Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: mandresen på fredag 24. februar 2012, klokken 14:04

Tittel: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: mandresenfredag 24. februar 2012, klokken 14:04
I oktober 2011 byttet vi vår bil nr 2 inn i en i-Miev. Vi er kjempefornøyd med denne avgjørelsen på flere plan, både få en helt ny bil uten feil og dyre servicer, billig i drift i det daglige (bom og drivstoff), miljøvennlig og det er mer enn bra nok rekkevidde for oss.
Men nå sitter vi og skal bytte hovedbilen vår, og vurderer sterkt og bytte den i en Leaf. Vi har prøvd å se på hvilke turer vi har hatt de 3 siste årene, og det er ikke mange turene vi har hatt som er så lange at ikke en elbil går. Men det med å frakte store ting er verre. Hvis en handler et nytt klesskap så sliter vi, Leafen er ikke lang nok og har heller ikke hengerfeste.

Så hva tror dere, noen argumenter mot å bytte begge bilene til elbil?

MVH
Martin
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: elektroluxfredag 24. februar 2012, klokken 15:53
Her er i alle fall en bil som bør dekke behovet du beskriver.

Gis vekk for utrolige 90000 NOK.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3830.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3830.0.html)
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: El rayofredag 24. februar 2012, klokken 17:38
For 8 år siden kjøpte jeg elbil som nr 2 bil til å kjøre til jobben. Den ble veldig fort nr 1 bil. Har langt større rekkevidde enn jeg ventet - etter at jeg lærte økonomikjøring. Har vært på tur både til Sverige og Danmark og tatt helgeturerer på 9  - 10 mil hver vei.

Nå har ikke jeg behov for å frakte monterte klesskap eller trekke tilhenger, men om jeg hadde hatt behov for det så har jeg spart inn leiebil mange ganger. Flatpakkede ting fra Ikea kan man vel forresten få med på et takstativ?
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: mandresenfredag 24. februar 2012, klokken 18:36
Vi har en gutt på 4 år og det det blir vel en liten en til etterhvert :-) Så det er uaktuelt med en Berlingo, samt at den har for kort rekkevidde.

Det er det jeg har tenkt også, at vi kan leie en bil de gangene vi trenger en større bil eller lengre rekkevidde.

Takker for alle synspunkter

Martin
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: gbzdocfredag 24. februar 2012, klokken 18:48
Bilkollektiv kan jo være noe å tenke på dersom dere bor et sted dette tilbys. Det er stort sett billigere enn leiebil, og mye enklere å hente ut bil ved behov. :)

Og som nevnt over, mye fra Ikea m.m. går på taket. Og de kan også kjøre det hjem til deg uten at du blir blakk av den grunn. :)

Hadde ikke vi hatt hytte på fjellet hadde vi nok kjørt 100% elektrisk. Men om noen få år så får vi se... :)
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: jkirkebofredag 24. februar 2012, klokken 20:42
Sitat fra: mandresen på fredag 24. februar 2012, klokken 18:36
Vi har en gutt på 4 år og det det blir vel en liten en til etterhvert :-) Så det er uaktuelt med en Berlingo, samt at den har for kort rekkevidde.

Det er det jeg har tenkt også, at vi kan leie en bil de gangene vi trenger en større bil eller lengre rekkevidde.

Evt. bytte bil med slekt/venner/gode naboer osv. Det er nok mange som kan tenke seg å byttelåne til seg f.eks en Leaf en helg ?
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: mandresenfredag 24. februar 2012, klokken 21:39
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. februar 2012, klokken 20:42
Sitat fra: mandresen på fredag 24. februar 2012, klokken 18:36
Vi har en gutt på 4 år og det det blir vel en liten en til etterhvert :-) Så det er uaktuelt med en Berlingo, samt at den har for kort rekkevidde.

Det er det jeg har tenkt også, at vi kan leie en bil de gangene vi trenger en større bil eller lengre rekkevidde.

Evt. bytte bil med slekt/venner/gode naboer osv. Det er nok mange som kan tenke seg å byttelåne til seg f.eks en Leaf en helg ?

Godt poeng, har luftet det for svigerforeldre og det skal ikke by på noen problemer å bytte bil når det trengs. Men det er litt egoistisk og ikke den beste løsningen hvis en må ty til godvilje og hjelp fra de nærmeste for å kunne kjøre elbil.
Derfor er det viktig å tenke igjennom dette før en går over til helelektrisk.

Tittel: Sv: Re: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: Saxolørdag 25. februar 2012, klokken 13:04
Vi har leaf som nr 1 ,saxo el som nr 2 og audi a4 som stand by bil. Dette høres kanskje ut som en kostbar løsning. Erfaringen så langt er at audien blir brukt kun til hytte kjøring.  Service utgiftene på denne blir lave da den stort sett ikke blir kjørt. Salgsverdien er rellativ lav så for oss er det en grei back up for lang turer + behov for hengerfeste.
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: elektroluxlørdag 25. februar 2012, klokken 20:18
Har selv 2 Think Classic'er som bil 1 og 2, med en 4 seter Elektrisk Berlingo til de få turene der vi trenger mer enn 2 seter, og som byttebil om en av Thinkene ikke har nok strøm.

Til lange turer, og tilhenger har vi en MB Viano Marco Polo camper som regnes som gratis å kjøre, da den dobler som Motel på lange turer :D
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: mandresenmandag 27. februar 2012, klokken 07:45
Hmm, joda det hadde gått ann å hatt en billig bil nr 3 stående i reserve, men det har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal ha hvis jeg går for 2 elbiler, enten eller helelektrisk:-)

Skal låne en Leaf fra i dag til i morgen så får vi se hvor godt vi liker bilen og hvor stor baggasjeplass det er i den.

Martin
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: gbzdocmandag 27. februar 2012, klokken 22:53
Spent på konklusjonen. :)
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: mandresentirsdag 28. februar 2012, klokken 13:18
Da er Leafen levert tilbake, og vi sitter igjen med mange inntrykk.
For å ta en liten sammenligning mot i-Mieven først (selvom det ikke har noen betydning for avgjørelsen)
Komforten først:
Kupeen er hakket stillere enn i-Mieven når det gjelder hjulstøy og vindstøy. Men jeg hadde forventet enda bedre etter all skryten her på forumet og at det er som natt og dag mellom i-Meiv og Leaf, det er det ikke. Da skulle dere ha prøvd en Tazzari eller Buddy, DET er som natt og dag i forhold til i-Miev/Leaf.

Når det gjelder understell/hjuloppheng så svelger Leafen hull og dumper mye bedre enn i-Mieven og det er generelt stillere fra understellet.

Utstyrsmessig er det som natt og dag, og en får nesten følelsen av at det er en premiumbil med ryggekamera, varme i ratt, blåtann musikkstreaming, varme i baksetet, mobilstyring av forvarming/nedkjøling samt mye mere som flere vanlige biler også kommer med.

Og så det som teller for vårt valg, nemlig plass.
Vi syntes at størrelsen innvendig i kupeen var veldig bra, jeg med mine 184cm trengte ikke å ha setet i bakerste posisjon og det var bra plass til de i baksetet. Så vår pode på snart 4 år får god plass med sin bilstol. Og bakovervent stol for eventuelt en unge til er det også plass til.
Baggasjerommet var større enn forventet og det er plass til barnevogn (ikke den største til Simo), akebrett og mange handleposer fra butikken, så det var vi fornøyd med.
Men det er situasjoner som sikkert kommer til å komme opp som det ikke vil bli plass til i en Leaf, og da må vi byttelåne eller leie en bil. Men det er om å gjøre å se løsninger og muligheter fremfor problemer.

Så foreløpig konklusjon er at vi kan bytte inn hovedbilen vår i en Leaf. Men vi skal ta en prat i fred og ro i kveld og komme opp med en endelig konklusjon.

Martin
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: gbzdoctirsdag 28. februar 2012, klokken 14:39
Kult at dere gjør en grundig og fin vurdering på å bli helelektrisk. :)

Når det gjelder støy så er det egentlig i høye hastigheter at de skiller seg mest fra hverandre. I-Mieven har en veldig tydelig uling fra luftstrømen rundt sidespeilene, som kan være ganske slitsom. Den er ikke tilstede på Leaf. Og Buddy? Ja da snakker vi støy da!... :)

Lykke til med valget og vurderingene!

PS! Har du i-Miev fra før av så rommer jo den sykt mye når du legger ned setene. Kjør evt. to elbiler om plassbehovet er stort og rekkevidden ikke er noe problem. ;)
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: mandresentirsdag 28. februar 2012, klokken 14:59
Ja, prøver å tenke over valget før vi går helt over. Greit at det ikke dukker opp uventede situasjoner :-)

Vi har i-Miev fra før og har tenkt tanken at det er jo bare til å kjøre 2 biler hvis det blir plassmangel på turer i nærmiljøet, så det er en god tanke.

Selv synes jeg ikke det er så mye vindsus i høye hastigheter i i-Mieven, men skal gjøre en ny vurdering på det når jeg kjører nå etterpå.

Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: Joakim Svelitirsdag 28. februar 2012, klokken 16:19
Vi er en familie på 3 og snart 4 og har bare Leaf. Det fungerer helt fint og vi har ingen problem med å få med oss barnevogn (TFK Jogster liggende) og annet utstyr. Som du sier så er det god plass til et stort, feilvendt barnesete. Bruker også bilen mye i jobb.  Vi savner ingen funksjonalitet eller plass. Dersom vi skal på hyttetur eller kjøre med henger, så bytter vi med familie eller andre. Det er mye lettere å få byttet bil nå med Leaf enne tidligere da vi hadde Think. Blefjell, Rjukan og Haglebu fungerer fint med LEAF, forutsatt innlagt middagspause.

Med større og flere barn og enda mer utstyr så spørs det nok om ikke den
Model S reservasjonen blir effektuert og Leafen byttet ut....
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: mandresenonsdag 29. februar 2012, klokken 13:35

Konklusjonen etter å ha diskutert i går kveld er : Hvilken farge skal vi velge?

Så da går vi en spennende tid i møte med kun elkraft som drivkilde.

ElRey: Godt å høre at flere klarer seg med kun elbil. Og som du så er nok en Tesla model X drømmen akkurat nå, så vi får se om en 3-4 år:-)

Martin
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: Ladefabrikkenonsdag 29. februar 2012, klokken 17:01
Sitat fra: mandresen på onsdag 29. februar 2012, klokken 13:35

Konklusjonen etter å ha diskutert i går kveld er : Hvilken farge skal vi velge?

Så da går vi en spennende tid i møte med kun elkraft som drivkilde.

ElRey: Godt å høre at flere klarer seg med kun elbil. Og som du så er nok en Tesla model X drømmen akkurat nå, så vi får se om en 3-4 år:-)

Martin
Så bra at vi er flere som går for kun elkraft. Vi selger fossilbilen etter at den kun har blitt brukt en gang etter at vi fikk Leafen, og da var det en kompis som brukte den ;D
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 29. februar 2012, klokken 17:25
Vi vurderer å selge vår Toyota Avensis og kjøpe en Leaf til, eventuellt en trilling (de er jo så billige  ;D )
Men den småkjøringen vi gjør daglig (kjøre/hente til skole, barnehage, fotball, håndhall og ishockey) er det litt for dumt å ikke bruke elbil(den er som regel på jobb i byen).

Problemet er 3-4 turer i året på 50+mil, hvor Leaf bokstavlig talt kommer til kort.
Men jeg har tittet litt på leiebil og når Octavia stv. koster ned mot 600,-/døgn ved litt lengre leietid ser ikke regnestykket så ille ut.
Og vi er jo i praksis villige til å betale en del for å kjøre miljøvennligt.
Det er synd ikke Nissan utvider Quishai-tilbudet!

I går måtte jeg kjøre fossilt for første gang siden vi fikk elbilen og det gjorde vondt (både i hode og hjerte).
At bilen i tillegg står på piggdekk og jeg måtte fylle bensin (800,- for full tank) gjorde det nesten uholdbart  :-[

Nabogutten på fem år ble litt skuffet over at jeg ikke kjørte elbilen når han skulle sitte på tilbake fra ishockey...

Thomas
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: Kristorsdag 01. mars 2012, klokken 01:04
Vi er en familie på tre, og planlegger å produsere en til. 
For oss er trilling økonomisk innen rekkevidde, og blir i såfall eneste bil. De få turene vi trenger lenger rekkevidde planlegges stort sett litt i forveien likevel, og ordnes lett med bytte eller leie. Motorforum sier vi kan leie en Mitsubishi Colt for 250 per dag mens de lader elbilen og vi er på ferie. Noe så praktisk! Så vi vurderer fossilbil som et lite godt alternativ til dagelig bruk. Skulle vi få trillinger og trenge seks seter ville vi heller kjøpt et par trillinger enn en tilbakestående og miljøfientlig dieselgris;) To små elbiler er langt mer fleksibelt enn en sotende bil som vil være for stor 90% av tiden og bare kunne være på et oppdrag av gangen.
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: Ladefabrikkentorsdag 01. mars 2012, klokken 01:49
Sitat fra: KristianW på torsdag 01. mars 2012, klokken 01:04
Vi er en familie på tre, og planlegger å produsere en til. 
For oss er trilling økonomisk innen rekkevidde, og blir i såfall eneste bil. De få turene vi trenger lenger rekkevidde planlegges stort sett litt i forveien likevel, og ordnes lett med bytte eller leie. Motorforum sier vi kan leie en Mitsubishi Colt for 250 per dag mens de lader elbilen og vi er på ferie. Noe så praktisk! Så vi vurderer fossilbil som et lite godt alternativ til dagelig bruk. Skulle vi få trillinger og trenge seks seter ville vi heller kjøpt et par trillinger enn en tilbakestående og miljøfientlig dieselgris;) To små elbiler er langt mer fleksibelt enn en sotende bil som vil være for stor 90% av tiden og bare kunne være på et oppdrag av gangen.

Jeg lånte en C-Zero i høst en helg og hadde to barneseter bak. Det ble alt for trangt for meg foran. Jeg er 1.80 og og liker å ikke sitte oppi frontruta når jeg kjører, det måtte jeg med to barneseter bak.
Leafen er plassen mye bedre og tror nok dette er en mye bedre bil for dere.

Utrolig bra at det er flere og fler som vurderer bare å ha elbil. Jeg har har en avtale med min far om bytte låne bil når vi skal på lengre tur. Han var litt skeptisk i starten men etter han fikk prøvd Leafen var han veldig positiv til å byttelåne bil.
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 01. mars 2012, klokken 08:35
Jeg hadde tilsvarende erfaring som Kristian med i-Miev; den var akkurat litt for trang til at jeg satt komfortabelt.
Kombinasjoner barneseter bak og lange foreldre foran var en dårlig match, særlig for barna.

Jeg anbefaler å prøve en trilling med bakovervendt barnesete før man bestemmer seg for denne bilen.

Hvis dere synes Leaf er litt dyr bør dere regne på hva prisforskjellen blir i året over fem år. Kanskje større rekkevidde og bedre plass er verd en del i bilens levetid? Med Leaf får dere plass til barnevogn i bagasjerommet og bagasje mellom baksetene, selv med to barneseter. Det blir mere bruk og mindre leiebil eller offentlig transport (som er ganske dyrt for en hel familie).

Thomas
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: Kristorsdag 01. mars 2012, klokken 12:35
Takk for tips og erfaringer med dette. For oss blir det (etter all sannsynlighet) bare snakk om ett barnesete. Seksåringen sitter på en slags plastpuff. Jeg er 186, så da må han sitte bak meg og barnesetet monteres bak kona som ikke er spesielt høy. Men dette må vi absolutt sjekke ut før vi velger bil. Selv satt jeg godt i trillingen med setet i bakerste posisjon, så da gjenstår det å se hvor mye plass det er igjen bak. Jeg hadde ikke inntrykk av at kupeen i Leaf var noe særlig lenger?
Jeg liker også at imiev er lettere, smidigere og mer spartansk enn Leaf. At Leaf beskrives som mer lukseriøs er ikke noe pluss.
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: gbzdoctorsdag 01. mars 2012, klokken 12:45
Husk at plassen et barnesete stjeler varierer veldig fra sete til sete. Vi har alltid vært obs på dette når vi har handlet slike stoler og testet de i aktuell bil før kjøp.

Årsak: Jeg er 1,93... ;)

I-Mieven ble brukt med kun forovervendte seter i vårt tilfelle, men vi fant et sete som ikke bygde noe ut slik gutta fikk plass til bena. Disse hadde også Isofix.

Men i alle tilfeller, Leafen har mer plass. Men ikke alle har råd til å legge ut nesten 100k ekstra...
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: hmatorsdag 01. mars 2012, klokken 16:25
Elbil som hovedbil; go for it! :)

Min familie på fem har vært helelektrisk i snart to år, ved hjelp av to elbiler.

Nylig har jeg meldt meg inn i Trondheim Bilkollektiv for enklere kunne dekke ekstremsituasjonene (adhoc-turer, hyttebesøk eller ferietur dit toget ikke går).
Kollektivet har også samarbeidsavtale mellom de største byene.

https://www.trondheim-bilkollektiv.no/ (https://www.trondheim-bilkollektiv.no/)

Se video http://www.stv.no/content/webitem/1818/ (http://www.stv.no/content/webitem/1818/)

Hilsen
Håkon
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: mandresentorsdag 01. mars 2012, klokken 19:41
Hei
Jeg sitter med følelsen av at Bilkollektiv ikke er like økonomisk gunstig som å leie en bil. Sjekk ut allways.no sitt weekend tilbud på avensis, kun 1598 inkl mva og fri bom.

Ja, det skal bli godt å bli helelektrisk, det gleder vi oss til

Martin
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: hmatorsdag 01. mars 2012, klokken 23:41
Sitat fra: mandresen på torsdag 01. mars 2012, klokken 19:41
Jeg sitter med følelsen av at Bilkollektiv ikke er like økonomisk gunstig som å leie en bil. Sjekk ut allways.no sitt weekend tilbud på avensis, kun 1598 inkl mva og fri bom.
Dette tilbudet så veldig bra ut også :)

Jeg sporer av tråden med dette, beklager, men siden en slik løsning kan bidra eller forenkle valget om å gjøre elbil til hovedbil, følger jeg opp med et priseksempel fra bilkollektivet:
10 timers leie av Peugeot 107/Yaris og 250km koster kr 800 inklusivt drivstoff og bompenger.
De innkluderte drivstoffutgifter for denne turen utgjør ca kr 200, mens bompenger utgjør 60 kroner (i mitt tilfelle).
Ved leie i 24 timer ville kostnaden blitt kroner 920.

Jeg oppfatter bilkollektivets utlånsmodel som enkel og fleksibel, blant annet ved mange hentesteder, online bestilling og etterskuddsvis fakturering. Således kan jeg akseptere om det koster litt ekstra.

Uansett, lykke til mot et helelektrisk liv, jeg kan skrive under på at det er fornøyelig :)

Hilsen
Håkon
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: edyrlifredag 22. juni 2012, klokken 15:09
Sitter litt med tanken om å bytte ut Mondeoen med en Leaf som bil nr. 1. Jeg har vel delvis kommet fram til at det ikke vil gå, men tenkte å se om det er noen her som kan avkrefte mine motforestillinger.
Problem nr 1.
Familie i bergen, er hurtigladerene på aksdal og stord til å stole på sånn vi alltid vil kunne komme oss fra Sandnes til bergen?
Problem nr 2.
Turer sørover fra sandnes. Her er det så langt jeg kan se kun 1 hurtiglader mellom sandnes og oslo. Denne er i kristiandsand. Dette blir jo altfor lange strekk for Leafen.
Problem nr 4.
Sandnes-Moi for familiebesøk. 90 km på landevei. Holder dette om vinteren i dårlig vær?
Problem nr 5.
Plass. Men en unge og en til på vei trengs plass til barnevogn, reiseseng, kofferter osv. Hvordan er plassen i en leaf for en familie på tur. Da som oftest Sandnes-Bergen og Sandnes-Moi.
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: dragmorelørdag 23. juni 2012, klokken 14:51
For de som lurer på plassen i Leafen.. så kan jeg bekrefte at det er mer en nok plass i høyde og bak førerstolen.. Er selv 194cm og har 5cm over "månen" til taket.. Faktisk er det mindre plass i høyden i min BMW 520
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: elektroluxlørdag 23. juni 2012, klokken 21:55
Sitat fra: mandresen på torsdag 01. mars 2012, klokken 19:41
Hei
Jeg sitter med følelsen av at Bilkollektiv ikke er like økonomisk gunstig som å leie en bil. Sjekk ut allways.no sitt weekend tilbud på avensis, kun 1598 inkl mva og fri bom.

HVA!!

Og jeg som leier ut Think Classic. All inclusive til 500 NOK / uka.

Forrettningsplanen er at det skal være billigere å parkere fossilen, og leie bil, enn å fortsette å kjøre fossilen. ;D

Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: svingensøndag 21. oktober 2012, klokken 23:41
prøver og svare litt :) (Mondeoen)
NB jeg har ikke nissan leaf selv men har lest litt om det og har veldig lyst på :)

hurtigladerr kart finnes her (dem som kommer og )

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet (http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet)



Problem nr 1.
Familie i bergen, er hurtigladerene på aksdal og stord til å stole på sånn vi alltid vil kunne komme oss fra Sandnes til bergen?
->det spreter jo opp hurtigladere i bergen omeråde og mere kommer tror ikke det blir noe problem :)
Problem nr 2.
Turer sørover fra sandnes. Her er det så langt jeg kan se kun 1 hurtiglader mellom sandnes og oslo. Denne er i kristiandsand. Dette blir jo altfor lange strekk for Leafen.
her vil det nok bli en del problemer ja :( kan kjøre via bergen og Vossavangen, Voss til geilo (skal bli hurtiladere her men det er 140km så er litt langt ja....må nok lade par timer på 16a får og komme hit,videre er det til Gol som er 6 mil så det går nok fint videre til flå som er 6 mil går nok og fint,vider er det 12 mil til du kommer til sandvika så må nok lade noen timer i høndefoss får og være sikker....som det går frem her er det jo litt "risiko" sport og bør nok ikke gjøre på vinter med hele familien (tviler på det blir noe særlig godt mottat)
Problem nr 4.
Sandnes-Moi for familiebesøk. 90 km på landevei. Holder dette om vinteren i dårlig vær?
->vet ikke om jeg ville anbefalt det her,hverfal ikke siden det er veldig dårlig med ladere undervei,rare greier att det ikke finnes en 16a underveis ein gang,går nok fin på sommer men -15 ute og surt så spørs det? du kan jo leie en leaf i stavanger og prøve :)
Problem nr 5.
Plass. Men en unge og en til på vei trengs plass til barnevogn, reiseseng, kofferter osv. Hvordan er plassen i en leaf for en familie på tur. Da som oftest Sandnes-Bergen og Sandnes-Moi.
->hvis du har "full" barnevogn alså slik som tar veldig plas tar den alt av plassen bake i selve bagasjerommet,hvis du har en "trill" er det her nok ikke noe problem,du kan og få tak stativ som du kan legge ting i (som flere mener er lovlig) da vil du hverfall ha nok plass :)
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: Aspirantenmandag 22. oktober 2012, klokken 07:47
Hurtigladere er IKKE til å stole på enda. De har vært under hardt vær her på forumet.

Det kan dessuten ta 1,5 time å lade der vinterstid, og gjerne lenger om man er #2 i køen.
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: svingenmandag 22. oktober 2012, klokken 15:05
blir jo litt offtopic her men tar det alså 90 min og lade på vintertid og 20 min på sommer? (til 80% på leaf)?
Tittel: Sv: Bytte hovedbil i elbil ?
Skrevet av: jkirkebomandag 22. oktober 2012, klokken 15:39
Sitat fra: svingen på mandag 22. oktober 2012, klokken 15:05
blir jo litt offtopic her men tar det alså 90 min og lade på vintertid og 20 min på sommer? (til 80% på leaf)?

Nei. Det tar typisk 30 minutter til 80% sommerstid og 50-60 minutter til 100%. Vinterstid kan det ta 40-45 minutter til 80% og 90 minutter (i verste fall) til 100%.