Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: IbizaMan på mandag 09. september 2019, klokken 22:11
Jeg har akkurat byttet kontakt på tilhengeren fra den eldere 7-pins kontakten til den nyere 13-pins. Da slipper jeg adapter når jeg skal dra den med Tesla'en.
MEN, når jeg ser i manualen til Tesla så virker det som om plasseringen på pinnene ikke samsvarer med det som er "standard" i bransjen. Pinne nr. 3 og 4 virker som er byttet om på. Slik jeg har forstått det så er alltid jord koplet til den nederste pinnen i midten.
Noen som har peiling?
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Denne bekrefter iallefall det du mener https://oslotilhengerservice.no/koblingsskjema-13-polet-kontakt/
Ja, da er vel egentlig bare spørsmålet om det er en feil i Tesla sin brukerhåndbok eller om de faktisk avviker fra standarden. Jeg velger å tro det første. Skal få sjekket dette relativt raskt mot egen henger.
Meiner det virkar som det skal på min i alle fall.
Sitat fra: Kenneth Frantzen på tirsdag 10. september 2019, klokken 08:37
Meiner det virkar som det skal på min i alle fall.
Ja, jeg vil jo tro at det fungerer ettersom ingen har rapportert inn problemstillingen. Det er nok bare feil i dokumentasjonen. Tester ut senere i dag.
Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:04
Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.
Neppe...det er derfor kontaktpunktene nummereres. Da er det enkelt å vite hvilken side man ser fra.
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:04
Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.
Det spiller ingen rolle med tanke på hvor jord skal være koplet til ettersom den ifølge standarden er sentrert. Men du har helt rett med tanke på alle pinner som ikke ligger i sentrum da må man vite om man ser kontakten forfra eller fra ledningssiden. Det ser ut som de aller fleste viser pinnene sett fra ledningssiden.
Men altså, for pinne nr. 3 ifølge standarden (Tesla nr.4) så spiller ikke dette noen rolle.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:56
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:04
Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.
Neppe...det er derfor kontaktpunktene nummereres. Da er det enkelt å vite hvilken side man ser fra.
OK, da bør du kunne si om bildet tidligere i tråden, er av stikkontakten eller støpselet. ;)
Jeg tror det er bildet av hengersiden, da det ser ut til å være en tapp øverst. Bilen pleier å ha spor for tappen. Bildet ser ut til å være opp ned ift. skjemaer på nettet. Men ja, det er feil uansett sammenlignet med DIN 72570.
Sitat fra: Autowinder på onsdag 11. september 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:56
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:04
Det spørs om bildet viser syn inn i bilens stikkontakt, eller som er mer trolig, et bilde på støpselet som er "motsatt".
Støpselet er jo det det som regel løsner ledninger fra nå og da og brukeren ønsker å bringe i orden.
Neppe...det er derfor kontaktpunktene nummereres. Da er det enkelt å vite hvilken side man ser fra.
OK, da bør du kunne si om bildet tidligere i tråden, er av stikkontakten eller støpselet. ;)
Jeg tror det er bildet av hengersiden, da det ser ut til å være en tapp øverst. Bilen pleier å ha spor for tappen. Bildet ser ut til å være opp ned ift. skjemaer på nettet. Men ja, det er feil uansett sammenlignet med DIN 72570.
Ja, bildet er feil uansett hvordan vi tolker det. Tappen skal helt klart være vendt ned og pinne 3 og 4 er nok byttet om på. Ser man nøye på bildet kan man se at avstanden mellom pinnene er forskjellig og det er heller ikke symmetri i tegningen. Så konklusjonen er svært dårlig håndtverk av Tesla.
Velger å se helt bort fra denne tegningen i brukermanualen og forholder meg til standarden som jeg antar Tesla faktisk følger. Tenker vi legger denne død :) :+1:
Jeg har henger med 7-pol kontakt, og siden bilen krever 13-pin er det vel to muligheter:
1. Kjøpe et adapter
2. Bytte tut på tilhengerledningen.
MEn da må jeg spørre her: Er det bare å klippe av 7-polstikket, og koble på 13-polstikket etter gjeldende skjema? Eller er det feil ledning og hele ledningsnettet på hengeren må skiftes?
Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 13:11
Jeg har henger med 7-pol kontakt, og siden bilen krever 13-pin er det vel to muligheter:
1. Kjøpe et adapter
2. Bytte tut på tilhengerledningen.
MEn da må jeg spørre her: Er det bare å klippe av 7-polstikket, og koble på 13-polstikket etter gjeldende skjema? Eller er det feil ledning og hele ledningsnettet på hengeren må skiftes?
Bare å klippe og bytte. Ny 13-pols kontakt koster 129,- på Biltema. Anbefaler alle med henger med 7-pins kontakt å gjøre dette fremfor å bruke adapter.
Supert. Da gjør jeg det.
I tillegg til å kjøpe adapter for de gangene man låner henger på IKEA/Obs/Shell etc :-)
Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 14:09
Supert. Da gjør jeg det.
I tillegg til å kjøpe adapter for de gangene man låner henger på IKEA/Obs/Shell etc :-)
Sjelden man trenger det også nå. De siste gangene jeg har lånt henger på CircleK, så hadde de kabel med både 7 og 13-pin plugg. :+1:
Sitat fra: sjokomelk på fredag 15. november 2019, klokken 15:15
Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 14:09
Supert. Da gjør jeg det.
I tillegg til å kjøpe adapter for de gangene man låner henger på IKEA/Obs/Shell etc :-)
Sjelden man trenger det også nå. De siste gangene jeg har lånt henger på CircleK, så hadde de kabel med både 7 og 13-pin plugg. :+1:
Ja utleiehengere har jo oftest løse spiralkabler.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 13:11
Jeg har henger med 7-pol kontakt, og siden bilen krever 13-pin er det vel to muligheter:
1. Kjøpe et adapter
2. Bytte tut på tilhengerledningen.
MEn da må jeg spørre her: Er det bare å klippe av 7-polstikket, og koble på 13-polstikket etter gjeldende skjema? Eller er det feil ledning og hele ledningsnettet på hengeren må skiftes?
Bare å klippe og bytte. Ny 13-pols kontakt koster 129,- på Biltema. Anbefaler alle med henger med 7-pins kontakt å gjøre dette fremfor å bruke adapter.
For å pike litt her, regner med at det er støpselet på hengeren det er snakk om å bytte ikke stikkontakten på bilen?
Støpsel = plugg = han
Stikkontakt = stikk = kontakt = hun
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. november 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Slarre40 på fredag 15. november 2019, klokken 13:11
Jeg har henger med 7-pol kontakt, og siden bilen krever 13-pin er det vel to muligheter:
1. Kjøpe et adapter
2. Bytte tut på tilhengerledningen.
MEn da må jeg spørre her: Er det bare å klippe av 7-polstikket, og koble på 13-polstikket etter gjeldende skjema? Eller er det feil ledning og hele ledningsnettet på hengeren må skiftes?
Bare å klippe og bytte. Ny 13-pols kontakt koster 129,- på Biltema. Anbefaler alle med henger med 7-pins kontakt å gjøre dette fremfor å bruke adapter.
Er ledningene alltid farget i henhold til skjema? Kan en med mange tommeltotter fikse dette eller er det stor sjanse for å rote det til?
KAn forøvrig bemerke at tilhengerfestet var skikkelig vanskelig å få på plass ...
Den ballen som skal løse ut låsekulene satt hard fast og festet trengte litt ekstra motivasjon med en bit 2"x4"...
Sitat fra: Slarre40 på tirsdag 19. november 2019, klokken 21:24
KAn forøvrig bemerke at tilhengerfestet var skikkelig vanskelig å få på plass ...
Den ballen som skal løse ut låsekulene satt hard fast og festet trengte litt ekstra motivasjon med en bit 2"x4"...
Det var mitt og dei fyrste gongene, men no som eg har hatt det av og på nokre gonger smett det fint på plass.
Sitat fra: S4e på tirsdag 19. november 2019, klokken 20:37
Er ledningene alltid farget i henhold til skjema? Kan en med mange tommeltotter fikse dette eller er det stor sjanse for å rote det til?
Nei, dette kommer helt an på hvilken henger du har og hvilken årgang denne er fra. Det stemte i alle fall veldig dårlig på min Tysse henger som er noen år gammel. Ta masse bilder når du demonterer slik at du kan "mappe" riktig farge til riktig terminal på det nye støpselet.
En annen ting man bør ta hensyn til er at ledningsdimensjonen på kabel ikke stemmer med forventet dimensjon til nytt støpsel. Jeg måtte bruke noe Tec7 for å få det helt tett ettersom kabelen ikke fylte dimensjonen 100% til det nye støpselet. Men sikkert bedre å bruke noen gummiutforinger om man møter på denne utfordringen....