Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Jossemosse på fredag 17. januar 2020, klokken 12:26
Hei!
Til "gammelleafen", så er det reduksjonsgirolje som bør skiftes etter en tid.. Er det tilsvarende for nyleafen?
I tilfelle, samme type olje som benyttes?
Ref tråd for 2011-2017-leaf:
https://elbilforum.no/index.php?topic=21271.0
Til info om noen andre er interessert:
Kjøpte olje hos Nissan-forhandler. 1,4 liter med olja havnet på den nette summen 516kr. Vil anta det er billigere med en erstatning av annet merke, men turte ikke det etter advarslene i instruksjonsboka..
Skiftet olje i dag (trenger litt tid fra innkjøp til å gjøre jobben). Det er tydeligvis noe som ikke sjekkes eller gjøres på service. Riktignok gått 107.000 km, men olja burde nok blitt skiftet for 50.000 km siden!
(//)Kullsvart olje, og veldig mye dritt på magnetpluggene
Byttet på min for 5 år siden, og nå kjørt 90.000km siden den gang. (Var gått ca 70.000 da jeg byttet)
Så kanskje på tide å bytte igjen.
Min olje var også temmelig sort, og jeg gikk på den med at det kanskje kom fra en jordingsbørste.
Nå vet jeg at den jordingen ligger utenfor oljesumpen. En børste som surfer på oljefilm ville gitt lite eller ingen jording.
Lærerik video om reduksjonsgiret vedlagt. Etter 2:10 kommer den jordingen til syne.
https://www.youtube.com/watch?v=L5WhB7uQLzY
Veldig bra, den videoen skal jeg studere :)
Dersom du endrer opp med å bytte olje igjen, så gi en liten oppdatering, lurer veldig på om dette er en innkjøringsgreie eller om det produseres like mye dritt senere også