Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: elektrolux på tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:35
https://www.tv2.no/a/10707029/
Og med det fikk jeg dessverre rett i påstandene mine.
Heldigvis finnes fremdeles gode alternativer. Selv håper jeg min Solo #635 dukker opp før bommene stenges også for elbil i Stavanger, og skal både jeg og kona ut samtidig har vi også bestilling inne på en Microlino.
Buddy er et annet godt alternativ om en skal ha med enda flere, og hadde vi ikke solgt vår Fulu 3 hjuler kunne faktisk hele familien kommet seg samlet ut til Hillevåg og tilbake også etter høstens bomrasling.
Selvfølgelig er det problematisk hvor vi skal gjøre av alle elbilene vi har brukt millioner på å kjøpe bare for å spare noen tusenlapper til festkåte sjefer i bomselskapene og hemningsløs sløsing av politikerne. Ville likevel gjort de samme prioriteringene igjen, for bompenger, det skal jeg bare ikke betale.
Gjerne eiendom skatt, gjerne økt drivstoffavgift, men bompenger velger jeg vekk, koste det det måtte.
Det merkes godt for oss som selger kortrekkevidde elbiler om dagen !
Solgte min meget pene og kortkjørte 60 Ah i3 for under 150' i går. For et halvt år siden kunne jeg fått 200' for bilen og det skyldes ikke bare masseslipp av Tesla 3 i markedet... Men, skal vel ikke klage da jeg har hatt en meget morsom bil i 4 år og ladet 95 % av behovet gratis hos arbeidsgiver :+1:
Det siste forsvinner sikker og, og da er vi snart der vi startet med elbil for entusiaster only :-1:
Som man spør får man svar gjelder for de fleste meningsmålinger. Bompengeinnføringen kan føre til at noen på kort sikt ikke erstatter fossilbilen med elbil eller kjøper en elbil i tillegg. Men på lengre sikt så tror jeg de fleste som er positive til elbil vil kjøpe elbil når fossilbilen nærmer seg pensjonsalder.
Så lenge elbiler maks betaler halvparten av fossilbilene, så er det fortsatt masse å spare. Tror de fleste vil innse det om de setter seg ned og regner litt på det.
For oss som bor litt ute på landet har ikke dette noe særlig innvirkning på valget. I mitt regnestykke kommer ca. 75 % av besparelsen ved å ha elbil fra drivstoffutgifter.
Jeg har imidlertid innsett at vi som ikke bor i by er i mindretall i Norge i dag. Nå bor halvparten av Norges befolkning i Norges 25 største tettsteder, og ca. 20 % bor i de største 5, som alle har bypakker.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:35
https://www.tv2.no/a/10707029/
Og med det fikk jeg dessverre rett i påstandene mine.
Det er en ting hva folk sier i slike undersøkelser og en annen hva de faktisk gjør. Det så vi mhp. at elbilene uten passasjer ble kastet ut av kollektivfeltene i Oslo-området. Da var det samme type respons på undersøkelser, og enkelte her kom med dommedagsprofetier mhp. salget.
Ingenting av dette slo til, salget fortsatte å øke. Jeg tviler på at det blir annerledes nå. Det er fortsatt bra med penger å spare.
Nå om dagen er ikke penger bare det som driver meg til å handle elbil på ny ved neste korsvei.
De "vanlige" produsentene som har hovedinntekter fra fossilproduksjon evner ikke å lage annet enn halvfabrikater og mangler det de(n) dedikerte elbilprodusenten(e?) har, som ladenettverk og allsidighet med tanke på hvor du lader og ladehastighet, samt at bilen i praksis aldri blir gammel. Hvis elbilene ikke blir vesentlig dyrere over natten vil i alle fall vi fortsette å handle.
Skal være ganske krise for at vi går baklengs inn i fremtiden og kjøper fossilt igjen. Det med instant torque, problemfri bil, sommer som vinter og morofaktoren driver i alle fall meg til å se til elbil.
En god gammeldags fossil bil er ikke å forakte nå som fordelene og ulempene dyttes på oss elbilister
Faktisk er det nesten utrolig at en i 2019 må reboote et styresystem til en bil
for å få den til å virke igjen slik som tilfelle er med f.eks Tesla.
At det kommer nye skjermbilder og funksjoner til hardware
som allerede finnes der OTA er forsåvidt ok, men når det ikke virker 100% så er det
bortkastet penger og tid og bare til stor irritasjon sammenlignet med en fossil.
Jeg vil at bilen skal være et trygt og godt transportmiddel
som bringer meg fra A til B på en effektiv og rimelig måte. Jeg ønsker ikke å forholde
meg til nye funksjoner på en bil jeg har kjøpt - kun de som var der når jeg kjøpte bilen - og
disse funksjonene som var der når jeg kjøpte bilen forventer jeg selvsagt skal fungere - dag
etter dag - uten feil. Jeg har eid flere elbiler opp gjennom årene - og jeg kan fint klare
meg uten gratis bom eller kollektivfelt - men jeg kan ikke klare meg uten at bilen ikke
virker dagen lang. Nå skal vi dyttes på VESS og annet skitt som jeg ser null verdi i - faktisk
kjøpte jeg meg elbil fordi den var stille og miljøvennelig - kunstig støy ute på de mange
grusveiene jeg beveger meg på er bare helt hinsides. Så jeg skal definitivt vurdere bensin
bil neste gang - den går i alle fall stille.
lol. "må reboote" er å dra den meget langt. Forøvrig det meste andre du nevner også spør du meg.
Her var det mye rart.
Jeg har ett råd - kjøp deg fossil og begynn å skrive på fossilsider på nettet. Det blir bra det.
Er det ikke en ekv. til sudo reboot eller noe i den duren en tvinges til å gjøre med jevne mellomrom med Tesla da?
Er jo ikke bra at systemet er så ustabilt. Trodde uptime skulle være skyhøyt,men så er nok ikke tilfelle. Men tilbake til tema,elbilfordeler forsvinner mens nye ulemper som ikke finnes på fossiler innføres. Ikke bra dette..Bom betyr nok mye for mange og VESS vil nok irritere over tid. Tenk deg all summingen..og folk vil sikkert komme med egne varianter
Det var litt av en rakking ned på hElgenen. Nå vet jeg ikke om innlegget hans var seriøst ment, men vi må huske at det er mange som ikke er prinsipielt imot fossilbiler. Det fins mange gode grunner til å velge fossil. Jeg trur faktisk alle jeg kjenner som har elbil og en bil til har fossil som bil nummer to.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:26Er det ikke en ekv. til sudo reboot eller noe i den duren en tvinges til å gjøre med jevne mellomrom med Tesla da?
Man må restarte infotainment nå og da. Nå gjør jeg det kanskje 1 gang i måneden, men det har vært oftere før. Restarten av infotainment påvirker ikke bilens kjørefunksjoner. Man mister klima i kanskje 30 sekunder og musikk/navigasjon i kanskje 3 minutter.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:29
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:26Er det ikke en ekv. til sudo reboot eller noe i den duren en tvinges til å gjøre med jevne mellomrom med Tesla da?
Man må restarte infotainment nå og da. Nå gjør jeg det kanskje 1 gang i måneden, men det har vært oftere før. Restarten av infotainment påvirker ikke bilens kjørefunksjoner. Man mister klima i kanskje 30 sekunder og musikk/navigasjon i kanskje 3 minutter.
Akkurat - så der har du nok en ulempe som elbil eiere - i dette tilfelle Tesla eiere - har i forhold til fossileieren.
Og så får vi VESS som jeg messer om flere ganger her - gratis parkering har jeg vel aldri sett snurten av de stedene jeg har vært i de årene jeg har vært elbil eier (og det begynner å bli noen år) - bakgrunnen for det er at kommunene jeg har parkert i ikke gidder å merke at elbil parkering har vært gratis - så jeg har bare betalt.
Kollektivtfelt har jeg forsøkt noen ganger når jeg reiser inn mot storbyen - men også her er det i ferd med å forsvinne - men verdien av det har jo mer eller mindre elminert seg selv ettersom antallet elbiler har eksplodert slik at køen i dette feltet er vel minst like ille som de ved siden av...Så her er vi på linje med fossilen..
Og så var det bompengene da - de er ennå lavere enn for fossilen - og vil vel fortsette å være det, men en skal kjøre mye gjennom bommer før forskjellen monner i kroner og øre. Men for noen skjønner jeg selvfølgelig at det er dette som får vektskåla til å vippe vekk fra fossilen. Og så har du driftsutgiftene som er billig på elbil, men også her er det relativt fordi en skal også her kjøre en god del før det blir store summer ut av det..
Jeg valgte elbil fordi den var stille - jeg slapp å høre motoren - og den var rimelig i drift og jeg kunne i alle fall tilsynelatende fremstå som miljøvennelig. Det siste er jeg vel også opptatt av, men jeg vil bevare naturen slik den er, ikke bygge den ned slik mange såkalte miljøvernere vil med vindmøller,veier og hyttefelt for å redde klimaet. Jeg tror at folk kan gjøre mest for klimaet ved å se på sitt eget fotavtrykk - og bruk av private fossilbiler er vel egentlig ikke den store synderen for klimaet - en tur med fly til syden og familien har spist opp det fotavtrykket - så jeg er ikke så opptatt av at folk skal velge elbil, selv om jeg ser verdien i de store byene. Og mange ser nok mest på lommeboka og praktiske hensyn når de skal velge bil - og forsvinner bom fordelene - sammen med andre fordeler - og det innføres flere ulemper for elbiler enn det er i dag - ja så gidder mange ikke velge elbil lenger.
Personlig er jeg mektig irritert på dette VESS greiene - som jeg for min egen del ikke kan se ha noen nytteverdi - i byene ja - men alle bor ikke i en by - da burde man heller forbudt å gå med støydempende hodetelefoner i trafikken - de har nok større effekt på ulykkene en EU byråkratene tror..........
Hvis dette var ment som et innlegg for å forsvare elbilen fordeler for å unngå fossilbiler - så er jeg faktisk enig.
Ja,det var ment som et forsvar for elbilen og vise at balansen er skjør mhp å velge elbil foran fossil
Fordelen vi har hatt med fri bom er ikke beløpet vi sparer, men det psykologiske aspektet ved å beholde bevegelsesfriheten, og slippe ansten for feilfakturering.
Blir som første skrapen på bilen. Når den først har kommet er det ikke så farlig med de neste.
Med bom blir det likt. Det er stor forskjell på å ikke være belemret med det og å være belemret med det. Blir en belemret med bom uansett ser i alle fall ikke jeg hensikten med å bruke hundretusenvis på en elbil. Da er det bedre å bruke det på et L1-L7e kjøretøy som fremdeles kjører bomfritt, eller fortsette å kjøre Diesel som tross alt koster så lite at vi regnet oss fram til 25 øre/km/person på sist tur til Roskildefestivalen. Da kjører vi nesten 800 km før vi må bruke 5 min på å fylle på ny energi, og til en 1/4 av prisen av strøm.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. juli 2019, klokken 16:19
Fordelen vi har hatt med fri bom er ikke beløpet vi sparer, men det psykologiske aspektet ved å beholde bevegelsesfriheten, og slippe ansten for feilfakturering.
Så lenge jeg slipper å stoppe og kaste en tier i en automat for å få opp bommen ser jeg ingen begrensninger for min bevegelsesfrihet. Jeg kjører dit jeg vil og får en liten faktura innimellom. Slik jeg egentlig alltid har gjort da elbiler aldri har hatt fritak i Svinesundsbommen og det er den jeg passerer oftest.
Det blir som med hurtiglading. Jeg hurtiglader når jeg trenger det og så dukker det opp noen små trekk på kredittkortet. Tenker ikke noe videre på det, og ville ikke vurdert å kjøre diesel istedenfor å hurtiglade. Men du kan bruke argumentet ditt på samme måte der den gangen hurtiglading gikk fra å være gratis til å koste penger. Merkelig nok var det lite protester på det, de fleste så ut til å skjønne at man må betale for enkelte tjenester også som elbilist.
Personlig synes jeg at inntil 50% takst for elbil i bommene er en bra greie. Da betaler vi også for oss, så det argumentet fra fossilbilistene bortfaller. Og vi bidrar til alt fra veibygging til ny T-bane-tunnel gjennom Oslo sentrum. Samtidig er det nok penger å spare til at det fortsatt er et stort økonomisk incitament for å kjøre elbil.
Takstene kan dog godt rampes litt forsiktig opp istedenfor å gå rett fra 0% til 50%. De kan f.eks følge elbilandelen i bommen fra året før, rundet opp til nærmeste hele 5%. Dvs. 18% elbiler gjennom bommen i 2019=20% bompenger for elbil i 2020. Da tar det noen år før man kommer opp på 50%.
Her er et godt alternativ til bombefengte elbiler:
https://www.motor.no/artikler/2018/november/mercedes-lanserer-sin-hydrogenbil-glc-f-cell/
50km elektrisk rekkevidde og Mercedes komfort slår Diesel moped bil om en svømmer i penger
Hvor fyller man hydrogenbilen?
Trenger bare HY på skiltet og ikke H2 i tankene for gratis bom. ;D Luksuselbil med 50 km rekkevidde (dersom den tillater å kjøre med tom tank og fullt batteri fra lading). Det blir uansett en svært dyr løsning dersom en av prinsipp vil unngå bompenger.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 10. juli 2019, klokken 08:10
Hvor fyller man hydrogenbilen?
Ingen steder? Uno-X har vel stengt alle sine stasjoner etter eksplosjonen i Sandvika.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. juli 2019, klokken 08:08
Her er et godt alternativ til bombefengte elbiler:
https://www.motor.no/artikler/2018/november/mercedes-lanserer-sin-hydrogenbil-glc-f-cell/
Det er berre i bomringane i Oslo og Bergen at hydrogenbilar førebels går gratis. I dei aller fleste bomstasjonar må hydrogenbilar betale det same som elbilar. Heldigvis.
Innføring av bompenger gjør at den siste fordelen elbiler har forsvinner, for min del. Jeg teller da ikke med subsidiene på pris, for de gjør bare at bilene får normalpris.
Det at jeg nå får regning i posten gjør ikke at jeg automatisk blir negativ til elbilen. Jeg er fremdeles strålende fornøyd med i3en min selv om fordelene har forsvunnet. Det som påvirkes derimot, er viljen til å kjøpe elbil neste gang.
Sett at jeg skulle kjøpt ny familiebil i dag. Da har jeg valget mellom en dritdyr premium-SUV med kanskje 300 km rekkevidde på vinteren. Kanskje. Det holder ikke til hytta og vil bli en pest og en plage på hver eneste utfartsdag hvor jeg må stå i ladekø (en hytte vi eier er uten strøm og hyttene vi disponerer via jobben er for langt unna for å komme en vei uten lading). Eller så kan jeg kjøpe en rimelig familie-SUV med bensinmotor fra et folkelig merke (Ford, Peugeot, VW m.fl.) og spare en haug med penger på innkjøp. Er ikke sikkert totalregnskapet etter 4 år blir så dårlig da.
Jeg har dermed en åpenbar ulempe med å velge dyr elbil i stedet for billig bensinbil. Alt må planlegges med elbilen. Kanskje jeg må ta fri fredager for å unngå ladekø. Det taper jeg i så fall penger på. Hadde jeg hatt noen fordeler, så kunne jeg veid ulempene opp mot gratis parkering, tilgang til kollektivfeltet, ingen bompenger osv. Uten fordeler, så står ulempene igjen. Hvorfor skal jeg da velge elbil? Spesielt nå som den må bråke mer enn bensinbilen min (ja, romskipene som kjører forbi huset i dag høres bedre innendørs enn de vanlige bilene).
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:35
https://www.tv2.no/a/10707029/
Og med det fikk jeg dessverre rett i påstandene mine.
Heldigvis finnes fremdeles gode alternativer. Selv håper jeg min Solo #635 dukker opp før bommene stenges også for elbil i Stavanger, og skal både jeg og kona ut samtidig har vi også bestilling inne på en Microlino.
Buddy er et annet godt alternativ om en skal ha med enda flere, og hadde vi ikke solgt vår Fulu 3 hjuler kunne faktisk hele familien kommet seg samlet ut til Hillevåg og tilbake også etter høstens bomrasling.
Selvfølgelig er det problematisk hvor vi skal gjøre av alle elbilene vi har brukt millioner på å kjøpe bare for å spare noen tusenlapper til festkåte sjefer i bomselskapene og hemningsløs sløsing av politikerne. Ville likevel gjort de samme prioriteringene igjen, for bompenger, det skal jeg bare ikke betale.
Gjerne eiendom skatt, gjerne økt drivstoffavgift, men bompenger velger jeg vekk, koste det det måtte.
Nå er det ikke lange strekningen ut til Hillevåg, hvis du ikke hadde vært så forbanna problemfokusert, og heller vært løsningsorientert kunne du sykle, alle i familien har vel sykkel? Eller ta buss? For ikke å snakke om å gå.
Halv pris på elbil kommer, og de fleste mener det er på tide.
Men mange elbilister er like kjipe som mange (de fleste?) bobilister. Bobilister vil heller ikke betale for å parkere/overnatte. (Vi er begge deler, har ikke problem med verken bompenger eller å betale for overnatting.)
Min stemme ved høstens valg går IKKE til FNB eller lignende!
Alle må få lov å ha sine fobier. Og jeg er stolt av min.
Har også bobil, og det er faktisk den som står for de få regningene vi får på bom. Et triks er å dra med oss en Elbil bak på hengeren og på den måten lure bommene til å tro at hele vogntoget er en elbil. En ekstra bonus er bil å frese rundt med på bestemmelsesstedet, og merforbruket av diesel ligger på 1-2 dl/mil.
Og ja. Vi melder ikke fra om dette, og heller ikke at vi kjørte i 65 km/t i 60 sonen som vi egentlig også skulle betalt for. :D
Har betalt for bobilparkering på campingplass 1 gang. Var greit nok det, men overnatter heller en gratis plass og bruker pengene på noe annet i stedet.
Sad fact: For å kunne levere varer til Finnøy etter 1 august må vi bytte ut en helt suveren Berlingo elvarebil med en Maxus elvarebil. Det blir nemlig bom på elvarebiler under 3,5T etter det. Hvor er miljøfaktoren i dette? Blir som den gang posten måtte øke størrelsen på sine varebiler av skattehensyn.
De som ikke benytter minstefradrag og andre fradrag på skattemeldingen sin for å minimalisere skatten sin er invitert til å kaste den første stenen.
En fobi (fra phóbos, som betyr «frykt» eller «sykelig frykt») er en irrasjonell, intens og vedvarende frykt for visse situasjoner, aktiviteter, gjenstander, dyr eller mennesker.
Man kan åpenbart være stolt av de merkeligste ting.
Sitat fra: arthur på søndag 14. juli 2019, klokken 13:59
En fobi (fra phóbos, som betyr «frykt» eller «sykelig frykt») er en irrasjonell, intens og vedvarende frykt for visse situasjoner, aktiviteter, gjenstander, dyr eller mennesker.
Man kan åpenbart være stolt av de merkeligste ting.
Jeg synes mye av bompengeopprøret virker sykelig. En kan like det eller ei, men bompenger vil få mange til å velge annerledes, mange vil redusere bilbruk, andre vil reise kollektivt, sykle, gå osv.
Og til dere som nå går helt i svart: jeg skrev IKKE at alle kan sykle, gå, reise kollektivt osv osv.
Men det som absolutt alle kan er å redusere bilbruk, de som hevder noe annet tror jeg ikke på. Ihvertfall ikke uten dokumentasjon. Feks kjøre til nærbutikken for å kjøpe en liter melk.
Jeg ønsker mindre biltrafikk, bilen vår står rett som det er fra fredag kveld til mandag morgen.
Jeg tror mange bare har vondt for å regne.
De har vondt for å tro på hvor mye man sparer på å lade med strøm hjemme i stedet for å kjøpe bensin/diesel.
Og de har vondt for å skjønne at selv om elbiler nå betaler bompenger, så betaler vi ikke full takst, vi betaler bare halvparten så mye som eksosbilene gjør.
Folk må bare gjøre regnestykket, og så må de ta seg en prøvetur av elbil og bli kvitt noen fordommer.
Jeg anbefaler en prøvetur hos Tesla, men det er meg. Livet er for kort til å kjøre noe annet.
Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?
Hvor mange kilowattimer lader du på hurtiglader hver måned, Super7?
De siste 10 måneder har jeg bare ladet 253kWh på hurtiglader. De resterende 4427kWh har jeg ladet hjemme. Og da har jeg kjørt rundt 20.000 kilometer...
Når man regner på dette, så bør man ta hensyn til egen situasjon, bilbruk og økonomi.
Har du bil fra før men må skifte til ny/nyere bil, så kan det være økonomi i å bytte til elbil.
Har du ikke bil fra før, men skal ha ny bil så kan det også være økonomi
i å kjøpe elbil kontra fossilt.
Har selv et 9 år gammelt dieseldyr, som jeg ikke trenger å bytte ut enda.
Røfflig driftsutgifter:
Drivstofforbruk ca. 800 kr. måneden i snitt. Forsikring ca. 7500 per år. Reperasjoner/Service/verksted
ca. 5000-8000 i året. Veiavgift. Bompenger 300-400 kr. måneden.
Så for egen del ser jeg ikke noen økonomi i å skifte til elbil på mange, mange år.
Så fremt dieseldroget ikke finner på noen stunt som koster skjorta :)
Jeg ender vel opp med å måtte betale 2000-2300 mer i måneden for å gå over til elbil (TM3 LR AWD).
Dette vil i hovedsak skyldes lånekostnader.
Men økonomi er jo ikke alt, kjekt med noe nytt også :)
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 14. juli 2019, klokken 17:49
Jeg synes mye av bompengeopprøret virker sykelig. En kan like det eller ei, men bompenger vil få mange til å velge annerledes, mange vil redusere bilbruk, andre vil reise kollektivt, sykle, gå osv.
Og til dere som nå går helt i svart: jeg skrev IKKE at alle kan sykle, gå, reise kollektivt osv osv.
Men det som absolutt alle kan er å redusere bilbruk, de som hevder noe annet tror jeg ikke på. Ihvertfall ikke uten dokumentasjon. Feks kjøre til nærbutikken for å kjøpe en liter melk.
Jeg ønsker mindre biltrafikk, bilen vår står rett som det er fra fredag kveld til mandag morgen.
Jeg er prisipielt i mot bompenger av følgende årsaker:
1. Det er overvåkning av når man kjører hvor.
2. Det er usosialt og urettferdig. Man noen risikerer å måtte betale bomavgift for å besøke (tilnærmet lik) naboen eller nærbutikken - ja, noen må nærmest betale for å kjøre ut av egen gårsplass, mens andre som ikke bor nær en bom slipper.
3. Veier er infrastruktur og bør derfor betales over skatteseddelen, ikke i form av "brukerbetaling".
Grunn #1 gjør også dette foreslåtte GPS overvåkningssystemet uaktuelt. som en erstatting. De eneste 2 formene for å finansiere veiene på som jeg synes kan virke i det minste nogenlunde riktige er:
1. Betale basert på kjørelengde i forsikringen. Man har alt etablert praksis om at offentlige avgifter for bilister kan innkreves via forsikringsselskapet, så dette burde være problemfritt å innføre. Men man må mulighens innskjerpe kontroll av km. stand på bilene.
2. Via skatteseddelen. Da betaler man etter evne, ikke etter hvor man bor.
Av disse foretrekker jeg helt klart #2.
Men med det sagt kan jeg til en viss grad akseptere bommer (eller tilsvarende) rundt spesielt tettbygde strøk, som f.eks. rundt de store byene. Det ikke for å finansiere hverken veier eller kollektivtrafikk eller sykkelstier, men rett og slett for å prøve å begrense trafikken innen disse områdene. Men da må man også klare å vise måtehold. Nå kjenner ikke jeg takstene rundt de andre byene, men i alle fall i Oslo så har de satt en alt for høy avgift alt, og snakker alt om å øke disse.
Men skal man ha slike bomringer er det ett par ting som må på plass FØR man innfører dem:
1. Gratis eller rimelige innfartsparkeringer rundt hele området som berøres.
2. Godt utbygd kollektivtrafikksystem med hyppige avganger så å si hele døgnet, og da spesielt til disse innfartsparkeringsplassene, men ikke begrenset til bare ditt.
3. Alternative veier som gjør at de som skal fra den ene siden og skal til den andre kan kjøre uten å kjøre gjennom problemområdet (og derved slippe bom/overvåkning). Ja, og uten ALT for mange mils omvei.
Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 20:45
Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?
Nå er dette ikke to like biler, men tar de med allikevel.
Min datter ville prøve e-Golf på langtur. Hun tok med meg som problemløser hvis noe skulle skje, men jeg var bare den som valgte ladere. Ingen problemer bortsett fra at en lader ikke lå på angitt adresse (da hadde vi bare 10 km igjen på GOM da vi snudde og 13 km ved ankomst lader).
Kona kjørte Caravelle.
Langtur med e-Golf. Asker - Billund (https://elbilforum.no/index.php?topic=47155.0)
Vi brukte inkludert en ekstra tur ned til Flensburg bare litt over halvparten på strøm kontra det dieseldyret brukte i diesel.
Så jeg er fortsatt optimist med tanke på ID. Buzz kontra Caravelle på langtur.
Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 20:45
Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?
Jeg sparer i allefall masse tid ved å lade hjemme og slippe alle turene innom bensinstasjonene. Slapper heller av hjemme mens bilen står og får full tank over natten.
Og så kommer prisen per km som en ekstra bonus.
På lengre turer der hurtigladere må brukes går det flere kroner, men også da lader bilen for det meste mens vi spiser eller gjør andre ærender. Og som Amatøren sier - fortsatt et greit regnestykke for lommeboka.
Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 20:45
Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?
I fjor kjørte jeg gjennom Norge til Nordkapp. Tilbake delvis gjennom Finland og Sverige. Drøye 4500 km og betalte 140 kroner i drivstoff (Finland) for hele turen. Ladet på SuC og ved overnatting. Bompenger kr 0, halv pris på ferger, Gratis på ferge ved Lyngen, gratis inngang på Nordkapp-platået.
Sparte jeg noe, - tja i hvert fall 5000 pluss.
Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 20:45
Sparer man noe på elbil nå? Koster ikke strømmen en del også, spesielt hvis man hurtiglader?
Har kjørt elbil i nærmere fem år og ca 70000 km, hurtigladet mindre enn fem prosent, kanskje to-tre prosent. Uansett en dråpe i haver ift hva jeg lader hjemme, så kostnaden til drivstoff er lav.
Men det å gå tilbake til gammeldags eksosbil er særdeles lite interessant, etter å ha blitt (godt) vant til elbil.
Er du i tvil, be om å få låne/prøvekjøre en bil over natta, eller allerhelst over helgen, la eventuell samboer/ektefelle få prøve også, så kan vi snakkes etterpå.
At folk har bil som er noen år gammel og funker greit er sikkert kjekt det, eldste hovedbilen jeg har siden 1999 var nærmere fem år, jeg kjøper ny bil og bytter før dekkene er utslitt😊
Sitat fra: Amoss på søndag 14. juli 2019, klokken 21:05
1. Betale basert på kjørelengde i forsikringen. Man har alt etablert praksis om at offentlige avgifter for bilister kan innkreves via forsikringsselskapet, så dette burde være problemfritt å innføre. Men man må mulighens innskjerpe kontroll av km. stand på bilene.
Nei takk, jeg kjørte nettopp 6 500 bomfrie km i Europa med bensinbilen min, det ønsker jeg å fortsette med ;)
Kjører også mesteparten av mine diesel km i utlandet, så avgift på km blir komplisert.
Hva med en avgift på energien vi bruker. Opplever at en kan kjøpe 11 kW/t med fossil energi for så lite som 12-13 kr, mens fornybar gjerne koster det 4 dobbelte kjøpt på en hurtiglader.
Tar en med at fossil energi bidrar til global oppvarming og er en begrenset resurs finner jeg det absurd at jeg og alle andre kan jafse i oss en raskt uttømt resurs til tilbudspris. En slik avgift ville truffet de som fortærer denne resursen, samtidig som det ville gitt insentiv til grønt skifte.
Og best av alt, vi har allerede en slik avgift, det er bare å øke den. Har hørt noen nevne 2 kr/literen eller 20 kr / kWt ville gitt samme inntektene som alle bommene, men for at det skal ha en miljømessig effekt bør den nok øke betydelig mer enn det. Sist vi kjørte 1400 km til Roskildefestivalen kostet det hver av oss kun 25 øre km i diesel / km. Samtlige av oss hadde fint tålt å betalt det dobble, men ville samtidig vurdert å elektrifisere bobilen vår.
Salget av elbiler kollapser i forhold til tidligere trender:
https://www.document.no/2020/01/03/festen-er-over-elbil-markedet-kollapser/
Er nok flere årsaker, men at en ikke lenger kan kjøpe seg fri fra bomgalskapen er nok sterkt medvirkende. Samtidig øker salg og bruk av eksossykler i både 2 og 4 hjuls utgaver. Her på Vestlandet med 2 sifrede plussgrader ser en tydelig at flere og flere kjører motorsykler.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2020, klokken 07:36
Salget av elbiler kollapser i forhold til tidligere trender:
https://www.document.no/2020/01/03/festen-er-over-elbil-markedet-kollapser/
Er nok flere årsaker, men at en ikke lenger kan kjøpe seg fri fra bomgalskapen er nok sterkt medvirkende. Samtidig øker salg og bruk av eksossykler i både 2 og 4 hjuls utgaver. Her på Vestlandet med 2 sifrede plussgrader ser en tydelig at flere og flere kjører motorsykler.
Noen steder der det har blitt innført bompenger også for elbiler har vel bompenger for fossilbiler økt slik at besparelsen kan ha blitt større i forhold til fossilbiler eller?
Selvfølgelig kollapser ikke elbilsalget. Dette er salget de tre siste årene. Tenker det er greit å se an noen måneder til for å kunne konkludere noen trend. I alle fall når vi vet at bilprodusenter har holdt tilbake biler i påvente av EUs nye utslippsregler
(https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/nadp/tr_2000_2000_s_f/0000/2020/01/03/3423904331/1/original/14117715.jpg?chk=7DC78C)
Forøvrig: er det lov å bli mildt fornærmet på vegne av elbilen når det påstås at folk slutter å kjøpe elbiler hvis det ikke er gratis bompenger? Mener electrolux mfl at elbiler er så mye dårligere enn fossilbiler at den eneste grunnet til å kjøpe elbil er å slippe bompenger?
Document skal vel være en opponerende side. Det betyr at det kreves mye mer av leseren for å unngå å bli hjernevasket på tynt grunnlag. Bare "om oss" siden alene bør få mentale alarmklokker til å ringe.
En skal jo være litt kunnskapsløs om en ikke har fått med seg diverse produsenters leveranseutsettelser? Og bruke en utvalgt måned for å hevde kollaps?
Det virker som om Document publiserer noe med agenda, og lenken brukes deretter for å begrunne en påstand om kostnader i bom.
I et litt større perspektiv som glatter ut leveranseforsinkelser:
https://www.dn.no/motor/bil/dieselbil/elbil/bilsalg-i-revers/2-1-731711?fbclid=IwAR2tVLzYDX5tmOew7dSFo2PezA0ySJrPf4ed5n1UmTXhVTu0eibbUeNJRRI
Document opptrer like smalt som når VG rapporterer at Tesla knuser alle, den måneden de velger å sende en ekstra stor last med leveranser til Norge.
Kanskje Document burde publisere en artikkel som forteller at Tesla er i ferd med å dominere i Norge og knuse alle andre bilprodusenter, ettersom de på håret akkurat ikke ble Norges mest solgte bilmerke i 2019? Når faktum er at konkurransen er i ferd med å tilspisse seg og det vil komme flere merker på banen med bra leveransekapasitet i 2020...
Dominere Norge når man kommer på en andre plass? Javel.
Ikke bare Dokument som skriver om dette:
https://www.nettavisen.no/okonomi/nedtur-for-elbilsalget-i-desember/3423904289.html
Bompengebeløpet er ikke problemet, det er at en ikke lenger slipper å forholde seg til det.
Før betød ny elbil at en fikk beholde en viss grad av bevegelsesfriheten. Nå er det dessverre historie flere og flere steder, og da kan en likegreit beholde den gamle Dieselen.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2020, klokken 07:36
Salget av elbiler kollapser i forhold til tidligere trender:
https://www.document.no/2020/01/03/festen-er-over-elbil-markedet-kollapser/
Er nok flere årsaker, men at en ikke lenger kan kjøpe seg fri fra bomgalskapen er nok sterkt medvirkende. Samtidig øker salg og bruk av eksossykler i både 2 og 4 hjuls utgaver. Her på Vestlandet med 2 sifrede plussgrader ser en tydelig at flere og flere kjører motorsykler.
Tullball. Salget er kraftig opp i 2019 i forhold til 2018, over 30% faktisk. En midlertidig dipp på slutten av året skyldes to helt andre forhold:
- Tesla sendte nesten alt de klarte å produsere til Nederland, over 11.000 biler kun i desember (!). Om kun 1/3 av disse hadde blitt sendt til Norge hadde tallene her sett helt annerledes ut.
- Norge blir en del av EUs kvotemarked for biler fra 1.1.2020. Det betyr at det lønner seg for alle produsenter å vente med å selge ebiler her til over den datoen. Forvent et stort frislipp nå.
Å bruke slike kortvarige trender med sterke bakenforliggende årsaker til å spå om fremtiden er rett og slett vissvass, for å si det veldig pent. Da kunne jeg i så fall spådd ekstremt stigende elbilsalg her i landet i april 2019, siden det ble levert over 11.000 elbiler i mars. Uten å ta hensyn til Teslas enorme sendinger av Model 3...
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2020, klokken 10:51
Bompengebeløpet er ikke problemet, det er at en ikke lenger slipper å forholde seg til det.
Før betød ny elbil at en fikk beholde en viss grad av bevegelsesfriheten. Nå er det dessverre historie flere og flere steder, og da kan en likegreit beholde den gamle Dieselen.
Jeg slipper å forholde meg til det. Har Autopass-brikke og avtalegiro, så jeg tenker aldri på det. Selvsagt har beløpet mye å si. At jeg trekkes 4 kroner for å kjøre gjennom Oslo i rushtrafikken har null betydning. Skjenker det ikke en tanke engang. De som trekkes 59 kroner tenker nok litt mer over hva de gjør.
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2020, klokken 15:50
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2020, klokken 10:51
Bompengebeløpet er ikke problemet, det er at en ikke lenger slipper å forholde seg til det.
Før betød ny elbil at en fikk beholde en viss grad av bevegelsesfriheten. Nå er det dessverre historie flere og flere steder, og da kan en likegreit beholde den gamle Dieselen.
Jeg slipper å forholde meg til det. Har Autopass-brikke og avtalegiro, så jeg tenker aldri på det. Selvsagt har beløpet mye å si. At jeg trekkes 4 kroner for å kjøre gjennom Oslo i rushtrafikken har null betydning. Skjenker det ikke en tanke engang. De som trekkes 59 kroner tenker nok litt mer over hva de gjør.
Skulle vært mulig å gi likes her inne. Er stort sett helt enig med deg på den.
Dog ser jeg, også ut fra egen situasjon at jeg nok ikke synes det smerter like mye med 12,80 eller 16 kroner i differanse (16,80 med rabatt på bensinbil, 20 med dieselbil) for en tur gjennom ytre bomring i Oslo utenom rushtid, der man gjennomfører turen innen en time eller bare kjører en vei.
Tidligere kostet turen inn til byen 50,- med bensinbil og gratis med elbil, men man hadde da større frihet ved at man ikke måtte bli ferdig innen en time for ikke å bli fakturert for returen.
Nå er det selvsagt endel dyrere om man kjører gjennom flere ringer, i rushtid og kjører turen tur/retur med mer enn en times mellomrom, så det er noen som har fått det endel dyrere med bensin eller dieselbil etter omleggingen, mens andre har det rimeligere.
Og spesielt gjelder det de som før bodde innenfor ringen, som tidligere kunne kjøre så mye de ville innenfor ringen. Nå er det blitt ganske så dyrt for flere av de.
Nå er faktisk friheten med gratis parkering for elbiler og ingen tidsbegrensning med mindre det er spesifisert, et langt større gode. Pga beboerparkering er Oslo blitt problematisk for mange som er avhengig av bil, og offentlig transport ikke dekker behovet godt nok. SPesielt om man heller ikke har tilgang til parkering ved jobb, men er avhengig av å gateparkere.
Jeg gir vel balla i bompenger! Det som betyr noe for meg er hva bilen koster, jeg kommer nok ikke til å kjøpe bil til over 500.000, TM3 som jeg har nå kom på 402.000 alt inkludert. Hadde det kommet 25% moms på den hadde jeg beholdt Ioniqen noen år. Spretter prisen på Model Y i været beholder jeg nok Model 3.
Da blir det en særdeles pent brukt elbil mindre til en bra pris ute på Finn.
Vi som er i overkant opptatt av bil og teknologi bytter ikke bil for at de er utslitt, mange av oss vil gjerne ha det siste nye. Men ikke for enhver pris!
Men bompenger kommer ned på listen.
Electrolux tror jeg er mer opptatt av å unngå bompenger, pm hen så må kjøre dieselkjøretøy!
De jeg snakker med som som ikke kjøper elbil sier:
- For dårlig utvalg av elbiler. Alternativene i familiebilklassen er for dyre.
- Signaler om bompenger og fjerning av fordeler gjør at man ikke ser at det lønner seg.
Hadde det ikke vært for at jeg liker å kjøre elbil og at jeg mener det er best for miljøet hadde jeg kjøpt BMW, Porsche eller Range Rover hybridbil fremfor I-Pace som vi har.
Politikere må opprettholde alle fordelene til elbiler frem til det finnes elbiler i alle klasser som er billigere enn bensin/diesel.
Sitat fra: bmw2002 på søndag 05. januar 2020, klokken 12:37Hadde det ikke vært for at jeg liker å kjøre elbil og at jeg mener det er best for miljøet hadde jeg kjøpt BMW, Porsche eller Range Rover hybridbil fremfor I-Pace som vi har.
Politikere må opprettholde alle fordelene til elbiler frem til det finnes elbiler i alle klasser som er billigere enn bensin/diesel.
:+1:
Fordi jeg elsker elbil blir det e-tron 50.
Nå innser flere og flere politikere problemet med bompenger på elbil og kommer med denne gladnyheten:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2020/01/07/195639353/guri-melby-v-a-kutte-bompenger-for-elbiler-er-en-god-ide