Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Mippen på mandag 15. april 2019, klokken 23:29
Jeg hadde et mislykket forsøk med å eie en Model 3 LR i forhold til mangler og service hos Tesla. Har pratet med litt folk som sier de har skjerpet seg siden jeg leverte tilbake bilen min. Hadde egentlig bestemt meg for å gå for en P hvis jeg skulle bestille ny bil igjen senere, men jeg må si at prisen på SR+ frister. Det er kjekt med den heftige akselerasjonen i P men man klarer seg uten. Rundt 5 sekunder er uansett veldig kjapt i forhold til de fleste andre biler, og bakhjulsdrift er også gøy hvis man vil leke litt. Har kjørt både P85 og S85, og det var liten opplevd forskjell på de selv om. P85 er kjappere. Det jeg er mer skeptisk til er rekkevidden. Hvordan er den i forhold til en MODEL S med 85 kWh batteri for eksempel?
Du kan sjekke Tesla Motors Club forumet for reelle erfaringer, men S85 hadde EPA 265 miles mens SR+ har 240 miles. Til gjengjeld vil en SR+ kanskje få raskere lading enn S85?
Det er ikke så stor forskjell mellom de da. Ser den har oppgitt bedre EPA enn 75D, som mange rapporterte hadde omtrent like god praktisk rekkevidde som 85D. Blir spennende å se tester.
Hadde kjøpt P hvis du liker aks og kjøreglede på svingete vei. Jeg gikk fra 5.2 0-100 til 3.4, når jeg gikk fra X til 3P. Men klart SR+ er billigere, men ønsker du peak 250 kW på superlader V3 må du ha LR eller P.
Alternativt er jo LR også greit valg.
Husk at LR og P har bedre anlegg osv også. P har også bedre, større og lettere bremser, 20" hjul, senket understell+++.
Er det teori eller fakta angående 250kw på SuC for SR+? Er vel mulig at begge oppnår dette, men i en kortere periode på SR+ enn LR (55 vs 75kwh).
Mtp hvor kort LR oppnår 250kW er det nok utenkelig at SR+ klarer den effekten.
SR+ er mye for pengene, om ikke rekkevidde eller AWD er spesielt viktig hadde jeg valgt SR+ selv. Vi ønsker AWD, rekkevidden er ikke noe stort poeng for oss, men det har jo en viss verdi selvsagt. Kunne lett valgt en SR+ AWD om den fantes. Den kommer nok snart den også.
Ifht S og X får du jo voldsomt mye for pengene for disse 82.000 opp fra SR+ til LR AWD. Bare rekkevidden på S og X har jo lagt på 150-200.000 ekstra. Her får du jo i tillegg til rekkevidde AWD, raskere lading, vesentlig raskere fra 0-100 og på toppen dette med Spotyfi/live navigation er jo noe av det som er "Tesla" for meg
Hva mister man utenom rekkevidde og akselerasjon? Akselerasjon er ikke det viktigste. Har kjørt raske biler i mange år og det er ikke lengre det viktigste. Har riktig nok bestilt Model Y Performance. Rekkevidde og lading er viktigere for meg.
Sitat fra: Mippen på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:19
Hva mister man utenom rekkevidde og akselerasjon? Akselerasjon er ikke det viktigste. Har kjørt raske biler i mange år og det er ikke lengre det viktigste. Har riktig nok bestilt Model Y Performance. Rekkevidde og lading er viktigere for meg.
Som Bjoris skriver over: Her får du jo i tillegg til rekkevidde AWD, raskere lading, vesentlig raskere fra 0-100 og på toppen dette med Spotyfi/live navigation
Det er mer også man mister. Nettleser, homelink, varme i bakseter.
Det beskrives på nettsidene til Tesla.
Sitat fra: fonberg på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Mippen på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:19
Hva mister man utenom rekkevidde og akselerasjon? Akselerasjon er ikke det viktigste. Har kjørt raske biler i mange år og det er ikke lengre det viktigste. Har riktig nok bestilt Model Y Performance. Rekkevidde og lading er viktigere for meg.
Som Bjoris skriver over: Her får du jo i tillegg til rekkevidde AWD, raskere lading, vesentlig raskere fra 0-100 og på toppen dette med Spotyfi/live navigation
Er det ikke med navigasjon på den billigste? Ser ut som det er et enklere kart:
SitatStandard Connectivity tilbyr grunnleggende kart og navigasjon, musikk og media via Bluetooth® og programvareoppdateringer via Wi-Fi. OBS: viktige sikkerhetsoppdateringer vil fortsette å være tilgjengelige via bilens mobilnett.
På tesla.com står det generelt om standard:
SitatHvor mye koster Standard Connectivity og Premium Connectivity?
Standard Connectivity er inkludert. Priser for Premium Connectivity annonseres snart, noe vi forventer å ligge rundt $ 100 (USD) årlig.
Står ikke om dette gjelder Model 3, men kan kanskje tolkes dit at premium kan kjøpes for $100 årlig.
Sitat fra: fonberg på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Mippen på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:19
Hva mister man utenom rekkevidde og akselerasjon? Akselerasjon er ikke det viktigste. Har kjørt raske biler i mange år og det er ikke lengre det viktigste. Har riktig nok bestilt Model Y Performance. Rekkevidde og lading er viktigere for meg.
Som Bjoris skriver over: Her får du jo i tillegg til rekkevidde AWD, raskere lading, vesentlig raskere fra 0-100 og på toppen dette med Spotyfi/live navigation
Ikke så bra stereoanlegg og varme i baksete mangler også, så ja, hvis en har disse 83.000 så syns jeg det er verd å bruke dem på dette, men det blir veldig individuelt. I kroner og øre vil nok SR+ holde seg best i pris, så om ingen av manglene har noen verdi er det bare å gå for SR+
Navi og musikk blir på SR+ slik det er omtrendt i alle andre biler så det er jo ikke HELT krise, men for meg er faktisk spotify rett på skjermen noe jeg savner stort, vi har slik familie Spotify og det er alltid noe surr slik at min mobil ikke kan spille av og så er det jo mye lettere å ha det på skjermen enn å fikle med mobilen, ikke er det lov heller
Er det skinn eller tekstil seter? Står ikke så godt forklart og bilder ser ut som skinn.
Sitat fra: Mippen på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:15
Er det skinn eller tekstil seter? Står ikke så godt forklart og bilder ser ut som skinn.
Kunstig skinn akuratt som på lr og p
Sitat fra: Mippen på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:04
Sitat fra: fonberg på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Mippen på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:19
Hva mister man utenom rekkevidde og akselerasjon? Akselerasjon er ikke det viktigste. Har kjørt raske biler i mange år og det er ikke lengre det viktigste. Har riktig nok bestilt Model Y Performance. Rekkevidde og lading er viktigere for meg.
Som Bjoris skriver over: Her får du jo i tillegg til rekkevidde AWD, raskere lading, vesentlig raskere fra 0-100 og på toppen dette med Spotyfi/live navigation
Er det ikke med navigasjon på den billigste? Ser ut som det er et enklere kart:
SitatStandard Connectivity tilbyr grunnleggende kart og navigasjon, musikk og media via Bluetooth® og programvareoppdateringer via Wi-Fi. OBS: viktige sikkerhetsoppdateringer vil fortsette å være tilgjengelige via bilens mobilnett.
På tesla.com står det generelt om standard:
SitatHvor mye koster Standard Connectivity og Premium Connectivity?
Standard Connectivity er inkludert. Priser for Premium Connectivity annonseres snart, noe vi forventer å ligge rundt $ 100 (USD) årlig.
Står ikke om dette gjelder Model 3, men kan kanskje tolkes dit at premium kan kjøpes for $100 årlig.
stemmer det ja.
Sitat fra: Thomas Nordli på tirsdag 16. april 2019, klokken 12:54
stemmer det ja.
Det er vel mere slik at for de som har premium koster det så mye i året etter det første, SR+ får det vel ikke i det hele tatt.
Leste på Face en som hadde fått beskjed om at en kunne få kjøpt dette Spotify, Live kart som ekstra, men det er nok en Tesla ansatt uten peiling, ser at på SR+ så er ikke browserend er fysisk en gang så her er det ikke bare å betale og så fungerer ting, kan jo være det kommer, men tror nok Tesla vil henvise til LR utgaven mo dette er viktig...
Strengt tatt så må man vurdere egne behov.
SR+ går langt nok for de fleste og den er nok bedre enn mange alternativer i rekkevidde.
Så klarer man seg med det, så er det beste valget.
Men jeg personlig ville ha maks kjøreglede, da tenker jeg ikke på doble vinduer og slikt, men maks aks, lang rekkevidde, rask lading i km/t , veiegenskaper/kjøreglede osv.
I tillegg hadde jeg uansett byttet ut hjulene på en LR med noe større, så for meg var det fornuftig å være ufornuftig. Har nå kjørt ca 1100 km på 1 mnd, men halvparten av dette har samboeren kjørt. Hun bruker da bilen i jobb mens jeg jobber.
Men vi hadde fint klart oss med en SR+. Vi kommer hjem med ca 75-80 prosent hvis vi kjører hjemmefra med 90 prosent. Så for oss føles 3P ut som uendelig rekkevidde. Lengste langturene vi tar er Bergen-nordfjordeid som jeg klarte med X også, så SR+ klarer jo også den strekningen.
Så SR+ er et veldig bra valg for veldig mange, men jeg vil også kjøre på street legal, på bane osv..
Men det mest fornuftige er selvsagt å ikke bruke for mye på bil :)