Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Nissan => Nissan e-NV200 => Emne startet av: sveander på mandag 07. oktober 2019, klokken 10:21

Tittel: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: sveandermandag 07. oktober 2019, klokken 10:21
Hei
Vi lurer på om ikke dette er bilen om man enkelt vil skaffe seg en campingbil å overnatte i.
En bilselger har sagt dette om lasterommet

Lasterommet i e-NV200 er på 4,2 kubikkmeter med en høyde på opptil 1,36 meter og 2,00 meter i lengde. Bredden er 1,50 meter vegg til vegg (nb, 1,22 meter mellom hjulkassene)

Er det noen som har testet 2 voksne bak i en slik bil . Jeg tenker at man bør bygge opp mellom hjulkassene (hvor høye er de? ) og lage en flatseng som er 1,5 m. 1.22 er litt snaut for 2 voksne.

Jeg tenker også at man kan bruke bilens varme/kuldeanlegg til å varme/avkjøle ved hjelp av appen. Tanker om det?

Svein-Tore

PS ! en baktanke er jo også at Oslo kommune gjør det stadig vanskeligere for elbiler (bom og parkering) , men elvarebil er skjermet, enn så lenge
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: OhmPaPamandag 07. oktober 2019, klokken 10:40
Her er andre som ønsker å overnatte i varebilen sin - vil tro det er ganske uavhengig av motortype.

https://www.reddit.com/r/VanLife/ (https://www.reddit.com/r/VanLife/)
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Svein_Hmandag 07. oktober 2019, klokken 16:03
Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å bygge noe som helst av fast innredning i en varebil for at den skal kunne brukes som provisorisk campingbil, uten at det samtidig utløser nye avgiftskrav. Gammel artikkel riktignok, men tror ikke regelverket har endret seg nevneverdig: https://www.tv2.no/a/3784998/ (https://www.tv2.no/a/3784998/).
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Vidar1979mandag 07. oktober 2019, klokken 16:10
elbilen er vel uansett avgiftsfri.
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: khh48mandag 07. oktober 2019, klokken 16:54
travelelectric.blogspot.com

Kanskje noe nyttig i denne bloggen
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: kaiattirsdag 08. oktober 2019, klokken 11:53
Sitat fra: Svein_H på mandag 07. oktober 2019, klokken 16:03
Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å bygge noe som helst av fast innredning i en varebil for at den skal kunne brukes som provisorisk campingbil, uten at det samtidig utløser nye avgiftskrav. Gammel artikkel riktignok, men tror ikke regelverket har endret seg nevneverdig: https://www.tv2.no/a/3784998/ (https://www.tv2.no/a/3784998/).

Så lenge skilleveggen er på plass, kan du bygge i vei. Mange varebiler med fastmontert verkstedinnredning der ute. For en elvarebil er det uansett ikke avgift ved ombygging til campingbil, men det er mulig at du må vise bilen på Biltilsynet om veggen skal fjernes - altså om bilen skal være permanent campingbil. Skal du inn med 220V anlegg og gass, er det en del krav har jeg forstått.

Å lage til ei provisorisk seng for en enkelt campingtur skulle derimot være uproblematisk.
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: sveandertorsdag 10. oktober 2019, klokken 09:23
Vi skal kun lage en provisorisk seng. Ingen pantry eller annet

Jeg lurte bare mest på om noen hadde funnet en god praktisk løsning på å bygge opp mellom hjulgangene ( hvor høye er de forresten? ) og lage en flatseng i hele bilens bredde.
Bilen er tenkt til overnatting på festivaler , konserter o.l


Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: sveandertorsdag 10. oktober 2019, klokken 09:43
Sitat fra: khh48 på mandag 07. oktober 2019, klokken 16:54
travelelectric.blogspot.com

Kanskje noe nyttig i denne bloggen

Takk ja her var det mye snadder. Youtube har jo også en del om dette emnet.
Jeg skal imidlertid "bare" ha en seng . Jeg trenger ikke kjøkken og tekoker  :)
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: sveandertorsdag 10. oktober 2019, klokken 09:54
Forresten en ting til. Får man ikke disse bilene med hel bakluke som åpner oppover. Kun dører som åpner sidelengs bak?
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Haheimlørdag 12. oktober 2019, klokken 14:09
Evalia (5 og 7 seteren) har bakluke som går oppover. Tror ikke du får varebilen med dette.

Et par innspill:
Bak i varebilen får du akkurat (med 1-2cm klaring) en 120cm rammemadrass fra IKEA.
Varerommet er bare 2m de nederste 15-20cm og ca. 1,8m over dette.
Du bør altså ikke være så lang hvis du skal kunne strekke ut bena.

Hjulhusene er ca. 27cm høye, men bak sidedørene er det en plastboks som stikker ut like mye som hjulhusene.
I tillegg er de bakre hjørnene skrå, så må tilpasse madrassen litt i så fall.
Min erfaring er at 120cm går fint ved camping.

Det er noen åpninger i skilleveggen nederst som slipper litt luft inn fra kupeen, men det er begrenset hvor mye varme du får inn. Jeg har aldri opplevd at det er "varmt" i varerommet.
Forvarmingsfunksjonen går 15min når du er på batteri og "uendelig" når du er koblet til strøm.
En 5-seter Evalia er kanskje bedre for dere da? Skru ut baksetene når dere skal på tur.
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: kaiatlørdag 12. oktober 2019, klokken 20:43
Du får varebilen med begge typer bakluker, altså topphengslet bakluke eller sidehengslete bakdører. Standardvalget er sistnevnte, og det er vel da kanskje rimelig at de fleste bilene har den løsningen. Topphengslet bakluke koster 1200 kr ekstra ifølge prislisten.
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: sveandermandag 14. oktober 2019, klokken 14:49
Sitat fra: Haheim på lørdag 12. oktober 2019, klokken 14:09
Evalia (5 og 7 seteren) har bakluke som går oppover. Tror ikke du får varebilen med dette.

Et par innspill:
Bak i varebilen får du akkurat (med 1-2cm klaring) en 120cm rammemadrass fra IKEA.
Varerommet er bare 2m de nederste 15-20cm og ca. 1,8m over dette.
Du bør altså ikke være så lang hvis du skal kunne strekke ut bena.

Hjulhusene er ca. 27cm høye, men bak sidedørene er det en plastboks som stikker ut like mye som hjulhusene.
I tillegg er de bakre hjørnene skrå, så må tilpasse madrassen litt i så fall.
Min erfaring er at 120cm går fint ved camping.

Det er noen åpninger i skilleveggen nederst som slipper litt luft inn fra kupeen, men det er begrenset hvor mye varme du får inn. Jeg har aldri opplevd at det er "varmt" i varerommet.
Forvarmingsfunksjonen går 15min når du er på batteri og "uendelig" når du er koblet til strøm.
En 5-seter Evalia er kanskje bedre for dere da? Skru ut baksetene når dere skal på tur.

Jeg skjønte ikke hva som ble bedre med Evalia , bakluka tenkte du? Eller var det noen annet.

Takk for gode tips
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Ebemandag 14. oktober 2019, klokken 22:53
Personbilen er bedre enn varebilen for camping pga døra bak :)
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Haheimtirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:53
Hva som er best vet jeg ikke. Jeg har overnattet et par ganger bak i varebilen, og det fungerer greit.

Når jeg uttaler meg om Evalia så forutsetter jeg at det er "greit" å fjerne baksetet, men det kjenner jeg ikke til. Ser ut til å være et par bolter?
(https://www.motormagazinet.no/wp-content/uploads/2018/10/IMG_5724-1024x683.jpg)

Ang. lengde:
Jeg er ca 180cm høy, og når jeg ligger på ryggen i min 200cm seng så berører tærne enden av senga. Hvis jeg ligger bak i bilen som er 180cm så oppleves det som "for kort". Ikke noe stort problem, jeg bare påpeker det.
Skilleveggen i en varebil er jo plassert slik at førersetet skal kunne skyves tilbake og ryggen lenes bakover. Uten skilleveggen vil du kunne få over 2m lengde ved å skyve førersetet fremover.

Ang. sikkerhet:
Bilene har keyless entry og start. Du kan låse bilen når du er inni med nøkkelen, men en må antakelig være nøye med å plassere nøkkelen slik at en ikke kan låse opp igjen med de utvendige knappene? Hvis bilen står ulåst og nøkkelen er i varerommet kan du starte bilen og kjøre mens du ligger baki og sover.

Hvorfor skulle du ikke ønske å låse bilen? Jo - fordi når bilen er låst er eneste mulighet for ventilasjon/varme/kulde å kjøre forvarming vha knappen på nøkkelen (appen). Den går som sagt 15min når bilen ikke er koblet til strøm. Den resirkulerer luften ca. 90% av tiden og kjører viftene på et høyt trinn. Du kan regulere temperaturen i innstillingene, men ikke justere på noe mens den forvarmer. Ikke veldig søvndyssende. Ønsker du kun å kjøre viftene på laveste trinn og ikke resirkulere luften må altså "tenningen" stå på, og du får ikke låst bilen med nøkkelen. Dette vil du derimot få til på en Evalia ettersom alle dører kan låses fra innsiden manuelt. Viftene vil da fortsette å gå til du skrur dem av eller bilen er tom for strøm.

Som nevnt så er det veldig lite av denne luften fra ventilasjonen du får inn i varerommet uansett. Dette er jo selvsagt en stor fordel alle andre dager i året hvor du har et mye mindre volum å varme opp/kjøle ned!

Det er mye enklere å få det mørkt bak i en varebil med noen få "gardiner".

Mange fordeler og ulemper som du sikkert skjønner, men tenkte jeg skulle forklare paradokset med ventilasjonen siden dette var noe du håpet å kunne utnytte.
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: sveanderonsdag 16. oktober 2019, klokken 11:00
Takk for gode tanker Haheim

Finnes det ikke en slik låseknapp på førersiden som det oftes er i biler med sentrallås/keyless

For oss så er det antakelig mest på plasser vi vil ha bakdøren åpen når vi sover og så bare ha en presenning over for skjerming for insyn og evt. regn . Men klart om vi vil bruke den på vinteren så er det med luft og varme mer aktuelt

Jeg ser at den 5/7 seteren koster ca 50.000 mer enn varebilen. Det er vel logisk , stemmer prisforskjellen ?

Jeg ser ingen på Finn så det er nok ikke veldig vanlig i markedet.

Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Haheimtorsdag 17. oktober 2019, klokken 09:20
Det er en knapp på dashbordet, ja. Men den når du ikke fra varerommet.

Det er 89stk e-nv200 på finn nå. 2stk 40kWh med 5 seter og omkring 15stk med 7 seter.
Leter du på rett sted?
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: sveandertorsdag 17. oktober 2019, klokken 12:26
Sitat fra: Haheim på torsdag 17. oktober 2019, klokken 09:20
Det er en knapp på dashbordet, ja. Men den når du ikke fra varerommet.

Det er 89stk e-nv200 på finn nå. 2stk 40kWh med 5 seter og omkring 15stk med 7 seter.
Leter du på rett sted?

Ja ser de. Synes prisen for en elvarebil som har gått 10-15000 hos en håndtverker er stiv.
5 og 7 seter hopper jeg over.
Men varerommet bør ha vinduer så da snevres det
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 23. desember 2019, klokken 22:43
En får og en Tesla Model S med gratis superlading og et perfekt ladenettverk i Europa for under 300.000 med 85kWh batteri, hvis en ikke har valgt bil ennå. Tesla selger sove-kit som gjør gulvet tilnærmet flatt, on en ikke legger inn en plate bakerst selv. Er innstillinger som gjør at du kan ha aircondition på hele natten. De er og ganske romslige med greit bagasjerom også under panseret...og mulighet for takboks, særlig på de med takluke. Kan og montere krok for bagasjeboks/sykkelstativ.
Her er 3 personer som sov bak. Er 2 meter lang:
https://www.tv2.no/a/9623133/
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Myrvangfredag 08. mai 2020, klokken 01:04
Jeg sov baki bilen her om dagen. Har 7-seter og er 1,91 lang.

Jeg la den midterste rad, dro førersetet helt frem og la ned ryggen så langt ned det gikk på bakerste rad. Da lå jeg nesten OK med hodet bakover. Det blir et mellomrom mellom midt- og baksete der rumpa sklei litt ned.

Ulempen med bilen er at man ikke kan slå av lysene helt, så jeg valgte å skru av bilen og fyrte opp varmen med nøkkelen innimellom. At jeg sov godt skal jeg ikke skryte på meg, men i nøden funket det helt fint. Hadde dette vært planlagt så ville jeg hatt pute og dyne, da tror jeg det ville fungert helt ok.
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: chriso89mandag 20. juli 2020, klokken 11:37
varebilen har vel ikke noe varme til "kassen" bak?
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 23. juli 2020, klokken 14:31
Ser at Nissan i Spania lagde en campingversjon av e-NV200 for et par år siden:
Burde gjernve være mulig å importere den...på den annen side blir den nok ganske snart utkonkurrert av de nye el-varebilene som er større og har større batteri...

https://motor.no/bilnytt-elbil-nissan/lanserer-bobil-pa-batteri/103935

Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: RJKtorsdag 23. juli 2020, klokken 23:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. juli 2020, klokken 14:31
Ser at Nissan i Spania lagde en campingversjon av e-NV200 for et par år siden:
Burde gjernve være mulig å importere den...på den annen side blir den nok ganske snart utkonkurrert av de nye el-varebilene som er større og har større batteri...

https://motor.no/bilnytt-elbil-nissan/lanserer-bobil-pa-batteri/103935

Dette er og gjort i England, før den i Spania. Forskjellen er at den fra Spania skalkunne bestilles direkte fra en Nissanforhandler, og de står for garantien.

https://www.sussexcampervans.com/our-vans/e-nv200-campercar

Dette hadde vært en ypperlig campervan, som og kan fungere fint i det daglige, forutsatt 4 ting:

1) Det er lovlig å bygge om taket til hevetak, samt de seteanordningene, for førstegangsregistrering i Norge. Kjedelig å måtte registrere den i England f.eks. med venstreratt, og så måtte kjøre den hjem selv på eksportskilter. Men nå som Koronasituasjonen løsner opp, så er det "gjørbart".

2) Den kommer med større batteri. 40-kWh er definitivt for lite for denne. Hadde gjerne tatt den med 2x60 kWh.

3) aktiv kjøling og varming av batteriene, gjerne med varmepumpe.

) CCS-kontakt og støtte for 100-150 kW ladeeffekt.

Det som taler mot å gå for en sånn løsning nå, er inntoget av varebiler som MB EQC, Opel Zaphira Life + trillingmodeller fra konsernets merker inkludert Toyota  med sin HiAce, som mer eller mindre er samme bilen, og kanskje og Mitsubishi. Dessuten så kommer vel og en konkurrerende modell fra Trilling-gjengen Nissan, Renault, Fiat og muligens og Chrysler.

Og til slutt kommer vel og VW ID.Buzz, som jeg leste at muligens kommer i 2022, og forventet pris på 40K €:

https://www.autozeitung.de/vw-id-buzz-2022-bulli-nachfolger-kommt-update-vw-bus-id-buzz-ab-2022-im-handel-139895.html
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Ebetorsdag 23. juli 2020, klokken 23:58
Hehe, du spør egentlig etter en helt ny bil med de 4 kriteriene... 😄
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: RJKfredag 24. juli 2020, klokken 00:09
Sitat fra: Ebe på torsdag 23. juli 2020, klokken 23:58
Hehe, du spør egentlig etter en helt ny bil med de 4 kriteriene... 😄

Det blir helt klart en "ny" bil, med de forbedringene, ja.

;)

Men, ja. Med de nye bilene som kommer, som er større og har "dobbel" rekkevidde i forhold til dagens E-NV200, så er det vel egentlig bare prisen som eventuelt blir hinderet. Og de skal vel og kunne trekke en OK henger bak samt ta taklast om man ikke får skiftet til hevetak, men taktelt kan gjøre nytten som (ekstra) soveplass, selv om ståhøyde når man er parkert på dagtid, er jo kjekt...

Har litt sansen for denne, som sikkert ikke blir så veldig dyrere enn hevetak:

https://gentletent.com/en/gt-sky-loft

Eller for litt mindre bil:

https://gentletent.com/en/gt-roof
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 24. juli 2020, klokken 00:28
Mange smarte løsninger på norske E-NV200. Den beste jeg har sett var en E-NV200 EL registrert der eier hadde et eget digert telt som gikk over bilen og med takgrind som ble en dobbelt seng med kanskje en meters klaring til sengen. Ellers var bilen innredet ganske likt en eldre VW multivan fra tidlig 2000 tallet. Jeg så denne på en camping plass i rett ved Lærdalselva og jeg mener dette var helt klart kongen av campingplassen :+1: :+1: Hadde ikke med mobilen ellers hadde det blitt en fin film. Også krok men bare til sykler :+1: Farge mørk blå  / svart.
Nevner dette fordi en ombygging med nyere batterier liggende på gulvet vil jo gjøre en slik campingbil til en elbil vinner. Håper noen i Norge setter i gang med slike prosjekter. Herlig
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: RJKfredag 24. juli 2020, klokken 00:38
E-NV200 har plass under gulvet til en ekstra batteripakke, og det er firma i Nederland som gjør jobben for deg. De kan visstnok være behjelpelig med å skaffe 40 kWh-batterier, som gir deg totalt 80 kWh kapasitet. Hadde man klart å skaffe, så kunne man satt i ett eller to slike, og solgt videre det originale 40 kWh-batteriet.

Siden det er samme type batteri, så slå vel ikke reglene for ombygging ut, da det er denne typen batterier Nissan leverer og godkjenner. Man øker jo tross alt bare kapasiteten, og reduserer rest-vekt til annen bagasje og passasjerer, men denne skal vel ha litt å gå på, slik at det skulle bli tilstrekkelig igjen.
Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 24. juli 2020, klokken 01:05
RJK :+1: er det MUXSAN du tenker på? Jeg vil gjerne lese mer om dette.

Lenke: https://muxsan.com/

Tittel: Sv: Sove bak i e-NV200
Skrevet av: RJKfredag 24. juli 2020, klokken 01:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. juli 2020, klokken 01:05
RJK :+1: er det MUXSAN du tenker på? Jeg vil gjerne lese mer om dette.

Lenke: https://muxsan.com/

Ja, det er Muxan.com. Er skrevet litt om det i denne tråden (fra side 8 ihvertfall):

https://elbilforum.no/index.php?topic=50291.0