Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. => Emne startet av: Vollis47 på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16
Jeg er administrator for to sameier med tilsammen 50 leiligheter som alle har fast parkeringsplass i garasje under boligene. Begge plasser har vi installert Wago flatkabel og foreløpig satt opp 10 stk Zaptec pro ladebokser. To bokser har ennå ikke blitt tatt i bruk da eier ikke har fått sin ladbare bil enda. Vi har hver plass to elbiler og to ladbare hybrider.
Per nå, onsdag kl 17 er det på hver plass en hybrid som lader, de to andre kommer først inn om et par timer. Ingen elbiler lader, selv om minst to er parkert.
Jeg skriver dette for å imøtekomme mange påstander om at om alle fikk seg elbil, så vil nettene bryte sammen når alle kommer hjem og skal lade elbilene kl 17 samtidig som mange lager middag og setter på vaskemaskin, tørketromler og andre strømkrevende apparater. Kanskje på tide å innse at ikke alle følger samme rytmen og ikke alle elbiler trenger lades hver ettermiddag/kveld. Noen lader om dagen og noen seinere på natta.
Om alle kjører en stor elbil, med et forbruk på 2 - 3 kWh per mil, så vil de i snitt trenge ca 12 kWh med strøm hver dag. Ikke så avskrekkende mye det.
Siste døgn, ca 20 plasser, max 11kW pr plass.
Ser litt lading på kveld, eit par 'store tørste' i natt, litt på dagen etc og så til ettermiddag/kveld igjen. Max 3 x 125A i denne delen. Snøsmelteanlegget er vesentlig større forbrukar (70kW).(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200122/207f4db5de21f14eed047c68ff70c2f2.jpg)
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
To grafer, nord 8 ZCP ladebokser, og sør med 15 stk, siste 3 mnd.
Forbruket har ikke gått så mye opp. Eksempelvis ble det januar 2011 brukt ca 11 000 kWh, da var det ingen elbiler her. I januar 2019 var forbruket 12 000 kWh. Nå i januar 2020 blir det lavere.
En stor forskjell er at motorvarmer benyttes i mindre grad, og når det brukes, så er det med ur. Tidligere var det gjerne vanlig å plugge i når en kom hjem på kvelden, og ta ut på morgenen. Da går det gjerne 5-6 kWh i løpet av en natt. Med ur og 2 timer varme går det 1 kWh i stedet for.
Sitat fra: TB på mandag 27. januar 2020, klokken 20:53
To grafer, nord 8 ZCP ladebokser, og sør med 15 stk, siste 3 mnd.
Forbruket har ikke gått så mye opp. Eksempelvis ble det januar 2011 brukt ca 11 000 kWh, da var det ingen elbiler her. I januar 2019 var forbruket 12 000 kWh. Nå i januar 2020 blir det lavere.
En stor forskjell er at motorvarmer benyttes i mindre grad, og når det brukes, så er det med ur. Tidligere var det gjerne vanlig å plugge i når en kom hjem på kvelden, og ta ut på morgenen. Da går det gjerne 5-6 kWh i løpet av en natt. Med ur og 2 timer varme går det 1 kWh i stedet for.
Veldig greit å ta med seg inne i diskusjonene med de som mener dette blir så himla dyrt og setter seg på bakbena da de ikke har el-bil selv :+1:
Sitat fra: HVolland på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16
Om alle kjører en stor elbil, med et forbruk på 2 - 3 kWh per mil, så vil de i snitt trenge ca 12 kWh med strøm hver dag. Ikke så avskrekkende mye det.
Ja, derfor er ladbar hybrid det beste miljøalterativet i ein større samanheng.
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. januar 2020, klokken 06:40
Sitat fra: TB på mandag 27. januar 2020, klokken 20:53
En stor forskjell er at motorvarmer benyttes i mindre grad, og når det brukes, så er det med ur. Tidligere var det gjerne vanlig å plugge i når en kom hjem på kvelden, og ta ut på morgenen. Da går det gjerne 5-6 kWh i løpet av en natt. Med ur og 2 timer varme går det 1 kWh i stedet for.
Veldig greit å ta med seg inne i diskusjonene med de som mener dette blir så himla dyrt og setter seg på bakbena da de ikke har el-bil selv :+1:
Her har kostnaden til strøm blitt redusert for laget samlet. Strøm til motorvarmer var og er del av leien av plassen. Tidligere måtte 100% av strømregningen dekkes av leien. Nå benyttes over halvparten av strømmen til å lade elbiler, og den strømmen betales etter forbruk, og påvirker dermed ikke økomien til laget samlet.
Dermed kan mer av leien benyttes til annet vedlikehold.
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 07:44
Sitat fra: HVolland på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16
Om alle kjører en stor elbil, med et forbruk på 2 - 3 kWh per mil, så vil de i snitt trenge ca 12 kWh med strøm hver dag. Ikke så avskrekkende mye det.
Ja, derfor er ladbar hybrid det beste miljøalterativet i ein større samanheng.
Nei, for det krever dobbelt opp med motor, flere deler som kan ta kvelden, og fortsatt slippes det ut giftpartikler og CO2.
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:16
Jeg er administrator for to sameier med tilsammen 50 leiligheter som alle har fast parkeringsplass i garasje under boligene. Begge plasser har vi installert Wago flatkabel og foreløpig satt opp 10 stk Zaptec pro ladebokser. To bokser har ennå ikke blitt tatt i bruk da eier ikke har fått sin ladbare bil enda. Vi har hver plass to elbiler og to ladbare hybrider.
Per nå, onsdag kl 17 er det på hver plass en hybrid som lader, de to andre kommer først inn om et par timer. Ingen elbiler lader, selv om minst to er parkert.
Jeg skriver dette for å imøtekomme mange påstander om at om alle fikk seg elbil, så vil nettene bryte sammen når alle kommer hjem og skal lade elbilene kl 17 samtidig som mange lager middag og setter på vaskemaskin, tørketromler og andre strømkrevende apparater. Kanskje på tide å innse at ikke alle følger samme rytmen og ikke alle elbiler trenger lades hver ettermiddag/kveld. Noen lader om dagen og noen seinere på natta.
Om alle kjører en stor elbil, med et forbruk på 2 - 3 kWh per mil, så vil de i snitt trenge ca 12 kWh med strøm hver dag. Ikke så avskrekkende mye det.
I mitt sameie har 17 av garasjeplasseierne satt opp Zaptec Pro-bokser. Jeg har nettopp blitt en av administratorene til systemet og kan derfor følge med på lademønsteret. Det viser seg at det er kun én som lader nesten hver dag. Han kjører en e-Golf med lite batteri. De andre bilene i garasjen som har større batterier (BMW, Renault, Kia, Opel og Tesla) lader bare én til to ganger i uken, noen til og med sjeldnere. Vi har til og med døgn hvor ingen har ladet.
Er derfor enig i at det ser ut som at elbilene ikke vil bli noen stor utfordring for nettet.
Hos oss var høyeste forbruk et enkelt døgn 600kWh på et tidspunkt hvor 40 hadde ladestasjon.
Nå er 50 ladestasjoner i regelmessig bruk og forbruket er normalt mellom 150 og 400kWh/dag og en sjelden gang litt over 600kWh. Dette er i Asker.
Vi er et sameie med 12 garasjeplasser fordelt på 2 garasjer. Det er en 40A hovedsikringen i den ene garasjen. Strm brukes i dag kun til boder, taklys og utelamper foran garasjene.
Vi har fått tilbud om 2 typer løsning på vårt ladebehov.
1. Nytt skap på 40A i den ene garasjen slik at hvert skap forsyner 6 ladere.
2. Bruke kun det ene skapet som allerede er på plass, men øke hovedsikringen
Det er da forslag om økning til 50A, 63A og 80A fra tilbyderene.
Kan noen si noe om hva som gjøres ut som en fornuftig løsning i forhold til å å dekke 12 garasjer for elbillading. Pr i dag er det 2 biler som skal lades, men det forventes naturligvis at dette vil øke hurtig.
Før dere gjør noe drastisk ville jeg kartlagt kjøremønsteret til beboerne. Hvor mye kjører de i året? Hvor ofte bruker de bilen i løpet av en vanlig måned? Når vil de koble bilen til lading?
Det viser seg ofte at behovet for lading samtidig er langt mindre enn en skulle tro.
Er det 40A på en fase dere har i dag? Det er ca 9 kW, eller 216 kWh på en 24-timers periode. Nok til å kjøre ca 1000km. Kanskje holder dette?
Takk for svar.
Betyr dette 9KW pr landeplass?
Hvor mye vil 50A og 63A da gi?
Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 15:24
Takk for svar.
Betyr dette 9KW pr landeplass?
Hvor mye vil 50A og 63A da gi?
Se korrigering. Det blir 9kW totalt, men nok til 1000 km ikke bare hundre. Jeg var visst litt utafor. Beklager det.
Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 15:24
Takk for svar.
Betyr dette 9KW pr landeplass?
Hvor mye vil 50A og 63A da gi?
Det betyr 7,4kW om en bil lader, 4,6kW om to lader, 3kW om 3 lader, 2,3kW om 4 lader, 1,8kW om 5 lader og 1,4kW om 6 lader samtidig. Prøver flere enn 6 å lade samtidig havner de i ladekø inntil en av de seks første er ferdig.
50A: gang tallene over med 1,25. Inntil 8 kan lade samtidig.
63A: gang tallene over med 1,575. Inntil 10 kan lade samtidig.
Det blir ikke mange km lading pr time hvis 6 biler lader samtidig. Anlegget er 400V
Stemmer det at 2.4kW gir 11.8 km/t og 3.7kW gir 19.0 km/t i ladehastighet?
Lading av 6 biler ved 50A gir da 1.75kW og ved 63A 2.17kW
Da tar det svært lang tid å lade bilene til bare 50%
Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 13:09
Vi er et sameie med 12 garasjeplasser fordelt på 2 garasjer. Det er en 40A hovedsikringen i den ene garasjen. Strm brukes i dag kun til boder, taklys og utelamper foran garasjene.
Vi har fått tilbud om 2 typer løsning på vårt ladebehov.
1. Nytt skap på 40A i den ene garasjen slik at hvert skap forsyner 6 ladere.
2. Bruke kun det ene skapet som allerede er på plass, men øke hovedsikringen
Det er da forslag om økning til 50A, 63A og 80A fra tilbyderene.
Kan noen si noe om hva som gjøres ut som en fornuftig løsning i forhold til å å dekke 12 garasjer for elbillading. Pr i dag er det 2 biler som skal lades, men det forventes naturligvis at dette vil øke hurtig.
12*1.5 kW = 18 kW
18 kW/(1.74*400 V) = 26 A
Sjekk forbruk på eksisterende. Tipper det er mer enn nok. For mange som planlegger ladeanlegg øker inntaksstørrelse ukritisk.
Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 13:09
Vi er et sameie med 12 garasjeplasser fordelt på 2 garasjer. Det er en 40A hovedsikringen i den ene garasjen.
......
Det er interessant om de har 1 eller 3 fase 400V forsyning til garasja?
Dersom du ønskjer å jage maks ladehastighet så er det best med større kurs, dvs 1 skap med 63A.
Då kan fleire lade maks i same garasje på 6, enn om maks er 40A som kun gir rom for 1 bil på maks pr garasje. Typisk blir det uansett delt på aktive bilar, men det kjem jo an på algoritma.
Lurer på om ikkje det har blitt kalkulert med heilt ned i 1 kW pr bil i eit lastdelt anlegg i døgnsnitt, back in the days.
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 08. november 2021, klokken 08:01
Sitat fra: jonihler på søndag 07. november 2021, klokken 13:09
Vi er et sameie med 12 garasjeplasser fordelt på 2 garasjer. Det er en 40A hovedsikringen i den ene garasjen.
......
Det er interessant om de har 1 eller 3 fase 400V forsyning til garasja?
Dersom du ønskjer å jage maks ladehastighet så er det best med større kurs, dvs 1 skap med 63A.
Då kan fleire lade maks i same garasje på 6, enn om maks er 40A som kun gir rom for 1 bil på maks pr garasje. Typisk blir det uansett delt på aktive bilar, men det kjem jo an på algoritma.
Lurer på om ikkje det har blitt kalkulert med heilt ned i 1 kW pr bil i eit lastdelt anlegg i døgnsnitt, back in the days.
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Normalen er 1,5 kW. Og det er streng tatt overkill. Brukstid på et anlegg er potensielt fra 21.00 til 07.00.
Det er 10 timer av 24 timer. Altså 40 prosent av årets timer
1,5kW*(8760*0,4) / 0,2kWH/mil = 26 280 km.
Altså må bilene kjøre over 20 000 kilometer i snitt for at det ikke skal være nok.
Jeg vil ikke anbefale å gjøre store investeringer for kjapp lading hjemme. Fra 01.01.2021 vil det komme fastledd basert på effekt som gjør at alle uansett vil forsøke å lade sakte for å holde kostnadene nede.
Strengt tatt er det nok med halvparten av 1,5 kW også. Så at noen anlegg er dimensjonert helt nede i 1 kW virker fornuftig.
Kan dere oppgradere til 63A og dere har 400v gir dette en effekt på 43kW. Hvis vi fjerner "3kW til lys", har dere da 40kW igjen til lading.
En gjennomsnittsbil kjører 13.500km i året. Med et forbruk på 2kWt per mil, blir dette 2700kWt i året, eller 7,5 kWt per dag.
40kW delt på 12 biler blir= en effekt per bil på 3,3kW. Det vanlige for større anlegg er minimum 1kW per bil, men ideelt sett rundt 1,5kW.
Med 3,3kW per bil, tar det 2,5 timer å lade tilsvarende dagsbehovet, hvis alle lader samtidig. Det vil dere ikke gjøre, og man vil i stedet lade 1-2 ganger i uken, men da vil ikke alle lade samtidig, så dette går helt fint, og er mye mer strøm enn dere trenger.
Med hensyn til det nye "Kapasitetsleddet" som netteierne kommer med 1.1.2021, blir dette også et godt anlegg, uten at dere bikker over 100.000kWt. (Den grensen vil bli "hellig", og viktig å ikke komme over, risikerer man å komme over, bør man heller vurdere å splitte opp anlegget i to strøm-abbonnement).
Med andre ord: Det holder med ett abonnement. Jeg ville beholdt OV på 40A idag, for å vurdere å oppgradere denne til 63A senere.
Sitat fra: Vollis47 på søndag 07. november 2021, klokken 15:07Før dere gjør noe drastisk ville jeg kartlagt kjøremønsteret til beboerne. Hvor mye kjører de i året? Hvor ofte bruker de bilen i løpet av en vanlig måned? Når vil de koble bilen til lading?
Det viser seg ofte at behovet for lading samtidig er langt mindre enn en skulle tro.
Hva er egentlig poenget med å kartlegge dagens behov når det kan endre seg mye over tid? Skal man måtte endre på hele anlegget med jevne mellomrom for å kunne dekke behovene til beboerne?
Da virker det lurere å bare gjøre det så bra som mulig nå, og tenke fremtidsrettet.