Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq => Emne startet av: nyogusikker på lørdag 07. september 2019, klokken 00:27

Tittel: Prute argumenter
Skrevet av: nyogusikkerlørdag 07. september 2019, klokken 00:27
Vurderer å kjøre ett stykke for å sjekke ut en ioniq, egentlig rett over mitt budsjett, men den har alle mine krav😂

Dårlig på pruting/dealing; hva er de beste prute argumentene om dagen?

Er en norsk 2017 mod, sknn\ teknikk  om det har noe å si🤷🏻‍♀️
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 07. september 2019, klokken 01:20
Du kan bruke kampanjeprisene som nå ligger ute og regne ut kostnad per kilometer ved å ta utgangspunkt i 200.000 km levetid. Dersom bruktbilen gir høyere gjenstående kostnad per km enn nybil så forsøker bruktbilselgeren å selge til for høy pris. Du kan også bruke overgangen til ny modell som argument.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: arthurlørdag 07. september 2019, klokken 12:33
En tilsvarende helt ny bil har vel en pris fra forhandler som er tilgjengelig og så kan man diskutere hva som er rimelig prosentvis fradrag på en bil som er 2 år gammel og komme frem til et tall? 20% første året og deretter 14% per år, totalt 34% er tall som brukes her; https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: nyogusikkersøndag 08. september 2019, klokken 00:40
Sitat fra: snakkesalig på lørdag 07. september 2019, klokken 11:05
Km stand? Prisforlangende?

Jeg ser på flere, men ca 229-259 000, mellom 20-50 000km.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: nyogusikkersøndag 08. september 2019, klokken 00:46
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 07. september 2019, klokken 01:20
Du kan bruke kampanjeprisene som nå ligger ute og regne ut kostnad per kilometer ved å ta utgangspunkt i 200.000 km levetid. Dersom bruktbilen gir høyere gjenstående kostnad per km enn nybil så forsøker bruktbilselgeren å selge til for høy pris. Du kan også bruke overgangen til ny modell som argument.

Hvordan gjør jeg det? Mulig jeg ikke skjønte hva du mente...
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 08. september 2019, klokken 08:42
Et eksempel (vi har nettopp kjøpt Ioniq selv):

Nypris på veien: kr 290.000 (tilbud fra Aaby Auto med vinterdekk)
Antatt levetid: 200.000 km
Kjøpspris per km: kr 1,45/km

Så til en bruktbil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150728361
Bruktpris: kr 199.000
Km-stand: 85.000 km
Gjenværende antatt levetid: 200.000 km - 85.000 km = 115.000 km
Bruktpris per gjenværende km: kr 1,73/km

Et slikt eksempel hvor det fokuseres på kjøpspris per gjenværende km viser at for denne brukte bilen vil du betale mer for hver km enn forrige eier. Normalt skal det være motsatt, dvs. første eier som har garanti og ny bil bør betale mer per km.

For øyeblikket ser det ut til at mange av Ioniq som ligger på Finn er høyt priset. Vi fant det mer lønnsomt å kjøpe ny bil enn brukt pga. dette.

-----------

Du kan bruke overgangen til ny modell som argument for lavere pris. Det kan hevdes at bruktbilprisene vil falle en del straks den nye modellen med større batteri begynner leveringen. Du kan foreslå for selger at han godtar en noe lavere pris nå fremfor å vente og få et enda større prisfall.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: arthursøndag 08. september 2019, klokken 09:23
Sitat fra: nyogusikker på søndag 08. september 2019, klokken 00:40
Sitat fra: snakkesalig på lørdag 07. september 2019, klokken 11:05
Km stand? Prisforlangende?

Jeg ser på flere, men ca 229-259 000, mellom 20-50 000km.

Uten å nevne alder og såpass vag antydning mht kjørelengde så blir det litt vanskelig å mene noe veldig sterkt, men synes som om disse bilene er betydelig overpriset i forhold til å kjøpe en ny bil med de åpenbare fordeler disse har, ikke minst garantier og reklamasjon.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: 1000kwhsøndag 08. september 2019, klokken 11:15
Jeg følger litt med på finn og ioniq, og mange biler bruker lang tid på salg. Vil tro du kan få en bra bil til 180000-190000.

Ikke kjøp for prisen på finn i hvertfal. Det er jo bare å ta kontakt og si at du kommer og henter for 10000-30000 mindre. Så får du nok napp snart.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: nyogusikkersøndag 08. september 2019, klokken 11:18
Jeg søker på 2016-2018 ca. De aktuelle bilene i 229-250 k var 2017/2018 mod. Km 26000-43000.

Når jeg har tatt regnestykket som vist over her vil disse bilene ligge på mellom 5,33/km-9.03 😳

Desverre er budsjettet stramt og jeg har ikke råd til ny ny bil :(
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: nyogusikkersøndag 08. september 2019, klokken 11:20
Sitat fra: 1000kwh på søndag 08. september 2019, klokken 11:15
Jeg følger litt med på finn og ioniq, og mange biler bruker lang tid på salg. Vil tro du kan få en bra bil til 180000-190000.

Ikke kjøp for prisen på finn i hvertfal. Det er jo bare å ta kontakt og si at du kommer og henter for 10000-30000 mindre. Så får du nok napp snart.

Ja jeg vet det kan være «så lett» med private, men jeg har en bil jeg også må bli kvitt. Som jeg har restlån på, så tenkte det letteste var å bytte den inn når jeg en ny hos forhandler.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: arthursøndag 08. september 2019, klokken 11:39
Som igjen betyr at du vil få mindre for bilen du selger og må betale for mye for bilen du kjøper? En sikker vei til dårlig(ere) råd!
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: nyogusikkersøndag 08. september 2019, klokken 11:40
Hehe, jeg vet. Derfor jeg må ha noen gode prute argumenter!
Jeg er avhengig av bil daglig, og kan heller ikke sitte med to lån 🤷🏻‍♀️
Tittel: Prute argumenter
Skrevet av: automatsøndag 08. september 2019, klokken 11:41
Man får ikke i pose og sekk. Velger man den behagelige løsningen, og leverer den gamle bilen i innbytte, så velger man normalt også den mest kostbare løsningen.

Å komme med innbyttebil er et dårlig utgangspunkt for pruting.

Hva slags bil skal du selge?
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: nyogusikkersøndag 08. september 2019, klokken 11:47
Toyota auris kombi. Er jo en «safe» bil sånn sett.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: automatsøndag 08. september 2019, klokken 12:07
Sitat fra: nyogusikker på søndag 08. september 2019, klokken 11:47
Toyota auris kombi. Er jo en «safe» bil sånn sett.
Som det også ligger i bøtter og spann av på Finn.

Husk å ikke overvurdere hva den gamle bilen er verdt. Billigste sammenlignbare bil på Finn er et godt utgangspunkt. Så må man fort 20k under dette, som innbyttepris.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: arthursøndag 08. september 2019, klokken 12:11
Sitat fra: nyogusikker på søndag 08. september 2019, klokken 11:40
Hehe, jeg vet. Derfor jeg må ha noen gode prute argumenter!
Jeg er avhengig av bil daglig, og kan heller ikke sitte med to lån 🤷🏻‍♀️

Et alternativ jeg selv har fulgt et par ganger: Gjør en avtale om kjøp av nyere bruktbil hos en forhandler og få avtalt en innbyttepris, men hvor du har rett til å selge egen bil i løpet av et par uker (og før du tar levering  av din "nye" bil). På den måten er du garantert å bli kvitt egen bil, pris er avtalt og du kan trolig få en bedre pris ved å selge den selv privat.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Sigurd2fredag 11. oktober 2019, klokken 09:05
For å ta opp denne tråden igjen: hva vil være en god pris på denne for eksempel? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=159709786 Det er en del biler ute med samme pris som har gått en del kortere, og derfor virker selgeren klar for å forhandle på pris.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Kjetil1986fredag 11. oktober 2019, klokken 10:05
Jeg mener at riktig pris på den bilen er 200.000,- kroner.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: RazAquatofredag 11. oktober 2019, klokken 10:08
Med tanke på at du får splitter ny 2019modell til 269' ink vinterhjul hos enkelte forhandlere som selger ut restlageret sitt, så hadde jeg ikke bydd mer enn 200' for en som er 2år gammel. (15% verditap hvert år fra gjeldende salgspris for bil med mer utstyr, bl. varme i bakseter)
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Sigurd2fredag 11. oktober 2019, klokken 10:41
Takk! Men dere ville kjøpt brukt (gitt at man får den ned i pris) fremfor ny?
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. oktober 2019, klokken 12:00
Med tanke på verditap, spesielt nå med ny modell rett rundt hjørnet, ville jeg heller kjøpt brukt enn ny.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: 1000kwhfredag 11. oktober 2019, klokken 12:09
Synes mange av de brukte er overprisede. Hadde vurdert de nye som ligger til 250-270 hvis du kjører litt.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Sigurd2fredag 11. oktober 2019, klokken 12:34
Lurt å vente et par måneder med å kjøpe kanskje? Eller bare prute uten skam nå.
Er alltid det som er problemet med å kjøpe elbil, det er en litt bedre bil som bare koster litt mer, Brukt Ioniq? Hva med ny for litt mer? Men da kan man jo kjøpe 2020 modell for bare litt mer. Da koster jo den det samme som Kona! Og den koster nesten like mye som TM3 ;)
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Sigurd2lørdag 12. oktober 2019, klokken 11:57
Denne dukket akkurat opp
https://www.finn.no/160227568
Virker som en god deal for helt ny bil? Noen feller her?
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: RazAquatolørdag 12. oktober 2019, klokken 12:34
2år gammel og stoffseter? Skeptisk.

Anbefaler deg å prøvekjøre en bil med ventilerte skinnseter før du bestemmer deg. - Fantastisk med kald luft på varme dager.

I den prisklassen ville jeg heller  valgt denne (https://www.finn.no/156852067) ett år ekstra garanti, ventilerte skinnseter med elektrisk justering på førersetet til samme pris



Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: EV-FTWlørdag 12. oktober 2019, klokken 12:40
Enig med RazAquato.
Det er noe som skurrer med den bilen. Den er 2 år gammel. Den har stoffseter, altså en lavere spekket utgave. Hva annet mangler den da i forhold til Teknikk utgaven?

Jeg ville heller valgt en litt brukt og nyere bil, til samme pris. Og Teknikk utgave.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: jornhdsøndag 13. oktober 2019, klokken 20:59
Stoffseter er det som er standard i teknikk-utgaven. Skinn er ekstra.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: EV-FTWmandag 14. oktober 2019, klokken 14:05
Sitat fra: jornhd på søndag 13. oktober 2019, klokken 20:59
Stoffseter er det som er standard i teknikk-utgaven. Skinn er ekstra.


Takk for oppklaringen:)
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Zimontirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:43
I gamle Ioniq (ikke nye versjon 2.0) så er det følgende rekkefølge på utstyrspakker:
Standard/Ren bil ---> Teknikkpakke ---> Skinnseter ---> Tak luke.

Teknikkpakken inneholder varmepumpe, innfellbare speil, parkering sensor foran(ren bil har bare bak) og endel andre tekniske ting. Husker ikke om varme i ratt var standard eller om kom med teknikkpakken.
Skinnseter = skinn + ventilasjon i setet (ikke bare varme i seter som ren bil har). Ventilasjon er deilig på varme sommerdager gitt! :)
Takluke = bare takluke, øker vekten litt på bilen + litt lavere takhøyde pga takluken.

kort oppsummert for de som ikke hadde lest seg opp enda. :)
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Sigurd2tirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:50
Drar og tar en kikk på denne i dag da jeg fikk et veldig godt tilbud på
Innbytte av en dieselbil som er litt tungsolgt i Oslo
https://www.finn.no/160227568
Noe jeg må sjekke når jeg er der? Mulig å sjekke batteristatus på noe vis i displayet? Det stemmer at det er 5 års garanti også på paralellimporterte biler?(regner med at denne er det) Tusen takk for all hjelp her! Kanskje jeg blir Ioniq-eier i dag!
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Kjetil1986tirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:55
Anbefaler sterkt å kjøpe med skinnseter. Ventilerte seter er gull verdt på sommeren. Ikke bry deg om kilometerstand på Ioniq. Den har ubegrenset kilometer på garantien  :+1:
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: RazAquatotirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:12
De skriver at det er en ny bil, men at det er en 2017 modell.
- dette betyr i praksis at den har blitt lagret i 2år.... somewhere....

Dersom lagringssted har vært innendørs burde ikke det by på problemer, men dersom "lagringssted" har vært ute på oslokaia, så har bilen garantert blitt påført en del overflaterust, særlig ved bremseskiver.  jeg formoder at de i så tilfelle har pusset bort dette, men sjekk gjerne ekstra nøye langs kanter på bagasjeromsluke, nede ved dører og andre utsatte steder.

Ellers er det jo spørsmål om batteriet har blitt vedlikeholdsladet under lagring og/eller om det har vært behov for dette?  - det beste hadde vært om man hadde mulighet til å lese av batterihelse på en eller annen måte, (men dette har jeg ikke kjennskap til hvordan evt. utføres)

Dersom du får god innbyttepris så ser jeg at det er fordelaktig, men som andre skriver så er ikke kilometerstand på elbiler like vesentlig.  det jeg ville trukket frem som positivt her er at du i praksis har en ny bil og derav 5års garanti/reklamasjonsrett.

edit: ser de skriver "Ladekabel til standard strøm medfølger", jeg ville også krevd å få med type2 kabel
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Sigurd2onsdag 16. oktober 2019, klokken 07:59
Det ble «ny» Ioniq! Det var innbytteprisen og det å bli kvitt dieselbilen med en gang som gjorde utslaget. Ser alle argumenter for skinnseter, men jeg tror jeg fikk en god deal totalt sett. Fikk testa å kjøre motorvei i pøsende regn i går Porsgrunn-Oslo, ikke de beste forholdene for god rekkevidde sånn sett men fikk testa en av de nye hurtigladerne til circle k, for en ladefart!
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Zimononsdag 16. oktober 2019, klokken 08:25
Gratulerer med ny bil. Jeg er strålende fornøyd med min Ioniq 28KW, er seff noen ting som kunne vært bedre eller fått med, men så lenge bilen er så god ellers og dekker mine behov så er det 10 tomler opp fra meg. :)
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: RazAquatoonsdag 16. oktober 2019, klokken 10:58
Gratulerer så mye!  :+1:
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: EV-FTWonsdag 16. oktober 2019, klokken 11:21
Gratulerer så mye, og jeg ser verdien i å få vekk dieselbilen på en rask og enkel måte.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: EV-FTWfredag 01. november 2019, klokken 13:26
Sitat fra: Sigurd2 på onsdag 16. oktober 2019, klokken 07:59
Det ble «ny» Ioniq! Det var innbytteprisen og det å bli kvitt dieselbilen med en gang som gjorde utslaget. Ser alle argumenter for skinnseter, men jeg tror jeg fikk en god deal totalt sett. Fikk testa å kjøre motorvei i pøsende regn i går Porsgrunn-Oslo, ikke de beste forholdene for god rekkevidde sånn sett men fikk testa en av de nye hurtigladerne til circle k, for en ladefart!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161212046

Selger du bilen igjen?
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: 1000kwhfredag 01. november 2019, klokken 13:40
Sitat fra: Øyst1 på fredag 01. november 2019, klokken 13:26
Sitat fra: Sigurd2 på onsdag 16. oktober 2019, klokken 07:59
Det ble «ny» Ioniq! Det var innbytteprisen og det å bli kvitt dieselbilen med en gang som gjorde utslaget. Ser alle argumenter for skinnseter, men jeg tror jeg fikk en god deal totalt sett. Fikk testa å kjøre motorvei i pøsende regn i går Porsgrunn-Oslo, ikke de beste forholdene for god rekkevidde sånn sett men fikk testa en av de nye hurtigladerne til circle k, for en ladefart!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161212046

Selger du bilen igjen?
Kanskje verdt det bare for å bli kvitt dieseldråget ;)
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: EV-FTWfredag 01. november 2019, klokken 14:24
Ja, kanskje det.  Dersom det er vanskelig å selge dieselbilen, og en får en god innbyttepris, så vil det være billigere å ta tapet på å selge Ioniqen, for så å kjøpe en Kona?
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Hyundresøndag 17. november 2019, klokken 21:55
Skal mest sannsynlig snart gå til innkjøp av en ca 2 år gammel bil. Hva slags priser får man egentlig i dag (norsk teknikk med skinn)? Det er en del forskjell på øvre og nedre når man leter.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: 1000kwhmandag 18. november 2019, klokken 07:33
Sitat fra: Hyundre på søndag 17. november 2019, klokken 21:55
Skal mest sannsynlig snart gå til innkjøp av en ca 2 år gammel bil. Hva slags priser får man egentlig i dag (norsk teknikk med skinn)? Det er en del forskjell på øvre og nedre når man leter.
De som ligger på Finn blir ikke solgt, så alt fra 200k mener jeg er reelle priser. Du får NY bil (dog uten skinn og elseter) for 250k

Merk at en del (BNH) forsøker å lure folk med å selge Svenske Teknikkbiler. De har ikke samme utstyr som norsk teknikk.
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: Hyundremandag 18. november 2019, klokken 09:51
Hva er forskjellen?
Tittel: Sv: Prute argumenter
Skrevet av: 1000kwhmandag 18. november 2019, klokken 12:00
Teknikk gav i hvertfall elektrisk justerbare seter og jeg mener også minne (2 personer).

Det kan være flere forskjeller.