Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Porsgrunn på onsdag 11. september 2019, klokken 22:53
Det er nå solgt over 12 000 model 3 i Norge. Det nærmer seg høyeste antall av en modell på et år siden:
Nissan Leaf solgte 12 303 biler i 2018
VW Golf solgte 12 164 biler i 2017 (alle modeller og drivstoff)
VW Golf solgte 13 148 biler i 2016 (alle modeller og drivstoff)
VW Golf solgte 16 388 biler i 2015 (alle modeller og drivstoff)
Ford Sierra solgte 11 797 biler i 1986.
Enda mer imponerende blir det med tanke på at model 3 startet salget helt i slutten av februar og har brukt ca 7 måneder på å passere 12 000.
Kan de kanskje rekke å selge mer enn rekorden gjennom alle tider, VW Boble som solgte 16 706 biler i 1969, selv med salgs start nesten to måneder inn i året?
Redigert med tallene for golf fra 2015 og 2016 som selvfølgelig skal være med :)
Det kan umulig stemme, for jeg har lest at sedan knapt er salgbar i Norge.
Sitat fra: Kristian O på onsdag 11. september 2019, klokken 22:57
Det kan umulig stemme, for jeg har lest at sedan knapt er salgbar i Norge.
Hehe ja tenk hva den kunne solgt om det var en salgbar modell :D
Veldig gøy om dette skjer 😊 Gitt at 3/4 av året har gått, tilsier det 16000 biler. Men det bør kunne bli mye mer, siden september langt fra er ferdig! Blir nok 3 ukers utleveringsrush nå. Jeg venter i hvert fall på en TM3P - og X'en vår skal bli storebror.
Jeg ville ikke godkjent en slik rekord mht. at det leveres så mange biler med div. feil.
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 07:32
Jeg ville ikke godkjent en slik rekord mht. at det leveres så mange biler med div. feil.
Tror du boblene var feilfrie
Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 11. september 2019, klokken 22:53
Kan de kanskje rekke å selge mer enn rekorden gjennom alle tider, VW Boble som solgte 16 706 biler i 1969, selv med salgs start nesten to måneder inn i året?
Over 4500 biler til med kun halve september igjen og desember som reelle salgsmåneder? Neppe, tipper det ender på litt over 14k.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2019, klokken 07:38
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 07:32
Jeg ville ikke godkjent en slik rekord mht. at det leveres så mange biler med div. feil.
Tror du boblene var feilfrie 
Antar at de ikke var 100 % feilfrie. :)
(Skulle kanskje vært krav mht. antallsrekord f.eks. at biler som telles ikke har vært til reklamasjon de 2-3 første mnd...min har vært 2 ganger...)
Når skal de i så fall telles? Har ikke inntrykk av at de fleste reklamasjoner ender med avskilting og kondemnering
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 08:03
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2019, klokken 07:38
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 07:32
Jeg ville ikke godkjent en slik rekord mht. at det leveres så mange biler med div. feil.
Tror du boblene var feilfrie 
Antar at de ikke var 100 % feilfrie. :)
(Skulle kanskje vært krav mht. antallsrekord f.eks. at biler som telles ikke har vært til reklamasjon de 2-3 første mnd...min har vært 2 ganger...)
Mestselgende ja, men neppe best... ;D
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 08:34
Mestselgende ja, men neppe best... ;D
Gjeeeesp...
Man ser jo at flere her klarer å vri en gladsak på Model 3 forumet om til drittkasting.
Det er ikke noe annet en fantastisk at Model 3 selger så bra som den gjør. Som en annen sier så skulle det vært tilnærmet umulig å selge en sedan i Norge. Men merkevaren er ekstremt sterk i Norge og produktet bra (i de fleste sammenhenger også best).
Sitat fra: pekle på torsdag 12. september 2019, klokken 08:10
Når skal de i så fall telles? Har ikke inntrykk av at de fleste reklamasjoner ender med avskilting og kondemnering
Bilene blir ikke kondemnert.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB1KF201136
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB5KF217596
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB7KF333544
De registreres på Tesla Norge og avskiltes. Det er neppe snakk om tusenvis av biler, men det kan enkelt verifiseres ved å undersøke hvor mange Model 3 som er registrert på org nr pr i dag.
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. september 2019, klokken 08:56
Man ser jo at flere her klarer å vri en gladsak på Model 3 forumet om til drittkasting.
Du må huske på at det som er en gladsak for de fleste av oss, gjør fysisk vondt for enkelte individer her inne. Det er bare å kondolere...
Sitat fra: RuneW på torsdag 12. september 2019, klokken 09:31
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. september 2019, klokken 08:56
Man ser jo at flere her klarer å vri en gladsak på Model 3 forumet om til drittkasting.
Du må huske på at det som er en gladsak for de fleste av oss, gjør fysisk vondt for enkelte individer her inne. Det er bare å kondolere...
Vi snakkes om noen år...
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/13/195577456/forbrukerradet-tesla-er-pa-klagetoppen
Synes bare at det blir feil å skryte av rekorder vedr. ant. leveringer når mange leveringer ikke er 100 %.
Håper det forbedrer seg. :+1: Ellers mye bra/interessant med bilen og veldig bra nytt konsept.
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 09:38
Sitat fra: RuneW på torsdag 12. september 2019, klokken 09:31
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. september 2019, klokken 08:56
Man ser jo at flere her klarer å vri en gladsak på Model 3 forumet om til drittkasting.
Du må huske på at det som er en gladsak for de fleste av oss, gjør fysisk vondt for enkelte individer her inne. Det er bare å kondolere...
Vi snakkes om noen år...
Med tanke på signaturen din så lurer jeg på om du har hørt uttrykket "å kaste stein i glasshus".
Man kan jo ikke gjøre noe annet enn å rapportere trollene ---, og håpe at en moderator tar affære..
Edit: Fjernet brukernavnene.. men man ser hvem det er som ødela denne tråden med totalt irrelevant surr
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 09:42
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/13/195577456/forbrukerradet-tesla-er-pa-klagetoppen
Synes bare at det blir feil å skryte av rekorder vedr. ant. leveringer når mange leveringer ikke er 100 %.
Håper det forbedrer seg. :+1: Ellers mye bra/interessant med bilen og veldig bra nytt konsept.
Nettopp - Tesla er grei den for de som liker bilen og konseptet, men det blir helt feil å kalle den "best".
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 10:23
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 09:42
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/13/195577456/forbrukerradet-tesla-er-pa-klagetoppen
Synes bare at det blir feil å skryte av rekorder vedr. ant. leveringer når mange leveringer ikke er 100 %.
Håper det forbedrer seg. :+1: Ellers mye bra/interessant med bilen og veldig bra nytt konsept.
Nettopp - Tesla er grei den for de som liker bilen og konseptet, men det blir helt feil å kalle den "best".
Og hvor i denne tråden kaller man den "best"? Det er vel snakk om 'best/mest-selgende' her?
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 10:23
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 09:42
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/13/195577456/forbrukerradet-tesla-er-pa-klagetoppen
Synes bare at det blir feil å skryte av rekorder vedr. ant. leveringer når mange leveringer ikke er 100 %.
Håper det forbedrer seg. :+1: Ellers mye bra/interessant med bilen og veldig bra nytt konsept.
Nettopp - Tesla er grei den for de som liker bilen og konseptet, men det blir helt feil å kalle den "best".
Kjørte Kristiansund - Bø - Grenland - Kristiansund forrige helg. Til det er Tesla desidert best av dagens biler.
Spørsmålet er hva man legger i best og et annet mer interessant spørsmål er hvorfor det er relevant for denne tråden.
Som trådstarter og dermed den som lagde overskriften, meningen er helt klart best og mest i antall salg og salg på kort tid.
Ja det er litt smør på flesk, men det er vanskelig å forstå at det kan misforstås uten å ønske å gjøre det :-\
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 09:38
Vi snakkes om noen år...
Det bildet måtte vært fra en av de aller første leverte Model 3. Nå er det 2mm tjukk seig understellsmasse påført fra fabrikk siden 3. kvartal 2018, så det stemmer ikke.
Edit: Tesla har ikke plastkanaler eller "skjørt" nederst, og den luka til å åpne finnes ikke, så du bør være helt sikker på at bildet er fra en Tesla. Jeg er ganske sikker på at bildet ikke viser en Tesla engang, og at dette er fake "news".
Skjønner ikke idiotene som rakker ned på elbiler av annet fabrikat at de bidrar til at folk kjøper seg fossilbiler i stedenfor? Saklig kritikk er bra - men slike hate-boys ødelegger bare for utbredelsen av elbiler og miljøet på jorden generelt.
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 09:38
Vi snakkes om noen år...
(https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=48250.0;attach=69966;image)
Sitat fra: Autowinder på torsdag 12. september 2019, klokken 11:45
Tesla har ikke plastkanaler eller "skjørt" nederst, og den luka til å åpne finnes ikke, så du bør være helt sikker på at bildet er fra en Tesla. Jeg er ganske sikker på at bildet ikke viser en Tesla engang, og at dette er fake "news".
Jeez, Ingeniøren - var det slik du fant bildet ditt?
https://duckduckgo.com/?q=jaguar+rust&t=ffsb&ia=images&iax=images (https://duckduckgo.com/?q=jaguar+rust&t=ffsb&ia=images&iax=images)
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 12. september 2019, klokken 12:04
Skjønner ikke idiotene som rakker ned på elbiler av annet fabrikat at de bidrar til at folk kjøper seg fossilbiler i stedenfor? Saklig kritikk er bra - men slike hate-boys ødelegger bare for utbredelsen av elbiler og miljøet på jorden generelt.
Ja - det er noen som mangler noe. Disse går ofte igjen her.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2019, klokken 07:38
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 07:32
Jeg ville ikke godkjent en slik rekord mht. at det leveres så mange biler med div. feil.
Tror du boblene var feilfrie 
Når noen sier noe slikt, så er det en helt egen agenda som ikke har med fakta å gjøre.
En av de andre bestselgerne var Ford Sierra. I say no more
Hva ønsker du å oppnå, "ingeniøren"? Det ER solgt ufattelig mange model 3, og det GÅR mot en salgsrekord uansett hvor mye dritt du sprer om andre ting enn tema.
"Ingeniøren" vet jo alt om feil hos Tesla.
Han eier jo ingen Tesla selv :-)
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. september 2019, klokken 13:18
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2019, klokken 07:38
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 07:32
Jeg ville ikke godkjent en slik rekord mht. at det leveres så mange biler med div. feil.
Tror du boblene var feilfrie 
Når noen sier noe slikt, så er det en helt egen agenda som ikke har med fakta å gjøre.
En av de andre bestselgerne var Ford Sierra. I say no more 
Min skjulte mørke agenda er...hold dere fast!... å dra hjem å spise middag nå. ;)
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 10:23
Sitat fra: JIB på torsdag 12. september 2019, klokken 09:42
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/13/195577456/forbrukerradet-tesla-er-pa-klagetoppen
Synes bare at det blir feil å skryte av rekorder vedr. ant. leveringer når mange leveringer ikke er 100 %.
Håper det forbedrer seg. :+1: Ellers mye bra/interessant med bilen og veldig bra nytt konsept.
Nettopp - Tesla er grei den for de som liker bilen og konseptet, men det blir helt feil å kalle den "best".
Trodde ikke det var noen "ingeniør" grad i kverulering, men det har du motbevist med glans..
Ingeniør er jo ikke en vernet tittel så alle kan kalle seg det.
Sitat fra: Vidar1979 på torsdag 12. september 2019, klokken 17:21
Ingeniør er jo ikke en vernet tittel så alle kan kalle seg det.
Tydeligvis :D
Sitat fra: Klykken på torsdag 12. september 2019, klokken 14:03
Hva ønsker du å oppnå, "ingeniøren"? Det ER solgt ufattelig mange model 3, og det GÅR mot en salgsrekord uansett hvor mye dritt du sprer om andre ting enn tema.
Kan vel svar deg, da du i alle fall var er en grei person å diskutere med. Jeg reagerte på at trådstarte skrev det var den beste bilen siden 1969, men en kort kommentar at det var jeg uenig i. Resultatet var dritt slengt tilbake, som jeg selvfølgelig ikke burde svart på. Jeg har aldri sagt at Jaguar er best, den har sine unoter den og. Faktisk er ingen bil best, men tilpasset litt forskjellig målgrupper. Best for noen, andre synes det er ei skramlekasse.
Nå har vel trådstartet moderert og oppklart sine uttalelser så da er det case closed for min del før det kommer flere personangrep.
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 19:45
Nå har vel trådstartet moderert og oppklart sine uttalelser ...
Han har oppklart hva som mentes med overskriften overfor den ene som klarte å missforstå/misstolke den. Kan ikke se at han har moderert noe.
Virker som om du leste overskriften som om den lød "Model 3 er den beste (og i tillegg mestselgende) bilmodell siden 1969!". Men det er altså ikke det som står der. Ja, han kunne helt klart droppet "best og " uten at det hadde endret noe ved betydningen av hva som står der.
Når man teller hvor mange biler i en salgsstatistikk så er det hvor mange som er blitt registrert. Om en bilmodell har biler med feil når de leveres er de fortsatt med i statistikken.
Husker tilbake til den gang Sierra var en "populær" bilmodell da ble det registrert mange biler som sto hos forhandleren uten at de var solgt, dette for å få opp antallet på statistikken.
De begynte den gang "bilutleie" med de.
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 19:45
Nå har vel trådstartet moderert og oppklart sine uttalelser så da er det case closed for min del før det kommer flere personangrep.
Innlegget fra 10:23 er en grei sak, men ser du ikke selv at det blir useriøst og tendensiøst med det neste innlegget ditt? Er det konstruktivt og bra for en forumdiskusjon, å reposte det bildet som mange har sett delt i en fake nedrakking av Tesla tidligere, og slenge kjekt på «Vi snakkes om noen år...» ?
Sitat fra: Autowinder på torsdag 12. september 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 19:45
Nå har vel trådstartet moderert og oppklart sine uttalelser så da er det case closed for min del før det kommer flere personangrep.
Innlegget fra 10:23 er en grei sak, men ser du ikke selv at det blir useriøst og tendensiøst med det neste innlegget ditt? Er det konstruktivt og bra for en forumdiskusjon, å reposte det bildet som mange har sett delt i en fake nedrakking av Tesla tidligere, og slenge kjekt på «Vi snakkes om noen år...» ?
Der satte du fingeren rett på, Autowinder
Sitat fra: Toalmar på torsdag 12. september 2019, klokken 20:31
Når man teller hvor mange biler i en salgsstatistikk så er det hvor mange som er blitt registrert. Om en bilmodell har biler med feil når de leveres er de fortsatt med i statistikken.
Husker tilbake til den gang Sierra var en "populær" bilmodell da ble det registrert mange biler som sto hos forhandleren uten at de var solgt, dette for å få opp antallet på statistikken.
De begynte den gang "bilutleie" med de.
Lurer på hvor mange Sierra det er igjen nå?
Coswort utgaven er jo en klassiker, men de andre har stort sett forsvunnet. Bobla er også blitt skjelden, men kommer jo nå i tillegg til all veteranoppussing til å få et originalt elbilkit fra VAG basert på E-up.
Kan bli morsomt om 20 -30 år, å se hvor mange Model 3 som fremdeles finnes og hva folk mener om dem da.
Sitat fra: Autowinder på torsdag 12. september 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2019, klokken 19:45
Nå har vel trådstartet moderert og oppklart sine uttalelser så da er det case closed for min del før det kommer flere personangrep.
Innlegget fra 10:23 er en grei sak, men ser du ikke selv at det blir useriøst og tendensiøst med det neste innlegget ditt? Er det konstruktivt og bra for en forumdiskusjon, å reposte det bildet som mange har sett delt i en fake nedrakking av Tesla tidligere, og slenge kjekt på «Vi snakkes om noen år...» ?
Det er en taktikk å vri det over til at en selv er blitt angrepet. Gjerne med personangrep som sympatikortet..
Toppen av kransekaka er å klage i andre fora (hifisentralen) under samme brukernavn over den håpløse Tesla menigheten her.
En kan vel spørre seg om at det er en bra ting at det nå har gått fra "Wow, en TM3!" til "Gjeeesp, enda en TM3" ;) Personlig skjønner jeg hvorfor den har solgt så bra for bilen selv er både morsom å kjøre samt helt grei for en liten familie. Må riktignok innrømme at jeg savner bagasjerommet i den gamle stasjonsvogna dog.
Sitat fra: bjornskj på fredag 13. september 2019, klokken 09:27
Må riktignok innrømme at jeg savner bagasjerommet i den gamle stasjonsvogna dog.
Ja, slik sett kunne Tesla spart seg å gjøre så mange endringer fra Model 3 til Model Y, de kunne bare laget en stasjonsvognutgave av Model 3. Selv om det ville gitt en litt høyere Cd, så ville ikke CdA blitt så mye høyere.
Sitat fra: bjornskj på fredag 13. september 2019, klokken 09:27
En kan vel spørre seg om at det er en bra ting at det nå har gått fra "Wow, en TM3!" til "Gjeeesp, enda en TM3" ;)
Selv om det var morsomt å være "den første i bydelen med TM3", så vil jeg si jo flere jo bedre.
Om du har behov for å skille seg ut, så er nok ikke TM3 noe for deg (og blir det i mindre og mindre grad) :D
Sikkert trygt og godt når samtlige naboer har maken bil.
Kulhetsfaktoren blir nok ikke all verden så for dem som synes bil er gøy så blir denne nye 'folkevognen' ganske kjip.
Dersom en har behov for å skille seg ut må man enten kjøpe en bil andre ikke har råd til eller en bil andre ikke vil ha. Da er Tesla feil valg.
Beste kjøp og følgelig mestselgende bil siden 1969 med god margin kunne det stått :)
Har nå kjørt 10K km siden juni uten noe tull som helst.
25-30% SoC etter 25 mil daglig i + hastighet med mye motorvei, er det faktisk ikke noen andre som matcher.
Har vært innom Oslo Nord to ganger for å kjøpe lader og matter, bare opplevd god service og hyggelige personer.
Fatter ikke at det er så enormt mye syting, kan det ha noe med hvordan man selv oppfører seg?
Sitat fra: Roy N på fredag 13. september 2019, klokken 11:59
Har nå kjørt 10K km siden juni uten noe tull som helst.
Fatter ikke at det er så enormt mye syting, kan det ha noe med hvordan man selv oppfører seg?
Du gir jo svaret selv; du har ikke opplevd noe tull - ergo ingen grunn til å være missfornøyd.
Selv har jeg hatt flere Teslaer og virkelig vært glad i både bil og selskap, men jeg har altså opplevd å vente i halvannet år på utbedring av en skade påpekt ved utlevering (!). Jeg har også måttet ta fri fra jobb for å levere bil på servicesenter annet sted i landet, fordi jeg etter 9 måneder (!) ikke kunne vente lengre på ny time (de avlyste avtalte timer, manglet deler etc) - og kjøper av bilen (jeg skulle bytte til ny Tesla faktisk) ikke ville kjøpe min gamle dersom mangelen ikke var utbedret. Hvis du mener slike historier er syting, så må du gjerne mene det.
Tidligere har de vært greie på å godkjenne reklamasjonssaker (problemet har altså vært tiden det har tatt - ting har nå blitt ordnet), nå i det siste er de etter hva jeg hører blitt vanskelige der også (men det har jeg ingen erfaringer med selv - det er kun ventetider jeg smertelig har fått erfare)
Skjønner nok at 1 1/2 år og 9 mnd venting ikke går under syting de fleste av oss.
Men her under Model 3 avd er det ingen som kan påberope seg dette.
Skal nevnes at jeg kjøpte forsikring som inkluderer leiebil ved evt driftstans perioder (hele perioden), men lager da ingen tråd om hvor dyr forsikringen på Model 3 er av den grunn.
Sitat fra: Roy N på fredag 13. september 2019, klokken 13:43
Skjønner nok at 1 1/2 år og 9 mnd venting ikke går under syting de fleste av oss.
Men her under Model 3 avd er det ingen som kan påberope seg dette.
Skal nevnes at jeg kjøpte forsikring som inkluderer leiebil ved evt driftstans perioder (hele perioden), men lager da ingen tråd om hvor dyr forsikringen på Model 3 er av den grunn.
Ventet over 1/2 år nå på utbedring av lakkskader fra utlev. på mod. 3 + vært inne 2 ganger for fiks av rundt 15 feil. Par feil ser ikke ut som de har fikset.
Sitat fra: JIB på fredag 13. september 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Roy N på fredag 13. september 2019, klokken 13:43
Skjønner nok at 1 1/2 år og 9 mnd venting ikke går under syting de fleste av oss.
Men her under Model 3 avd er det ingen som kan påberope seg dette.
Skal nevnes at jeg kjøpte forsikring som inkluderer leiebil ved evt driftstans perioder (hele perioden), men lager da ingen tråd om hvor dyr forsikringen på Model 3 er av den grunn.
Ventet over 1/2 år nå på utbedring av lakkskader fra utlev. på mod. 3 + vært inne 2 ganger for fiks av rundt 15 feil. Par feil ser ikke ut som de har fikset.
15 feil?? Blir jo mitt nysgjerrig, hva var feilene?
Sitat fra: kråkebolle på fredag 13. september 2019, klokken 15:55
Sitat fra: JIB på fredag 13. september 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Roy N på fredag 13. september 2019, klokken 13:43
Skjønner nok at 1 1/2 år og 9 mnd venting ikke går under syting de fleste av oss.
Men her under Model 3 avd er det ingen som kan påberope seg dette.
Skal nevnes at jeg kjøpte forsikring som inkluderer leiebil ved evt driftstans perioder (hele perioden), men lager da ingen tråd om hvor dyr forsikringen på Model 3 er av den grunn.
Ventet over 1/2 år nå på utbedring av lakkskader fra utlev. på mod. 3 + vært inne 2 ganger for fiks av rundt 15 feil. Par feil ser ikke ut som de har fikset.
15 feil?? Blir jo mitt nysgjerrig, hva var feilene?
Se tråden om feil og mangler: 3-4 pakninger lå feil i dører, 1 pakning feil på tak, SW både kart/system feilet flere ganger og deler skiftet vedr. dette, bass feil på anl., plastbeskyt. fra fabrikk ikke fjernet, filt rundt 2 hjul løs, div. deler byttes p.g.a. feil med sikkerhetsbelte, skjerm i svart, skjerm slår seg av under fart, flere vibr. lyder, skjerm feil montert, den lukkes ikke, den åpnes ikke, lufttrykksensor feil, vindusheis fungerer ikke og deler byttet er noe jeg husker nå. Glemte 1 "hjemmeservice" i tillegg: 3 ts-besøk fra 6.3 e. 18 000 km.
Kan ikke dy meg, men dinside.no seksjon motor slår STORT opp; https://www.dinside.no/motor/30-prosent-lengre-rekkevidde/71540837
«Norgesfavoritten» får lengre rekkevidde!!!!
Ikke noe galt med Ioniq, men å kalle den Norgesfavoritt er vel å dra det langt med snaue 8300 solgte biler totalt og 10. plass, med godt over 200 000 andre biler fra produsenter som har solgt mer. Lurer på hvor mye Dinside får av Hyundai for å skrive den artikkelen? ;-)
I dag passerte Model 3 registreringene 13 100 biler. Det betyr at nå er det fler Model 3 registrert i Norge enn Model X.
Det er nå snart bare VW sine rekorder med Boble 16 706 biler i 1969 og Golf 16 388 biler i 2015 igjen, alle andre er slått med god margin.
TU skriver om saken
https://www.tu.no/artikler/teslas-folkemodell-er-i-ferd-med-a-sla-den-50-ar-gamle-rekorden-til-folkevogna/474750 (https://www.tu.no/artikler/teslas-folkemodell-er-i-ferd-med-a-sla-den-50-ar-gamle-rekorden-til-folkevogna/474750)
En ny VW 1300 var antagelig den mest solgte Bobla i 1969, og kostet 16600,- i følge Hvem Hva Hvor fra 1969.
Så mens nordmenn antagelig la kr 277.320.000,- i kjøpene den gang, er det også en ny rekord med tanke på at over 13000 solgte Tesla Model 3, med en gjennomsnittspris på (f.eks) 462.000,- så har jo norske forbrukere lagt over 6 milliarder kroner i "tillit" til Tesla ;)
16600,- i januar 1969 tilsvarer i følge prisindekskalkulatoren til SSB ca 160 000,- i desember 2018.
Om dette også gjenspeiler samme forhold når det gjelder kjøpekraft er jeg usikker på.
Sitat fra: Autowinder på onsdag 25. september 2019, klokken 09:43
En ny VW 1300 var antagelig den mest solgte Bobla i 1969, og kostet 16600,- i følge Hvem Hva Hvor fra 1969.
Det stemmer antakelig
Den billigste bobla i 1969 til kr 14 800 blir kr 141 110
Den dyreste til kr 25 500 blir kr 243 129
Det ser ut til at biler ikke har blitt billigere med årene :-\
https://www.ssb.no/kpi/
Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 25. september 2019, klokken 12:35
Sitat fra: Autowinder på onsdag 25. september 2019, klokken 09:43
En ny VW 1300 var antagelig den mest solgte Bobla i 1969, og kostet 16600,- i følge Hvem Hva Hvor fra 1969.
Det stemmer antakelig
Den billigste bobla i 1969 til kr 14 800 blir kr 141 110
Den dyreste til kr 25 500 blir kr 243 129
Det ser ut til at biler ikke har blitt billigere med årene :-\
https://www.ssb.no/kpi/
Nå ja. Det er jo vesentlig flere i dag som har økonomi til å finansiere enn Model 3 enn det var i 1969. Den totale velstanden er jo noe helt annet i dag.
Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 25. september 2019, klokken 12:35
Sitat fra: Autowinder på onsdag 25. september 2019, klokken 09:43
En ny VW 1300 var antagelig den mest solgte Bobla i 1969, og kostet 16600,- i følge Hvem Hva Hvor fra 1969.
Det stemmer antakelig
Den billigste bobla i 1969 til kr 14 800 blir kr 141 110
Den dyreste til kr 25 500 blir kr 243 129
Det ser ut til at biler ikke har blitt billigere med årene :-\
https://www.ssb.no/kpi/
Det kommer vel an på hvordan en ser på det :)
Ingen ville vel ved sine fulle fem betalt 160 000,- i dag for en bil som er så simpel som bobla.
"Nye" e-Up! koster vel fra 175 000,-
Den er ikke så langt fra i størrelse. Men i komfort og sikkerhet derimot ;)
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.
Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.
Helt klart, og det er ikke bare TEK 17 som drar opp prisen, utbyggerne og entreprenørene tjener jo rått i forhold til 1969. Så mens gjennomsnittsnordmannen kom i mål med ca 5 årslønner for en bra ny bolig den gang, er det fort 10 årslønner nå...
Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.
Som da tilsvarer rundt 2,5 millioner nå? Det kan man få en bra bolig for i mesteparten av landet. Pressområdene i de større byene er unntaket.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2019, klokken 14:08
Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.
Som da tilsvarer rundt 2,5 millioner nå? Det kan man få en bra bolig for i mesteparten av landet. Pressområdene i de større byene er unntaket.
Du kan IKKE bygge en ny bolig til 2.5 mill noe sted i landet gitt at du ikke gjør alt selv - men å kjøpe en gammel kan du jo få til. Å bygge ny bolig er kun en investering i pressområder (by/bynære områder) - andre steder kan det bli det fort bli en tapsbombe i likhet med bilkjøp
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. september 2019, klokken 14:19
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2019, klokken 14:08
Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.
Som da tilsvarer rundt 2,5 millioner nå? Det kan man få en bra bolig for i mesteparten av landet. Pressområdene i de større byene er unntaket.
Du kan IKKE bygge en ny bolig til 2.5 mill noe sted i landet gitt at du ikke gjør alt selv - men å kjøpe en gammel kan du jo få til. Å bygge ny bolig er kun en investering i pressområder (by/bynære områder) - andre steder kan det bli det fort bli en tapsbombe i likhet med bilkjøp
Ikke bare det, bilen kostet bortimot det samme over hele landet den gang :D
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. september 2019, klokken 14:19
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2019, klokken 14:08
Sitat fra: jlan på onsdag 25. september 2019, klokken 12:53
Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.
Som da tilsvarer rundt 2,5 millioner nå? Det kan man få en bra bolig for i mesteparten av landet. Pressområdene i de større byene er unntaket.
Du kan IKKE bygge en ny bolig til 2.5 mill noe sted i landet gitt at du ikke gjør alt selv - men å kjøpe en gammel kan du jo få til. Å bygge ny bolig er kun en investering i pressområder (by/bynære områder) - andre steder kan det bli det fort bli en tapsbombe i likhet med bilkjøp
Om vi snakker enebolig, så nei. Leiligheter og mindre rekkehus er en annen sak. Men direkte sammenlignbart er det ikke da den tekniske kvaliteten er svært mye høyere i dag enn i 1969. Slikt koster selvsagt. Jeg tipper også at mengden egeninnsats i 1969 var en god del høyere i snitt enn for nye boliger i dag.
Sitat fra: Autowinder på onsdag 25. september 2019, klokken 09:43
Hvem Hva Hvor fra 1969.
Den bilen som ligger nærmest TM3 i plass og ytelse i den listen er vel Rover P5B 3.5 liter V8, som altså kostet mer enn 4 folkevogner.
L: 4.74/4.69, B:1.78/1.85 H: 1.54/1.44, Vekt : 1640/1856
Vanskelig å sammenligne økonomisk situasjon før og nå mht. fordelene til elbil også: Her i Oslo kan utgiften være 50-60 000,- lavere i året til en elbil i forhold til en fossilbil. (F.eks. 30 000 på drivstoffutg.+årsavg.+bom+parkeringsavg.) Hvis det hadde vært mulig å kjøpe en boble til 16 000,- nå hadde den kanskje vært dyrere å kjøpe+eie f.eks. i 10 år i sammenligning med en mod. 3.
Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 11. september 2019, klokken 22:53
Enda mer imponerende blir det med tanke på at model 3 startet salget helt i slutten av februar og har brukt ca 7 måneder på å passere 12 000.
Kan de kanskje rekke å selge mer enn rekorden gjennom alle tider, VW Boble som solgte 16 706 biler i 1969, selv med salgs start nesten to måneder inn i året?
I følge https://elbilstatistikk.no/ ser det ut til at model 3 nå har passert 14 000 registrerte biler i år, jeg begynner å tro ny historisk rekord kan være mulig.
Tesla har, om jeg har forstått det riktig, levert mindre enn de kunne gjort i Norge de siste månedene blant annet pga høye leveringstall til Nederland før endringer i avgiftssystemet der. Dersom ikke det er flere slike ting som skjer i løpet av året kan det med to måneder og en kvartalsavslutting være muligheter for mer enn de nødvendige 2 700 manglende bilene på veg til Norge.
Det er selvfølgelig også mulig de velger å prioritere f eks hjemmemarkedet eller andre steder ut året, men med de lave tallene siste måned tror jeg at Norge kommer til å få nok til at vi kommer nærme eller passer 16 706 biler.