Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Diverse => elbil.no og elbilforumets nettsider => Emne startet av: elektrolux på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:29
Med inntog av bom på elbil, og stadig flere #bomfrie kjøretøy som kommer på markedet synes jeg forumet bør opprette sin egen #bomfrie hovedgruppe.
Den politiske styringen og insentivene går nå vekk fra stadig større og tyngre elbiler og mer i retning små miljøvennlige kjøretøy. Dette bør forumet også støtte opp om.
Vi har lansert kampanjen #laelbilenstaa som går ut på nettopp det til fordel for #bomfrie alternativer og viser til hva en sparer på å ikke bruke bomselskapene sine "tjenester"
Vi ser slike 2-3 og 4 hjuls L1-L7e kjøretøy dukke opp fra oppstartsfirma som Podbike Arcimoto og Microlino, men også fra mer etablerte firma som Buddy, Elektrameccanica, Artega, Renault, Seat og nå sist men ikke minst Citroën.
Dette er kjøretøy som gir betydelig mer smil/km enn monstere fra Audi, Tesla, Mercedes, etc. og med det mye kjøreglede.
Mange kjenner sikkert ikke til mange av disse kjøretøyene, og ender dermed opp med en elbil når de egentlig burde hatt et #bomfrie kjøretøy. Den gamle Dieselen kan da parkeres mellom hytteturene. Miljøet og personlig økonomi blir vinnere og den mengden batteri en bruker i en typisk monsterelbil kan i stedet drifte 3-30 slike kjøretøy.
Citroën viser i denne videoen at de ser uťiklingen og er klare for å møte framtiden:
https://youtu.be/N7lrh3VR3h8
Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:29
Med inntog av bom på elbil, og stadig flere #bomfrie kjøretøy som kommer på markedet synes jeg forumet bør gå sin egen #bomfrie hovedgruppe.
Den politiske styringen og insentivene går nå vekk fra stadig større og tyngre elbiler og mer i retning små miljøvennlige kjøretøy. Dette bør forumet også støtte opp om.
Jeg kan garantere deg at om slike kjøretøy blir populære og selger i stort antall så vil de også måtte betale i bomringene. Så for deg personlig tror jeg det er best at de forblir små nisjekjøretøy for spesielt interesserte ;)
Er redd du har rett i det, men det vil ta tid, og de smarte er dem som hopper tidlig på den nye trenden.
Kan også hende myndighetene finner en mer rettferdig måte å beskatte beboerne. F.eks som en drivstoffavgift eller over skatteseddelen der de med mest bidrar mest i stedet for en flat minsteskatt som primært rammer de med minst og som bor på "feil sted".
Dette blir en reprise av gullalderen for elbiler fra 2000 og nesten til 2020. Nå er det L1-L7e sin tid. ;D
Det er også lov å være både sparsommelig og miljøvennlig av personlige grunner.
Det har aldri sluttet å forbause meg hvilke myter som har brent seg inn i folks bevissthet. Noen mener bestemt at det f.eks er miljøvennlig å bytte ut en fullt ut fungerende Mercedes Diesel med en EQC og fortsette å kjøre som før, mens de egentlig kun har 5-6 langturer i året og ellers kjører under 50 km/dag. Vi har i stedet avregistrert vår Diesel MB og bruker nå primært Elsykler og BMW C Evolution. Til og med Tesla'en er nå avregistrert, men hovedgrunnen til det er at vi ikke har mer kilometer igjen på betalt forsikring og neste trinn er 10000 kr dyrere ubegrenset kjørelengde. Gir Jr. en måned å vurdere om han virkelig trenger 2T aluminium for å frakte en 65 kg skrott 12 km til jobben hver dag.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:53
Er redd du har rett i det, men det vil ta tid, og de smarte er dem som hopper tidlig på den nye trenden.
Det tror jeg ikke. Om man hopper på dette nå og bompenger kommer etterhvert blir bilene bortimot verdiløse over natten. Stort potensielt verditap der altså.
Til 1/10 del av prisen mange betaler for en elbil som ikke lenger gir en de fordelene en tidligere hadde, vil jeg påstå at dette er en av de beste investeringer en kan gjøre innen mobilitet. I tillegg er mange av disse kjøretøyene nå lovlige å kjøre for 16 åringer som vil utgjør et stort ettermarked.
Behold dieselen for ladekø og ladepris angstfrie (https://www.an.no/ladesjokk-for-elbileiere-tesla-eierne-sparer-mye-men-for-andre-kan-det-bli-radyrt/s/5-4-1172918) langturer med henger og ha noen L1-L7e kjøretøy for stressfri daglig mobilitet.
Husk at disse er der du er, og kjører dit du skal, når du skal dit, i motsetning til kollektiv transport.
Pengene en sparer kan en f.eks bruke på redusert arbeidstid som igjen gir en mulighet til å gjøre mye en ellers måtte betalt andre for. Stell av hus og familie, bedre tid til å lage sunnere middager, ferier utenfor sesong etc.
Vi har allerede tatt grep og kona har byttet ut fast jobb (les låst arbeidstid) med ringevikarjobb der hun nå er frue over egen tid. Borte er tvil om vi kan reise på de festivalene vi ønsker, og i år topper vi med 3 festivaler i tillegg til konserter i inn og utland. Festivalene med Diesel #lemmywagen for optimal camping komfort, og #teslaine med camping modus, stort bagasjerom framme ståltak og sota vinduer og gratis supercharging for konsertene. ;)
Det kan i samme ånd heller argumenteres for elsykkel som et bomfritt alternativ. De begynner å bli temmelig bra og bruker en mikrodel av batteri og materialer.
#helenorgepåelsykkel
En tilleggseffekt her er jo trim og helseperspektiet.
Lekebiler blir for spesielt interesserte, de er hverken fugl eller fisk.
Elsykler er et veldig godt alternativ og de bør selvfølgelig få sin plass. Har da også tatt med den ultimate elsykkelen, nemlig Podbike i første innlegg.
For at det ikke skal bli for mange sykler mener jeg vi bør fokusere på klimavennlige kjøretøy, i denne sammenhengen kjøretøy en i alle fall teoretisk kan komme seg tørt forbi bommene med uten å bli avkrevd bomkostnader. På tysk kalles dette kabine kjøretøy, og vi kan med fordel kalle den nye seksjonen #bomfrie kabinekjøretøy.
Her er en rekke sykler etc som faller inn i en slik kategori:
https://www.youtube.com/watch?v=sZ6_ZxJv5iw
Jeg var i 2015 svært nær å bestille en Monotracer, men til 800 000 kr ble den dessverre akkurat litt for dyr. Det ble med noen uforglemmelige turer som passasjer for både meg og jr.
Å avfeie en slik hypereffektiv 240 km/t cruiser og andre innovative transport løsninger for "lekebiler" er litt Trump aktig og lite konstruktivt.
Noen av kundene var faktisk handikappede personer som ønsket følelsen av å kjøre motorsykkel uten ulempene med å være exponert for elementene, og som kunne kjøre denne takket være støttehjulene populært kalt kattedreperen da det er et farlig sted å opprettholde seg når hjulene settes ned.
https://youtu.be/1E3Enw8TkxM
Bra tråd er ingen bompeng fan. Helt fint med å se Hva er alternativer.
Sitat fra: elektrolux på søndag 01. mars 2020, klokken 16:27
Å avfeie en slik hypereffektiv 240 km/t cruiser og andre innovative transport løsninger for "lekebiler" er litt Trump aktig og lite konstruktivt.
oj sann. Trump kortet. Om noe så er nok Trump er kraftig bommotstander......
Men nok om den fyren. Han får altfor mye oppmerksomhet som det er.
Jeg har ikke avfeid noe, men det er stort sett ting i smått og kortdistanse du henviser til. Det er ikke vanlige biler og derav bomfritaket. Det kan være funksjonelle fremkomstmidler men altså ikke i vanlig forstand. Kan godt trekke utsagnet lekebil om det forulemper, men de fleste av disse minner om leketøy. Om det er noen trøst så har jeg både Atv og Mc begge deler kan trygt kalles leketøy, (selv om Mc har toppfart på 278 km/t
).
Problemet med tohjulinger her i landet er att vi har noe som kalles vinter. Så da blir det alltid en ekstrating, ikke en erstatning.
Har en god venn som sykler fra Lillevann (omtrent ved Tryvann) til Lysaker hver dag hele året, mens kona tar S90D til Lørenskog. Han velger sykkel også når hun ikke bruker bilen. Det er selvfølgelig litt hardcore, men mulig!
Sitat fra: elektrolux på søndag 01. mars 2020, klokken 05:48
Til 1/10 del av prisen mange betaler for en elbil som ikke lenger gir en de fordelene en tidligere hadde, vil jeg påstå at dette er en av de beste investeringer en kan gjøre innen mobilitet.
1/10 del av prisen? Koster ikke disse kjøretøyene typisk 100-150k? Sammenlignet med en ny e-Up med 36kWh batteri til 180k vil jeg si det er en meget dårlig deal. Om du faktisk kan få en til under 50k stiller det seg selvsagt annerledes. Men jeg ville allikevel da heller gått for en gammel Leaf til samme sum...
Sitat fra: knut.aulie på søndag 01. mars 2020, klokken 18:45
Har en god venn som sykler fra Lillevann (omtrent ved Tryvann) til Lysaker hver dag hele året, mens kona tar S90D til Lørenskog. Han velger sykkel også når hun ikke bruker bilen. Det er selvfølgelig litt hardcore, men mulig!
Slikt vil jeg tørre å sammenligne med å bruke hest. Jeg kjenner også noen veldig få som har latt det gå sport i det, og de sykler hele året uansett vær og vind. Men for de fleste normale mennesker er det ikke hensiktsmessig på noen måte å gjøre det på denne måten. Selv har jeg drøye tre mil til kontoret hver veg, og jeg er ikke villig til å bruke flere timer ekstra på reisen hver dag, ikke engang om sommeren. Men jeg har mulighet for hjemmekontor som jeg benytter meg mye av, og da sliter jeg ikke mer på veiene enn noen få meters trasking for å hente posten i postkassa. :laugh:
Sitat fra: cra på mandag 02. mars 2020, klokken 10:25
. Men jeg har mulighet for hjemmekontor som jeg benytter meg mye av, og da sliter jeg ikke mer på veiene enn noen få meters trasking for å hente posten i postkassa. :laugh:

Det er det aller mest miljøvennlige.
Microlino V2 er offisielt lansert. Denne føyer seg dermed inn i den nye trenden med #bomfrie "fornuftige" og mer bærekraftig transport til hyggelig pris:
https://www.youtube.com/watch?v=kacfRcgz2Uo
Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. mars 2020, klokken 19:49
Sitat fra: elektrolux på søndag 01. mars 2020, klokken 05:48
Til 1/10 del av prisen mange betaler for en elbil som ikke lenger gir en de fordelene en tidligere hadde, vil jeg påstå at dette er en av de beste investeringer en kan gjøre innen mobilitet.
1/10 del av prisen? Koster ikke disse kjøretøyene typisk 100-150k? Sammenlignet med en ny e-Up med 36kWh batteri til 180k vil jeg si det er en meget dårlig deal. Om du faktisk kan få en til under 50k stiller det seg selvsagt annerledes. Men jeg ville allikevel da heller gått for en gammel Leaf til samme sum...
Ta tilbake bevegelsesfriheten for prisen av et mobiltelefonabonnement. I et kjøretøy som er tryggere enn sykkel ( Veltefare ) og buss. ( Terror og Virus fare )
https://youtu.be/iaG3p9OUW74?t=459
Bra tiltak og samle info om denne type kjøretøy.
Kjenner jeg saver Revaen litt. Det var en bil med relativt dårlig kvalitet som ikke gikk mer enn rundt 70 men var allikevel utrolig trivelig bil å farte rundt i.
Nå venter jeg på Seat Mii, men selv den er strengt talt større enn hva man egentlig trenger for å komme seg til butikken, på jobb eller kjøre ungene til aktiviteter.
Bomfri himmel!
https://youtu.be/diX2N2EDlnY
Bomfri camper: https://www.businessinsider.com/elektro-frosch-electric-three-wheeled-camper-van-full-kitchen-2020-2?r=US&IR=T
Her er en artikkel med omtale av et interresant knippe "mikrobiler"
https://www.brusselstimes.com/all-news/business/104710/the-comeback-of-the-electric-microcar/
Elektrameccanica annonserer nå at de bytter fra kompositt til aluminium chassis på sin Solo EV.
https://electrameccanica.com/electrameccanica-announces-new-cost-effective-aluminum-chassis-for-flagship-single-occupant-solo-ev/
Jeg står/stod på venteliste med reservasjon #635 men fikk tidligere i år vite at den snertne #bomfrie trehjulsykkelen ikke ville være mulig å få godkjent i Norge da USA regelen kun gjelder biler??
Det har også gått uvanlig lang å få igang serie produksjon av disse, og overgangen til aluminium chassis er forhåpentligvis grunnen til det og ikke grunnlag for ytterligere forsinkelser.
Fant et bedre ord for den nye hovedgruppen på forumet:
Micromobilitet.
Undermenyer kan være
- 4 hjulinger
- 3 hjulinger
- 2 hjulinger
Med nye undermenyer som værbeskyttet, Drivstoff etc.
F.eks vil Toyota sin i-Road (https://www.toyota-europe.com/world-of-toyota/concept-cars/i-road) da havnet under 3 hjulinger/elektrisk/værbeskyttet
Mikrokjøretøy er en bra gruppe ja, disse burde jo være interessante som nr 2 kjøretøy for mange.
Elektrolux, ja spennende dette. Det er helt sikkert. Disse kan bli en fremtidens vinner i dette segmentet. Hvem vet. Disse vil jo være bomfrie i evig tid trolig... Og lett å få parkert i de fleste av landets største byer.
Er det litt Cybertruck look sett fra fronten nedenfra og opp til lyslista eller vinduet eller tar jeg feil? He he jo tar nok feil her også som vanlig. Se bilde. Tøff sak, det er helt sikkert.
Severdig presentasjon av Etergo (http://etergo.com) sin App Scooter:
https://youtu.be/2U0bLXqKFh8
Framstår som et meget smart og tidsriktig produkt.
Ny artikkel om Solo i New York Times:
https://www.nytimes.com/2020/05/10/business/electrameccanica-solo-motorcycle-car.html?fbclid=IwAR2FZlK624XGFyGIwf_cjbOjPULfQQWMd2x9Y3YgdLXRQNrL7c7NS5prxqE
Og en gammel video som kanskje ikke alle har fått med seg. Vel verd en titt.
Status akkurat nå ut fra det jeg har klart å plukke opp er at Elektrameccanica setter opp et produksjonsanlegg nær Los Angeles og forventer å produsere biler i år:
https://www.youtube.com/watch?v=ez9WLqpVRJU
Jeg har undersøkt med Vegvesenet om godkjenning av USA versjonen og overføring av reservasjons nr mitt til en US borger som kunne solgt den videre til meg.
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. mars 2020, klokken 17:44
Problemet med tohjulinger her i landet er att vi har noe som kalles vinter. Så da blir det alltid en ekstrating, ikke en erstatning.
For småkjøring, så hadde kit for å bytte ut hjulene med dobbelthjul på aksel vært tingen, sammen med et plexiglassbur. Da kan man enkelt velge hvordan sykkelen skal være satt opp, og trenger ikke 2 eller flere sykler per person, om man ikke velger annet for trening, lek og sport. Da vil det passe også for dem som bor trangt, og kanskje kan avstå fra å eie egen bil.
Dobbelthjul enten bake, foran eller begge deler sørger for stabilitet, og med piggdekk så har man bedre sikring mot glatta. Dette trenger ikke bygge veldig ut, men 30-40 cm mellom hjulparene hadde gått en lang vei, og samtidig ikke gjort stort for plassen kjøretøyet trenger annet enn ved parkering.
Og et plexiglassbur som kan beskytte mot sprut både fra egne dekk, snø, sludd og regn foran som man ellers ville blitt klissblaut og kald av, samt sidebeskyttelse fra sprut fra andre kjøretøy, så hadde dette plutselig blitt ganske så brukbart for de fleste med avstander for lang til at man har tid (eller ork) til å gå, og ikke lengre enn at batteriet holder minst en vei om man kan lade på jobb, eller helst t/r med litt ekstra å gå på.
For lengre avstander enn dette, vil nok en liten elbil være neste steg, uansett om det er en trehjuling eller 4-hjuling.
Fronthjul til 2-hjul cargo, med løsning for å bruke fronthjul som tralle:
https://www.youtube.com/watch?v=KwrVCLhL9U0
Suspension tilting tricycle:
https://www.youtube.com/watch?v=c3a0sSPOhb0
3-wheel beach-snow cruiser, make your bike into a trike:
https://www.youtube.com/watch?v=0dJP2sks-kM
Leafxpro the bicycle umbrella:
https://www.youtube.com/watch?v=atxulyQwBbE
Nytt L7e konsept fra Tyskland:
https://youtu.be/47gWIfC00JM
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mars 2020, klokken 19:18
Bomfri camper: https://www.businessinsider.com/elektro-frosch-electric-three-wheeled-camper-van-full-kitchen-2020-2?r=US&IR=T
Campinghenger for det ultimate bomfrie kjøretøyet, (el)sykkelen:
https://gentletent.com/en/b-turtle-ebikecamping
Finnes både singelversjon og 2-personers utgave. De selger og oppblåsbare taktelt som du kan få til elbiler (og andre biler) med liten taklast og liten takflate.
Noe billigere en E-bussy, selv om det var et kult konsept.
Da kommer det nyheter om oppstart av Solo produksjon innen slutten av 2020.
Det rare er at produksjonen tilsynelatende likevel skal skje i Kina:
https://www.autoevolution.com/news/electrameccanica-ends-odd-gestation-of-the-solo-ev-ready-to-start-production-147813.html
https://www.electrive.com/2020/08/26/electra-meccanica-starts-solo-production-in-china/
https://thenextweb.com/shift/2020/08/27/the-confusing-but-cute-3-wheel-solo-ev-is-finally-in-production/
Og da er Ami offisielt lansert. Håper disse snart dukker opp også i Norge :
https://youtu.be/8fjti266yvE
Mer om Ami som selger som varmt hvetebrød https://www.theguardian.com/world/2020/sep/11/ami-the-tiny-cube-on-wheels-that-french-14-year-olds-can-drive
Og da kan det bli en #bomfrie Solo van:
https://finance.yahoo.com/news/electrameccanica-reveals-awaited-utility-fleet-123100638.html
Carver vil også være med på den nye #bomfrie bølgen og tilbyr ved hjelp av Kina en relativt rimelig "mopedcarver" med toppfart på 45 km/t
https://carver.earth/
https://youtu.be/i1dRPviDkgs
Solo er i produksjon og leveres fortløpende til kunder i USA som har forhåndsbestilt. Her er en god artikkel om dette spennende kjøretøyet.
https://spectrumnews1.com/ca/la-west/transportation/2020/10/13/solo-single-seat-electric-vehicle-hits-the-streets-in-la
Vi gleder oss :) Spennende å sjå når det blir lansering her til lands, og kva prisen blir for oss.