Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Andre elektriske doninger => Emne startet av: OhmPaPa på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:47
https://www.nrk.no/hordaland/nye-ferjekutt-pa-vestlandet_-_-katastrofe-for-pendlarane-1.14641915 (https://www.nrk.no/hordaland/nye-ferjekutt-pa-vestlandet_-_-katastrofe-for-pendlarane-1.14641915)
(https://i.imgur.com/KRhgmwp.jpg)
(bilde fra NRK)
SitatAp-ordførar i Etne kommune, Siri Klokkerstuen, trudde først at ho var samd med Skyss om at det skulle gå 13 daglege avgangar mellom Skånevik i Etne og Utåker og Matre i Kvinnherad kommune. Men no har Skyss kutta ein avgang til, nemleg 07.15 frå Skånevik.
Siri Klokkerstuen
VIKTIG: Siri Klokkerstuen meiner det er avgjerande viktig at rutene ikkje blir ståande slik som planlagt i dag.
Dermed må dei som skal på jobb på andre sida av fjorden, enten ta ferja 06.15 eller 08.35.
Hva om Operatunnellen plutselig var stengt hver dag mellom 0615 og 0835? :o
Det er supert med el-ferger. Og hyggelige å reise med er de også da de er stillere og man slipper å avogtil få blåst eksosen til seg på dekket.
Men å kutte i avganger pga for treg lading holder ikke som unnskyldning. Da får operatøren sette inn en ekstra ferge eller gjøre andre tiltak?
Dette er jo slikt som får folk til å bli skeptske til elektrifisering. :bankehodetiveggen:
PS jeg bor langt unna Skånevik.
Operatøren må holde forpliktelsene sine, ja. Nå kjenner jeg ikke til denne ferga, men vi har akkurat fått ny elferge mellom Sykkylven - Magerholm, og den går på dieselaggregat intil ladestasjonen på fergekaiene er på plass rundt nyttår (ferga kom visst på plass før planlagt :D ). Den har visstnok fire slike aggregat, men ett av dem er nok for å kjøre ferga i vanlig drift.
Sammenligningen med stenging av tunneller (eller bomveger generelt) er god. Her på Vestlandet har vi mange ferger, og om det er dyrt nok å reise med dem så er tidsbruken langt verre. Spesielt når man skal rekke fly kan det være krise om vegen er "stengt" pga problemer med ferga, og spesielt som i går, når jeg henta noen på flyplassen så er det fort en time å vente på at "vegen skal åpnes". Ikke bare sporadisk pga uhell, men hver eneste kveld og natt.
Bransjen mener el-fergene er teknisk sett utdaterte allerede.
Akkurat som elbiler altså - utviklingen går raskt.
https://www.nrk.no/hordaland/tre-ar-gamle-el-ferjeplanar-er-allereie-utdaterte-1.14643952 (https://www.nrk.no/hordaland/tre-ar-gamle-el-ferjeplanar-er-allereie-utdaterte-1.14643952)
Høres nå merkelig ut at det ikke skal gå an å kjøre den på diesel ved behov? Om ikke annet så ved å drive en generator som leverer strøm når batteriet er tomt?
Uten å vite hva jeg snakker om - fergene er jo store - går det ikke å få satt inn litt ekstra batterikapasitet noe sted?
Tror det like fort kan være ladehastigheten som er problemet, men en skulle tro det var plass til litt batterier i ei ferge, ja. :D
Det som overrasker meg mest er at det virker som om mange el-ferger er dimensjonert etter et akkurat minimum når det gjelder ladefart og rekkevidde. Når man bygger noe som er såpass nytt og uprøvd så bør man legge inn litt ekstra margin slik at man slipper slike problem.
Fjord1 vil ha standardiserte ladere for el-ferger:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Fjord1-vil-ha-slutt-paa-Tesla-tilstander-for-elferjene (https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Fjord1-vil-ha-slutt-paa-Tesla-tilstander-for-elferjene)
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 02. august 2019, klokken 21:37
Fjord1 vil ha standardiserte ladere for el-ferger:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Fjord1-vil-ha-slutt-paa-Tesla-tilstander-for-elferjene (https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Fjord1-vil-ha-slutt-paa-Tesla-tilstander-for-elferjene)
Dette er tankegang jeg kan støtte! (Men jeg synes kanskje det er noe misvisende og urettferdig å kalle det "Tesla-tilstander" når Tesla beviselig har tilbudt alle andre å være med på moroa. At de andre produsentene ikke vil være med å betale får de ta på sin kappe.)
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 02. august 2019, klokken 21:37
Fjord1 vil ha standardiserte ladere for el-ferger:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Fjord1-vil-ha-slutt-paa-Tesla-tilstander-for-elferjene (https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Fjord1-vil-ha-slutt-paa-Tesla-tilstander-for-elferjene)
Et viktig poeng. Jeg er oppvokst på Vestlandet og er vant med ferger. Opplever at fergene stadig vekk byttes på. Plutselig skal en ferge flyttes fra et sted til et annet, og det er en ny og ukjent ferge på strekningen. Inkompatible ladere kan føre til mer nedetid dersom man ikke kan sette inn en hvilken som helst ferge på strekningen slik som i dag.
Ble nyskjerrig og googlet. Her er en produsent av ladestasjoner for ferger:
(https://los-gruppen.no/wp-content/uploads/2018/06/Zinus-PortPower-5-2880.jpg)
https://los-gruppen.no/zinus/ (https://los-gruppen.no/zinus/)
SitatStandard høyde - 8.5 m
230 – 690 Volt pr kabel
350 Ampere pr kabel
Totalt 1400 Ampere < 1000 Volt
Levert med inntil fire uavhengige individuelt styrte kabler
SitatKan utstyres med semiautomatisk betjening – hvor systemet kjenner igjen fartøyet og automatisk klargjøres når fartøyet legger til kai. Kan samkjøres med foranliggende omformer uavhengig av leverandør.
Denne løsningen er kjøpt av fergeselskapet Norled.
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 16. august 2019, klokken 11:05
Ble nyskjerrig og googlet. Her er en produsent av ladestasjoner for ferger:
(https://los-gruppen.no/wp-content/uploads/2018/06/Zinus-PortPower-5-2880.jpg)
https://los-gruppen.no/zinus/ (https://los-gruppen.no/zinus/)
Mulig jeg missforstår her, men ser ikke "lading av ferge" noe sted, men at systemet kun er omtalt som "landstrømanlegg". I mitt hode betyr det strøm til fergen mens den ligger til land så de slipper å kjøre dieselmotoren/generatoren for dette. Ville også trodd at ett skikkelig lade-anlegg for en typisk bilferge ville kreve større anlegg enn dette.
... men på den annen side: Dersom det virkelig er ett slikt system som brukes på den omtalte fergen så kan det nok fort forklare hvorfor de ikke rekker å bli ferdigladet i tide... :p
Bra innspill, Amoss!
Regner heller med at det er jeg som ikke skjønte forskjellen og trodde landstrøm var for lading.
Er selvfølgelig bra å ha landstrøm så de slipper å ha noen motor på tomgang for å lage strøm når ferger ol. ligger ved kai - typisk timesvis om natten.
Når en ferge ligger timesvis ved kai om natten, er det vanlig å fortøye den og stoppe motorene. På den annen side, når den ligger ved kai for å slippe av et lass med biler og slippe på et nytt lass med biler, ligger den ikke bare med motoren på tomgang, men den bruker propellene aktivt for å holde seg på plass ved fergelemmen. Slik er det i hvert fall med alle ferger jeg har reist med. Landstrøm hjelper kanskje ikke så mye der?
Det kan godt være at det er normalen, Hanche. Jeg baserte mitt utsagn på en natt jeg sov i bilen på en fergekai hvor fergen som ikke gikk lå ved kai og brummet hele natten.
Sitat fra: hanche på søndag 18. august 2019, klokken 17:54
Når en ferge ligger timesvis ved kai om natten, er det vanlig å fortøye den og stoppe motorene.
Nja, er ikke ekspert på dette, men de fleste ferger jeg har vært på har i det minste noen kjøleskap og lignende ombord som trenger strøm også natterstid. Og sikkert mye annet som overhode ikke vet noe om. Kanskje holde varmen for å slippe å kjøre motorene på full guffe den siste timen før første tur om morgenen for å varme opp båten innvendig f.eks.? Noen steder er det vel også mannskap som sover ombord mellom vaktene?
Cruise skip i Oslo holder gjerne motoren igang så lenge de ligger til kai, ofte dagesvis. Eller, de gjorde i alle fall det før det ble landstrøm i Oslo (litt usikker på hvor langt dette har kommet, siste jeg fikk med meg var at Kiel-fergen fikk landstrøm for noen år siden, men de skal ha utvidet dette uten at jeg vet hvor langt de har kommet).
Småferger med korte stopp ligger gjerne og skyver mot land mens de losses og lastes, men større ferger, som de som går til Danmark fortøyes gjerne da det tar lengre tid, og antakeligvis er sikrere med såpass store ferger.
Dieselgeneratorene går uavbrutt hele tiden uavhengig av om de ligger til kai 1 time eller hele natta. Noen steder, som Colorline i Oslo og Kristiansand har laget landstrømtilkobling som kobler til umiddelbart etter ankomst og holder båten tilkoblet slik at de kan stoppe dieselgeneratorer. Det gir ikke bare besparelse i diesel, men også i vedlikehold og støy samt mindre behov for vakthold i maskinrom.
https://www.nrk.no/hordaland/far-darlegare-ferjetilbod-fordi-el-ferjene-ma-lada_-_-dette-vil-rasera-lokalsamfunnet-1.14708262 (https://www.nrk.no/hordaland/far-darlegare-ferjetilbod-fordi-el-ferjene-ma-lada_-_-dette-vil-rasera-lokalsamfunnet-1.14708262)
SitatPå sambandet Jektavik-Hodnanes-Huglo blir tilbodet frå nyttår sterkt redusert i rushtida på morgonen og ettermiddagen, fordi el-ferjene får ekstra liggetid ved lading.
Her er jo ikke problemet at det er en el-ferje - men at noen har slurvet på forhånd. Antar det var kjent på forhånd at fergen må lades. Da burde man vel ha skaffet enten kjappere lading eller en ferge til så de kunne ha byttet på å ta lade-pauser.
Å bytte til dårligere ferje enn før er jo helt hål-i-håve. Skjønner godt at lokalbefolkningen er misfornøyde!
Jeg bor for ordens skyld ikke i området. Men dette er interessant med tanke på å fjerne fossilt drivstoff overalt og ikke bare fra biler.
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 19. september 2019, klokken 11:37
https://www.nrk.no/hordaland/far-darlegare-ferjetilbod-fordi-el-ferjene-ma-lada_-_-dette-vil-rasera-lokalsamfunnet-1.14708262 (https://www.nrk.no/hordaland/far-darlegare-ferjetilbod-fordi-el-ferjene-ma-lada_-_-dette-vil-rasera-lokalsamfunnet-1.14708262)
SitatPå sambandet Jektavik-Hodnanes-Huglo blir tilbodet frå nyttår sterkt redusert i rushtida på morgonen og ettermiddagen, fordi el-ferjene får ekstra liggetid ved lading.
Her er jo ikke problemet at det er en el-ferje - men at noen har slurvet på forhånd. Antar det var kjent på forhånd at fergen må lades. Da burde man vel ha skaffet enten kjappere lading eller en ferge til så de kunne ha byttet på å ta lade-pauser.
Å bytte til dårligere ferje enn før er jo helt hål-i-håve. Skjønner godt at lokalbefolkningen er misfornøyde!
Jeg bor for ordens skyld ikke i området. Men dette er interessant med tanke på å fjerne fossilt drivstoff overalt og ikke bare fra biler.
Det interessante å få med seg i denne artikkelen er at de tydeligvis alt hadde lagt inn denne reduksjonen i rutetilbudet i prosjektet de hadde lagt inn på anbud*. Problemet er altså ikke elfergene, men at fylkeskommunen så sitt snitt til å spare inn noen kroner på ett dårligere tilbud når de først hadde fergesambandet på nytt anbud. At det samtidig var skifte av teknologi ga dem en strålende mulighet til å skylde på elfergene for sitt eget sleipe triks.
*)
Sitat
Juridisk vanskeleg
I tillegg til dei økonomiske kostnadene, meiner fylkesrådmannen at ein vil få problem med anbodsregelverket om ein ber om mange fleire avgangar.
– Det er grenser for kva vi får lov til å endra. Det betyr at vi kan ikkje be om eit heilt anna tilbod enn det vi bad om i konkurransen, seier Rasmussen.
Veldig bra Amoss - den koblingen tok ikke jeg.
1) Lage dårlige ruter
2) Kjøre de dårlige rutene med elferge
3) Elfergene får skylden for dårlige ruter
4) Profitt!
Regner i utgangspunktet med at dette var en forsnakkelse. Det var nok ikke meningen å røpe dette i offentligheten... Men journalisten merket seg tydeligvis ikke dette, for ellers burde vedkommende begynt å stille noen litt "vanskelige" spørsmål som kunne fått artikkelen til å fremstå som noe helt annet enn den ble...
SitatFylkeskommunen raserer fergetilbudet!
Prøver å skylde på ny teknologi
...
Elefanten er jo at fylkesmannen sier at folk ikke skal bo slik til. Her skal det sentraliseres og det med pisk om nødvendig i miljøets navn. Amen!
Høres ut som en riktig forklaring.
Når det gjelder fergene, er det sånn jeg har forstått at problemet ligger i tilgjengelig effekt på land siden.
Det må større oppgraderinger på plass i elnettet for å få nok effekt til raskere lading.
Fergene har diesel mulighet, men dette ønsker de ikke så bruke da det medfører en økt kostnad. Jeg tenker også det er politisk at de ikke ønsker kjøre på diesel.
Sitat fra: edyrli på torsdag 26. september 2019, klokken 08:44
Når det gjelder fergene, er det sånn jeg har forstått at problemet ligger i tilgjengelig effekt på land siden.
Det må større oppgraderinger på plass i elnettet for å få nok effekt til raskere lading.
Ampere hadde det samme problemet, og installerte derfor en batteribank på hver side som kunne "saktelade" mellom avgangene og gi tilstrekkelig effekt når fergen lå til kai. Eller var det ikke nok effekt til selv saktelade batteribankene?
Vel, uansett, dersom DET er grunnen, og at de derfor ikke kan oppfylle anbudsbetingelsene, så har fergeselskapet forregnet seg på dette, og er ansvarlig for å utføre de oppgraderinger som skal til for å oppfylle anbudsbetingelsene.
Men som det altså fremkom over, så oppfyller fergeselskapet tydeligvis anbudsbetingelsene. Mulig fylkeskommunen har tatt hensyn til dette da de laget anbudskonkurransen? Men da har de altså med åpne øyne rasert fergetilbudet for å spare penger.
Sitat fra: edyrli på torsdag 26. september 2019, klokken 08:44
Fergene har diesel mulighet, men dette ønsker de ikke så bruke da det medfører en økt kostnad. Jeg tenker også det er politisk at de ikke ønsker kjøre på diesel.
I følge artikkelen var det vel først og fremst redusert støtte fra ENOVA som var begrunnelsen? Men sant nok, mindre støtte = økt kostnad.
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/8mzx0r/Kraftig-eksplosjon-i-ferge-i-Kvinnherad (https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/8mzx0r/Kraftig-eksplosjon-i-ferge-i-Kvinnherad)
Klokken 18.40 torsdag kveld ble det meldt om brann om bord i en batteriferge ved Halsnøy i Kvinnherad.
Fredag morgen eksploderte minst ett av fergens batterier.
– Eksplosjonen opplevdes som ganske intens, og vi har valgt å trekke oss noen hundre meter tilbake. Nå venter vi på eksperthjelp før vi håndterer saken videre, sier Atle Josdal, innsatsleder i brannvesenet i Kvinnherad.
...
MF «Ytterøyningen» er nylig bygget om til hybridferge, slik at den også kan gå på batteri.
– Det er en cirka ti år gammel båt som ble bygget om i sommer, sier Inge Andre Utåker, regionsjef for fergedriften i Norled.
Årsaken til eksplosjonen på denne fergen var at de slukte brannen med saltvann.
Saltvann leder som kjent strøm ganske bra.
https://www.nrk.no/hordaland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180 (https://www.nrk.no/hordaland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180)
En annen elferge - Ampere - sliter med ladeproblemer:
https://sysla.no/a/Wb2Wyd (https://sysla.no/a/Wb2Wyd)
I høst var 8 av de til sammen 120 batteripakkene på land defekte, noe som førte til at fergen ikke fikk ladet nok og måtte kansellere over 135 avganger.
De problemene fikk de omsider bukt med.
– Vi byttet flere batterimoduler, og alt var oppe og gikk etter forrige runde, sier regionsjef for ferger i Norled, Inge Andre Utåker.
Men nå er det problemer igjen. 40 kansellerte avganger i desember.
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:27
Årsaken til eksplosjonen på denne fergen var at de slukte brannen med saltvann.
Saltvann leder som kjent strøm ganske bra.
https://www.nrk.no/hordaland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180 (https://www.nrk.no/hordaland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180)
Ojda, der var det gjort mye dårlig ingeniørarbeid :(
- Ingen sikkerhetssystemer som kobler ut batteripakkene eller setter de i "nødmodus" når kjølevannstrykk synker og temperaturen stiger.
- Sprinkleranlegg for slukking av brann i elektrisk anlegg utført med tilførsel av saltvann.
Kanskje de burde engasjert Tesla for batterisystemene istedenfor Corvus? Jeg har aldri hørt om kjølevannslekkasje i Tesla-pakkene noensinne. Ei helle rburde det være behov for vannkjøling av batterier på en ferge, C-rate må da være såpass lav at det ikke blir nødvendig, om man ikke bruker batterier med veldig gammel teknologi da...
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:46
Ojda, der var det gjort mye dårlig ingeniørarbeid :(
Ja ::) Jeg håper at det ikke blir noe av planene for hydrogenferger. Når man kløner det så til med relativt mye enklere elferger så tenk hva man teoretisk kan få til å skje på en hydrogenferge. :angel: