Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Hjul, dekk og felg. => Tesla => TM3 Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: Carl Anton Stenling på lørdag 22. juni 2019, klokken 21:58

Tittel: Balansere hjulene
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 22. juni 2019, klokken 21:58
I påsken observerte vi litt vibrasjon i høy hastighet (rundt 200 km/t) på autobahn med vår Model 3 LR. Bilen har 18 tommer aerofelger med vanlige fabrikkdekk (Michelin Pilot Sport 4).
Nå er hjulene balansert og det var noe høydekast/ubalanse som måtte justeres.
Har mistanke om at balanseringen av hjulene ikke var helt optimal fra fabrikken.

Er det noen andre som har balansert hjulene så tidlig som etter 9000 km?
Tittel: Sv: Balansere hjulene
Skrevet av: Motorwattlørdag 22. juni 2019, klokken 22:42
200 km/t.? For moro skyld eller dårlig tid? På fart-ubegrensede strekninger i Tyskland gjelder en rådgivende fartgrense (Richtgeschwindigkeit) 130 kilometer i timen. Å kjøre fortere er ikke ulovlig som sådan hvis det ikker er fartsbegrensning, men kan føre til økt ansvar hvis det påfører andre bilister skader, eller død ved en ulykke. Utenlandske bilister er også overrepresentert når det gjelder BAB-ulykker i forhold til tyske.

Balanseringen er sikkert OK for "normal" kjøring.
Tittel: Sv: Balansere hjulene
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 22. juni 2019, klokken 23:19
Jeg kjører ikke i 200 km/t over lange strekninger. Så høy hastighet betinger lite trafikk og oversiktlige rette strekninger med tre felt.

Har imidlertid lyst til å teste toppfarten i sommer, men i påsken turde jeg rett og slett ikke pga. for mye vibrasjoner i høy hastighet.

På autobahn kjører jeg gjerne inntil 160 km/t i strekningene med fri fart, men her har man et stort ansvar for å vurdere forholdene fortløpende. Myndighetenes anbefaling om 130 km/t er selvfølgelig helt trygt og tilsvarer hastigheten i midtfeltet ved tre felt.

Dekkbutikken mente forøvrig at høydekastet var såpass stort at det kunne gitt skader i understellet hvis det ikke hadde blitt korrigert.
Tittel: Sv: Balansere hjulene
Skrevet av: sjokomelksøndag 23. juni 2019, klokken 10:01
Mest sannsynlig er dekkene bare lagt på felgene helt vilkårlig. Det er overraskende mange dekkmontører som ikke vet hva den gule og røde prikken på dekksiden betyr og hvor mye enklere jobben deres hadde vært hvis de visste det. Og jeg mistenker at de som monterer dekk på felg på bilfabrikker bryr seg ganske lite.

https://www.topgear.com.ph/features/tip-sheet/do-you-know-what-those-colored-dots-on-the-sides-of-new-tires-are-for-a2600-20181008