Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Macnus på onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Hei!
Er det noen som vet om det finnes en form for nødbrems i Model 3? Nå som Model 3 er vår nummer 1 bil, vil denne også bli brukt til øvelseskjøring med barna. I våre tidligere biler fungerte den elektroniske parkbremsen i midtkonsollen som nødbrems, dvs den bremset med full kraft med ABS når denne ble brukt. Har brukt denne et par ganger på vei til hytta, ved dyr som springer ut i veien (selv om dattera faktisk trykte hardt inn bremsen selv også).
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall. (Trenger ingen kommentarer som "lar du barna kjøre Teslan" osv, bil er bil, de gir ikke uvettig på med oss i passasjersetet og de er faktisk rimelig habile som sjåfører, men synes det er viktig å ha muligheten til å nødbremse.) ;)
Sitat fra: Macnus på onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall.
Uten at jeg vet om det fungerer - det jeg lurer på hva i alle dager som skulle være mindre tungvindt enn å trykke på spaken på rattstammen. Mener du en knapp på skjermen eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat flust med knapper i området mellom de to forsetene i en TM3...
Hvis du holder inne P-knappen på girvelgeren så bremser den på samme måte som om du holder inne elektronisk parkeringsbrems på en annen bil, kan virke som om dette er en slags nødbrems.
Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg skulle spyle vinduene og tok feil av hendlene :)
Knappen på Girspaken er nok den nødbremsen veilederen har tilgang til. Jeg har selv testet at den virker, men det spilles av en lyd mens den holdes inne.
Begge mine døtre startet bilførerkarrieren i Tesla Model S, fungerer fint å lære seg å kjøre med lettkjørte elbiler. Man kan jo skru på Chill Mode i starten, antar også 3-ern har det?
Girvelgerknappen er adekvat "håndbrems-løsning" fra passasjersetet.
Bare for å klargjøre:
Det er ikke krav til at veileder skal ha tilgang til å bremse kjøretøyet. Men ja, knappen på girvelgeren er "nødbrems"
Kravet ble fjernet fordi det i praksis viste seg å vanskelig å rakst aktivere en elektronisk brems, og at det derfor hadde svært liten gevinst for sikkerheten.
Hvis man har forsøkt å bremse ned en bil med bakbremsene forstår man hvor liten effekt det har.
Sitat fra: rlnd på onsdag 10. april 2019, klokken 15:05
Hvis du holder inne P-knappen på girvelgeren så bremser den på samme måte som om du holder inne elektronisk parkeringsbrems på en annen bil, kan virke som om dette er en slags nødbrems.
Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg skulle spyle vinduene og tok feil av hendlene :)
Det er bryteren til håndbrekket, holder du denne inne i 3 sek når bilen står stille så går håndbrekket på.
Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 10. april 2019, klokken 15:38
Sitat fra: rlnd på onsdag 10. april 2019, klokken 15:05
Hvis du holder inne P-knappen på girvelgeren så bremser den på samme måte som om du holder inne elektronisk parkeringsbrems på en annen bil, kan virke som om dette er en slags nødbrems.
Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg skulle spyle vinduene og tok feil av hendlene :)
Det er bryteren til håndbrekket, holder du denne inne i 3 sek når bilen står stille så går håndbrekket på.
Stemmer at den aktiverer håndbrekket når bilen står stille, men aktiverer du den mens du kjører så virker den som en nødbrems på alle fire.
Sitat fra: rlnd på torsdag 11. april 2019, klokken 10:24
Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 10. april 2019, klokken 15:38
Sitat fra: rlnd på onsdag 10. april 2019, klokken 15:05
Hvis du holder inne P-knappen på girvelgeren så bremser den på samme måte som om du holder inne elektronisk parkeringsbrems på en annen bil, kan virke som om dette er en slags nødbrems.
Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg skulle spyle vinduene og tok feil av hendlene :)
Det er bryteren til håndbrekket, holder du denne inne i 3 sek når bilen står stille så går håndbrekket på.
Stemmer at den aktiverer håndbrekket når bilen står stille, men aktiverer du den mens du kjører så virker den som en nødbrems på alle fire.
For å pirke litt;håndbrekk finnes ikke i en Tesla, og snart ikke i noen biler. Det er en elektrisk parkeringsbrems og den kan benyttes som nødbrems, men etter det jeg vet er det bare på bakhjulene som har dette.
Sitat fra: Handyman på torsdag 11. april 2019, klokken 10:43
Sitat fra: rlnd på torsdag 11. april 2019, klokken 10:24
Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 10. april 2019, klokken 15:38
Sitat fra: rlnd på onsdag 10. april 2019, klokken 15:05
Hvis du holder inne P-knappen på girvelgeren så bremser den på samme måte som om du holder inne elektronisk parkeringsbrems på en annen bil, kan virke som om dette er en slags nødbrems.
Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg skulle spyle vinduene og tok feil av hendlene :)
Det er bryteren til håndbrekket, holder du denne inne i 3 sek når bilen står stille så går håndbrekket på.
Stemmer at den aktiverer håndbrekket når bilen står stille, men aktiverer du den mens du kjører så virker den som en nødbrems på alle fire.
For å pirke litt;håndbrekk finnes ikke i en Tesla, og snart ikke i noen biler. Det er en elektrisk parkeringsbrems og den kan benyttes som nødbrems, men etter det jeg vet er det bare på bakhjulene som har dette.
Har prøvd å finne informasjon om det i manualen, kan høre med Tesla hvordan det fungerer, men når jeg testet det ut føltes det som om alle hjul bremset.
Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 14:59
Sitat fra: Macnus på onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall.
Uten at jeg vet om det fungerer - det jeg lurer på hva i alle dager som skulle være mindre tungvindt enn å trykke på spaken på rattstammen. Mener du en knapp på skjermen eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat flust med knapper i området mellom de to forsetene i en TM3...
Tenk deg en panikksituasjon, og tenkt deg at du skal betjene knappen på enden rattstammen med venstrehånden fra passasjersetet.
Jeg kan se at det kan være vanskelig når det haster, og den kan helt klart være vanskeligere enn å treffe en knapp i midtkonsollen som man faktisk kan la hånden hvile over hele tiden.
Hvis du ikke føler deg trygg med øvelseskjøring i TM3, skaffer du en annen bil for å øvelseskjøre med.
Sørg for å skaffe en bil som ikke har fotbrekk, da. For da er du like langt. :)
Sitat fra: model3citizen på torsdag 11. april 2019, klokken 11:14
Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 14:59
Sitat fra: Macnus på onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall.
Uten at jeg vet om det fungerer - det jeg lurer på hva i alle dager som skulle være mindre tungvindt enn å trykke på spaken på rattstammen. Mener du en knapp på skjermen eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat flust med knapper i området mellom de to forsetene i en TM3...
Tenk deg en panikksituasjon, og tenkt deg at du skal betjene knappen på enden rattstammen med venstrehånden fra passasjersetet.
Jeg kan se at det kan være vanskelig når det haster, og den kan helt klart være vanskeligere enn å treffe en knapp i midtkonsollen som man faktisk kan la hånden hvile over hele tiden.
Det avhenger av håndbrekkets virkemåte. TM3 bremser jo ikke med full kraft umiddelbart når en trykker og holder knappen i fart. Min VAG gir "full guffe" (på bakhjula der også) i løpet av et sekund når den vippeknappen løftes, så en blir skremt til å slippe umiddelbart. Tesla har en mykere tilnærming, så jeg føler det er mer bremsehjelp slik jeg vil ha det.
Bilen har autostopp for å hindre at du kjører på dyr, personer og andre kjøretøy. Dette virker selv om fører ikke har førerkort. Trolig en av dagens biler det er tryggest å øvelseskjøre med
Sitat fra: Tunk på torsdag 11. april 2019, klokken 11:38
Bilen har autostopp for å hindre at du kjører på dyr, personer og andre kjøretøy. Dette virker selv om fører ikke har førerkort. Trolig en av dagens biler det er tryggest å øvelseskjøre med
Den autostopper ikke; den bare senker farten slik at du misker sjansen for fatalt resultat.
Sitat fra: model3citizen på torsdag 11. april 2019, klokken 11:14
Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 14:59
Sitat fra: Macnus på onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall.
Uten at jeg vet om det fungerer - det jeg lurer på hva i alle dager som skulle være mindre tungvindt enn å trykke på spaken på rattstammen. Mener du en knapp på skjermen eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat flust med knapper i området mellom de to forsetene i en TM3...
Tenk deg en panikksituasjon, og tenkt deg at du skal betjene knappen på enden rattstammen med venstrehånden fra passasjersetet.
Jeg kan se at det kan være vanskelig når det haster, og den kan helt klart være vanskeligere enn å treffe en knapp i midtkonsollen som man faktisk kan la hånden hvile over hele tiden.
Man bør ikke ut i trafikken dersom man ikke er sikker på om "eleven" klarer å bremse umiddelbart om man sier STOPP.
Å trene på at STOPP betyr umiddelbar bremsing er enkelt og bør gjøres av alle som skal øvekjøre så lenge veileder ikke har et eget pedalsett. Det vil være mye mer effektivt enn ulike typer trege parkeringsbremser på bakhjulene.
Sitat fra: model3citizen på torsdag 11. april 2019, klokken 11:14
Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 14:59
Sitat fra: Macnus på onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall.
Uten at jeg vet om det fungerer - det jeg lurer på hva i alle dager som skulle være mindre tungvindt enn å trykke på spaken på rattstammen. Mener du en knapp på skjermen eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat flust med knapper i området mellom de to forsetene i en TM3...
Tenk deg en panikksituasjon, og tenkt deg at du skal betjene knappen på enden rattstammen med venstrehånden fra passasjersetet.
Jeg kan se at det kan være vanskelig når det haster, og den kan helt klart være vanskeligere enn å treffe en knapp i midtkonsollen som man faktisk kan la hånden hvile over hele tiden.
Da må det jo være mye mer praktisk å programmere om en faktisk fysisk knapp som passasjeren har lett tilgjengelig, f.eks. vindusheisen.
Men da bør man helst ikke glemme at denne funksjonen er på, for da kan man få seg en overraskelse... :laugh:
Jeg øvelseskjører forøvrig med poden for tiden og der baserer vi oss på om-jeg-skriker-STOPP-så-stopper-du-prinsippet. Det er dog ikke med Teslaen. Han skal lære å gire.
Hvor tungvindt skal man gidde å gjøre det? Jeg har øvelseskjørt med alle ungene mine, og flere som ikke er mine, og har til dags dato aldri hatt bruk for hverken håndbrems eller stopp-kommandoen. Følg med framover, forutse trafikken, så avverger du de fleste situasjoner før de oppstår. Det kan selvsagt fremdeles skje noe akkutt, men jeg tror virkelig ikke dette er noe man trenger å gjøre så ofte at man skal begynne å programmere om knapper og lage masse styr. Å røske i håndbrekket er ikke nødvendigvis noen god ide heller, i alle fall ikke når det er glatt.
Uansett, klarer ikke den håpefulle å lære seg å stoppe hardt på kommando så overlate heller øvelseskjøringen til profesjonelle med ekstra pedalsett i bilen. Det koster litt, men er fortsatt mye billigere enn ødelagt bil og helse.
Sitat fra: rlnd på torsdag 11. april 2019, klokken 10:47
Sitat fra: Handyman på torsdag 11. april 2019, klokken 10:43
Sitat fra: rlnd på torsdag 11. april 2019, klokken 10:24
Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 10. april 2019, klokken 15:38
Sitat fra: rlnd på onsdag 10. april 2019, klokken 15:05
Hvis du holder inne P-knappen på girvelgeren så bremser den på samme måte som om du holder inne elektronisk parkeringsbrems på en annen bil, kan virke som om dette er en slags nødbrems.
Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg skulle spyle vinduene og tok feil av hendlene :)
Det er bryteren til håndbrekket, holder du denne inne i 3 sek når bilen står stille så går håndbrekket på.
Stemmer at den aktiverer håndbrekket når bilen står stille, men aktiverer du den mens du kjører så virker den som en nødbrems på alle fire.
For å pirke litt;håndbrekk finnes ikke i en Tesla, og snart ikke i noen biler. Det er en elektrisk parkeringsbrems og den kan benyttes som nødbrems, men etter det jeg vet er det bare på bakhjulene som har dette.
Har prøvd å finne informasjon om det i manualen, kan høre med Tesla hvordan det fungerer, men når jeg testet det ut føltes det som om alle hjul bremset.
Fikk testet "nødbremsen" på grusvei i påska, og kan bekrefte at den bremser kraftig .... på ALLE hjul!
Alle hjulene låser på grusvei.
Testet også på asfalt i ca 60km/t og den bremser kraftig...slapp opp etter kort tid for å unngå å stange i dashbordet ;-)
Bremsene bruker litt tid på å aktivere, men bremset mye kraftigere en "normal" parkeringsbrems som vanligvis bare fungerer på bakhjulene. Tipper at ABS-funksjonen ikke fungerer, og at skrens lett kan oppstå.
Var på infomøte hos Vegvesenet om øvelseskjøring. Ikke noe krav om håndbrekk informerte de om. De sa også at det faktisk var et større problem at "veilederen" plutselig kunne finne på å dra i håndbrekket med potensiell påkjørsel bakfra.
Sitat fra: akseln på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:45
Var på infomøte hos Vegvesenet om øvelseskjøring. Ikke noe krav om håndbrekk informerte de om. De sa også at det faktisk var et større problem at "veilederen" plutselig kunne finne på å dra i håndbrekket med potensiell påkjørsel bakfra.
Det er lenge siden det var krav til at veilederen skulle tilgang til håndbrekket, og godt er det.
Falsk trygghet.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:29
Det er lenge siden det var krav til at veilederen skulle tilgang til håndbrekket, og godt er det.
Falsk trygghet.
Ja, bortsett fra i de aller laveste hastighetene (<30km/t) hvor det faktisk kunne stoppe bilen.
Parkeringsbremsen på nye biler er jo ofte en minimumsløsning for nettopp å kunne parkere trygt i bakker.
Vel, ikke mye falsk trygghet når jeg trakk i nødbremsen i ny S-Max på vei til hytta, når jeg så et reinsdyr som kom i full gallopp fra sida mi og hoppet ut i veien.. :o
Har jeg kjørt har jeg mest sannsynligvis ikke sett den pga A stolpe og bakke ned fra veien på høyre side, og det gjorde ikke dattera heller. Full brems med ABS på alle hjul når den aktiveres på S-Max ihvertfall (selvfølgelig med bremselys), sånn at man faktisk bevarer kontrollen, men får en nødstopp. Berga akkurat!! ::)
Var VELDIG glad for den funksjonen da!! 8)
Er vel ikke mange biler igjen med gammel type "brekk" som kun er en mekanisk forbindelse til bakbrems, i dag styres dette elektronisk, og derfor jeg spurte om Model 3 har dette. Er vel ikke mange biler som er mer elektronisk en Model 3.. ;D
Smart på Ford S-Max ihvertfall, der den slår inn som om fører trår nødbrems selv. ;D
Sitat fra: Macnus på onsdag 24. april 2019, klokken 12:37
Vel, ikke mye falsk trygghet når jeg trakk i nødbremsen i ny S-Max på vei til hytta, når jeg så et reinsdyr som kom i full gallopp fra sida mi og hoppet ut i veien.. :o
Har jeg kjørt har jeg mest sannsynligvis ikke sett den pga A stolpe og bakke ned fra veien på høyre side, og det gjorde ikke dattera heller. Full brems med ABS på alle hjul når den aktiveres på S-Max ihvertfall (selvfølgelig med bremselys), sånn at man faktisk bevarer kontrollen, men får en nødstopp. Berga akkurat!! ::)
Var VELDIG glad for den funksjonen da!! 8)
Er vel ikke mange biler igjen med gammel type "brekk" som kun er en mekanisk forbindelse til bakbrems, i dag styres dette elektronisk, og derfor jeg spurte om Model 3 har dette. Er vel ikke mange biler som er mer elektronisk en Model 3.. ;D
Smart på Ford S-Max ihvertfall, der den slår inn som om fører trår nødbrems selv. ;D
Kommentaren om falsk trygget var tiltenkt "gammeldags" parkeringsbrems som kun virker på bakhjulene uten bremselys og gjerne svak bremseeffekt.
Om TM3 har aktiv ABS når man bruker "nødbrems" har jeg ikke testet skikkelig, men det virket ikke slik på grusen da jeg prøvde i alle fall
Sitat fra: RuneW på torsdag 11. april 2019, klokken 14:41
Han skal lære å gire.
Hva er poenget med å lære gutten å gire? Tenkt å sende ham ut i en gammel jallabil etter endt oppkjøring? 8)
Sitat fra: ohowl på lørdag 28. september 2019, klokken 20:21
Sitat fra: RuneW på torsdag 11. april 2019, klokken 14:41
Han skal lære å gire.
Hva er poenget med å lære gutten å gire? Tenkt å sende ham ut i en gammel jallabil etter endt oppkjøring? 8)
Nå skal sønnen min ha oppkjøring om ca 3 uker, og han har hatt manuelt gir på kjøreskolen.
Lånte en bil med gir ca 3 timer før han skulle ta kjøretimer, slik at han hadde prøvd det.
Men vår erfaring er at det holder å ha gir på kjøreskolen. Å ha "egen" bil med gir øvelseskjøring mener jeg er helt unødvendig.
Kjekt å ha muligheten, men han komme neppe til å få bruk for det ofte.
Sitat fra: cra på torsdag 11. april 2019, klokken 12:17
Den autostopper ikke; den bare senker farten slik at du misker sjansen for fatalt resultat.
Jo den autostopper
https://twitter.com/tesla_truth/status/1150151240581406720
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. april 2019, klokken 13:07
Kommentaren om falsk trygget var tiltenkt "gammeldags" parkeringsbrems som kun virker på bakhjulene uten bremselys og gjerne svak bremseeffekt.
Om TM3 har aktiv ABS når man bruker "nødbrems" har jeg ikke testet skikkelig, men det virket ikke slik på grusen da jeg prøvde i alle fall
En annen ting i forhold til falsk trygghet, er at håndbrekk kan gjøre at føreren mister kontroll over bilen. Jeg husker at førelæreren min brukte det den gang jeg var på glattkjøringsbanen, hvis han synes at vi hadde "for god" kontroll. Litt lett bruk av håndbrekk, og vi var sjanseløse. Privat øvekjøring er for mengdetrening, det er alt for mange som setter rett ut i trafikken, uten at ferdighetene er på plass. Man må ta seg tid til å ble kjent med bilen først.