Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 00:09

Tittel: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefsemandag 23. desember 2019, klokken 00:09
Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen. Han forventet diesel-boom framover, fordi mange har sittet på gjerdet og ventet på brukbare elbiler, men innen disse ser ut til å komme, ser man at de økonomiske fordelene sannsynligvis forsvinner. Dermed kommer gjerdesitterne ned på "feil" side av gjerdet, etterhvert som de ser få grunner til å satse på byfenomenet elbil, eller man ikke gidder å sette seg inn i noe nytt når en vanlig dieselbil gjør bedre nytte for seg, til omtrent samme kostnad.

Det var i følge han et "hull" i markedet pga manglende salg av nye dieselbiler i over en årrekke. Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner var det han forventet ville holde seg meget godt i verdi fremover.

Jeg sa jeg så poenget hans...
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: geearmandag 23. desember 2019, klokken 08:11
Jeg tror han tar feil i at det vil bli dieselboom.

Slik det ligger an nå er det allerede dieselforbud i kraft visse dager i året i Oslo, og i flere storbyer i Europa er det totalforbud mot eldre dieselbiler enten i rushet eller totalt (i Hamburg var det en form for forbud mot alle biler pre euro 6 allerede rundt 2008 en gang, da jeg hentet en bil der). Det er også på vei inn totalforbud mot diesel flere steder, og man vil nok få dieselbiler kastet etter seg fremover. Jeg ville kun kjøpt bensinbil i dag, med mindre det var snakk om en veldig billig bil som ikke er krise å måtte "gi bort".

Med andre ord: Om det har vært manglende salg i noen årganger i Norge, så finnes det hundretusener av de i utlandet, bare å hente.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 23. desember 2019, klokken 08:19
Jeg håper da virkelig ikke at diesel nybil salget øker i Norge eller internasjonalt men det kan skje. Og det stemmer jo med der som skrives av andre her.

Selv slår jeg også er slag for elektrisk motorsykkel og les denne nyheten under fra elbil.no

Jeg kjører selv mc om sommeren til pendling og jeg prøvekjørte den nye elektriske motorsykkelen på årets mc vårmønstring på Lillestrøm. Tror merke var Zero. Det var full fres fra start og umiddelbart moment likt som elbil.

Helt klart like bra som å kjøre bensin mc.

Ja takk til en kombinasjon av elbil og el mc tenker jeg i fremtiden for mange :+1: :+1:

----------

Prøvetur med Harley-Davidsons LiveWire: Livsfarlig el-lykke

« på: fredag 20. desember 2019, klokken 19:00 »

Prøvetur med Harley-Davidsons LiveWire: Livsfarlig el-lykke

Blir dette det virkelige startskuddet for
elektriske motorsykler?


https://elbil.no/provetur-med-harley-davidsons-livewire-livsfarlig-el-lykke/
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Amossmandag 23. desember 2019, klokken 10:26
Sitat fra: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 00:09
Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen.

... og resten av innlegget høres ut som en våt drøm for "en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen" og har investert mye i "Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner" :P
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefsemandag 23. desember 2019, klokken 11:12
Sitat fra: Amoss på mandag 23. desember 2019, klokken 10:26
Sitat fra: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 00:09
Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen.

... og resten av innlegget høres ut som en våt drøm for "en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen" og har investert mye i "Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner" :P
Tro meg, jeg har andre ting å holde på med enn å pushe dieselbiler på folk. (lol) :laugh:
Dette var jo også et lystig lag og ting må takes med saltklyper. Jeg antydet jo også at han hadde sikkert mange slike å selge. Men argumentene virket forsåvidt plausible, og det ble hevdet at salget av slike biler gikk strykende. Det kom mest folk fra utkantene og kjøpte.

Alt avhenger av incentivene fremover, men la oss si at dieselpartiet(SP) og co. vinner valget i 2021, og skal kompromisse seg frem til en løsning. Økning av skatter og avgifter er selvsagt, og elbilbeskatningen står meget lagelig til for hugg, samtidig som MDG får gjennomslag for andre miljø-ting, gjerne kollektivløsninger. De vil jo ikke ha biler uansett.

Hva står vi igjen med da?

- Prisen på fossilt drivstoff kan ikke økes særlig mye pga enorm handelslekkasje og smugling av drivstoff fra
nabolandene.
- Bomring og innkjøps fordelene viskes sakte ut
- Hurtiglading forblir kostbart, og tildels for dårlig utbygd
- Elbiler oppnår rykte som dyrt å reparere fordi det ikke er mange nok verksteder som kan dem

At vi desverre kan få en diesel-boom spesielt "på bygda" høres ikke helt fjernt ut i et slikt scenario.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Amossmandag 23. desember 2019, klokken 11:41
Sitat fra: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 11:12
Tro meg, jeg har andre ting å holde på med enn å pushe dieselbiler på folk. (lol) :laugh:

:laugh: Nei nei nei, mente ikke å antyde at DU prøvde på det, men denne karen du snakket med derimot...

Og joda, ser jo at det er en viss mulighet for at han kan ha noen poeng også, men nå er forventningene i markedet at prisene går ned for dieselbiler, så mange av disse "fra bygda" kundene vil forvente mye mer dieselbil for pengene nå enn tidligere - bla. nettopp grunnet forventingene om at disse igjen vil bli enda vanskeligere å selge igjen i neste runde.

Så jo, han karen får nok solgt bilene han har på lager, bare ikke til den prisen han tror og håper på.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefsemandag 23. desember 2019, klokken 12:56
En ting er at de aktuelle dieselbilene sluses vekk fra byer og således gir lavere konsentrasjoner av forurensningen de skaper. Men at det bruktimporteres dieselbiler i større skala, og at salget av nye dieselbiler eventuelt skulle øke igjen, er noe man virkelig burde prøve å unngå.

Det er det som er synd med den forestående elbilbeskatningen,  er at det synes som at det til slutt skal være en "rettferdig" (altså lik) beskatning for alle biler. Det er jo grunnleggende feil. Det fokuseres på veislitasje og biltetthet, greit nok, men det bør være mulig å la innkjøps icentivene bestå på samme nivå, rett og slett ved å gjøre fossilkjøretøy mye dyrere.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 24. desember 2019, klokken 12:26
Jeg tror han kan ha rett spesielt fordi  de som kjører langt, det bygges for få ladestasjoner, kommer nok et punkt  hvor folk blir lei av å stå i ladekø, tesla er ikke alternativ for mange.
Pluss hvis man ikke har mulighet å lade hjemme  så blir elbil nesten dyrere i drift enn diesel spesielt hvis man må forholde seg til hurtiglading.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: kaiatonsdag 25. desember 2019, klokken 08:57
Jeg kjøpte en Leaf av en bruktbilforhandler tidligere i år. Han kunne fortelle at han hadde jevn og god etterspørsel etter fossilbiler, spesielt SUV'er og småbiler (spesielt Toyota Yaris, der solgte han alt han kunne få tak i).

Kjenner også en kar som driver bilpleiefirma, de har mye nybilklargjøring. Det er en god del nye fossil-SUV'er som går gjennom portene der.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Vollis47onsdag 25. desember 2019, klokken 09:25
Fremdeles er det jo slik at mer enn halvparten av nybilsalget er fossilbiler. Og for brukte biler er andelen enda større. Men det endres gradvis.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Amossonsdag 25. desember 2019, klokken 10:29
Sitat fra: kaiat på onsdag 25. desember 2019, klokken 08:57
Jeg kjøpte en Leaf av en bruktbilforhandler tidligere i år. Han kunne fortelle at han hadde jevn og god etterspørsel etter fossilbiler, spesielt SUV'er og småbiler (spesielt Toyota Yaris, der solgte han alt han kunne få tak i).

Kjenner også en kar som driver bilpleiefirma, de har mye nybilklargjøring. Det er en god del nye fossil-SUV'er som går gjennom portene der.

Ingen har vært i tvil om at det fortsatt kjøpes/selges både nye og brukte fossilbiler. Poenget med denne tråden går ikke på det, men at det forventes en økning av etterspørselen etter brukte dieselbiler. En økning som vil gå direkte på bekostning av salget av nye elbiler. Det er i alle fall slik jeg leser TP.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefseonsdag 25. desember 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Amoss på onsdag 25. desember 2019, klokken 10:29
Sitat fra: kaiat på onsdag 25. desember 2019, klokken 08:57
Jeg kjøpte en Leaf av en bruktbilforhandler tidligere i år. Han kunne fortelle at han hadde jevn og god etterspørsel etter fossilbiler, spesielt SUV'er og småbiler (spesielt Toyota Yaris, der solgte han alt han kunne få tak i).

Kjenner også en kar som driver bilpleiefirma, de har mye nybilklargjøring. Det er en god del nye fossil-SUV'er som går gjennom portene der.

Ingen har vært i tvil om at det fortsatt kjøpes/selges både nye og brukte fossilbiler. Poenget med denne tråden går ikke på det, men at det forventes en økning av etterspørselen etter brukte dieselbiler. En økning som vil gå direkte på bekostning av salget av nye elbiler. Det er i alle fall slik jeg leser TP.
Det er riktig, pluss at det altså vil kunne føre til økt bruktimport av dieselbiler. Dersom den"rettferdige" avgiftsmodellen følges for bompenger og innkjøp, vil det rett og slett føre til at bilparken dreier tilbake til fossilt.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: geeartorsdag 26. desember 2019, klokken 11:18
Sitat fra: HVolland på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:25
Fremdeles er det jo slik at mer enn halvparten av nybilsalget er fossilbiler. Og for brukte biler er andelen enda større. Men det endres gradvis.
Stemmer det, men leste et sted at nær alle solgte rene fossilbiler var solgt til firmaer (taxier, transport etc.), slik at for privatbilismens del var det svært få rene fossilbiler. En del hybrid, såklart. Husker ikke hvor, men går sikkert an å finne statistikk hos TØI eller SSB..
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: JOfredag 03. januar 2020, klokken 12:17
Tror og det kan komme en noe økt etterspørsel etter lett brukte diesel suv osv, det selges lite nytt og det finnes mange som fortsatt sverger til diesel som skal bytte ut sin enda eldre bil.

Jeg er en av de som bytta fra elbil(TMS) tilbake til Diesel. Drivstoff og bom utjør en svært liten del av bilholdet, så kostnadsmessig blir det litt hipp som happ. Jeg har en liten elbil i bestilling som nr2 bil som brukes i nærområdet, til det er elbilen perfekt. Men som familiebil er fordelen med Diesel så stor at jeg ikke ønsker elbil uansett slik dagens rekkevidde og ladefart er, kjenner mange som meg, og jeg har hatt langrekkevidde elbil med utbygd ladenettverk.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: ovevfredag 03. januar 2020, klokken 16:34
Jeg kommer også til å gå for dieselbil som neste bil, riktignok da hybrid. Jeg ville egentlig ha en elbil, men jeg kjører mye med henger og kommer også til å kjøre en god del med campingvogn både innenlands og utenlands. Til denne bruken føler jeg at elbil er lite egnet, mest pga lange ladetider, men også måten mange ladeplasser er utformet på. Det er ofte liten eller ingen plass til hengere/campingvogner, i allefall hvis man vil unngå å kople fra henger/vogn. Er man heldig kan man finne en plass der man okkuperer flere ladeplasser, men med stigende antall elbiler blir det nok langt mellom disse. Når ladetid kommer ned mot 15min for 10-80% og ladeplassene blir utformet som bensinstasjonene vil jeg nok vurdere elbil på nytt.
Diesel-hybrid mener jeg derfor er den beste løsningen for oss, elbruk i nærområdet og lavt forbruk/mye trekkraft på turer. Det er riktignok ikke mange å velge i, men noen få er det jo.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: HPFfredag 03. januar 2020, klokken 17:29
Sitat fra: ovev på fredag 03. januar 2020, klokken 16:34Diesel-hybrid mener jeg derfor er den beste løsningen for oss, elbruk i nærområdet og lavt forbruk/mye trekkraft på turer. Det er riktignok ikke mange å velge i, men noen få er det jo.

En vanlig bil type VW Golf bruker ikke mer enn ca. 10 kW på flat vei i 90 km/t.

En bil med en 10kW bensingenerator eller dieselgenerator og en 10-20 liters tank hadde ikke tatt store plassen,  jfr. størrelsen på 15 HK påhengsmotorer eller motorsykkelmotorer. Hadde vært en fin kombinasjon, folk kunne kjørt elektrisk til daglig og på langtur hadde batteripakken på 20-25 kWt fungert som kraftreservoar i de tilfelle > 10kW var nødvendig.

Med en slik bil kunne kanskje 90-95% vært eldrift for de fleste men avgiftspolitikken har gjort fullelektrisk uten rangeextender til den hellige gral.

Miljømessig tipper jeg de resterende 5-10% fossildrift ikke hadde vært så mye mer forurensende enn å produsere 40 kWt ekstra batteripakke for fullelektriske biler og man hadde spart et par hundre kilo vekt også. Med en slik bil (med mulighet for hengerfeste) så hadde elbil vært et aktuellt alternativ for mange flere.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: hoviktirsdag 07. januar 2020, klokken 18:49
Har familie som var på jakt etter ca 3år gammel Volvo XC60 diesel i høst. De endte med svensk bil. Forhandlere som hadde en inne, ble solgt meget kjapt. I følge flere merkeforhandlere de var i kontakt med, var det flere som importerte.

Ikke sikkert etterspørselen er økende, men den overstiger tilbudet på visse merker/modeller/år.

Nyere brukt plugin bensin derimot, får man nærmest kastet etter seg.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefsemandag 13. januar 2020, klokken 12:17
Sitat fra: hovik på tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:49

Ikke sikkert etterspørselen er økende, men den overstiger tilbudet på visse merker/modeller/år.

Dette er nok en god presisering i forhold til topic.
Etterspørselen styres i større grad av avgiftspolitikk.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Casualkuffarmandag 03. februar 2020, klokken 15:16
rett og slett ved å gjøre fossilkjøretøy mye dyrere.
Fortsatt mva- og engangsavgiftfritak for elbiler og hydrogenbiler, og (evt subsidiert) utbygging av infrastruktur utenfor de bynære områdene vil nok virke bedre. Folk trenger å kjøre rundt en del og det er ikke aktuelt for alle å enten bruke flere hundre tusen på bilkjøp, eller kjøpe en bil med kort rekkevidde, uten mulighet for hengerfeste, ingen effekt i varmeapparatet (hei e-Up!) osv. Før eller siden kommer det elbiler på -100k bruktmarkedet som er egnet for bruk utover shuttletrafikk mellom hjem og barnehage, er det da muligheter for å få ladet på trygt og fornuftig vis hjemme (koster det virkelig 15-20 k å legge opp en ekstra kurs??) vil også de fæle bygdeboerne begynne å skrote dommedagsmaskinene sine og jorden kan reddes  ;D

Gjøres omregistrering av fossilbiler dyrt, vil folk bare la være å omregistrere. Bompenger har som vi ser ført til dannelsen av egne protestpartier, for ikke å snakke om en ytterligere brutalisering av lokalpolitiske diskusjoner vi godt kunne klart oss uten - the list goes on...
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Vollis47mandag 03. februar 2020, klokken 18:00
Det eneste riktige er nok å øke prisene på nye fossilbiler. Da øker også verdien på brukte fossilbiler, slik at folk med de nyeste fossilbruktbilene får råd til å selge disse og kjøpe seg en tilsvarende elbil. De fleste biler blir vel omsatt 2-3 ganger før de blir skrotet.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: elektroluxonsdag 05. februar 2020, klokken 06:32
En gammel venn var i går innom og viste fram sin nye Citroen DS5. Han har kjørt elbil nesten like lenge som meg, men hadde nå gått tilbake til diesel. En lekker sak, og jeg kunne ikke annet enn å støtte opp om valget.

Han betaler kun litt mer i bom, kjører på rimeligere drivstoff ( enn bortelading ) og kan smile forbi enhver ladekø.

Selv tenker jeg alvorlig på å kvitte meg med minst en av elbilene våre, og utleie av dem via Nabobil er mye mindre lystig med tanke på bomregningene vi nå må forholde oss til ved slik utleie. At det er leietaker som betaler for bommen hjelper dessverre svært lite når jeg har tvangstanker om at bomselskapene ikke skal få et øre fra min konto. :(
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Ferryonsdag 05. februar 2020, klokken 07:44
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. februar 2020, klokken 06:32
jeg har tvangstanker om at bomselskapene ikke skal få et øre fra min konto. :(

Det er godt du sier det selv  :P ;)
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 05. februar 2020, klokken 08:02
Det er et komplisert bilde.

Bergheim gikk konkurs og de har hatt mye bensin og diesel og elbiler.

Jeg skrev om dette her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50513.msg877028#new

Og Skotvedt Honda med Kia sliter...
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 05. februar 2020, klokken 09:40
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 05. februar 2020, klokken 08:02
Det er et komplisert bilde.

Bergheim gikk konkurs og de har hatt mye bensin og diesel og elbiler.

Jeg skrev om dette her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50513.msg877028#new

Og Skotvedt Honda med Kia sliter...

Bergheim gikk jo konk fordi de dreit seg ut med import av bolt og måtte selge dem med tap og honda har ikke solgt noe særlig med biler i Norge til og med før elbilene kom.
Nyere civic`en er kanskje litt for sær for nordmen
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: kaiatonsdag 05. februar 2020, klokken 10:22
Jeg var avgårde og kikket på en Leaf 40 som stod til salgs hos merkeforhandler her om dagen. Spurte om innbyttepris på min 6 år gamle diesel-SUV og selgeren antydet en pris som bare var 15-20.000 kr under det jeg selv gav for bilen for 2 år siden. Det er i så fall det laveste verditapet jeg har hatt på en bil noensinne.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Arhaonsdag 05. februar 2020, klokken 15:39
Sitat fra: kaiat på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:22
Jeg var avgårde og kikket på en Leaf 40 som stod til salgs hos merkeforhandler her om dagen. Spurte om innbyttepris på min 6 år gamle diesel-SUV og selgeren antydet en pris som bare var 15-20.000 kr under det jeg selv gav for bilen for 2 år siden. Det er i så fall det laveste verditapet jeg har hatt på en bil noensinne.
Men bare vent til de har taksert den....  Selgere oppgir alltid høyere pris enn man får etter taksering.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Oddaaonsdag 05. februar 2020, klokken 19:20
Sitat fra: hovik på tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:49
Nyere brukt plugin bensin derimot, får man nærmest kastet etter seg.

Tja, verdifall XC90 T8, 4 år og 40 kkm, 38%.

Verdifall e-Golf 190 km, 3 år og 40 kkm, 43%.

Begge priser er innbyttepris etter takst. Men mulig at dette er unntakene som bekrefter regelen for alt jeg vet.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: z4rdonsdag 05. februar 2020, klokken 19:24
e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefseonsdag 05. februar 2020, klokken 21:01
Sitat fra: z4rd på onsdag 05. februar 2020, klokken 19:24
e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
Still en Model S eier fra 2013 det samme spørsmålet om verdifall  :P
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: kaiattorsdag 06. februar 2020, klokken 09:44
Sitat fra: Arha på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:39
Sitat fra: kaiat på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:22
Jeg var avgårde og kikket på en Leaf 40 som stod til salgs hos merkeforhandler her om dagen. Spurte om innbyttepris på min 6 år gamle diesel-SUV og selgeren antydet en pris som bare var 15-20.000 kr under det jeg selv gav for bilen for 2 år siden. Det er i så fall det laveste verditapet jeg har hatt på en bil noensinne.
Men bare vent til de har taksert den....  Selgere oppgir alltid høyere pris enn man får etter taksering.

Jo takk, det regner jeg da nesten med.  ;) Blant annet har jeg en skrape i støtfangeren som nok kommer til å bli brukt for det den er verdt og gjerne mer når oppgjørets time kommer. Men er vant til selgerene helst ikke vil ta bilen i innbytte i det hele tatt. Eneste unntaket var en liten varebil jeg hadde en gang, der selgeren svarte kontant "den vil jeg ha" da jeg spurte om de ville ta den i innbytte.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 06. februar 2020, klokken 12:48
Sitat fra: stefse på onsdag 05. februar 2020, klokken 21:01
Sitat fra: z4rd på onsdag 05. februar 2020, klokken 19:24
e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
Still en Model S eier fra 2013 det samme spørsmålet om verdifall  :P

Model s var vel grisebillig i 2013?
Kosta 446 for 60 pakka og 507 for 85
Ser at 7 år gamle 85 selges for 300 000 nå
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Rævediltertorsdag 06. februar 2020, klokken 20:46
Eg går glatt tilbake til ein diesel SUV fra Xen min, det vert for mykje planlegging og plasser ein ikkje kan kjøre fordi ein må lade. Kjører mykje med henger (15000 km/år) og med 4kWh/mil er rekkevidde eit problem. Trur heller ikkje eg vil stole på ein Tesla når garantien har gått ut, det er for mykje dill-dall og tilfeldig servicehåndtering. Har rett nok forhåndsbestilt Cybertruck, men har tapt litt trua på elbiler.
Var i Danmark i sommer; håplaust med lading når ein ikkje kan lade "heime" (eller har forberedt seg i det lange og breie) . Prøvde virkelig å lade på ein slik "vanleg" ladestasjon (det var 1 - ein  der eg var), men lot seg ikkje gjere uten ti tusen registreringer som eg ikkje fekk til (og eg er programvareutvikler...). Eg gidd bare ikkje rote med det, p.t. er lading på alt anna enn SC kun for spesielt interesserte. Det skal vel ikkje være nødvendig å planlegge i lange baner før ein drar på tur?
Kjørte heile Europa (inkl. Aust-Europa) i 1990 med kun ei reisehåndbok.....uten ei einaste registrering, brikke, mobil, kartprogram med ladestasjoner som ikkje virker etc...
Alle plasser hadde dei diesel, alle plasser fekk me betalt uten problemer, vart sikkert litt lurt på eit par hoteller men pytt-pytt...

Slik! Da fekk eg ut litt frustrasjon.....
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Burgertorsdag 06. februar 2020, klokken 23:13
Dersom jeg skulle kjørt i Europa uten en Tesla, så hadde jeg nok enten tatt tog til Østersund, Oslo og ferje til Danmark og så leid meg en bensinbil. Tror jeg fant ut at det var 5000 i uka for å leie ubegrenset km for en liten automat bensinbil i EU.

Ev svelget flyskammen og tatt fly til sør Tyskland og leid bil der. Uansett regnestykke så ble det billigere å leie bil i 2 uker enn å kjøre sin egen gratis pga ekstra km og slitasje, verditap etc det medfører.

Vi er glade i søreuropa, og da er ikke store biler noe særlig.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 07. februar 2020, klokken 00:40
I Stavanger har det frem til i morgen kostet 36 kroner i bommen for fossilbil og 0 kroner for elbil i rushtiden. På lørdag fjernes rushtidsavgift og elbiler må betale halv pris (nå 9 kroner). Forskjellen er nå 9 kroner mellom fossil og elbil, som er ingenting.

På den annen side så kommer veldig mange elbiler på markedet nå, og eu-regler / straff fører til at fabrikanter nå nesten vil selge elbiler. Se på Nissan Leaf som plutselig er 40-50.000 billigere over natten. Men og så kommer Tesla med Model Y med 1900 liter bagasjerom med bakseter nedslått, til 500.000, med 3-delt baksete, krok med ca 1600kg, takbøyler, 50 mil rekkevidde, lynrask lading (opp mot 250kW på enkelte ladere, med netflix, varm bil på 1 minutt, premium lyd....kan ramse opp. I tillegg kommer Skoda med Vision....

Litt større diesel/bensinbiler vil nok fremdeles gå greit å selge i rimelig prisklasse (under 140.000), men over det vil el dominere stort.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: HPFfredag 02. mai 2025, klokken 16:32
Sitat fra: HPF på fredag 03. januar 2020, klokken 17:29En vanlig bil type VW Golf bruker ikke mer enn ca. 10 kW på flat vei i 90 km/t.

En bil med en 10kW bensingenerator eller dieselgenerator og en 10-20 liters tank hadde ikke tatt store plassen,  jfr. størrelsen på 15 HK påhengsmotorer eller motorsykkelmotorer. Hadde vært en fin kombinasjon, folk kunne kjørt elektrisk til daglig og på langtur hadde batteripakken på 20-25 kWt fungert som kraftreservoar i de tilfelle > 10kW var nødvendig.

Med en slik bil kunne kanskje 90-95% vært eldrift for de fleste men avgiftspolitikken har gjort fullelektrisk uten rangeextender til den hellige gral.

Miljømessig tipper jeg de resterende 5-10% fossildrift ikke hadde vært så mye mer forurensende enn å produsere 40 kWt ekstra batteripakke for fullelektriske biler og man hadde spart et par hundre kilo vekt også. Med en slik bil (med mulighet for hengerfeste) så hadde elbil vært et aktuellt alternativ for mange flere.
Var jo det jeg sa for 5 år siden ;D
https://www.tv2.no/broom/vil-gi-elbiler-bensinmotor/17687621/
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: automatfredag 02. mai 2025, klokken 17:02
Er ikke VW omtrent 10 år for sein ute her? BMW gjorde dette med i3 REX, og de fulgte ikke opp det sporet. GM har vel heller ikke videreført teknologien fra Chevrolet Volt. Denne var semi-seriehybrid.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: turfsurffredag 02. mai 2025, klokken 17:24
Så plug-in hybrid med enda lengre rekkevidde? Hurtiglader heller innimellom enn å drasse på en ekstra bensinmotor som også stjeler plass i det daglige.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: HPFfredag 02. mai 2025, klokken 18:01
En hybrid er vel en bil med to motorer (en el og en fossil) som begge kan drive hjulene.  Elbil med range extender har bare elmotor til å drive hjulene.

Det blir jo egentlig et spørsmål om du vil drasse rundt med 300 kg ekstra batterier i det daglige eller et 80-100 kg aggregat. Aggregatet er lettere og antagligvis billigere også.

Jeg er ikke i tvil, jeg hadde valgt aggregatet. Da kan jeg angi at jeg vil ankomme målet som ligger 60 mil unna med 10% rest på batteriet også starter/stopper aggregatet etter behov underveis.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Ingeniørenfredag 02. mai 2025, klokken 18:33
BMW i3 med range extender aggregat (110 kg) var en fin og balansert konstruksjon men ble ikke særlig salgbar pga avgiften den fikk.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: turfsurffredag 02. mai 2025, klokken 18:43
Sitat fra: HPF på fredag 02. mai 2025, klokken 18:01En hybrid er vel en bil med to motorer (en el og en fossil) som begge kan drive hjulene.  Elbil med range extender har bare elmotor til å drive hjulene.

Begge deler er hybrid. Forskjellen er serie eller parallell hybrid. I3 REX var en seriehybrid. Hybrid kommer av to energikilder.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Egil Fonnfredag 02. mai 2025, klokken 21:41
Eide en i3 rex og var veldig fornøyd med det konseptet. Kjørte El over 95% tipper jeg. Utrolig kjekt med aggregatet i bakhånd de gangene det kom noen uforutsette transportbehov, kø på hurtigladere eller rekke en ferge osv. I3 Rex brukte ca 0,5l bensin pr mil på aggregatdrift så vil ikke si den var spesielt tørst på bensin heller.
Privat  har jeg ikke lenger el bil, kun el bil i mitt firma. Privat har jeg fremdeles den gamle Toyota Landcruiser 100 som jeg kjøpte ny i 2006. Den har fungert feilfritt i alle år og trekker henger uten å måtte refylles for hver 200km. Refylles typisk for hver 700km med henger og med 2 min fyllingsetid, som er meget behagelig. Den har også holdt veldig godt på annen hånds verdien, i motsetning til elbilene jeg har eid som har ramlet mange 100k på kun et par år. Jeg liker biler som ikke er plagsomme med mye feil og verdi tap. Derfor beholder jeg den gamle Landcruiseren. Dette er også en bil jeg selv kan passe med vedlikehold og eventuelle reparasjoner slik at den skal vare enda mange år.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: automatfredag 02. mai 2025, klokken 23:24
At en nesten 20 år gammel bil ikke har så mye verditap bør ikke være noen stor overraskelse. Og selv om gamle Landcruisere er fine biler, så er de ikke så relevante for de fleste av oss.

Når er batteriene billige nok, lette nok og har kapasitet nok til at man slipper å kjøre rundt med en ekstra fossilmotor? Hvor lenge skal man insistere på å beholde overgangsløsninger, som hybridbiler er?


Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: turfsurflørdag 03. mai 2025, klokken 08:41
Sitat fra: automat på fredag 02. mai 2025, klokken 23:24Når er batteriene billige nok, lette nok og har kapasitet nok til at man slipper å kjøre rundt med en ekstra fossilmotor? Hvor lenge skal man insistere på å beholde overgangsløsninger, som hybridbiler er?
Til vanlig bruk har vi allerede nådd den grensen at ladefart og rekkevidde er på linje med fossilbiler. Det er biler på markedet som har over 90 mil rekkevidde og biler som lader på under ti minutter.

Utfordringen til batteribiler er fremdeles ved trekking av stor tilhenger, kjøring på motorvei og i streng kulde. Dette gjelder spesielt energieffektive biler som kan få halvert eller t.o.m. ned mot en fjerdedels rekkevidde. For hovedbil ser jeg 100 mil WLTP som ett minimum (altså hvor mere rekkevidde har liten betydning). For biler til småkjøring er jo batteriene gode nok allerede, men man kan jo ønske seg litt større batteri der og som vil gjøre V2H gjennomførbart.

Ellers er jo plug-in hybrid smart i disse usikre tider, siden de kan benytte både fossilt drivstoff og strøm direkte.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: automatlørdag 03. mai 2025, klokken 18:32
Kan noen av disse transportoppgavene løses på andre måter? Må alt være som før?
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 03. mai 2025, klokken 22:06
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. mai 2025, klokken 08:41Ellers er jo plug-in hybrid smart i disse usikre tider, siden de kan benytte både fossilt drivstoff og strøm direkte.
Ja trolig det sikreste i disse urolige tider. Både privatbil og bedrifts markedet skriker etter disse. Men bilene lages jo knapt lengre.

Rare tider nå. EV varebiler som snart er dyrere enn hva passasjer biler kostet før. Og kjøper bedriften en passasjerbil versjon så får de ikke trukket ut «driftskostnadene» slik de delvis får på varebil
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 04. mai 2025, klokken 00:09
Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?

Rav4 har jo gjort dette i enormt mange år med "triangelet" hvor bensinmotor mater batteri, og batteri mater elmotor. Den bruker vel ca 0,6 på en god dag.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 04. mai 2025, klokken 08:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?


Nei det stemmer det som stå der.

Kopi:

Liten fossilmotor generer strøm
Dette er biler som har elmotor og ganske store batteripakker, gjerne nok til en rekkevidde på 200-300 kilometer. Men de er i tillegg utstyrt med en liten, enkel forbrenningsmotor og tilhørende bensintank.

Denne er ikke i kontakt med drivverket, og har kun til formål å generere energi som lader batteriet underveis, og kun når det er behov for det. Når den slår inn, vil den bruke svært lite drivstoff – kanskje ned mot 1,5 desiliter for å genere nok strøm til å drive bilen 10 kilometer.

https://www.tv2.no/broom/vil-gi-elbiler-bensinmotor/17687621/
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: turfsurfsøndag 04. mai 2025, klokken 09:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 04. mai 2025, klokken 08:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?


Nei det stemmer det som stå der.

Kopi:

Liten fossilmotor generer strøm
Dette er biler som har elmotor og ganske store batteripakker, gjerne nok til en rekkevidde på 200-300 kilometer. Men de er i tillegg utstyrt med en liten, enkel forbrenningsmotor og tilhørende bensintank.

Denne er ikke i kontakt med drivverket, og har kun til formål å generere energi som lader batteriet underveis, og kun når det er behov for det. Når den slår inn, vil den bruke svært lite drivstoff – kanskje ned mot 1,5 desiliter for å genere nok strøm til å drive bilen 10 kilometer.

En liter bensin inneholder under 10kWh med energi. Ved 100% effektivitet fra aggregatet får vi da kanskje 1,4kWh. 1,4kWh på mila tilsvarer en veldig effektiv elbil.

Men når vi vet at generatorer er langt i fra 100% effektive så er dette bare tull og tøys. Vi snakker om godt under 1kWh på mila.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: daktarisøndag 04. mai 2025, klokken 11:08
En prius drosje er vel typisk 0.5 l/mil.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 04. mai 2025, klokken 15:27
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. mai 2025, klokken 09:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 04. mai 2025, klokken 08:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?


Nei det stemmer det som stå der.

Kopi:

Liten fossilmotor generer strøm
Dette er biler som har elmotor og ganske store batteripakker, gjerne nok til en rekkevidde på 200-300 kilometer. Men de er i tillegg utstyrt med en liten, enkel forbrenningsmotor og tilhørende bensintank.

Denne er ikke i kontakt med drivverket, og har kun til formål å generere energi som lader batteriet underveis, og kun når det er behov for det. Når den slår inn, vil den bruke svært lite drivstoff – kanskje ned mot 1,5 desiliter for å genere nok strøm til å drive bilen 10 kilometer.

En liter bensin inneholder under 10kWh med energi. Ved 100% effektivitet fra aggregatet får vi da kanskje 1,4kWh. 1,4kWh på mila tilsvarer en veldig effektiv elbil.

Men når vi vet at generatorer er langt i fra 100% effektive så er dette bare tull og tøys. Vi snakker om godt under 1kWh på mila.
Her er regnestykket google forklart:

Som eksempel er energitettheten for bensin 9,1 kWh/liter, mens den for diesel er 10,1 kWh/liter. For oversikt over energitettheten til de vanligste energivarene, se energivare. Energiinnholdet blir også oppgitt i forhold til vekt og kalles da for spesifikk energi.

https://www.google.com/search?q=hvor+mange+kWh+med+energi+er+det+i+en+liter+bensin%3F&num=10&sca_esv=1dda3acef72a6239&ei=4GoXaKXrNOyC1fIP1dvysQk&ved=0ahUKEwil29aU9YmNAxVsQVUIHdWtPJYQ4dUDCA8&uact=5&oq=hvor+mange+kWh+med+energi+er+det+i+en+liter+bensin%3F&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiM2h2b3IgbWFuZ2Uga1doIG1lZCBlbmVyZ2kgZXIgZGV0IGkgZW4gbGl0ZXIgYmVuc2luPzIFECEYoAEyBRAhGKABMgUQIRigATIFECEYoAEyBRAhGKABSJBDUOQEWKk9cAF4AZABAJgBigKgAf4DqgEFMi4xLjG4AQPIAQD4AQGYAgWgAp8EwgIKEAAYsAMY1gQYR8ICBRAAGO8FwgIIEAAYgAQYogSYAwCIBgGQBgiSBwUzLjEuMaAH4w-yBwUyLjEuMbgHlwQ&sclient=gws-wiz-serp
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Loffmandag 05. mai 2025, klokken 08:07
Eit forbruk på 1 dl pr. mil er oppnåeleg, men stiller ganske strenge krav til aerodynamikk, vekt (mindre viktig) og rullemotstand : https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car
Med det som utgangspunkt er det forsåvidt teknisk sett korrekt å antyde " kanskje ned mot 1,5 desiliter for å genere nok strøm til å drive bilen 10 kilometer", men det blir litt søkt dersom ein ser for seg ein normal bil med plass til folk og bagasje. Dersom ein i tillegg skal kjøre energien via batteriet og elmotorane med tilhørande tap, er vi nok i fantasiland..
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 05. mai 2025, klokken 10:15
Dersom databladet på dette strømaggregatet er riktig, at den kan lage 3 kW ved hjelp av 0,95 liter i timen, og en klarer å kjøre 100 km/t på kontinuerlig 3 KW effekt, så bruker en altså under 1 desiliter på milen. Kan dette være riktig? Må jo i så fall være dritflaut for Toyota som bruker 0,5 - 0,6 liter per mil på hybridene. Da kunne de jo bare stappet inn et sånt Honda-aggregat og fått 0,1 liter i forbruk på milen?????
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: RJKmandag 05. mai 2025, klokken 10:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. mai 2025, klokken 10:15Dersom databladet på dette strømaggregatet er riktig, at den kan lage 3 kW ved hjelp av 0,95 liter i timen, og en klarer å kjøre 100 km/t på kontinuerlig 3 KW effekt, så bruker en altså under 1 desiliter på milen. Kan dette være riktig? Må jo i så fall være dritflaut for Toyota som bruker 0,5 - 0,6 liter per mil på hybridene. Da kunne de jo bare stappet inn et sånt Honda-aggregat og fått 0,1 liter i forbruk på milen?????
Forskjellig virkemåte. E-REV har en liten motor som går på konstant, optimalt turtall, og lager bare strøm (ifølge teorien). Da blir det altså hvor effektivt den klarer dette.

Fremdrift og tilsvarende, går altså på el, uansett om det er lagret, hjemmeladet strøm, regenerert energi eller ladet via denne bensinmotoren.

En vanlig hybrid, skal både drive bilen fremover på varierende turtall, og vil ikke alltid være på det som er optimalt. Og enda værre, om den samtidig skal lade batteriet fra denne energien.

En Plug-In Hybrid har dog elkraft først og fremst fra ladet strøm og regenerert, men kan kombinere, og i værste tilfellet lade batteriet samtidig som det driver frem bilen, som er særdeles ugunstig i de fleste tilfeller.

Vil og tro at man har langt mer utslipp av varme-energi, som må ansees å være bortkastet energi i de fleste tilfeller, dog ikke like mye om vinteren eller en kjølig aften.

Nå skal jeg ikke påstå at 0.15 l/mil er oppnåelig eller realistisk, men jeg tipper de har langt mer kontroll på dette når den som sagt alltid operer på sitt mest effektive, og ikke direkte brukes til fremdrift.

Det var vel noe av problemet med Volt og i3-REX, at motoren i visse tilfeller kunne drive bilen fremover, selv om batteriet var tomt, som et alternativ til bare å lade batteriet...
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: turfsurfmandag 05. mai 2025, klokken 11:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. mai 2025, klokken 10:15Dersom databladet på dette strømaggregatet er riktig, at den kan lage 3 kW ved hjelp av 0,95 liter i timen, og en klarer å kjøre 100 km/t på kontinuerlig 3 KW effekt, så bruker en altså under 1 desiliter på milen. Kan dette være riktig? Må jo i så fall være dritflaut for Toyota som bruker 0,5 - 0,6 liter per mil på hybridene. Da kunne de jo bare stappet inn et sånt Honda-aggregat og fått 0,1 liter i forbruk på milen?????
Hvor får du 3 kW fra??? Vår Model Y bruker typisk 180Wh/km i 100km/t. Det gir 18kW det for 100km/t, altså 6 ganger så mye. Hvis meg gjerne den elbilen som bruker en sjettedel av Model Y. Interessant nok ville da Model Y brukt 0,6l/mil med det honda aggregatet.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Loffmandag 05. mai 2025, klokken 15:21
Dei beste bilane Bjørn Nyland testa i eit excelark eg fann låg rett over 100 Wh/km i 90 km/h, så det er iallfall rundt der realistisk oppnåeleg forbruk er per no for normale bilar. Dersom vi antar 1kWh på mila og fyrer bilen på bensin med 9,1 kWh/liter må bensinmotoren omdanne 73,3 % av den kjemiske energien i bensinen til elektrisitet for å oppnå forbruk på 0,15 l/mil. Det er i størrelsesorden dobbelt så bra som mulig. Med andre ord er realistisk oppnåeleg forbruk rundt 0,3 liter på mila for ein nokonlunde normal og praktisk anvendbar hybridbil.

Dersom du gir blanke i alle praktiske hensyn og kun optimaliserer for forbruk er det så klart mulig å komme (over) dobbelt så langt.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Ketill Jacobsenmandag 05. mai 2025, klokken 16:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?

Rav4 har jo gjort dette i enormt mange år med "triangelet" hvor bensinmotor mater batteri, og batteri mater elmotor. Den bruker vel ca 0,6 på en god dag.

0,15 liter er snitt fordi bilen for det meste går på strøm.
Et aggregat (type Honda) på 3 kW er kun et nødaggregat. BMW i3 Rex hadde et aggregat på ca 38 hk som alene kunne drive bilen, også over høye fjell. Med 3 kW kunne en kanskje klare 3 km/t oppover en bakke. Altså fullstendig ubrukelig.
Audi A2 bygd i aluminium og med en liten svært økonomisk dieselmotor hadde et forbruk på 0,3 l/mil. Det er så langt ned forbruket kan komme. Siden har vi fått elbiler!
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 05. mai 2025, klokken 17:04
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 05. mai 2025, klokken 16:090,15 liter er snitt fordi bilen for det meste går på strøm.
Ja det var jo det. Ellers hadde forbruket vært mye høyere. Men ja jeg er enig i at det står litt uklart i den artikkelen. Det bør fremkomme klart hvordan man har fått til forbruk når selve forbruksnivået nevnes. 
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: daktarimandag 05. mai 2025, klokken 18:12
Egil Fonn skrev tidligere at hans i3 REX "brukte ca 0,5l bensin pr mil på aggregatdrift"
Dette er omtrent som Prius drosjer.

Det Honda-aggregatet må drive en dynamo (med tap 20%?), så lading (med tap), så elmotor til fremdrift (med tap). Og i tillegg skal jo klima, servo, 12V drives og lades. Så har vi dette med spenningsfeltet under aks etc som gjør den type rekkeviddeforlenger krevende.

Teorien er enkel, erstatt 200 kg batteri med 80 liter bensintank, en svær dynamo (25 kg) og et bensinaggregat (40 kg) og oppnå omtrent samme vekt - men får man egentlig noe mer rekkevidde?
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 06. mai 2025, klokken 09:26
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 05. mai 2025, klokken 16:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?

Rav4 har jo gjort dette i enormt mange år med "triangelet" hvor bensinmotor mater batteri, og batteri mater elmotor. Den bruker vel ca 0,6 på en god dag.

0,15 liter er snitt fordi bilen for det meste går på strøm.
Et aggregat (type Honda) på 3 kW er kun et nødaggregat. BMW i3 Rex hadde et aggregat på ca 38 hk som alene kunne drive bilen, også over høye fjell. Med 3 kW kunne en kanskje klare 3 km/t oppover en bakke. Altså fullstendig ubrukelig.
Audi A2 bygd i aluminium og med en liten svært økonomisk dieselmotor hadde et forbruk på 0,3 l/mil. Det er så langt ned forbruket kan komme. Siden har vi fått elbiler!

Ja, det var litt "brain freeze" fra min side. Jeg blandet 3 kWh på en time med 3 kWh per mil->
Dersom bilen f.eks. bruker 2 kWh per mil, og kjører i 100 km/t så har en jo brukt 20 kWh på en time, så da må en jo helst ha 20 kW aggregat, ja. Og da vil aggregatet sikkert bruke mye mer drivstoff enn en liter på timen, ja, selvfølgelig. Ser f.eks. at et 11 / 12 kW aggregat veier 400 kilo og bruker 4 liter i timen...

Hvor stor motor skulle rekkeviddeforlengeren til VW være?
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: HPFonsdag 07. mai 2025, klokken 14:00
Motorer kommer i en rekke utgaver. Vekten på en stasjonærmontert industrimotor er mye høyere enn flymontert motor og et sted imellom der finner du motorer for elbiler.

Med 60 Ah batteripakke veide BMW i3 REX 120 kg mer enn BMW i3 og den vektøkningen inkluderer alt (også tank, slanger, kraftelektronikk). BMW brukte en 647 ccm3 Kymco motor nedskalert fra 60 til 38 hk.

Jeg vil tippe på 15 kW max ytelse, 12 kW ved lading for best virkningsgrad, er nok til å vedlikeholde ladenivået ved normal bruk så en motor som dette
https://www.kit-elec-shop.com/gb/asynchronous-motors/4899-15kw-asynchronous-abm-motor-for-electric-vehicle.html
burde holde, vekt 43 kg.

20 hk (14.9 kW) motoren som blir brukt på 20 hk Honda outboard veier ca. 30 kg (kun motor). så med eks. en  30 liters tank burde det være full mulig å holde samlet vekt under 100 kg.

Hvis man antar aggregatet bruker 0,3 l/mil så får man en rekkevidde på 100 mil bare på bensinen.

Jeg synes egentlig det er like lite relevant å snakke om rekkevide på EREV biler som rene fossilbiler, det er bare å svippe innom en bensinstasjon så har du 100 nye mil på 2-3 minutter. Ladekøer og rekkeviddeangst er ikke lenger noe problem.

I Norge er det puristene som regjerer så de dreper sikkert EREV bilene med avgifter. At EREV bilen kjøres med energi fra veggladeren kanskje 90-95% av tiden spiller ingen rolle i deres øyne, det er kun rene elbiler som gjelder.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 07. mai 2025, klokken 15:19
Ja, kan jo være interessant, men mer kjøring vil jo da gå på bensin. Men klart, om du kan kjøre 90% på strøm, og ha halvparten så stort batteri, så gir det jo mening miljømessig og, skulle en tro.

Men ser jo at mange bilfabrikker kan bruke dette som en unnskyldning til ikke å levere elektriske biler, eller omgå overgangen til elektrisk. Ser f.eks. at EREV-bilen RAM 1500 Ramcharger får en 3.6L Pentastar V6 generator, men samtidig 92 kWh batteri. Spørsmålet er jo da om amerikanerne i det hele tatt gidder å lade bilen, eller bare kjører generatoren hele tiden.

https://topelectricsuv.com/hybrid-trucks/range-extender-models-upcoming/

Kan virke som at VW sin ID ERA skal bruke en 1,5 liters motor, som vel har 150 hk. Da begynner det å ligne veldig på en vanlig hybrid-bil...
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 13. mai 2025, klokken 11:57
AHA! DA GA PLUTSELIG EREV HYBRIDER MENING!

Det er rett og slett på grunn av 17% ekstra-toll på Kina-elbiler fra Kina på f.eks. Byd. Så da tjener de mer på hybrider til bekostning av miljøet. Er jo helt sinnsykt korttenkt av EU!
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: daktarionsdag 14. mai 2025, klokken 08:13
Jøss. Klønete toll-arbeid fra EU der ja.