Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: linken på søndag 08. mars 2020, klokken 19:06
Har en i3 i andesitsølv farge (nesten beige) og har fått en bulk i dørplaten på fremdøren. Jeg vurderer å bytte ut dørplaten med en brukt en, men jeg vil at fargenyansen skal være helt lik. Noen som har erfaring med, eller meninger, om nyansen mellom ulike i3 varierer eller er de helt like?
Eksponering for vær og vind oksiderer lakken, samt vask og annen slitasje matter lakken, så det vil mest sannsynlig være nyanser. I tillegg kan det være forskjeller mellom lakkeringer og lakkblanding fra fabrikk.
Jeg har det meste av poleringsutstyr så glansen skal jeg nok få opp på samme nivå. Hadde vært fristende å prøve å bytte til en brukt plate, jeg ser det er greie priser på de.
Metalliclakk? Hvis metallflakesene har annen vinkel på panelet du bytter til vil du også få annen farge enn resten av bilen. Dette får du ikke polert bort.
Men av slitasje o.l. vil du kunne komme fint utav det med riktig polering, ja! I så fall, peis på 👍
Altså, det finnes en fasit på dette svaret.
Er du en fyr som er nøye på bilpleie og ser at andre biler har vært omlakkert? Hvis ja: du vil garantert se forskjell på et brukt panel fra en annen bil på din bil.
Det er helt utrolig at vi i 2020 ikke klarer å lakkere nye biler 100% likt, men det er nå sånn samfunnet fungerer. Til oss petimeternes store forargelse.
Sitat fra: 1317142119 på mandag 09. mars 2020, klokken 12:51
Altså, det finnes en fasit på dette svaret.
Det er helt utrolig at vi i 2020 ikke klarer å lakkere nye biler 100% likt, men det er nå sånn samfunnet fungerer. Til oss petimeternes store forargelse.
Ikke i 2019, i 2020 eller 2021 vil det være mulig. Råstoffprodusenter og leverandører jobber med batch blandinger og fargenyanser vil oppstå. Dessuten, som det er skrevet over, vil vær og vind påvirke fargen.
og, velger du å få det reparert så må du regne med litt nyanseforskjeller da og.....
Ja, men de skjuler det litt ved å lakkere tynt og gradere ut over tilstøtende panel.
SitatMetalliclakk? Hvis metallflakesene har annen vinkel på panelet du bytter til vil du også få annen farge enn resten av bilen. Dette får du ikke polert bort.
Ja er metalliclakk. Er klar over at jeg ikke får gjort noe med hvordan flaksene ligger, men ville tro at robotene får til dette ganske likt hver gang.
SitatEr du en fyr som er nøye på bilpleie og ser at andre biler har vært omlakkert?
Jeg er ganske nøye på bilpleie, men mister ikke nattesøvnen helt av litt småriper på en bruksbil. Når det kommer til nyanseforskjell derimot så er jeg ganske allergisk mot det.
SitatDet er helt utrolig at vi i 2020 ikke klarer å lakkere nye biler 100% likt, men det er nå sånn samfunnet fungerer. Til oss petimeternes store forargelse.
Jeg har blitt fortalt av noen med god kjennskap at BMW har høye krav til at underleverandører leverer korrekt fargetone, så hvis jeg får tak i et panel så er jeg villig til å prøve. Et brukt panel er dessuten relativt billig så det er verdt å prøve hvis en finner et i god stand. Når det kommer "til vær og vind" så tenker jeg at to paneler som er tilsvarende gamle (5-6 år) burde være tilsvarende påvirket og heller ikke ha forandret nyanse merkbart, men mulig jeg tar feil.
Sitatog, velger du å få det reparert så må du regne med litt nyanseforskjeller da og.....
Spurte verkstedet om det og vedkommende jeg pratet med sa det ikke skulle være mulig å se da det ble gradvis tynnet ut over tilstøtende panel som Klykken skriver. Men skal sies at jeg er litt skeptisk til dellakkering. Jeg har tidligere sett biler som jeg vet har vært dellakkert på siden der jeg ikke har sett nyanseforskjell. Det har dog vært litt mørkere farge, som lettere skjuler slikt.
Det er dårlig nytt hvis en som jobber med lakkering hos BMW ikke klarer å se forskjell på fargenyansene. For det kan man helt klart se i selv vanlig dagslys (les: ikke i direkte lys) på de aller fleste farger.
SitatDet er dårlig nytt hvis en som jobber med lakkering hos BMW ikke klarer å se forskjell på fargenyansene. For det kan man helt klart se i selv vanlig dagslys (les: ikke i direkte lys) på de aller fleste farger.
Det var ikke en som jobbet med lakkering hos BMW, men på et uavhengig lakk og bilverksted. Forstår jeg deg riktig at du mener det er umulig å ikke se nyanseforskjeller på en bil som er dellakkert?