Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Eyvind Bernhardsen på tir 14. mai 2019, kl. 19:29

Tittel: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Eyvind Bernhardsentir 14. mai 2019, kl. 19:29
Nå poppet det opp en ny oppdateringskampanje til bilen min i Topix, "H216 - 100kW charging update (Netherlands & Norway)". Noen som har betalt for Topix og kan lese detaljene?

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: RayBombtir 14. mai 2019, kl. 19:44
Spennende å se om dette vil hjelpe.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: 4Matic Fanatictir 14. mai 2019, kl. 20:11
Jeg har time om knappe to uker for å få tatt H193-oppdateringen.
Da får de bare planlegge for litt mer jobb ser det ut for.

Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Tellustir 14. mai 2019, kl. 20:15
Kan disse tas OTA mon tro ?
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: olavxxxtir 14. mai 2019, kl. 20:56
Dette er jo veldig bra nyheter for iPace folk :-)
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: 4Matic Fanatictir 14. mai 2019, kl. 21:08
Sitat fra: Tellus på tir 14. mai 2019, kl. 20:15
Kan disse tas OTA mon tro ?
Ikke den første ihvertfall, det er derfor jeg har satt opp time hos forhandleren.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: JohnPGrifffre 17. mai 2019, kl. 10:04
På søndag 12 mai min datter ladet på Fortums Hyperlader på Rygge på vei hjem fra Sverige. Som du ser i bilde ladeeffekt var veldig lav. SOC på start var 38% og ladeeffekt 45kW max ladeeffekt var 55,9kW etter 15 minutter.  Ladestrøm var 135A og 200A er nødvendige for å lade med en effekt av 100kW. Bil var på verksted i mars og testet og svar jeg fikk var 100kW lading var OK. På grunn of det er veldig vansklige å få batteri oppvarmet, jeg ventet å test lading på en Hyperlader når ute temperatur var "normal".

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

På Topix jeg har H216 som en "Outstanding Campaign" og vil ta kontakt med min forhandler neste uke.

Link er fra INSIDEEVs (mars 2018) og beskriver en test i Nederland av 100kW lading med en I Pace med en SW oppgradering. Grafen vises lading fra 10% til 100% for og etter og fra 10-35% ladeeffekt var mellom 100kW-105kW. Kansje H216 er for the samme fix?

https://insideevs.com/news/343335/jaguar-i-pace-can-charge-at-100-kw-after-update/

Den høyeste ladeeffekt jeg har oppnåd er 70kW og som sagt batteri temparatur har mye å si. Hvis årsaken til en ladeeffekt av 56kW i mai er en kaldt batteri, etter nesten 50km kjøring på motorvei hastighet. Jeg er ikke sikkert H216 er den reelle fix vi trenger, men forhåpentligvist en viktig skritt i riktig retning.

Tesla har nylig sendt ut en oppgaredering som vil automatisk varme opp bilens batteri hvis du navigere til en Superlader. I min mening Jaguar må også implemtere en tilsvarende "feature" hvis vi kan altid forventer max ladeeffekt uansett årstidspunktet.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: xyzzyfre 17. mai 2019, kl. 15:47
Sitat fra: JohnPGriff på fre 17. mai 2019, kl. 10:04
På søndag 12 mai min datter ladet på Fortums Hyperlader på Rygge på vei hjem fra Sverige. Som du ser i bilde ladeeffekt var veldig lav. SOC på start var 38% og ladeeffekt 45kW max ladeeffekt var 55,9kW etter 15 minutter.  Ladestrøm var 135A og 200A er nødvendige for å lade med en effekt av 100kW. Bil var på verksted i mars og testet og svar jeg fikk var 100kW lading var OK. På grunn of det er veldig vansklige å få batteri oppvarmet, jeg ventet å test lading på en Hyperlader når ute temperatur var "normal".


På Topix jeg har H216 som en "Outstanding Campaign" og vil ta kontakt med min forhandler neste uke.



På akkurat den laderen har jeg fått 98 kW ladehastighet, i midten av april. H216 kom vel denne uken.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: daktarifre 17. mai 2019, kl. 15:58
Det må være noe med bilen din JohnPGriff. Krev den oppdatert.
PS du trenger 250A for å få 100 kW, batteriet har ca 400V spenning på lav SOC. 200A gir 80 kW.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: JohnPGrifflør 18. mai 2019, kl. 11:34
Hei Daktari. Takk for info om spenning og ladeeffekt. jeg er enig med det, hvis etter en nye oppdatering til BCCM (H216) jeg ikke få 100kW ladeeffekt, tid til å tenke hvordan jeg sett i gang en garanti sak mot Jaguar.

Her er Jaguars Service Action H216 den er på nederlansk men ikke så vansklig å oversette.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Vannkraftlør 18. mai 2019, kl. 19:05
En uke gammel bil har jeg forsøke å lade 2 gange på "lynlader"

Forsøk 1) Lier Grønn kontakt's 120Kw
Etter over en time i saktegående kø fra Oslo sist mandag testet jeg denne laderen med 73% oppladet batteri. Det gav <40Kw.
Det var litt skuffende - burde iallefall fått

Forsøk 2) Fortums 175Kwh Ved  Vinterbro
80Kw selv etter 26 min lading - litt puslete er det ikke?
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: z4rdlør 18. mai 2019, kl. 19:26
Du begynte ladingen med 73%?
Da kan du rett og slett ikke forvente høy ladehastighet. Det gjelder ikke bare i-Pace.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Chimplør 18. mai 2019, kl. 19:50
Dabber den ikke av fra sånn 40%ish??
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: daktarilør 18. mai 2019, kl. 20:01
 FastNed har kontroll på ladekurven til I-pace. 40kW ved 70-80% SOC er litt lavt antagelig, men ikke langt unna normalen. Bilen trapper ned effekten for å spare battericellene.

Det jeg lurer på er om de som får konsekvent 100 kW om dagen har H216-oppdateringen installert? Hvis eieren ikke har tilgang til Topix kan jeg godt sjekke om den er utestående, men da trenger jeg VIN på de bilene.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]



Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Vannkraftsøn 19. mai 2019, kl. 20:55
Ladet på Cikle K på Økern i Oslo idag.

Varm bil, varmt i været, 33% SOC og allikevel "kun" 80Kw.

Bilen er en uke gammel og Insignia sier at den har H216.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Stikkkontaktsøn 19. mai 2019, kl. 22:02
Sitat fra: Vannkraft på søn 19. mai 2019, kl. 20:55
Ladet på Cikle K på Økern i Oslo idag.

Varm bil, varmt i været, 33% SOC og allikevel "kun" 80Kw.

Bilen er en uke gammel og Insignia sier at den har H216.

Oppdateringen H216 er ikke en uke gammel. Den kom 14.mai.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøn 19. mai 2019, kl. 22:09
Sitat fra: Vannkraft på søn 19. mai 2019, kl. 20:55
Bilen er en uke gammel og Insignia sier at den har H216.
Well, det er nå bare å legge inn chassisnummeret på https://topix.jaguar.jlrext.com/topix/vehicle/lookupForm og se selv status...
Om du ikke ønsker å opprette ident der kan jeg slå opp jeg..
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Vannkraftsøn 19. mai 2019, kl. 22:55
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søn 19. mai 2019, kl. 22:09
[]Well, det er nå bare å legge inn chassisnummeret på https://topix.jaguar.jlrext.com/topix/vehicle/lookupForm og se selv status...

Done - "There are currently no outstanding Field Service Actions for this vehicle"

Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: scholrosøn 19. mai 2019, kl. 23:11
H216 skal fikse et problem at (noen) biler ikke klarer å lade på visse typer 100 kW DC ladere. HC216 gjør ikke noe med selve ladehastighet.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Chimpsøn 19. mai 2019, kl. 23:18
Det var nytt for meg. Trodde vi endelig var i mål. Altså, bilen har vært på markedet i tre kvart år nå, burde ikke dette holde til å kreve refusjon fra jaguar? Det ødelegger ikke hverdagen min, men de har da virkelig reklamert med 100kw lading
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Tellussøn 19. mai 2019, kl. 23:21
Mener å ha lest at flere har ladet med 100 kW på Circle K laderen på Rygge. Har noen ladet med over 80 kW på laderen på Økern ?
Hvis ikke og det er en ABB lader kan det være laderen som mangler en oppdatering.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: RayBombman 20. mai 2019, kl. 04:38
H216 oppdateringen er kun for bestemte VIN nummer
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Ingeniørenman 20. mai 2019, kl. 07:19
100 kW handler vel og om hvor mye bilen har fra før. Har du 60% og vil bare teste så får du ikke 100 kW - 10% og varmt batteri er sjansen større...
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: daktariman 20. mai 2019, kl. 08:14
Det skrives altså
Sitat33%, varm bil, varmt i været
.
På Økern står en lader fra Efacec, ganske sikker på at den har vannkjølte kabler.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: 4Matic Fanaticman 20. mai 2019, kl. 08:53
Sitat fra: Vannkraft på søn 19. mai 2019, kl. 22:55
Done - "There are currently no outstanding Field Service Actions for this vehicle"
H216 er vel den som ligger som 04/05 i lista der.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Stikkkontaktman 20. mai 2019, kl. 14:08
Sitat fra: Ingeniøren på man 20. mai 2019, kl. 07:19
100 kW handler vel og om hvor mye bilen har fra før. Har du 60% og vil bare teste så får du ikke 100 kW - 10% og varmt batteri er sjansen større...

Men ingen les:ingen har klart å lade fra 0-80% SOC på 40 minutter. Så lenge man ikke klarer det så bør man kreve Jaguar for refusjon. Jeg har mer tro på et fellessøksmål.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Tellusman 20. mai 2019, kl. 17:19
Var noen som hadde ladet 5-85% på litt over 40 minutter. Tipper 0-80% er innenfor under ideelle forhold.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Captain Chaosons 05. jun 2019, kl. 10:28
Sitat fra: daktari på man 20. mai 2019, kl. 08:14
Det skrives altså
Sitat33%, varm bil, varmt i været
.
På Økern står en lader fra Efacec, ganske sikker på at den har vannkjølte kabler.
Den mangler en likeretter for å gi full effekt. P e-tron gir den ca 86 på full spiker

Laderen ved Circle K/McD på Rygge er ustabil og gir ikke mye på e-tron den heller. Ikke oppnådd i nærheten av 100 med e-tron.

Laderen ved Circle K Lørenskog gir maks 88 og mangler også ekstra hardware for å gi mer. Den skal oppgraderes i disse tider.

De eneste ladere som jeg VET leverer lovet effekt og som er i orden er Ionity sine ladere. Jeg vil anbefale dere Jaguar eiere å teste bilene deres på disse ladestasjonene. Da vil man fort se om man får en ladekurve som stemmer og om man oppnår hastigheter som lovet.

Som dere skjønner så har jeg e-tron som lader helt opp til 152kW og den er ladevillig som bare f... Gir over 100 fra 5% SoC og går ikke under 100 før 88% SoC. Derfor er den også fin til å teste om ladere gir det de skal, og en del leverer ikke påskrevet effekt pga manglende oppgradering av likerettere og kabel.

Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Burnsons 05. jun 2019, kl. 12:42
Ionity og i-pace har vel så langt vært en ganske dårlig match, og kun unntaksvis har noen sett 100kW mot i-pace i korte perioder.

Denne grafen fra Fastnet viser godt ladehastighet for de ulike bilene som kan lade på høyere effekt enn 50kW:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115015420127-175-kW-fast-chargers (https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115015420127-175-kW-fast-chargers)

e-Tron er i en egen klasse foreløpig når det gjelder ladehastighet, og I-pace har mye å gå på... Så blir det spennende å se om forbedringer i batteristyringen via softwareendringer kan gjøre betydelige forbedringer for i-pace.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: xyzzyons 05. jun 2019, kl. 13:13
Sitat fra: Captain Chaos på ons 05. jun 2019, kl. 10:28
Sitat fra: daktari på man 20. mai 2019, kl. 08:14
Det skrives altså
Sitat33%, varm bil, varmt i været
.
På Økern står en lader fra Efacec, ganske sikker på at den har vannkjølte kabler.
Den mangler en likeretter for å gi full effekt. P e-tron gir den ca 86 på full spiker

Laderen ved Circle K/McD på Rygge er ustabil og gir ikke mye på e-tron den heller. Ikke oppnådd i nærheten av 100 med e-tron.

Laderen ved Circle K Lørenskog gir maks 88 og mangler også ekstra hardware for å gi mer. Den skal oppgraderes i disse tider.

De eneste ladere som jeg VET leverer lovet effekt og som er i orden er Ionity sine ladere. Jeg vil anbefale dere Jaguar eiere å teste bilene deres på disse ladestasjonene. Da vil man fort se om man får en ladekurve som stemmer og om man oppnår hastigheter som lovet.

Som dere skjønner så har jeg e-tron som lader helt opp til 152kW og den er ladevillig som bare f... Gir over 100 fra 5% SoC og går ikke under 100 før 88% SoC. Derfor er den også fin til å teste om ladere gir det de skal, og en del leverer ikke påskrevet effekt pga manglende oppgradering av likerettere og kabel.

Jeg har fått 100 (vel, 98) kW på Fortum Rygge på iPace - 80 kW maks på Ionity.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Captain Chaosons 05. jun 2019, kl. 13:47
Sitat fra: Burns på ons 05. jun 2019, kl. 12:42
Ionity og i-pace har vel så langt vært en ganske dårlig match, og kun unntaksvis har noen sett 100kW mot i-pace i korte perioder.
Denne grafen fra Fastnet viser godt ladehastighet for de ulike bilene som kan lade på høyere effekt enn 50kW:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115015420127-175-kW-fast-chargers (https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115015420127-175-kW-fast-chargers)

Det er akkurat litt av poenget mitt. Her må JAG kunne gjøre noe med SW når man VET at Ionity faktisk virker og kan levere hastigheten. Fastned sin kurve gir jo bra start, men den dør jo alt fort ut... Har i-pacen aktiv batterikjøling ved lading? Hvis du ser på kurvene så faller JAG før 40% mens E-tron øker frem til 70 og leverer maks nesten til 80%. På min e-tron så virker det som at batteriene først svelger unna maks når det har blitt god temp i batteriene (jeg hører de aktive viftene i bilen starter på rundt 50%), mens på i-Pace så virker det som om bilen kommer inn med passe temp, også blir batteriene for varme...for fort. Syntes jo det er veldig synd at man ikke får 0-80 innenfor 40 min.

Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: chargedupons 05. jun 2019, kl. 15:27
Nå skal det sies at Audi er i en helt særegen klasse med minimal struping i forhold til alle andre. De fleste produsentene har ladekurver som begynner å strupe rundt 50% (selv de bilene med maks 50kW lading, som ikke er med i tabellen gjør dette), mens Audi går det faktisk an å hurtiglade til 95%, mens de andre da har hastighet som begynner å ligne stikkontakt.

Jaguar har lovet noe de ikke leverer pr nå.

Edit: så på EQC graf i regnestykket, dersom noen så det.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Sareptaons 05. jun 2019, kl. 16:36
Sitat fra: chargedup på ons 05. jun 2019, kl. 15:27
Nå skal det sies at Audi er i en helt særegen klasse med minimal struping i forhold til alle andre. De fleste produsentene har ladekurver som begynner å strupe rundt 50% (selv de bilene med maks 50kW lading, som ikke er med i tabellen gjør dette), mens Audi går det faktisk an å hurtiglade til 95%, mens de andre da har hastighet som begynner å ligne stikkontakt.

Jaguar har lovet noe de ikke leverer pr nå.

Edit: så på EQC graf i regnestykket, dersom noen så det.

Ved lading på 150 kw-lader i Sverige i går sank effekten fra 83 kw ved 50 % til 28 kw da jeg stoppet på 96 %. Jeg tror sant å si at 96 % i realiteten er 90 %, men uansett overrasket (denne gangen positivt) over effekten på høy SOC.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Ingeniørentor 06. jun 2019, kl. 06:46
Sitat fra: chargedup på ons 05. jun 2019, kl. 15:27
Nå skal det sies at Audi er i en helt særegen klasse med minimal struping i forhold til alle andre. De fleste produsentene har ladekurver som begynner å strupe rundt 50% (selv de bilene med maks 50kW lading, som ikke er med i tabellen gjør dette), mens Audi går det faktisk an å hurtiglade til 95%, mens de andre da har hastighet som begynner å ligne stikkontakt.

Jaguar har lovet noe de ikke leverer pr nå.

Edit: så på EQC graf i regnestykket, dersom noen så det.

Man kan jo begynne å lure om dette er bra for batteriet til Audi...
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Tellustor 06. jun 2019, kl. 08:51
Lurer litt på det samme.

Nå er jo batterigarantiene ikke all verden. Hvis leverandørene tenker at så lenge de aller fleste bilene holder seg innenfor 70% kapasitet etter 5 år så kan de gjøre hva de vil kan det fort bli smertelig for eierene.

I utgangspunktet vil jeg forvente at batteriet holder rundt 90% etter 5 år /100K km, men med den ladeeffekten Audi legger opp til så kan man jo undre hvor dette skal ende.

Kan jo være at Audi har fått på plass en magisk kjemi som tåler høyere lading bedre enn konkurrenten, men det er jo LG som lager cellene i de samme fabrikker som lager celler til Jaguar, GM, Kia, Hyundai osv.
Virker unektelig litt rart.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Speedertor 06. jun 2019, kl. 10:05
Ioniq lader jo med mye høyere fart sammenlignet med batteristørrelse: 70kW/28kWh = 2,5 faktor
Audi: 150kW/90kwh(?) = 1,6 faktor - Neppe den helt store faren
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: chargeduptor 06. jun 2019, kl. 12:29
Sitat fra: Speeder på tor 06. jun 2019, kl. 10:05
Ioniq lader jo med mye høyere fart sammenlignet med batteristørrelse: 70kW/28kWh = 2,5 faktor
Audi: 150kW/90kwh(?) = 1,6 faktor - Neppe den helt store faren
Ladehastigheten med x antall C er en ting, men jeg tenker spesielt på det at Audi lader med 50kW helt opp til 98%. Dette gjør at snitthastigheten til Audi er i en helt egen klasse. Rimac har forøvrig C faktor på 120 (ikke for lading, men for effektuttak) på batteripakkene de selger til Koenigsegg/Aston Martin, men de har dårligere energitetthet enn vanlige elbilbatterier.

Ladekurven til audi: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360030048553/Fastned_ChargeCurve_Audi.png
Kan tyde på at Audi strekker strikken litt lenger enn andre leverandører på akkurat dette punktet eller at de har fått unike LG batterier til VAG. Porsche skal jo komme med dobbel hastighet av Audi igjen, men vi vet vel lite om ladekurven der. Kan også hende at de har større buffer i topp enn alle andre uten at jeg skal begi meg ut på en bufferdiskusjon.
Kunder som kjøper elbiler generelt i verden er ofte førstegangs elbilkjøpere og da er det kanskje en bevisst strategi fra Audi at man kan starte hurtiglading på relativt høy SoC og få full hastighet for at det skal være mest mulig likt fossilbil som man kan fylle når man vil. Mange I-pace og model 3, førstegangskjøpere av elbil (gjelder helt sikkert alle andre også, men disse jeg følger mest), vet ikke om begrensninger på ladehastighet, både mtp batteritemperatur og ladestruping. Enkelt for kunden å forholde seg til at hurtiglading faktisk er hurtig lading til så godt som til fullt batteri.

Det er mange faktorer som kan spille inn, men undersøkelser har vist at elbil batteriene har kostet produsentene mindre i garantikostnader enn de hadde fryktet. Dermed kan man jo tro at de fleste har vært veldig konservative med ladehastighet (C faktor), ladekurver, temperaturer osv for å slippe garantikostnader.

Har ikke fryktelig greie på Ioniq (bortsett fra at jeg VET at det er den elbilen med minst forbruk pr kjørte km), men tipper at den ikke lader med hastigheter over 16kW (gitt batteri på 28vs90) på 98%. Model 3 struper tidlig, men har kanskje strekt strikken med liten buffer i forhold til andre produsenter. Flere veier til Rom for de som "pusher" bittelitt på grensene til batteriet, mens andre kanskje er mer forsiktige.

For å kunne lade I-pace 0-80% på 40 min trenger man å snitte på ca 100kW. I-pace beste ladehastighet er på rett over 100kW og de kan derfor ikke ha struping før 80% dersom utsagnet til Jaguar skal være riktig. Ref: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360029242474/Fastned_ChargeCurve_I-Pace.png
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: geeartor 06. jun 2019, kl. 14:46
Sitat fra: Speeder på tor 06. jun 2019, kl. 10:05
Ioniq lader jo med mye høyere fart sammenlignet med batteristørrelse: 70kW/28kWh = 2,5 faktor
Audi: 150kW/90kwh(?) = 1,6 faktor - Neppe den helt store faren
På Ioniq er det nok begrensede erfaringer foreløpig, siden det stort sett bare har vært 50kW-ladere rundt forbi.

I tillegg så ramper Ioniq kraftig ned på 76%, og på 83-84% har den rett over 20kW. Audien har vel omtrent tre ganger så stor batteripakke, så den lader nok litt raskere enn Ioniq i topp. Tross stor buffer.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Stikkkontakttor 06. jun 2019, kl. 16:47
Sitat fra: Speeder på tor 06. jun 2019, kl. 10:05
Ioniq lader jo med mye høyere fart sammenlignet med batteristørrelse: 70kW/28kWh = 2,5 faktor

i3 60ah er vel også på nesten 2,5. e-Golf litt over 2. Så de store nye elbilene har ikke høy C-verdi.
Den som er hysterisk er TM3 som har nærmere 3,5. Men det er vel bare i 3-4 minutter.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: geeartor 06. jun 2019, kl. 19:23
Og på fire minutter har den da fått 17kWh, som tilsvarer en fjerdedel av batteriet, eller like mye som en e-Golf 190 fra 0-80%, så det er ikke en ubetydelig strømmengde, og noe må det vel bety for slitasje...

Blir spennende å følge med på batteripakker i elbiler fremover.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: ToWalkOrDrivefre 07. jun 2019, kl. 08:24
Sitat fra: gr på tor 06. jun 2019, kl. 19:23
Og på fire minutter har den da fått 17kWh, som tilsvarer en fjerdedel av batteriet, eller like mye som en e-Golf 190 fra 0-80%, så det er ikke en ubetydelig strømmengde, og noe må det vel bety for slitasje...

Blir spennende å følge med på batteripakker i elbiler fremover.

Flaks det er 8 års garanti.
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Thomas Parslifre 07. jun 2019, kl. 08:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 07. jun 2019, kl. 08:24
Flaks det er 8 års garanti.

Sitat*I-PACE-garantien er begrenset til 8 år eller 160 000 km (det som kommer først) og gjelder hvis batteriet faller under 70 % av maks. kapasitet.
https://www.jaguar.no/i-pace/a-eie-en-elbil/fordeler-med-elbil

Å miste inntil 30% kapasitet er vel ikke flaks?
Tittel: Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
Skrevet av: Elbilforum admintir 18. jun 2019, kl. 17:07
MODERATOR

Etter overstående innlegg ble dette en ren Teslatråd.
DET VAR NOK IKKE MENINGEN.

En tråd som drøfter Tesla sin batterigaranti på et telsa delforum kan imidlertid fremstå som interessant tema.

Så langt er det en tråd på Tesla X sitt delforum, den ligger her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=36409.0

MVH

Moderator