Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Porsche => Macan => Emne startet av: bmw2002 på mandag 10. februar 2020, klokken 22:46
Er det noen detaljer rundt Macan som kommer i 2021 eller 2022?
Får den samme batteri og drivlinje som Taycan?
Macan vil vel fremdeles være fossil. Cross Turismo er vel neste el Porsche.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. februar 2020, klokken 06:29
Macan vil vel fremdeles være fossil. Cross Turismo er vel neste el Porsche.
Nei. Neste generasjon Macan skal ha elektrisk drivlinje (i tillegg til bensinvarianter). Dette er bekreftet, men jeg tror ikke det finnes detaljer enda.
Før Macan lanseres (2022?) er vel planen en Taycan Sport Turismo og en Cross Turismo.
Etter det jeg har lest, skal neste generasjon være fullelektrisk og det skal ikke tilbys en bensinutgave av den, men dagens versjon som er bensindrevet skal fortsatt være i produksjon samtidig med neste generasjon i en periode.
Macan skal etter det jeg har lest ikke bygges på J1 plattformen som Taycan benytter.
Sitat fra: SHN på tirsdag 11. februar 2020, klokken 10:16
Etter det jeg har lest, skal neste generasjon være fullelektrisk og det skal ikke tilbys en bensinutgave av den, men dagens versjon som er bensindrevet skal fortsatt være i produksjon samtidig med neste generasjon i en periode.
Macan skal etter det jeg har lest ikke bygges på J1 plattformen som Taycan benytter.
Substantially different, in fact: the electric Macan will be based on an evolved version of the platform used for the new Taycan.
It will be based on the Volkswagen Group's new Premium Platform Electric (PPE) architecture, developed from the Taycan's J1 platform to allow the physical flexibility required when low-slung GTs and high-riding SUVs share the same hardware.
kilde: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-porsche-macan-ev-get-taycan-platform-and-tech
Redd denne blir like dyr som Taycan, men den blir sikkert en fin bil.
Blir den samme størrelse som MEB trillingene?
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. mai 2021, klokken 07:31
Redd denne blir like dyr som Taycan, men den blir sikkert en fin bil.
Blir den samme størrelse som MEB trillingene?
Har ingenting med MEB å gjøre. Større bil, annen plattform.
Koster nok like mye som taycan ja, mulig det blir litt mva på toppen av det hele også. Kommer til å selge bra da dette blir en drømmebil for mange
Vet at den ikke ER MEB. Det jeg spurte om er størrelsen i forhold til MEB.
Sitat fra: Jalla på tirsdag 11. mai 2021, klokken 20:33Porsche claims that the Macan EV will have "significantly" more range than the current Taycan.
Mindre bil med større batteri burde tilsi mer rekkevidde. Hvor signifikant i forhold til hvilken utgave er interessant. 4S har jo bra rekkevidde, turbo S er mer moderat.
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. mai 2021, klokken 20:34
Vet at den ikke ER MEB. Det jeg spurte om er størrelsen i forhold til MEB.
Konkrete dimensjoner slippes vel sjelden før endelig lansering. Men den er større enn MEB. Q4 er MEB, Q6 skal være bygget på PPE og plasserer seg mellom Q4 og etron i utvendig størrelse
Så litt nøye på en fossil Macan som sto på gata. Den er definitivt ikke like stor som fossil Q6. Men kunne godt ha vært samme størrelse som en ID4. Kanskje litt lavere, men dette var en GTS.....
Vet at ikke det er det samme som nye plattformer for de elektriske variantene. Men plattformene er skalerbare. MEB har jo både ID3 og 4
Porsche har tidligere sagt at de satser på en pris 20-30% under Taycan.
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. mai 2021, klokken 23:05
Så litt nøye på en fossil Macan som sto på gata. Den er definitivt ikke like stor som fossil Q6. Men kunne godt ha vært samme størrelse som en ID4. Kanskje litt lavere, men dette var en GTS.....
Fossil Q6 finnes det? Fossil Macan deler plattform med Q5.
Nei det finnes ikke. Q7 han mener sikkert, den er ganske stor.
Uansett ingen som vet noe om størrelse enda bortsett fra hva du ser på bilder. Kan derfor bare anta at den er noe større, siden Q6 (ny elektrisk modell fra Audi som ikke finnes i dag) og Macan E bygges på PPE, og det er usannsynlig at Q6 blir like stor som Q4 som er bygget på MME og identisk med ID4.
Sitat fra: Chimp på torsdag 13. mai 2021, klokken 10:08
Kan derfor bare anta at den er noe større, siden Q6 (ny elektrisk modell fra Audi som ikke finnes i dag) og Macan E bygges på PPE, og det er usannsynlig at Q6 blir like stor som Q4 som er bygget på MME og identisk med ID4.
MEB, ikke MME vel. Men ja, spørsmålet er om det prøver å skvise inn en størrelse mellom ur-etron og etron Q4. Tror egentlig Q6 blir en erstatning for etron, ikke ett tillegg. Men da vil jo Macan ta ett steg opp i størrelse i.f.h.t. dagens.
Jepp, enig. Og MEB ja, vet ikke hvor MME kom fra, kjapt google søk sier at det betyr morsmelkerstatning
Hmmm.... morsmelkerstatning ...der ja.... jeg så ikke den komme :D herlig!
Ikke MEB...
"It doesn't use a combustion-car platform, nor the Taycan's J1 platform or the VW Group's MEB"
https://www.topgear.com/car-news/electric/official-porsche-building-fully-electric-macan-due-2023
Siste er at de har latt youtubere rekkeviddeteste Macan.
OoSR kjørte 70 mph, ca 15-20 (?) C (de har jakker på), snittfart 64 mph, endte på forbruk ca 1,8 kWh/mil og 320 miles til 0, dvs ca 500 km.
Det er respektabelt og en forbedring fra Tayan. Noe nærmere 120 km/t testen til Nyland enn 90-testen men så ganske flatt ut og mye trafikk.
https://youtu.be/ab1AIGLpd_0
Kikket også på den der etter jeg fikk tlf fra Porsche. Veldig lovende forbruk i høye hastigheter. Hvis jeg ikke husker feil sa han vel 68-72 fahrenheit (20-22 grader) som temp inne i bilen, men det er vel samtidig ca utetemp der de var. Stusset også på at han tyskeren tok på seg jakke ila turen...
Noen som har noen formeninger om forbruket på denne testen vs id4/enyaq/q4? Har det blitt enda lavere med macan eller er dette ca likt?
Konfigurator skal være oppe å gå den 25 januar, samme dag slippes vel specs/priser. Ifølge selger: Startpris ca 900', godt utstyrt bil 1,1-1,2'. Kan ta utgangspunkt i ekstrautstyrspris som på dagens Taycan. Ca 570km WLTP.
Da var den sluppet, jeg har konfigurert en og jeg må si den plasserte seg godt inn på favoritt listen.
Prismessig sett havner en 4S i samme prisleie som BMW i5 M60 stasjonsvogn og MB EQE 500 som egentlig er de bilene det for meg nå står mellom.
Macan og EQE 500 er like i HK, i5 har 200hk mer, men Macan knuser BMW på rekkevidde og slår EQE med noen 10-talls km, Macan slår vel de andre ganske greit på ladefart med 800V systemet.
Litt kjedelige fargevalg bare, jeg savner den knallrøde man får på Taycan.
Prøvde også konfiguratoren. Det er veldig mange valg! Med det jeg ønsket endte 4S på 1,2 mill. Det var litt mye... det er kun teknikk- og komfortutsyr, men nesten alt. Nesten ikke kosmetikk.
Ellers noterte jeg at man kan få adaptive dempere (PASM) på 4S med stålfjær, eller oppgradere til luft med PASM.
Endte opp på 1.060 med en absolutt minimum versjon, uten vinterhjul. Litt oppgraderte felger, luftfjæring, matrix lys, oppgradert lyd, "selvkjøring" og 18 veis seter. Dobbel pris av Model Y. Det man får ekstra er luftfjæring og 20% bedre rekkevidde. Og status og dyrere service da.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. januar 2024, klokken 08:45Endte opp på 1.060 med en absolutt minimum versjon, uten vinterhjul.
1.060 ja. Flott bil men dyrt da. Hvis man ser på Taycan prisfallet på bruktbil de siste årene så blir det ingen gullkantet investering, det er helt sikkert. Men vil man ha det beste - så koster det. Jeg håper Porsche selger mye Macan.
Ser de første Taycan som kom nå dumpes på Finn, det er trist synes jeg for det er helt kongebil og den blir et ikon for samlere om noen år. Da vil prisene gå opp igjen. Det er jeg sikker på. Blir litt som Tesla sin første som jo spinner rundt ute i verdensrommet :+1:
Utrolig stygg bakende. >:( Hele C-stolpeprofilen og luka var øgli.
Jeg må si Porsche har helt absurd mye valg, "hvilken farge vil du ha på sømmene på gulvmatten"....
Min 4S kom vel rundt 1,4 etter jeg hadde tatt på det jeg ville ha, men jeg har jo en tendens til å ta "en med alt", iallfall når det kommer til teknologi.
For meg er det ca samme pris som en EQE Suv 500, litt større bil, også 408hk, og 40(?)km mindre rekkevidde enn Macan.
Jeg har også bygget BMW i5 M60, den passerte også 1,3 millioner, når stasjonsvognen kommer om en måneds tid kan man vel legge på 50-100.000kr for den. BMW'en "skuffer" med bare 500km rekkevidde, ja man kan ta en i40 og få ca 580km, men den kommer ikke med 4wd.
Bygget også enn Turbo da jeg syntes den var tøffere i front og hekk, men den kom på 1,650.000, hadde håpet de kom med en GTS versjon av Macan, det hadde nok vært interessant.
Hva er egentlig reell konkurranse for denne da? Størrelsesmessig er den jo lik Model Y, men klart en mere premium / status bil. Selvfølgelig Q6, men ellers? Polestar 3?
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. januar 2024, klokken 13:58Hva er egentlig reell konkurranse for denne da? Størrelsesmessig er den jo lik Model Y, men klart en mere premium / status bil. Selvfølgelig Q6, men ellers? Polestar 3?
Tenker mer Polestar 4 enn 3 gitt designet.
Sitat fra: Egil S på lørdag 27. januar 2024, klokken 13:01Jeg må si Porsche har helt absurd mye valg, "hvilken farge vil du ha på sømmene på gulvmatten"....
Min 4S kom vel rundt 1,4 etter jeg hadde tatt på det jeg ville ha, men jeg har jo en tendens til å ta "en med alt", iallfall når det kommer til teknologi.
Hvordan klarte du å konfigurere en 4S? Det er bare Macan 4 og Macan Turbo som er lansert foreløpig.
Sitat fra: Kanutten på lørdag 27. januar 2024, klokken 17:11Hvordan klarte du å konfigurere en 4S? Det er bare Macan 4 og Macan Turbo som er lansert foreløpig.
Stemmer :) Hang litt i Taycan verden, da ble det 4S og ikke 4.
My bad.
Sitat fra: geear på lørdag 27. januar 2024, klokken 12:32Utrolig stygg bakende. >:( Hele C-stolpeprofilen og luka var øgli.
Kunne hatt en spoiler på toppen som I-pace og gamle Macan. Men må ikke vise bilder uten rails.
Også penere når den automatiske spoilere er oppe.
Autogefühl melder bare 90 cm dypt bagasjerom. Det er faktisk 4 (til 9) cm mindre enn I-pace og hele 15 cm mindre enn e-tron. Litt snodig på en 4,78m lang bil.
Bose-anlegget stjeler all plass under bagasjerommet også.
Sitat fra: daktari på lørdag 27. januar 2024, klokken 22:43Autogefühl melder bare 90 cm dypt bagasjerom. Det er faktisk 4 (til 9) cm mindre enn I-pace og hele 15 cm mindre enn e-tron. Litt snodig på en 4,78m lang bil.
Bose-anlegget stjeler all plass under bagasjerommet også.
Hvis det er mindre enn I-Pace så er det jo krise. Men det er kanskje bredere eller høyere?
Nå har vel aldri Macan vært en småbarnsfamiliebil da, det er en liten sportslig SUV for godt voksne mennesker som liker en høy bil, som kan slenge en koffert baki for en helgetur eller hyttetur.
Jeg tipper over 90% av de som kjøper Macan ikke tenker på barneseter, barnevogn, familiebilferie o.l.
En bil i den størrelsen burde virke fint for en familie på fire uten barnevogn. Ser ikke noe galt i det. Den er jo midt i smørøyet størrelsesmessig. Utsagnet mtp I-Pace var bare at vi har hatt I-Pace, og den har mindre bagasjeplass en Model 3, som er en kompakt sedan.
Sitat fra: turfsurf på søndag 28. januar 2024, klokken 13:39En bil i den størrelsen burde virke fint for en familie på fire uten barnevogn. Ser ikke noe galt i det. Den er jo midt i smørøyet størrelsesmessig. Utsagnet mtp I-Pace var bare at vi har hatt I-Pace, og den har mindre bagasjeplass en Model 3, som er en kompakt sedan.
Og utsagnet mitt basert på at de fleste Porsche eiere er kvinner og menn som er 45+år i en kontorjobb, som leder eller med annen form for ansvar.
Ikke småbarnsfamilier i 20-30årene.
De fleste småbarnsforeldre kjøper ikke en bruksbil til over 1 million kroner fordi de vet at småbarn sliter mye på en bil, de kjøper en grei bruksbil (gjerne brukt 2-4år gammel) som tåler noen år med røff behandling til en mye billigere penge.
Sitat fra: Egil S på søndag 28. januar 2024, klokken 14:00Og utsagnet mitt basert på at de fleste Porsche eiere er kvinner og menn som er 45+år i en kontorjobb, som leder eller med annen form for ansvar.
Ikke småbarnsfamilier i 20-30årene.
De fleste småbarnsforeldre kjøper ikke en bruksbil til over 1 million kroner fordi de vet at småbarn sliter mye på en bil, de kjøper en grei bruksbil (gjerne brukt 2-4år gammel) som tåler noen år med røff behandling til en mye billigere penge.
Jada, er ikke uenig i det som hovedsak.
Men en passe bilinteressert familie hvor barna har passert barnevognsalder med Oslolønn kan vel fint ta seg råd til en Macan. Har selv hatt biler i den prisklassen med små barn, selv uten Oslolønn. Er ikke så vanskelig å ta vare på bilene. En nybakt far på jobben kjøpte seg nettopp Taycan...
Taycan får du nede på 500-tallet nå da. Brukt såklart. Var en til 569 eller noe her rett før helga.
Macan er vel i TMY-størrelse utvendig, men med dobbel pris og mindre plass så er den nok som vanlig for spesielt interesserte.
Jeg irriterer meg fortsatt over at Taycan ikke fås med krok. Da hadde det blitt Sport Turismo på meg. Er ingen andre elbiler jeg har lyst på, så da er det diesel inntil videre. 🤪
Macan EV har krok og 2000 kg.
Sitat fra: geear på søndag 28. januar 2024, klokken 19:41Taycan får du nede på 500-tallet nå da. Brukt såklart. Var en til 569 eller noe her rett før helga.
Jada, kan gjøre røverkjøp på Taycan, men dette er en Turbo med utstyr for over 500k...
Sitat fra: Egil S på lørdag 27. januar 2024, klokken 13:01Jeg må si Porsche har helt absurd mye valg, "h.......
Mange valg ja og det liker jeg veldig godt. Men jeg vet jo at for blodfansen så er det jo Chrono pakka som betyr mest da ;D jeg ser den.
Jeg synes 4 ble for dyr da min absolutt kjipeste config, med nesten bare "må ha" endte på nærmere 1,1 og den i tillegg er såpass slapp. Får gi turboen noen år på bruktmarkedet før det blir aktuelt...
Sitat fra: daktari på søndag 28. januar 2024, klokken 20:04Taycan EV har krok og 2000 kg.
Taycan har vel ikke krok i det heletatt? Man får en "krok" man kan sette et sykkelstativ på, men bilen er vel ikke typegodkjent for å trekke noe?
Jeg har bevisst ignorert Taycan fordi man ikke får den med tilhengerfeste, var derfor jeg ble litt interessert i Macan med 2000kg på kroken.
Ellers hadde en Taycan Sport Turismo GTS vært høyaktuell.
Sitat fra: Egil S på mandag 29. januar 2024, klokken 20:06Sitat fra: daktari på søndag 28. januar 2024, klokken 20:04Taycan EV har krok og 2000 kg.
Taycan har vel ikke krok i det heletatt? Man får en "krok" man kan sette et sykkelstativ på, men bilen er vel ikke typegodkjent for å trekke noe?
Jeg har bevisst ignorert Taycan fordi man ikke får den med tilhengerfeste, var derfor jeg ble litt interessert i Macan med 2000kg på kroken.
Ellers hadde en Taycan Sport Turismo GTS vært høyaktuell.
Macan selfølgelig...
Sitat fra: Egil S på lørdag 27. januar 2024, klokken 13:01Bygget også enn Turbo da jeg syntes den var tøffere i front og hekk, men den kom på 1,650.000, hadde håpet de kom med en GTS versjon av Macan, det hadde nok vært interessant.
Hvis Porsche fortsetter slik de alltid har gjort så kommer GTS versjonen om 2 år ;)
Noen som har fornuftige tanker rundt verditap første 1-3 år på denne? Jeg er en enkel sjel opptatt av lyd, og kunne tenke meg en strippet Macan 4 m Burmester og varme i rattet. Men om den faller like mye som Taycan er det bedre å vente et par år.
Det kan jo hende det ikke selges så mange, men er ikke vanlig tap typisk 20-30%, i beste fall 15%?
Verditap på premium biler er alltid høyt.
Før var det normalt å regne 50% etter 5år, men premium biler falt gjerne 40-50% på 2 år, men så ble de liggende på det nivået ganske lenge.
Jeg tror nok et verditap på rundt 150.000kr pr år (10%) er noe man må forvente.
Bilmarkedet har vært litt merkelig de siste årene, nå er det veldig kaotisk og det er vanskelig å si hva som skjer.
Enkelte elbiler ser nå ut å stige i verdi i bruktmarkedet etter stygge fall i fjor.
Etterspørselen etter billigere biler og fossilebiler er økende.
Hobbybil-markedet har hatt gode tider siden Covid slik at eldre biler og nyere biler med V8 motorer som er i ferd med å fases ut har vært unormalt høyt priset.
Jeg vil tro at Taycan vil fortsette med et stygt prisfall når den nye med betydelig bedre rekkevidde kommer i år.
Macan ser ut til å plassere seg bra i markedet med tanke på størrelse, praktikalitet og rekkevidde, litt avhengig av hvor godt den selger kan den holde seg bra.
Jeg har satt den opp mot BMW i5 og MB EQE, de er veldig like i pris, men jeg tror Macan er den beste bilen.
SitatJeg tror nok et verditap på rundt 150.000kr pr år (10%) er noe man må forvente.
Spot on
Sitat fra: Egil S på søndag 18. februar 2024, klokken 18:20Jeg vil tro at Taycan vil fortsette med et stygt prisfall når den nye med betydelig bedre rekkevidde kommer i år.
Har Taycan så mye lengre å falle da :)
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. februar 2024, klokken 09:45Sitat fra: Egil S på søndag 18. februar 2024, klokken 18:20Jeg vil tro at Taycan vil fortsette med et stygt prisfall når den nye med betydelig bedre rekkevidde kommer i år.
Har Taycan så mye lengre å falle da :)
Tror ikke Taycan vil falle så mye mer på en stund. Ser det er en liten prisøkning nå om dagen av de brukte som PC legger ut. Og det er de som er best på «prisanslytiske» vurderinger. Trur eg :D
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. februar 2024, klokken 15:19Tror ikke Taycan vil falle så mye mer på en stund. Ser det er en liten prisøkning nå om dagen av de brukte som PC legger ut. Og det er de som er best på «prisanslytiske» vurderinger. Trur eg :D
Kan også være at selgerne nå omsider begynner å prise bruktbilene sine mer realistisk.
Her er noen av de som har ligget lengst, og prisen på disse begynner å nærme seg realistisk prising slik at de nok blir solgt snart:
2021 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden september 2022 (da 1.6 m, nå priset til 1.0 m) (https://minebiler.no/car/BU28669)
2021 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden oktober 2022 (da 1.6 m, nå 1.0 m) (https://minebiler.no/car/EC80499)
2022 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden mars 2023 (da 1.8 m, nå 1.3 m) (https://minebiler.no/car/EF30995)
2022 PORSCHE Taycan 4 | Til salgs siden mars 2023 (da 1.2 m, nå 0.88 m) (https://minebiler.no/car/EF11510)
2022 PORSCHE Taycan 4 | Til salgs siden mars 2023 (da 1.2 m, nå 1 m) (https://minebiler.no/car/EF11495)
Sitat fra: MrBacardi på lørdag 02. mars 2024, klokken 21:03Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. februar 2024, klokken 15:19Tror ikke Taycan vil falle så mye mer på en stund. Ser det er en liten prisøkning nå om dagen av de brukte som PC legger ut. Og det er de som er best på «prisanslytiske» vurderinger. Trur eg :D
Kan også være at selgerne nå omsider begynner å prise bruktbilene sine mer realistisk.
Her er noen av de som har ligget lengst, og prisen på disse begynner å nærme seg realistisk prising slik at de nok blir solgt snart:
2021 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden september 2022 (da 1.6 m, nå priset til 1.0 m) (https://minebiler.no/car/BU28669)
2021 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden oktober 2022 (da 1.6 m, nå 1.0 m) (https://minebiler.no/car/EC80499)
2022 PORSCHE Taycan Turbo | Til salgs siden mars 2023 (da 1.8 m, nå 1.3 m) (https://minebiler.no/car/EF30995)
2022 PORSCHE Taycan 4 | Til salgs siden mars 2023 (da 1.2 m, nå 0.88 m) (https://minebiler.no/car/EF11510)
2022 PORSCHE Taycan 4 | Til salgs siden mars 2023 (da 1.2 m, nå 1 m) (https://minebiler.no/car/EF11495)
Mr.. :+1: Enig i din vurdering.
Men husk også at noen legges ut med svært høy pris for å ha høy verdi på varelager. Pumping....
Sier ikke at det gjelder noen av disse du har lenket til - men det er jo mulig. Spes de som har ligger lenge på finn.
Det er liten tvil om at man kan gjøre gode kjøp på diverse premium elbiler, slik som Taycan, Audi RS eTron og andre da disse har hatt et stygt verdifall.
Jeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.
F.eks ligger det flere 2017-2018 C63 AMG ute rundt 1,2 millioner kr, jeg var selv på Mercedes i 2019 for å se på da nye EQC, da sto det nye 2019 C63 AMG der til 1,4 millioner, men en C-klasse var ikke det jeg kikket etter den gangen.
At en 6-7 år gammel bil med 40.000+km uten garanti bare har tapt seg 2-300.000kr på den tiden er helt urealistisk.
I følge normal prisreduksjon skulle denne bilen kostet ca 50% av ny pris, +/- 750.000kr.
Ser man derimot på S63 AMG, kan man få en 2017 modell til 1,4 millioner, det var tross alt en bil til 2,5+millioner i 2017 så denne har hatt et noe mer normalt verdifall.
Så ja, bilmarkedet er litt rart.
SitatJeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.
Egil :+1: jeg tror det gjelder veldig mange premium fossil bruktbiler.
Tror det er endel som tenker «jeg kjøper min siste fossil nå som en kosebil og da drar jeg på litt og så bruker jeg litt ekstra kr på meg selv» ;D
Eneste jeg har sett som trender ned nå om dagen er 911 men de har jo hatt en pen kule ila de siste årene.
Jeg prøver å se trendene her for vi i pottitlandet henger gjerne litt etter he he
https://collectingcars.com/
Tror selv at endel Bentley V8 kan være et godt kjøp. Ser også endel på blocket der er utvalget større og lett å reise å se på og å hente hjem. Og avgiftene kan ofte regnes hjem de også.
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 20:40SitatJeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.
Egil :+1: jeg tror det gjelder veldig mange premium fossil bruktbiler.
Tror det er endel som tenker «jeg kjøper min siste fossil nå som en kosebil og da drar jeg på litt og så bruker jeg litt ekstra kr på meg selv» ;D
Litt der jeg er altså :)
Beklager avsporingen fra Macan.
Jeg ser jo at avgiftene gjorde et hopp i 2023 og nå igjen i 2024 som slår særdeles lite gunstig ut på fossile biler av den typen.
Jeg bygget for moro skyld en BMW M8 i konfiguratoren og denne bilen har blitt ca en halv million dyrere i forhold til for 2-3 år siden og at det gjerne har en innvirkning på bruktprisene, men annonsert pris og solgt pris er to forskjellige ting.
Tilbake til Macan.
Noen som vet om Porsche forhandlerne har fått inn noen utstillings/demo biler?
Jeg tenkte ta en runde i påsken å kikke litt og kanskje prøvekjøre litt potensielle biler.
Sitat fra: Egil S på fredag 15. mars 2024, klokken 16:58Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 20:40SitatJeg som også kikker litt etter en V8 bensin turbo ser derimot at disse bilene er latterlig priset.
Egil :+1: jeg tror det gjelder veldig mange premium fossil bruktbiler.
Tror det er endel som tenker «jeg kjøper min siste fossil nå som en kosebil og da drar jeg på litt og så bruker jeg litt ekstra kr på meg selv» ;D
Litt der jeg er altså :)
Beklager avsporingen fra Macan.
Jeg ser jo at avgiftene gjorde et hopp i 2023 og nå igjen i 2024 som slår særdeles lite gunstig ut på fossile biler av den typen.
Jeg bygget for moro skyld en BMW M8 i konfiguratoren og denne bilen har blitt ca en halv million dyrere i forhold til for 2-3 år siden og at det gjerne har en innvirkning på bruktprisene, men annonsert pris og solgt pris er to forskjellige ting.
Tilbake til Macan.
Noen som vet om Porsche forhandlerne har fått inn noen utstillings/demo biler?
Jeg tenkte ta en runde i påsken å kikke litt og kanskje prøvekjøre litt potensielle biler.
Du er nok for tidlig ute, for det er ikke registrert noen Macan i Norge så langt i år. Tror det er sagt en gang i mai.
Sitat fra: Jalla på fredag 15. mars 2024, klokken 17:41Du er nok for tidlig ute, for det er ikke registrert noen Macan i Nore så langt i år. Tror det er sagt en gang i mai.
Var det jeg hadde en mistanke om.
SitatVar det jeg hadde en mistanke om.
Sikkert lurt å melde sin interesse her så ringer de deg for prøvekjøring så fort når den kommer. Ellers blir det å stå i kø med de andre som stikker innom
https://pages.loopify.com/?pageId=ElwyMayATsgp9rwVz0DSU3U1RZ9OeORJx7c7wYm2mRxBmwuDHFz-17NuobKsx71QAaJsG35i6YLsBQzV7jG2Gw%3D%3D&fbclid=IwAR2-7khDFthL3bM6TG4RPhRxuKdrO19VJa_OrChxRb8UeNoxT8EpQJyMwnc_aem_Aa2YFw44RLdVHHydzqUJhDxXu8j71dxVt9WYLAuNWpBC2JbhJrhsXqSiKehgZKq_ARc
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 07:29SitatVar det jeg hadde en mistanke om.
Sikkert lurt å melde sin interesse her så ringer de deg for prøvekjøring så fort når den kommer. Ellers blir det å stå i kø med de andre som stikker innom
https://pages.loopify.com/?pageId=ElwyMayATsgp9rwVz0DSU3U1RZ9OeORJx7c7wYm2mRxBmwuDHFz-17NuobKsx71QAaJsG35i6YLsBQzV7jG2Gw%3D%3D&fbclid=IwAR2-7khDFthL3bM6TG4RPhRxuKdrO19VJa_OrChxRb8UeNoxT8EpQJyMwnc_aem_Aa2YFw44RLdVHHydzqUJhDxXu8j71dxVt9WYLAuNWpBC2JbhJrhsXqSiKehgZKq_ARc
Jeg har det ikke travelt, trenger ikke handle før til vinteren, om elbilen blir solgt raskt når den legges ut så har jeg den gamle bilen om motorsykkelen å kjøre med i sommer.
Å fått sett på en i utstillingen er nok i første omgang for å få et innblikk i størrelse om designet faller i smak og slikt.
Sitat fra: Egil S på lørdag 16. mars 2024, klokken 13:06Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 07:29Sitat.
Jeg har det ikke travelt, trenger ikke handle før til vinteren, om elbilen blir solgt raskt når den legges ut så har jeg den gamle bilen om motorsykkelen å kjøre med i sommer.
Å fått sett på en i utstillingen er nok i første omgang for å få et innblikk i størrelse om designet faller i smak og slikt.
Ser den. Kjører selv i litersklubben på 2hjul.
Men den bilen gleder jeg meg virkelig til å se. Litt rart det ladelokket som går innover, tenker i kraftig vintervær i full snøfokk. Kan det pakke seg med snø der som skaper problemer? Jeg vet ikke.
Men tipper de har funksjonstestet dette når de var på den Nord Sverige testområdet ( tar forbehold men jeg har forstått de bruker det området på uttesting av alle sine nye modeller).
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 15:09Sitat fra: Egil S på lørdag 16. mars 2024, klokken 13:06Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 07:29Sitat.
Jeg har det ikke travelt, trenger ikke handle før til vinteren, om elbilen blir solgt raskt når den legges ut så har jeg den gamle bilen om motorsykkelen å kjøre med i sommer.
Å fått sett på en i utstillingen er nok i første omgang for å få et innblikk i størrelse om designet faller i smak og slikt.
Ser den. Kjører selv i litersklubben på 2hjul.
Men den bilen gleder jeg meg virkelig til å se. Litt rart det ladelokket som går innover, tenker i kraftig vintervær i full snøfokk. Kan det pakke seg med snø der som skaper problemer? Jeg vet ikke.
Men tipper de har funksjonstestet dette når de var på den Nord Sverige testområdet ( tar forbehold men jeg har forstått de bruker det området på uttesting av alle sine nye modeller).
Ladelokk som går inn vil skape problem nesten uansett i lading ute. Enkel fiks er ladecover over både kabel og luke.
Kjøpte det til en Xpeng vi har på jobb som står ute. Det fikser problemet.
Counter... :o med all respekt, vi snakker Porsche Macan her assa
Da trer man ikke den kondom lignende saken på ditt bilde.
Leide meg en taycan i rett farge her i sommer og var oppe ved Gardemoen å lada. Fikk mange stjåle blikk fra damer med anerkjennende nikk (de liker jo mest svarte G de damene) og flere gutter kom bort til meg for en prat. Tenk om det hadde vært vinter med snøfokk og jeg hadde hatt den dingsen din da ;D jeg hadde blitt bura inn på stedet
Tror damene liker at du ikke er redd for å bruke beskyttelse...! 8) ;) 8)
Sitat fra: RJK på lørdag 16. mars 2024, klokken 17:49Tror damene liker at du ikke er redd for å bruke beskyttelse...! 8) ;) 8)
He he dagens beste kommentar ;D
Du kommer deg ingen steder om du står med ladekabel fryst fast i bilen Eletric... 🤷🏻
(De damene du får hjemme når du står å lader bør du vel strengt tatt kjenne på forhånd)
Sitat(De damene du får hjemme når du står å lader bør du vel strengt tatt kjenne på forhånd)
He he Counter... :+1:
Ja det var liksom for å fremheve den fantastisk bilen jeg skrev det da. Tro meg når jeg sier at det var IKKE på grunn av mitt utseende ;D
Var innom Porsche i Stavanger.
De regnet med de ville ha Macan i utstilling og demo i juni/juli.
Det skulle muligens være et "lukket arrangement" i mai med førpremiere der det var mulig å se bilen.
Bestilte man en nå kunne man få bil over sommeren.