Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: hybrid88 på mandag 24. februar 2020, klokken 11:04
Er det noen som har noe formening om forbruk på E-tron55 i 110 kmt på flat motorvei?
Avhengig av vindstyrke, retning, dekk og vegbane (våt vs tørr) mellom 2,6 kWh/mil til 3,3 kWh/mil. vanligvis 2,8.
Er det noen enda som har passert 39-40 mil totalt som maks rekkevidde på e-tron?
434 km i videoen under (uten varme i bilen), snitt 77 km/t, T/R så ingen høydeforskjell.
https://www.youtube.com/watch?v=tDunEQ4MlQQ
Referanseverdi på Abetterrouteplanner er 24,0 kWh/100 km. i 110 km/t. Det stemmer bra synes jeg. Men alt fra 22,0 i medvind på sommeren til 30,0 i streng kulde, kraftig regnvær, vind eller ugunstige værforhold er innenfor normalen. Jeg vil si typisk 26,0 kWh/100 km. I tillegg kommer høydeforskjell.
Dette er med 20-tommers hjul med i øvre sjikt av anbefalt lufttrykk. Neppe særlig stor forskjell med 19-tommer, som har samme bredde, men 21-tommer bruker en god del i følge de testene jeg har sett. De er da også bredere.
Jeg har kjørt 434,2 km. med snittfart 68 km/t, i litt trafikk og ca. 3300 høydemeter, tur-retur samme dag, samme rute, med kun 5 min pause ved vending. Ca. 20 grader og pent vær. AC på.
450 km. bør gå greit med 86,5 kWh modellen. Tror det går an å kjøre Oslo-Trondheim en fin sommernatt også, hvis man kjører med litt mer luft enn anbefalt i hjulene i max 90 km/t og gjør det for moro skyld. Typisk sommerekkevidde, med blandet kjøring og litt buffer, vil jeg si er 36 mil sommer og 31 mil vinter. Det er da ikke typisk som i best case, men realistisk. Heller ikke worst case.
Sitat fra: daktari på mandag 24. februar 2020, klokken 12:24
Avhengig av vindstyrke, retning, dekk og vegbane (våt vs tørr) mellom 2,6 kWh/mil til 3,3 kWh/mil. vanligvis 2,8.
Stemmer også med det jeg oplever.
Sitat fra: evtronDK på mandag 24. februar 2020, klokken 22:33
Sitat fra: daktari på mandag 24. februar 2020, klokken 12:24
Avhengig av vindstyrke, retning, dekk og vegbane (våt vs tørr) mellom 2,6 kWh/mil til 3,3 kWh/mil. vanligvis 2,8.
Stemmer også med det jeg oplever.
Stemmer bra med enkelte tester på YouTube også.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. februar 2020, klokken 22:47
Sitat fra: evtronDK på mandag 24. februar 2020, klokken 22:33
Sitat fra: daktari på mandag 24. februar 2020, klokken 12:24
Avhengig av vindstyrke, retning, dekk og vegbane (våt vs tørr) mellom 2,6 kWh/mil til 3,3 kWh/mil. vanligvis 2,8.
Stemmer også med det jeg oplever.
Stemmer bra med enkelte tester på YouTube også.
Vis meg en god test av e-tron på YouTube. :)
Teslabjørn hadde beregnet ca. 120 km/t i GPS snitthastighet, minus ladestopp og av/påkjøring i 1000 km. testen, og et forbruk på 29,0 kWh/100 km. Det var med mye trafikk, men mange partier i 130-140 km/t. og langt fra vindstillle.
28,0 i 110 km/t er alt for høyt utgangspunkt. Eller, mener dere med skiboks? Da er vi enige. :+1:
Abetterrouteplanner har som sagt 24,0 som referanseverdi, det er for e-tron 50. Det er 25,0 for e-tron 55, som ikke gir noen mening, da sistnevnte har lavere forbruk i flere tester. Men 24,0 stemmer bra for begge. Så kan du naturligvis legge på 10% for regn, for motvind, stigning, etc. Men det var vel ikke det hen spurte om? :)
Det kan jo også bli bedre forhold..
Sitat fra: elektro på tirsdag 25. februar 2020, klokken 00:50
Abetterrouteplanner har som sagt 24,0 som referanseverdi, det er for e-tron 50. Det er 25,0 for e-tron 55, som ikke gir noen mening, da sistnevnte har lavere forbruk i flere tester. Men 24,0 stemmer bra for begge.
Det er samme forbruk som X100 (ikke LR) har som referanse. Hva folk opplever som realistisk er veldig avhengig av kjørestil. Har sett alt fra 20,0 (20 mil t/r) ved jevn kjøring, til langt over (type 27,0-28,0) for slike hastigheter.
Noen som vet hva slags forhold referanseforbruket skal illustrere, tør sommerdag og vindstille med en sjåfør?
jeg leser spørsmålet om hva etron bruker når den kjører i 110 km/t i snitt (GPS fart) på flat vei, og ikke driver med hypermiling etc. og ikke om at en har vært innom en vei med 110 km/t på vei til hytta. Som flere påpeker så erfarer jeg også at kjøreforhold, vind, snø, regn etc har stor innvirkning, etter min erfaring mye mer enn dekk, dekktrykk, felgstørrelse. Med slik snitthastighet på tørr veier, ikke spesielt mye vind noen retninger, 5-10 varmegrader, ikke skiboks, går det 2,8 - 3,0 kWh/mil (etron 55, produsert etter uke 48). slik snitthastighet over lengre strekk er ganske dog ganske høy om du kjører i Norge.
det er sikkert mulig å åpne både mindre og mer, mine funn er basert på slik jeg ville kjørt en fossil bil.
Kjører til hytta som er 144km og 500 høydemeter på 26.6 i 0 grader og tørr vei. 110/144km er motorvei hvor jeg ligger i 110 km/t +
E50 med 20" piggfritt og normalt dekktrykk
Hjem igjen kjører jeg på 20-20.9 ca
Her er forbrug for e55 med Thule 850L tagboks på standard Audi stativ med 19" Conti WinterContact i Efficiency mode.
Bil fuldt lastet med bagage + 4 passagerer.
Distance ca. 1.700km. Det meste på motorvej med 110-120 km/t.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. februar 2020, klokken 06:48
Sitat fra: elektro på tirsdag 25. februar 2020, klokken 00:50
Abetterrouteplanner har som sagt 24,0 som referanseverdi, det er for e-tron 50. Det er 25,0 for e-tron 55, som ikke gir noen mening, da sistnevnte har lavere forbruk i flere tester. Men 24,0 stemmer bra for begge.
Det er samme forbruk som X100 (ikke LR) har som referanse. Hva folk opplever som realistisk er veldig avhengig av kjørestil. Har sett alt fra 20,0 (20 mil t/r) ved jevn kjøring, til langt over (type 27,0-28,0) for slike hastigheter.
Noen som vet hva slags forhold referanseforbruket skal illustrere, tør sommerdag og vindstille med en sjåfør?
Det stemmer ganske bra, X90D og e-tron f.eks. har rimelig likt forbruk jevnt over, hvis man regner med hva man faktisk får ut av batteriet og ikke kun leser av tall i instrumentene. Jeg ville dog sagt 22,5 på X Raven 23,3 på pre-Raven og 24,0 på e-tron quattro begge modeller. :+1:
Referanseforbruk er, som du beskriver.. og uten noen høydeforskjell på ruta. Alt dette, og mer til, skal du legge til selv. Derfor mener jeg 28,0 kWh/100 km. er alt for høyt, selv om dette kanskje er noe man ofte ser når man kjører oppover E6 i 110 km/t+ med last i bilen, saltet vei, litt drag i lufta osv. Eller takboks. :o
Venter på review fra vitenskapgutta.
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 27. februar 2020, klokken 11:49
Venter på review fra vitenskapgutta.
? :)
Tok en svipptur Kløfta-Espa-Kløfta i dag. Hadde kjørt nesten en time først og startet med cirka halvfullt batteri, noterte dessverre ikke SOC. Ute var det -7 grader, tørr vei og nok vind til at vindsokken på Minnesundbrua stod stod nesten rett ut, litt fra siden. (Ved retur hadde sola kommer frem og det var -5 grader, så snitt ca. -6 grader.)
Satt ACC på 112 km/t oppover, før jeg resette triptelleren. Endret fra Dynamic til Efficiency etter en liten stund, da jeg synes forbruket var høyt. Innbilte meg at det sank mye med én gang jeg byttet, men det var nok ytre faktorer.. :) AC var på ECO 21 grader, hele tiden.
Jeg økte farten til 113 km/t etter vending, da jeg synes snittfarten sank vel mye. Planen var at det skulle stå 110 km/t på speedometeret tilbake på Kløfta, men sånn ble det ikke, selv om jeg lå litt over denne hastigheten hele veien mens jeg kjørte. Moderat trafikk. Skal heller ikke ha fått med noe ekstra kinetisk energi, ettersom jeg startet og stoppet i samme hastighet, på eksakt samme sted.
Sluttresultat, målt i samme samme hastighet: 27,6 kWh/100 km.
Dette er ca. 1,0 kWh/100 km. høyere enn det som er mulig i godt sommervær med ACC innstilt 124 km/t på samme strekning. Det har jeg testet. Begge deler med 20-tommers hjul. Da jeg parkerte i Oslo 95 moh. var forbruket 26,5 og snittfart 99 km/t. Temperatur -4,5 grader og flaggene blafret livlig..
Sitat fra: elektro på torsdag 27. februar 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 27. februar 2020, klokken 11:49
Venter på review fra vitenskapgutta.
? :)
På evtronDK`s 1700km lange tur.
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 27. februar 2020, klokken 19:45
Sitat fra: elektro på torsdag 27. februar 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 27. februar 2020, klokken 11:49
Venter på review fra vitenskapgutta.
? :)
På evtronDK`s 1700km lange tur.
:) :) :) Der er sikkert nogen der kan bruge det til noget. Om ikke andet fjernede det min rækkeviddeangst med tagboks :)
Sitat fra: evtronDK på onsdag 26. februar 2020, klokken 17:13
Her er forbrug for e55 med Thule 850L tagboks på standard Audi stativ med 19" Conti WinterContact i Efficiency mode.
Bil fuldt lastet med bagage + 4 passagerer.
Distance ca. 1.700km. Det meste på motorvej med 110-120 km/t.
denne tabellen er interessant. Takk for at du deler.
Sitat fra: evtronDK på onsdag 26. februar 2020, klokken 17:13
Her er forbrug for e55 med Thule 850L tagboks på standard Audi stativ med 19" Conti WinterContact i Efficiency mode.
Bil fuldt lastet med bagage + 4 passagerer.
Distance ca. 1.700km. Det meste på motorvej med 110-120 km/t.
Kudos for god rapport! :)
Det eneste jeg savner er gjennomsnittshastighet. Det er heller ingen liten boks du har? Finner ikke 850L i sortimentet til Thule. Og stativet, er det "square bar" eller "wing bar" type?
Imponerende hvor godt Abetterrouteplanner treffer. Den bommer riktig nok veldig ved et par anledninger, men heldigvis riktig vei. Vet du hvorfor?
Hva satt du som reference consumption i 110 km/h, ettersom "roof box" ikke er et valg?
Sitat fra: elektro på torsdag 27. februar 2020, klokken 23:50
Sitat fra: evtronDK på onsdag 26. februar 2020, klokken 17:13
Her er forbrug for e55 med Thule 850L tagboks på standard Audi stativ med 19" Conti WinterContact i Efficiency mode.
Bil fuldt lastet med bagage + 4 passagerer.
Distance ca. 1.700km. Det meste på motorvej med 110-120 km/t.
Kudos for god rapport! :)
Det eneste jeg savner er gjennomsnittshastighet. Det er heller ingen liten boks du har? Finner ikke 850L i sortimentet til Thule. Og stativet, er det "square bar" eller "wing bar" type?
Imponerende hvor godt Abetterrouteplanner treffer. Den bommer riktig nok veldig ved et par anledninger, men heldigvis riktig vei. Vet du hvorfor?
Hva satt du som reference consumption i 110 km/h, ettersom "roof box" ikke er et valg?
Jeg fik ikke noteret gennemsnitshastighed, men regn med fartgrænsen (ACC var på).
Tagboksen er en ældre model, og jeg kan ikke lige finde nogen billeder, men den minder meget om Thule Motion XT.
Stativet er Audi standard til e-tron: https://www.audimerchandise.dk/shop/tagboejler-til-audi-3927p.html?gclid=EAIaIQobChMIm7rhgtDz5wIV3oKyCh0m8Q8_EAQYASABEgLGsPD_BwE (https://www.audimerchandise.dk/shop/tagboejler-til-audi-3927p.html?gclid=EAIaIQobChMIm7rhgtDz5wIV3oKyCh0m8Q8_EAQYASABEgLGsPD_BwE)
Reference på 110km/t i ABRP var sat til 313wh/km (læste på et Tesla forum (se link nedenfor) at samme tur "kostede" 284wh/km i en Model S, så jeg sammenlignede med standard forbrug for en Model S for samme tur). Temp = 5 grader. 10% Regn. 350kg Extra Weight.
Det var meget fint vejr fra Strömstad til Dal, så jeg tror det må være vejret der giver udslaget på ABRP afvigelserne.
Hjem var det igen meget dårligt vejr + meget vind fra Trysil til Dal, og ekstremt med vind og hagl på 120km/t strækning fra Varberg til København (vi måtte ned på 90km/t over Øresundsbroen på grund af vinden).
Om noget, så tror jeg det viser hvor meget vind og regn spiller ind.
Blot for reference (ved godt det er en Audi tråd, men det er god læsning):
København-Sälen via Trysil i Model S (god beskrivelse af impact med tagboks): http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4935 (http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4935)
Standard tal for Model S (brugt til sammenligning): https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/wh-km-by-speed.83080/ (https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/wh-km-by-speed.83080/)