Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: ok67 på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 07:54

Tittel: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: ok67tirsdag 01. oktober 2019, klokken 07:54
Tenkte vi kunne ha ein eigen tråd med DIY tips.
Det er straks tid for å putte på vinterhjula på bilen, då kan det sikkert vere lurt å smørje opp bremsane for å unngå rustproblem. Er det nokon som har ei god oppskrift på dette? gjerne med bilder.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Bzzlinktirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:39
Jeg tenker at det ikke er nødvendig siden jeg hentet bilen i juni. Planlegger å gjøre det til våren egentlig, men skal sjekke at det faktisk ligger greit med fett der.

Har ikke hatt av hjulene og sjekket hvordan caliperne er designet, men håper å slippe å lufte bremser, bare skru av caliper spraye med bremserens smøre opp glidepinner og evnt om det er andre glideflater på klossene.

På forrige bilen min anbefalte de å bytte festeboltene til caliperne når man skrudde de av (alubolter) så kan jo være at man skal sjekke deletilgang først som sist.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: ok67tirsdag 01. oktober 2019, klokken 09:33
Ser for meg at det kan vere lurt å smørje opp før vinteren, for å redusere mengden korrosjon. Ser også at det finst ei oppskrift på model S i den delen av forumet, mogeleg at den kan overførast til model 3
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Autowindertirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:12
Nå har jeg kjørt 9500km siden tidlig i mars, og det er ikke en rustflekk på bremsene. Tesla har jo sagt at både skiver og bremser på TM3 skal holde 150000 miles eller 241000 km, på bakgrunn av redesignede pakninger på stemplene i caliperne, så disse ikke "ligger på" som hos andre produsenter.
Om dere likevel ønsker å smøre opp kan denne keramiske bremsepastaen anbefales:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/smoremiddel/metallfri-pasta-629415/

Edit: Referanse https://www.teslarati.com/tesla-model-3-steering-drivetrain-suspension-secrets-revealed/
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Solheimtirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:35
Det som kan være lurt for å rense skivene:
Fremme - gass og brems inne samtidig ca 100m.
Bak - holde inne park 1-2 sek mens man kjører kontrollert.

1 gang i uken om vinter, 2 ganger i mnd ved høst/vår. 1 gang i mnd om sommer.

Dette er noe som jeg fant på Model 3 gruppa på facebook som ble anbefalt av en på mobile service.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Handymantirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Sitat fra: Solheim på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:35
Det som kan være lurt for å rense skivene:
Fremme - gass og brems inne samtidig ca 100m.
Bak - holde inne park 1-2 sek mens man kjører kontrollert.

1 gang i uken om vinter, 2 ganger i mnd ved høst/vår. 1 gang i mnd om sommer.

Dette er noe som jeg fant på Model 3 gruppa på facebook som ble anbefalt av en på mobile service.
Det er ikke slik det fungerer på TM3.
Du kan ikke speede og bremse samtidig.
Parkeringsbremsen funker på alle hjul, og låse hjulene om veigrepet ikke er godt nok.

Det er mye enklere å bremse kraftig et par ganer fra eksempelvis 80 til null.
Dersom skivene er varme har du gjort jobben.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: jlantirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:06
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Du kan ikke speede og bremse samtidig.
Jo, hvis en holder bremsen inne fra stillestående, så får en litt effekt hvis en "gir gass". Men mye mindre enn på S/X

Angående parkeringsbremsen så er det ikke helt samsvar med det du sier og manualen:
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Parkeringsbremsen funker på alle hjul, og låse hjulene om veigrepet ikke er godt nok.
Sitat fra: model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Merk: Parkeringsbremsen virker bare på bakhjulene og er uavhengig av det pedalbetjente bremsesystemet.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Solheimtirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:38
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Sitat fra: Solheim på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:35
Det som kan være lurt for å rense skivene:
Fremme - gass og brems inne samtidig ca 100m.
Bak - holde inne park 1-2 sek mens man kjører kontrollert.

1 gang i uken om vinter, 2 ganger i mnd ved høst/vår. 1 gang i mnd om sommer.

Dette er noe som jeg fant på Model 3 gruppa på facebook som ble anbefalt av en på mobile service.
Det er ikke slik det fungerer på TM3.
Du kan ikke speede og bremse samtidig.
Parkeringsbremsen funker på alle hjul, og låse hjulene om veigrepet ikke er godt nok.

Det er mye enklere å bremse kraftig et par ganer fra eksempelvis 80 til null.
Dersom skivene er varme har du gjort jobben.

Dette var det som var kommunisert av mobile service. Har prøvd begge deler og det virker slik som jeg beskrev. Skivene mine ser helt blanke ut etter dette.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Handymantirsdag 01. oktober 2019, klokken 12:03
Sitat fra: jlan på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:06
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Du kan ikke speede og bremse samtidig.
Jo, hvis en holder bremsen inne fra stillestående, så får en litt effekt hvis en "gir gass". Men mye mindre enn på S/X

Angående parkeringsbremsen så er det ikke helt samsvar med det du sier og manualen:
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Parkeringsbremsen funker på alle hjul, og låse hjulene om veigrepet ikke er godt nok.
Sitat fra: model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Merk: Parkeringsbremsen virker bare på bakhjulene og er uavhengig av det pedalbetjente bremsesystemet.
Testet nødbremsen i påska (holdt inne knappen på girvelgeren) og den låste alle fire hjulene.
https://elbilforum.no/index.php?topic=45764.msg797946#msg797946

Ang rensing av bremser, så burde bilen hatt en stedsbestemt funksjon for å legge på litt bremser før parkering hjemme eller/og på jobb. På samme måte som innfellbare speil og justering av luftfjæring.
Da ville man kunne fått en lunk i bremsene og tørket dem før man parkerer og hindret saltguffa tære unødig på bremsene.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: stefsetirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:36
Low regen fra og med idag og fram til saltet er slutt.
Håper det ikke er glidepinner på bremsene til Tesla, ser ikke slik ut, ligner på noe brembo aktig.
Alt annet enn stempel på begge sider av skiva burde vært avskaffet spør du meg.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: ErikSimtirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:48
Et spørsmål litt fra siden. Jeg har spylt bremsene på selvvasken ukentlig på vinterstid med de forrige bilene jeg har hatt. Jeg har nå en TM3 med 18'' felger med aero hjulkapsler.  Tror dere man får spylt bremsesystemet skikkelig med kapslene på eller bør man ta de av eller kjøre uten på vinterstid?
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Handymantirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:03
Sitat fra: ErikSim på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:48
Et spørsmål litt fra siden. Jeg har spylt bremsene på selvvasken ukentlig på vinterstid med de forrige bilene jeg har hatt. Jeg har nå en TM3 med 18'' felger med aero hjulkapsler.  Tror dere man får spylt bremsesystemet skikkelig med kapslene på eller bør man ta de av eller kjøre uten på vinterstid?
Kjører alltid med low regen. Likevel er bremsene svært lite i bruk.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: TRKtirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:13
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:36
Low regen fra og med idag og fram til saltet er slutt.
Håper det ikke er glidepinner på bremsene til Tesla, ser ikke slik ut, ligner på noe brembo aktig.
Alt annet enn stempel på begge sider av skiva burde vært avskaffet spør du meg.

Alle kalipere foran, også den røde performance oppgraderingskaliperen, er Brembo.
Bak har de glidepinner alle sammen, både rød og grå. Den grå er forøvrig Mando.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: The_Mtirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:03
Low regen endrer kun hvordan gasspedalen oppfører seg. Initiell bremsing er uansett regen. Bare sjekk regenmåleren mens du bremser - når den makser ut går du over til å benytte de mekaniske bremsene.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: tss_trdtirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:56
Jeg har anskaffet meg Bilt Hamber atom-mac. Dette forsøker jeg å sprøyte på et par ganger i måneden, hvertfall etter hver bilvask. Ser tydelige rustdannelser på skiven etter bilvask dersom jeg ikke sprøyter det på. Så det har god effekt, men er redd belegget fort slites vekk av klossene ved litt press. Utfordringen er baksiden av skivene. Denne er jo godt skjult av bremseskjoldet. Forsøker å få noe der også, men umulig å se noe som helst.

Setter også regen på low og tar noen kraftige nedbremsinger en gang i blant. Sikkert lurt å få litt varme i skivene før en parkerer bilen dersom man har kjørt i våte forhold. Fordelen med Tesla er jo at bremsepedelen kun styrer friksjonsbremsene, så da får en brukt bremsene litt skikkelig innimellom også.

Ser ikke akkurat for meg at jeg kommer til å skru av calipperen og pille ut klossene for å legge på litt pasta ved hjulskift..
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: KjerPetilonsdag 02. oktober 2019, klokken 00:04
Sitat fra: tss_trd på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:56
Jeg har anskaffet meg Bilt Hamber atom-mac. Dette forsøker jeg å sprøyte på et par ganger i måneden, hvertfall etter hver bilvask. Ser tydelige rustdannelser på skiven etter bilvask dersom jeg ikke sprøyter det på. Så det har god effekt, men er redd belegget fort slites vekk av klossene ved litt press. Utfordringen er baksiden av skivene. Denne er jo godt skjult av bremseskjoldet. Forsøker å få noe der også, men umulig å se noe som helst.

Setter også regen på low og tar noen kraftige nedbremsinger en gang i blant. Sikkert lurt å få litt varme i skivene før en parkerer bilen dersom man har kjørt i våte forhold. Fordelen med Tesla er jo at bremsepedelen kun styrer friksjonsbremsene, så da får en brukt bremsene litt skikkelig innimellom også.

Ser ikke akkurat for meg at jeg kommer til å skru av calipperen og pille ut klossene for å legge på litt pasta ved hjulskift..

Er berre å plukke ut klossane etter å ha tatt vekk låsepinnane. Bak må handbrekket selvfølgelig være av.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: tss_trdonsdag 02. oktober 2019, klokken 00:11
På min forrige bil var det så enkelt. Da må jeg se litt nærmere på det. Bak er det vel flytende kalipper? Innebærer ikke det noe mer arbeid?
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: KjerPetilonsdag 02. oktober 2019, klokken 00:19
Ikkje for å ta ut klossane men om du vil kontrollere gliderane blir det litt meir. Syns det var simpelt å ha ein enorm einstempla klump bak på Performance..
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Handymanonsdag 02. oktober 2019, klokken 03:53
Sitat fra: tss_trd på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:56
Fordelen med Tesla er jo at bremsepedelen kun styrer friksjonsbremsene
Er du helt sikker på dette?
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: ok67onsdag 02. oktober 2019, klokken 07:37
Har også lest ein eller annan plass at bremsepedalen kun styrer bremsane og ikkje legg på ektra regen. Regen blir kun styrt av wattpedalen (og innstilt regen på skjermen).
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Autowinderonsdag 02. oktober 2019, klokken 08:19
Sitat fra: ErikSim på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:48
Et spørsmål litt fra siden. Jeg har spylt bremsene på selvvasken ukentlig på vinterstid med de forrige bilene jeg har hatt. Jeg har nå en TM3 med 18'' felger med aero hjulkapsler.  Tror dere man får spylt bremsesystemet skikkelig med kapslene på eller bør man ta de av eller kjøre uten på vinterstid?

Det er en smakssak med plasthjulkapsler av, men navkopp i senter bør på om kapsler er av. Jeg liker ikke hjulkapsler og de har fått et nytt tilholdssted i garasjen.

Tar du stadig kapslene av og på er det en fare for at metallklipsene på disse riper lakken på felgen. Det er klart lettere å komme til med spyling uten kapsler på aerofelgene.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: stefseonsdag 02. oktober 2019, klokken 12:16
Sitat fra: The_M på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:03
Low regen endrer kun hvordan gasspedalen oppfører seg. Initiell bremsing er uansett regen. Bare sjekk regenmåleren mens du bremser - når den makser ut går du over til å benytte de mekaniske bremsene.
Slik er det bla. på eGolf ja, men ikke på Tesla. Der er bremsepedalen en ren mekanisk/hydralisk kobling mot bremsene. Det blir ikke noe mer regen når du bruker bremsepedalen.
Jeg har begge bilene, så jeg burde vite det.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Nickelilltrollonsdag 02. oktober 2019, klokken 12:28
Her var det mange rare svar. Det er IKKE rust og korresjon på skiver som er problemet på elbiler generellt, men at kalipperne fungerer dårligere over tid. Bremserne blir alt for lite brukt på en elbil.

Er MEGET lurt at demontere kalipperne 1 ggn/år. Rense og smøre glidepinner og leppa som beleggan ligger på. Legger om selv og da lønner det seg at få gjort detta. Tar ikke lang tid. Er ikke tvil om at detta må gjøres av og til beroende på årlig kjørelengde. Tesla har en fast pris på denna jobben, husker ikke i farta hva det er men er ikke noe nytt.

I verste fall har man en kalipper som ikke fungerer optimalt lenger og da kan kostnaden bli mye mer enn bare en ny kalipper.

Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: power59onsdag 02. oktober 2019, klokken 14:41
Støtter Nickelilltroll i dette!

Det som betyr noe er at bremsekaliperen glir lett på glidepinnene. Da vil det bli likt trykk og slitasje på begge klossene og lik slitasje på begge sidene av bremseskiva. Overflaterust som dannes på bremseskiva når bilen står parkert slites bort umiddelbart når bilen brukes.

Hvis kaliperen glir lett på glidepinnene så vil klosser og skive normalt være utslitt lenge før rust er problemet.


Hvis bremsekaliperen IKKE glir lett på glidepinnene - så vil stempelet (som presser direkte på innvendig kloss) utøve et større trykk på innvendig enn utvendig kloss. Innvendig kloss og innsiden av rotor vil slites hurtigere enn utvendig kloss og utsiden av rotor. Med unormal slitasje forkortes levetiden på klosser og skive. I tillegg vil treg kaliper med lite trykk på utvendig kloss medføre at overflaterust på utsiden av rotoren ikke slites bort. Etterhvert vil det etterhvert dannes gravrust som medfører underkjennelse i EU-kontroll.


Spyling og tørking har liten eller INGEN effekt på bremsekaliperens glideevne og følgelig liten eller ingen effekt på gravrust i bremseskiver. Så - ved hvert dekkskift - sjekk bevegelsen i kaliperne. Er de trege - smør opp (sjekk vår venn YouTube for hvordan).



Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: ladovonsdag 02. oktober 2019, klokken 20:39
Er glidepinnene noe problem? Blir ikke de beskyttet av de fine gummibelgene? Det jeg har sett mange ganger er at de glideflatene på kaliperen som ligger åpne fylles med dritt til klossene ikke lenger har plass til å bevege seg. På youtube renses disse så kjekt med stålbørste men om det er lenge siden sist har dritten blitt så godt komprimert at den må slipes/skrapes bort.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Nickelilltrollonsdag 02. oktober 2019, klokken 20:48
Folk må gjøre som den vil. Synse og tro og. Har bare skiftet et x antal bremsedeler på elbiler som ikke fått smöring el vedlikhold på noen år. Glidepinner og alt som er laget av stål tilltrekker seg salt, dritt å annet korrisjonsmøkk.

Jeg kommer fortsette å rense/smøre mine og sove godt ;D
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: ladovonsdag 02. oktober 2019, klokken 22:23
Usikker på om vi snakker om det samme nå. Når du sier 'glidepinner' så snakker du om de blanke/glatte boltene som er beskyttet av en gummibelg og ikke er i berøring med bremseklossene?
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: ladovonsdag 02. oktober 2019, klokken 22:32
Byttet skiver+klosser bare for noen dager siden og da hadde det ene hjulparet nesten nøyaktig samme bremser som på bildet i denne artikkelen: https://no.wikipedia.org/wiki/Bremser_(kjøretøy)

Når du sier 'glidepinner' tenker jeg på de rørene i øvre/nedre ende av kalliperne. Du kan se gummibelgen er sammentrykt på bildet. Jeg kan ikke komme på å ha sett problemer der(men de må undersøkes de også). Glideflatene jeg snakker om er der hvor klossen ligger an mot den ytre delen av kalliperen. Der er det åpent og blir etter hvert fullt av møkk som komprimeres av klossenes bevegelse, til klossene ikke lenger kan bevege seg fritt.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: offpisttorsdag 03. oktober 2019, klokken 07:00
Jeg byttet bremseklosser og skiver på Leaf'n til kona i sommer. Ikke bare var noen av glidepinnene bak gått helt tørr, men den ene satt så godt fast at glidebolten knakk på vei ut. Så hele kalypperen måtte byttes. Kommer til å være mer nøye med dette fremover.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: joddtorsdag 03. oktober 2019, klokken 07:14
Hvordan løsner man calipperen bak på Model 3?
Tenker da på dette med elektrisk håndbrems. Finnes det en prosedyre for å få calipperen til å slippe taket og eventuell grunninnstilling ved remontering?
Tok et raskt Google-søk på morgenkvisten, men fant egentlig overraskende lite informasjon.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: offpisttorsdag 03. oktober 2019, klokken 08:34
Bilen har "transportmodus" som jeg tenker gjør susen.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Tomsøndag 13. oktober 2019, klokken 20:19
https://www.youtube.com/watch?v=9h3W-0iWYvc

Er ikke mye jobb å gå over bremsene..
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Jarv!smandag 14. oktober 2019, klokken 13:38
Hei.
Litt onofftopic, men hvor mange km kan man forvente at bremseklossene skal holde?

Jeg har kjørt nå 29,212km siden jeg mottok bilen, men i det siste har jeg hørt litt "piping" når jeg bremser i lav fart.
Er ikke så veldig teknisk av meg på bil, men greit å vite hva man kan forvente. Bilen sier kanskje ifra?
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Nickelilltrollmandag 14. oktober 2019, klokken 13:45
Sitat fra: Jarv!s på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:38
Hei.
Litt onofftopic, men hvor mange km kan man forvente at bremseklossene skal holde?

Jeg har kjørt nå 29,212km siden jeg mottok bilen, men i det siste har jeg hørt litt "piping" når jeg bremser i lav fart.
Er ikke så veldig teknisk av meg på bil, men greit å vite hva man kan forvente. Bilen sier kanskje ifra?

Fått piping nå jeg og, etter 15k mil fra ny. Hvis du ser på videon så nevner han den lille leppa som blir knekkt på clipsen ved bakbremsen, gjör at belegg ligger på litt mer en nödvendig-gir piping. Kommer se på detta til våren selv og muligens få ordna nytt fra Tesla. Konmer vel en versjon "litt bedre" snart. Koster vel 75kr el noe.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Lipslidetirsdag 08. august 2023, klokken 08:01
Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:45
Sitat fra: Jarv!s på mandag 14. oktober 2019, klokken 13:38Hei.
Litt onofftopic, men hvor mange km kan man forvente at bremseklossene skal holde?

Jeg har kjørt nå 29,212km siden jeg mottok bilen, men i det siste har jeg hørt litt "piping" når jeg bremser i lav fart.
Er ikke så veldig teknisk av meg på bil, men greit å vite hva man kan forvente. Bilen sier kanskje ifra?

Fått piping nå jeg og, etter 15k mil fra ny. Hvis du ser på videon så nevner han den lille leppa som blir knekkt på clipsen ved bakbremsen, gjör at belegg ligger på litt mer en nödvendig-gir piping. Kommer se på detta til våren selv og muligens få ordna nytt fra Tesla. Konmer vel en versjon "litt bedre" snart. Koster vel 75kr el noe.
Min slet med piping som ble enda verre etter bremseservice hos Tesla (i lave hastigheter, spesielt ved svinging, samt ved bremsing), bilen trakk også noe til venstre ved harde oppbremsinger med regen av. Sendte den inn på nytt og de fant sprekker på begge bremseskivene foran - fikk nye skiver og klosser på garanti.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Elmofredag 06. oktober 2023, klokken 19:03
Ny "Brake Burnishing feature" i servicemenyen

https://youtube.com/watch?v=OLakhbPYr7w&feature=shared
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Mads1onsdag 31. juli 2024, klokken 15:10
Hvordan løsner man enklest mulig pinnene på fremre calipere på model 3, mine sitter dønn fast, har prøvd med hammer og dor, men er ikke til å rikk. finnes det noe verktøy man kan bruke? varme?
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Elmoonsdag 31. juli 2024, klokken 23:27
Sitat fra: Mads1 på onsdag 31. juli 2024, klokken 15:10Hvordan løsner man enklest mulig pinnene på fremre calipere på model 3, mine sitter dønn fast, har prøvd med hammer og dor, men er ikke til å rikk. finnes det noe verktøy man kan bruke? varme?
Normalt skal de gå enkelt/greit ut, så det betyr at du har ventet for lenge og har et problem - dessverre  :'(
Rustløser og bremserens og vente litt kan hjelpe
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Tomlørdag 03. august 2024, klokken 00:24
Sjekk youtube,finnes mange metoder,et eksempel.. https://www.youtube.com/watch?v=SiWkVe3vXys
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Ironman666torsdag 31. oktober 2024, klokken 11:41
Er det noen som har prøvd dette produktet på bremseservice? Kan jeg bruke dette til å smøre bremseskivene og låseboltene

https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/keramisk-pasta-100-g-2000037637

Er første gang jeg prøver meg på dette
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: OlaMfredag 01. november 2024, klokken 11:26
Sitat fra: Ironman666 på torsdag 31. oktober 2024, klokken 11:41Er det noen som har prøvd dette produktet på bremseservice? Kan jeg bruke dette til å smøre bremseskivene og låseboltene

https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/keramisk-pasta-100-g-2000037637

Er første gang jeg prøver meg på dette

Jeg har brukt det på de tre bremseservicene jeg har gjort så langt. Første gang tok jeg litt for tjukt på pinnene, da var det med nød og neppe, i tillegg til endel bannskap, at jeg fikk den av. Siden det har jeg smurt tynnere og det har gått fint. Dette størkner til et ganske hardt belegg, det er ikke så oljete som vanlig smørefett er. Litt diskusjon i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=62111.0

Jeg har senere kjøpt denne i tillegg: https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/bremsecaliperfett-100-ml-2000051172

Tenkte å prøve den neste gang. Bremsene våre blir jo ikke spesielt varme, men undrer meg likevel litt over det relativt lave tallet for max temp.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Tomfredag 01. november 2024, klokken 11:30
For all del ikke smør bremseskivene  ;D
Smør glideflater og glideboltene..
Bruker selv denne https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/bremsecaliperfett-100-ml-2000051172
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Radialfredag 01. november 2024, klokken 13:10
Keramisk pasta opplever jeg som vanskelig å vaske bort på neste service, samt det tørker inn og mister effekten sin ganske fort.
Men når det er nysmurt er alle "ulyder" borte🥳

Fettet nevnt i linken over er halvtykt, blank/gul i fargen, holder seg ganske greit på plass og smører fint, men stopper ikke så mange ulyder i bremsene (klakking ved retnings-endring og småpiping)...da det er litt for tynt til det igjen.

Men som en grei middelvei, sistnevnte 100g tube med fett virker "best" etter min mening. Det er mulig å vaske bort, minst synlig for oss med åpne felger/synlige bremser, og det hindrer faktisk korrosjon.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Ironman666lørdag 02. november 2024, klokken 18:06
Takk for svar. Da skal jeg skaffe Bremsekalipterfett istedenfor.

Jeg har allerede prøvd meg på gamlebilen 2021 Model 3. Fikk smørt med keramisk pasta på bakbremsene. Men ikke sjans å løsne pinnene fremme.

Skal prøve på nybilen, 2024 Model 3. Men da med bremsekalipterfett
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Dag_Erikmandag 04. november 2024, klokken 15:27
Jeg gjorde dette på min 2020 Model 3 på lørdag.
Jeg brukte CRC kobber pasta, dette var min første gang. Det gikk egentlig veldig greit å få ut pinnene.
Tilfredsstillende arbeid for en kontorrotte  :D
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Handymanmandag 04. november 2024, klokken 15:46
Kobberpasta skal ikke brukes og kan gjøre at kaliperne som er av aluminium korroderer. Hvis denne ikke er spesielt beregnete på aluminiumkalipere så ville jeg fjernet den med en gang.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Stjerneglistirsdag 05. november 2024, klokken 08:22
Jeg ser at det stoffet verkstedene bruker er blått. Det er vel ikke kobberpasta?
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Dag_Eriktirsdag 05. november 2024, klokken 10:35
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2024, klokken 15:46Kobberpasta skal ikke brukes og kan gjøre at kaliperne som er av aluminium korroderer. Hvis denne ikke er spesielt beregnete på aluminiumkalipere så ville jeg fjernet den med en gang.

Virkelig?
Hva er det kobberpasta brukes til da?
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Elektrowagentirsdag 05. november 2024, klokken 10:54
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2024, klokken 15:46Kobberpasta skal ikke brukes og kan gjøre at kaliperne som er av aluminium korroderer. Hvis denne ikke er spesielt beregnete på aluminiumkalipere så ville jeg fjernet den med en gang.

Det finnes alupasta så da bruker man det.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Elektrowagentirsdag 05. november 2024, klokken 10:54
Sitat fra: Dag_Erik på tirsdag 05. november 2024, klokken 10:35
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2024, klokken 15:46Kobberpasta skal ikke brukes og kan gjøre at kaliperne som er av aluminium korroderer. Hvis denne ikke er spesielt beregnete på aluminiumkalipere så ville jeg fjernet den med en gang.

Virkelig?
Hva er det kobberpasta brukes til da?

Stål mot stål feks.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Handymantirsdag 05. november 2024, klokken 11:01
Sitat fra: Dag_Erik på tirsdag 05. november 2024, klokken 10:35
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2024, klokken 15:46Kobberpasta skal ikke brukes og kan gjøre at kaliperne som er av aluminium korroderer. Hvis denne ikke er spesielt beregnete på aluminiumkalipere så ville jeg fjernet den med en gang.

Virkelig?
Hva er det kobberpasta brukes til da?
Det har mange ulike bruksområder, men skal ikke brukes på bremser med alu-kalipere. Kobber og alu er jo som kjent "svært dårlige venner", og det oppstår fort korrosjon mellom dem.
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Dag_Eriktirsdag 05. november 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. november 2024, klokken 11:01
Sitat fra: Dag_Erik på tirsdag 05. november 2024, klokken 10:35
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2024, klokken 15:46Kobberpasta skal ikke brukes og kan gjøre at kaliperne som er av aluminium korroderer. Hvis denne ikke er spesielt beregnete på aluminiumkalipere så ville jeg fjernet den med en gang.

Virkelig?
Hva er det kobberpasta brukes til da?
Det har mange ulike bruksområder, men skal ikke brukes på bremser med alu-kalipere. Kobber og alu er jo som kjent "svært dårlige venner", og det oppstår fort korrosjon mellom dem.

Jaja, da blir det strafferunde da, med dette kaliperfettet. Takk for svar  :)
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 14. desember 2024, klokken 11:18
Sitat fra: TRK på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:13Bak har de glidepinner alle sammen, både rød og grå. Den grå er forøvrig Mando.
Ja på P så var den jo bare malt rød, ellers helt lik LR grå - ble litt sjefting inne på forumene da husker jeg ;D
Tittel: Sv: DIY bremseservice mm.
Skrevet av: magneticonsdag 12. februar 2025, klokken 21:52
Det kan være lurt å sjekke tilstanden på bremserørene før det er forsent, og de må byttes, ved å ta bort innerskjermen.
Hvis rust oppdages slik som vist på filmen, så kan man stoppe videre rust ved å først fjerne løs rust med børste også dusje røret med syre som dreper/nøytraliserer rusten. denne trenger godt inn i porene. vent så til det tørker og mal over med tjæralin dekkende som tørker meget sent og trekker godt inn i porer (inneholder tjære og). den er egentlig beregna for treverk og kan brukes direkte på stål i minus 5 grader, som en grunning. Har stoppa rusten på gamletraktoren med god hell for flere år siden. og ser ny ut nå.

https://www.maxmaling.no/produkt/ferro-bet-rustvask-rust-rent-1-liter/

https://tjaralin.no/produkter-ute/   


https://www.youtube.com/watch?v=gUCcDBDHYF8