Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Quintilian på lørdag 29. februar 2020, klokken 13:14
Hei!
Har en «late 2015» model S som er kjørt 100 600 km (jay!) som nå gir feilmelding «parking brake not applied, parking brake did not release - vehicle may free roll".
Har hatt dette før en gang og fått byttet hele parkeringsbremsen under garanti, men nå er jo denne utløpt... har booket time i neste uke.
Mener jo bestemt at dette er noe jeg skal kreve utbedret under reklamasjon da parkbremsen er forventet å vare lengre enn 2 år (som gjør at den da faller inn under 5 års reklamasjonsrett).
Vil dog gjerne høre hva erfaringer dere andre har hatt med dette og Tesla :)
Håper Norsk Lov trumper Tesla sin 100k-lov :police: Stå på, vi andre Teslaeiere heier på deg :+1:
(Hørte forøvrig på teknikkgutta i Aftenposten i dag. Per Kristian har jo en TM3LR som er kjørt ca 20k og han er fornøyd. Men han poengterte at Tesla har en administrasjon som ikke fungerer i forhold til kunden når det gjelder informasjon. Man må forholde seg til mange personer som mener forskjellige ting..
Selv har jeg et møte med Tesla og var jo litt små-nervøs, men det gikk greit.)
Hvis du har fått byttet dette før, startet jo nye år å telle, så da skal det være godt innenfor.
Sitat fra: tornaldo på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:35
Hvis du har fått byttet dette før, startet jo nye år å telle, så da skal det være godt innenfor.
Det stämmer väl inte, man har bara reklamationsrätt från bilens registreringsdato, oavsett hur många reparationer och byten av delar som är gjort.
Det må väre måte på hur bra konsumentskyddet ska vara i Norge...
Sitat fra: alda på lørdag 29. februar 2020, klokken 18:43
Sitat fra: tornaldo på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:35
Hvis du har fått byttet dette før, startet jo nye år å telle, så da skal det være godt innenfor.
Det stämmer väl inte, man har bara reklamationsrätt från bilens registreringsdato, oavsett hur många reparationer och byten av delar som är gjort.
Det må väre måte på hur bra konsumentskyddet ska vara i Norge...
+1
Det følger av forarbeidene til fkjl at ny absolutt reklamasjonsfrist begynner å løpe på "vesentlige" deler av bilen. Diskusjonen om parkbremser faller inn under den definisjonen skal jeg ikke begi meg inn på. Jeg tror ikke at dette handler om hvorvidt det løper ny reklamasjonsfrist eller ikke, men at det første utbedringsforsøket var mislykket og dermed heller ikke resulterte i en "kontraktsmessig ytelse". Det foreligger dom fra høyesterett som gir presedens i så måte:
http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/reklamasjonsfrist-bruktbil-rustskade.html
Men løp for all del ikke inn og vift jussen opp i ansiktet til de på verkstedet. Det er som regel en sikker oppskrift på å skape konflikt. Meld heller fra om at reparasjonen ikke ble bra og at feilen er kommet tilbake. Om de viser til den sedvanlige 2-årige delegarantien og du er over det kan du ta diskusjonen videre.
Sitat fra: No-name på lørdag 29. februar 2020, klokken 19:09
Sitat fra: alda på lørdag 29. februar 2020, klokken 18:43
Sitat fra: tornaldo på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:35
Hvis du har fått byttet dette før, startet jo nye år å telle, så da skal det være godt innenfor.
Det stämmer väl inte, man har bara reklamationsrätt från bilens registreringsdato, oavsett hur många reparationer och byten av delar som är gjort.
Det må väre måte på hur bra konsumentskyddet ska vara i Norge...
+1
Her er alt feil.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. februar 2020, klokken 20:12
Det følger av forarbeidene til fkjl at ny absolutt reklamasjonsfrist begynner å løpe på "vesentlige" deler av bilen. Diskusjonen om parkbremser faller inn under den definisjonen skal jeg ikke begi meg inn på. Jeg tror ikke at dette handler om hvorvidt det løper ny reklamasjonsfrist eller ikke, men at det første utbedringsforsøket var mislykket og dermed heller ikke resulterte i en "kontraktsmessig ytelse". Det foreligger dom fra høyesterett som gir presedens i så måte:
http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/reklamasjonsfrist-bruktbil-rustskade.html
Men løp for all del ikke inn og vift jussen opp i ansiktet til de på verkstedet. Det er som regel en sikker oppskrift på å skape konflikt. Meld heller fra om at reparasjonen ikke ble bra og at feilen er kommet tilbake. Om de viser til den sedvanlige 2-årige delegarantien og du er over det kan du ta diskusjonen videre.
Du blandar äpplen och päron. Det du länkar till gäller reklamation på en reparation, har ingenting med 5 års reklamationsrätt på delar som borde hålla minst 2 år att göra.
Hvis du leser dommen ser du at nettopp at det ikke er konklusjonen, siden kjøper ikke skal behøve å reklamere på nytt på samme mangel om feilen oppstår på nytt, dvs at reparasjonsforsøket er mislykket. Om reparasjonsforsøket innebærer bare arbeid eller arbeid og bytte av deler er ikke relevant i denne sammenhengen. Utbedringen skal bringe tingen tilbake til en stand som tilsvarer kravene i fkjl §15, bokstavpunkt b for at reparasjonen skal regnes som kontraktsmessig ytelse. Om ikke har den fremdeles en mangel etter fkjl §16, bokstavpunkt a.
Det er også verdt å merke seg i forhold til utbedringsforsøk jfr fkjl §30 regnes "samme" feil slik den fremstår for forbrukeren. Det vil si at for eksempel sort skjerm to ganger er samme feil selv om det skyldes en sikring ene gangen og emmc havari andre gangen. Om det var parkbremsen på ene siden som måtte utbedres første gangen og på den andre siden nå vil det sannsynligvis regnes som samme feil.
Hvis man får utført en rettelse basert på reklamasjon etter fire år og 364 dager så mister man selvfølgelig ikke alle rettigheter etter loven om reklamasjon to dager etter at arbeid/rettelse er utført basert på lovens rettigheter, Forbrukerkjøpsloven.
Men Tesla vil uansett argumentere med at dette er en slitasjedel som blir utsatt for vær, vind og salt, og at den derfor verken dekkes av garantier eller reklamasjoner.
Jeg fikk samme feilmelding på min samme dag som den gikk over 100k. Bestilte time to dager senere. Besøkte verkstedet og de så at det er kilometer dagen du bestiller som er avgjørende for garanti. Men at min lå inne som garantisak. Den var gått kanskje 15 mil over så jeg tenkte det var rart.kanskje de har en liten Slack? Uansett, facit får jeg når reparasjonen er ferdig.
Sitat fra: Ellemelle på søndag 01. mars 2020, klokken 10:00
Men Tesla vil uansett argumentere med at dette er en slitasjedel som blir utsatt for vær, vind og salt, og at den derfor verken dekkes av garantier eller reklamasjoner.
Uansett står det Tesla på delen, montert på bilen, den e meint å holde meir enn 5 år og derfor fell også den inn under fkjl, samme ka USA tenkande Tesla måtte meine.
Oppdatering:
Viser seg at bilen fremdeles har 1000 km garanti igjen da den ble kjøpt som demobil som hadde rullet et par tusen kilometer når jeg fikk den :)
Dette hadde Tesla notert seg, og de kunne oppgi nøyaktig hvor mange km den hadde igjen før garantien utløper.
De dekket det altså på garanti. Begge park-brems-caliperne ble byttet.
Hei hei!
Det samme skjedde med meg i fjor sommer. Jeg tok med bilen til et verksted i Trondheim (https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/service/trondheim (https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/service/trondheim)). De sa at dette skjedde regelmessig på noen av modellene, dog jeg husker ikke hvilke de nevnte.
Jeg har en 2014 P85.
Mvh
Holland
Teknisk ansvarlig - Skattesjekk.no (https://skattesjekk.no)
skjedde på min 14 p85 å, måtte ut med 11k fordi begge sider måtte byttes ifølge tesla selvom bare ene siden hadde tatt kvelden, selvfølgelig rett etter 5års hadde gått ut.
Hvorfor måtte begge sider byttes? Røk på ene siden på vår 2013. Handlet bare en brukt på skroten, shinet over den og monterte rett på. Null problem. Gjenbrukte til og med klossene da de var tilnærmet nye å se til.
"skjedde på min 14 p85 å, måtte ut med 11k fordi begge sider måtte byttes ifølge tesla selvom bare ene siden hadde tatt kvelden, selvfølgelig rett etter 5års hadde gått ut."
Såppas ja! Jeg og Raymond Skjærstad (https://no.linkedin.com/in/raymond-skj%C3%A6rstad-06686157) måtte betale ca. 15k hver..!! Hvor gjorde du det? Fortsatt dyrt ja..!
Jeg byttet nylig bremsebånd på parkeringsbrems på min 2013 modell og kan si noen ord om erfaringer med det.
Kalipper for parkeringsbrems sitter med to bolter som har M16 hode og løsner du de er hele kalipper med motor løs. Ny enhet koster gjerne tusenlapp på huggeren og på eBay kan man få 2 enheter for ca 1000 kr + frakt.
For å bytte bremsebåndene trenger man en kraftig dor på 4 mm for de to låsepinnene sitter GODT!
Jeg knakk flere skrujern før jeg dro på biltema og kjøpte et dor sett.
https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/huggmeisel/drivdorer-2-8-mm-2000024016
Vil samtidig nevne at bremsebåndene kostet 2500 kr på Tesla, så kjøp heller uoriginal for 1/10 av den prisen.
På selve motoren er det en 4 pins plugg og ved å tilføre 12V på de to yttereste pinnene kan man enkelt kjøre stempelet ut/inn. Men slipp opp med en gang den når endepunktet så du ikke brenner opp motoren.
Etter å ha satt alt tilbake på bilen og aktivert parkeringsbrems gir bilen en feilmelding og det fortsetter den med helt til du slår bilen av og på igjen (reboot av mcu hjelper ikke).
Jeg byttet også hjullager fremme, og støtdemper bak (luft), og det var også overraskende enkelt å gjøre selv.
Sitat fra: offpist på lørdag 28. mars 2020, klokken 08:41
og støtdemper bak (luft), og det var også overraskende enkelt å gjøre selv.
Interessant. Kjøpte du den brukt eller ny? Fra Tesla eller andre? Pris?
De pinnene sitter bare godt om de ikke har vært demontert med jevne mellomrom og satt inn med fett før remontering. Men de setter seg mye raskere enn på de andre kaliperene. Jeg lot Brembo være Brembo og kjøpte uoriginale pinner til 1/4 av prisen, og så langt ser det ikke ut til at de ruster like mye som de originale. Jeg har ikke sett noe til feilmelding etter demontering eller bytte av disse kaliperene på vår 2013.
Ellemelle: Kjøpte brukt på huggeren, 2000 kr inkl mva.
Symptomet var at den ville sige sakte bak på en side.. men så sakte at man merket det ikke med mindre det sto i 2-3 dager. Tilslutt så vil den gå tom for Nitrogen på tanken og kompressoren går hele tiden og brenner til slutt opp. Ikke spør meg hvordan jeg veit... ;)
Muffinman: Ja mine låsepinner var nok de originale fra 2013 og fryktelig rustet.
Selve bremsebåndene var så slitt at noen av de var inne på metallet.
Men poenget mitt med posten var opprinnelig å si at å bytte kalippere for håndbrekk trenger verken være dyrt eller vanskelig, og masse deler er tilgjengelig på hugger. Bare fysisk swap, og ingen programmering er nødvendig.
Muligens ikke supernøye med nitrogen, virker som verkstedene fyller vanlig luft om de ikke har nitrogen for hånden. Selv mikroskopiske lekkasjer og diffusjon gjør at "vanlig" luft blir en større og større andel av innholdet i tanken. Og vanlig luft er jo rundt 80% nitrogen uansett. Kompressoren bare fyller opp igjen om trykket blir for lite i følge Tesla. En ekstra "pop-off" ventil-lyd når kompressoren kobler ut er et tegn på at det suppleres med luft utenfra. Kompressorhavari er vanlig om lekkasjen er så stor at den må gå kontinuerlig, eller tilnærmet det. Men like ofte bruker releet til kompressoren å brenne opp først. Det merker man først ved at kompressoren får annen arbeidslyd og lavere turtall som varierer, og går veldig lenge av gangen. Merk at 2013-modellene (og muligens 2014) har kontakt mellom et luftrør og noen kabler under frunken, slik at det før eller siden gnisser hull i røret og lekkasjen blir et faktum. Lurt å ta en sjekk og evt feste kablene unna røret før skaden er et faktum selv om det ikke er veldig kostbart å reparere.
Utbredt problem dette med parkbremscaliper, jeg orker ikke å ta diskusjonen med Tesla og bytter dem selv på min pre-facelift 16-mod. Har et par andre ting som er mer åpenbare reklamasjoner, bl.a. gåen kompressor for luftdemperne.
Men det er dårlig utvalg i demonterte calipere for pre-face, noen som vet om facelift-utgaver er kompatible?
Prøvde å ringe Tesla, som ba meg vente på tlf fra dem om saken, men den kom jo aldri.
Ut av garanti? Hvis ikke ville det vært lønt å "ta diskusjonen". For min del var diskusjonen slik:
Meg: Parkbremsen slipper i motbakker.
Tesla SC: Kjent problem. Vi fikser på goodwill.
Meg: Flott!
Sitat fra: Klykken på fredag 26. juni 2020, klokken 14:37
Ut av garanti? Hvis ikke ville det vært lønt å "ta diskusjonen". For min del var diskusjonen slik:
Meg: Parkbremsen slipper i motbakker.
Tesla SC: Kjent problem. Vi fikser på goodwill.
Meg: Flott!
Ute av 100k-garanti ja. Så da gjenstår kun 5-års reklamasjonsmuligheten, som erfaringsvis er en langt tyngre diskusjon. Så langt har de avslått alt.
Sitat fra: Klykken på fredag 26. juni 2020, klokken 14:37
Ut av garanti? Hvis ikke ville det vært lønt å "ta diskusjonen". For min del var diskusjonen slik:
Meg: Parkbremsen slipper i motbakker.
Tesla SC: Kjent problem. Vi fikser på goodwill.
Meg: Flott!
Kranglefant ;)