Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Toalmar på ons 18. des 2019, kl. 18:21
Da så en ny versjon dagens lys. Denne skal deriblant inneholde en bedre batteri diagnostikk
Bilen ber meg installere denne, men frykter at jeg mister batterivarmer. Noen som kan bekrefte at dette nå fungerer?
Ellers, hva vil diagnosen si? Hvor kan man lese av dette?
40.2.1 varmer batteriet under oppstart av lading og etter start av kjøring. Strekene forsvinner ganske fort, men man kjører ganske lenge uten regen.
Sikkert likt nå, og ikke umulig at det er slik Tesla ønsker det,
Sitat fra: Klykken på ons 18. des 2019, kl. 21:00
Bilen ber meg installere denne, men frykter at jeg mister batterivarmer. Noen som kan bekrefte at dette nå fungerer?
Ellers, hva vil diagnosen si? Hvor kan man lese av dette?
Tror ikke "our" betyr "your"... ;)
Sitat fra: gr på ons 18. des 2019, kl. 22:00
Sitat fra: Klykken på ons 18. des 2019, kl. 21:00
Bilen ber meg installere denne, men frykter at jeg mister batterivarmer. Noen som kan bekrefte at dette nå fungerer?
Ellers, hva vil diagnosen si? Hvor kan man lese av dette?
Tror ikke "our" betyr "your"... ;)
Haha, godt poeng! 😁
Fikk info om oppdatering jeg og nå, er fremdeles på 9. Avventer om ikke batterivarmer ved forvarming funker.
Kan dette ha sammenheng med batterygate? I releasenotes bruker man bevisst ordet "degradation". Bevisst strategi for å tåkelegge problemstillingen og kalle capping gjort for å omgå feil på batteriet og tilskrive det degradering i stedet?
Optimistene kan tenke at Tesla her får muligheten til å plukke de 85-batteriene som er i faresonen mtp brannene under lading. Så kan man gi dem nye batterier mens alle andre får sin gamle ladehastighet og batterikapasitet tilbake. Mulig Tesla har ikke hatt mulighet til denne filtreringen av problembatterier hittil- hvorfor alle (>70k) 85- eiere har fått svi.
Samme tenkte jeg
Sitat fra: Havebigfun på tor 19. des 2019, kl. 13:24
Optimistene kan tenke at Tesla her får muligheten til å plukke de 85-batteriene som er i faresonen mtp brannene under lading. Så kan man gi dem nye batterier mens alle andre får sin gamle ladehastighet og batterikapasitet tilbake. Mulig Tesla har ikke hatt mulighet til denne filtreringen av problembatterier hittil- hvorfor alle (>70k) 85- eiere har fått svi.
Ok så da er vi tjent med å laste ned da?! Jeg vegrer meg for å miste noe av funksjonaliteten i AP1, så mulig jeg avventer litt.
Fikk denne i dag og så rask på avtrekkeren jeg er så installerte jeg oppdateringen, men fikk ikke opp den high Voltage battery-biten i mine release notes. Lurer på hva det Evnt betyr for meg.. Releasenotes inkluderte kun det som var i 40.2.1 med autowiper improvements osv.
Model S 75D 2017 med AP2 og MCU1, men var en av de (u?)heldige som fikk 85 kwh batteri.
Hmm, tidligere var 75er med de sw-begrensede 85-pakkene ganske ettertraktet, men har det gitt samme problem som på de eldre 85-bilene nå da? Reduksjonen i kapasitet blir vel ikke noen sak der, men ladefarten er kanskje verre på de nå som 75-pakkene ladee opp mot 130 kW..?
Sitat fra: Havebigfun på tor 19. des 2019, kl. 13:24
Optimistene kan tenke at Tesla her får muligheten til å plukke de 85-batteriene som er i faresonen mtp brannene under lading. Så kan man gi dem nye batterier mens alle andre får sin gamle ladehastighet og batterikapasitet tilbake. Mulig Tesla har ikke hatt mulighet til denne filtreringen av problembatterier hittil- hvorfor alle (>70k) 85- eiere har fått svi.
Håper det, men holder ikke pusten for å si det slik. Har mistet troa på at ladehastigheten gjenopprettes, og er engstelig for capping i tillegg. Til sammen vil det virkelig redusere bruksverdien på bilene våre.
Pff, jeg kommer til å si at den lader opp til 120kW. Den gjør jo det noen få sekunder ved rundt 5% SOC, så det er jo ikke løgn. Ladekurven, derimot.
Tja, ladet nylig fra godt under 0 fikk jeg 124kW i noen sekunder og bikken under 100kw allerede ved 8%, mot 31% før reduksjonen. Tamme saker...
Uansett forsvant oppdateringen fra 85D'en i dag, mens det fortsatt ligger melding på P85'en.
Sitat fra: Muffinman på fre 20. des 2019, kl. 10:04
Tja, ladet nylig fra godt under 0 fikk jeg 124kW i noen sekunder og bikken under 100kw allerede ved 8%, mot 31% før reduksjonen. Tamme saker...
Uansett forsvant oppdateringen fra 85D'en i dag, mens det fortsatt ligger melding på P85'en.
Er ikke mange som er særlig imponert over dette nei, som kanskje er godt vist og dokumentert i diskusjonstråden vedr 10%-cappingen på S-delen av forumet.
Vår 85D har fortsatt melding om å installere 40.2.3, men den blir ikke installert den heller. Vi er avhengige av å ha batterivarmer i disse tider...