Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => DRIFTSBATTERI => Emne startet av: signal på søndag 07. juli 2019, klokken 17:15
Vår Leaf 2012 SL har gått 33000 km men har mistet to streker på batterikapasiteten. Kapasiteten er målt i Oslo til 85% nylig. Vi har gjort det meste galt og ladet opp rett etter hver siste tur hver dag og opp til 100%. Jeg har nå innstilt ladingen til å starte hver natt kl 01.00 og opp til 80%. Håper det kan bedre litt.
Vi skal på langtidsferie neste år i hele februar og Mars. Bilen står i garasje hele tiden men her vi bor er det kaldt om vinteren.
Kan noen anbefale hvordan jeg skal lade opp Driftsbatteriet og 12V batteriet før vi drar på denne ferien?
Lad til 60-80%, og la bilen stå uten ladekabel. Den lader 12V selv.
Om du ikke stoler på det, kjøp deg en slik
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608201/
fra Jula og la den stå på 12V batteriet. Men skal ikke være nødvendig.
Hadde 1. gen Leaf i nesten 6 år. Tilnærmet null tap ved parkering. Jeg ville ladet bilen til ca 60%.
Sitat fra: signal på søndag 07. juli 2019, klokken 17:15
Vår Leaf 2012 SL har gått 33000 km men har mistet to streker på batterikapasiteten. Kapasiteten er målt i Oslo til 85% nylig.
Dette kan ikke stemme.
Første strek forsvinner på 85%, neste på 78.75%. Den første streken er 15% og resten er 6.25%.
Du har nok rett. Måtte lese en gang til og det er 75% som står i papirene.
Takk for alle svar. Skal følge rådene.
God sommer.