Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Sense på lørdag 16. november 2019, klokken 00:26
Virker som Tesla har klart å innføre One-pedal-driving med full stopp, uten bruk av friksjon-bremser. Imponerende!
I beskrivelsen står det at regenerering benyttes i funksjonen og at rekkevidde øker. Antar at friksjonsbremsene overtar når bilen står stille.
Med andre ord, noe helt annet enn Leaf sin kombo-løsning der du taper rekkevidde med funksjonen på.
Noe som må prøves ;) Edit; jeg har jo ikke advanced-knapp lenger, men promotor-knapp, jeg fikk det ikke til ::) Når jeg ser nærmere på Mr.Manchannel, så ser jeg at vi har samme SW, men jeg har ikke disse valgene. Er det fordi han har TM3. Eller er det fordi han er i Cannada. Eller er det fordi jeg har stilt inn på norsk. Tror jeg skal prøve å sette språk til engelsk igjen...
https://www.youtube.com/watch?v=U2GVQFx7O7k
Legger inn onkel Trev..
https://youtu.be/b_6M39pSnqo?t=162
Sitat fra: JorEl på lørdag 16. november 2019, klokken 11:18
Noe som må prøves ;) Edit; jeg har jo ikke advanced-knapp lenger, men promotor-knapp, jeg fikk det ikke til ::) Når jeg ser nærmere på Mr.Manchannel, så ser jeg at vi har samme SW, men jeg har ikke disse valgene. Er det fordi han har TM3. Eller er det fordi han er i Cannada. Eller er det fordi jeg har stilt inn på norsk. Tror jeg skal prøve å sette språk til engelsk igjen...
Har du Raven varianten? Den må du ha for å få på S/X
Nei har en gammel S fra sommeren 2018 :)
Kan det være den ene motoren man tok fra TM3(bak) og satte fremme på S Raven, som gjør dette mon tro?
Jeg merket stor forskjell i min 2018tmx, skjønte ikke hva som hadde skjedd. Føltes ut som bremsene "hang" og bilen stopper helt opp selv.
Sjekket bremsene kunne ikke finne noe feil der.
Hehe da fant jeg ut hvorfor den store endringen.
Vil også si at den ble mye mer raffinert og fin på ekstremt små pådrag for eks skal kjøre 0.5kmt inn i grasjen osv..
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
:+1: Det er jo fint om en X fra 2018 har fått one-pedal, da må vel dette også kunne gjøres på en S?
Nå blir det enda viktigere å sørge for å bruke bremsene skikkelig innimellom, særlig vinterstid, for å unngå korrosjon.
Nå er det bare å slippe gasspedalen, så bremser bilen opp like smooth som er svært erfaren taxisjåfør som kjører rundt på et venninnepar i 80-årene.. Likte dette svært godt. Litt å bli vant til, men det regner jeg med kommer..
Sitat fra: JorEl på lørdag 16. november 2019, klokken 13:22
:+1: Det er jo fint om en X fra 2018 har fått one-pedal, da må vel dette også kunne gjøres på en S?
Hentet ut bilen juni 2018, kan ikke skjønne noe annet en dette må komme på S også.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Sitat fra: Cned86 på lørdag 16. november 2019, klokken 13:01
Jeg merket stor forskjell i min 2018tmx, skjønte ikke hva som hadde skjedd. Føltes ut som bremsene "hang" og bilen stopper helt opp selv.
Kom dette helt av seg selv? Det er jo en innstilling man må slå på...
Sitat fra: Sense på lørdag 16. november 2019, klokken 14:39
Nå blir det enda viktigere å sørge for å bruke bremsene skikkelig innimellom, særlig vinterstid, for å unngå korrosjon.
Tesla ordner også dette for oss 
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191116/a090cae5d1e65e117ed117a9f3b15155.jpg)
Sent from my iPad using Tapatalk
Sitat fra: krister461 på lørdag 16. november 2019, klokken 16:39
Sitat fra: Cned86 på lørdag 16. november 2019, klokken 13:01
Jeg merket stor forskjell i min 2018tmx, skjønte ikke hva som hadde skjedd. Føltes ut som bremsene "hang" og bilen stopper helt opp selv.
Kom dette helt av seg selv? Det er jo en innstilling man må slå på...
Virker som det kom helt på som standard , jeg har ikke endret noen innstillinger.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Hmm. Mistenkelig....
På min raven x ble den automatisk satt på "hold" etter update. Den kan jo slås av. Fantastisk bil.
Sitat fra: jorgror på lørdag 16. november 2019, klokken 16:50
Sitat fra: Sense på lørdag 16. november 2019, klokken 14:39
Nå blir det enda viktigere å sørge for å bruke bremsene skikkelig innimellom, særlig vinterstid, for å unngå korrosjon.
Tesla ordner også dette for oss 
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191116/a090cae5d1e65e117ed117a9f3b15155.jpg)
Sent from my iPad using Tapatalk
Blir interessant å se hvordan dette fungerer.
Nyttig funksjon
Model S har hatt dette siden 2014. Fungerer kjempe bra (ironi)
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 16. november 2019, klokken 20:14
Model S har hatt dette siden 2014. Fungerer kjempe bra (ironi)
jo men nå stopper den helt uten at brems må trykkes inn.
Forsøkte å kveld å velge "Hold" på Driving menyen. Og selv om batteriet ikke var oppvarmet, bremset bilen på regenerering, helt til full stopp.
Jeg kunne ikke høre at friksjonsbremsene slo inn, men kanskje jeg tar feil.
Det tar jo nesten en time å varme opp 100 kw batteripakken på denne tiden av året, så da synes jeg det er ekstra nyttig at Tesla har funnet en løsning så regenereringssystemet også fungerer ved kaldt vær.
Men hos meg slo "Hold" valget seg av automatisk, når jeg midlertidig parkerte bilen, uten at jeg hadde endret tilbake. Når jeg skulle av gårde igjen, måtte jeg velge "Hold" på nytt. Er det sånn hos dere også?
Dessuten må man sette bilen i Park for å gjøre endringer på regenereringen.
Eneste jeg synes var rart, var
https://tesletter.com/whats-in-tesla-software-update-2019-36-1/
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. november 2019, klokken 20:13
Blir interessant å se hvordan dette fungerer.
Nyttig funksjon
Hvis du har kjørt en Audi, BMW, Mercedes eller en annen bil med ABS fra Bosch som er lagd de siste 10-15 årene, så har du allerede prøvd det uten å vite om det. ;)
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 16. november 2019, klokken 22:16
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. november 2019, klokken 20:13
Blir interessant å se hvordan dette fungerer.
Nyttig funksjon
Hvis du har kjørt en Audi, BMW, Mercedes eller en annen bil med ABS fra Bosch som er lagd de siste 10-15 årene, så har du allerede prøvd det uten å vite om det. ;)
Da misforstår du helt hva jeg sier.
Det er ikke hvordan det føles eller om en merker det når en kjører jeg sier. Det er hvilken effekt dette har på holdbarhet av bremser i praksis.
Er heller ikke sikker på at funksjonen er lik en gammel ABS funksjon.
Det er en funksjon fra Bosch som heter "Brake Disc Wiping", og som er det som brukes hos Tesla. Første gangen jeg hørte om det var på Audi A6 i 2004, hvis jeg ikke husker helt feil. Så det er fortsatt samme funksjonen som brukes i dag, og som Bosch fortsatt reklamerer med på hjemmesidene sine. Når du skrur på vindusviskerne legges bremsene på med veldig lett trykk med jevne mellomrom for å tørke klossene og skivene.
Holdbarheten på bremsene gjør det lite til ingenting med. Det er ikke nok bevegelse til at det vil eliminere behovet for å passe på at glidepinner og andre ting gror fast. Og ikke legges det på nok trykk til å "skrubbe" bremseskivene fri for rust eller egentlig slite noe på klossene.
Hadde det gjort noen forskjell hadde vi hørt om det for 15 år siden da det ble tatt i bruk første gangen. Og siden denne funksjonen finnes på ganske mange bilmodeller i dag, så mener jeg det finnes nok data som tilsier at ingen har merket noe forskjell på holdbarheten.
Tms har hatt bremsetørking siden en ota oppdtatering for flere år siden. Fungerer bra.
Sitat fra: sjokomelk på søndag 17. november 2019, klokken 00:14
Det er en funksjon fra Bosch som heter "Brake Disc Wiping", og som er det som brukes hos Tesla. Første gangen jeg hørte om det var på Audi A6 i 2004, hvis jeg ikke husker helt feil.
... og på Mercedes E-klasse (W211) fra 2003. (Som også kom med Adaptive Cruise Control).
Den funksjonen fungerer dårlig på Tesla.
Det er merkbart når den slår inn. Er noen tråder på dette
One Pedal fungerer meget bra på min S, før denne oppdateringen.
Den stoppet ikke uten at du brukte bremsen. Prøv feks en BMW i3. Den benytter regen helt til 0kmt.
Ja ok, ikke lagt merke til det, men det gjør den nå etter oppdateringen?
Hadde den nye Leafen frem til mars i år, og når du sier det så stoppet vel den helt ja. Samtidig er man vel ofte på ACC før man stopper helt.
Sitat fra: Tiger123 på søndag 17. november 2019, klokken 13:15
Ja ok, ikke lagt merke til det, men det gjør den nå etter oppdateringen?
Hadde den nye Leafen frem til mars i år, og når du sier det så stoppet vel den helt ja. Samtidig er man vel ofte på ACC før man stopper helt.
Ja gjør det om den står i Hold mode.
Forskjellen på Leaf og Tesla sin løsning, er at E-pedalen i Leaf, som utgjør One Pedal Driving, benytter friksjonsbremsene i lave hastigheter. Det ødelegger for muligheten til å regenerere bevegelsesenergien tilbake til batteriet i lave hastigheter, og sløser bort energien.
Tesla sin "Hold" funksjon benytter ikke friksjonsbremsene, så vidt jeg kan forstå. Om det stemmer, så klarer man å få regenerert bevegelsesenergien tilbake til batteriet i lave hastigheter.
(Ikke la deg lure av at bremselyset slår seg på. Det indikerer ikke nødvendigvis at du benytter friksjonsbrems.)
Det er veldig lite bevegelsesenergi det er snakk om fra 8-0 km/t. Diskutert her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=49323.0
Ja, det kan godt være.
Men står man i stampe-kø, så kommer den til nytte desto flere ganger.
Særlig for oss her på Østlandet, så forekommer stampe-kø daglig og det er mindre slitsomt å bruke en pedal.
Ja, det kan godt være at det er bedre og mer behagelig at ikke bremsene går av og på hele tiden. Men at det blir noe vesentlig regenerering under 8 km/t har jeg ingen tro på. Etter mine beregninger skal det 1000 stopp til for å spare 1 krone. Litt mer om man kjører i langsom kø i lange nedoverbakker. Da kan det være en krone å spare pr. 100 høydemeter. Ellers liker jeg best 0-pedal (TACC) for stampe-kø. Jeg savner bare at den siger litt nærmere forankjørende før den stanser.
Sitat fra: Sense på søndag 17. november 2019, klokken 18:53
Ja, det kan godt være.
Men står man i stampe-kø, så kommer den til nytte desto flere ganger.
Særlig for oss her på Østlandet, så forekommer stampe-kø daglig og det er mindre slitsomt å bruke en pedal.
I slik kø bruker vi AP 8). Altså «zero pedal driving» ;D.
Enig, enten AdaptivAc eller full AP, fungerer meget bra på motorvei.
Regenerering bryr jeg meg lite om.
I Egolfen vår brukte jeg alltid B, som var full regenerering, litt som Tesla S 2018modell. Kona brukte aldri regenerering med seiling. Husker man diskuterte frem og tilbake her en plass på forumet, og flere ville ikke ha 1-pedalls-kjøring, siden man måtte bruke samme foten hele tiden, og at man måtte leite etter "midtpunktet" om man ville seile. 1-pedall frister egentlig ikke, mye er allerede så enkelt med en elmotor, at det blir litt smør-på-flesk. Det jeg kunne tenkt meg var samme styrken på regenereringen uansett årstid.
Jeg som ikke bruker autopilot så mye, fordi den gjør så mye rart, synes one-pedal-driving er en behagelig mellomløsning, særlig i tett trafikk.
Mener ikke at det er vesentlig energi som ivaretas her, heller at det er bedre enn å kaste den bort på friksjonsbremsing og at det gjør kjøringen enklere for oss som ikke alltid synes autopilot gjør som ønskelig.
Hos meg så går det noen ganger litt sport i å få forbruket ned så lavt som mulig, da føles det bedre å omdanne bevegelsesenergien til strøm, enn å sløse den bort, selv om det er snakk om lite. Andre ganger går det sport i å få forbruket så høyt som mulig (ikke si det til noen), så jeg burde kanskje hatt en Audi E-tron også....
Når jeg skrev tidligere at "Hold" funksjonen slo seg selv av, så skjedde det kun første gangen. Når jeg var ute i dag, så stod "Hold"-funksjonen standardisert. Det er sånn vi liker det.
Men jeg fortsatt usikker på om den egentlig regenererer når batteriet er kaldt og du ikke får grønn markering på energiforbruket. Så lenge den forenkler kjøringen i kø, så er det bedre enn ingenting.
Sitat fra: Sense på mandag 18. november 2019, klokken 14:37
..Hos meg så går det noen ganger litt sport i å få forbruket ned så lavt som mulig, da føles det bedre å omdanne bevegelsesenergien til strøm, enn å sløse den bort, selv om det er snakk om lite..
Må innrømme at jeg koser meg alltid i lange nedoverbakker, tuneller, når el-måleren blir grønn. Det er litt gøy. Faktisk nesten like gøy som når min far satte bilen i fri, og vi så hvor langt vi kunne renne med bilen( :'( nostalgi). :)
Noen som kan bekrefte at dette ikke kun gjelder raven?
Jeg vet ikke sikkert, håper jeg tar feil. Men henger denne one-pedal funksjonen sammen med bakmotoren til TM3 som er satt fremme på modelS-raven?
Kun raven som blir prioritert nå. Mulig det kommer på museumsbilene senere.
Ja, bare å høgge opp alle andre model S. Hva er vrakpanten på en elbil?
Jeg fikk ingen onepedaldriving nå, tror jeg. Bilen stopper helt nå, før når man sto rolig med bremsen på og slapp den så rullet bilen fremover. Det gjør den ikke nå, men om den kom med denne oppdateringen er jeg usikker på..
Jeg finner heller ikke Hold-knappen på en gammel model S fra april i fjor?
Altså, INGEN biler som du kjøper fra f.eks BMW, Audi eller Bentley får nye funksjoner fra kjøpsdato. Bilen er den du har kjøpt. Tesla er i en annen liga, men at det nå blir litt spredt hvem som får hva og ikke er naturlig etterhvert som bilparken blir eldre. Vær glad for at den får noe som helst.
Ang hold så skjer vel det automatisk om du trykker på bremsen i en bakke. Dobbelt trykk så skjer det i nedoverbakke med fronten pekende nedover også.
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 19. november 2019, klokken 21:52
Jeg fikk ingen onepedaldriving nå, tror jeg. Bilen stopper helt nå, før når man sto rolig med bremsen på og slapp den så rullet bilen fremover. Det gjør den ikke nå, men om den kom med denne oppdateringen er jeg usikker på..
Høres ut som du har skrudd av creep mode. Jeg kjører med den av.
Creep mode skrudde seg av da jeg fikk 36.2.1 i dag tidlig, bare så dere er obs! :)
Sitat fra: Klykken på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:45
Altså, INGEN biler som du kjøper fra f.eks BMW, Audi eller Bentley får nye funksjoner fra kjøpsdato. Bilen er den du har kjøpt. Tesla er i en annen liga, men at det nå blir litt spredt hvem som får hva og ikke er naturlig etterhvert som bilparken blir eldre. Vær glad for at den får noe som helst.
Dette handler om kommunikasjon og forventninger.
For eksempel:
https://twitter.com/elonmusk/status/1181988180326633472?s=21
"Tesla software V10.0 comes with karaoke"
https://electrek.co/2019/10/24/tesla-increase-vehicle-power-range-software-update/
"I forgot to mention, we're also expecting there's going to be an over-the-air improvement that will improve the power of the Model S, X, and 3. That's, by the way, coming in a few weeks. It should be in the order of 5% power improvement due to improved firmware.
Tesla VP of technology Drew Baglino said that they have found ways to optimize the motor control, and it should result in about "5% improvement for all Model 3 customers and 3% for Model S and Model X" customers.
Musk also said that the upcoming update will also bring improvements to the range, single-pedal driving, Supercharging speed, comfort, and feel."
Det nevnes ingenting om at det kun gjelder MCU2-biler, eller kun raven, og nå sist, kun hw3.
Når kom egentlig Hardware 3? Har bilder produsert etter 1. juli denne versjonen? Noe sted jeg kan sjekke dette?
Det som undrer meg litt er at det i løpet av 7 år ikke har kommet mer fornyelser som facelift. HUD, bedre frontlys, lyktespylere, justerbare setebelter, 4 soners klimaanlegg, og 360 graders visning er noen eksempler.
Det kan en sikkert undre seg over, men det har vært en haug med forbedringer underveis, mye mer enn hva som er vanlig på fossilbiler, og de har også hatt mer enn nok å gjøre med å samle til færrest mulig valg for å redusere produksjonskostnader. HUD og 4-soners klima er som regel ekstrautstyr, og bare å legge til de to ville gitt et ufattelig mye større antall kombinasjoner enn i dag. Men ja, det er nok på tide nå at Tesla ser på muligheter for flere valgmuligheter på X og S.
Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 20. november 2019, klokken 08:23
Creep mode skrudde seg av da jeg fikk 36.2.1 i dag tidlig, bare så dere er obs! :)
Jeg sjekket opp i dag, hehe det var det som var skjedd med meg og ikke one pedal driving.
Så da har ikke min 2018tmx det heller.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 20:14
Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.
Har nok noe med at de er en helt fersk bilprodusent, og de har også jobbet med X siden 2012? og Model 3 fra noen år senere.
Tror nok også de synes de traff innertieren med model s, med tittelen årets bil i var det 2013?
Noe salgstallene deres også har vist. Tror nok den oppskaleringen de har vært igjennom har krevd alle mann, som om de ikke skulle pyntet litt på modellene utover det de har gjort også.
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 20:14
Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.
Da må det ihvertfall være mulig å deaktivere (HUD altså).
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 22:39
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 20:14
Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.
Da må det ihvertfall være mulig å deaktivere (HUD altså).
Det har iallfall vært mulig på bilene jeg har hatt med HUD (BMW), men hvorfor? Har du kjørt bil med HUD?
Jeg gikk fra X5 med HUD til Model X, syns det var topp der, men savner det lite i Teslaen. AP fjerner mye av behovet for HUD for min del. Hadde ikke vært villig til å betale mye ekstra for det. Men på den andre siden, om det hadde vært standard på alle biler så burde ikke ekstrakosten vært stor.
(Litt tilbake til topic).
Jeg skulle plukke opp noen som ventet i en nedoverbakke i kveld.
Når vedkommende hadde kommet seg inn, satte jeg bilen i gir, og ventet i nedoverbakken på at trafikken skulle passere, før vi kunne flette inn. I dette tidsrommet var HOLD-funksjonen aktivert og den holdt bilen stille i bakken, uten at jeg måtte trå inn bremsen.
Når jeg skal dra igang med aks.pedalen, hørte jeg bremsene slippe opp på hjulene. Det er en sånn knirkelyd som oppstår akkurat når bremsene slipper forsiktig fra skivene.
Det betyr at bremsene, i noen tilfeller, blir aktivert når HOLD-funksjonen er på likevel, i motsetning til hva jeg trodde først.
Noen som har et OBD2 analyseverktøy, som kan verifisere?
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 22:41
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 22:39
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 20:14
Ikke nødvendig å ha det som opsjoner. Burde være standard-utstyr i en S/X.
Da må det ihvertfall være mulig å deaktivere (HUD altså).
Det har iallfall vært mulig på bilene jeg har hatt med HUD (BMW), men hvorfor? Har du kjørt bil med HUD?
Ja, har da prøvd det et par ganger. Jeg finner det bare forstyrrende, vil ikke ha noe som projiseres opp i frontruta.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2019, klokken 01:47
Ja, har da prøvd det et par ganger. Jeg finner det bare forstyrrende, vil ikke ha noe som projiseres opp i frontruta.
Samme her. Kjørt med det når vi har prøvekjørt etron, eqc osv, men ser liten nytteverdi i det til dagens bruk. Samme med kona, når vi har prøvekjørt er det første spørsmålet når hun setter seg bak rattet "hvordan slår vi av denne greia?".
Hadde det vært AR funksjonalitet kunne det kanskje vært interessant, f.eks til å se gjennom panseret, visning av farer om natten osv.
Har som sagt kjørt med HUD i mange år, og synes det er fantastisk. Litt tilvenning må nok til. HUD var bare ett eksempel, men disseker gjerne også det andre jeg synes mangler i en moderne bil. Bedre frontlys, lyktespylere, justerbare setebelter, 4 soners klimaanlegg, og 360 graders visning. Ta gjerne også med manglende skipose med midtarmelene i baksetet, fartsavhengig volumjustering, lukking/åpning av vinduer/soltak fra Fob, beskyttelse av ryggekamera. Sikkert begrenset nytteverdi for noen det også, men det hadde blitt kjedelige biler hvis man bare skulle gå etter "need to have" vs "nice to have".
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. november 2019, klokken 06:52
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2019, klokken 01:47
Ja, har da prøvd det et par ganger. Jeg finner det bare forstyrrende, vil ikke ha noe som projiseres opp i frontruta.
Samme her. Kjørt med det når vi har prøvekjørt etron, eqc osv, men ser liten nytteverdi i det til dagens bruk. Samme med kona, når vi har prøvekjørt er det første spørsmålet når hun setter seg bak rattet "hvordan slår vi av denne greia?".
Samme her. Testet det både i EQC og E-Tron over lengre tid. Ikke frelst i det hele tatt må jeg si. Men helt greit. Tidvis litt forstyrrende. Teslas løsning med store tydelige tall helt øverst på displayet gjør nesten samme nytten.
Mer moderne lys kunne jeg dog tenkt meg. Da hadde det ikke vært behov for ledbar. Ikke savnet lyktespylere siste 6 år som jeg har merket, men det er en nice to have funksjon. 4-soners klima? Har dobbelt sett med klima i X`en nå. Separat for bakerste del. Justerbare belter har jeg vel også i X`en. 360 hadde vært fint. Det kunne vært utnyttet veldig bra på den store skjermen. Ryggekamera opplever jeg at holder seg ganske rent og brukbart. Tror jeg måtte tørke av det oftere i S`en. Skyldes kanskje at det sitter nærmere bakken i den? Det må uansett være aktiverbart under kjøring, så det kan ikke være låst bak en luke kun for rygging.
På den annen side kan jeg fjernåpne og lukke alt utenom frunk. Det er helt nydelig. Bare hopp ut av bilen, ta med alt du skal ha. Dobbeltklikk på nøkkel når jeg kommer inn i gangen og alt stenger seg :D
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. november 2019, klokken 07:58
Mer moderne lys kunne jeg dog tenkt meg. Da hadde det ikke vært behov for ledbar.
---
360 hadde vært fint. Det kunne vært utnyttet veldig bra på den store skjermen.
Lys er vel der jeg synes Tesla lagger mest ja. Spesielt her i Europa. I USA får man i det minste ett jevnt lysbilde, siden alle elementene er i bruk. Men Matrix type LED er savnet. Det går fint å ha gode lys uten lyktespylere, i3 120Ah er bevis på det.
360 kamera er mere "nice to have", siden ultralyd sensorene og visningen der er så bra. Jeg parkerer bilen typisk 5cm fra ting og tang i garasjen.
Sitat fra: ModelS på tirsdag 19. november 2019, klokken 19:13
Noen som kan bekrefte at dette ikke kun gjelder raven?
Se forrige side. Gjelder kun Raven.