Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: JorEl på onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:36
Key Fob virker bra på min S75D. Jeg ville hatt keyfob på min TM3 8)
https://electrek.co/2019/10/02/tesla-relaunches-model-3-key-fob-fixes-drawback/
Bortkastet penger, iPhone fungerer veldig bra for min del!
Telefon er jo bra så lenge den virker, men av og til må man lade den.
Det vil jo vise seg etter hvert hvor stor etterspørselen er. :)
Hadde definitivt gått for FOB, ja. Meget anvendelig på TMS så langt i alle fall, og brukes til åpning av diverse luker mm når jeg nørmer meg, Ingen grunnt il å knote med mobiltelefon og app når et kjapt trykk på knappen i lomma gjør susen.
Fob på S/X og på Model 3 er helt forskjellige. Mobil fungerer som Fob på 3.
Har ikke hatt en glipp siden februar på min og kona har ikke hatt en glipp på sin siden juli. Begge bruker iPhone.
Kortet er nødløsning om en trenger det og kan gis til verksted ol.
Er deilig å slippe Fob, som bare er enda en dings en skal ha med seg.
Når man bare skal ut og inn av samt starte bilen, ja. Jeg bruker knappene på fob'en ret som det er, og da er den mer snerten enn noe je ghar sett på mobilen.
Noen som vet når den kommer til Norge? Huaweien til samboeren er ikke så veldig stabil for passiv åpning.
Er kjempefornøyd med phone key. Aldri vært noe problemer, har med nøkkelkortet i lommeboka i tilfelle. Model S hendte det at jeg måtte røre litt på nøkkelen eller plassere meg nærmere bilen for at den skulle låses opp så ser ikke poenget med fob, spesielt ettersom bagasjeluken ikke åpnes/lukkes automatisk uansett
Nå som Telsa kommer med full funksjon på KeyFob (lik X og S) med automatisk låsing og opplåsing når du nærmer deg bilen blir den meget aktuell for min del. Får håpe den snart kommer til norsk Tesla-shop :-)
En kollega fikk beskjed av service senter at fob til model 3 ikke selges i norge. Det var forbehold amerikanske markedet
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..
Sitat fra: Kenneth Sørum på onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:18
En kollega fikk beskjed av service senter at fob til model 3 ikke selges i norge. Det var forbehold amerikanske markedet
Javel, bestilte nettopp med levering til meg i Trondheim i november 8)
Sitat fra: geirci2 på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:13
Sitat fra: Kenneth Sørum på onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:18
En kollega fikk beskjed av service senter at fob til model 3 ikke selges i norge. Det var forbehold amerikanske markedet
Javel, bestilte nettopp med levering til meg i Trondheim i november 8)
Hvordan bestilte du? Og pris?
Green Drive https://www.greendrive-accessories.com/collections/model-4/products/key-fob-pour-tesla-model-3 (https://www.greendrive-accessories.com/collections/model-4/products/key-fob-pour-tesla-model-3)
Litt stiv pris, men kjøper en bil til drøye halve millionen så har en råd til en stilig utformet nøkkel til 2K også.
Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..
Samme her...og av den grunn kjøper jeg sikkert FOBen for å kunne trykke på den på samme måte som på S for å løse ut ladekabel.
Skjønner ikke poenget med den foben.
For å løse ut kabel, er jo i værste fall bare å trykke litt på venstre bakdøråpner
Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..
Enig. Jeg må bruke "bakdør-trikset" (evt ta opp mobilen) hver gang jeg skal løse ut ladekabelen, selv om jeg har en Chargeking-kabel mer knapp. Er det noen som ikke trenger å gjøre dette?
Har TWC og må åpne døra eller bakluka for å løyse ut kabelen. Går iofs greit i og med at eg som regel har med meg sekk når eg skal på jobb og ladar bilen om natta, så eg legg berre sekken i trunken før eg tar ut ladekabelen.
Trenger ikke lukke opp bakdøra,raskt trykk på håndtaket uten at døra åpner holder....
Aldri fått til det bakdørtrikset.. :(
Har hatt FOB i 4-5 mnd. til Model 3 nå. Savner hverken nøkkelkort eller mobil. Kjøpte fra USA!
Sitat fra: ladov på torsdag 03. oktober 2019, klokken 18:45
Aldri fått til det bakdørtrikset.. :(
Samme her - mange forsøk, men nei...
Sitat fra: RuneW på torsdag 03. oktober 2019, klokken 09:53
Enig. Jeg må bruke "bakdør-trikset" (evt ta opp mobilen) hver gang jeg skal løse ut ladekabelen, selv om jeg har en Chargeking-kabel mer knapp. Er det noen som ikke trenger å gjøre dette?
Jeg pleier å skru på klima fra appen litt før jeg går ned i garasjen, da er bilen våken og det holder å trykke på knappen på Chargeking-kabelen.
Sitat fra: RuneW på torsdag 03. oktober 2019, klokken 09:53
Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..
Enig. Jeg må bruke "bakdør-trikset" (evt ta opp mobilen) hver gang jeg skal løse ut ladekabelen, selv om jeg har en Chargeking-kabel mer knapp. Er det noen som ikke trenger å gjøre dette?
Jeg løser alltid ut kabelen ved å trykke på knappen på UMC gen1.
Hvis man er typen som alltid har med seg telefonen, så skjønner jeg overhodet ikke hvorfor man ønske en dings til å ha i lomma, bortsett fra om man bruker frunken hele stadig. Det er kun da jeg må opp med telefonen.
Dønn stabilt med iPhone.
Virker her som om alle bruker UMC'en eller har kjøpt type2 kabel med åpner-knapp på.
For oss som har ladeboks og vanlig type 2 kabel så nytter det ikke å trykke på dør eller annet fiks fakseri. Vi må enten åpne appen, gå inn på Charging og så løse ut kabel, eller gå inn i bilen og løse den derfra. For oss er da Fob'en god å ha.
Sitat fra: RuneW på torsdag 03. oktober 2019, klokken 09:53
Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..
Enig. Jeg må bruke "bakdør-trikset" (evt ta opp mobilen) hver gang jeg skal løse ut ladekabelen, selv om jeg har en Chargeking-kabel mer knapp. Er det noen som ikke trenger å gjøre dette?
Hos oss varierer dette med sotwareoppdateringene. Det fungerte som det skulle på siste versjonen før v10, men nå på v10 er det som du beskriver.
Sitat fra: GOS på onsdag 02. oktober 2019, klokken 21:34
Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..
Samme her...og av den grunn kjøper jeg sikkert FOBen for å kunne trykke på den på samme måte som på S for å løse ut ladekabel.
Tesla skulle sett dette markedet og laget type 2 kabel med knapp og/eller en rimelig fjernkontroll du kunne hatt i garasjen. En Fob til flere tusen er ikke et godt alternativ....
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:16
Sitat fra: GOS på onsdag 02. oktober 2019, klokken 21:34
Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..
Samme her...og av den grunn kjøper jeg sikkert FOBen for å kunne trykke på den på samme måte som på S for å løse ut ladekabel.
Tesla skulle sett dette markedet og laget type 2 kabel med knapp og/eller en rimelig fjernkontroll du kunne hatt i garasjen. En Fob til flere tusen er ikke et godt alternativ....
Som så ofte er det firmaer som ser mulighetene.
EV chargeking leverer Type 2-kabler med "Teslaknapp":
https://www.evchargeking.com/en/t2-tesla-charging-cable-3-phase-32a
De leverer også "Teslaknapp" som kan monteres i pluggen på den kabelen du allerede har:
https://www.evchargeking.com/en/tesla-retrofit-button-kit
Har ikke selv prøvd disse, men dersom jeg hadde hatt behovet, ville jeg vurdert dette fremfor FOB.
Ja, men selv med TWC må jeg som oftest bruke bakdørtrikset.
Sitat fra: TøddiVedder på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:04
Ja, men selv med TWC må jeg som oftest bruke bakdørtrikset.
Det har jeg ikke måttet gjøre siden lenge før sommeren en gang!
Noen som har fått bekreftet at US fob fungerer på europeiske modeller?
Sitat fra: Handyman på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:20
Sitat fra: TøddiVedder på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:04
Ja, men selv med TWC må jeg som oftest bruke bakdørtrikset.
Det har jeg ikke måttet gjøre siden lenge før sommeren en gang!
Tyder på at den ikke går i dvale.
Eller du vekker bilen på annen måte..
Sitat fra: Tom på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 13:36
Sitat fra: Handyman på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:20
Sitat fra: TøddiVedder på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:04
Ja, men selv med TWC må jeg som oftest bruke bakdørtrikset.
Det har jeg ikke måttet gjøre siden lenge før sommeren en gang!
Tyder på at den ikke går i dvale.
Eller du vekker bilen på annen måte..
Bilen sover som en stein, og jeg kan bare trykke på knappen på kabelen for å løse ut støpselet.
Den trenger riktignok noen sekunder for å våkne, men den løser ut pluggen.
Hadde en periode på en av versjonene da jeg måtte bruke dørhåndtaktikset, så jeg vet hvordan det er.
Her er det Trevor og vennene som diskuterer den nye keyfoben. Beklager at mitt sammendrag ikke er langt nok eller utfyllende nok. Man kan også velge å ikke se den, eller skrue av når man vil. :police:
https://youtu.be/LgzfbaIcrdc?t=549
Sitat fra: MulderXF på onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:42
Bortkastet penger, iPhone fungerer veldig bra for min del!
Jeg er enig, men med ett unntak: Å låse opp ladekabel. Å måtte knote seg inn i appen for å låse opp ladekabel er no' herk.
Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..
Jeg skjønner ikke hvorfor bilen ikke bare kan låse opp ladekabelen på samme måte som den låser opp dørene, når man er nære nok. Eventuelt tat man må åpne en dør for at ladekabelen skal løse seg ut.
Hele poenget med nøkkelløs åpning av bilen forsvinner jo når man uansett må fikle med mobilen for å få ut ladekabelen.
Tåpelig.
Sitat fra: Anderskri på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 13:08
Noen som har fått bekreftet at US fob fungerer på europeiske modeller?
Nokon som veit?
Skal til USA neste veke (San Francisco, og har booka eit besøk på factory tur :-) )
Kan vere interessant å kanskje kjøpe med seg ein fob heim at om den fungerer her?
Sitat fra: emurof på mandag 14. oktober 2019, klokken 14:37
Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..
Jeg skjønner ikke hvorfor bilen ikke bare kan låse opp ladekabelen på samme måte som den låser opp dørene, når man er nære nok. Eventuelt tat man må åpne en dør for at ladekabelen skal løse seg ut.
Hele poenget med nøkkelløs åpning av bilen forsvinner jo når man uansett må fikle med mobilen for å få ut ladekabelen.
Tåpelig.
Ikke sant!
Nå åpnes sikkert bilen min 20 ganger oftere enn lading avsluttes men det *burde* være så enkelt som at ladekabelen låste seg opp når du var i nærheten, bilen var ferdig ladet* og du åpnet ei dør..
*under 2% til ferdig ladet..
Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.
Derfor må ladingen avsluttes før man får lov til å dra ut pluggen - som forklarer hvorfor den ikke låses opp hver gang man er i nærheten.
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 05:38
Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.
Derfor må ladingen avsluttes før man får lov til å dra ut pluggen - som forklarer hvorfor den ikke låses opp hver gang man er i nærheten.
Tipper Ladov mener «lading stoppes og ladekabel frigjøres»?
Slik er det på min eUp, og det er enkelt og genialt.
Dersom ladekabelen ikke fjernes i løpet av noen sekunder, så låses kabelen igjen og ladingen starter.
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 05:38
Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.
Derfor må ladingen avsluttes før man får lov til å dra ut pluggen - som forklarer hvorfor den ikke låses opp hver gang man er i nærheten.
Avslutte ladingen, ja. Men hvis ladingen er avsluttet så må man fortsatt låse opp ladeporten manuelt.
Det burde vært en løsning på dette som gjør at man slipper å åpne app. For som sagt, hvis ikke så er nøkkelløs åpning av bilen nærmest poengløs.
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 05:38
Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.
Pilotsignal-pinnen er kortere enn de andre, og ladingen vil derfor avbrytes før du får kabelen så langt ut at det dannes en lysbue. (Sikkerhetsfunksjonen stopper lading i det pilotsignalet brytes.)
Det er selvsagt ikke optimalt siden det fortsatt går mye strøm gjennom lederne men da på et mindre areal, så det er en sikkerhetsfunksjon, ikke måten man skal avbryte lading på.
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 05:38
Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.
Derfor må ladingen avsluttes før man får lov til å dra ut pluggen - som forklarer hvorfor den ikke låses opp hver gang man er i nærheten.
Hvor mye strøm tror du det går når ladingen er ferdig? ;)
Men jo, poenget er som beskrevet i mer detalj i posten etter din at bilen gjør klar for at du kan nappe ut kabelen når du er i nærheten. Så får den heller starte lading igjen om du bare var ute for å lete etter brillene.
Bilen kan jo fint finne på å bruke strøm fra laderen selv om den ikke lader da. Slår man på varmen f.eks så brukes strøm fra veggen istede for batteriet.
Må inrømme at jeg ikke ser helt problemet. Man holder inne knappen på selve laderen og ladingen avsluttes og kabelen frigjøres, så lenge man har keyfob/mobilen i nerheten.
Unntaket er vel om man lader med en uorginal kabel som ikke har knapp.
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:55
Bilen kan jo fint finne på å bruke strøm fra laderen selv om den ikke lader da. Slår man på varmen f.eks så brukes strøm fra veggen istede for batteriet.
Må inrømme at jeg ikke ser helt problemet. Man holder inne knappen på selve laderen og ladingen avsluttes og kabelen frigjøres, så lenge man har keyfob/mobilen i nerheten.
Unntaket er vel om man lader med en uorginal kabel som ikke har knapp.
Ingen knapp på kabelen som fulgte med bilen min. Burde det være det?
Ja? Er knapp på alle UMC jeg har vært borti, både gammel (som støtter 3 fase) og de nye som følger med Model 3. Er også knapp på Tesla sine Wallchargers.
Er jo den knappen man åpner ladeluken med også.
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:30
Ja? Er knapp på alle UMC jeg har vært borti, både gammel (som støtter 3 fase) og de nye som følger med Model 3. Er også knapp på Tesla sine Wallchargers.
Er jo den knappen man åpner ladeluken med også.
Den UMCen som fulgte med har jeg brukt 2 ganger, la ikke merke til noen knapp der. Type2-kabelen jeg bruker til vanlig har det ikke. Ingen knapp på ladeluka heller, men den kan *åpnes* ved å trykke på utsiden.
UMCen som fulte med skal ha knapp. Den er ikke synlig men er markert med en prikk dær tommelen havner når man holder den.
Type2 kabelen er fra Mennekes og dermed en 3e parts kabel som sikkert mangler knappen.
Tesla sine Superchargers har vel og denne knappen forresten.
https://youtu.be/1NDgospJYw8
(bilen var fulladet i videoen forresten, derfor den ikke startet å lade. men du skjønner virkemåten)
Måtte ut i bilen og sjekke UMCen, der var det jaggu en liten prikk å plassere tommelen på. :D
Ikke noe på type2-kabelen da. Nedtur.. :(
Nei som sakt er Type2 kabelen levert av Mennekes (og ett annet merke på biler levert nå) så desverre ingen knapp der.
For å løse ut kabelen må du holde inne knappen mens du drar ut pluggen. Husker jeg var litt forvirra først.
Antar du vet at bilen har funksjoner som Brake Hold (trykk en gang hardt på bremsa) eller at park har to instillinger avhengig av hvor bratt bakke du skal parkere i? Om ikke så får du kansje flere a-ha opplevelser om du leser manualen :p
Har lest bruksanvisningen men ikke fra første til siste side så jeg kan godt ha godt glipp av noe. For ikke snakke om at Tesla oppdaterer så ofte at bruksanvisningen uansett fort blir utdatert. :D
Her er potensielt hobbyprosjekt for dem som gidder. ;)
https://github.com/mstegen/Open-Chargeport
Bygg din egen dings for å åpne ladeporten.
Den åpner bare ladeporten, det kan man jo gjøre på model 3 med å trykke på den. Folk ønsker å avslutte lading og låse opplade kablen.
Sitat fra: Anderskri på fredag 18. oktober 2019, klokken 21:08
Den åpner bare ladeporten, det kan man jo gjøre på model 3 med å trykke på den. Folk ønsker å avslutte lading og låse opplade kablen.
Details schmetails! Det er et hobbyprosjekt ikke sant? Du må bare ta opp kommunikasjonen mellom UMC og TM3 og legge bitstrømmen inn i denne dingsen. Easy Peasy! :P
(og joda, jeg *har* lest reddit-tråden om denne dingsen og registrerte en viss usikkerhet angående TM3)
Edit: et startpunkt for å lytte på eksisterende UMC
https://www.rtl-sdr.com/video-on-hacking-433-mhz-devices-with-an-rtl-sdr-and-raspberry-pi/
Virker som det finnes (eller iallefall har funnet) små fjernkontrollerr som også fikser biffen
https://www.amazon.co.uk/EV-Cables-Charge-Remote-Opener/dp/B01HC2HKSI
Funker nok på Model 3 også. Har brukt en UMC fra en 2014 Model S for å få 3faset lading og knappen på den funker fint til å åpne min luke og.
Tror den bare åpner luka, og ikke frigjør kabelen.
Sitat fra: geirci2 på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:13
Sitat fra: Kenneth Sørum på onsdag 02. oktober 2019, klokken 19:18
En kollega fikk beskjed av service senter at fob til model 3 ikke selges i norge. Det var forbehold amerikanske markedet
Javel, bestilte nettopp med levering til meg i Trondheim i november 8)
Fikk nettopp beskjed om at bestilt Key Fob er på vei ifra Frankrike til Norge :-)
Nokså ulik behandling i servicesentrene, ser det ut som. Spurte i Drammen om både FOB og Homelink og ble henvist til den amerikanske nettbutikken.
Men der viste det seg at man må ha adresse i junaiten for å få bestilt.
Fikk dere bestilt direkte i salg eller service-avdelingen?
Martin
Jeg mener jeg leste at noen hadde fått beskjed om at den ikke ville komme til Norge før mot slutten av året (desember eller så).
Jeg mottar min Key Fob (for Tesla Model 3) via Posten i morgen :-)
Sitat fra: geirci2 på mandag 28. oktober 2019, klokken 21:12
Jeg mottar min Key Fob (for Tesla Model 3) via Posten i morgen :-)
Hvordan gikk dette seg til?
Martin :)
Sitat fra: M@rtin på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:29
Sitat fra: geirci2 på mandag 28. oktober 2019, klokken 21:12
Jeg mottar min Key Fob (for Tesla Model 3) via Posten i morgen :-)
Hvordan gikk dette seg til?
Martin :)
Les mine innlegg tidligere i emnet :-)
https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg843166#msg843166 (https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg843166#msg843166)
https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg843197#msg843197 (https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg843197#msg843197)
https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg843205#msg843205 (https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg843205#msg843205)
https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg847981#msg847981 (https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg847981#msg847981)
https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg849740#msg849740 (https://elbilforum.no/index.php?topic=48561.msg849740#msg849740)
Og der var Key Fob'n i hus.
Tesla'n står på verksted, så får ikke prøvd ut nyinvesteringen :-)
(http://[attachment%20id=0%20msg=850072][/attachment%5D)
Bilen fortsatt på verksted, eller har du fått prøvd den?
Fungerer det bare å ha den i lomma eller blir det som i gamle dager at man må trykke på den?
Og ikke minst, kan du løse ut ladekabel?
Nei, Tesla'n står fremdeles på verksted - inne 11 dager nå...
(har forresten vært inne 3 ganger tidligere på Service siden mai/juli for alle manglene nevnt nedenfor...).
Følgende "mangler" (eller er feil) på Tesla'n:
- korsryggstøtte førersete (iflg. Tesla Service Tr.heim er det bestilt ny ventil ifra usa)
- mikrofonen er "død" (Tesla Service har bestilt ny styreenhet til mic - og venter på denne)
- samtlige høytalere, unntatt de ved frontruten, er "død" - dette finner de ikke ut av :-(
- lys i hanskerom fungerer ikke; henger sammen med ovenstående (min mening)
Mildt sagt elendig info/oppfølging ifra Tesla på ovenstående - eneste lille positive er en Tesla S 2014 lånebil, men savner sterkt min egen 3'er.
Forøvrig så forårsaket servicefolkene lakkskade (dørterskel) og skader på panel og gummi ved døra da de tok ut/inn førersetet for å sjekke manglende korsryggstøtte. Lakkskaden har jeg time på sent i november.
Først: alle mangler/feil (unntatt korsryggstøtten og lakkskade som jeg har time til i slutten av november) nevnt i innlegget mitt ovenfor er fikset/reparert (inkl. ny styreenhet for mikrofon og ny forsterker ved subwoofer i bagasjerommet).
Deretter: tilbake til emnetittel :-)
Hentet Tesla'n ut fra verksted nå i kveld, og fikk parret Key Fob'n med Tesla'n.
Deaktiverte så iPhone's Bluetooth slik at den ikke skulle påvirke testen med Key Fob'n.
ALT fungerer som forventet iht reklame:
- passiv opplåsing (Key Fob'n ligger i lomma og Tesla'n låses opp når jeg nærmer meg)
- walk-away låsing (Key Fob'n ligger fremdeles i lomma og Tesla'n låses når jeg fjerner meg)
Ved bruk av Key Fob's trykkpunkter:
- opplåsing av frunk og trunk (inkl. lukking av trunk da jeg har installert Power Liftgate)
- åpning/lukking av ladeluke
- opplåsing/frigjøring av ladekabel
- åpne/låse Tesla'n
Fornøyd med andre ord :-)
:+1:
Sitat fra: geirci2 på mandag 04. november 2019, klokken 22:46- opplåsing/frigjøring av ladekabel
Synd man trenger en så stor og dyr klump for å gjøre noe så enkelt...
Stor?
Ikke i det hele tatt - synes det er langt mindre enn antatt før kjøp.
Er den mindre enn den som følger med Model S?
Vet ikke :-)
Tesla Model 3 Key Fob er 7cm lang, 3,2cm på det bredeste og 1,6cm på det høyeste.
Du ser ikke forskjell på FOB til Model 3 og Model S. Har begge nå.
Martin
Jeg synes den som fulgte med Model S var unødvendig stor, i det minste nå som jeg er vant til å bare bruke mobilen og lommene mine føles herlig romslige når jeg har nøkkelknippet der.
FOB til 2150kr for å ikke måtte åpne app eller trykke på skjerm er verdt det for noen.
Er vel omtrent det du må gi for kabelen med knapp fra tredjepart, som bare virker delvis.
Evt så får man jo denne funksjonen gratis med å bruke UMC, eller med på kjøpet om en har TWC.
Skal "Over there" til våren og vurderer seriøst å handle en Key Fob ja.
Er klart fornøyd med å bruke telefonen og har TWC hjemme, men allikevel....
Personlig ser jeg ikke behovet da jeg har all funksjonalitet vha mobilen.
Men til info så er det nå mulig å bestille i Norge
https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-key-fob
Vi har en TMX og vurderer en TM3 i tillegg.
Kan fobben fra TMX / TMS brukes til å låse opp en Model 3?
Evt kan fobben til en TM3 låse opp en X/S?
Har lest hele tråden men er like klok...
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 28. september 2020, klokken 20:23
Kan fobben fra TMX / TMS brukes til å låse opp en Model 3?
Evt kan fobben til en TM3 låse opp en X/S?
Nei.
Model X og Model 3 bruker begge Bluetooth LE, men ikke samme type fob.
Model S bruker annen teknologi.
Sitat fra: sjokomelk på mandag 28. september 2020, klokken 20:47
Model S bruker annen teknologi.
Nyere TMS brukere vel blåtann og.
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. september 2020, klokken 22:36
Nyere TMS brukere vel blåtann og.
Ikke vår ihvertfall. Tror da ikke man kan bruke mobil som nøkkel på annet enn 3/Y. Har forøvrig extra fob til treern. Og den ser lik ut som S'ens men det er kun utenpå.
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 05. november 2019, klokken 14:34
FOB til 2150kr for å ikke måtte åpne app eller trykke på skjerm er verdt det for noen.
Er vel omtrent det du må gi for kabelen med knapp fra tredjepart, som bare virker delvis.
Evt så får man jo denne funksjonen gratis med å bruke UMC, eller med på kjøpet om en har TWC.
Ja, er jo billigere enn nøkler på andre biler fra andre bilmerker...koster jo opp mot 6500 for andre (2017-priser).
https://www.dinside.no/motor/dette-ma-du-betale-om-du-mister-bilnokkelen/67323114
Tror jeg må gå til skrittet å kjøpe en sånn. Litt kjipt at jeg omtrent hver gang jeg skal inn i bilen må ta opp og vekke mobilen, Samsung Note 8, ...som og konen må gjøre med sin Samsung...noen ganger er det nok å ta opp mobilen av lommen, mens andre ganger må jeg trykke på "på-knappen". Når en går inn bilen 4 ganger til dagen så blir jo det fort over 1000 ganger på et år.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 30. september 2020, klokken 12:10
Tror jeg må gå til skrittet å kjøpe en sånn. Litt kjipt at jeg omtrent hver gang jeg skal inn i bilen må ta opp og vekke mobilen.
Har du prøvd å slå av Power-saving feature for Bluetooth og evt. for Tesla appen?
Sitat fra: Contango på tirsdag 29. september 2020, klokken 21:19
Ikke vår ihvertfall. Tror da ikke man kan bruke mobil som nøkkel på annet enn 3/Y. Har forøvrig extra fob til treern. Og den ser lik ut som S'ens men det er kun utenpå.
Det at FOBen bruker blåtann til kommunikasjon betyr ikke automatisk at man kan bruke mobil som nøkkel. TMX sin FOB har vært blåtann (BLE) hele tiden, og TMS ble det sent i 2016.
https://electrek.co/2016/09/05/tesla-key-fob-bluetooth-low-energy-ble/ (https://electrek.co/2016/09/05/tesla-key-fob-bluetooth-low-energy-ble/)
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 30. september 2020, klokken 12:10
Litt kjipt at jeg omtrent hver gang jeg skal inn i bilen må ta opp og vekke mobilen, Samsung Note 8, ...som og konen må gjøre med sin Samsung...noen ganger er det nok å ta opp mobilen av lommen, mens andre ganger må jeg trykke på "på-knappen". Når en går inn bilen 4 ganger til dagen så blir jo det fort over 1000 ganger på et år.
Har dere mobilen i baklomma ??
Jeg merker at hvis jeg har min Samsung S8 i baklomma så må jeg ta den opp for at bilen skal åpnes.
Hvis bilen en sjelden gang ikke åpner når jeg har mobilen i forlomme eller brystlomme så løser det seg ved at jeg holder eller legger den på taket over B-stolpen. Har aldri behøvd å "åpne/starte" mobilen.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. september 2020, klokken 14:05
Det at FOBen bruker blåtann til kommunikasjon betyr ikke automatisk at man kan bruke mobil som nøkkel. TMX sin FOB har vært blåtann (BLE) hele tiden, og TMS ble det sent i 2016.
Ahhh, skjønner. Lærer noe hver dag.