april 2020, klokken 11:56
Noen som vet om boltene som holder bakre kallipere på plass må byttes om jeg skrur dem ut? Det er relativt vanlig på andre biler men ble ikke nevnt på den tutorialen jeg har sett.
Uten og vite vad som er regeln der så har jeg selv aldrig bytta ut de bolterne. Sjekker hellre at den er rene og slenger på en dutt med antiseize. Drar til godt. Gamle biler bruker jeg som regel og bytte ut dem på. Men da er det mest for at dem sitter hardt og neste gang kan vare litt vansklige og få ut hvis det blevet litt rust og mye slitasje.
Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 30. april 2020, klokken 15:35
Sitat fra: ladov på torsdag 30. april 2020, klokken 11:56
Noen som vet om boltene som holder bakre kallipere på plass må byttes om jeg skrur dem ut? Det er relativt vanlig på andre biler men ble ikke nevnt på den tutorialen jeg har sett.
Uten og vite vad som er regeln der så har jeg selv aldrig bytta ut de bolterne. Sjekker hellre at den er rene og slenger på en dutt med antiseize. Drar til godt. Gamle biler bruker jeg som regel og bytte ut dem på. Men da er det mest for at dem sitter hardt og neste gang kan vare litt vansklige og få ut hvis det blevet litt rust og mye slitasje.
Normalt bytter man slike bolter får å få nye med gjengelåsing slik at de ikke løsner. Man får og gjengelåsing på flaske som man har på boltene før de skrus inn. Da slipper man å tenke på det noe mer på dette, men bruk gjerne momentnøkkel når de skrus inn slik at de blir riktig dratt til, om du ikke har det i finga..
Sitat fra: ladov på torsdag 30. april 2020, klokken 11:56
Noen som vet om boltene som holder bakre kallipere på plass må byttes om jeg skrur dem ut? Det er relativt vanlig på andre biler men ble ikke nevnt på den tutorialen jeg har sett.
Han her bytter ikke noen av boltene.
Ser ut til å fungere helt knall.
https://youtu.be/DAx9F22r2EI
Vanskelig å bedømme jobben som er gjort sidene bremsene føles helt like etter smøringen, men jeg likte ihvertfall prisen på 2062 kr, at jeg kunne få time neste dag og at det tok knapt en time fra leverte bilen. :) Forhørte meg med et vanlig verksted, kosta 2500 kr der.
Litt dumt at han ødela kameraet og ikke fikk filmet da han ordnet bremsene bak.. Må bare finne gjengelås på flaske så jeg slipper kjøpe nye bolter.
Her er en jeg kom over for en stund siden.
https://www.youtube.com/watch?v=9h3W-0iWYvc
Der var en 'retaining clip' for klossene bak gått i stykker, bør nesten kjøpe noen å ha i reserve om de ikke er for dyre.
Sitat fra: ladov på torsdag 30. april 2020, klokken 23:42
Litt dumt at han ødela kameraet og ikke fikk filmet da han ordnet bremsene bak.. Må bare finne gjengelås på flaske så jeg slipper kjøpe nye bolter.
Her er en jeg kom over for en stund siden.
https://www.youtube.com/watch?v=9h3W-0iWYvc
Der var en 'retaining clip' for klossene bak gått i stykker, bør nesten kjøpe noen å ha i reserve om de ikke er for dyre.
Jeg sjekket ikke veldig nøye når jeg tok service på bakbremsene, men jeg la ikke merke til at boltene var satt inn med gjengelås originalt. Det føltes heller ikke slik når jeg løsnet dem.
Sitat fra: pekle på tirsdag 28. april 2020, klokken 23:13
Fikk det gjort forrige uke. 2065kr. Om jeg er fornøyd? Aner ikke egentlig. Vet vel kanskje ikke det før man eventuelt har hatt problemfrie bremser noen år.
Apropos pris: Jeg skal ha bremseservice i København snart, her skal det koste 791 danske kroner. Så valutaforskjell medregnet, ca halvparten av i Norge da.
Fikk gjort bremseservice nettopp hos servicesenteret på Rud i Bærum.
Dette innebar rensing/smøring av bremser og sjekk av bremsevæske. Betalte kr 1650.
Ukomplisert og greit.
Fikk gjort det samme idag hos Tesla Kastrup i Danmark. 791 danske kroner. Tilsv. 1062 norske
Hei. Skal ha min første service på min model 3 snart (2019-mod) og lurer på om det er nødvendig med hjulstillingskontroll? Dette ligger inne på listen av hva de skal gjøre på servicen uten at jeg har sagt noe fra eller til, kun bedt om service. Hva tenker folket? Bilen har kjørt ca 20000. Ikke noe som tyder på at det trengs, bortsett fra at ratt ikke står helt i senter når jeg kjører rett frem (dette oppstod ved hjulskift når bilen var ganske ny, men har ikke plaget meg nevneverdig)
Om det er nødvendig er en ting, men jeg ville ha tatt det :) Da finner du ut om dekk skjevslites før det vises på dekksporene, og det gir en fin trygghet å vite at alt er i orden.
Jeg tok hele servicepakken på min 19-mod etter ca 35000 km. Alt var ok bortsett fra camber på ett av hjulene, som var så vidt utenfor grenseverdiene.
Ut fra vedlikeholdbeskrivelsen i håndboken for Model 3 kunne jeg ikke se at det er anbefalt hjulstillingskontroll etter 2 år. Hvor finnes denne anbefalingen?
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 13. april 2021, klokken 21:52
Ut fra vedlikeholdbeskrivelsen i håndboken for Model 3 kunne jeg ikke se at det er anbefalt hjulstillingskontroll etter 2 år. Hvor finnes denne anbefalingen?
Jeg vet ikke, men begge gangene jeg har bedt om service (skulle ha for noen måneder siden men måtte utsette til nå) så har hjulstillingskontroll blitt satt opp uten at jeg har bedt om det. Er litt fristet til å droppe det nå, siden bilen har gått lite og det ikke er noe som tyder på skjevslitte dekk etc
Skal inn neste uke (Grorud) til 2. års bremseservice og hw3 retrofit, ikke satt opp noe hjulstillingskontroll der i alle fall. Gått litt over 40.
Sitat fra: pekle på tirsdag 13. april 2021, klokken 23:16
Skal inn neste uke (Grorud) til 2. års bremseservice og hw3 retrofit, ikke satt opp noe hjulstillingskontroll der i alle fall. Gått litt over 40.
Hmm..snodig. Kan det rett og slett være de får opp info om at ratt ikke er helt midtstilt på min bil? Kan de være så high-tec? Får høre med de
Jeg tipper det avhenger av hvem som behandler servicerequesten...dessverre.
Jeg har time på Skøyen på mandag, der har de en prisliste på bordet med cold country maintenance som skal inneholde "suspension and brake check", "brake cleaning and lubrication" og "brake fluid check". Prisen på lista var 2578,- inkl. mva. På lista har de også bytte av kupèfilter til 705,- inkl. mva.
3283,- burde totalen bli, men i estimatet jeg fikk var totalen 3180,-.
Synes rattet står ørlitegrann skjevt, så jeg bør vel få dem til å sjekke hjulstillingen også, aner ikke om det er inkludert i "suspension and brake check". Sannsynligvis ikke.
Tror ikke man kan regne å få fikes alle småting når bilen skal inn til bestilt Bremseservice. Sjekk av oppheng mm begrenser seg nok til visuelle sjekk av slanger og oppheng, litt røsking og bruk av verktøy for å sjekke eventuell slakk i kuler mm.
Retting av ratt forutsetter fort bruk av hjulstillings verktøy mm og kan være en annen mekaniker jobb osv. Bør nok flagges i forkant. Skjevt ratt er vel en fabrikasjonsfeil med mindre oppheng har fått et slag og en skade, men ikke regn med at de kan ta dette samtidig om de ikke vet om det.
Sitat fra: Thob på tirsdag 13. april 2021, klokken 16:09
Hei. Skal ha min første service på min model 3 snart (2019-mod) og lurer på om det er nødvendig med hjulstillingskontroll? Dette ligger inne på listen av hva de skal gjøre på servicen uten at jeg har sagt noe fra eller til, kun bedt om service. Hva tenker folket? Bilen har kjørt ca 20000. Ikke noe som tyder på at det trengs, bortsett fra at ratt ikke står helt i senter når jeg kjører rett frem (dette oppstod ved hjulskift når bilen var ganske ny, men har ikke plaget meg nevneverdig)
Jeg ba dem ta førstegangs /40.000 km service på min for noen måneder siden. Jeg er sikker på at de ikke tok noe hjulstillingskontroll da, og ikke tror jeg det er nødvendig heller med mindre du ser skje slitasje på dekkene/ trekker unaturlig til en side etc.
Sitat fra: GOS på onsdag 14. april 2021, klokken 18:47
Sitat fra: Thob på tirsdag 13. april 2021, klokken 16:09
Hei. Skal ha min første service på min model 3 snart (2019-mod) og lurer på om det er nødvendig med hjulstillingskontroll? Dette ligger inne på listen av hva de skal gjøre på servicen uten at jeg har sagt noe fra eller til, kun bedt om service. Hva tenker folket? Bilen har kjørt ca 20000. Ikke noe som tyder på at det trengs, bortsett fra at ratt ikke står helt i senter når jeg kjører rett frem (dette oppstod ved hjulskift når bilen var ganske ny, men har ikke plaget meg nevneverdig)
Jeg ba dem ta førstegangs /40.000 km service på min for noen måneder siden. Jeg er sikker på at de ikke tok noe hjulstillingskontroll da, og ikke tror jeg det er nødvendig heller med mindre du ser skje slitasje på dekkene/ trekker unaturlig til en side etc.
Enig. Men ifølge Tesla Kokstad (Bergen) ligger firehjulskontroll inne på 2-års service. Prisen er da ca 6600.- inkl de andre tingene de tar på servicen. Pris uten firehjulskontroll er ca 3500.- kommer nok til å droppe det, får heller ta det ved en senere service