Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Jorgen Bjerke på man 06. mai 2019, kl. 09:55
Alt jeg har klart å lese meg til er hvordan Tesla videreutvikler FSD til amerikanske trafikkregler og skilt. Nå skal den gjenkjenne stopp-skilt, noe vi knapt har her i Norge. Men ingen info om vikepliktskilt eller høyreregel, noe de knapt har over der. Eller dette med å svinge til høyre på rødt lys, som er tillatt der, men ikke her. Noen som vet hvordan Tesla jobber med europeiske/norske trafikkregler?
Vanskelig å si, men på den positive siden ble Norge og Nederland prioritert med Navigate on Autopilot. Så vidt jeg vet er det fremdeles de to eneste Europeiske landene med NoA. Det har nok med Tesla-tettheten å gjøre, og det er derfor grunn til å forvente at Norge også vil bli prioritert i utviklingen fremover.
Å lære bilen vikepliktskilt burde vel ikke være noe problem? Det burde vel heller ikke være vanskelig å si til de europeiske bilene at de ikke kan kjøre til høyre om det er rødt lys? Stoppskilt finnes jo her også så at det blir implementert er uproblematisk.
Forøvrig en interessant problemstilling og jeg forventer nesten en drøss med "bilen min kjører til høyre på rødt lys!" - poster når FSD blir aktivert.
Bilen min navigerte forresten en rundkjøring i dag for første gang. Noe rykkete og uten å bremse ned, men den greide det.
Interessant problemstilling. Jeg antar at trafikkreglene per i dag håndkodes (og må gjøres for hvert enkelt land) og at maskinlæringen går på gjenkjenning av skiltene/markeringen i veibanen. Når det er sagt, så er det jo selve (trafikk)regelsettet relativt begrenset, så det burde ikke være noen uoverkommelig oppgave.
Men det kan nok ta tid.
Stoppskilt i USA følges ofte omtrent på samme måte som vikepliktskilt i Europa. De praktiserer ofte "rolling stop", selv om det kan resultere i bot. Antar at Teslaer alltid vil stoppe helt likevel.
Det vel bare gjenkjenning av et annet skilt som skal til. Bilen skal uansett vike for annen trafikk, og om bilen skal stoppe helt eller trille forbi og fortsette dersom det er "klart bane" blir vel bare en detalj?
Like viktig er om bilen kan lese fartsgrense og justere farten etter dette. Det betyr mer i hverdagen. GPS basert fartgrense er jo ikke til å stole på i det hele tatt.
Blir nok ikke bedre før kamera kan lese fartsskilt slik det gjør på drøssevis av andre bilmerker.
Hva er egentlig problematikken bak det å lese fartsgrense-skilt? Jeg har forstått det sånn at det er et selskap, MobilEye, som har patent på teknologien Tesla benyttet i f.eks AP1-bilene. På de nyere Teslaene styres fartsgrenselesing av kartdata.
Betyr det at Tesla ikke kan skrive egen software som leser skilt med kameraer, eller at Tesla rett og slett ikke har prioritert dette enda?
Kan neppe tas patent på å fotografere et skilt, ;D og heller ikke på hvordan en datamaskin behandler informasjonen i ettertid. Så det må nok være et Tesla-fenomen. Men når bilene skal om en tid lese stoppskilt, så kommer det nok.
Har i hvert fall skiltlesing på min X med AP1. Det fører til at den holder 60 i 80-sone ved Mjøsa fordi 60-skiltet på naboveien står dumt plassert. Men helt klart at det må kombo av skiltleser og kartdata til slik AP1 har.
Sjokomelk har en plausibel forklaring i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=44702.msg775646#msg775646
Sitat fra: Øyvind.h på man 06. mai 2019, kl. 12:00
Har i hvert fall skiltlesing på min X med AP1. Det fører til at den holder 60 i 80-sone ved Mjøsa fordi 60-skiltet på naboveien står dumt plassert. Men helt klart at det må kombo av skiltleser og kartdata til slik AP1 har.
Leide en fossil-Opel i Spania med skiltlesing og det ble jaggu mye feil der også. Der borte er de veldig glad i å vise hastighet til avstikkerveier i form av et hastighetsskilt med en pil under (for å vise at hastigheten gjelder på avstikkeren) og de ble noen ganger plukket opp. I tillegg hendte det at den tok med skilt fra parallelle veier. Det var også noen skilt den ikke klarte å lese slik at forrige hastighet ble hengende igjen.
Skal også bli interessant å se hvordan Tesla takler vikeplikten for buss som kjører ut fra bussholdeplass. For det første må Teslaen se forskjell på buss og trailer/lastebil. For det andre må den vite at den kommer ut fra en holdeplass og ikke bare et annet felt. Eller det at vi IKKE har vikeplikt for de som kommer ut fra en parkeringsplass. Av og til må vi bruke litt menneskelig visdom for å skjønne trafikkbildet :) Jeg er ikke skeptisk til hele FSD-greiene. Har bestilt det selv. Er bare spent.
Sitat fra: Jorgen Bjerke på man 06. mai 2019, kl. 14:10
Skal også bli interessant å se hvordan Tesla takler vikeplikten for buss som kjører ut fra bussholdeplass. For det første må Teslaen se forskjell på buss og trailer/lastebil. For det andre må den vite at den kommer ut fra en holdeplass og ikke bare et annet felt. Eller det at vi IKKE har vikeplikt for de som kommer ut fra en parkeringsplass. Av og til må vi bruke litt menneskelig visdom for å skjønne trafikkbildet :) Jeg er ikke skeptisk til hele FSD-greiene. Har bestilt det selv. Er bare spent.
Info om mye av dette ligger i veidataene i "kartet". Bilen trenger eksempelvis bare sjekke om bilen fra høyre står på en vei, eller ikke. Ansiktsgjenkjenningssystemer i Kina skanner folkemengder og kan plukke enkeltpersoner på brøkdelen i løpet av sekunder. iPhone kan gjenkjenne ansiktene på barna dine bedre enn deg selv. Er ikke redd for at bilen ikke skal klare å skille mellom buss og lastebil. Tror bare vi så vidt har sett starten på hva som er mulig.
Jeg tipper at grunnen til at Tesla ligger bak på bla. skiltlesing har med skilsmissen med Mobileye å gjøre.
De bygger tilsynelatende opp et mer sofistikert og integrert system for tolkning av trafikk og info enn det andre har. Tipper det krever mer arbeid å få til, men når det fungere så antar jeg at det er færre begrensningene enn dedikerte systemer.
Sitat fra: Øyvind.h på man 06. mai 2019, kl. 12:00
Har i hvert fall skiltlesing på min X med AP1. Det fører til at den holder 60 i 80-sone ved Mjøsa fordi 60-skiltet på naboveien står dumt plassert. Men helt klart at det må kombo av skiltleser og kartdata til slik AP1 har.
Enda verre i denne 50-sonen hvor 90-skiltet på motorveien ble lest av min tidligere XC60.
Teslaen trodde at det var en 40-sone på en 90 km/t-vei. Resulterte i en skikkelig bråbrems. Muligens noe veiarbeid som lå igjen fra den tiden databasen ble generert og veien ble bygd, men som aldri har blitt oppdatert. Er det i det hele tatt noen som har sett noen endringer på bilens opplysningen om fart de siste 3 årene?Mistenker at dataene er statiske.
FSD: Tror at de vil utvikle FSD ferdig for USA før de i det hele tatt begynner med internasjonalisering. Det kan ta tid. Lang tid. Kanskje også veldig lang tid....
Sitat fra: Motorwatt på man 06. mai 2019, kl. 15:13
Teslaen trodde at det var en 40-sone på en 90 km/t-vei. Resulterte i en skikkelig bråbrems. Muligens noe veiarbeid som lå igjen fra den tiden databasen ble generert og veien ble bygd, men som aldri har blitt oppdatert. Er det i det hele tatt noen som har sett noen endringer på bilens opplysningen om fart de siste 3 årene?Mistenker at dataene er statiske.
Dette har nok lite med FSD å gjøre, da bilen i dag baserer seg på kartdata.
Sitat fra: Motorwatt på man 06. mai 2019, kl. 15:16
FSD: Tror at de vil utvikle FSD ferdig for USA før de i det hele tatt begynner med internasjonalisering. Det kan ta tid. Lang tid. Kanskje også veldig lang tid....
Hvorfor tror du det tar lang tid? Det nevrale nettverket trenes opp ganske raskt virker det som. Og når man ta kan peke på statistikk som sier at vi kan spare tusenvis av liv i trafikken med et "tastetrykk", så bør det jo være en enkel avgjørelse for myndigheter å akseptere dette.
Fordi alt tar lengre tid før det kommer hit. For eksempel ble NoA sluppet løs i USA for 6 måneder siden, og er fremdeles ikke her på S/X. Det må helt sikkert gjøres masse tilpasninger. Håper ikke det releases software som er under opplæring slik som NN uten en form for grunnopplæring. Tesla har en forkjærlighet til å slenge på BETA for alt de ikke har fått helt til å virke, og jeg vil ikke kjøre med FSD BETA!
Sitat fra: Motorwatt på tir 07. mai 2019, kl. 15:36
Håper ikke det releases software som er under opplæring slik som NN uten en form for grunnopplæring. Tesla har en forkjærlighet til å slenge på BETA for alt de ikke har fått helt til å virke, og jeg vil ikke kjøre med FSD BETA!
Grunnopplæringen er nok ferdig for lengst.
Tenker på grunnopplæring for Europa og ROW.
Sitat fra: Motorwatt på tir 07. mai 2019, kl. 22:07
Tenker på grunnopplæring for Europa og ROW.
Jeg og. Den er nok ferdig for lengst. De får jo inn mengder med data på daglig basis fra hele verden.
Sitat fra: Motorwatt på tir 07. mai 2019, kl. 15:36Tesla har en forkjærlighet til å slenge på BETA for alt de ikke har fått helt til å virke
Nei, de slenger "beta" på det som ikke er ferdig enda og som de vet må testes mer først.
Sitat fra: pkhamre på man 06. mai 2019, kl. 14:52
Sitat fra: Øyvind.h på man 06. mai 2019, kl. 12:00
Har i hvert fall skiltlesing på min X med AP1. Det fører til at den holder 60 i 80-sone ved Mjøsa fordi 60-skiltet på naboveien står dumt plassert. Men helt klart at det må kombo av skiltleser og kartdata til slik AP1 har.
Enda verre i denne 50-sonen hvor 90-skiltet på motorveien ble lest av min tidligere XC60.
Eller nedi Oslo-tunnellen vestgående hvor det påstås at tillatt hastighet er 100 km/t like før radarboksen i 70-sonen...
;-D Hans
Tråden forteller meg at det MÅ stilles større krav til vei, veioppmerking, skilt og andre trafikksymboler. Greit nok at Tesla kan få til noe, men det er 20 andre bilmerker som skal ansette sw ingeniører og få til det samme også, for alle verdens land der det kjører biler, med alle slags forskjellige skilt og veioppmerkingsregimer.
At det skal lages kode for alle tenkelige situasjoner, for alle biler, og de selvkjørende bilene skal spille sammen med hverandre er stor utfordring.
Dette mener jeg at MÅ føre til standardisering rundt selvkjøring.
Det viktigste er kanskje at selvkjøring KUN lar seg slå på der veien er egnet, og godkjent for det. Og det er kanskje der man trenger det mest også. (Les: motorvei, landevei) Selvkjøring bør endog bli påbudt på endel veier også, slik at sjåfører med avvikende atferd ikke kan skape problemer.
Sitat fra: stefse på tor 09. mai 2019, kl. 17:58
Tråden forteller meg at det MÅ stilles større krav til vei, veioppmerking, skilt og andre trafikksymboler. Greit nok at Tesla kan få til noe, men det er 20 andre bilmerker som skal ansette sw ingeniører og få til det samme også, for alle verdens land der det kjører biler, med alle slags forskjellige skilt og veioppmerkingsregimer.
At det skal lages kode for alle tenkelige situasjoner, for alle biler, og de selvkjørende bilene skal spille sammen med hverandre er stor utfordring.
Dette mener jeg at MÅ føre til standardisering rundt selvkjøring.
Det viktigste er kanskje at selvkjøring KUN lar seg slå på der veien er egnet, og godkjent for det. Og det er kanskje der man trenger det mest også. (Les: motorvei, landevei) Selvkjøring bør endog bli påbudt på endel veier også, slik at sjåfører med avvikende atferd ikke kan skape problemer.
Det du skriver er helt riktig - ikke minst er kompleksiteten med selvkjørende og ikke-selvkjørende biler i samme trafikkmiljø svært S/W-krevende. Det kreves dessuten et detaljert regelverk mht til etikk som er komplisert å utforme.
Vi ser nok ikke selvkjørende biler i alminnelig trafikk før ikke-selvkjørende biler er avskaffet , og det kan ta en stund. :-[
Synes dette er litt skremmende:
https://electrek.co/2019/05/10/tesla-autopilot-restructuring-software-elon-takes-over/
Sitat fra: Motorwatt på fre 10. mai 2019, kl. 11:31
Synes dette er litt skremmende:
https://electrek.co/2019/05/10/tesla-autopilot-restructuring-software-elon-takes-over/
Må si meg enig. Det begynner definitivt å bli for mye. En kan ikke holde på slikt i en så stor organisasjon, selv Elon har begrensing på 24 t i døgnet, og kan ikke direkte lede alt.
Tesla er og kommer til å forbli ett godt produkt, men det kommer fortsatt til å være en humpete vei...og for alt jeg vet en annen eier setting om noen år.
Sitat fra: cyber på fre 10. mai 2019, kl. 11:23
Vi ser nok ikke selvkjørende biler i alminnelig trafikk før ikke-selvkjørende biler er avskaffet , og det kan ta en stund. :-[
Ja, det vil jeg tro! Hvordan ser du for deg at dette skal foregå? Et tidspunkt/dato der all trafikk blir byttet fra 100% manuell til 100% selvkjørende trafikk?
Sitat fra: Motorwatt på fre 10. mai 2019, kl. 11:31
Synes dette er litt skremmende:
https://electrek.co/2019/05/10/tesla-autopilot-restructuring-software-elon-takes-over/
Konkuransen er heftig når det gjelder selvkjøring, dette ser jeg som ett resultat av at EM nå prioriterer det siden han har godt ut så hardt i media.