Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Mr.Elliot på søndag 05. mai 2019, klokken 16:49

Tittel: Lading I3
Skrevet av: Mr.Elliotsøndag 05. mai 2019, klokken 16:49
Akkurat fått en ny I3 120 Ah.
Lader hjemme med en saltoboks, 32 amp 1 fase.

Virker som den bare lader på 16 amp, støtter ikke bilen mer?


Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: Orbitsøndag 05. mai 2019, klokken 16:59
Den skal støtte 32A 1-fas, men jeg tror du må inn i ladeinstillingene i bilen og velge at den skal bruke maksimal hastighet på AC. Du må også ha 32A ladekabel (dersom ikke det er fast kabel på Saltoboksen da).
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: KHLsøndag 05. mai 2019, klokken 19:06
Er det ikke slik at de nye i3 kun støtter maks 16A, men også 3fas? Dermed maks 11kW (3x16a) vs. 7,4kW (1x32a) for eldre i3? @Mr.Elliot har du TN (400V) eller IT (230V) nett?
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: Mr.Elliotsøndag 05. mai 2019, klokken 19:59
Jeg har endret til maks hastighet i innstillingene.
Jeg har IT-Nett.

Lading fra ca 45% til 100% på ca 4 timer
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: Orbitsøndag 05. mai 2019, klokken 20:17
Siste 3% tar som regel en halvtime alene (batteribalansering og generell nedtrapping mot slutten), så da har du ladet 45%-97% på ca 3.5 timer. Det er ~20 kWh, legg til ladetap, og du trenger ca 23-24 kWh fra veggen. Over 3.5 time har du da et snitt på snaut 7kW, dvs nesten 32A. Du er i alle fall langt over 16A, men det kan jo være Saltoboksen er trimmet litt ned fra maks.
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: Trond.msøndag 05. mai 2019, klokken 21:58
Sitat fra: KHL på søndag 05. mai 2019, klokken 19:06
Er det ikke slik at de nye i3 kun støtter maks 16A, men også 3fas? Dermed maks 11kW (3x16a) vs. 7,4kW (1x32a) for eldre i3? @Mr.Elliot har du TN (400V) eller IT (230V) nett?
Nye i3 støtter vel også 32A 1-FAS så vidt jeg vet.
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: turfsurfsøndag 05. mai 2019, klokken 22:16
Sitat fra: TM på søndag 05. mai 2019, klokken 21:58
Nye i3 støtter vel også 32A 1-FAS så vidt jeg vet.
Jepp.
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: KHLmandag 06. mai 2019, klokken 06:35
Kult! Da lærte jeg noe nytt.
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: Mr.Elliotmandag 06. mai 2019, klokken 08:24
Takk for svar ale sammen.
Vat nok jeg som ikke regnet helt riktig.
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: Lurkerfredag 24. mai 2019, klokken 09:58
Driver og titter på en 94Ah i3.

Den skal lades på 230 IT nett, 1 fase med Mode 3, 32A ladeboks
Er det max 16A eller 32A i3en kan trekke med ombordladeren da?

Kan man evt justere strømtrekket i bilen, slik som i Tesla?
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: Orbitfredag 24. mai 2019, klokken 10:55
Sitat fra: Lurker på fredag 24. mai 2019, klokken 09:58
Er det max 16A eller 32A i3en kan trekke med ombordladeren da?
32A, gitt du har opsjon 4U6 (som de fleste biler har, i alle fall de som opprinnelig er levert til Norge)
Sitat fra: Lurker på fredag 24. mai 2019, klokken 09:58
Kan man evt justere strømtrekket i bilen, slik som i Tesla?
Ja, men bare mellom full og halv fart ("Redusert" i bilens meny)
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: Lurkerfredag 24. mai 2019, klokken 11:44
Sitat fra: Orbit på fredag 24. mai 2019, klokken 10:55
(...)
Ja, men bare mellom full og halv fart ("Redusert" i bilens meny)
Takk for svar!
Jeg har lest litt i elbilwiki, og der står det en del, men jeg har inntrykket av at mye her antagelig gjelder 60Ah versjonen.
Der står det at den kan lade med 32A på max, og 20A hvis men velger redusert. Men det er altså 16A som er riktig for redusert hastighet?
Tittel: Sv: Lading I3
Skrevet av: Orbitfredag 24. mai 2019, klokken 12:26
I alle fall dersom en skal tro på BMW sin egen brukerdokumentasjon (har ikke kontrollmålt).