Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW iX3 => Emne startet av: JorgenM på torsdag 11. juli 2019, klokken 19:52

Tittel: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: JorgenMtorsdag 11. juli 2019, klokken 19:52
Beklager å bringe dårlige nyheter, men fra relativt sikre kilder meldes det at iX3 kun vil bli levert som RWD.

Fra bimmerpost.com:

iX3 specs: G08 (long wheel base X3), 75kW battery and RWD (will be denoted in the model name as "sDrive75"), 300hp, produced in China for worldwide sales, including North America, SOP in 2020.

Da er jeg glad jeg valgte i-Pace...
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: JorgenMtorsdag 11. juli 2019, klokken 20:08
Med 1% forbehold at det kun gjelder long wheel base versjon for Kina, men har liten tro på at den vanlige varianten får 4wd heller...
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Trond.mtorsdag 11. juli 2019, klokken 20:44
Er det også bekreftet at den får motor foran og mellomaksel ? Hvis de hadde hatt plass til motor bak ville de nok ikke valgt løsningen med mellomaksel. Føler at BMW Norge har ført kundene bak lyset ved ikke å opplyse om at den ikke får 4WD. Det eneste grunnen til å kjøpe denne må være hvis den blir prisgunstig. Det bør nok få en innstegspris under 500.000 skal den være aktuell.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: 1317142119lørdag 13. juli 2019, klokken 22:34
Dårlige nyheter? Det er strålende nyheter! Bilen i seg selv begynner å falle litt bak konkurrentene på nåværende tidspunkt, men dårlig nyhet ville vært om den kun kom med 4x4 eller FWD.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: geearsøndag 14. juli 2019, klokken 11:30
For det norske markedet ville det vært gode nyheter om den kom med AWD og en bonus om det var mulig å bestille RWD for de mer kjøreglde av oss, men salget hadde nok vært svært lavt i forhold til AWD. Skal den kun komme med ett alternativ så burde det vært AWD. RWD vil gi lavere forbruk og lavere pris, men dessverre ikke gunstig i forhold til plassutnyttelse og vekt sett opp mot at dette dessverre er nok en elkonvertert fossilbil. RWD på feks i3 er helt topp, motor plassert bak, ingen tunnel til mellomaksling, hjulene i hjørnene (lite overheng), god vektbalanse.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Alfa Bergenmandag 15. juli 2019, klokken 11:14
Sitat fra: TM på torsdag 11. juli 2019, klokken 20:44
Er det også bekreftet at den får motor foran og mellomaksel ? Hvis de hadde hatt plass til motor bak ville de nok ikke valgt løsningen med mellomaksel. Føler at BMW Norge har ført kundene bak lyset ved ikke å opplyse om at den ikke får 4WD. Det eneste grunnen til å kjøpe denne må være hvis den blir prisgunstig. Det bør nok få en innstegspris under 500.000 skal den være aktuell.

Motor bak burde kunne resultere i en diger frunk ala 1. gen Model S. Motor foran og mellomaksel til RWD vil jo være helt håpløst🙄🙄
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: daktarimandag 15. juli 2019, klokken 23:56
Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: geeartirsdag 16. juli 2019, klokken 11:31
Støtter deg i den, motoren er mest sannsynlig plassert bak dersom det blir RWD. Det er vel ingen nyere elbiler som har RWD med motoren foran og mellomaksling ala fossilbil? Drivunit/aksling er temmelig kompakt selv med 270-300hk, blir vel omtrent som bakakslingen på Tesla sine D-modeller, og det er fortsatt dyp bagasjeplass tilgjengelig der, dypere enn på fossilbiler flest, som vanligvis har drivstofftank og eksosanlegg i hulrommet under bagasjeromsgulvet.

Blir spennende å se hvordan de plasserer batteripakken og hvordan de utnytter motorrommet. Ingeniørene til BMW har aldri vært idioter (bare de BBQ-fikserte designerne), så de bør klare å løse fossilkonverteringen bedre enn VW gjorde med e-Golf for fem år siden.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: JorgenMtirsdag 16. juli 2019, klokken 15:10
Platformen er vel bygd for fossil- hybrid- og eldrift, så det er ikke helt fossilkonvertering vel å merke :)
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: geeartirsdag 16. juli 2019, klokken 16:33
Mercedes S500 og GLE hybrid er gode eksempler på hvor gode slike multiplattformer KAN være... eller ikke...

Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: turfsurftirsdag 16. juli 2019, klokken 17:04
Multi-ett-eller annet blir alltid kompromisser.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: JorgenMtirsdag 16. juli 2019, klokken 18:09
Kanksje, men økonomisk er det nok smart :)
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. juli 2019, klokken 22:22
Sitat fra: daktari på mandag 15. juli 2019, klokken 23:56
Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?
Mercedes EQC har vel også en «fake» mellomaksel og girkasse for å få samme konstruksjonsstivhet som en GLC. Men så subber jo nesten batteriet  i bakken også. 9,7 cm bakkeklaring med maks last.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: daktarionsdag 17. juli 2019, klokken 09:32
Sitat fra: TM på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:22
Sitat fra: daktari på mandag 15. juli 2019, klokken 23:56
Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?
Mercedes EQC har vel også en «fake» mellomaksel og girkasse for å få samme konstruksjonsstivhet som en GLC. Men så subber jo nesten batteriet  i bakken også. 9,7 cm bakkeklaring med maks last.
men MB har ikke en roterende aksel inne der.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: telcontaronsdag 18. desember 2019, klokken 08:25
Email fra BMW:

Verdt å merke seg rød tekst

Rekkevidde gjennom effektivitet fremfor stort batteri.
Nye BMW iX3 får en rekkevidde på over 440 km* (WTLP ) fra et batteri med 74 kWh nettokapasitet. Dermed kan BMW tilby en modell med betydelig elektrisk rekkevidde uten et stort batteri og den vekten det innebærer.

Femte generasjon BMW eDrive

BMW iX3 er utviklet med femte generasjon BMW eDrive-teknologi, som også vil benyttes i de kommende elbilene BMW i4 og BMW iNEXT fra 2021. Den nye generasjonen har forbedret forholdet mellom motoreffekt og systemvekt med rundt 30 prosent. Både batteriet og drivlinje-komponentene er skalerbare, slik at både motoreffekten og energikapasiteten kan tilpasses til en rekke bilmodeller i ulike segmenter. Sammenlignet med tidligere teknologi brukt av BMW, er energitettheten i battericellene som benyttes i batteriet til BMW iX3 økt med rundt 20 prosent.

Bærekraftig og effektiv drivlinje

Den elektriske motoren i BMW iX3 er helt og holdent konstruert uten sjeldne mineraler. Samtidig er andelen kobolt i batteriet redusert med to tredeler sammenlignet med forrige generasjon. Som en viktig del av verdikjeden, kjøper BMW selv råmaterialene kobolt og lithium.

Den elektriske motoren i BMW iX3 yter 210 KW/286 hk* og har et dreiemoment på 400 Nm. Både akselerasjon og krafttilgang i høyere hastigheter vektlegges når egenskapene til BMW iX3 defineres. Kreftene overføres til bakhjulene, noe som ytterligere forsterker drivlinjenes effektivitet og bygger videre på BMWs tradisjonelle oppsett for ren kjøreglede. Som et resultat av den nye, effektive drivlinjen, oppnår BMW iX3 et forbruk på godt under 20 kWh/100 km.

Høyspenningsbatteriet er plassert flatt i bilens gulvkonstruksjon, slik at plassen for både passasjerer og bagasje ikke reduseres når man sammenligner den med den tradisjonelle BMW X3 med forbrenningsmotor. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading.

«Power of choice»

BMW X3 blir den første modellen til det tyske bilmerket som tilbys med bensin og/eller dieselmotor, som plug-in hybrid og som elbil. Dette er i tråd med BMWs globale strategi om å tilby et bredt utvalg av modellvarianter tilpasset ulike behov omkring i verden. I 2023 vil BMW Group tilby minst 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Utviklingen og lanseringen av både plug-in hybrider og helelektriske modeller vil dermed løpe side om side de neste årene.

BMW X3 er også et godt eksempel på BMWs posisjon som et internasjonalt selskap, da modellen produseres både i Spartanburg, USA og i Rosslyn, Sør-Afrika. Nye BMW iX3 vil bli produsert for hele verdenmarkedet ved fabrikken i Shengyang, Kina.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Lepet65onsdag 18. desember 2019, klokken 08:49
At bilen er bakhjulsdrevet er vel ikke noe ny opplysning, men nå er det 100% bekreftet. Det som er nytt er WLTP på over 440 km og netto batteri 74 kwt. MEN lansering 2020 er alt for vagt, antagelig fordi det er sent 2020. Burde angi kvartal, høst, sommer, før nyttår eller noe lignende. Pris bør og må ligge under Audi e-tron ellers blir det bare ihuga BMW entusiaster som kjøper.

Beholder reservasjon enn så lenge, sukk ::)
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: telcontaronsdag 18. desember 2019, klokken 08:54
Kun RWD som det er opplyst som så er den helt utelukket for min del, det tror jeg den vil være for majoriteten av de som fortsatt holder på reservasjon. Bomskudd fra BMW synes jeg, men nå er vel denne ikke ment for det norske markedet. Er vel heller Kina, USA og Europa generelt som gjelder her.

Sånt sett glad jeg har reservasjon på Polestar 2, blir den eller Y. Kanskje Vision iV hvis de får lov av VAG til å levere i 2020.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 18. desember 2019, klokken 09:22
Vi kan jo drømme om en iX3M med 2 slike motorer :+1:
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: LMORonsdag 18. desember 2019, klokken 10:01
Burde det ikke stått at den hadde bakhjulsdrift for å si 100%.
At kreftene overføres til bakhjulene ved høyere hastigheter høres jo bra ut, og betyr ikke 100% sikkert at det er bakhjulsdrift?
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Jon65onsdag 18. desember 2019, klokken 10:03
Tror du ikke de ville nevnt AWD når de vet hvor viktig det er i Norge? Hvis den kommer med AWD uten at det er nevnt nå er de så dumme at de fortjener kansellering bare av den grunn.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Vindonsdag 18. desember 2019, klokken 10:44
Det står ganske tydelig i epost sendt ut til alle med reservasjoner at det er bakhjulsdrift. 

"Kreftene overføres til bakhjulene" 

Man skal være utrolig optimist for å slå sammen setningen forann om høyhastighet med neste setning.

For min del betyr nok det at denne ikke er så aktuell - Litt synd, føler at BMW etter en fantastisk og fremtidsretter i3 beveger seg litt bakover, hverken Mini eller iX3 kan kalles ledende i dagens elbilmarked.  Mini pga for lite batteri, og iX3 på grunn av ren bakhjulsdrift, og muligens litt snau rekkevidde mot slutten av 2020.

Positivt:  150kw hurtiglading, Forbruk under 20kwh (for denne størrelse bil er det ganske bra) og miljøfokus rundt konstruksjon..

Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: LMORonsdag 18. desember 2019, klokken 10:45
Jo, er enig i at det kan tolkes som RWD, men disse saken de sender ut kommer vel fra BMW sentralt og ikke fra noen i Norge som har lest alt som er skrevet, så det er ikke sikkert de har tenkt på formuleringene. Hadde de visst hvor viktig det er med en avklaringen så burde de vel skrevet det slik at det ikke kan misforstås. Altså RWD eller AWD uten å pakke det inn.
Teksten kan tolkes slik at de forsvarer valget av RWD med at det er BMW kjøreopplevelse og minst mulig forbruk som er i fokus nå.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: daktarionsdag 18. desember 2019, klokken 10:47
Er 74 kWh netto eller brutto tror dere? E-tron 50 har 64,7 kWh netto men 72 brutto?
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Vindonsdag 18. desember 2019, klokken 10:52
Sitat fra: LMOR på onsdag 18. desember 2019, klokken 10:45
Teksten kan tolkes slik at de forsvarer valget av RWD med at det er BMW kjøreopplevelse og minst mulig forbruk som er i fokus nå.
..og at RWD gir mindre forbruk enn AWD er nok helt riktig.

En av mine andre elbiler brukte strøm "som en full sjømann", men etter siste softwareoppdatering så er både forbruket kraftig redusert samt tilgjengelig batteri oppgradert.  Det er ikke så enkelt å leggge til AWD med softwareoppdatering...  Så for meg blir det nok å beholde den fremfor å bytte til iX3...
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: daktarionsdag 18. desember 2019, klokken 11:09
Siden iX3 bygges på samme plattform som X3 hybrid og vanlig, så regner jeg med en kraftig kardangtunnel på iX3. Jeg er usikker på om de har plass til å legge motoren bak men kan jo hende; uansett har det vært antydet kardang tidligere.

Siden de sier at batteriet ikke stjeler plass fra kupeen, regner jeg med at batteriet stikker godt ut på undersiden og at bakkeklaringen går fløyten. Det blir estetisk ikke særlig pent; Jaguar kamuflerer batteriet godt designmessig, samme gjør e-niro, men i mindre grad EQC og e-tron. Samtidig vil et lite batteri kunne være en del smalere slik på e-niro.

Pris: e-tron 50 har omtrent samme størrelse batteri, men awd og luftfjæring for 499. Uten disse betydelig fordyrende elementene må vi kanskje se en startpris ned mot 420 for at iX3 skal være konkurransedyktig?
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Orbitonsdag 18. desember 2019, klokken 12:53
Tipper trådtittel kan endres til 100%:

Sitat fra:  https://www.dn.no/motor/elbil/bmw/suv/bmws-elektriske-suv-med-skuffende-nyhet/2-1-726550– Er det riktig at den blir bakhjulsdreven?
– Korrekt. Avgjørelsen om å tilby BMW iX3 med bakhjulsdrift er basert på flere aspekter. Sentralt er at det i en rekke internasjonale markeder er det liten, eller ingen, direkte etterspørsel etter firehjulsdrift på BMW iX3, skriver kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge i en epost til DN.
–Kommer den ikke med 4x4?
– Vi forstår at enkelte kunder hadde forventet at iX3 skulle tilbys med firehjulsdrift. Kunder med et spesielt behov for firehjulsdrift finner et bredt tilbud innenfor det eksisterende BMW X3-modellutvalget, inkludert f.eks. nye BMW X3 30e plug-in hybrid. Med det sagt, så vil vi fremover tilby firehjulsdrift på elbiler, men da ikke for BMW iX3, skriver Tegneby.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 18. desember 2019, klokken 13:20
Da er vel det spikeren i kista for ix3 i Norge, ser ikke hva denne tilbyr over konkurenter som etron, xc40 som attpåtil  har 4x4 med mindre prisen dumpes ned mot 400 000 noe som ikke skjer, i3 er ganske overprisa og, skal koste å kjøre med bmw merke
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: PionerThinkonsdag 18. desember 2019, klokken 13:41
Det fremstår bare mer og mer som BMW egentlig ikke er veldig interessert i å selge noe særlig med elbiler, men heller ønsker at vi skal kjøpe hybrider så de kan "skvise ICE-sitronen" så lenge som mulig :(
Hadde i det lengste håpet på muligheten for at det på et senere tidspunkt ville bli lansert 4WD av iX3, men når de ikke nevner det i det hele tatt så blir det å vente på Model Y for vår del tror jeg ::)
Hadde Mach-E hatt mulighet for taklast og vært litt større i baksete kunne den også vært aktuell, men når ungdommene klager i X3 F25 så er det ikke mange elbiler igjen med 4WD som dekker behovet rundt en halv mill :-\
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: telcontaronsdag 18. desember 2019, klokken 14:24
Med mindre denne koster 400k, så er det veldig få som vil ha denne. Så lenge eTron 50 finnes til 500k, så ser jeg ingen marked for denne i Norge.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Mr Oizoonsdag 18. desember 2019, klokken 14:29
Sitat fra: daktari på onsdag 18. desember 2019, klokken 10:47
Er 74 kWh netto eller brutto tror dere? E-tron 50 har 64,7 kWh netto men 72 brutto?
Dette står i eposten:
SitatNye BMW iX3 får en rekkevidde på over 440 km* (WTLP ) fra et batteri med 74 kWh nettokapasitet. Dermed kan BMW tilby en modell med betydelig elektrisk rekkevidde uten et stort batteri og den vekten det innebærer.
74 netto er ganske greit, ca samme som EQC. Skal bli spennende å se hvordan denne bilen blir bygget, og endelig specs og pris ferdig på veien. Ikke et problem for meg at den er RWD, hvis det ikke holder for andre er det nok av andre alternativer å ta av. Bare fint at man får litt mangfold. De andre kan velge blant E50, EQC, I-Pace, PS2, XC40RC, Mach-E ,+ kanskje flere i prisklassen 500-600 tusen.

Sitat fra: telcontar på onsdag 18. desember 2019, klokken 14:24
Med mindre denne koster 400k, så er det veldig få som vil ha denne. Så lenge eTron 50 finnes til 500k, så ser jeg ingen marked for denne i Norge.
Som sagt, er du skråsikker på at absolutt alle andre tenker helt likt som deg? Markedet trenger mangfold og BMW vil helt sikkert selge noen tusen biler i året av denne bare i Norge. Dette er sannsynligvis ikke tenkt til å bli en volummodell heller, da man satser på i4, i-Next osv.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Øyvind.honsdag 18. desember 2019, klokken 14:34
EQC har 80kWh netto.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: telcontaronsdag 18. desember 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 18. desember 2019, klokken 14:29

Sitat fra: telcontar på onsdag 18. desember 2019, klokken 14:24
Med mindre denne koster 400k, så er det veldig få som vil ha denne. Så lenge eTron 50 finnes til 500k, så ser jeg ingen marked for denne i Norge.
Som sagt, er du skråsikker på at absolutt alle andre tenker helt likt som deg? Markedet trenger mangfold og BMW vil helt sikkert selge noen tusen biler i året av denne bare i Norge. Dette er sannsynligvis ikke tenkt til å bli en volummodell heller, da man satser på i4, i-Next osv.

Sikker kan en aldri være, avhenger hva de setter av prislapp på denne. Til 400-450k så skal jeg selv vurdere den som aktuell, men det er ikke den prisklassen BMW X3-serien generelt opererer i. Gitt at konkurrentene har 4x4 alternativer til omtrent samme pris, så er det mange som vil velge bort iX3.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: daktarionsdag 18. desember 2019, klokken 14:55
EQC - 80 kWh netto - AWD - 616.000,- = 40 mil ved 2 kWh/mil
e-tron 50 - 64,7 kWh netto - AWD, luft - 500.000,- = 32 mil ved 2 kWh/mil

iX3 - 74 kWh netto - RWD - 37 mil ved 2 kWh/mil.

Så iX3 blir nærmere EQC i rekkevidde enn e50. Det kan dra prisen opp, absolutt. 10 kWh/ 5 mil er ganske mye ekstra rekkevidde. Det er uansett lite problem med fremkommelighet med en elbil, det viste vel Model S rwd godt. Kanskje de er gærne nok til å sette 520.000,- BMW trenger elbiler for å få ned EU-boten, så de må selge.

Største utfordrer kommer kanskje som Skoda/VW id.4x, men nå snur vel premium-folket seg i graven av sammenligningen...
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: telcontaronsdag 18. desember 2019, klokken 15:15
Sitat fra: daktari på onsdag 18. desember 2019, klokken 14:55
EQC - 80 kWh netto - AWD - 616.000,- = 40 mil ved 2 kWh/mil
e-tron 50 - 64,7 kWh netto - AWD, luft - 500.000,- = 32 mil ved 2 kWh/mil

iX3 - 74 kWh netto - RWD - 37 mil ved 2 kWh/mil.

Så iX3 blir nærmere EQC i rekkevidde enn e50. Det kan dra prisen opp, absolutt. 10 kWh/ 5 mil er ganske mye ekstra rekkevidde. Det er uansett lite problem med fremkommelighet med en elbil, det viste vel Model S rwd godt. Kanskje de er gærne nok til å sette 520.000,- BMW trenger elbiler for å få ned EU-boten, så de må selge.

Største utfordrer kommer kanskje som Skoda/VW id.4x, men nå snur vel premium-folket seg i graven av sammenligningen...

Da kan du ta med Mustang Mach-E std range AWD til 492k også :-), denn har 420km WLTP rekkevidde. Evt. RWD utgaven som er enda billigere og lenger rekkevidde.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Klykkenonsdag 18. desember 2019, klokken 15:15
Bilene de fleste har kommet med nå er jo gode nok i seg selv, og rekkevidden god nok til det meste av daglig bruk.

Ladeinfrastruktur er imidlertid "make or break" når man beveger seg utenfor lokalområdet. Å være avhengig av eksterne aktører til all langkjøring ville jeg ansett som et hinsides mareritt, med alskens abonnement og brikker - og ingen samsvar i hvordan de brukes og aktiveres. Og for å toppe det hele - for få punkt per plass med dertil kø. Og dessverre nedetiden mange har i tillegg. Det tror jeg er de største bøygene for produsentene nå, og kanskje er årsaken til "flopp" i salg utenfor våre landegrenser (og tildels her også). Stort sett Tesla har et godt utbygd nettverk i de største delene av kontinentene.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: daktarionsdag 18. desember 2019, klokken 15:18
CCS-lading fungerer veldig greit nå, så det er ikke kritisk. Man finner seg sine plasser som funker, og bruker dem på nytt. Hvis man derimot er "onkel reisende mack med elbil" så kan man jo skjønne det.

Mach-E har for liten bagasjeplass til å komme med på den listen dessverre.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Klykkenonsdag 18. desember 2019, klokken 15:21
CCS som ladestandard er jo ikke problemet.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: daktarionsdag 18. desember 2019, klokken 16:22
Sitat fra: Klykken på onsdag 18. desember 2019, klokken 15:21
CCS som ladestandard er jo ikke problemet.
La meg presisere: CCS-hurtiglading fungerer veldig greit nå, så det er ikke kritisk. Man finner seg sine plasser som funker, og bruker dem på nytt. Hvis man derimot er "onkel reisende mack med elbil" så kan man jo skjønne det.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: koltoronsdag 18. desember 2019, klokken 16:26
Jeg ble skuffet (og litt overrasket) over mangelen på xDrive, men samtidig kan jeg ikke huske at rwd har vært noe problem for fremkommelighet i hverken i3 eller min forrige 116d. Med riktig teknikk og gode dekk er det utrolig hvor god fremkommelighet man har. Dersom man er avhengig av trekk på alle fire for å komme seg til ei krasafaren steinbu på jevnlig basis stiller det seg naturligvis annerledes.

Reservasjonen holder jeg fast på inntil alle opplysninger foreligger. Det er for synd å gi seg nå hvis man ikke må  8)

Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Trond.monsdag 18. desember 2019, klokken 16:29
Jeg har kansellert min reservasjon, men får hoppe på igjen hvis prisen står i forhold til det de leverer. Tror ikke det blir enormt trykk på bestilling av denne bilen sent i 2020
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Tom E.onsdag 18. desember 2019, klokken 17:12
Hele IX3 greia ser ut til å bli en fiasko med mindre de klarer å prisen bilen under 350K. Og det kommer ikke til å skje.

Jeg går nå for Cybertrucken så hele verden kan bivåne at jeg ikke har behov for å overkompensere for eventuelle mindreverdighetsproblemer i dusjen.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Tellusonsdag 18. desember 2019, klokken 17:17
Skyberttrucken blir nok bra  :)
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: hELgenenonsdag 18. desember 2019, klokken 18:03
Sitat fra: koltor på onsdag 18. desember 2019, klokken 16:26
Jeg ble skuffet (og litt overrasket) over mangelen på xDrive, men samtidig kan jeg ikke huske at rwd har vært noe problem for fremkommelighet i hverken i3 eller min forrige 116d. Med riktig teknikk og gode dekk er det utrolig hvor god fremkommelighet man har. Dersom man er avhengig av trekk på alle fire for å komme seg til ei krasafaren steinbu på jevnlig basis stiller det seg naturligvis annerledes.

Reservasjonen holder jeg fast på inntil alle opplysninger foreligger. Det er for synd å gi seg nå hvis man ikke må  8)

4WD er en annen verden enn 2WD. Har begge varianter,blant annet en ny i3. I3'n er ekstremt dårlig sammenlignet med hva som helst med 4WD. Sånn er det bare. Klart man kommer frem de aller fleste steder med 2WD,men når det glipper med 2WD,så fungerer det fortsatt som fjell med 4WD..har erfart det gang på gang på gang...
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: hELgenenonsdag 18. desember 2019, klokken 18:06
Sitat fra: Tom E. på onsdag 18. desember 2019, klokken 17:12
Hele IX3 greia ser ut til å bli en fiasko med mindre de klarer å prisen bilen under 350K. Og det kommer ikke til å skje.

Jeg går nå for Cybertrucken så hele verden kan bivåne at jeg ikke har behov for å overkompensere for eventuelle mindreverdighetsproblemer i dusjen.

Blir litt for ekstrem for meg. Og gud bedre hvor mye kaos de vil skape i p husene på kjøpesentrene...
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: koltoronsdag 18. desember 2019, klokken 18:20
Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. desember 2019, klokken 18:03
Sitat fra: koltor på onsdag 18. desember 2019, klokken 16:26
Jeg ble skuffet (og litt overrasket) over mangelen på xDrive, men samtidig kan jeg ikke huske at rwd har vært noe problem for fremkommelighet i hverken i3 eller min forrige 116d. Med riktig teknikk og gode dekk er det utrolig hvor god fremkommelighet man har. Dersom man er avhengig av trekk på alle fire for å komme seg til ei krasafaren steinbu på jevnlig basis stiller det seg naturligvis annerledes.

Reservasjonen holder jeg fast på inntil alle opplysninger foreligger. Det er for synd å gi seg nå hvis man ikke må  8)

4WD er en annen verden enn 2WD. Har begge varianter,blant annet en ny i3. I3'n er ekstremt dårlig sammenlignet med hva som helst med 4WD. Sånn er det bare. Klart man kommer frem de aller fleste steder med 2WD,men når det glipper med 2WD,så fungerer det fortsatt som fjell med 4WD..har erfart det gang på gang på gang...

Ja, ikke misforstå meg. 2WD kan ikke måle seg med 4WD. Poenget mitt er at for mitt, og trolig mange andre, sitt tilfelle er at 2WD er tilstrekkelig i de aller fleste områder man ferdes med bil. Det handler i stor grad om at sjåføren er bevisst på hvilke hjul bilen trekker på.
Skal for øvrig innrømme at det sitter langt inne å kjøre rundt i en 2WD SUV, men så lenge det er bakhjulene som står for driften skal jeg klare å rettferdiggjøre den kamelen. Spesielt hvis DSC ikke er så barnevakt som den er i i3... (jada, jeg vet at man aktivere roller mode).
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: geearonsdag 18. desember 2019, klokken 18:57
Det er ÉN grunn til at jeg fortsatt har reservasjon, og det er fordi den er veldig tidlig, og jeg på en måte, med tillit BMW har opparbeidet seg over mange år, håper at de drar noe utav hatten, men det blir bare mer og mer skuffende jo mer de kommer med. Fossilkonvertert kompromissdritt. Minner om MB sine "hybrider", der halve bagasjerommet er en batteripakke.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Mr Oizoonsdag 18. desember 2019, klokken 19:34
Sitat fra: gr på onsdag 18. desember 2019, klokken 18:57
Fossilkonvertert kompromissdritt. Minner om MB sine "hybrider", der halve bagasjerommet er en batteripakke.
Jeg klarer ikke å skjønne det endeløse hatet mot denne bilen. Er alle nye biler nødt til å være med 100 kWh batteri og awd? Flott at vi får litt valgmulighet, dette er vel en av få biler som leveres med RWD nå, Tesla SR+ er en annen, og den koster 400 tusen med et batteri på ca 50-55 kWh i formatet til en kompakt sedan. Det er ingen som hater på den bilen?
Denne bilen bør legge seg prismessig mellom E-Niro og E50. Se på det som en litt mer påkostet bil enn E-Niro og mer kjøreglad med bedre ytelser. Det er vel verdt 100 tusen mer enn din (også fossilkonverterte) E-Niro?

Som sagt av de som designer bilen så er dette altså en bil som bygges i Kina, og markedet er hovedsakelig Kina og vest-Europa. Trenger man 4wd må man kjøpe en annen bil, så enkelt er det. Man må huske at dette er en opsjon som gjør bilen dyrere (anslagsvis 50 tusen NOK), mer komplisert, tyngre og det vil dra ned rekkevidden. Det vil også påvirke styring og kjørefølelse (testet bla. på F10 med og uten x-drive). For min del er dette noe av det som drar meg mot denne bilen, at den er unik i markedet med sine egenskaper.
Man kan vel anta:
-kjøreglad
-hengerfeste og takstativ
-150 kW på CCS, 11 kW på AC
-relativt konkurransedyktig priset (ballpark 500 tusen NOK?)
-god rekkevidde i dagligdags bruk pga middels forbruk og grei batteristørrelse
-helt grei bakseteplass og bagasjerom

Med andre ord, dette blir en bil på det jevne. Mange styrker, og noen svakheter, akkurat som andre biler har det. For ordens skyld har jeg ingen som helst tilknytning til BMW eller andre merker. Ønsker bare å nyansere debatten litt da det fort kan bli litt mye på "den ene siden" her inne.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: daktarionsdag 18. desember 2019, klokken 20:30
Enig, men hva er rett pris for denne litt uvanlige kombo? Samme plass som e50, men bedre rekkevidde. Mangler awd og luftfjæring. E-niro koster 380. 450 gjør kanskje at den vil selge bra allikevel?
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: geeartorsdag 19. desember 2019, klokken 07:51
Mr Oizo, Det er på ingen måte noe endeløst hat fra min side, så det er dine ord, men jeg føler meg holdt for narr med denne bilen. De gikk tidlig ut og ropte "hey, vent på oss, vi kommer susende med en knallsterk konkurrent!", og krevde et reservasjonsbeløp på nivå med Tesla og Porsche, og med i3 på CV-en, som virkelig er en fullblods elbil som har vist at de kan, så de hadde troverdigheten i behold. Så tyder det altså på at det i stedet ender opp med et skikkelig halvhjerta produkt sammenlignet med de åpenbare konkurrentene e-tron, i-Pace og Tesla. Det handler altså ikke om specs på papiret, men at de ikke har giddet å legge mer energi i det enn dette, og holdt oss så lenge på vent for en ren fossilkonvertering. Og ja, vi har en e-Niro, som det aldri har vært noen hemmelighet at er et fossilkonvertert kompromiss med FWD, akkurat som KIAs andre elbil, Soul, og det er nok i så fall Niroen en eventuell iX3 vil erstatte, men jeg ventet altså mye mer fra noen som var så langt fremme på elbiler. De bruker anledningen til å for eksempel skryte av at den ikke får noe mindre plass enn fossil X3, når det i stedet burde vært motsatt, den burde hatt MER plass enn en fossil X3. Og kommer den til ikke altfor langt over Niro i pris så er det stor sjanse for at vi kan finne på å kjøpe, for den blir helt sikkert kjekkere å kjøre enn e-Niro, men det er ikke poenget. Jeg tipper startpris på 499 000,- eks. mva.

Jeg tror dessuten at fossilkonverterte biler fulle av kompromisser vil bli raskere utdatert enn biler som er bygget som elbiler fra bunn av, der man har hatt mulighet til å utnytte alle de til dels store fordelene elkonseptet har. Det er store muligheter for å bygge mye mer optimale biler enn i fossilformatet. Fordelen til BMW er at mange nybilkjøpere handler på vane, og ikke bryr seg nok om detaljer.

Dessuten syns jeg du er kjapp til å konkludere med at den får 150 kW lading for eksempel, i mailen jeg fikk stod det av batteripakken var dimensjonert for 150 kW lading. For min del er det noe helt annet enn at de lover at den kan takle 150 kW lading. Det er omtrent som rotet Jaguar står midt oppi med i-Pace.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Klykkentorsdag 19. desember 2019, klokken 08:44
Enig med @gr. Detter er et halvhjertet forsøk.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Trond.mtorsdag 19. desember 2019, klokken 08:46
Hvis bilen prises fra ca 450.000, så tror jeg det er et bra marked. Det er mange som trenger en hyttebil som har god bakkeklaring, men som ikke trenger 4WD. Så kanskje var det dumt å si fra seg min tidlige reservasjon.
Det er så mye jeg liker med BMW at jeg vurderer å svelge en kamel eller to. Men 600K med greit utstyr og vinterhjul vil nok de færreste vurdere å betale for en bakhjulsdrevet SUV.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: PionerThinktorsdag 19. desember 2019, klokken 10:22
Enig med siste taler at skal denne selge noe så må den ned på 450.000,- som en greit utstyrt startpris.
Model Y som vi også har reservert ligger jo rundt 500.000,- med 4WD og samme batteripakke ca, men som gr er inne på så har denne mer innvendig plass pga "cab fwd" design som rene elbiler har fordelen av.
Når man ser hvor mange som har sagt fra seg reservasjonen så er jeg også enig i at BMW ikke innfrir når de som minimum burde ha hatt 4WD som opsjon i det minste.
Jeg vil gjerne ha en iX3 da jeg også liker bilene BMW lager, men er redd vi ender opp med en Model Y hvis ikke iX3 mot all formodning blir priset ned mot 450' :-\
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: telcontartorsdag 19. desember 2019, klokken 10:35
BMW har aldri vært kjent for å selge noe som helst billig. Tipper en kan se denne bli priset som vanlig x3 minus mva.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: bobakkatorsdag 19. desember 2019, klokken 10:37
Personlig er det mer interessant å handle en iX3 uten 4WD til 450' enn en fullblods SUV med AWD mm til 600'.
Prisen er helt avgjørende.

Husk også på at ICE priser i Norge er kunstig høye med alle avgiftene, og Elbil prisene er kunstig lave avgiftsfri.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: geeartorsdag 19. desember 2019, klokken 14:25
PHEV er omtrent avgiftsfrie, iallfall de med litt el-rekkevidde, så der er det bare momsen som er forskjellen på el og PHEV. Var vel noe endringer i år, men tidligere var det for eksempel kun 9 000,- i avgifter på Passat GTE.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: PionerThinkfredag 20. desember 2019, klokken 10:25
Er det ikke slik at iX3 skal bygges på Long Wheel Base(LWB) plattformen som vanligvis bygges i Kina? Dette var for å få bedre plass til batteripakka, som igjen gjør at den vil få litt bedre plass innvendig?
Kunne ikke se at det sto noe om dette i det siste nyhetsbrevet, men i tidligere publiseringer var vel dette nevnt!?

P.S. Var en bra artikkel om BMW's siste generasjons EL & Ladbar drivlinje arkitektur på insideEVs nettsider:
https://insideevs.com/news/388794/bmw-5th-generation-drivetrain/
Tyder på at BMW setter vekt- og effektivitets besparelsene høyt på agendaen for å få ned forbruket og øke rekkevidden. Kan bli kjøreglad iX3 selv med bakhjulsdrift :+1:
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: geearfredag 20. desember 2019, klokken 21:05
Sitat fra: PionerThink på fredag 20. desember 2019, klokken 10:25
Kan bli kjøreglad iX3 selv med bakhjulsdrift :+1:
Bakhjulsdrift ER kjøreglede.  8)

Finnes ikke noe alternativ som gir større kjøreglede. I kombinasjon med elbilens naturlig lave tyngdepunkt, enkle vektfordeling, umiddelbare gassrespons og fine effektkurve, så kan det bli både effektivt og morsomt, selv i en SUV, men det kunne vært enda mer om de hadde gått all in, som med i3.

Hvis de faktisk har gjort som noen mistenker, og plassert motoren foran og har mellomaksling og diff, som egentlig er lite optimalt på en elbil, så kan det ha sin fordel også, kanskje det vil finnes en diffbrems å få kjøpt. Det gir både rå fremkommelighet med RWD, og kjøreglede utav en annen verden. :-)
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: Trond.mfredag 20. desember 2019, klokken 22:03
Ja, det stemmer at det ble hevdet at det var frontmontert motor. Det er vel ikke akkurat noen fordel for framkommeligheten, men det gir kanskje jevnere vektfordeling. Dette må jo være noe som man kan få bekreftet. Nå har vel også EQC mellomaksel og girkasse, men de er dummy uten annen funksjon enn å simulere en GLC i forhold til kollisjonssikkerhet.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: JorgenMfredag 20. desember 2019, klokken 22:14
gr: skal du ha full kjøreglede så er kanskje ikke en SUV 1.valget uansett?  :D

Men jeg forstår hva du mener :)

Neste gen. iX3 da er jeg nok solgt. Denne står jeg over.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: LFCmandag 03. februar 2020, klokken 12:04
Kritikken mot mangel på xdrive er fordi man ikke vil bli ledd av når man står i en bakke og spinner. F.eks hvis det kommer en vanlig X3 forbi så føler man seg som en idiot.
Jeg hadde nok også følt meg litt snytt hvis jeg stod på reservasjonsliste for en X modell og den ikke kommer med xdrive, men å kritisere er jo tullete.
Det er jo bare å velge noe annet.
Det er jo ikke allverdens med ventetid på Tesla, Audi, Polestar, Ford.

Man kan sikkert telle på en hånd hvem som har kjøpt BMW X1 med Sdrive så BMW burde skjønt at xdrive er veien å gå.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: LFCmandag 03. februar 2020, klokken 12:06
Sitat fra: gr på torsdag 19. desember 2019, klokken 14:25
PHEV er omtrent avgiftsfrie, iallfall de med litt el-rekkevidde, så der er det bare momsen som er forskjellen på el og PHEV. Var vel noe endringer i år, men tidligere var det for eksempel kun 9 000,- i avgifter på Passat GTE.

......og 3000 i avgifter på BMW 530e
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: JorgenMmandag 03. februar 2020, klokken 12:10
Sitat fra: LFC på mandag 03. februar 2020, klokken 12:04
Man kan sikkert telle på en hånd hvem som har kjøpt BMW X1 med Sdrive så BMW burde skjønt at xdrive er veien å gå.
Men kanskje noen av de 100.000 X1 de selger i Kina hvert år er sDrive?
Norge er et forsvinnende bittelite marked, så å gi iX3 4wd pga at nordmenn ønsker det ville vært galskap :)
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: PionerThinktirsdag 04. februar 2020, klokken 09:05
Er enig i at Norge er et lite marked, men det er nå en gang slik at andelen biler solgt med drift på alle 4 har vært sterkt økende de siste 20 årene. At en BMW iX3 derfor ikke har som opsjon at den kan leveres med 4WD er litt trist synes nå jeg siden de har reklamert lenge med at de er alene om å tilby dette på så og si alle sine modeller ???
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: telcontartirsdag 04. februar 2020, klokken 09:28
BMW setter seg selv på sidelinjen i Europa så lenge iPace, eTron og EQC alle leveres som 4WD.


Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: LFConsdag 05. februar 2020, klokken 19:17
Sitat fra: JorgenM på mandag 03. februar 2020, klokken 12:10
Sitat fra: LFC på mandag 03. februar 2020, klokken 12:04
Man kan sikkert telle på en hånd hvem som har kjøpt BMW X1 med Sdrive så BMW burde skjønt at xdrive er veien å gå.
Men kanskje noen av de 100.000 X1 de selger i Kina hvert år er sDrive?
Norge er et forsvinnende bittelite marked, så å gi iX3 4wd pga at nordmenn ønsker det ville vært galskap :)

Riktig det, men når de struper motorene fra 163 til 150hk som de gjorde på 2000 taller for å selge bilene rimeligere i Norge så er det ikke bare Kina som betyr alt.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: JorgenMonsdag 05. februar 2020, klokken 20:02
Det var vel for Nederland også hvis jeg husker riktig :)
Og var kanskje bare en SW-fix, ikke vet jeg.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: telcontaronsdag 05. februar 2020, klokken 20:04
Sitat fra: JorgenM på onsdag 05. februar 2020, klokken 20:02
Det var vel for Nederland også hvis jeg husker riktig :)
Og var kanskje bare en SW-fix, ikke vet jeg.

Belgia var også med i den eksklusive klubben
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: geeartorsdag 06. februar 2020, klokken 12:20
Sitat fra: LFC på onsdag 05. februar 2020, klokken 19:17
Sitat fra: JorgenM på mandag 03. februar 2020, klokken 12:10
Sitat fra: LFC på mandag 03. februar 2020, klokken 12:04
Man kan sikkert telle på en hånd hvem som har kjøpt BMW X1 med Sdrive så BMW burde skjønt at xdrive er veien å gå.
Men kanskje noen av de 100.000 X1 de selger i Kina hvert år er sDrive?
Norge er et forsvinnende bittelite marked, så å gi iX3 4wd pga at nordmenn ønsker det ville vært galskap :)

Riktig det, men når de struper motorene fra 163 til 150hk som de gjorde på 2000 taller for å selge bilene rimeligere i Norge så er det ikke bare Kina som betyr alt.
Det skulle nok ikke så mange bilsalgene til for å spare inn igjen de få tastetrykkene og testene som skulle til for å lage et motormap med kuttet toppeffekt, mekanisk har det vel vært likt? Det gjaldt forøvrig ikke bare x20d, men også x18d, og andre bilmerker har gjort noe lignende, blant annet Porsche mener jeg, på tross av lavt salgsvolum..

Ubetydeligheten av Europa syns jeg man kan se i den forferdelige fronten på nye 7-serie/X5/X7 også, med de gedigne nyrene som gjør at det ser ut som noen hvalrossmisfostre, og BMW påstår at det er denne looken kundene vil ha, basert på undersøkelser. Der må asiaterne ha vært inne i bildet, med all blingen...
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: moonbuggytorsdag 06. februar 2020, klokken 12:41
Sitat fra: gr på torsdag 06. februar 2020, klokken 12:20
Ubetydeligheten av Europa syns jeg man kan se i den forferdelige fronten på nye 7-serie/X5/X7 også, med de gedigne nyrene som gjør at det ser ut som noen hvalrossmisfostre, og BMW påstår at det er denne looken kundene vil ha, basert på undersøkelser. Der må asiaterne ha vært inne i bildet, med all blingen...
Helt enig. Den fronten får meg til å grøsse. Hjelpe meg så stygt. I det hele tatt, når produsentene overlater bildesign til markedsførere som baserer seg på undersøkelser, da er man i stagnasjon. Man ender opp i en suppe hvor bilene ligner alle andre som også gjør tilsvarende undersøkelser. Veien til oblivion er garantert...
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: LFCsøndag 23. februar 2020, klokken 22:00
X5 er ikke i nærheten så stygg i nyrene som X7 og 7 serien.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: JorgenMmandag 24. februar 2020, klokken 12:26
Men forrige X5-gen. var penere. Hovedgrunnen til at nyrene vokser er vel at Kina har blitt hovedmarkedet og der gir prangende symboler høy status.
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: JorgenMtirsdag 03. mars 2020, klokken 11:14
https://www.bmwblog.com/2020/03/03/bmw-ix3-the-bavarians-give-us-an-early-look-at-its-design/

- The electric motor used in the BMW iX3 transfers power to the rear wheels, therefore, the all-wheel drive xDrive will not be available. At least at the market launch.

An all-wheel drive variant is likely to appear in the future.


(https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2020/03/bmw-ix3-teaser-830x553.jpg)
Tittel: Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
Skrevet av: geeartirsdag 03. mars 2020, klokken 13:40
Sitat fra: LFC på søndag 23. februar 2020, klokken 22:00
X5 er ikke i nærheten så stygg i nyrene som X7 og 7 serien.
Nye X5 er jo omtrent i samme gate? Jeg grøssa iallfall da jeg møtte en langs veien her for noen dager siden. De to forrige modellene har vært flotte, og så kommer dette her...  ::)

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 03. mars 2020, klokken 11:14
https://www.bmwblog.com/2020/03/03/bmw-ix3-the-bavarians-give-us-an-early-look-at-its-design/

- The electric motor used in the BMW iX3 transfers power to the rear wheels, therefore, the all-wheel drive xDrive will not be available. At least at the market launch.

An all-wheel drive variant is likely to appear in the future.
[/img]
Nå er det vel bare en blogg, men faktisk enda verre hvis det nå åpnes for muligheter for 4WD senere, enn hvis det var avklart at den kun ble RWD. Er man nå tidlig og kjøper en RWD-utgave, og det så kommer en 4WD-utgave, så sitter man igjen med Svarte-Per i bruktmarkedet.