Sitat fra: Klykken på fredag 13. september 2019, klokken 10:39Et poeng det. Men hvis noen hadde spurt meg om hva jeg ville ha av en Lada og en Tesla på et Lada-forum skulle jeg likevel klart å svare Tesla. ;-)
S, uten tvil.
Digger luftunderstellet, skjermen(e), størrelsen og utseendet.
E:
ellers er dette et S-forum, så tvilsomt at du får så mye på Y-en. :p
Sitat fra: Klykken på fredag 13. september 2019, klokken 11:23Litt opphengt i 7 år ja. ;-) Tenker nok litt for mye at Tesla er som andre bilmerker. Der vet du jo at det kommer en ny modell hvert 6-7. år, så å kjøpe en splitter ny Audi i sitt 7. år er jo absolutt ikke lurt.
Foreslår at du venter et år, i og med at du virker opphengt i at bilen er 7 år - noe den ikke er. Facelift er som sagt fra 2016. Bilene oppdateres jevnlig med ny hardware, deler og så videre. Kjøper du ny Tesla nå, så er den helt ny med det nyeste av det nye.
Venter du et år, så kan du potensielt kjøpe en, i dine øyne, 8 år gammel bil. Eller en helt forandret S, med potensielt mange barnesykdommer. Det er jo moro det også. :)
Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 10:27
Begge bilene yter 0-100 km/t på 3,7 sekunder.
Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 11:17Du ønsker ikke å ha versjon 1.0 av en ny modell, og spesielt ikke fra Tesla, imho.
Model Y er jo en splitter ny og moderne bil - slik at man vet at man har "det nyeste" (i så fall av utseende / eksteriør) i 7 år fremover, mens Model S er inne i sitt 7. år og det kommer sikkert straks noe nytt.
Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 13. september 2019, klokken 12:09Yup. Se bilde (vedlagt). Hentet fra nettsidene til Tesla for 2 sekunder siden. "Long Range" Model S vs. "Performance" Model Y.Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 10:27
Begge bilene yter 0-100 km/t på 3,7 sekunder.
???
Sitat fra: GOS på fredag 13. september 2019, klokken 11:58Jeg fortjener vel en dose pepper for 7-årskrisen min. ;-) Må kanskje bare komme meg over den... Som dere sier er den jo oppgradert hele veien, og med "Raven" har den jo nå fått splitter nytt luftunderstell, ekstremt bra støyisolering, ny HW og AP3, ny motor (foran) og raskere lading (200 kW når SuC oppgraderes).
@Emohezis
Selv om Model S er en "7 år gammel" bil som du er så redd for så er den igså en helt annen klasse enn Y og 3.
Komforten og lydnivå var bedre i min 2014 modell S enn min Model 3. (S var for oss en ventepølse på at mindre bil skulle komme)
Ingen tvil om at jeg hadde valgt S foran Y med de kriteriene du setter opp.
Jeg trenger over hodet ikke plassen til S lenger, men støynivået i 3 er så mye dårligere enn S at jeg av og til detter innpå tanken å bytte til S igjen. S er også en god del mer komfortable.
Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 12:15Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 13. september 2019, klokken 12:09Yup. Se bilde (vedlagt). Hentet fra nettsidene til Tesla for 2 sekunder siden. "Long Range" Model S vs. "Performance" Model Y.Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 10:27
Begge bilene yter 0-100 km/t på 3,7 sekunder.
???
Sitat fra: MyMuffin på fredag 13. september 2019, klokken 13:09Ikke blandet. Er vel opp og vedtatt (trodde jeg..) at 0-60 mph og 0-100 km/t er det samme i bransjen når aks-tider oppgis, men er jo såvidt forskjell ja, så man kan jo komme litt heldigere ut av det med 0-60-måling fremfor 0-100. Ser på de norske sidene at Model S "Long Range" er målt til 3,8 sekunder, så du har rett sånn sett. 0,1 tidel i favør Model Y Performance da. :)Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 12:15Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 13. september 2019, klokken 12:09Yup. Se bilde (vedlagt). Hentet fra nettsidene til Tesla for 2 sekunder siden. "Long Range" Model S vs. "Performance" Model Y.Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 10:27
Begge bilene yter 0-100 km/t på 3,7 sekunder.
???
Ser du har blandet 0-60 mph og 0-100km/t, så det stemmer ikke helt.
0-62mph er det samme som 0-100km/t, dermed er nok Y'n bittelitt raskere på den sprinten ;)
Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 13:28Sitat fra: MyMuffin på fredag 13. september 2019, klokken 13:09Ikke blandet. Er vel opp og vedtatt (trodde jeg..) at 0-60 mph og 0-100 km/t er det samme i bransjen når aks-tider oppgis, men er jo såvidt forskjell ja, så man kan jo komme litt heldigere ut av det med 0-60-måling fremfor 0-100. Ser på de norske sidene at Model S "Long Range" er målt til 3,8 sekunder, så du har rett sånn sett. 0,1 tidel i favør Model Y Performance da. :)Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 12:15Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 13. september 2019, klokken 12:09Yup. Se bilde (vedlagt). Hentet fra nettsidene til Tesla for 2 sekunder siden. "Long Range" Model S vs. "Performance" Model Y.Sitat fra: emphezis på fredag 13. september 2019, klokken 10:27
Begge bilene yter 0-100 km/t på 3,7 sekunder.
???
Ser du har blandet 0-60 mph og 0-100km/t, så det stemmer ikke helt.
0-62mph er det samme som 0-100km/t, dermed er nok Y'n bittelitt raskere på den sprinten ;)
Sitat fra: fonberg på fredag 13. september 2019, klokken 13:42Vet forskjellen ja, men trodde bransjen oppgav samme tall uansett marked. Men tok feil gitt. :)
Der tar du feil. 0-60mph tilsvarer 0-96km/t. Tesla følger bransjestandard og oppgir forskjellige tall på de to øvelsene, avhengig av hvilken region de presenterer dem for.
Sitat fra: andvib på mandag 16. september 2019, klokken 13:33Høres bra ut! Andre forskjeller det er verdt å skrive hjem om? (Om du har erfaring med tidligere S-utgaver.) At motoren foran er ny er vel ikke så veldig merkbart kanskje - utover at den er mer effektiv. Bedre lydisolering? Bedre sammenskrudd?
Hentet en S Raven (ikke P) forrige uke. Den er temmelig mye bedre/strammere med de nye demperne. Det er to suspension-settings STD og SPORT. I STD er den omtrent som før, i SPORT er den mye mindre båt enn før. Stor merkbar forbedring.
Sitat fra: andvib på mandag 16. september 2019, klokken 15:02Da vet du godt hva du snakker om :+1:
Referanse P85 siden 2013, 75D siden 2018.
Sitat fra: andvib på mandag 16. september 2019, klokken 15:02Hvordan er den sammenlignet med P85 da? Virker jo som en temmelig kjørbar bil den nye Long Range "Raven", med nye dempere/understell og 0-100 på 3,8 sek. Nesten så man klarer seg uten Performance-utgaven...
bilen er jo lik utvendig (bortsett fra Dual Motor som på 3 bak) og innvendig.
Bedre støyisolasjon enn 2018 modell, men isolert sett mer lyd fra frontmotoren (ikke ulyd, men lyden er ikke der på Model 3).
Merkbart mye kjappere enn uncorked 75D, og morsommere å kjøre på Suspension SPORT.
Garantert en god del lavere forbruk, om ikke Tesla jukser med forbruksmålingen. Har ikke fått testet noe særlig ennå. Lader til 520km på 90% på displayet. Produksjonsdato 31.juli.
Referanse P85 siden 2013, 75D siden 2018.
Sitat fra: JorEl på mandag 16. september 2019, klokken 16:04Jeg tenker også at det må nærme seg tiden for kampanjerenter og gode tilbud... Jeg vil tro dette er siste år Tesla kan være mestselgende, kommer veldig mange gode konkurrenter nå med bl.a. VAG i spissen. Så vil tro Tesla prøver å sette tidenes salgsrekord for 2019 som vil stå seg inn i evigheten...Sitat fra: andvib på mandag 16. september 2019, klokken 15:02Da vet du godt hva du snakker om :+1:
Referanse P85 siden 2013, 75D siden 2018.
Raven frister, og kanskje er tiden inne for gode tilbud og kampanjerenter :)
Sitat fra: Sense på mandag 16. september 2019, klokken 21:43Model 3 er dessverre utelukket da jeg har hunder. Hadde ellers valgt 3 foran Y. :)
Meg kan du ikke spørre om sånt, for fronten på Y og 3 opplever jeg som gysli.
Når ræva på Y i tillegg er like butt og ræva som X, og det minimalistiske interiøret heller ikke faller i smak, så gir svaret seg selv.
Er i tillegg ganske sikker på at S kjører bedre enn Y. Alle høye biler har en klar ulempe med kjøreegenskapene. Eneste positive med Y er prisen i forhold til S. Men siden prisforskjellen er så stor, blir sammenligningen litt malplassert.
Hvis det er viktig med Performance, så ville jeg heller valgt model 3 Performance. Den har nydelige kjøreegenskaper, dog ikke like komfortable som S. Men 3 kjører sannsynligvis bedre enn Y. I tillegg har både S og 3 lengre rekkevidde.
Hva skal man da med den ekstra høyden? Hvor mye kjører du egentlig off-road?
Sitat fra: andvib på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:49Takk for svar. :)
Raven sml. med 2013 P85 (bakhjulstrekk): Raven kvikkere, og "lettere til bens" med 4WD.
P85 ble tunet litt ned og opp (mest ned) de første årene i takt med DU-trøbbelet.
Har kjørt endel 100D og Raven føles litt kvikkere også fra 70-80 og oppover, men det er nok i tilfelle ganske marginalt og kanskje farget av litt nybil-glede. Har kjørt altfor lite eg. ennå. Det er liksom uanstrengte kraftressurser tilgjengelig uansett.
Sitat fra: emphezis på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:56Sitat fra: andvib på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:49Takk for svar. :)
Raven sml. med 2013 P85 (bakhjulstrekk): Raven kvikkere, og "lettere til bens" med 4WD.
P85 ble tunet litt ned og opp (mest ned) de første årene i takt med DU-trøbbelet.
Har kjørt endel 100D og Raven føles litt kvikkere også fra 70-80 og oppover, men det er nok i tilfelle ganske marginalt og kanskje farget av litt nybil-glede. Har kjørt altfor lite eg. ennå. Det er liksom uanstrengte kraftressurser tilgjengelig uansett.
Har du prøvd "Raven" Performance da? Er det verdt de sinnsykt mange ekstra tusen kronene? (Selvsagt vil det aldri være verdt det, men du skjønner (kanskje) hva jeg mener...) Jeg har bare kjørt "Raven" Performance da de ikke har vanlig Long Range som demobil i Trondheim, skulle gjerne prøvd en ordinær LR for å kjenne forskjellen. Taktisk av dem å bare ha Performance som demobil, man blir jo litt forført...
Sitat fra: Klykken på onsdag 18. september 2019, klokken 09:52Er det ikke rart at de ikke informerte meg om det? Jeg var tydelig på at det var Long Range jeg skulle ha og ikke Performance... Var med meg ut i bilen og gav meg en kjapp innføring, nevnte ingenting om dette.
Ja, trykk på T-en øverst på skjermen, og velg modell i rullegardin-menyen. Så moderer bilen seg til å samsvare med det du har valgt. :)
Sitat fra: andvib på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:49
Raven sml. med 2013 P85 (bakhjulstrekk): Raven kvikkere, og "lettere til bens" med 4WD.
P85 ble tunet litt ned og opp (mest ned) de første årene i takt med DU-trøbbelet.
Har kjørt endel 100D og Raven føles litt kvikkere også fra 70-80 og oppover, men det er nok i tilfelle ganske marginalt og kanskje farget av litt nybil-glede. Har kjørt altfor lite eg. ennå. Det er liksom uanstrengte kraftressurser tilgjengelig uansett.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. september 2019, klokken 09:20Litt enig i den opplevelsen. Mercedes EQC og Audi e-tron 55 legger seg i "litt for slapp"-kategorien for meg, begge med 5,5ish sekund på 0-100.
Rent subjektivt opplever jeg 5 sekunder nå som greit. 5-5,5 sek er sprekt, men det føles ikke heftig eller kiler særlig i magen.
Under 4,5 derimot kiler og føles heftig. Det virker pt som om standarden for mange legger seg på 5-6 sek, de spreke har 4-5 og de skikkelig spreke har 3-4.
I gamledager var sub 10 sek i familiebil sprekt. Jeg husker godt når A6 og Saab 9-5 begge kom med 2,0t lavtrykksturbo og 0-100 på rundt 10 sek. Det var sprekt det ;D
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. september 2019, klokken 10:00Må nesten ha g-suit som jagerpilotene for å takle g-kreftene. :laugh:
Så kan du tenke deg Roadster 2.0 som er sagt skal klare øvelsen under 2 sek....