Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: dettvardett på torsdag 15. august 2019, klokken 19:28

Tittel: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: dettvardetttorsdag 15. august 2019, klokken 19:28
2014 model S85P: Regner med at dette er minne/disk feilen som oppstår etter x antall writes, de sier det vill koste 29.000.
bilen kjører men oppfører seg litt snålt, bluetooth og wifi nekter å starte, og hver morgen må jeg ta en restart eller vente 5min før bilen vill kjøre.( please wait while the car is powering on)
rimlig surt spesielt med tanke på at jeg for ikke så lenge siden betalte 5000 for LTE upgraden. og jeg regner med at man ikke får MCU upgrade til nyere hardware som musk har twitret skal bli mulig.

Er det noen sjanse for å kverulerer med tesla  eller evt få forsikring til å dekke dette? med tanke på at det er en slags produksjons feil som burde vært rettet av tesla tidligere, selvom jeg nå er utenfor garanti perioden.

:'(
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: JorEltorsdag 15. august 2019, klokken 20:50
Men om du får den MCUen som kom i mars2018(?) så er reparasjonen plutselig blitt en oppgradering  ;)
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmantorsdag 15. august 2019, klokken 20:53
Ikke sjans i havet for at Tesla tar dette frivillig etter 5 år, hører enkelte som må krangle på utbedring på nyere biler om de er rundet 100.000km også. I det minste kunne de tilbudt en helt annen pris når det kort og godt er en idiotisk designfeil som er årsaken. TOCN er på saken etter tips fra "et" medlem:

https://www.tocn.no/2019/08/har-bilens-hovedskjerm-mcu-tatt-kvelden/
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Sandvikatorsdag 15. august 2019, klokken 22:17
Den absolutte reklamasjonsfristen er 5år så er nok vanskelig å kreve noe etter dette.

Er en liten tanke som likevel slår meg. Kan/bør man reklamere før garantiutløp selv om den ikke har feilet enda? Litt søkt, men om det er slik at dette skjer "alle" før eller siden kan det lett argumenteres for at det foreligger en mangel da elektronikken har betydelig kortere levetid enn man hadde grunn til å forvente da man gjorde kjøpet.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmantorsdag 15. august 2019, klokken 22:21
Vanskelig siden bevisbyrden da vil ligge på kjøper?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Tuxedotorsdag 15. august 2019, klokken 22:29
Sitat fra: dettvardett på torsdag 15. august 2019, klokken 19:28
2014 model S85P: Regner med at dette er minne/disk feilen som oppstår etter x antall writes, de sier det vill koste 29.000.
bilen kjører men oppfører seg litt snålt, bluetooth og wifi nekter å starte, og hver morgen må jeg ta en restart eller vente 5min før bilen vill kjøre.( please wait while the car is powering on)

Litt merkelig, for det der er ikke de vanlige (eller naturlige) symptomene på det velkjente minnekortproblemet.  Har du forsøkt en factory reset?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Sandvikatorsdag 15. august 2019, klokken 22:47
Sitat fra: Muffinman på torsdag 15. august 2019, klokken 22:21
Vanskelig siden bevisbyrden da vil ligge på kjøper?
Ja, fordrer at det blir allment kjent og bekreftet at bilen har dette problemet.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: dettvardetttorsdag 15. august 2019, klokken 23:12
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 15. august 2019, klokken 22:29
Sitat fra: dettvardett på torsdag 15. august 2019, klokken 19:28
2014 model S85P: Regner med at dette er minne/disk feilen som oppstår etter x antall writes, de sier det vill koste 29.000.
bilen kjører men oppfører seg litt snålt, bluetooth og wifi nekter å starte, og hver morgen må jeg ta en restart eller vente 5min før bilen vill kjøre.( please wait while the car is powering on)

Litt merkelig, for det der er ikke de vanlige (eller naturlige) symptomene på det velkjente minnekortproblemet.  Har du forsøkt en factory reset?

ja jeg kunne heller ikke finne noen med eksakt samme symptomer som meg derfor jeg stusset veldig og håpet det ikke var MCU når jeg tok den inn til tesla, men ifølge dem så må MCU skiftes, selvom alt annet ser ut til å fungere fint, GPS radio dab LTE AC osv.

og jo jeg prøvde faktisk en factory reset, men jeg tror den failet, for etter en lang omstart kom den bare tilbake til min bruker uten at noe ble nulla ut. når jeg ringte tesla support så mente de at feilene startet etter en firmware update som failet. ikke helt å bli klok på. skal prøve få det spesifisert av tesla imorgen hva som faktisk har feilet.

Lurer faktisk på om firmware update forsøket semi-bricket MCU eller at den da bare gikk over emmc write grensa.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 15. august 2019, klokken 23:48
Software.. Min var også sånn. Plagsomt når den ikke lagrer noe.
Absolutt ikke emmc :)
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Paulfredag 16. august 2019, klokken 12:42

   På min sen 2017 model X var veldig like simptomer: tok 5-10 minutt for å starte bilen.
Er fortsatt på garanti, så bestilte time via App.  neste morgen fikk jeg tlf fra en hyggelig tesla tekniker som sa at han har koblet til bilen min: - minne var fult, og derfor bilen restartet seg hele veien. han sa at han slettet store mengder med filer fra bilen, samt anbefalte å resette Trip meter(min var ikke re-settet fra bilen var ny) og formatere på nytt USD drive som var tilkoblet for "Sentry/dashcam".

Bilen var fint samme dag, selv før jeg resettet tripmeter og formaterte USB minnepinne.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Haraldafredag 16. august 2019, klokken 12:59
Kanskje det beste er å ha bil uten selvkjøring/autopilot også? Lagrer og herjer nok med disken den softwaren der, tenker jeg.... Kanskje MCU får noen år ekstra da på en 2014 model :) Kan bli dyrt med selvkjøring om dette er med på å ødelegge MCUen...
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: geearfredag 16. august 2019, klokken 13:12
2019.12 eller .16 eller noe hadde en bug som gjorde at systemminnet kunne bli fullt uten at den klarte å overskrive, og selv om feilen ble fikset i senere sw, så klarte ikke senere sw heller å rydde opp på de bilene som allerede hadde gått fulle. Det skjedde mye rart med min, men ikke helt samme symptomer som hos deg. Uansett kan det sikkert være verdt å stille et kontrollspørsmål eller to før du hiver 29 lapper på de.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: dettvardettfredag 16. august 2019, klokken 14:23
Sitat fra: gr på fredag 16. august 2019, klokken 13:12
2019.12 eller .16 eller noe hadde en bug som gjorde at systemminnet kunne bli fullt uten at den klarte å overskrive, og selv om feilen ble fikset i senere sw, så klarte ikke senere sw heller å rydde opp på de bilene som allerede hadde gått fulle. Det skjedde mye rart med min, men ikke helt samme symptomer som hos deg. Uansett kan det sikkert være verdt å stille et kontrollspørsmål eller to før du hiver 29 lapper på de.

Interessant har du en Source på firmware problemet? For jeg er akkurat på 2019. 1.16.1.1
Fikk ikke så mye ut av tesla teknikkeren han kunne ikke fastslå helt hva som forårsaket feilen men at de ikke griede update firmware eller fikse det så de kunne bare bytte mcu. Da de ikke driver diagnostic av enkelt chips ellerno i den dur.
Jævlig surt om firmware updaten dems Bricker enkelte biler, garanti eller ei.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: geearfredag 16. august 2019, klokken 15:30
Er vel software vi snakker om her, firmware oppdateres ikke OTA? Det var Tesla-tekniker i Sandnes, har dessverre ikke fått servicerapporten, så kan ikke si om det står der. De slettet minnet på min så var den i orden igjen. Men som sagt ikke helt samme symptomer, men det var forklaringen jeg fikk på at det hadde skjedd. Tipper en slik feil kan gi store problemer for eksempel i forbindelse med oppdateringer. Min drev og prøvde å laste ned ny sw i flere runder, og jeg fikk faktisk også oppdatert én gang underveis MED denne feilen til stede, men var mye greier. Odometeret virket ikke engang... nullet seg ved hver restart, og noen ganger i løpet av natta da den var parkert. Under supercharging en gang i Sverige var den helt på tur på alt.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanfredag 16. august 2019, klokken 17:15
Sitat fra: Haralda på fredag 16. august 2019, klokken 12:59
Kanskje det beste er å ha bil uten selvkjøring/autopilot også? Lagrer og herjer nok med disken den softwaren der, tenker jeg.... Kanskje MCU får noen år ekstra da på en 2014 model :) Kan bli dyrt med selvkjøring om dette er med på å ødelegge MCUen...
Nei, alle "bil-loggene" lagres på et utskiftbart minnekort. MCU vil fungere om det streiker. Det er loggene til selve operativsystemet som pepres på eMMCD`en. Kan godt sammenligne det med at OS`et logger at det snakker med seg selv. Det ligger ingen info om bilen i disse loggene.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: dettvardettlørdag 17. august 2019, klokken 17:01
Liten update, så jeg fikk bilen tilbake mens jeg tenkte på hva jeg skulle gjøre med MCU, de greide ikke fikse bluetooth eller wifi, og som sagt sa de ny 30k mcu var eneste løsning, tror de nevnte at de heller ikke fikk resat eller updata software. jeg spurte om det var mulig med retrofit mcu2, men det sa de nei till bare en litt nyere versjon av mcu1.

Viser seg også at de bricket GPS som fungerte når jeg leverte den inn, så bilen var hakket mer ubrukelig.
Den fortsatte å mase om update, så for morroskyld bare lot jeg den prøve igjen, og idag til min oversakelse sto det update complete på telefonen, så jeg løp bort til bilen for å sjekke, og joda nå funket bluetooth og wifi igjen. men det står GPSen trenger service fremdeles, tror de pusha en map update ellerno på service som sikkert ikke gikk helt gjennom, så får stikke innom å se om de kan fikse dette på mandag.

det skal nevnes at jeg i mellomrommet for morroskyld testet å resete trip counter(var en 98k KM trip siden bilens kjøpsdato) og fjernet alle gps lokasjonene, da det har vært skrevet at dette kan slowe ned MCU aner ikke om dette gjorde noe forskjell, og nå lurer jeg på hvor lange dette varer før jeg får nye MCU/emmc problemer og må bytte mcu uansett, sparte iallefall 30k en så lenge.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Thor2014lørdag 17. august 2019, klokken 17:54
Om du ønsker å få byttet eMMCD hos noen som kan lodde og lese dataene må det gjøres for den tar helt kvelden.
Man er avhengig av å legge tilbake noen av filene som ligger på den. Tar den helt kvelden blir det vanskelig.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: dettvardettlørdag 17. august 2019, klokken 18:09
Noen som driver med dette i Norge da?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanlørdag 17. august 2019, klokken 19:05
TOCN er visst i dialog med et firma om en løsning, så det er vel bare å se det an litt. Skal se om jeg finner ut noe om når det evt kan være på plass.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: langaasmartinsøndag 18. august 2019, klokken 18:01
Hei

Hadde en software oppdatering forrige uke, som satte skjermen i frys.
Da jeg restartet skjermen, våknet den aldri opp fra «sort».

Kunne kjøre bilen, men den viste km/t som miles samt at ingen sensorer fungerte og bilen tok minst 5 min å starte.

La inn en omfattende forklaring i appen, fikk time og senere en SMS for en drop in. Bilen er fra 2014 og har gått 140.000km.

Så ny MCU nødvendig. 29.000kr. Bil hentet og fungerer nå fint.

Så til spørsmålet. Slik jeg har forstått det, så er det datamengden over  lang tid som har ført til st den ikke lengre kan skrive over data.

Hvilken type data sliter MCU ut? Er det data som Tesla selv henter inn eller er det etter min bruk som Spotify, GPS osv.

Jeg klarer ikke å fatte og begripe at hele enheten må byttes ut fordi en chip har takket ja til AFP...

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg som forbruker aksepterer kostnaden dersom det er min bruk som har slitt den ut. Dersom det imidlertid er Tesla selv som har slitt den ut ved å hente data eller kjøre oppdateringer, så har jeg lyst til forsøke å få dekket kostnaden av Tesla.

Kan også jobben gjøres «enklere» eller bytter straks hele MCU fordi det for Tesla er enklere å bytte hele lirekassa?

Takker for tanker og innspill😃
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Thor2014søndag 18. august 2019, klokken 18:34
Det kommer noe mer info her snart sies det.
De skal forsøke å dokumentere et bytte av EMMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/preventive-emmc-replacement-on-mcu1.152489/

Til ditt spørsmål,
Det er Tesla som lar bilen skrive til EMMC. Om du ser video i linken over vil du få en forklaring.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: langaasmartinsøndag 18. august 2019, klokken 18:44
Takk for det!

Er det da helt urimelig å kjøre mot Tesla og eventuelt Forbrukerrådet?

Jeg mener det er helt feil at bileier skal betale kostnaden av å bytte ut en del som Tesla selv har slitt ut.

At det også finnes billigere løsninger for å bytte chip som Tesla ikke tilbyr synes jeg er svært kritikkverdig.

Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Amosssøndag 18. august 2019, klokken 19:15
Sitat fra: langaasmartin@hotmail.com på søndag 18. august 2019, klokken 18:44
Jeg mener det er helt feil at bileier skal betale kostnaden av å bytte ut en del som Tesla selv har slitt ut.

Delvis enig. Men som motargument har du jo kjøpt ikke bare bilen, men også software som følger med, og opplevelsen av å kunne få denne oppdatert OTA over tid. Så om Tesla har slitt den ut, så har de gjort det på dine vegne. (unntak: dersom de har slitt den ut på å hente ut datalogger for bilen for å forbedre AP så er jeg helt enig med deg) (nei, jeg sjekket ikke linken du fikk :p )

Men:
Sitat fra: langaasmartin@hotmail.com på søndag 18. august 2019, klokken 18:44
At det også finnes billigere løsninger for å bytte chip som Tesla ikke tilbyr synes jeg er svært kritikkverdig.

Her er jeg enda mer enig med deg. Om dette er en slitedel (og det ser det jo ut til at den er), så er det en feilkonstruksjon å ikke gjøre den enkel og rimelig å bytte. Denne burde omtrent være like enkel å skifte som ett SD-kort. Hadde prisen vært i størrelsesorden 500-1500 for å bytte hadde du neppe tenkt på dette i det hele tatt. Å måtte bytte en del til opp imot 30k fordi en lagringsbrikke har blitt slitt ut hører ingen steder hjemme.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Sandvikasøndag 18. august 2019, klokken 19:22
Sitat fra: langaasmartin@hotmail.com på søndag 18. august 2019, klokken 18:44
Takk for det!

Er det da helt urimelig å kjøre mot Tesla og eventuelt Forbrukerrådet?

Jeg mener det er helt feil at bileier skal betale kostnaden av å bytte ut en del som Tesla selv har slitt ut.

At det også finnes billigere løsninger for å bytte chip som Tesla ikke tilbyr synes jeg er svært kritikkverdig.

Jeg mener du har et godt poeng, og om jeg får legge til.. Det var noen innlegg om dette fenomenet for noen måneder tilbake siden, men virket som er kuriositet. Nå er det plutselig mange her som rapporterer inne dette (inkludert meg selv). Tror ikke dette er tilfeldig. Feilen har ligget latent hos de fleste, men tipper at det er vært noen softwarebugg som har stresset brikken og utløst dette for mange nå siste mnd. Hadde man klart å dokumetere så hadde man hatt en veldig god sak.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Thor2014søndag 18. august 2019, klokken 19:38
En annen fordel kan være om du får tak i filen fra en bil som ikke har oppdatert:
Quote;
PS: now that the Tesla connection is back, the update nag came up again. Nope, will stay on good old 2018.50. No battery reduction
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmansøndag 18. august 2019, klokken 19:44
For den som fremdeles lurer på hva som knekker disse eMMC`ene, se fra 8:40 på denne:

https://www.youtube.com/watch?v=o-7b1waoj9Q

De har altså lagt OS`et sin subsystemlogging på den mest sårbare og ikke-utbyttbare del. De kunne lagt den på det utskiftbare minnekortet hvor bilens logger lagres, og dette ville ikke vært et problem.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Amosssøndag 18. august 2019, klokken 20:09
Sitat fra: Muffinman på søndag 18. august 2019, klokken 19:44
De har altså lagt OS`et sin subsystemlogging på den mest sårbare og ikke-utbyttbare del. De kunne lagt den på det utskiftbare minnekortet hvor bilens logger lagres, og dette ville ikke vært et problem.

ln -s /dev/null /var/log/syslog

:p

... og er man først i gang er det nok noen andre logger man også burde gjøre det samme med.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 28. august 2019, klokken 13:21
Betalingsartikkel om Kevin Bollman som fikk havarert MCU på bil innenfor reklamasjonsfrist:

https://www.tk.no/nyheter/landet-rundt/bil/kevin-har-vart-tesla-tilhenger-lenge-sa-fikk-han-trobbel-med-bilen-og-ble-kjent-med-en-helt-annen-side-av-bil-giganten/s/5-51-691397

SitatJobben har han likevel i Tromsø, og pendler dermed rundt ni mil om dagen i sin Tesla Model S. Han omtaler seg selv som en ordentlig «Tesla-fanboy», men den siste måneden har forholdet kjølnet.

For det startet med at han ikke fikk oppdatert programvaren til skjermen i bilen. Dette på grunn av at en liten brikke, som han selv mener har en verdi på rundt 160 kroner, var ødelagt.

Ikke lenge etterpå, sluttet bilen nærmest å virke mens han kjørte, hvor blant annet ikke blinkelys og hovedskjermen lenger funket. Speedometeret begynte også å vise amerikanske miles per hour, istedenfor europeiske kilometer i timen.

Hele hovedskjermen måtte dermed byttes.

SitatJeg fikk da et forslag fra Tesla om at de kunne bytte skjermen. Og jeg fikk helt sjokk da de sa hva de skulle ha for det - 29.000 kroner! Og de ville ikke ta det på reklamasjon helle

SitatJeg fikk da et forslag fra Tesla om at de kunne bytte skjermen. Og jeg fikk helt sjokk da de sa hva de skulle ha for det - 29.000 kroner! Og de ville ikke ta det på reklamasjon helle

SitatEtter at jeg fikk vite at det gikk på reklamasjon, ba de meg ikke skrive om at jeg fikk dette dekt på reklamasjon i de Tesla-gruppene jeg er medlem av på Facebook.

SitatEr dette et typisk problem for Tesla-ene?

– Nei.

Fy flate, dette selskapet begynner å dra på seg en lukt det er vanskelig å like.



Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: 1000kwhonsdag 28. august 2019, klokken 13:32
Kan du ikke poste hele artikkelen i stedet for å klippe og lime?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 28. august 2019, klokken 14:11
Nei. Ikke så sikker på at det er greit siden det er en betalingsartikkel.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: JorElonsdag 28. august 2019, klokken 15:30
Flott at Tesla tok regningen :+1: Kunne kanskje vært litt smidigere, og latt det blitt til positiv reklame ???

Kunden holdt det han lovet og la det ut i avisen i stedet :P
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 28. august 2019, klokken 16:01
Det står ikke noe om at kunden har lovet noe.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Lassenonsdag 28. august 2019, klokken 18:27
Her er artikkelen :)
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Sandvikaonsdag 28. august 2019, klokken 18:52
Om noe så var siste avsnitt noe mer tillitsvekkende (om sant)

«Vi ønsket å informere organisasjonen om denne konkrete saken først, og oppfordret derfor kunden til å avvente litt. Hensikten var å unngå at andre kunder tok kontakt med oss og fikk utdatert informasjon.»
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 28. august 2019, klokken 20:37
Høres mest ut som fossroing med tanke på alle sakene som har vært om dette i lange tider nå, og at TOCN har kontaktet Tesla i sakens anledning for en tid tilbake. Det kan heller høres ut som om de ønsket å "prøve" seg i så mange tilfeller som mulig fremover (og sikkert lykkes med å få kunden til å betale i mange), og når herremannen går til pressen serverer man versjonen i artikkelen.

Tesla har hatt  tid på seg til å sette presedens for retting av denne designtabben internt, lenge før denne artikkelen var påtenkt.  De lyver jo også om at det er ikke er en vanlig feil, selv om de i følge TOCN har meldt tilbake om at de har redusert loggingen til eMMC`en for å utsette havariet. I tillegg snudde de i denne saken først etter av avisa tok kontakt med Tesla for kommentar.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: 1000kwhonsdag 28. august 2019, klokken 21:00
Hvorfor inkluderte du ikke svaret fra Tesla Muffinman? Du skjønner at din måte å vise til artikkelen var noe spesiell?

Forbrukerrådet sier ingen av sakene i år har handlet om ødelagt skjerm.

Uansett, ødelagt hovedskjerm vil jo dekkes nå, og de som har betalt har vel en god sak for å få pengene tilbake. Slik som trådstarter :)
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 28. august 2019, klokken 21:08
Klippet inn det jeg syntes var relevant (og som jeg reagerte kraftig på), og ikke det jeg oppfatter som svada. Andre står fritt til å gjøre hva de vil, og mene hva de vil.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: 1000kwhonsdag 28. august 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. august 2019, klokken 21:08
Klippet inn det jeg syntes var relevant (og som jeg reagerte kraftig på), og ikke det jeg oppfatter som svada. Andre står fritt til å gjøre hva de vil, og mene hva de vil.
Flotte greier
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: JorElonsdag 28. august 2019, klokken 23:15
Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. august 2019, klokken 16:01
Det står ikke noe om at kunden har lovet noe.
Nå har jeg lest artikkelen og du har rett i det. Vi skal være glade når andre tråkker opp reklamasjons-stien for oss andre. Takk til Kevin.
Svaret fra Tesla var jo plausibelt og fornuftig. Er i hvert fall glad han ikke tok strofen, om at det har skjedd en behandlingsfeil og at de skal gå igjennom interne rettningslinjer.. Men det er veldig irriterende at man må jobbe seg oppover i hiarkiet for at saken skal få den avslutningen som Teslaen og Kevin fortjener.
Det er vel formildende at forbrukerrådet sier at de har hatt rundt 90 saker på Tesla til behandling i år, men ingen av dem handler om det samme.



Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: dettvardetttirsdag 31. desember 2019, klokken 14:16
ser det nå er mulig få byttet minne modul til 1/3 av prisen på en ny mcu fra tesla.
bilen min har kjørt bra siden jeg fikk gjennom updaten, men er vel bare snakk om tid før det skjer med min å, selv etter tesla har kuttet ned på loggingen.
SitatTOCN lanserte 28. desember 2019 et tilbud til våre medlemmer om å bytte ut eMMC-brikka. https://www.tocn.no/medlemsfordeler-bilexperten-bosch-car-service
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: JorElonsdag 01. januar 2020, klokken 20:57
Godt jobbet av tocn.  :+1:
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 01. januar 2020, klokken 21:11
Yes!

Jeg foreslo også for Bilexperten at de utredet muligheten for å gjøre 4G-oppgradering samtidig som de byttet emmc. Tror faktisk de kommer til å tilby det.

Blir vel å ta gamlingen nedover til sommeren (om MCU ikke havererer tidligere) og få gjort dette preventivt. Kan eventuelt kombinere det med en tur innom Megahjul og fylle opp med litt gummi :)

Undersøkelsen TOCN har gjort viser at det er flest 2015-modeller som har fått havari på MCU så langt, av de som har registrert på nettsiden. Vanskelig å si noe basert på det for det er sikkert flere 2015-modeller enn tidligere på veien (er vel ca 2000 2013/2014?), men på den andre siden har jo de eldre bilene hatt 1-2 år mer tid med logging på denne brikka. Vår 2015 havarerte i høst. Kan hende holdbarheten til emmc på de tidlige bilene var et hakk bedre?

Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Johnnytorsdag 02. januar 2020, klokken 11:49
Den "slotten" i sommer er min...

Det med at det er flest 2015 modeller som har registrert feil, har med det å gjøre at de har fått ny MCU på garanti. De med eldre biler har betalt for det selv, og prøver å fortrenge det.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: dettvardetttorsdag 02. januar 2020, klokken 18:34
Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. januar 2020, klokken 21:11
Undersøkelsen TOCN har gjort viser at det er flest 2015-modeller som har fått havari på MCU så langt, av de som har registrert på nettsiden. Vanskelig å si noe basert på det for det er sikkert flere 2015-modeller enn tidligere på veien (er vel ca 2000 2013/2014?), men på den andre siden har jo de eldre bilene hatt 1-2 år mer tid med logging på denne brikka. Vår 2015 havarerte i høst. Kan hende holdbarheten til emmc på de tidlige bilene var et hakk bedre?
hvor mange flere 2015 er det snakk om?
kanskje 2015 modellene logger mer pga AP? eller at mange 14' har byttet mcu før spørreskjemaet kom opp.
min 14 lever enda men var mistenksomt treg igjen før siste software update, så blir nok en prevantiv upgrade her å.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmantorsdag 02. januar 2020, klokken 19:20
Har ikke sett resultatene selv, bare fått de beskrevet. Totalt rundt 100 havarier meldt inn via skjemaet på nettsiden til TOCN.

Det er også spekulert i at D/AP-bilene har et varmere miljø i dashen på grunn av et eller annet, men igjen - spekulasjoner. Og det er ikke så veldig nyttig. Det kan like godt være at grunnlaget er skjevt som noe annet. Vi har ihvertfall 1 havarert og reparert november 2015 på tunet, og 1 fullt fungerende 2013 med like mange kilometer på telleren. Den har hatt over 2 år lenger enn den nyeste på å hamre minnebrikken.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: fonbergtorsdag 02. januar 2020, klokken 20:05
Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:20
Vi har ihvertfall 1 havarert og reparert november 2015 på tunet, og 1 fullt fungerende 2013 med like mange kilometer på telleren. Den har hatt over 2 år lenger enn den nyeste på å hamre minnebrikken.

Én med og én uten AP-logging...
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmantorsdag 02. januar 2020, klokken 20:13
Nå skrives logger av typen du beskriver til det utskiftbare minnekortet da. Og MCU fungerer selv om det skulle havarere. Emmc blir hamret med logger fra selve operativsystemet og ingen ting som har med selve bilen å gjøre og er interessant for feilsøking eller hva som har skjedd med bilen. Når det hentes ut logger fra bilen hentes de fra det utskiftbare minnekortet.

For øvrig ikke mye AP-logging her, med mindre det logges når den ikke er i bruk :)
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: JorEltorsdag 02. januar 2020, klokken 20:30
Kan det være mer logging, når Tesla kommer med to motorer og drift på alle hjul?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmantorsdag 02. januar 2020, klokken 21:47
Sannsynligvis. Men til det utskiftbare minnekortet.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: JorgenMsøndag 05. januar 2020, klokken 01:00
30k er overkommelig på en bil med såpass lave vedlikeholdsutgifter.
Har selv kun påkostet den 2x USD150 for egenrep av to dørhåndtak på 4 år.

Men jeg skal lufte det tilbudet fra Bilexperten til kona... dog er det 9-10 timer kjøring for oss...

Husker godt de 18k jeg måtte ut med for veivhusventilasjonsproblemene på vår (import) BMW X5 V8... Det skjedde 2 år på rad... (ene gangen når jeg skulle hente vår 2.fødte hjem fra sykehuset... måtte låne kompisens 3.0 X5...).
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmansøndag 05. januar 2020, klokken 10:43
Lave vedlikeholdsutgifter? Ikke enig i det.

Vår P85 er kostet på mellom 350-400k. Vi har betalt 80-90 av dem selv. I går sparte jeg 5-6k ved å skifte en parkbremsekaliper kjøpt brukt selv. Og jeg sparer ofte tusenlapper ved å reparere dørhåndtak. De har sviktet 7 ganger på denne bilen.

Andre svakheter: Vi vet at MCU kan ryke (30k). Den kan fikses preventivt, til halve prisen (15k inkludert Osloreise). Kondensere vil sannsynligvis ryke, en allerede skiftet men det er noen år siden (20k). Sikringer til en del komponenter som AC-kompressor ligger inne i DCDC-konverteren og de er ikke utskiftbare. Ryker en av disse komponentene og tar med seg sikringen må du plusse på 30k for ny DCDC i tillegg til feilen som er oppstått. Ny kompressor vil dermed fort passere 50k.

INGEN må fantasere om at Model S vil være en bil med lave vedlikeholdskostnader gjennom livsløpet, til det er løsninger og deler alt for dyre. Det går fint an å eie en slik uten at noe særlig går galt en periode, men husk at korrektivt vedlikehold øker jo eldre bilen blir. Bare en runde med noen understellsdeler river fort i vei 50k. Det samme om du må bytte drivakslingene.

Sjekket priser mot en "mainstream" elbil. Selv om Leaf`en har enkelte dyre deler (som skjerm, faktisk - men de holder jo), koster slitedelene fra halvparten til ned mot en fjerdedel på denne. Det er en bil som sannsynligvis vil ha lave levetidskostnader. Model S må man regne med blir omtrent som en S-klasse eller tilsvarende - selv om den er elektrisk. Drivstoffkostnadene kompenserer naturligvis noe, men marginalt om man kjører gjennomsnittlig mye.

Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: fonbergsøndag 05. januar 2020, klokken 11:50
Har vanskelig for å tro at en TMS kan bli like dyr på vedlikeholdskostnader som en MB S... Har du virkelig tatt med alle sannsynlige fossilrelaterte utgifter i betraktningen? Tenker på slikt som turboer, toppakninger, eksosanlegg, katalysator, girkasse, oljeskift til motor og kasse, osv...
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Sandvikasøndag 05. januar 2020, klokken 12:50
Sitat fra: Muffinman på søndag 05. januar 2020, klokken 10:43
Lave vedlikeholdsutgifter? Ikke enig i det.

Vår P85 er kostet på mellom 350-400k. Vi har betalt 80-90 av dem selv. I går sparte jeg 5-6k ved å skifte en parkbremsekaliper kjøpt brukt selv. Og jeg sparer ofte tusenlapper ved å reparere dørhåndtak. De har sviktet 7 ganger på denne bilen.

Andre svakheter: Vi vet at MCU kan ryke (30k). Den kan fikses preventivt, til halve prisen (15k inkludert Osloreise). Kondensere vil sannsynligvis ryke, en allerede skiftet men det er noen år siden (20k). Sikringer til en del komponenter som AC-kompressor ligger inne i DCDC-konverteren og de er ikke utskiftbare. Ryker en av disse komponentene og tar med seg sikringen må du plusse på 30k for ny DCDC i tillegg til feilen som er oppstått. Ny kompressor vil dermed fort passere 50k.

INGEN må fantasere om at Model S vil være en bil med lave vedlikeholdskostnader gjennom livsløpet, til det er løsninger og deler alt for dyre. Det går fint an å eie en slik uten at noe særlig går galt en periode, men husk at korrektivt vedlikehold øker jo eldre bilen blir. Bare en runde med noen understellsdeler river fort i vei 50k. Det samme om du må bytte drivakslingene.

Sjekket priser mot en "mainstream" elbil. Selv om Leaf`en har enkelte dyre deler (som skjerm, faktisk - men de holder jo), koster slitedelene fra halvparten til ned mot en fjerdedel på denne. Det er en bil som sannsynligvis vil ha lave levetidskostnader. Model S må man regne med blir omtrent som en S-klasse eller tilsvarende - selv om den er elektrisk. Drivstoffkostnadene kompenserer naturligvis noe, men marginalt om man kjører gjennomsnittlig mye.
Du har nok mye rett, men jeg velger å være litt mer optimistisk. Det er solgt noen ti-talls tusen Teslaer i Norge, vi ser allerede at noen har funnet en nisje i å reparere MCU, andre i å sveise aluminium. Tror nok vi snart finne 3.part verksteder som har spesialiserer seg på Tesla og som presser prisene nedover.



Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmansøndag 05. januar 2020, klokken 13:54
Sitat fra: fonberg på søndag 05. januar 2020, klokken 11:50
Har vanskelig for å tro at en TMS kan bli like dyr på vedlikeholdskostnader som en MB S... Har du virkelig tatt med alle sannsynlige fossilrelaterte utgifter i betraktningen? Tenker på slikt som turboer, toppakninger, eksosanlegg, katalysator, girkasse, oljeskift til motor og kasse, osv...
Sannsynligvis kan en MBS bli dyrere om man får påkost på motor/gir mens bilen fremdeles er verd nok til å reparere. Men TMS har også relativt dyr timerate på verksted, og dyre deler. I tillegg har den en del dårlige og mindre holdbare løsninger som koster veldig mye å sette i stand (spesielt tidlige biler, som dette gjelder). De fleste vil gjøre seg gjeldende etterhvert. Da ender man fort opp i spørsmål om man skal vrake en bil med begrenset restverdi eller reparere. Ser for meg at det kan skje når batteri/driveunitgarantien går ut pga et dropp i restverdi da. Ihvertfall at dillemmaet dukker opp på biler som er 10-12 år gamle.

Vi trodde også at vi hadde verdens billigste evighetsmaskin mens Tesla reparerte for store summer på garanti. Så måtte vi bytte noen understellsdeler etter 130.000km. Det kostet 40k. Siden har det gått 10k her og 10k der. Regner med å måtte bytte understellsdeler for like mye innen bilen runder 200k. Så har vi jo MCU-saken, forventer også at den ene kondenseren som fremdeles er original ryker (ser ikke fin ut) og krysser fingrene for at ingen komponenter skal ta sikringen inne i likestrømskonverteren hvis de havarerer.

Poenget var altså ikke å gjøre en nøyaktig sammenligning med fossilen, men vise til hvilken bilklasse man kanskje bør sammenligne med når man skal sette av penger til å holde TMS i stand når den drar på årene. Rimelig eller billig er ikke adjektiver som passer særlig bra i den sammenhengen - etter min mening :)

Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: fonbergsøndag 05. januar 2020, klokken 15:02
Sitat fra: Muffinman på søndag 05. januar 2020, klokken 13:54
Poenget var altså ikke å gjøre en nøyaktig sammenligning med fossilen, men vise til hvilken bilklasse man kanskje bør sammenligne med når man skal sette av penger til å holde TMS i stand når den drar på årene. Rimelig eller billig er ikke adjektiver som passer særlig bra i den sammenhengen - etter min mening :)

Med på den, ja👍
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: hebbe101mandag 06. januar 2020, klokken 10:56
Jeg hadde nylig vår Model S 2014 inne for å fikse dørhåndtak og "Control Arm" fremme. Skulle også få oppgradert til 4G gratis selv om garanti er utløpt. (august 2019)

Når bilen var inne fikk jeg en tlf om at MCU holdt på å ryke. Vi har ikke merket noe selv, men Tesla sa de hadde problemer med å få kontakt med MCU for å kjøre oppdatering for nytt dørhåntak og anbefalte sterkt at vi byttet MCU. Fikk også beskjed om at det var "feilregistrering" som gjorde at jeg hadde fått beskjed om å få oppgradert til 4G gratis. Etter mye frem og tilbake gikk vi med på det og det kostet ca. 20600. Vet ikke om det har skjedd en prisendring på MCU. Av det jeg har lest har pris vært ca. 30k?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: fonbergmandag 06. januar 2020, klokken 11:57
20.600 var inkl arbeid (og MVA)?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanmandag 06. januar 2020, klokken 11:57
I USA startet prisen på rundt $4500 før den ble redusert til ca $3000. Da kostet det 29.000 i Norge. Hvis de nå har redusert ytterligere til rundt 20k begynner det å bli overkommelig med tanke på at det inkluderer 4G-oppgraderingen. Hvis dette er den nye offisielle prisen kan det tyde på at Tesla ikke tenker å tjene penger på fadesen, eller at de tar noe av kostnaden selv.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Contangomandag 06. januar 2020, klokken 13:55
Er "ny" MCU1 fortsatt er slik at det er like komplisert å bytte minnebrikken separat ved neste korsvei? Eller har de mod'et MCU'en så det i hvert fall er mulig å bytte brikken enklere? Eller at brikken er mer robust enn den originale? Hvis den er identisk som før, så antar jeg at levetiden uansett er forlenget en del siden Tesla har strupet bruken av brikken? Noen som vil våge et levetidsestimat for "ny" MCU1, evt MCU1ere i 2017/tidlig 18 biler?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: hebbe101mandag 06. januar 2020, klokken 14:40
Det var inkl. mva og arbeid ja:

Deler: ca. 15500 eks mva
Arbeid: 1815 eks mva
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanmandag 06. januar 2020, klokken 17:23
15k er er jo samme prisen jeg fikk på den lille skjermen for 2-3 år siden, så her har det definitivt skjedd noe.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmantirsdag 07. januar 2020, klokken 22:46
Mon tro om det finnes en måte å få ut helsetilstanden for emmc på, og dermed få beslutningsgrunnlag for preventivt bytte? Kunne noe slikt vært mulig om man hadde tilgang til en kommandolinje og root privilegier?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: ventletirsdag 07. januar 2020, klokken 23:23
Det kan være mulig. Det finnes et Linux-verktøy som heter mmc-utils som forsøker å lese ut en status for hvor mange reserveblokker i flashminnet som har blitt tatt i bruk (for å erstatte ødelagte blokker). Når det er tomt for reserveblokker er brikken "utslitt".
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: 692onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 08. januar 2020, klokken 12:48
Så har vi jo fiksen i Norge til 11k da. Men bør gjøres før ting havarerer helt for best resultat.

SitatDet kan være mulig. Det finnes et Linux-verktøy som heter mmc-utils som forsøker å lese ut en status for hvor mange reserveblokker i flashminnet som har blitt tatt i bruk (for å erstatte ødelagte blokker). Når det er tomt for reserveblokker er brikken "utslitt".
Men vil det fungere når brikken er såpass fylt opp at wear-levelling ikke fungerer som det skal? Hjelper ikke med reserveblokker hvis man ikke får brukt dem, eller ting må flyttes rundt (og generere flere skrivesykluser).
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Oreomandag 16. mars 2020, klokken 21:33
Sitat fra: 692 på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx
Rart det ikke er noen i Norge som tar på seg dette. Jeg skjønner at det er et marked i Nederland da det er nokså mange Tesla der, men i Danmark er det vel ikke så mange? Her på berget er det jo flerfoldige, spesielt veteraner som trenger denne oppdateringen.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Oreomandag 16. mars 2020, klokken 21:43
Sitat fra: 692 på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx
Ser nederlenderne sier (skriver) de bruker en 16GB brikke, mens danskene bruker en 32GB brikke.
Danskene tar litt mer da (6300kr vs 9900 i følge dagens begredelige valutakurser).
Kommentarer?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanmandag 16. mars 2020, klokken 22:29
Kvaliteten på brikken er vel like viktig som størrelsen. Begge har betydning for levetiden.

Ellers er det noen få som har gjort bytte selv i Norge, og minst en som driver og skaffer seg utstyr. Men usikker på om noen av dem har tenkt å ta på seg bytte for andre.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: aldatirsdag 17. mars 2020, klokken 08:31
Sitat fra: Oreo på mandag 16. mars 2020, klokken 21:43
Sitat fra: 692 på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx
Ser nederlenderne sier (skriver) de bruker en 16GB brikke, mens danskene bruker en 32GB brikke.
Danskene tar litt mer da (6300kr vs 9900 i følge dagens begredelige valutakurser).
Kommentarer?
Danska kroner kursen ligger nu på ca. 1,50 mot NOK, så det blir mycket dyrare där. 7995 DKK = 12000 NOK
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: o.b.lixtirsdag 17. mars 2020, klokken 10:46
Bilexperten Bosch på Ulven tar 10.990,- for 16Gb og 1000 mer for 64Gb inkl arbeid. TOCN-medlemmer får 20% på det meste, men vet ikke om denne prisen er før eller etter rabatt.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Kiefertorsdag 19. mars 2020, klokken 11:22
Sitat fra: 692 på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx

Prisen ved Hinnerup Auto i DK er rettet til 6.495,- DKK for at få skiftet eMMC kredsen. Men med de kurser der er mellem DK og NO er det vist stadig en relativ høj pris i Norge...

Der benyttes en 32G kreds ved Hinnerup (det er mig der skifter dem for dem :)
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 19. mars 2020, klokken 15:52
Husk også at TeslaFi, Linkmytesla og slike logginger bruker eMMC konstant og brikker dør mye raskere enn uten logging...
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: ELoldtimertorsdag 19. mars 2020, klokken 17:22
En viktig opplysning o.b.lix :+1:
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: traktor4evertorsdag 19. mars 2020, klokken 19:57
Hei,
Min s85 fra 2014 har akkurat bikket 100.000km, og idag tidlig tok infotainment skjermen kvelden. Det skjedde mens den lastet ned 2020.8.11 software. Med 5% nedlasting var alt ok; ved 95% når jeg skulle kjøre på jobb var alt i svart.

Bilen kunne etter en lang oppstart kjøres, men følgende har skjedd:
- Creep er slått av
- Spedometer viser mph selv om det står km per time, så det gjelder å passe på farten
- Blinklys virker ikke(!)
- Klima virker, men det står på hele tiden, også mens bilen er parkert. Skyldes nok at jeg hadde satt på pre-conditioning før det kræsjet
- Lading virker, så det er i alle fall noe

Har avtalt service i morgen tidlig. Tesla krever at jeg godtar 2 timer til diagnostisering for å levere inn bilen (altså over 4000,-). Jeg tenker at jeg står sterkt til å kreve dette utført kostnadsfritt, siden det skjedde under software-oppdatering, som i praksis må regnes som det samme som at Tesla har bilen inne på service??

Siden bilen er kjørbar nå, kommer jeg også til å kreve at Tesla skaffer loaner gratis, dersom bilen på ettermiddagen i morgen ikke er kjørbar, og Tesla venter på deler.

Så får vi se hvordan dette går...
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmantorsdag 19. mars 2020, klokken 20:01
SitatHusk også at TeslaFi, Linkmytesla og slike logginger bruker eMMC konstant og brikker dør mye raskere enn uten logging...

Vet vi egentlig det? Loggingen som var problemet er jo skrudd av nå, og på videoen til Rich kunne vi se hvordan brikken ble hamret kontinuerlig med unødige OS-logger på et system som ikke engang var koblet til bilen. I tillegg er det ikke uvanlig at luftkanalen som skal gi varmluft til beina faller av inni dashen slik at all varmluften varmer opp der inne istedet for på beina. Mange faktorer her. Men jeg er ikke så sikker på at Teslafi og lignende medfører særlig skriving til emmc. Det henter jo stort sett data ut, og tillater bilen å sove når den ikke brukes. Mange API-kall riktignok, men det medfører neppe noe i nærheten av 24/7/365 hamringen som pågikk inntil i fjor høst.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Ellemellefredag 20. mars 2020, klokken 08:00
Sitat fra: traktor4ever på torsdag 19. mars 2020, klokken 19:57
Siden bilen er kjørbar nå, kommer jeg også til å kreve at Tesla skaffer loaner gratis, dersom bilen på ettermiddagen i morgen ikke er kjørbar, og Tesla venter på deler.
Bilen er over 5 år gammel, og du har kjørt mer enn 100000 km. All garanti og reklamasjonsrett er utgått. Jeg ville ikke krevd noe som helst, men hvis du er ydmyk kan de være grei mot deg og la deg få en loaner likevel.
At feilen oppstod under softwareoppdatering kan sammenlignes med en fjæring som ryker når et verksted jekker opp en gammel bil. Du får ikke gratis ny fjæring da.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: geearfredag 20. mars 2020, klokken 08:35
Sitat fra: Ellemelle på fredag 20. mars 2020, klokken 08:00
Sitat fra: traktor4ever på torsdag 19. mars 2020, klokken 19:57
Siden bilen er kjørbar nå, kommer jeg også til å kreve at Tesla skaffer loaner gratis, dersom bilen på ettermiddagen i morgen ikke er kjørbar, og Tesla venter på deler.
Bilen er over 5 år gammel, og du har kjørt mer enn 100000 km. All garanti og reklamasjonsrett er utgått. Jeg ville ikke krevd noe som helst, men hvis du er ydmyk kan de være grei mot deg og la deg få en loaner likevel.
At feilen oppstod under softwareoppdatering kan sammenlignes med en fjæring som ryker når et verksted jekker opp en gammel bil. Du får ikke gratis ny fjæring da.
Fjæra blir ikke modifisert av å jekkes opp. Da må du sammenligne med at fjæra blir varmebehandlet for å endre karakteristikk eller et eller annet...

Men enig i at det kanskje ikke er helt klart. Problemet til Tesla er at i praksis så kan man ikke nekte softwareoppdateringer, da mister man etterhvert tjenester. "Bricking" skjer MYE hyppigere under softwareoppdateringer (uansett dings) enn under vanlig bruk.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: TeslaSvein63fredag 20. mars 2020, klokken 08:39
Jeg har ikke veldig god tiltro til Tesla i saker som omhandler mcu. Tenker at vi har fått software oppdateringer som har sløvet ned denne, for at den skal holde til bilene er utenfor garanti. Derfor er det så mye som fungerer utrolig tregt. Jeg har fks klaget på treg skjerm, umulig navigasjon som henger og låser seg ofte under bruk og som krever restart for å virke igjen mm i flere år, umulig wifi og elendig 3G.  Man blir bare avfeid med det vanlige at alt er teset og kontrollert og alt i orden. De finner ingen ting, men at sletting av noen få greier gir bedring. Det tyder jo nettopp på at det er snart kvelden for MCU. Tesla har brukt bilene vår til konstant monitorering, noe som har slitt ut brikkene. Vi har vært forsøkskaniner og vi må ta kostnadene for denne aktiviteten fra Tesla selv. Vi kan ikke finne oss i dette. Dette er en kjerne komponent som skal vare like lenge som bilen virker, 20 ++ år i følge Elon og en million km. Hva skal vi med biler til "en million" som ikke tåler å bli mer en 4-5-6 år gamle. Tenker at dette er en kamp vi er nødt til å ta. Forbrukerkraft her og omdømme er en veldig god sak.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Klykkenfredag 20. mars 2020, klokken 10:58
Var da veldig konspiratorisk, Teslasvein63.
Den overdrevne skrivingen til eMMC er et resultat av Linux og litt slapp programmering fra Tesla sin side for å stoppe denne loggingen. Skal være betydelig bedret fra i fjor en gang. Men at de "med vilje" har gjort dette er jo litt lite bissnissvennlig. Skjønner skepsisen, men har ENORMT STORE tvil om at det er slik du skisserer det.

EDIT: Ser du også har vært ute med flere konspirasjoner
https://elbilforum.no/index.php?topic=51034.msg887617#msg887617
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Kieferfredag 20. mars 2020, klokken 11:26
Skrivningerne til kredsen er kun en del af problemet, det endnu større problem er den type silicium der er brugt i de Hynix kredse nVidia har valgt at bruge. Det er af en sådan kvalitet at den indbyggede controller på et tidspunkt går "bananas" og ødelægger partitionerne.

Problemet med controlleren er ikke kun skrivningerne, det er lige så meget hvor længe der er strøm på kredsen. Så at man bruger diverse monitoreringssystemer ødelægger ikke kredsen på grund af skrivninger, men fordi de holder kredsen tændt.

Eneste sikre metode til at forlænge livet på kredsen, er at holde den slukket...

Vi er et par stykker her i DK der startede ca. 1. januar med at skifte eMMC kredse, og vi kan konstatere at i ca. 7 ud af 10 tilfælde hvor skærmen er gået i sort, der mangler partition 3 helt og aldeles, data er ikke kun slettet sporadisk, som ville være tilfældet hvis enkelte blokke var ødelagte.

Partition 3 er den partition der indeholder de relevante data til at få bilen i live igen. Og er væk, er det utrolig svært at få dem tilbage.

Der er et firma i Polen der tilbyder data recovery af eMMC kredse, de er blot 4 til 5 uger om at levere data, et firma i Rusland påstod de havde udstyr til at gøre det, altså lige indtil vi gerne ville betale de 8-10.000 EUR de forlangte, så var det pludselig ikke færdigudviklet...
Tittel: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: turfsurffredag 20. mars 2020, klokken 11:59
Tipper Tesla har gått i samme fellen som de gjorde med LCDen. Brukt komponenter som ikke er beregnet på bilbruk.

Normal feilmodus for mmc er jo at de går i read-only modus. At kontrolleren feiler betyr jo at den rett og slett blir ødelagt over tid.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: o.b.lixfredag 20. mars 2020, klokken 12:00
Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. mars 2020, klokken 20:01
SitatHusk også at TeslaFi, Linkmytesla og slike logginger bruker eMMC konstant og brikker dør mye raskere enn uten logging...

Vet vi egentlig det?

Jeg har det fra Sigurdi og han er nok en av de mest informerte i Norge, om ikke Europa på Tesla sin elektronikk.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanfredag 20. mars 2020, klokken 12:27
Sigurd er troverdig så det holder, ja :)
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: TeslaSvein63fredag 20. mars 2020, klokken 12:42
Klykken  Det var da voldsomt til konspiratorisk ord bruk i dag. Har da fanden ikke noe med det å gjøre. Skjerp deg.  >:( Det er en kjennsgjerning at bilene sto å logget  konstant for å samle informasjon, selv om de sto parkert de første årene. Det er jo bare å lese litt og holde deg oppdatert for å vite det. Så ble dette roet ned med software opptatering når problemene begynte å materialisere seg. Det er da innlysende hvorfor.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanfredag 20. mars 2020, klokken 12:50
Nei, det stemmer ikke at de logget for å samle informasjon til emmc. Loggingen til emmc var i hovedsak OS`et som "snakker med seg selv", dvs temmelig verdiløse. All logging knyttet til bruk av bilen og dens systemer har hele tiden gått på et utskiftbart minnekort i MCU. Om dette skulle havarere ville MCU fremdeles virket.

Hele saken fremstår som en software/designtabbe, ikke en mystisk konspirasjon. Men jeg er helt enig i at Tesla burde ta ansvar for saken i langt større grad, selv utenfor 5-årsfristen. En recall eller utvidet garanti på aktuelle komponenter burde gjøre susen.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: TeslaSvein63fredag 20. mars 2020, klokken 13:03
Så det du sier er at det Tesla selv sier og har konstatert, at de samlet informasjon fra bilens funksjoner hele tiden med overvåkning av batteri osv, for å forbedre software mm ikke stemmer? Det kan virke som det også var grunnen til bilens høye vampirdrain de første årene.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: o.b.lixfredag 20. mars 2020, klokken 13:30
Datakortet til MCU1 er en ferdig pakke levert av Nvidia, inkludert eMMC og hvordan den er satt opp.

Så det er ingen konspirasjon for å få MCU til å kollapse for å få... ja hva er motivet, hvorfor skulle eMMC med vilje kollapse?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanfredag 20. mars 2020, klokken 13:32
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 20. mars 2020, klokken 13:03
Så det du sier er at det Tesla selv sier og har konstatert, at de samlet informasjon fra bilens funksjoner hele tiden med overvåkning av batteri osv, for å forbedre software mm ikke stemmer?
Det står da helt tydelig at jeg IKKE sier noen verdens ting om det. Jeg sier at de ikke logger til emmc i den hensikten.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Kieferfredag 20. mars 2020, klokken 13:33
Sitat fra: Muffinman på fredag 20. mars 2020, klokken 12:50
Nei, det stemmer ikke at de logget for å samle informasjon til emmc. Loggingen til emmc var i hovedsak OS`et som "snakker med seg selv", dvs temmelig verdiløse. All logging knyttet til bruk av bilen og dens systemer har hele tiden gått på et utskiftbart minnekort i MCU. Om dette skulle havarere ville MCU fremdeles virket.

Hele saken fremstår som en software/designtabbe, ikke en mystisk konspirasjon. Men jeg er helt enig i at Tesla burde ta ansvar for saken i langt større grad, selv utenfor 5-årsfristen. En recall eller utvidet garanti på aktuelle komponenter burde gjøre susen.

Det er så ikke helt korrekt, hvis man f.eks. kigger i /var/log/syslog, så kan man f.eks. se der sker en masse i forhold til 3G/LTE forbindelser, og hver gang man "tapper" på skærmen, så bliver det også skrevet i samme fil.

Det sjove, er at der i /lib/misc ligger en fil der hedder emmc-vitals-history.dat som Tesla placerer data i en gang i døgnet.

Her tester de kvaliteten af Hynix-kredsen i bilen.

Her er et eksempel på indholdet:
1581344704:MLCAvgBlkErases=3330,RSVDBlks=79

Denne linie er fra en bil der fik skiftet kreds præventivt.

Og fra en bil hvor skærmen var gået i sort:
1580135110:MLCAvgBlkErases=3287,RSVDBlks=61

Nå ja, og så det faktum at log-niveau skulle være sat ned. i en bil hvor jeg hev data ud omkring 1. marts ligger der en syslog-fil på 6.8Mb og ca. 47.000 log-linier. Filen er oprettet 11.2.2020.

/Martin
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Kieferfredag 20. mars 2020, klokken 13:36
Sitat fra: o.b.lix på fredag 20. mars 2020, klokken 13:30
Datakortet til MCU1 er en ferdig pakke levert av Nvidia, inkludert eMMC og hvordan den er satt opp.

Så det er ingen konspirasjon for å få MCU til å kollapse for å få... ja hva er motivet, hvorfor skulle eMMC med vilje kollapse?

Audi har brugt samme type Tegra-board som Tesla, blot med en 4GB kreds. Der har Audi så gjort det i forhold til Tesla, at de kun har partitioneret 1,5GB ud af de 4GB, hvor Tesla har partitioneret 8GB ud af 8GB. Tænker heller ikke Audi har bombarderet kredsen med så meget data som Tesla gør.

Men Audi har haft samme problemer, men er nok ikke blevet til samme skandale i samme målestok, når de ikke har taget mere end et par tusinde for at skifte mens Tesla tager rask væk 25.000 for at gøre det samme...
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanfredag 20. mars 2020, klokken 13:40
Interessant, tydelig at det kommer opp mer informasjon når kompetente mennesker begynner å tukle med dette :)  Jeg har info fra onkel Rich, den er tydeligvis utdatert. Men jeg tror nå likevel at majoriteten av skrivingen som ble gjort til denne brikken er unødig og unyttig, selv for Tesla.

Hva tenker du om størrelsen på brikken vs størrelse på imaget vs wear levelling?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Kieferfredag 20. mars 2020, klokken 13:49
Hvis man har en 8GB kreds og bruger alle 8GB. Så er der jo ikke meget tilbage til wear-levelling.

Derfor man ser, at dem der skifter kredse bruger fra 16GB og opefter. Vi har valgt en 32GB da prisforskellen mellem 16 og 32 ikke er ret stor, men større mellem 32 og 64GB. Vi ændrer ikke på Teslas 8GB partitionering, så der er 24GB tilbage til wear-levelling.

/Martin
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: DagfinnNfredag 20. mars 2020, klokken 14:51
Veldig kjekt å lese kunnskapsrike innlegg her. Mye mer givende en bare negativitet og sinne.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: ahusomfredag 20. mars 2020, klokken 15:07
Jeg fikk nylig byttet MCU1 på min TMS P85D. Hadde bilen inne på verksted for å fikse en annen ting og klagde på at skjerm/navigering hadde blitt tregt og kartet delvis borte i dagene før levering. Mens bilen stod klar for mottaks-fotografering tok Tesla-fyren som tok i mot bilen en restart (som jeg hadde forsøkt flere ganger før) for å se om det hjalp... Og da gikk skjermen i svart og kom ikke opp igjen.

En smule flaks kan man si så lenge dette var ca 3 uker før bilen ble 5 år. Så fikk ny uten kostnader.

Men noen som vet om nye MCU1 som monteres nå i dag er helt lik den opprinnelige MCU1? Dvs 8GB brikke med samme svakhet? Nå har vel loggingen blitt redusert en del, men likevel snodig de ikke gjør noe med denne brikken så lenge det er et så kjent problem.

// Arne
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: traktor4everfredag 20. mars 2020, klokken 18:21
Sitat fra: Ellemelle på fredag 20. mars 2020, klokken 08:00
Sitat fra: traktor4ever på torsdag 19. mars 2020, klokken 19:57
Siden bilen er kjørbar nå, kommer jeg også til å kreve at Tesla skaffer loaner gratis, dersom bilen på ettermiddagen i morgen ikke er kjørbar, og Tesla venter på deler.
Bilen er over 5 år gammel, og du har kjørt mer enn 100000 km. All garanti og reklamasjonsrett er utgått. Jeg ville ikke krevd noe som helst, men hvis du er ydmyk kan de være grei mot deg og la deg få en loaner likevel.
At feilen oppstod under softwareoppdatering kan sammenlignes med en fjæring som ryker når et verksted jekker opp en gammel bil. Du får ikke gratis ny fjæring da.
Kjapp oppdatering på ståa her:
- Fikk nettopp beskjed fra Tesla om at MCU må byttes til den nette sum av 25.775,-
- Dette inkluderer "diagnose" på 4.125,- Jeg gav beskjed om at dette kanskje var i overkant for å bekrefte noe som burde vært opplagt, men krangler ikke mer på det; han svarte at de hadde jobbet på spreng hele dagen for å finne ut at MCU'en faktisk var gåen, så det er jo et realt svar :)
- Ny MCU er fortsatt MCU1 skjønte jeg; men med 4G. Beskrivelsen er "LTE MCU JPN/HK/Macau/Taiwan/SK(1045006-03-H"
- Jeg lurte på om jeg kunne få med den gamle MCU'en, for å få noen til å fikse minnebrikken, men da ble det i så fall en helt annen pris; prisen jeg fikk gjelder kun ved innbytte av gammel enhet.

Jeg kommer nok til å ta denne reparasjonen som tilbudt, men angrer som en hund på at jeg ikke valgte 8 års service avtale. Og alle som har anledning til å bytte minnebrikken for en billigere penge bør sikkert satse på det.

Det positive er at Tesla lovet at bilen er fullt kjørbar og ladbar, og at jeg dermed ikke trenger leiebil mens de venter på deler.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: geearfredag 20. mars 2020, klokken 19:00
4G-oppdateringen hadde du jo fått gratis uansett. Egentlig så bør de trekke fra prisen for 4G-oppdatering, siden de ellers måtte tatt den kosten... ;)
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Lacaixxafredag 20. mars 2020, klokken 19:37
Jeg hadde aldri godtatt å betale 25.000 for en mcu som har en kjent feil. I alle fall ikke for diagnose (!) Tesla er vel kjent for å gå høyt ut, så kan man krangle derfra.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Øyvind.hfredag 20. mars 2020, klokken 20:27
Hadde sendt den mcuen til fiks hos noen andre. For 25k er man jo nesten oppe i det de har sagt de skal ta for mc2 bytte.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: traktor4everlørdag 21. mars 2020, klokken 00:57
Stemmer nok, og takk for gode svar;
Holder nok mot å gjore mod mot Tesla slik en slik mod har 5 års garanti ihht kjopsloven; dvs at Tesla må ta alle kostnader om feil oppstår før 2025-03, inkludert leiebil, og det betyr litt for meg, som nok selger bilen om et par år.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: traktor4everlørdag 21. mars 2020, klokken 04:52
Kommer også til å kreve en detaljert logg på diagnose-arbeided; jobber ikke akkurat i lavkost bransje, men til denne prisen kreves en detaljert logg med bilder og så videre; vis ikke dette fremskaffes vil jeg kreve at at timer reduseres fra 2 til 1
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: geearlørdag 21. mars 2020, klokken 07:56
Sitat fra: traktor4ever på lørdag 21. mars 2020, klokken 00:57
Stemmer nok, og takk for gode svar;
Holder nok mot å gjore mod mot Tesla slik en slik mod har 5 års garanti ihht kjopsloven; dvs at Tesla må ta alle kostnader om feil oppstår før 2025-03, inkludert leiebil, og det betyr litt for meg, som nok selger bilen om et par år.
Hva mener du? Har du kjøpt den brukt av Tesla nå nettopp?
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: turfsurflørdag 21. mars 2020, klokken 08:26
Sitat fra: gr på lørdag 21. mars 2020, klokken 07:56
Hva mener du? Har du kjøpt den brukt av Tesla nå nettopp?
Er vel heller det at man får satt inn en ny del i bilen som er ment å vare mere enn 2 år. Dermed er det 5 års reklamasjon på denne.

Tviler på at man kan kreve lånebil dog, det gjelder vel kun garanti og reklamasjon på nybil.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Ellemellelørdag 21. mars 2020, klokken 08:49
Forbrukerkjøpsloven sier at man har rett til en erstatningsgjenstand hvis reparasjonen er forventet å ta mer enn en uke, uavhengig om det gjelder en bil eller hvilken som helst annen gjenstand.
Men de bruker vel uansett ikke mer enn en uke på å bytte ut en MCU.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanlørdag 21. mars 2020, klokken 10:54
SitatDermed er det 5 års reklamasjon på denne.
Det følger av forarbeidene til fkjl at det løper ny reklamasjonsfrist på vesentlige deler. I selve loven står det ingen ting om dette, men forarbeidene sier jo noe om lovgivers intensjon og er en mye brukt rettskilde. Man skulle vel kunne anta at denne skjermen er såpass sentral at den går under denne definisjonen, men jeg skal ikke fastslå det. Noe som kanskje er like interessant og som det finnes en høyesterettsdom på er om feilen oppstår på nytt og utbedringen ikke har holdbarhet man har grunn til å forvente er reparasjonsforsøket mislykket (ikke resultert i "kontraktsmessig ytelse". Uansett er det ikke åpenbart at selger kan reparere slik at det holder så vidt forbi absolutt reklamasjonsfrist, så er de uten ansvar. Ser at Tesla ofte avviser nye reparasjonsforsøk med at de har en to års delegaranti, ikke noe annet. Kan hende det trengs litt voksenopplæring rundt om her. Jeg ville ihvertfall bedt om hjelp til å vurdere saken av noen med riktig kompetanse om jeg havnet oppi noe slik.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: petersvtirsdag 24. mars 2020, klokken 14:08
Sitat fra: Kiefer på fredag 20. mars 2020, klokken 13:49
Hvis man har en 8GB kreds og bruger alle 8GB. Så er der jo ikke meget tilbage til wear-levelling.

Derfor man ser, at dem der skifter kredse bruger fra 16GB og opefter. Vi har valgt en 32GB da prisforskellen mellem 16 og 32 ikke er ret stor, men større mellem 32 og 64GB. Vi ændrer ikke på Teslas 8GB partitionering, så der er 24GB tilbage til wear-levelling.

/Martin

Det er ikke slik det fungerer. eMMC gjør wear leveling uansett hvor mye som er partisjonert. Alle brikker blir solgt med endel ekstra flash-minne, som etter hvert blir brukt opp etter hvert som celler dør.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: mroektirsdag 24. mars 2020, klokken 14:20
Sitat fra: petersv på tirsdag 24. mars 2020, klokken 14:08
Sitat fra: Kiefer på fredag 20. mars 2020, klokken 13:49
Hvis man har en 8GB kreds og bruger alle 8GB. Så er der jo ikke meget tilbage til wear-levelling.

Derfor man ser, at dem der skifter kredse bruger fra 16GB og opefter. Vi har valgt en 32GB da prisforskellen mellem 16 og 32 ikke er ret stor, men større mellem 32 og 64GB. Vi ændrer ikke på Teslas 8GB partitionering, så der er 24GB tilbage til wear-levelling.

/Martin

Det er ikke slik det fungerer. eMMC gjør wear leveling uansett hvor mye som er partisjonert. Alle brikker blir solgt med endel ekstra flash-minne, som etter hvert blir brukt opp etter hvert som celler dør.

Det er sant, men det er også sant at dess mindre av brikken som faktisk er i bruk, dess mer effektiv blir wear-levellingen (som ikke bryr seg om partisjonering i det hele tatt). Det er altså faktisk mengde brukt minne som betyr noe for hvor lenge brikken vil vare om den skrives til hyppig. Det kan likevel være en fordel å partisjonere en ny og større brikke med samme partisjonsstørrelse som den originale, fordi man da sikrer at bilens OS ikke kan velge å bruke mer plass enn denne partisjonen, og dermed sikrer man effektiv wear-levelling.

Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: petersvtirsdag 24. mars 2020, klokken 22:42
Wear levelingen flytter rundt på dataene uansett, men det er selvfølgelig litt bedre. Totalt antall bytes skrevet er det som beryt noe, og i tillegg størrelsen, iom at du lagrer pages på 4-16KiB, ikke bits. Det vil være veldig mye bedre å konfigurere en større brikke til pSLC istedenfor å la være å partisjonere halvparten. Det vil gi ca 6-8 ganger bedre holdbarhet.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 25. mars 2020, klokken 00:09
Sitat fra: petersv på tirsdag 24. mars 2020, klokken 22:42
Det vil være veldig mye bedre å konfigurere en større brikke til pSLC istedenfor å la være å partisjonere halvparten.

Nettopp derfor er det galskap å ikke bruke 32 eller 64GB eMMC når man først skal bytte.

Mener Tesla byttet til 64GB allerede på MCU2 i mars 2018!
(Denne er interessant, btw: https://github.com/lewurm/blog/issues/4)
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: thomandag 18. mai 2020, klokken 16:02
Sitat fra: traktor4ever på fredag 20. mars 2020, klokken 18:21
Jeg kommer nok til å ta denne reparasjonen som tilbudt, men angrer som en hund på at jeg ikke valgte 8 års service avtale. Og alle som har anledning til å bytte minnebrikken for en billigere penge bør sikkert satse på det.

Ville bare kommentere dette. Du får ikke ny MCU på 8-års serviceavtale. Hvertfall ikke hos kristensand servicesenter. Jeg tror heller jeg ikke har hørt noen andre få dette på den avtalen. Mulig jeg tar feil.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: Muffinmanmandag 18. mai 2020, klokken 19:42
Enig med siste taler. De gamle serviceavtalene spesifiserer at slitedeler dekkes. Men MCU er neppe noen slitedel.  Hvis man har kjøpt bilen som privatperson (av Tesla) har man imidlertid 5 års reklamasjonsfrist, og Tesla har godtatt å utbedre på de vilkårene. Hvis bilen har rundet 5 år og man ikke har kjøpt utvidet garanti er løpet kjørt og det er bare å hente frem lommeboka.
Tittel: Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
Skrevet av: mroekmandag 18. mai 2020, klokken 19:53
Sitat fra: Muffinman på mandag 18. mai 2020, klokken 19:42
Men MCU er neppe noen slitedel.
Slik Tesla har laget dette, så er det jo faktisk en slitedel, selv om det ikke burde vært det. Men når det er sagt, det vil de jo aldri innrømme.