Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Andre elektriske doninger => Emne startet av: hma på torsdag 12. januar 2012, klokken 16:07

Tittel: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmatorsdag 12. januar 2012, klokken 16:07
Tilståelse: Min eneste fossile last i livet er en Stiga-snøfreser (som har fått kjørt seg ettertrykkelig de siste dagene).
Et kjapt google-søk viste meg imidlertid en mulig frelse mot vanry og fossil fortvilelse ;)

Ariens Amp ST 25 greier i følge reklamen 45-60 minutters drift per lading og har en ca 3kW børsteløs DC-motor. Veiledende pris er kr 21'000, noe som ikke er galt sammenlignet med tilsvarende fossile modeller.
http://sovde.no/privat-elfresere/ariens-amp-st-24 (http://sovde.no/privat-elfresere/ariens-amp-st-24)

En norsk video viser redskapen i bruk:
http://www.youtube.com/watch?v=nmuS92dk2nw (http://www.youtube.com/watch?v=nmuS92dk2nw)

Jeg lurer på hvilken batterikjemi den har og hvor godt batteriene beskyttes ved bruk og lading (dvs BMS-løsning)?
Noen som vet hvor godt denne fungerer når snøen blir kram og våt?

Jeg har lang erfaring med bruk av snøfresere og har prøv de fleste merkene på markedet, men aldri en elektrisk fres.
Ariens Amp ST 25 frister meg i så måte sterkt :)


Hilsen
Håkon
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hensfredag 13. januar 2012, klokken 15:20


"Several hours of charging" tyder vel på at det er snakk om blybatterier. 48 volt bør gi endel effekt
men det betinger en viss  kapasitet og det gir tyngde.
På flat vei er tyngden et pluss, men i kupert terreng kan det bli mye å sloss med.
Forhandleren må vel vite litt om vidunderet?

Her er den presentert:
http://www.youtube.com/watch?v=DOa5dHfFXbA&NR=1&feature=endscreen (http://www.youtube.com/watch?v=DOa5dHfFXbA&NR=1&feature=endscreen)

På nabosnutten er det en e-snøfreser fra 1958... intet nytt under solen!
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Griffeltorsdag 19. januar 2012, klokken 11:45
I følge hjemmesiden er det AGM (Absorption Glass Mat) batterier, som benyttes.
Altså en blybatteri variant. Se : http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm
For de som er spesielt interesert.

Forøvrig kan denne anbefales, miljøvennlig, og går på det meste av drivstoff.
Ost, Leverpostei, Smør  (Margarin nå som det er smørmangel).

(http://static-emea.fiskars.com/var/fiskars_emea/storage/images/frontpage/products/snow-care/sledges/9088-snoerydder-stor-belagt/33679-1-nor-NO/9088-Snoerydder-stor-belagt_product_main.jpg)
3 skiver brød med leverpostei er omtrent 1 kWh.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: henstorsdag 19. januar 2012, klokken 17:37
Ærlig talt Griffel, den kan ikke brukes!
Ikke durer den, ikke ryker den, ikke bruker den energi og ikke varsler den naboer om hvor flink du er.

Det får ikke hjelpe om den oftest fjerner snøen like effektivt som en freser.....! ;)
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmatorsdag 19. januar 2012, klokken 17:59
Sitat fra: Griffel på torsdag 19. januar 2012, klokken 11:45
Forøvrig kan denne anbefales, miljøvennlig, og går på det meste av drivstoff.
Haha :) Har et velbrukt og straks utslitt eksemplar av sorten.
Litt mye strev dog når skuffa er full og innholdet må dumpes på toppen at en to meter høy snødunge ;)

Hilsen
Håkon
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmalørdag 07. april 2012, klokken 15:47
I går sa snøfreseren min takk for seg - for godt!
I sitt siste røykfyllte åndedrag, da veggen til veivhuset kollapset, spydde den sin skittne olje utover den fine røde plasten på ny-Thinken.

Resten av vinteren blir det håndmåking med tarvelig snøskuffe, men begynner alt nå å planlegge løsning for vintersessongen 2013.

Det er to alternativer:

 1. Kjøpe Ariens AMP 24
 2. Bygge om Stigaen til elektrisk

Videre i denne tråden tenkte jeg å diskutere mulighetene rundt ombygging.

Batteri
Edit 25.10.2012:
Ariens AMP 24 benytter AGM batterier på 48V og 30Ahr som skal kunne holde til 45-60 minutters bruk.
Pakken inneholder 2 stk 48V-pakker i parallell. Hver 48V-pakke er består av 4 stk seriekoblede 12V-batteri på 15Ahr. De er produsert av SBS og har betegnelsen S-12150.

På batteryuniversity står det at AGM-batterier har gode egenskaper i kulde og tåler dyputlading bra. Ulempen er at de er beregnet til kun 200 cycler. Dvs batteriene må skiftes etter fire år dersom du freser 50 timer i året (en utladning varer ca en time). En annen ulempe er at de må lagres fulladet, med spenning tilkoblet (f.eks om sommeren).

Biltema selger AGM-batterier i 70,80 og 95Ahr variant fra hhv. kr 1500, 1600 og 1800 per stk, tror disse er på 12V.
Det kunne vært interessant å vurdert ulik batterikjemi eller annen konfigurasjon av pakken.

Motor
Det kan se ut til at Ariens AMP 24 benytter flere 48V DC børsteløse motorer. I spesifikasjonene står det:
"4 HP Traction Drive and (2) 1.7 HP Deck Blade Drive"
samt"
Deck Drive 2 (1.7 HP) electric motors Deck Engagement Electric - Blade mounted directly to motor shaft."

Tolker det dit hen at framdriften forsynes fra egen motor, mens skovlene og freservifta drives av egn(e) direktemotert(e) motor(er).

Ved en ombygging vil man trolig benytte kun en motor og fordele kreftene via eksisterende reimer, gir og koblinger.
Jeg tipper motoren bør yte omlag 3,5kW, men vet ikke hvilket turtall og moment som vil fungere.

Kontroller og regulator
Ved en ombygging kan det hende at det er tilstrekkelig med konstant turtall og at motor kan kobles inn/ut via kontaktor (f.eks når framdriftsspaken betjenes.

Noen som har idéer eller synspunkt?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: jkirkebolørdag 07. april 2012, klokken 16:30
Sitat fra: hma på lørdag 07. april 2012, klokken 15:47
Ved en ombygging kan det hende at det er tilstrekkelig med konstant turtall og at motor kan kobles inn/ut via kontaktor (f.eks når framdriftsspaken betjenes.

Noen som har idéer eller synspunkt?

Må du ha batteridrift da ? Om du kan hanskes med en gummikabel med 3x2.5mm2+J inni kan du bruke 3-fase 16A og en ~6kW delta-koblet asykron-motor uten noen som helst styring. Da får du fast turtall på motoren. Evt. 3x1.5mm2+J og en 3.5-4kW motor om det er nok effekt. Fremdriftsfarten styres uansett med giret (eller hydrostaten om du har slik) så det er bare om å gjøre at motorens turtall passer noenlunde til hastigheten skovlene skal ha.

Brukte motorer av denne typen er vel relativt greie å få tak i til en billig penge ? Husker onkelen min hadde to stk. til å drive vedsaga og skruklyva.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmalørdag 07. april 2012, klokken 16:37
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. april 2012, klokken 16:30
Må du ha batteridrift da ? Om du kan hanskes med en gummikabel med 3x2.5mm2+J inni kan du bruke 3-fase 16A og en ~6kW delta-koblet asykron-motor uten noen som helst styring.
Ja, til mitt bruk er ikke kabel egnet. Jeg freser rundt omkring hele huset mitt, to biloppstillingsplasser og en vei som leder til huset.
I tillegg har jeg sans for alt som kan gå på batterier og som kan erstatte fossil teknologi. Men takk for innspillet i alle fall :)
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: henslørdag 07. april 2012, klokken 18:24
Stiga'en har en standard motor som går maks 3600o/min, og remtrekk til drift og utkaster.
Å erstatte denne motoren med batteridrift burde være en enkel sak.
En permanentmagnetmotor eller shuntmotor vil gå med relativt fast turtall og strømtrekket vil variere med belastningen. Den trenger derfor bare en startmotstand og et hovedrele som motorstyring.

En 48 volt Kewet serie 1-2 motor vil være enorm til snøfreser, den veier 30 kilo og har en kontinuerlig uteffekt på 7,5 kilowatt. Dessuten kan turtallet og dreiemomentet tilpasses ved hjelp av en variabel motstand i shuntfeltet.  4 gamle AGM Kewet /Buddybatterier kan vannfylles og få et nytt liv til dette formålet.

Freseren blir 100 kilo tyngre enn originalt, men på flatmark er det bare en fordel.
Kanskje litt i overkant, men hvorfor ikke? ;D
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: El rayosøndag 08. april 2012, klokken 11:20
Sitat fra: hma på lørdag 07. april 2012, klokken 15:47
Kontroller og regulator
Ved en ombygging kan det hende at det er tilstrekkelig med konstant turtall og at motor kan kobles inn/ut via kontaktor (f.eks når framdriftsspaken betjenes.
Det høres ut som en billig og bra løsning med mest mulig gjenbruk. DC-motor med 3 - 4 kW ved 4000 - 5000 RPM koster en brøkdel av en ny freser, f.eks. http://www.ebay.com/itm/4-HP-24V-DC-VEHICLE-ELECTRIC-MOTOR-BIKE-PUMPS-GOKART-/260984864885?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cc3e90075

En annen kilde for motor er gaffeltrucker. Motor til elektrisk rullestol blir vel for svak, men hva med 2 stk i serie?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmasøndag 08. april 2012, klokken 15:29
Ikke så dumt forslag det El Rayo. Dog er jeg mest interessert i en 48V-løsning.

Denne ser interessant ut:
http://www.evdrives.com/mars_motor_me0909.html (http://www.evdrives.com/mars_motor_me0909.html)
Motoren veier 11kg, har tilnærmet perfekt turtall (3984rpm) og rikelig med ytelser til formålet.

Selges også som sett med regulator/motorkontroller, men jeg er usikker på om det er nødvendig(?):
http://www.ebay.com/itm/Motor-Controller-Combo-with-Alltrax-NPX4834-Motenergy-ME0909-36-or-48-VDC-Kit-/390399479299?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item5ae59f4e03 (http://www.ebay.com/itm/Motor-Controller-Combo-with-Alltrax-NPX4834-Motenergy-ME0909-36-or-48-VDC-Kit-/390399479299?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item5ae59f4e03)

For mitt prosjekt er jeg opptatt av at snøfreseren ikke skal legge på seg unødig mye vekt. Stigaen er nokså lett og er enkel å manøvrere. Den kan sågar løftes opp trapper uten at det medfører besøk hos kiropraktor.

Et 75Ahr 12V AGM-batteri veier rundt 25kg, dvs batterivekten kommer raskt opp i 100kg for et 48V-anlegg.
Jeg ser derfor etter et alternativ.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Rezetsøndag 28. oktober 2012, klokken 17:46
Hva ble utfallet her? Ble det ny Ariens eller et byggeprosjekt?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmamandag 29. oktober 2012, klokken 10:21
Valget falt på alternativ 1; innkjøp av Ariens AMP 24 :)
(http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=4676.0;attach=5437;image)
Fikk en god pris hos http://www.florummaskin.no/ (http://www.florummaskin.no/) i Trondheim.

Stigaen ble pensjonert noen uker tidligere på Hegstadmoen gjennvinningsanlegg (kostnadsfritt).

Det nye medlemet i familien kom i hus presis til vinterstart og har alt rukket å tjenestegjøre 6-7 ganger. Den har blitt satt på tøffe prøver med våt tung snø og is, og overrasker positivt så langt.

Maskinen er som nevnt drevet av pakke med AGM bly-batterier på 48V / 30Ah. Pakken består av to 48V-strenger koblett i parallell. Det gir mellom 45-60 minutters driftstid. Jeg har kjørt den både hardt og lenge og forbruks-meteret har på det meste endt på 3 av 10 streker.

Byggekvaliteten er svært overbevisende med 6 gir framover, 2 gir bakover, rask betjening av utkastretning og fjernstyrt deflektor (skjoldet som bøyer av utkastet). Selve maskinen, med unntak av motor, er identisk med sin bensindrevne stesøster.

Navnet AMP24 indikerer en freserbredde på 61 cm (24") hvilket er perfekt til mindre gårdsplasser, gangstier og tilførselsveier. Hos meg gjør fresen en kombinasjon av alle disse oppgavene. Maskinen kaster snøen meget godt, men jeg tror min gamle Stiga (7hp 25") kastet en anelse lengre.

Batteripakken skal tåle ca 200 cycler, slik at man må påregne utskifting etter noen sesonger. Levetiden vil dog avgjøres av bruk og av hvor dypt pakken utlades per gang.

Maskinen startes ved å vri om nøkkelen i posisjon "1" og ved å trekke ut den røde motorbryteren. Da begynner motoren å gå (den låter omtrent som flaps-motorene på et fly). Framdrifts- og redskapsklutsj fungerer som på en ordinær 2-trinnsfreser, ved bruk av reimer som strammes.

Den medfølgende laderen ser ut til å være av meget god kvalitet. Den leverer 5A ved 48V og er av tresteg, microprosessorstyrt type.
I den første fasen leverer den konstant strøm, i den andre konstant spenning, mens den tredje fasen vedlikeholder spenningen. Laderen er utstyrt med en temperatursensor (plassert på utsiden av selve huset) og går i hvilemodus når batteriet er toppladet. Den sjekke da batteriet en gang uken, og etterlade om nødvendig, før den går tilbake i hvilemodus. Praktisk og nødvendig da fresen alltid skal stå tilkoblet laderen, sommer som vinter. Ladetiden fra helt tomt batteri er da ca 6-7 timer.

I motsetning til elbiler, hvor man først skal koble til 220V stikket i veggen, og deretter ladekontakten i bilen, skal Ariens AMP tilkobles 48V-pluggen først. Deretter plugges 220V-støpselet i veggen og lading åbegynner. Lysdioder på laderen indikerer hvor langt ladeprosessen har kommet.

Se vedlagte biler.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hensmandag 29. oktober 2012, klokken 19:20
Dette ser ut til å være en god investering. Jeg har benyttet en 6hk snefreser i noen år, og det er ofte mer påkjenning å starte svinet i kulda enn  å måke for hånd.
Det var før syntetisk olje var vanlig tilgjengelig.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Rezetmandag 29. oktober 2012, klokken 21:07
Ser slettes ikke dum ut den der altså. Jeg liker spesielt godt at det er en Ariens... :)
Må nesten vurdere et slikt alternativ dersom man flytter til litt mer urbane strøk. Inntil det skjer så får traktor og bensin-freser gjøre jobben. Trøsten får være at det er el-start på begge to... ;)

Jeg har en gammel Iseki tohjulsraktor som det kunne vært morsomt å konvertere til eldrift når motoren ikke vil mer. Burde være mulig, og ikke så vanskelig, siden all kraftoverføring går via reimdrift...
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 30. oktober 2012, klokken 09:10
Hvilken pris betalte du. Jeg ser at villedende er 20.990,-

;-D Hans
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmatirsdag 30. oktober 2012, klokken 09:36
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 09:10
Hvilken pris betalte du. Jeg ser at villedende er 20.990,-
Nei, jeg betalte ikke villedende pris ;) Fikk ca 20% avslag da forhandleren ikke hadde fått særlig erfaring med produktet ennå.

Om du kjøper en AMP 24, pass på at batteriene er nye og at de aldri har vært utladet 100%.

Dette er en type hagemaskin produsentene og forhandlerene burde satse på.  De vil utgjøre en STOR forskjell i miljøet, først og framst ved mindre støy.

Jeg registrererer at flere produsenter nå tilbyr en bred portefølje med batteridrevne gressklippere/trimmere/hekksakser/motorsager, men foreløpig er det kun Ariens som tilbyr batteridrevet snøfreser.

Flere av mine naboer har lagt godt merke til snøfreseren; de ser et kjent syn, men tror ikke det de (ikke) hører :)

Jo flere som etterspørr og kjøper denne typen redskap, jo større er sjansen for at nye produsenter og forhandlere kommer på banen.

Løp og kjøp! ;)
Hilsen
Håkon
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmatirsdag 30. oktober 2012, klokken 10:03
Sitat fra: Rezet på mandag 29. oktober 2012, klokken 21:07
Ser slettes ikke dum ut den der altså. Jeg liker spesielt godt at det er en Ariens... :)
Må nesten vurdere et slikt alternativ dersom man flytter til litt mer urbane strøk. Inntil det skjer så får traktor og bensin-freser gjøre jobben.
AMP 24 er nok ikke redskapen til å rydde store gårdsplasser og lange gårdsveier, men passer perfekt til regelmessig rydding av vanlige innkjørsler, mindre parkeringsplasser, tilførselsveier og stier.

Når det er sagt er det ikke noe i veien for at en batterielektrisk snøfreser kan erstatte de største og tyngste bensinfreserene.

Alt som trengs er litt sterkere motor med direktekobling til vifte/skovl, egen framdriftsmotor og annen batterikjemi, f.eks litium (eller kanskje Zebra!!?).

Ariens er etter min mening ett av de aller beste snøfresermerkene på markedet. Har siden barnsåra kjørt svært mange ulike merker (Ariens, Snapper, Gilson, Partner, Stiga, m.m.), men ingen har vært bedre enn Ariens.
Veldig gøy og omsider få kjøre en elektrisk freser :)
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: cratirsdag 30. oktober 2012, klokken 10:25
Hadde vært snertent, men jeg merker at jeg kjenner litt på "rekkevideangsten" når jeg ser denne. Har en svær Honda sammen med naboen, som gjerne må jobbe flere timer om dagen ved de verste snøfallene.  :-\  Den er heldigvis lettstartet (kan startes med strak arm/"heil hitler"-bevegelse) på selv de kaldeste dagene.

Det som slår meg med denne er at det kanskje er litt vekkasta å kjøre motoren mens man ikke kjører enten utkast eller framdrift? En mikrobryter på håndtakene slik at man spinner motoren kun når utkast/framdrift ikke er helt i fri kunne kanskje hjelpe litt (selv om det ikke er særlig belastning på "tomgang")?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmatirsdag 30. oktober 2012, klokken 11:01
Sitat fra: cra på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 10:25
jeg merker at jeg kjenner litt på "rekkevideangsten" når jeg ser denne.
Hehe :) Apropos; produsenten har forresten forklart hva du gjør dersom du går tom for strøm før du "rekker fram" til ladestasjonen. Du skrur av maskinen, venter noen minutter slik at batterispenningen stiger, så kjører du den tilbake ;)

Som jeg sier, så er denne maskinen bygget for lett til medium bruk. Men, sett at du freser 45 minutter om morgene, så er den klar igjen til arbeidsdagen er over. Og deretter klar for en siste kveldsøkt.
Ved kraftig vedvarende snøfall vil den kunne arbeide i ca 2,5 timer per dag. Det burde vel dekke behovet til de fleste(?). Om ikke, kan man stikke ut om natten og frese, uten å forstyre naboens nattesøvn ;)
Og om dét ikke er nok, finnes en hurtiglader på 20A som forkorter ladetiden til ca 2 timer.


Jeg har også tenkt på om det ville vært en god idé å starte/stoppe fra klutsjhåndtakene, men har kommet fram til at den eksisterende løsningen er den beste. Jeg tror også at firmaet som har gjort designet (http://www.ampbyariens.com (http://www.ampbyariens.com)) har tenkt grundig gjennom dette. De har nok kommet fram til et kompromiss mellom pris og kvalitet. Maskinen produseres billigere slik uten spesialtilpassinger i forhold til bensinmodellene. Vedlikehold og sørvis blir også temmelig enkelt, da det er lite som kan gå i stykker.
Når motoren går ubelastet trekker den svært lite strøm, mens forbruket øker i takt med belastningen.
Det kan også hende at den anvndte motortypen ikke egner seg til start fra 0 omdreininger, hvilket skjer svært ofte. Mulig Hens kan si noen ord om dette?

Med Ariens AMP 24 har selv Honda har møtt sin overmann når det kommer til lettstartet maskin ;D
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: cratirsdag 30. oktober 2012, klokken 11:28
He he, det er jo det samme trikset som på batteridrillen når man bare skal ha inn EN skrue til! :D

Ser for meg at min neste freser nok blir elektrisk. Den vi har er diger (10HK, beltedrift, hydrostatic (trinnløs hydraulisk) drift) og gjør bra vei i vellinga. Med tanke på at den er langt fra "løftbar" allerede så ser jeg ikke noe problem med vekt av batterier mm. Er faktisk litt usikker på hva som ville være mest fordelaktig; lettere freser for manøvrering, eller mer trykk på beltene for bedre grep.

Å kunne frese lydløst (Honda starter lett, men er ikke lydløs!) høres utrolig deilig ut! Sent på kvelden, gnistrende føre, litt lett snø i lufta..... Ser for meg postkortet allerede.  :D

Trur jaggu jeg må logge noen økter i vinter så jeg kan se hvor mye tid som går med, etc.  ;D
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: snurre100tirsdag 13. november 2012, klokken 08:10
Koster ca 9000.- i USA http://www.snowblowersdirect.com/Ariens-916003-Snow-Thrower/p5025.html
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmatirsdag 13. november 2012, klokken 10:39
Sitat fra: snurre100 på tirsdag 13. november 2012, klokken 08:10
Koster ca 9000.- i USA http://www.snowblowersdirect.com/Ariens-916003-Snow-Thrower/p5025.html
...+ moms/toll og frakt. Så må man passe på å få en lader for 220V, men fortsatt en 'good deal'.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Elbirgertirsdag 18. desember 2012, klokken 20:37
Jeg kjøpte elektrisk snøfreser av type Ikra. Denne er på 2000W og tilkobles via vanlig stikkontakt. Synes denne fugerer helt greit. Litt styr med skjøteledningen, men fordelen er at freseren er lett og enkelt kan løftes opp på verandan ol. Kan absolutt anbefales, men det er viktig å huske på at den ikke er så kraftig som vanlige snøfresere, og derfor bør man ta snøen mens den er "fersk"
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Torntorsdag 24. januar 2013, klokken 22:41
Hvordan tror dere det hadde blitt hvis man elektrifiserte en gammel (10 HP) fres og monterte den permanent på en liten elbil i eks.  Buddy størrelse?
   
Tenker da på en bil som ikke skal gå mere å veien, men gjenbrukes som kraftkilde og fremdrift for en elektrisk fres.   

Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: snurre100søndag 16. februar 2014, klokken 14:22
Ny type elektrisk snøfreser

http://www.snowblowersdirect.com/Snow-Joe-ION18SB-Snow-Thrower/p11749.html
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: no_waytorsdag 22. mai 2014, klokken 18:34
Sidan eg ser andre også er litt off-topic, prøver eg meg med ein link til Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser:
http://www.youtube.com/watch?v=RgiggTsTHXk (http://www.youtube.com/watch?v=RgiggTsTHXk)
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Kjellitorsdag 21. august 2014, klokken 15:25
hma: Fremdeles fornøyd med elektrisk snøfreser?
Dette hadde vært et bra alternativ å bruke oppe ced hytta. Vil noe slikt duge når vi snakker om 1m+ med snø?

Kjell
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: tomrhfredag 26. desember 2014, klokken 18:33
Ser at det er endel elektriske snøfresere med ledning til salgs, fra 1100 til 1800 W. Siden jeg typisk aldri får start på fossilfreseren når det virkelig trengs, vurderer jeg sterkt å kjøpe en elektrisk. Ser jo faktisk brukanes ut: https://www.youtube.com/watch?v=WTJTYi0p6DY
Hva tror dere?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Simen1tirsdag 24. februar 2015, klokken 16:52
Jeg ser selv på mulighetene for batterielektrisk snøfreser ettersom min bensindrevne begynner å bli vanskelig å få start på, støyer voldsomt og får det til å stinke eksos av meg.

Men jeg ser også at Ariens Amp ST 24 får lite flatterende omtale av de som har prøvd den:
http://reviews.ariens.com/4047-en_us/AMP%2024/ariens-amp-24-reviews/reviews.htm

Jeg liker idéen så jeg håper det finnes andre batterielektriske snøfresere som duger bedre. Eventuelt en med kabel om det er veldig mye å spare på det.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Duzzysøndag 10. januar 2016, klokken 12:20
Blåser litt liv i denne gamle tråden..
Dro frem snøfreseren i går, en gammel stiga. Hadde glemt hvor irriterende det er med fossilt..
Måtte kjøre for å kjøpe bensin. klarte å søle bensin på hendene, og fingerene luktet bensin i flere timer, selv om jeg vasket hendene aldri så godt.
Starter opp etter å ha peilet og fylt litt olje. Det bråker, rister og lukter. For noe herk..

Men til spørsmålet. Noen som vet om det er kommet noen nyvinninger på dette området i det siste?
Googlet litt men fant ikke noe som jeg tror jeg kan få brukt
Har ganske stor gårsplass, så det må være noe litt kraftig.
Burde vel komme flere alternativer til fossilt snart?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: bosonicsøndag 10. januar 2016, klokken 16:11
Har du vurdert å konvertere Stiga'en til elektrisk drift?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Wehrmutmandag 12. september 2016, klokken 10:56
Hei!
Er det noe nytt i sikt denne vinteren? Ser fremdeles bare de to små med batteri fra Ryobi og Stiga.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: daktarimandag 04. desember 2017, klokken 22:27
I USA har det dukket opp en ny 2-trinns:
https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights

Men hvordan skal man få en slik til Norge?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Taffelmanmandag 04. desember 2017, klokken 22:47
Den der så litt pinglete ut, og for lite batteri.

Må da gå ann å bygge noe slikt, trenger ikke motorstyring engang. 3-5kW motor med ca 3-4000 rpm burde vel fungere, og nok strøm til en times kjøring på halv last. Desto tyngre frelseren freseren er jo bedre, så blybatterier holder.

Edit: verdens hersens stavekontroll
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 27. desember 2017, klokken 16:44
Sitat fra: daktari på mandag 04. desember 2017, klokken 22:27
I USA har det dukket opp en ny 2-trinns:
https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights

Men hvordan skal man få en slik til Norge?

Enkelt, jetcarrier.com  :)
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: AppleKnockerfredag 29. desember 2017, klokken 19:29
Sitat fra: tomrh på fredag 26. desember 2014, klokken 18:33
Ser at det er endel elektriske snøfresere med ledning til salgs, fra 1100 til 1800 W. Siden jeg typisk aldri får start på fossilfreseren når det virkelig trengs, vurderer jeg sterkt å kjøpe en elektrisk. Ser jo faktisk brukanes ut: https://www.youtube.com/watch?v=WTJTYi0p6DY
Hva tror dere?
Har en tilsvarende. Stiga. For vanlig husholdningsbruk er den helt topp. Jeg har bare en kort oppkjørsel som må tas, og det er ikke spesielt snørikt her.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: CastorFiberfredag 29. desember 2017, klokken 21:21
Jeg har Clas Ohlsons versjon. Har hatt den i mange år. Den fungerer forbausende bra, men jeg vet at man kan ødelegge den på kort tid hvis man ikke tenker seg om. Naboen kverket sin på under ti minutter.
Jeg har måket terrassen med min i mange år. Den er ikke glad i snøfall på noe særlig over ti cm, ved 20 cm kram snø begynner den fort å lukte varm elmotor.
Bruker man hodet og ikke tror det er en vanlig freser som man kan bruke på en stor gårdsplass med singel, er det vel verdt pengene. Tips- kjøp en god gummikabel. Billige plastskjøteledninger blir stive i kulda, og er enda mer plagsomt enn det gummikabelen er.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Måkemannensøndag 09. september 2018, klokken 21:01
Fant tråden via google.

Søker som fanden selv etter en totrinnsmaskin med ledning, men finner bare ett-trinnsmaskiner, og denne Snow Joe batterimaskinen. Til mitt bruk rundt hytta hadde det holdt med en basert på ledning, men den må være kraftig nok. Kommer mye snø der oppe.

Er det noget nytt på feltet siden sist?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Måkemannenlørdag 06. oktober 2018, klokken 20:44
Nei.. :(
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: SUNPWRDtirsdag 05. februar 2019, klokken 22:25
Vekker denne tråden igjen. Kan det ha skjedd noe nytt her?
Ser at både Ariens AMP 24 og SnoJoe er "discontiniued"...
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Øivindtorsdag 14. februar 2019, klokken 21:50
Har bygget om Kärcher'n
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Elmofredag 15. februar 2019, klokken 08:59
Fantastic  :+1:
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 16. februar 2019, klokken 17:02
Sånn skal det gjøres! Bare å klappe i hendene her  :+1: :+1:
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Øivindlørdag 16. februar 2019, klokken 23:10
Takker for det  :)
Foreløpig fungerer prototypen bra, blir litt ombygging i løpet av sommeren
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Amatørenlørdag 16. februar 2019, klokken 23:29
Systemspenning på 72 V?

Hva er driftstid på den med 20-30 cm sne?
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Øivindsøndag 17. februar 2019, klokken 11:23
Ja, det er 72V 30ah
Bruker 72V på hovedmotor, 24V på framdrift og 12V på utkast, lys og varme i håndtak.
Bruker ca 40 minutter på gårdsplassen, (300m²) da er det ca halvt batteri igjen.
Men tar ikke sjansen på å tappe helt ned...
Men ca 1 time drift, blybatteri er ikke det mest optimale, men pris...
Lader med 3 12V ladere og lader opp på 2x2 timer
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Hansilørdag 16. mars 2019, klokken 16:59
Jeg er også på utkikk etter en litt kraftig elektrisk snøfreser, kjøpte en brukt AL-KO SnowLine 46 E som det kan se ut til at har tatt kvelden, det lukter bare svidd når jeg prøver å starte den.
Ser Snow Joe har en ny 80V totrinns https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights , men det er ingen i Norge som forhandler Snow Joe så vidt jeg kan se, tør ikke å risikere å importere selv fra USA, kjedelig hvis den skulle ryke....

Synd det ikke er å oppdrive 16 ampere snøfreser med CEE-kontakt..
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: jkirkebolørdag 16. mars 2019, klokken 17:19
Sitat fra: Hansi på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:59
Jeg er også på utkikk etter en litt kraftig elektrisk snøfreser, kjøpte en brukt AL-KO SnowLine 46 E som det kan se ut til at har tatt kvelden, det lukter bare svidd når jeg prøver å starte den.
Ser Snow Joe har en ny 80V totrinns https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights , men det er ingen i Norge som forhandler Snow Joe så vidt jeg kan se, tør ikke å risikere å importere selv fra USA, kjedelig hvis den skulle ryke....

Synd det ikke er å oppdrive 16 ampere snøfreser med CEE-kontakt..

Kan det være noe "fres" i den der da? 12Ah*80V er jo under en kilowattime, sikkert en god del under også siden batteriene ikke kan tappes helt ned. Når jeg freser på hytta leverer fresen drøye 6kW, et slikt batteri ville da holdt til kanskje 7 minutters fresing. Jeg får ikke gjort all verdens på den tiden, burde ihvertfall hatt 4 ganger så stort batteri. 22 Leaf-moduler i serie ville nok gjort jobben bra. 82,5V nominelt og omkring 60Ah. Si 50Ah utnyttbart. Vekt på 84kg er også håndterbart.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Hansilørdag 16. mars 2019, klokken 19:19
Skulle sikkert vært litt mer "fres" (morsomt ordvalg :)), ifølge denne videoen er det 2500 watt motor https://youtu.be/csM2iWQBDHU

Jeg krysser fingrene for at innen neste år vil det ha kommet 3600 watt med ledning så man slipper tenke på vedlikeholdslading (men har ikke veldig troen på det)
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Øivindmandag 18. mars 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Hansi på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:59
Jeg er også på utkikk etter en litt kraftig elektrisk snøfreser, kjøpte en brukt AL-KO SnowLine 46 E som det kan se ut til at har tatt kvelden, det lukter bare svidd når jeg prøver å starte den.
Ser Snow Joe har en ny 80V totrinns https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights , men det er ingen i Norge som forhandler Snow Joe så vidt jeg kan se, tør ikke å risikere å importere selv fra USA, kjedelig hvis den skulle ryke....

Synd det ikke er å oppdrive 16 ampere snøfreser med CEE-kontakt..

Var i kontakt med Snow Joe før jeg begynte å bygge om fresen.
De leverte kun til USA og Canada...  :(
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Electrixmandag 18. mars 2019, klokken 13:41
Sitat fra: Øivind på mandag 18. mars 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Hansi på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:59
Jeg er også på utkikk etter en litt kraftig elektrisk snøfreser, kjøpte en brukt AL-KO SnowLine 46 E som det kan se ut til at har tatt kvelden, det lukter bare svidd når jeg prøver å starte den.
Ser Snow Joe har en ny 80V totrinns https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights , men det er ingen i Norge som forhandler Snow Joe så vidt jeg kan se, tør ikke å risikere å importere selv fra USA, kjedelig hvis den skulle ryke....

Synd det ikke er å oppdrive 16 ampere snøfreser med CEE-kontakt..

Var i kontakt med Snow Joe før jeg begynte å bygge om fresen.
De leverte kun til USA og Canada...  :(
Da kan du registrere deg hos JetCarrier.com og få en amerikansk adresse du kan bestille til, og så sender de varene videre til deg. Du kan logge inn og velge for hver forsendelse om de skal sendes med fly eller båt, sistnevnte er en del billigere, spesielt for tyngre ting som en snøfres.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: Amatørenmandag 18. mars 2019, klokken 15:10
Med slik freser begynner man å snakke.  :+1:

Jeg vil vurdere det nå det kommer en større, 90 cm bredde og med belter.

Har rundt 300 m2 gruset gårdsplass og innkjøring.

Hadde fres med to hjul tidligere og det var et herk før sålen fikk satt seg. De knøttsmå støttene/skiene foran gravde seg bare ned i grusen så den freste vel så mye grus.

Med belter stiller jeg inn så fresen lar det ligge igjen litt sne.
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: cratirsdag 19. mars 2019, klokken 12:45
Kunne kopiert innlegget ditt, Amatøren. Er i akkurat samme situasjon selv. Men konverteringen var jo ikke dum; kanskje en kunne dristet seg til å prøve noe lignende på en billig freser med defekt rakleverk en gang? :)
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: hmatorsdag 27. februar 2020, klokken 14:13
En liten oppdatering på min Ariens AMP 24 ST.
Etter 7 år med drift via AGM bly-batterier, ønsket jeg meg lengre driftstid og bedre ladefart.

Bestemte meg før jul for å bygge en "tesla-pakke" basert på litium 18650-celler, og nå er prosjektet fullført.
Så godt som alt av deler er kjøpt på AliExpress og Ebay, med unntak av battericellene som jeg kjøpe fra en selger i England.

Her er noen ord om prosjektet.

Originalt AGM bly-batteri består av to parallellkoblede 48V pakker på tilsammen ca 26Ah @48V. Hver av pakkene måler 100x150x400mm.
Mitt mål var å bygge et erstatningsbatteri som kunne plugges rett inn i maskinens originale kontakter (fordi jeg har sans for "original" ombygging).

Valg av battericeller falt på 18650 LG MJ1. Den har en nominell kapasitet på 3500mAh, max charge current på 1C, max discharge current på 10C, nominell spenning på 3,635V og end discharge voltage på 2,5V.
Selger: https://18650.uk (https://18650.uk)

Datablad:  https://www.nkon.nl/sk/k/Specification%20INR18650MJ1%2022.08.2014.pdf (https://www.nkon.nl/sk/k/Specification%20INR18650MJ1%2022.08.2014.pdf)

Motoren i snøfreseren er påstemplet 3kW@3500rpm og original hovedsikring på 60A. Jeg måtte således sørge for å dimensjonere batteriet for å kunne levere ca 50A kontinuerlig @48V.
Oppsettet ble da 13S15P. Altså 15 celler i parallell i hver "bank" (52,5Ah) og 13 banker seriekoblet (48V).
Batteriets nominelle spesifikasjoner er da 52,5Ah@48V, dvs ca 2,5kWh. Dette skulle garanert holde til ca 60-90 minutters full drift av snøfreseren.

Det gikk med 195 celler (15x13) og av plasshensyn måtte jeg fordele disse i en stor pakke og en mindre pakke. Den store pakken inneholder cellebank 1-12, mens den lille er cellebank 13.
Den nye batteripakken måler 100x140x400mm (inklusiv BMS) + 100x70x70mm (lille pakken)

Battericellene kan utlades i ned til -20 grader C, men de skal ikke lades i kaldere temperatur enn 0 grader C.
Jeg bestilte derfor 2 stk varmefolier fra Keenovo på 90W + 15W. Disse er selvregulerende innenfor ca 5-15 grader (setpunkt er 10 grader C).

For å oppnå mer nøyaktig regulering av batteritemperatur, ved bruk av sensor i selve batteriet, seriekoblet jeg en PID temperaturkontroller og sette denne til 2 grader C.
Hele varmesløyfa kan slåes av/på med egen bryter. Erfaring ved bruk viser at det tar ca 10-15minutter å varme batteriet fra +1 til +6.
Temperaturkontroller: https://a.aliexpress.com/_d8i91XV (https://a.aliexpress.com/_d8i91XV)

For å beskytte battericellene, og ha kontroll på lading, utlading og temperatur, valgte jeg en smart BMS fra "www.lithiumbatterypcb.com (http://www.lithiumbatterypcb.com)".
Produsent selger på AliExpress her:
https://a.aliexpress.com/_d8jf9Hh (https://a.aliexpress.com/_d8jf9Hh).
Jeg kjøpte en 100A versjon, som er godt nok dimensjonert til å håndtere 50-60A. Enheten har også blåtann og man finner programvare for Windows, og app for både Android og iOS.

Appen er basert på åpen kode på Github og heter "Xiaoxiang BMS".
Link til Github her: https://github.com/smagicld/xiaoxiangBMS (https://github.com/smagicld/xiaoxiangBMS)

18650-cellene pusles enkelt sammen i "Lego-aktige" plastholdere. Her kan man velge formfaktor etter behov. Jeg brukte holdere på 5x3 celler.

Lader til pakken ble en AliExpress-løsning, en ombygget ZTE 48V likeretter med justerbar spenning og strøm. Den leverer opp til 60V og kan forsyne opp til 50A. Den har også ladekarakteristikk for litiumceller  (constant current - constant voltage).
Her er laderen: https://a.aliexpress.com/_dU0UIIX (https://a.aliexpress.com/_dU0UIIX)

For å skape kontakt mellom cellene brukte jeg sveising med "spot welder". Kjøpte en "Sunkko 709AD" som fungerte helt utmerket. Den har i tillegg en helt OK loddestasjon. I forbindelsene mellom cellene brukte jeg nikkelstriper (kjøpt på rull), 10mm bred og 0,3mm tykk. Sveisingen var enkel, men det tar litt tid å bli kjent med hva som er beste innstilling på Sunkko'n.
Sunkko spot welder: https://a.aliexpress.com/_dZWYDmF (https://a.aliexpress.com/_dZWYDmF)

Brukte 2 x 10AWG (6mm^2) smidig kabel med silikon-isolasjon for uttak av strøm, dvs, forbindelse til BMS, kobling mellom de to pakkene og mot tilkoblingsplugg. Brukte tynnere kabel (12AWG) til strømstilførsel mot varmesystemet og 14AWG for styringsstrøm til temperaturkontrolleren.

Sørget for god isolasjon, både elektrisk og termisk ved bruk av Kapton tape (eller Koptan, som Kina-utgaven heter). I tillegg har jeg brukt selvklebrende papirisolasjon. Hele pakken er pakket i krympeplast (lillepakken ble grønn fordi leverandør gikk tom for svart ...).

Varmefolien i den store pakken er kledd med to tynne stålplater (0,3mm tykkelse) på hver side, for bedre varmespredning og for sikringstiltak i tilfelle de skulle brenne av. Folien under den lille pakken har tilsvarende stålplate på siden som vender mot batteriet. Stålplatene er godt isolert med både Kapton-tape og papirisolasjon.

Utførte lodding av 10AWG på BMS og på nikkelstriper med en 200W loddebolt (Jula).

Blåtannstyring med mulighet for å sette parametere er et must. Her kan jeg sette en rekke sikkerhetsverdier, både for temperatur, max spenning og utlading. Appen er veldig lett å bruke.

For å følge med batteristatus (og utetemperatur) har jeg montert en liten vanntett batterimonitor (AliExpress) på en kontakt som passer i ladeporten (ved håndtakene).
Batterimonitor: https://a.aliexpress.com/_dUkq94J (https://a.aliexpress.com/_dUkq94J)

Har testet lading med 40A, men da ble de originale ledningene  fra ladeporten raskt varm. 25A fungerer greit, men ser at 10A lading holder i massevis.

Ved bruk er batteriet helt suverent. Kjørte to gode økter med snøfresing, ca 20 minutter hver, og batteristatus gikk ned fra 100% til 83% (cellespenning ned på 3,9V). Alt dette uten å lade. Med det gamle batteriet ville jeg vært nødt for å lade i mellom øktene.

Tenker dette er et "proof of concept" på at man ikke trenger bensinmotor i en snøfreser.
Ariens amp er en relativt enkel ombygget bensinfres, hvor man har plassert en elektromotor der hvor bensinmotoren stod. Så benyttes eksisterende reimdrift og koblinger til mekanisk kraftoverføring.

Bygget man om fresen slik som "Øyvind", med egen motor for framdrift og skovler/vifte, kunne man sikkert fått en mer effektiv løsning med mindre strømforbruk.

Min motor drar ca 170W på "tomgang". Med skovlene innkoblet (uten snøbelastning) ca 550W. Med framdrift og skovler med snøbelastning innkoblet har det vært opp i 2,6kW (peak ved knallhard tung snø).

PS! Ikke spør om hvorfor bildene er snudd slik de er. De er korrekt orientert på PC'n og mobilen min ...
Tittel: Sv: Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser
Skrevet av: crafredag 28. februar 2020, klokken 09:28
Et imponerende stykke arbeid, hma! Både ombyggingen og dokumentasjonen!  :+1: :+1: :+1: