Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Amatøren på fredag 22. november 2019, klokken 12:11

Tittel: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Amatørenfredag 22. november 2019, klokken 12:11
Sitter og planlegger bygging av nytt hus og dermed må jeg sette med inn i hva som finnes på ladefronten for elbiler.

Har ikke tomt enda så jeg vet ikke eksakt sted og dermed ikke om det blir IT eller TN nett.


Nåværende løsning (gammel bolig):

63 A inntaksvern på IT nett (230 V - Er ikke god på det med trefase med stemmer det at på 63 A IT nett så er maksimal tilgjengelig effekt ca 25 kW?).

2 stykk 32 A Schneider ladere.


Hva finnes for IT og TN nett når jeg skal ha mulighet for opp til 7,2 kW på TN nett eller 11 kW på TN nett?

Må kunne lade opp til 7,2 kW (helst to biler samtidig på maks - Ja, avhengig av inntaksvern) på IT nett eller opp til 11 kW på TN nett + noe rest til de andre.

Ønsker lastbalansering ut fra ledig kapasitet på inntaksvern.

3  stykk ladere i anlegget.


Foreløpig så har vi følgende biler:
1 stk e-up!
2 stk e-Golf
Og venter på 1 stk e-tron (som skal erstatte vår e-up!).
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Vollis47fredag 22. november 2019, klokken 12:57
Det ideelle vil vel være 32A trefase og to eller tre ladebokser som kan dele på last og faser samt tilgjengelig strøm i boligen/garasjen. Da høres det ut som Zaptec, som jeg liker. Men tror nok andre også vil være bra.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Amatørenfredag 22. november 2019, klokken 13:49
Tusen takk for svaret.

Sitat fra: HVolland på fredag 22. november 2019, klokken 12:57
Det ideelle vil vel være 32A trefase og to eller tre ladebokser som kan dele på last og faser samt tilgjengelig strøm i boligen/garasjen.

Som jeg skrev:
Sitat fra: Amatøren på fredag 22. november 2019, klokken 12:113  stykk ladere i anlegget.

Det skal være tre ladere!

To i en garasje og en i den andre.

Skal ikke løpe ut i all slags vær og/eller på natten for å flytte overkabler eller flytte biler for å få ladet alt opp.

Når folk kommer hjem til middag så skal vi koble på og det skal være klar til neste morgen. Uten noe mer arbeid.

Da får jeg studere Zaptec nærmere.  :+1:
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Nordlandsfredag 22. november 2019, klokken 15:33
Med 3 ladere kan du vel få samme funksjonalitet til under halve prisen med å bruke Easee i stedet for Zaptec:

Når flere laderoboter kobles til samme sikring så vil den tilgjengelige strømmen på kursen fordeles automatisk og dynamisk mellom enhetene. Den totale belastningen vil dermed aldri overstige den fastsatte grensen for sikringen.

Avhengig av hvilken produktvariant du bruker, kan du ha opptil 3 laderoboter (easee Home) på en kurs eller skalere infrastrukturen som du vil (easee Charge). Alle tilkoblede biler kan lades samtidig, og den tilgjengelige
ladestrømmen fordeles automatisk mellom dem, såfremt det er nok kapasitet.

Lastbalanseringen skjer ved hjelp av proprietær trådløs teknologi som ikke krever ekstra infrastruktur, skytilkobling eller internett.

Den første laderobotene som konfigureres blir hovedenheten i systemet. De øvrige enhetene kommuniserer med hovedenheten, slik at tilgjengelig kapasitet kan fordeles automatisk mellom alle tilkoblede enheter.

https://assets.ctfassets.net/zq85bj8o2ot3/3IU1QsXIwHcNiq110xQ2Dl/90e722f0780491ec187658c5ac7e2c67/Brukerguide_v2.07_NO_D.pdf
https://tibber.com/no/produkt/easee
https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Amatørenfredag 22. november 2019, klokken 22:00
 :+1:

Eneste aberet er trådløs kommunikasjon.

Skulle helst hatt kablet.

Liker Schneider som har kablet nettverket, men ikke enkel lastdeling (unntak ved sammenkobling av kun to) uten avansert 'back bone' system.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Ulvislørdag 23. november 2019, klokken 09:51
Sjekk KEBA med 2 stk P30-C og 1stk P30-X for lastdeling med statisk grense,dvs om du har en kjent kurs der du disponerer effekt fullt ut. Fast Ethernetkabling.
Om du treng dynamisk styring så har eg dette, men det blir ei større investering....


Er WiFi aktuelt?



Sent from my iPad using Tapatalk
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: elektroluxlørdag 23. november 2019, klokken 11:32
Sitat fra: Amatøren på fredag 22. november 2019, klokken 22:00
:+1:

Eneste aberet er trådløs kommunikasjon.

Skulle helst hatt kablet.

Liker Schneider som har kablet nettverket, men ikke enkel lastdeling (unntak ved sammenkobling av kun to) uten avansert 'back bone' system.

Ratio Homebox Smart (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16-24-32a-5m-t2-kwt-teller-6ma-dc-jordfeilver?tm=) har kablet kommunikasjon og har både dynamisk regulering mot hovedsikring og kan lastfordele med inntil 4 enheter. Virker enten det er IT eller TN nett.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Lars C. Krogenæssøndag 24. november 2019, klokken 21:02
Hvorfor så redd for wifi/4g?

Easee høres ut som en no-brainer for deg!
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: geeartirsdag 26. november 2019, klokken 15:02
Sitat fra: Amatøren på fredag 22. november 2019, klokken 12:11
63 A inntaksvern på IT nett (230 V - Er ikke god på det med trefase med stemmer det at på 63 A IT nett så er maksimal tilgjengelig effekt ca 25 kW?).
Ja.

Sitat fra: Amatøren på fredag 22. november 2019, klokken 12:11
Ønsker lastbalansering ut fra ledig kapasitet på inntaksvern.
Det kan fort være en fordyrende løsning, er det ikke greiere å avvente og se behovet for det avhengig av hva slags inntaksbegrensninger du får?

Personlig hadde jeg styrt unna alle veggladere som ikke støtter alt fra 1-fas 230V til 3-fas 400V "ut av boksen", siden det ikke er fordyrende å velge de som faktisk gjør det.

Ellers: Forstår du vil ha én vegglader til hver bil, men det er fort gjort å overestimere behovet for lading basert på utgående generasjon elbiler med kort rekkevidde. Vi var overbevist om at vi måtte ha to veggladere selv, har til og med to nye liggende, og én montert, rør liggende klar i ny garasje, men etter vi solgte e-Golfen så ser vi at med så god rekkevidde som vi nå har så lader vi bilene kanskje en gang i uka (og begge fullader over natta på grunn av grei ladefart på 32A 3-fas vegglader), så per nå føles det temmelig overkill å bruke tilsvarende 3-4 år med strøm til en elbil på en ekstra vegglader. Veggladeren vi har i dag står på utsiden av dobbelgarasjen, rett ved siden av porten, og det er en forbausende god plassering. Står man inne og lader er det bare å plugge i når man har kjørt inn, og lukke porten etter seg, mens madammen, som egentlig parkerer i en annen garasje, kan parkere ved siden av dobbelgarasjen og lade over natta de dagene hun trenger det.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 03. desember 2019, klokken 23:46
Hvis man  skal lade enfasebiler på TN-nett, så synes jeg det er greit å sette opp 3 stk  enfase-kontakter på hver sin fase på en 3-fasekurs.(https://picture.elektroimportoren.no/pictures/1578121.jpg)(https://picture.elektroimportoren.no/pictures/1578121.jpg)(https://picture.elektroimportoren.no/pictures/1578121.jpg)
Det koster ca 100kr for ett vegguttak.
Så gjelder det å finne praktisk plassering for hver bilippstillingsplass.  I en dobbel garasje, kan de være praktisk å sette 2 stk langt frahverandre, så kan man ha ett stikk på veggen utenfor.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: geearonsdag 04. desember 2019, klokken 00:09
Pluss jordfeilbryter type B, kabling og jobben med dette, og så må du ha eller mest sannsynlig kjøpe ladekladd med CEE-stikk, og da har det gått noen kroner. Bruker du overgang eller dropper jfb type B, så er det ikke lovlig løsning...
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: fredagonsdag 04. desember 2019, klokken 10:57
Kun med lastbalansering mellom boksen, så ville jeg sagt Tesla Wall Connector. Integrert type2 ladekabel, og enkel lastbalansering med kabel mellom boksene.

Men siden du spesifiserer lastbalansering ut fra ledig kapasitet på inntaksvern, så vil jeg nok si at du bør se på Easee.

Begge boksene takler både IT og TN og både enfase og trefase.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 07. desember 2019, klokken 17:18
Sitat fra: gr på onsdag 04. desember 2019, klokken 00:09
Pluss jordfeilbryter type B, kabling og jobben med dette, og så må du ha eller mest sannsynlig kjøpe ladekladd med CEE-stikk,
Ja, man trenger sjølvsagt evse til hver bil også.  Det enkleste og biligste kan ofte være en mobil evse, og på mobile evser synes jeg det er mest kurrant å ha en med industristikk.
Og hvis man skal bytte stikk på en evse, så er det aller enkleste å bytte til industristikk.
Hvis man skal ha b-vern, så kan man klare seg med ett b-vern for en 3-fasekurs, i stedet for å ha 3 kurser med hvert sitt vern.  Man kan ha b-vern i sikringskapet, hvis man ikke har evse med innebygd b-vern.
Jeg kjenner heller ikke til om det er noe stort poeng å ha b-vern når man lader på bare en fase.  Det finnes eu-land hvor det er krav om b-vern ved 3-faselading, og det gikk ei historie en gang om at kravet blei oversatt inn et norsk krav, hvor det først var en uforståelig versjon, og deretter ble det skrevet om til noe som kan tolkes som at det også gjelder for 1-faselading.  Nå husker jeg ikke hvilke regler det var snakk om, eller hvilke tilfeller dem gjelder.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: elektroluxsøndag 08. desember 2019, klokken 11:23
Blir ikke forskriftsmessig da et Cee stikk krever egen kurs med B vern.Da kan du ikke sette opp 3 slike på en kurs.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Amatørensøndag 08. desember 2019, klokken 12:37
Takker for innspill.

Hvis husprosjektet blir noe av (problem med å finne passende tomt) så ser det ut til at EASEE Home er det beste produktet hittil.

Tre ladere på en sikring og fordeling av last mellom bilene. I tillegg så er det innebygget B vern.  :+1:

Får bare akseptere at det er kun WiFi løsning og ikke kablet Ethernet.

Må finne ut hvordan jeg kan styre maksimalt strømtrekk på de uten bruk av app eller WEB grensesnitt. Vil ha en automatikk som justering etter ledig kapasitet på inntakssikring (annet forbruk i huset).  ???


Skal ha ladebokser ikke industrikontakter for 'ladekladdtilkobling'. Det støtter ikke lastdeling.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Ulvissøndag 08. desember 2019, klokken 13:21


Sitat fra: Amatøren på søndag 08. desember 2019, klokken 12:37

Må finne ut hvordan jeg kan styre maksimalt strømtrekk på de uten bruk av app eller WEB grensesnitt. Vil ha en automatikk som justering etter ledig kapasitet på inntakssikring (annet forbruk i huset).  ???


Om du er på Easee sporet så er vel den opplagte løsninga 3 x Easee med Tibber Pulse som 'pickup' i elskapet ditt, dersom Easee intern lastdeling med dynamisk lasstyring frå Tibber no er endelig implementert? MEN, det gjer deg avhenging av Tibber service, AMSmåler versjon, Easee service (4G) , bil-API og internett. Ta vekk ein av desse faktorane og du er f.....
For en skyfri hverdag med 24-7-365 drift dei neste 10-15år vil ein lokalt styrt installasjon vere å foretrekke. Pr i dag må du via bil-API om du ønsker å bruke batteriprosent i styringa, men den 80% lade-regelen er vel på veg ut?
(Alternativ installasjon var vel nemd lenger oppe i tråden.)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 08. desember 2019, klokken 13:42
Ikke sikkert man behøver en veldig avansert løsning selv om man skal lade tre biler samtidig. I vår familie har vi lagt opp tre ganger EcoLite slik at det blir 16 A enfase til hver bil. Har lagt 230 V trefase ut til et underfordelingsskap i garasjen.

Vi lader hovedsakelig om natta og da er belastningen uproblematisk. Du skal kjøre mye hvis det ikke lar seg fylle opp i løpet av natta på 16 A.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Amatørensøndag 08. desember 2019, klokken 14:09
1. Har en meget gunstig strømavtale så bytte til Tibber er uaktuelt.

2. Vanligvis er 16 A nok til neste dag, men skal man ut samme ettermiddag så kan det faktisk bli litt snaut selv med 32 A (enfase), men vi har klart oss hittil. Har nå to stykk 32 A enfase ladere, men som regel har det bare vært en som må ut igjen samme ettermiddag.

Fordelen med tre ladere i stedet for to, er å slippe å flytte ladekabel til neste bil. Koble til alle tre på kvelden og alt ferdig til neste dag.

Selvfølgelig kan jeg fortsette å justere ladestrøm manuelt slik som nå.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Thomas Parslisøndag 08. desember 2019, klokken 15:55
Sitat fra: Amatøren på søndag 08. desember 2019, klokken 14:09
1. Har en meget gunstig strømavtale så bytte til Tibber er uaktuelt.

Kan du si hvem du bruker, som er billigere enn Tibber?
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Amatørensøndag 08. desember 2019, klokken 16:33
Har NorgesEnergi med avtale via Huseierne landsforbund.

Stabilt påslag, ikke varierende slik Tibber har (noe jeg fikk bekreftet ved kontakt med de).

Dermed varierer det litt over og litt under Tibber. Gjennomsnittlig er de ganske like.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: eisa01søndag 08. desember 2019, klokken 17:13
NorgesEnergi er innkjøpspris som tar med regulerkraftkostnader o.l. i prisen, før påslaget på ~3 øre/kWh

For Tibber er regulerkraftkostnader i selve påslaget - jeg spurte dem hvorfor påslaget på ~2 øre/kWh var høyere enn elsertifikatene, og Tibber sa da at det inkluderte handelskostnader, regulerkraft og opprinnelsesgarantier. Med min beregning utgjorde det ~1 øre/kWh

Så i virkeligheten er forskjellen mindre, og mulig Tibber faktisk er billigere

1 øre/kWh i forskjell er 100 kr per 10,000 kWh forbruk, så i forhold til NorgesEnergi sparer man da ~2 øre/kWh eller 200 kr per 10,000 kWh. Da sparer man fort inn de ekstra 240 kr i fastpris i året ;)

Med Tibber og smart oppvarming og lading kan man faktisk oppnå lavere pris enn spot også..

Sitat fra: NorgesEnergiPrisen er basert på Nord Pools områdepris i kundens leveringsområde, inklusive regulerkraftkostnad og andre innkjøpskostnader, og beregnes gjennomsnittlig per måned.

Sitat fra: TibberStrømpris: Nord Pool spot per time. Det kan oppnås lavere pris enn Nord Pool spot om du har smart varmestyring eller smartlading med utvalgt teknologi fra Tibber.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Thomas Parslisøndag 08. desember 2019, klokken 17:39
Jeg må innrømme at jeg valgte Tibber fordi de har gode løsninger, tilbyr en avtale jeg forstår som forbruker -og jeg har sansen for de som firma.

Men muligheten til å lade to elbiler når strømmen er billigst, kombinert med tilbud på Easee-lader (vi kjøpte to) gjorde det til en no-brainer.

Og så liker jeg ikke hvordan NorgesEnergi opererer.
Tittel: Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
Skrevet av: Amatørensøndag 08. desember 2019, klokken 17:47
Alle har sine fordeler og ulemper.

Uansett skal jeg ha styring lokalt. Ikke noe over 'skyen'.

Slikt svikter til tider. Både appstyring (slik jeg har forstått Tibber, så bruker de app AIP mot bilene) og rene skytjenester (https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/7011ao/mange-nordmenn-vaknet-til-iskalde-hus-onsdag).