Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.3 => Emne startet av: OhmPaPa på tirsdag 25. februar 2020, klokken 11:22
Showdown in Halle 74
Tyske Manager Magazin har en lengre artikkel om den utfordrede prosessen VW har med overgangen til elbiler:
Starten på den elektriske alderen er veldig ujevn for administrerende direktør Herbert Diess. De første personlige ofrene dukker opp.
Volkswagen-anlegg i Wolfsburg, Hall 74, 8.30 kl. Programvareeksperter, ingeniører og toppledere møtes her hver arbeidsdag i en halv times morgenrunde. Noen ganger er det rundt 50, noen ganger opptil 100. Utviklingssjef Frank Welsch (55) er jevnlig der, og det samme er Digital Director Christian Senger (45) og Thomas Ulbrich (53), som er ansvarlig for elektromobilitet. Leverandører sender toppfolk. Nesten alle styremedlemmer var der; noen ganger kommer Volkswagen-sjef Herbert Diess (61) selv og viser viktigheten av morgenløpet.
For selv om reklamen ("Nå kan du") antydet i flere måneder at den er i ferd med å starte - er ikke elbilen klar for massene. Og mange i toppledelsen tviler på at det vil fungere til sommeren som planlagt.
Hvis ting går galt, kan ID.3 ødelegge karrierer, teoretisk også til Herbert Diess. Ny stasjon, ny programvare og elektronikkarkitektur: ID.3 står for overgangen til en elektrisk og teknisk gruppe. Han er Diess 'veldig personlige prosjekt. Administrerende direktør driver også merkevaren VW.
Klipp fra oversettelsen på Reddit:
Herbert Diess had an idea of how difficult the start into e-mobility would be. He said at a top management conference in January that compliance with the limit values for supplying, building and selling cars with batteries was "perhaps the most difficult task Volkswagen has ever had to face.
The problems are everywhere. They just postponed the Taycan delivery in Germany again for several weeks. The Ionity charging station joint venture, also supported by Volkswagen, is nowhere near as far as promised. And the teams responsible for the next electric VW ID.4 - scheduled to start at the end of 2020 - are urgently waiting for the people who now have to save the ID.3; a cascade of postponements is in the offing.
But the real battle will be fought in Hall 74. In the afternoon at 4 pm, the ID.3 rescuers will meet for the second time every day. What problems have they solved, what has remained open, where do they need to step up their efforts again? They are working in a disciplined manner on the electrical front, almost militarily, as contributors tell.
The hundreds of test drivers who are on the road in the evenings and at night report new faults every morning in Hall 74; up to 300 would do it every day, says one who is often there. Negative scenarios of a delay of three to a maximum of twelve months are already circulating, which Diess' people dismiss as "complete nonsense".
But what to do if it doesn't work? Then it will have personnel consequences away from the CEO.
Employee boss Bernd Osterloh (63) and the IG-Metall parliamentary group remind internally that the VW group missed out on billions in 2018 because of the delayed changeover to new emission regulations - and now fear similar things in terms of CO2 penalties. The group must save 30 grams of CO2 per car in order to achieve the EU targets, as Herbert Diess himself recently said. 30 grams, that would be a fine of around ten billion euros in 2020. Indisputable.
Kilde: https://heft.manager-magazin.de/MM/2020/3/169534497/index.html (https://heft.manager-magazin.de/MM/2020/3/169534497/index.html)
Manager magazin har stått for uavhengig, førsteklasses forretningsjournalistikk siden 1971; I 2018 ble vi anerkjent som "Business Editor of the Year" av fagbladene "medium magazin" og "Wirtschaftsjournalist".
Selve artikkelen er bak en betalingsmur men en poster på Reddit har oversatt den til engelsk og oversettelsen er bekreftet av andre brukere der. Oversettelse til norsk er gjort av Google Translate av meg.
Reddit: https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/f950gs/more_problems_at_volkswagen_translation_from/ (https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/f950gs/more_problems_at_volkswagen_translation_from/)
Det er jo da det er smart med OTA oppdateringer og et selv-eiet, godt servicenettverk med lav terskel for utbedringer. VW har hvertfall dele-logistikken på stell.
Har VW etablert en arkitektur i bilen som gir OTA-muligheter? Uten det kan det bli smertefullt, for prisen på oppdatering på verksted er mye dyrere enn 1 GB i måneden via e-sim... Bare se på Insingnia som skal oppdatere minst 10 i-pacer daglig i ett år for å gi dem nyeste forbruks-forbedring, og litt uti arbeidet dukker en ny oppdatering for ladefart opp...
Bøtene vil svi, men 3-9 måneder utsettelse for feilretting på en mekanisk og IT-plattform som passer til hvertall 4x 3 forskjellige bilmodeller er ikke helt håpløst.
Litt kronglete skrevet ovenfor. Utdrag fra en annen artikkel:
The software of the vehicle does not work as it should, and VW experts have pointed the finger at the company's haste in rolling out the all-electric car for production. Volkswagen experts have noted that the ID.3's underlying architecture was developed too hastily, as the car's system parts often don't understand each other, resulting in errors.
Thus, every day, those involved with the ID.3 project meet and try to solve the car's underlying issues. Manager Magazin's sources note that Volkswagen is now operating at an almost military level in its efforts to fix the ID.3's software issues, but still, hundreds of test drivers report new faults in the vehicle nearly every day. One of the magazine's sources, who claimed to be present in these meetings, noted that up to 300 faults could be reported in one day.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-rival-volkswagen-id-3-cautionary-tale/
Nå har NAF/Motor en artikkel på norsk som baserer seg på samme artikkel i tyske Manager Magazin:
https://www.motor.no/artikler/elbil-vw-frykter-kjempekrise-rundt-id3-levering/ (https://www.motor.no/artikler/elbil-vw-frykter-kjempekrise-rundt-id3-levering/)
Sitat fra: Broom Problemer kan stoppe en av årets viktigste billanseringer (https://www.tv2.no/broom/11246047/)
(https://www.cdn.tv2.no/images?imageId=11246130&width=1920&height=1084&compression=80)
Volkswagen er godt i gang med å bygge de første eksemplarene av sin ID.3. Men omfattende software-problemer kan ifølge tyske medier komme til å forsinke lanseringen. Foto: Scanpix
10.000 ingeniører skal jobbe på spreng.
Volkswagen er helt i innspurten med en av sine største satsinger noensinne. Det handler om elbil og startskuddet skjer etter planen i sommer, med lanseringen av modellen ID.3.
Flere tusen nordmenn har bestilt bilen, en stor del av "First Edition"-eksemplarene er tildelt det norske markedet.
Men nå later det til at VW har problemer.