Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Eltempogigante på onsdag 13. november 2019, klokken 21:07

Tittel: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Eltempogiganteonsdag 13. november 2019, klokken 21:07
Hvor ofte har dere måttet bytte bremseskiver på eGolf?
Jeg har hatt eGolf i 5 år og har måttet bytte bremseskiver på hver eneste service og EU-kontroll i disse fem årene.
Var på EU-kontroll i april og måtte skifte både bremseskiver og -klosser,, og på service idag viste det seg at bremseskiver måtte skiftes nok en gang.
Hver gang får jeg beskjed om å bremse mer og hardere, men dette har ikke hatt noen innvirkning på problemet.
Er dette vanlig?
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Higgenonsdag 13. november 2019, klokken 21:16
Jeg har ikke nevneverdig kunnskap om saken, men har selv bytte 1 gang på snart 5,5 år. Har blitt veldig flink til å bråbremse i ny og ne og det virker for meg som at det vedlikeholder bremsene mye bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: arthurtorsdag 14. november 2019, klokken 07:07
Sitat fra: Eltempogigante på onsdag 13. november 2019, klokken 21:07
Hvor ofte har dere måttet bytte bremseskiver på eGolf?
Jeg har hatt eGolf i 5 år og har måttet bytte bremseskiver på hver eneste service og EU-kontroll i disse fem årene.
Var på EU-kontroll i april og måtte skifte både bremseskiver og -klosser,, og på service idag viste det seg at bremseskiver måtte skiftes nok en gang.
Hver gang får jeg beskjed om å bremse mer og hardere, men dette har ikke hatt noen innvirkning på problemet.
Er dette vanlig?

Har du skiftet skiver hvert år siden bilen var ny? Skiftet du skiver i april i år og måtte gjøre det igjen nå i november etter syv måneder? Hvis skivene kun varer i syv måneder så ville jeg nesten ha trodd at du kunne reklamere på disse?
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Eltempogigantetorsdag 14. november 2019, klokken 15:17
Sitat fra: arthur på torsdag 14. november 2019, klokken 07:07
Sitat fra: Eltempogigante på onsdag 13. november 2019, klokken 21:07
Hvor ofte har dere måttet bytte bremseskiver på eGolf?
Jeg har hatt eGolf i 5 år og har måttet bytte bremseskiver på hver eneste service og EU-kontroll i disse fem årene.
Var på EU-kontroll i april og måtte skifte både bremseskiver og -klosser,, og på service idag viste det seg at bremseskiver måtte skiftes nok en gang.
Hver gang får jeg beskjed om å bremse mer og hardere, men dette har ikke hatt noen innvirkning på problemet.
Er dette vanlig?

Har du skiftet skiver hvert år siden bilen var ny? Skiftet du skiver i april i år og måtte gjøre det igjen nå i november etter syv måneder? Hvis skivene kun varer i syv måneder så ville jeg nesten ha trodd at du kunne reklamere på disse?
Ja, hvert år i mine 5 år som elbileier.
Forhandler sier at det er en svakhet ved elbiler, men jeg har ingen sammenligningsgrunnlag.
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Marzotorsdag 14. november 2019, klokken 15:58
Byttet på 4stk første generasjon, avdekkes vanligvis på eu kontroll.

Da har de kjørt mellom 60 og 80 tusen km.

Det er dessverre ikke uvanlig med så mye salt som vi har på veiene her i landet.

Har også byttet på en diesel som kun hadde kjørt 40k.
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Kleffatorsdag 14. november 2019, klokken 16:46
Min har nå gått 53.000km. Ikke byttet noen bremsedeler enda, heller ikke fått noen anmerkning på det. Trikset er å bremse raskt en gang, for så å slippe opp pedalene og bremse på ny. Da regenererer ikke mottor, men du bremser da kun med skivene og klossene.
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: jonstetorsdag 14. november 2019, klokken 19:24
1 gen etter 4 år+ og 70k km i trondheimsområdet (saltlake halve året) ikke byttet skiver
2 gen etter 1 år+ og 26k km i samme området, ikke noe problem med skiver.

Jevnlig brems hører med for min del.
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: terskaarmandag 18. november 2019, klokken 09:37
4,5 år 60k km i Stavanger området, ikke byttet skiver/klosser, men har vært flink å bremse hardt ofte

Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Turistonsdag 20. november 2019, klokken 18:22
Jeg har to biler, e-Golf som står i garasje og en Caddy som står ute.
Stor forskjell på rustangrep. Den som står inne er mye mindre utsatt for rust på skivene.

Noen råd om å unngå rust:
- Hvis det er vått i været, prøv å parkere med varme bremser (Brems hardt før parkering)
- Ved begynnende rust, ta bilen ut på motorveien en sen kveld, kjør så fort du har samvittighet til, og bråbrems noen ganger (se deg i speilet først)

Jeg bytter kun bremseskiver hvis det er nødvendig i forbindelse med EU-kontroll. Verkstedene er veldig flinke til å påpeke at du må bytte, men "jeg venter".
Nå som man til en viss grad kan styre tidspunktet for EU-kontroll, kan det være en fordel å ta den sent på sommeren. Da er det minst rust på bremsene......
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Rosstopheronsdag 20. november 2019, klokken 20:09
Sitat fra: Turist på onsdag 20. november 2019, klokken 18:22
ta bilen ut på motorveien en sen kveld, kjør så fort du har samvittighet til, og bråbrems noen ganger (se deg i speilet først)

Det jeg gjør er å bremse hardt når jeg skal svinge av motorveien om vinteren. Gjerne hver gang det ikke kommer noen bak meg. Gjør det hver dag på vei hjem fra jobb og må aldri bytte bremseskiver pga. rust.
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Håvarmandag 25. november 2019, klokken 11:21
En mulighet er også å holde bryteren for parkbrems oppe i fart, da bremser bilen maks av hva ABS tillater.
Som andre sier, pass på at det ikke er noen bak deg (eller motgående som blir skremt av hva du gjør).

Har drøyt 4 år gammel e-Golf som ikke er byttet skiver på og har gått alle 70k på vestlandet. Lite/ingen rust
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: hemimandag 25. november 2019, klokken 11:58
Bremseskiver og rust er 100% opp til eier/fører om må skiftes eller ikke.
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: geearmandag 25. november 2019, klokken 14:34
Sitat fra: hemi på mandag 25. november 2019, klokken 11:58
Bremseskiver og rust er 100% opp til eier/fører om må skiftes eller ikke.
Det er 2erfeil hvis det er 25% eller mer rust på en side av en bremseskive. Eier kan selvfølgelig si at den ikke skal skiftes og fikse på egenhånd, og komme tilbake for ny visning, men 2erfeil er det uansett. Og selvfølgelig kan man slite av rust eller få det dreid ned, forutsatt at man ikke går under produsentens minimumsmål. Uansett, noen harde oppbremsinger på en øde vei før PKK gjør stor forskjell.
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: hemimandag 25. november 2019, klokken 16:16
som i... hvordan eier vedlikeholder/bruker bilen.

Rust på bremser er en sikkerhetsgreie og ikke bra! lånte kollega sin i3 en kort tur, skulle bremse for bensinstasjon med 100% soc, driten gikk umiddelbart skeivt, titta på bremsene når jeg var der inne, uendelig rust, han brukte ikke bremser, bare regenererte han.... når han skulle selge bilen påpekte kjøper at de måtte skiftes og han måtte betale.
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: rwilthilmandag 25. november 2019, klokken 23:45
Det er jo på mange måter blitt en "ny" problemstilling dette med rust på skiver hos el biler. Og som mange har påpekt her så er løsningen å bruke bremsene hardt nok til at regen kobles ut og bilen bremses ned ved bruk av friksjon brems.

Men det er en liten sak som funderer meg litt rundt dette. Jeg gjør mye feilsøk og diagnose/koding på VAG biler (hobby), og det finnes en funksjon som heter "dry wipe". Denne har 3 innstillinger, soft,  medium og hard. På mange biler er denne ikke aktiv, og noen få har jeg satt den stå på soft.  Denne funksjonen kan kun settes på eller endres via diagnose og en såkalt adaptasjon. Hensikten er å tørke skivene ved at systemet automatisk legger på bremsene i intervaller.  Dette merkes ikke,  men fungerer veldig bra på min. Jeg har endret til hard på instilling.

Bak er vel ofte der problemet er størst, og som sagt over- bruk p-brems. Det er ikke farlig, og den vil ikke låse hjulene (ihvertfall golf..). ABS vil ikke være Aktiv!

Men det er greit om en har litt hastighet, 50-70kmt fungerer bra. Grunn til at en må ha litt hastighet er at bilen stopper relativt fort slik, og om en skal få "slipt" bort noe rust trenger skivene noen omdreininger.

Min bil er 15 mod med 49K på teller. Aldri byttet skiver eller klosser, liten slite kant men ikke rust. Kjørt på Sørlandet. Bruker brems lite, så det ser ut "dry wipe" ser ut å holde rusten unna...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Håvartirsdag 26. november 2019, klokken 08:38
Sitat fra: rwilthil på mandag 25. november 2019, klokken 23:45

...Bak er vel ofte der problemet er størst, og som sagt over- bruk p-brems. Det er ikke farlig, og den vil ikke låse hjulene (ihvertfall golf..). ABS vil ikke være Aktiv! ...

...
Min bil er 15 mod med 49K på teller. Aldri byttet skiver eller klosser, liten slite kant men ikke rust. Kjørt på Sørlandet. Bruker brems lite, så det ser ut "dry wipe" ser ut å holde rusten unna...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Aha, antok det var ABS som førte til "kneppe"-lyden under oppbremsing. Takk for oppklaring!
Den dry wipe- funksjonen var interessant. Har du lagt merke til noen endring i forbruk, eller legges bremsene så lite på at det er helt neglisjerbart?
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: rwilthiltirsdag 26. november 2019, klokken 15:50
Ang ABS så er det ihvertfall slik på min. Kalippere bak kniper godt til, men ikke så mye at hjulene låses.

Jeg har ikke lagt merke til noe forskjell i forbruken, merker heller ikke at de legges på. Men nå som det pøser ned her i krs.  Så er skivene tørre hver gang jeg parkerer selv uten bruk av dem.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Radiobil1onsdag 27. november 2019, klokken 12:23
Det er vel ting som tyder på at verksteder ifm Eu kontroll er raske med å konkludere med at skiver er rustet såpass at de må byttes.

Be om å få se på skivene, evt bilde av dem der de er ødelagt før de byttes.

Bytter de dem, er det helt ok å be om å få med de gamle (pakket inn) i bagasjerommet, så man kan titte over at de faktisk er kassable.
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: Cirriskysøndag 08. desember 2019, klokken 14:13
Måtte skifte mine etter 4år/55km.
Bremser hardt ganske så ofte, men de rusta til slutt
Tittel: Sv: Bremseskiver på eGolf
Skrevet av: EV-FTWsøndag 08. desember 2019, klokken 22:20
Har ikke e-Golf men solgte akkurat en Leaf 2016 mod. Kjørt 86 000 kilometer. Hadde den på service rett før salg, og de sa brevmarkedet var minimalt slitt og ikke noe rust. Aldri blitt byttet siden jeg kjøpte bilen ny.

Jeg er derimot veldig nøye jevnlig med å ha noen litt harde oppbremsninger, for å få brukt bremsene skikkelig.

At de blir byttet hver service, altså 1 gang i året synes jeg var ille. Et godt råd, om du ikke gjør det, er altså å bremse hardt jevnlig.