Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Motorwatt på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:53
Inneholder bl. a.:
Ny funksjoner: Hvitt kameraikon i statuslinjen. Når du trykker, så sendes øyeblikksbilde som er knyttet til VIN til Tesla for å hjelpe Autopilot-teamet med utvikling.
TACC kan nå aktiveres ved 0 km/t. Tidligere 30 km/t.
Men har de fiksa planlagt avreise osv? :D
Det er bare å glede seg skjønner jeg :)
Har fått notification på denne nå, men vil gjerne ha noen tilbakemeldinger på om batterivarmer-problematikken er løst først. Og om det er noen andre issues, hvis noen vil være prøvekaniner :)
Hvorfor ikke bare oppdatere? Kan vel neppe bli dårligere..
Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. desember 2019, klokken 10:39
Hvorfor ikke bare oppdatere? Kan vel neppe bli dårligere..
Fordi jeg har 2019.32.12.7, og den fungerer utmerket :-)
Denne ser ut som om den kan ha gjenkjenning av STOPP-skilt.
I allefall i USA. Om vi Europeere får det samme?
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 10:45
Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. desember 2019, klokken 10:39
Hvorfor ikke bare oppdatere? Kan vel neppe bli dårligere..
Fordi jeg har 2019.32.12.7, og den fungerer utmerket :-)
Skru av Advanced valget på Software om du ikke ønsker å være tidlig ute med nye versjoner. Vil anta at Tesla da sender ut ny versjon til denne brukergruppe når versjonen er godt testet og de har fikset feil på ny funksjonalitet.
Sitat fra: S4e på fredag 06. desember 2019, klokken 12:19
Skru av Advanced valget på Software om du ikke ønsker å være tidlig ute med nye versjoner. Vil anta at Tesla da sender ut ny versjon til denne brukergruppe når versjonen er godt testet og de har fikset feil på ny funksjonalitet.
Software updates har vært stilt inn på "Standard" lenge, men har likevel fått tilbud om både 2019.36.x og nå 2019.40.2. Kan hende Tesla er godt fornøyd med 2019.40.2, men det viste seg jo å være bug i 2019.36.x.
Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 13:24
Sitat fra: S4e på fredag 06. desember 2019, klokken 12:19
Skru av Advanced valget på Software om du ikke ønsker å være tidlig ute med nye versjoner. Vil anta at Tesla da sender ut ny versjon til denne brukergruppe når versjonen er godt testet og de har fikset feil på ny funksjonalitet.
Software updates har vært stilt inn på "Standard" lenge, men har likevel fått tilbud om både 2019.36.x og nå 2019.40.2. Kan hende Tesla er godt fornøyd 2019.40.2, men det viste seg jo å være bug i 2019.36.x.
Interessant. Sidenmin like gamle X90D står på Advanced og på 2019.32. :D
Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 13:24
Sitat fra: S4e på fredag 06. desember 2019, klokken 12:19
Skru av Advanced valget på Software om du ikke ønsker å være tidlig ute med nye versjoner. Vil anta at Tesla da sender ut ny versjon til denne brukergruppe når versjonen er godt testet og de har fikset feil på ny funksjonalitet.
Software updates har vært stilt inn på "Standard" lenge, men har likevel fått tilbud om både 2019.36.x og nå 2019.40.2. Kan hende Tesla er godt fornøyd med 2019.40.2, men det viste seg jo å være bug i 2019.36.x.
Rart at du får det med det valget, jeg står på advanced og har alltid wifi dekning hjemme. Og alikevel er jeg på en 2019.36.x firmware.
TMS 75d 2019 EAP
Da kom 2019.40.2 inn på min bil. Fra 2019.32.
I notatene nevnes kun:
Automatic Wiper Improvements
Automatic Lane Change Imporovements
Bugfixes
Det står ikke noe om hvitt kameraikon, batterivarming, eller autosteer stop sign warnings.
2017 TMX MCU1 AP2
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 06. desember 2019, klokken 17:00
Automatic Wiper Improvements
Helt klart bedre!
Kjørte en tur nå i kveld med lett yr i luften og viskerene på 1 med autowipers på. Den visket akkurat så ofte som jeg selv ville ha gjort. Tidligere har den aldri giddet å viske bort yr. Hverken på 1 eller 2.
Økte jeg til 2 så økte farten på viskingen med tja 25% kjappere?
På tilbakeveien var det blitt ordentlig regnvær. Også nå med spaken på 1. Og viskingen var helt super. Trengte ikke trykke på tuppen en eneste gang.
Så stor forbedring! Jeg er klar over at den gamle softwaren også kunne viske OK enkelte dager/situasjoner. Men dette var en ny bil.
Første turen med yr var gjennom en tunnell. Da ventet den i lengste laget før den visket bort den yr'en jeg hadde med inn i tunnellen. Skulle til å viske manuelt men da reagerte den selv.
Da jeg startet på hjemturen visket den kraftig 4-5 ganger for så å gå ned til normalt tempo.
Har du RainX?
Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. desember 2019, klokken 21:11
Har du RainX?
Nei.
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 06. desember 2019, klokken 20:21
Kjørte en tur nå i kveld med lett yr i luften og viskerene på 1 med autowipers på.
Hva betyr "viskerene på 1 med autowipers". Er det ikke auto eller manuell (1-3)? Er det nå mulig å stille inn på hvor "aggressiv" auto skal være?
Sitat fra: RuneW på fredag 06. desember 2019, klokken 23:45
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 06. desember 2019, klokken 20:21
Kjørte en tur nå i kveld med lett yr i luften og viskerene på 1 med autowipers på.
Hva betyr "viskerene på 1 med autowipers". Er det ikke auto eller manuell (1-3)? Er det nå mulig å stille inn på hvor "aggressiv" auto skal være?
Ikke på Model 3. På Model S og X kan man det.
Aha...
Klikker vindusviskerne fortsatt i auto slik at når man setter seg inn i bilen så visker bilen som gal i det uendelige selv om det ikke er en dråpe på ruta?
Sitat fra: emurof på fredag 13. desember 2019, klokken 14:23
Klikker vindusviskerne fortsatt i auto slik at når man setter seg inn i bilen så visker bilen som gal i det uendelige selv om det ikke er en dråpe på ruta?
Nei - dvs den gjorde noe lignende en tur men da var det faktisk regn på ruta. Min visker står på laveste auto hele tiden nå og visker omtrent 90% perfekt.
Sitat fra: emurof på fredag 13. desember 2019, klokken 14:23
Klikker vindusviskerne fortsatt i auto slik at når man setter seg inn i bilen så visker bilen som gal i det uendelige selv om det ikke er en dråpe på ruta?
Ja, jeg opplevde det i dag - finnes ikke antydning til regn nå i Trondheim, men likevel var det umulig å stoppe den vanvittige viskingen - uten annet enn å slå av viskerne (2019.40.2.1).
Oppdaterte til 2019.40.2.1 i går og fikk kun opp det med forbedret visker og ingenting om adjacent lanes. Jeg har ikke FSD, kan det være noe?
Sitat fra: Bob på fredag 13. desember 2019, klokken 20:39
Oppdaterte til 2019.40.2.1 i går og fikk kun opp det med forbedret visker og ingenting om adjacent lanes. Jeg har ikke FSD, kan det være noe?
Antar du er i Europa. Kun USA har fått adjacent lanes-koden enda.
Fikk kjørt en 30 mil med 40.2.1 i dag. Blanding av regn, snø og hagl. Autowipers er helt magiske, mye bedre enn på i3en.
Autopilot er litt både og, automatisk filskifte er mye mere kontant. Dessverre vingler den litt når opp merkingen er dårlig / nedsnødd. Virket helt fint inne i tunneler o.l. Fikk og ett par fantombremsinger som jeg ikke opplevde på 36.2 på landevei med midtstripe.
Sitat fra: geirci2 på fredag 13. desember 2019, klokken 15:54
...
Ja, jeg opplevde det i dag - finnes ikke antydning til regn nå i Trondheim, men likevel var det umulig å stoppe den vanvittige viskingen - uten annet enn å slå av viskerne (2019.40.2.1).
Sjekket du for dugg foran 'kameraboksen'? Hadde en tur i regnet for et par uker siden hvor det ikke var noe dugg på ruta, *bortsett* fra den lille flekken i kameraboksen. Viskerne gikk uansett men duggen gjorde at ACC+autosteer ikke startet. Varmetrådene foran kameraene går samtidig med front defrost, som jeg ikke brukte siden det ikke var dugg ellers..
Er fornøyd med autowipers jeg også. Endelig..
Har vel fått en liten SW-utfordring. Når jeg avbryter lading, kan jeg ikke starte den igjen, fra App. Ikke store problemet men buggen er der.
Før i dag gav jeg bilen en fin berøringsfri vask. Prøvde å høytrykkspyle minst mulig rundt baklyktende og der vannet kanskje ikke kommer ut igjen. Satte derfor på preheating + defrost i tilfellet det skulle hjelpe :) Tenkte at kanskje speilene fikk litt varme og at varm luft som driver ut av bilen var fint. Glemte så ut at jeg hadde den på oppvarming..ca 1time. Temperatur var satt til 23gr.C men når jeg kikket på APPen så viste den 40gr.C interior. Skrudde av og satte meg inn ca 30min etterpå i en gjennomvarm bil 8) Er vel en bug dette også? Skal vel ikke bli varmere enn den tempen jeg har satt? Eller var det fordi jeg trykket defrost-ikonet i tillegg, mon tro.
Ellers meget fornøyd med at Tesla hele tiden jobber med SW og gjør bilen min bedre :+1:
Sitat fra: JorEl på lørdag 14. desember 2019, klokken 18:41
Er fornøyd med autowipers jeg også. Endelig..
Har vel fått en liten SW-utfordring. Når jeg avbryter lading, kan jeg ikke starte den igjen, fra App. Ikke store problemet men buggen er der.
Før i dag gav jeg bilen en fin berøringsfri vask. Prøvde å høytrykkspyle minst mulig rundt baklyktende og der vannet kanskje ikke kommer ut igjen. Satte derfor på preheating + defrost i tilfellet det skulle hjelpe :) Tenkte at kanskje speilene fikk litt varme og at varm luft som driver ut av bilen var fint. Glemte så ut at jeg hadde den på oppvarming..ca 1time. Temperatur var satt til 23gr.C men når jeg kikket på APPen så viste den 40gr.C interior. Skrudde av og satte meg inn ca 30min etterpå i en gjennomvarm bil 8) Er vel en bug dette også? Skal vel ikke bli varmere enn den tempen jeg har satt? Eller var det fordi jeg trykket defrost-ikonet i tillegg, mon tro.
Ellers meget fornøyd med at Tesla hele tiden jobber med SW og gjør bilen min bedre :+1:
2 ganger på defrost inne i bilen gir jo full pupp på varmen.
Har forresten forvarmet MYE lengre enn det der :D (butikkturer som blir avlyst er en klassiker)
Defrost-ikonet på app setter varmen til "HI". Altså maks.
Ikke imponert — foreløpig.
Opplever at bilen ofte tar et drag rett etter jeg har provosert det frem, og at den innimellom gjøre en grei jobb med timing i forhold til min vurdering av sikten. Da er vi i sync. Men det er egentlig ikke mer enn 1/4 - 1/3 av tiden.
Noen ganger holder den på når det absolutt ikke er nødvendig — som om den står på halvparten av steg 1, og noen ganger tar den 3-4 tett påfølgende drag når sikten allerede er god.
Det som bekymrer meg mest, er når jeg passerer vogntog og sikten umiddelbart etterpå er — "baderomsvindu", uten at noe skjer før jeg ber om det. Flere ganger har jeg bevisst holdt igjen litt p.g.a. at veien og trafikken har tillat det, men ... nei ...
Merker at auto viskere har blitt betydelig bedre. Men problemet med at den ikke ser i mørket er ennå sterkt tilstede
Vinduvisker funskjonen er mer eller mindre perfekt nå, hvertfall i forhold til andre bil merker jeg har og har hatt..
Hiver meg på denne. Vindusviskerene har fungert strålande dei siste regnbygene :)